venäjänajokoira

metiäinen

millasia on kokemukset venäjänajokoirasta? Ite pariin otteeseen ollu passittamassa kun venäläisellä ajettu. positiivisia ollu kokemukset metällä. millanen se muuton on kotioloissa. onko pahapäinen? sen verti isokokonen että täytyy olla kiltti. joku sano että rauhallinen kotona ja metällä peto. kertokaa vähä jos tiijätte. kallistumassa koko ajan venäläisen hankintaan..

46

18715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heibo

      kokemusta yhdestä nuoresta narttu venakosta. vertaan narttu suomenajokoiraan joka itselläni on. Venakko antaa herkemmin kiinni metsässä. tämä kyseinen koira on ikävä kyllä löysä, saattaa ajaa 4 kertaa samanjäljen mennen tullen. ilmeisesti tästä syystä tulee paljon hukkia joten ajo ei sujuvaa. Ääni mahtava!! kuuluu melkein pitäjästä toiseen. rauhallinen kotona, hajoittanut kylläkin kopin. kyseisessä paikassa saa kovin vähän liikuntaa, mitä tarvitsisi runsaasti. hiljainen pihassa.

      • metiäinen

        juu tuosta metällä menosta koirien kanssa tiijän kyllä että riippuu yksilöstä ja isännästäki. kaikilla roduilla sama juttu. mutta juur tuo kotona olo ja sen koiran kanssa muuton oleskelu.. että minkämoinen tuo venäläinen on noin niinku mieleltänsä? mitä sanoo muista koirista tai ihmisistä tai ouroista tilanteista jne. saako tottelevaiseks, vai onko niin alkukantanen ettei isännästänsä piittaa. semmosia kyselen kun paljon onpi aikaa metästyksen ulkopuolellakin, enkä mitään häkkiapinaa meinaa kasvattaa.


      • Anonyymi
        metiäinen kirjoitti:

        juu tuosta metällä menosta koirien kanssa tiijän kyllä että riippuu yksilöstä ja isännästäki. kaikilla roduilla sama juttu. mutta juur tuo kotona olo ja sen koiran kanssa muuton oleskelu.. että minkämoinen tuo venäläinen on noin niinku mieleltänsä? mitä sanoo muista koirista tai ihmisistä tai ouroista tilanteista jne. saako tottelevaiseks, vai onko niin alkukantanen ettei isännästänsä piittaa. semmosia kyselen kun paljon onpi aikaa metästyksen ulkopuolellakin, enkä mitään häkkiapinaa meinaa kasvattaa.

        Meillä oli uros 11. vuotiaaksi ajoi minkä käski noyrä kotona ja metsässä.sai ajosta katkaistua jos halusi ammuttiin lukematon määrä jäniksiä ja muutakin.kesällä lenkillä mönkkärillä ilman remmiä totteli kuin ihminen käskyjä ei voi kuin sanoa hieno kaveri oli oliveri!


    • Lorppakorva

      Venakko on kotioloissa rauhallinen.Ymmärtää ison kokonsa,on lapsi ystävällinen ja ei saa olla arka.Tässä vuosien saatossa yhteen arkaan olen törmännyt,toivon että oli nuoren koiran epävarmuutta.Kelpo koti koiraksi helppo kouluttaa,varmaan menee tokokin.Metsästysvietti osalla hallittavissa,osalla vietti niin valtava että kuurous iskee tiukassa paikassa.
      Ei liehakoi,mielistele muita koiria mutta ei ole ärripurrikaan,kaikki saa mennä menojaan rauhassa kun vaan et mulle ala.Murista saa mutta isäntään ei tulla riita mielessä kiinni.Kiinnikäymis kynnys näyttää olevan korkea(ainakin meillä).Siihen mihin setteri on paininut 10 min venakko vielä miettii maksaako vaivaa jos ei liivissä roikuta.Ei siis mikään peto,nössykkä vallankin.Liikunnan määrä suuri vaikuttaja käytökseen.
      Meillä aina toisinaan pyörähtävä narttu tuntuu sopeutuvan hyvin lauman vaihtoon,venakko porukasta siirtyy kevyesti spanieli ja setteri seurueeseen.
      Näyttely alueella laittaa pitkäkseen vaikka ruuhkassa.Ei erityisemmin stressaa tilanteessa kuin tilanteessa.Käy kyselemässä lisää vakan sivuilta ja tule näyttelyalueelle rupattelemaan.Seuraavan kerran venakoita enemmän kiuruvedellä venäjänajokoirien päänäyttelyssä.

    • Sini-tintti

      venäläisnarttu, joka tuli vähän niinkuin vahingossa auton alle jääneen suomenajokoiran tilalle.

      Luonne on aivan ihana, sisällä rauhallinen, ei hauku joutavia. Helppo kouluttaa, ei vedä hihnassa. Meidän koira ei ainakaan ole hajoittanut koppiaan, eikä sisälläkään purrut mitään rikki. Ja niinkuin nimimerkki "Lorppakorva" tuossa kirjoitti, niin näyttelypaikallakin vaan makoilee, eikä välitä toisista koirista. Ja sopii suomen oloihin hyvin, kun on vahvat käpälät ja hyvä karvapeite.

      Venäjänajokoirayhdistykselä on omat nettisivut www.venajanajokoirayhdistys.net, käy tutustumassa. Pentuja ei ihan helppo saada, tälläkin hetkellä vain yksi pentue syntynyt. Tule ihmeessa Kiuruvedelle 28.4. kattelemaan venäläisiä ja jutustelemaan rodun harrastajien kanssa. Ollaan ihan mukavaa porukkaa.

    • killer kid

      Venäjänajokoira ei ole lyönyt itseään Suomessa läpi samalla tavalla kuin esim. hirvikoirissa norjanharmaapystykorva.

      Kyllä venäläisissä on joitakin hyviä koiria, mutta taso on epätasainen. Suomessa jalostuspohja on liian kapea. Vierasta verta saa kyllä itänaapurista, mutta siitä ei ole täyttä varmuutta tuoko se hyötyä tai haittaa, koska jalostustavoitteet eivät ole ihan samanlaisia.

      Monet metsästäjät ovat venakon kokeilun jälkeen palanneet kotimaiseen suomenajokoiraan.

      • metiäinen

        Kiitosta viesteistä. Taas kävin vilasemassa kaverin venäläistä ja on aika kelpo koira. Tossa on mäyris toisena joka ollu hankinnassa jo pitempään, mutta toi venäläinen tuntuu kyllä nin hienolta koiralta, että kyllä sellanen meille vielä muuttaa. Mäyris tuli vähän niinku takavasemmalta ja otettava heti. Vois olla kova pari jos venakko ajaa ketun louheen ja mäyriksellä hätyyttelis hollille. Vuoden päästä jos sitä venäläistä sitte. Itellä ollut suomenajokkeja usiampiaki ja hyviä mettäkoiriahan ne on, mutta ainakin 90prossaa niistä jokka minä tiijän on semmosia kouhoja kotioloissa.
        Löytyykö täältä netistä tuasta venäläisestä jotain vai? Onko niitä näyttelypäivämääriä jossain?
        En tätä nettiä oikeen hallitte. Tätäkän keskustelua en löytäs ellei muija olis laittanu tommosta juttua mihin minä sitte vaan painan ja het ollaan täällä. Kehtais aina huurella apuja, aikunen miäs.


      • Nimetön
        metiäinen kirjoitti:

        Kiitosta viesteistä. Taas kävin vilasemassa kaverin venäläistä ja on aika kelpo koira. Tossa on mäyris toisena joka ollu hankinnassa jo pitempään, mutta toi venäläinen tuntuu kyllä nin hienolta koiralta, että kyllä sellanen meille vielä muuttaa. Mäyris tuli vähän niinku takavasemmalta ja otettava heti. Vois olla kova pari jos venakko ajaa ketun louheen ja mäyriksellä hätyyttelis hollille. Vuoden päästä jos sitä venäläistä sitte. Itellä ollut suomenajokkeja usiampiaki ja hyviä mettäkoiriahan ne on, mutta ainakin 90prossaa niistä jokka minä tiijän on semmosia kouhoja kotioloissa.
        Löytyykö täältä netistä tuasta venäläisestä jotain vai? Onko niitä näyttelypäivämääriä jossain?
        En tätä nettiä oikeen hallitte. Tätäkän keskustelua en löytäs ellei muija olis laittanu tommosta juttua mihin minä sitte vaan painan ja het ollaan täällä. Kehtais aina huurella apuja, aikunen miäs.

        Eli nettiosoite: www.venajanajokoirayhdistys.net
        Kuten jo joku aiemmin kirjoittikin:)

        Kiuruveden päänäyttely on 28.4.
        Viime vuonna päänäyttelyyn Kärsämäelle oli ilmoitettu 47 venakkoa, joista 45 esitettiin!!
        Tuli uusi ennätys, joka toivottavasti taas rikotaan!
        Määrästä saa jo melko mukavan käsityksen venäjänajokoiran ulkomuodosta.
        Ehdottomasti rohkeasti juttelemaan ja kyselemään koirista, kyllä me harrastajat mielellään vastailemme!

        On kokemusta niin suokista kuin beaglesta ja hyvin ainakin tämä meidän venakkonarttu on näiden rinnalla paikkansa lunastanut:)

        Tarja


      • marianne.......
        metiäinen kirjoitti:

        Kiitosta viesteistä. Taas kävin vilasemassa kaverin venäläistä ja on aika kelpo koira. Tossa on mäyris toisena joka ollu hankinnassa jo pitempään, mutta toi venäläinen tuntuu kyllä nin hienolta koiralta, että kyllä sellanen meille vielä muuttaa. Mäyris tuli vähän niinku takavasemmalta ja otettava heti. Vois olla kova pari jos venakko ajaa ketun louheen ja mäyriksellä hätyyttelis hollille. Vuoden päästä jos sitä venäläistä sitte. Itellä ollut suomenajokkeja usiampiaki ja hyviä mettäkoiriahan ne on, mutta ainakin 90prossaa niistä jokka minä tiijän on semmosia kouhoja kotioloissa.
        Löytyykö täältä netistä tuasta venäläisestä jotain vai? Onko niitä näyttelypäivämääriä jossain?
        En tätä nettiä oikeen hallitte. Tätäkän keskustelua en löytäs ellei muija olis laittanu tommosta juttua mihin minä sitte vaan painan ja het ollaan täällä. Kehtais aina huurella apuja, aikunen miäs.

        Ajattelin kertoa omatkokemukseni venäjänajokoirasta. Elikkäs mellä oli 9vuotias uros,jäi auton alle tammikuussa 07 ajossa olessaan. Venakko kotioloissa; ei voisi parempaa ja rauhallisempaa koiraa ollakaan. Meillä koira kesti pihalla kesäisin vapaana, talvisin lähti omin päin metsälle,jos jäi yksin pihalle. Sisällä koiruus oli rauhallinen ja perhettään palvova seuralainen.=) Ja autoilua rakastava...


      • aline
        marianne....... kirjoitti:

        Ajattelin kertoa omatkokemukseni venäjänajokoirasta. Elikkäs mellä oli 9vuotias uros,jäi auton alle tammikuussa 07 ajossa olessaan. Venakko kotioloissa; ei voisi parempaa ja rauhallisempaa koiraa ollakaan. Meillä koira kesti pihalla kesäisin vapaana, talvisin lähti omin päin metsälle,jos jäi yksin pihalle. Sisällä koiruus oli rauhallinen ja perhettään palvova seuralainen.=) Ja autoilua rakastava...

        Hei Tarja, munkin miehellä on aina ollut beagle, mutta seuraavaa ajokoiraa hankitessammevien hänet katsomaan venäläistä, johon olen itse aivan ihastunut. Mahtaako beaglen rauhalliseen ajovauhtiin tottunut mieheni pysyä venäläisen vauhdissa, vai saako koiraa hakea naapuripitäjistä? Toi, että sen saisi jopa pysymään kesällä vapaana pihalla perheen kanssa kuulostaa fantastiselta, nämä beaglet kun ei paljoa perheestä vapaanaollessaan välitä. Lisäksi "minun koirani"perheessä on aina tuleva olemaan suuri vapaana pysyvä vahti, niin saavat sitten leikkiseuraa toisistaan. Onko venäläiset kuinka terveitä ja saako täällä suositella jotain kasvattajaa, kun koiran tartteisi todella olla ensisijaisesti jänistä/kettua ajava ja sitten vasta mun vapaana pysyvä lenkkikaverini?


      • Venakko!

        ...kovin näyttää olevan suomenajokoiramiesten vastausta palstalla.. "Monet metsästäjät ovat venakon kokeilun jälkeen palanneet kotimaiseen suomenajokoiraan" eli sanotaan että ei kannata edes kokeilla.. Itse ennen olen metsästänyt suomenajokoiralla ja sanon että ikikuuna päivänä enää suomalaiseen vaihda johon yksi syy on esim. suomenajokoiran sairaudet!! Ei kannata rotua vähätellä eikä sanoa tasoa epätasaiseksi koska jos haluaa vertailla tasoa noin prosentuaalisesti niin........ ja tuolla viestissä haukuttiin mahdottoman löysäksi koiraksi?! yhden koiran näyttöjen perusteella?! jos taas lähdetään löysyyttä hakemaan suomenajokoirapuolelta niin kuinkahan mahtaa jälleen käydä....... suomenajokoiramiehet niin vannoutunutta ja sisäsiittoista "inside" porukkaa että eivät millään voi hyväksyä toista rotua varsinkaan kun rotu on terveempi ja muutenkin parempi rotu. t: ex-suomenajokoiramies


      • Anssi5
        Venakko! kirjoitti:

        ...kovin näyttää olevan suomenajokoiramiesten vastausta palstalla.. "Monet metsästäjät ovat venakon kokeilun jälkeen palanneet kotimaiseen suomenajokoiraan" eli sanotaan että ei kannata edes kokeilla.. Itse ennen olen metsästänyt suomenajokoiralla ja sanon että ikikuuna päivänä enää suomalaiseen vaihda johon yksi syy on esim. suomenajokoiran sairaudet!! Ei kannata rotua vähätellä eikä sanoa tasoa epätasaiseksi koska jos haluaa vertailla tasoa noin prosentuaalisesti niin........ ja tuolla viestissä haukuttiin mahdottoman löysäksi koiraksi?! yhden koiran näyttöjen perusteella?! jos taas lähdetään löysyyttä hakemaan suomenajokoirapuolelta niin kuinkahan mahtaa jälleen käydä....... suomenajokoiramiehet niin vannoutunutta ja sisäsiittoista "inside" porukkaa että eivät millään voi hyväksyä toista rotua varsinkaan kun rotu on terveempi ja muutenkin parempi rotu. t: ex-suomenajokoiramies

        Mitä täällä kiistellän roduista kumpi on parempi se on vain oma mielipide asia. Mitä sille mahtaa jos tykkää suomenajokoirasta tai venakosta. Ja suomenajokoiralla on hyvin vähän sairauksia ja ei ole löysä, mutta haluisin kokeilla venakkoa kun olen suomanajokoiraa kullu monesti ja ollut niitten kanssa metällä .


      • Daippi
        Anssi5 kirjoitti:

        Mitä täällä kiistellän roduista kumpi on parempi se on vain oma mielipide asia. Mitä sille mahtaa jos tykkää suomenajokoirasta tai venakosta. Ja suomenajokoiralla on hyvin vähän sairauksia ja ei ole löysä, mutta haluisin kokeilla venakkoa kun olen suomanajokoiraa kullu monesti ja ollut niitten kanssa metällä .

        Kuuluuko venäjänajokoira primitiiviseen aboriginaaliin koirarotuun kuten laikat.
        http://www.saunalahti.fi/samans/jutut/Aborig.html

        Wikipediassa mainitaan, että venäjänajokoira on alkukantainen rotu, mutta luokitellaanko se yllä mainittuun rotuihin, eli onko aiheesta tietoa tai sitten arvelua ?


      • lentilä
        aline kirjoitti:

        Hei Tarja, munkin miehellä on aina ollut beagle, mutta seuraavaa ajokoiraa hankitessammevien hänet katsomaan venäläistä, johon olen itse aivan ihastunut. Mahtaako beaglen rauhalliseen ajovauhtiin tottunut mieheni pysyä venäläisen vauhdissa, vai saako koiraa hakea naapuripitäjistä? Toi, että sen saisi jopa pysymään kesällä vapaana pihalla perheen kanssa kuulostaa fantastiselta, nämä beaglet kun ei paljoa perheestä vapaanaollessaan välitä. Lisäksi "minun koirani"perheessä on aina tuleva olemaan suuri vapaana pysyvä vahti, niin saavat sitten leikkiseuraa toisistaan. Onko venäläiset kuinka terveitä ja saako täällä suositella jotain kasvattajaa, kun koiran tartteisi todella olla ensisijaisesti jänistä/kettua ajava ja sitten vasta mun vapaana pysyvä lenkkikaverini?

        joo itellä kaksi venakkoo ollu ei tarvinnu kaukaa hakia kun ne ei pitkälle ajanu .
        paluu suomalaiseen,


      • jo.oo
        lentilä kirjoitti:

        joo itellä kaksi venakkoo ollu ei tarvinnu kaukaa hakia kun ne ei pitkälle ajanu .
        paluu suomalaiseen,

        onneksi olkoon! onko sinulla ajanut koskaan minkäänmaalainen koira?


    • ''¨¨äö䨨'

      mulla on tuommonen suomenajokoira, venäjänajokoira ja amerikankettukoira... paras on kyllä amerikan kettukoira111111

    • sr

      meillä oli aikoinan venakko.tarvitsee peruskoulutuksen ja osaa olla jääräpäinen etenkin murrosiässä.helppo oppimaan,nopea liikkeinen ja hyvä metsäkoira!sopii myös muihin harrastuksiin,viisas.

    • ajuri is the top

      meilläkin on ollut venäläinen... ja on ollut beagle... ja nyt on suomenajokoira.. kyllä täytyy sanoa että en ikinä vaihtaisi suomalaista pois jos metsästyksestä on kyse! rauhalisuuden puolesta ottaisin kyllä beaglen.

    • se ja tämä

      meilläkin on ajuriin päätytty, siis suomalaiseen :)

    • Lopultapäätynyt

      Vastaus nimimerkki "Daippi" joka kyseli kuuluuko venäjänajokoira alkukantaiseen koirarotuun ?

      Vastaus on kyllä. Venäjänajokoira kuuluu alkukantaiseen koirarotuun aivan kuten Laikat.
      Muita rotuja väheksymättä, nämä luonnon jalostamat alkukantaiset TERVEET koirarodut kuuuvat tällä hetkellä ehdottomasti metsästyskoirarotujen eliittiin.

      .

    • se ja tämä

      empä kyllä menisi kumpaakaan ottamaan... en laikaa enkö venäläistä!

      • öööööööööööööö

        Molempia löytyy. Enkä kadu valintaa. Raatoja tehny noille monta sataa.


    • ajokoiratttttts

      tutulta mehtämieheltä kyselin kerran, että miksi päätyi suomenajokoiraan, kertoi sitten omistaneensa aikoinaan monenkin rotuisia metsästyskoiria venakon, beaglen, dreeverin, seisojia, pystykorvia, spanieleita jne.
      Henkilön kokemukset oli näistä ajavista, että beagle ei ajanu, dreeveri ei kummosesti ajanu, venakko oli kovapäisempi kuin suomenajokoira, mutta ilmeisesti ajoi joten kuten.

      Suomenajokoiran kuulemma valihti luonteen ja metsästysinnon perusteella ja oli sitä mieltä, että ajavan suomenajokoiran saa helpommin kuin mikään muun noista muista.

      Itelläni ei taas ole ollut kuin suomenajokoiria ja kaikki ovat ajaneet jänistä. Osa huonompia ja osa todella hyviä. Eli eiköhän se ole ihan vaan arpapeliä kun ottaa pennun, oli rotu mikä tahansa.

    • Metsästelijä

      Kaverin tutulla on venakko jota kuuluu kehuvan himusesti. Tuli sitten kerran vieraaksi ja kovasti tuntu kyselevän onko seurassa kiintiöitä ja montako ootte yleensä ampunut. Vastasin että omiksi tarpeiksi on ammuttu ja vain ajosta. Tätä ei meinannut uskoa kun sanoin että meidän mailla annetaan koiran ensin ajaa tunti ja sitten katsotaan josko yritettäisi kaataa jänis. Aikamme turistiin ja näytin kaverille paikan josta voi löysätä koiransa hakemaan. Itse laskin beagleni 2 kilometsiä sivummalta. Beagle löysi pia yöjäljen ja tiesin ajon alkavan tunnin sisällä. Tein tulet ja kohta kaverin suunnalta kuului mieletön karjuminen kun venakko (luulin) löysi jäniksen. Hetken päästä pamahti ja tuli hiljaisuus. Tämä toistui vartin päästä ja samalla beaglekin aloitti ajon. Beaglen ajo sujui varsin mukavasti ja kohta jänis tulikin tulipaikkamme vierestä, koira 3minuuttia perässä. Annoimme ajaa 120 minuuttia ja kutsuimme beaglen pois. Siirryimme kilometrin verran josta uusi haku. Taas kuului pauketta venakon suunnalta ja välillä hirmuista haukkua. Beaglekin sai taas pupun ylös kun kohta kuului korotetun maasturin ääni ja venakkomies saapui paikalle. Kysyin että montako on nurin kun aikamoinen pauke korvesta kuului. Kaveri vastasi että ei yhtään kun menivät niin kaukaa? Kohta beaglen ajo alkoi lähestyä ja kaveri hirmuinnolla haulikkoa kaivamaan takapenkiltä. Eipä mennyt kuin pari minuuttia kun taas alkoi rumputuli. Menin katsomaan että mitä se tulittaa niin kohta tulee jänes vastaan ja mies juoksee perässä ja lataa asettaan. Kysyin että mitäs sie hosut? "Karkasi" sai huudettua kun juoksi pupun perään. Ajattelin että nyt riittää ja otin koirani autoon seuraavalta kierrokselta. Kohta metsästä tulee väsynyt mies ja kysyy "tekikö hukan, on kova keli lyhytjalkaiselle". Juu hukan teki mutta onneksi sain autoon vastasin miehelle. Istuttiin vielä nuotiolle ja kaveri kyseli seuraan pääsyä samalla kehuen lintumaastoja. Sanoin että täällä alkaa 5 vuoden täysrauhoitus joten ei seuraan kannata edes hakea.

      • hmmmmmmmmmmmm

        olipa hyvin keksitty tarina.


      • Metsästelijä
        hmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        olipa hyvin keksitty tarina.

        Tunnistitko kenties tarinasta itsesi?


    • puutteita on

      Jostain syystä ei kovin suosittu rotu. Taitaa rekisteröinti olla hieman yli tai alle sadan vuodessa.

    • Koiratonmetsästäjä

      Kaikki riippuu millaisen koiran saa. Kaverin venakolla on tosi hyvä hakemaan ja ajamaan ei moitittavaa. Dreeverillä on ajatettu myös paljon 2 siskosta toinen aikapaljon kovempi mutta molemmat toimii. Rotu kannattaa valita ihan miltä itsestä tuntuu parhaalta.muita vähättelemättä. Paljon riippuu myös isännästä millainen koirasta tulee. Tietysti onhan meitä metsästäjiä löysiä ja vielä löysempiä

    • kaljutuomari

      Ajokokeissa ollut useita venäläisiä ja paljon suomalaisia.Venakoilla usein toisella erällä alkaa into hiipumaan,suomalaisella riittää intoa vielä ylimääräiseenkin erään.Kummassakin rodussa ,hyvät ja laiskemmat yksilöt,mutta venäläisillä enemmän yleistä.Tämä vaan useamman vuosikymmenen näkemys.

    • Empivä

      Kettuhommissa kans huomannu että joskus ajaa ihan hyvin mutta on päiviä ettei lähe 15min vahalle jäljellekkään.

    • takametsienmies

      onhan venäläinen riistaverinen koira.oon monta päivää ollut passi mirhenä.sulo on täyven päivän koira.kotona kiltti ja hyvä luenne.pysyy varmasti työ maalla.ei tuosta koira parane vaikka mistä hakee pennun.sulo on sulo,ei peto metässä eikä missään,mutta kaikki mitä siinä on,on todella mehtä mies viimesen päälle.

    • Beaglemies

      Venäjänajokoira on aivan fantastinen ajokoira, ainakin ne kokemukset mitä minulla on kun olen päässyt metsälle. Jotkut ominaisuudet suomenajokoiraa parempia, mm. juoksuvoima lähes suden luokkaa (no ei nyt ihan mutta kuitenkin); jotkut yksilöt ottaa jäniksen kiinni jos sitä ei ammu tai jäsö pääse johonkin piiloon! Ilma- ja jälkitarkkuus yhdistettynä erittäin hyvä - pystyy oikomaan paluuperät ja muut mutkat siinä kun suomikoira menee 100 m.ohi ennenkuin osaa kääntyä!
      Hakee ilmavainulla lumijäljettömästä metsästä. Vaatii vaan hyvänkokoisen alueen, ajovauhti saattaa singota jäniksen pitkillekin reissuille, se on vähän huono puoli.
      Beagle on kieltämättä laiskan miehen koira, mikä tulee ehkä kaikista kun ikä alkaa painaa. ;mutta nykyäänhän on hyvät GPS:t sun muut paikantimet, ennen ei ollut kun aloiteltiin, ei edes suuntatutkia,

    • suomenmies

      Todella hyviä kokemuksia venäläisestä.meillä muutama ollut ja yli kymmenen vuoden kokemusten jälkeen voin sanoa että suomen ajokoirilla saa hienoja ajoja ja riistaa mutta kun mennään pakkaselle ja kuorikelille alkaa ongelmat.venäläisellä ei sitä ongelmaa ole..tällä hetkellä kirkkain koira häkissä on venäjän ja suomen sekotus..elikkä se on mielenkiintoinen pakkaus.ketun ottaa kiini ellei mene luolaan.aikalailla katkeamatonta ajoa.puhdas venäläinen löytää nopeammin kuin suomalainen tietysti poikkeuksia on molemmin puolin..molemmat eteviä koiria..mutta venäläinen kestävämpi..tässä minun näkemys ja hyvää tulevaa jahtikautta kaikille😊

    • jrsalla

      mahtava koira kettua vierähän ja mettä raikuu

    • ajokoiramiesx7

      Olen myös ajatellut Venäjänajokoiran hankkimista. Minulla on ollut 7 suomenajokoiraa ja nehän ovat metsästysominaisuudeltaan parhaita, kotioloissa verrattoman rauhallisia, mutta metsästysviettinsä tai muuten omapäisyytensä takia huonosti hallittavia irrallaan. Koska koiralla harrastetaan ympäri vuoden, haluaisin koiran joka oppii peruskäskyt, kuten paikka jne. Olisi mukava kesäaikaan laavulla tai telttaretkellä nuotioidessa jos koiran voisi päästää vapaaksi, mutta komentaa paikka. Ei karkaisi ajolle tai olisi sotkussa hihnansa kanssa, purisi hihnaa poikki. Mihin venäjänajokoira voi oppia?

    • passissa

      kyllä ei venakko sun laavuiluita ja telttailuja jää katteleen. vai on suomalainen metsästysominaisuuksiltaan paras? käyppäs kokeilemassa muutamaa muutakin koiraa, ennenkuin alat asiantuntijan lausuntoja kirjotteleen...

    • dabuljuuseven

      Jos hyvän ajokoiran meinaa saada niin sille pitää antaa 7 pv, viikossa mettää niin kuin ajokuningas puskajussin pahapoika sai, kaikista koirista suomalaisesta, venakosta, eestiläisestä ym,roduista saa tällä metodilla varman ajurin kun käyttää vaan metsässä elokuun 20-helmikuuhun 28 päiväään asti, ei se koira siellä tarhassa opiu tieajua

    • passissa

      pitää olla hyvät perintötekijät, juuri oikea ravinto ja koiran kohtelu, oikein mitoitettu harjoittelun ja levon suhde, korkeimman kunnon ajoittaminen juuri oikeaan hetkeen, lihashuolto, koiran mielialojen seuraaminen ja niiden "lukeminen," mentaaliharjoitukset ja koiran psyykkaaminen parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. terveys kaikkineen on tärkeää, esimerkiksi pieni tulehdus jossakin ja koko paletti pettää. huippukoiran saaminen ei oo heleppoo...

    • Anonyymi

      venakoita on ollut 25 vuotta ja taas pitää uutta pentua etsiä kun entiset vanhenee... reilu pari viikkoa vielä ja taas salolla soitto soi!

    • Anonyymi

      Meillä ois venakon pentuja metsästystukikohtia vailla 😊

    • Anonyymi

      Meillä ollu kohta 10vuotta yks venäjänajokoira. Todella rauhallinen ja lapsiystävällinen ei vedä hihnassa tai muuten hajota paikkoja. Ja erittäin sitkeä jänis ajuri saattaa ajaa jänistä 20-40km putkeen. Huonot puolet on että ei meinaa saaha metästä pois millään Ja juoksee ittesä nii loppuun että lopulta joutuu kantamaan metästä autoon.

      • Anonyymi

        Onpa huono kuntoinen koira jos noilla km pitää autoon kantaa...


    • Anonyymi

      ehkä vanha koira uupuu, saattaa myös alkusyksyn lämmin sää vauhdikkaan ja kesäkuntoisen koiran yllättää..

    • Anonyymi

      Meillä on venäjänajokoiran ja labradorinnoutajan yhdistys. On hirveän kiltti mutta tarvitsee paljon liikuntaa

    • Anonyymi

      tämä suomessa oleva venäjänajokoira kanta kanta on tällä hetkellä toimivaa mutta suomenajokoirien säännöillä tapahtuva jalostus ohjaa venakoitten jalostusta hitaasti ajavaan, jälkitarkkaan ja ajolöysään suuntaan, joka saa hakea tunnista toiseen puurtamalla.
      venäläisen ajokoiran tulee olla vauhdikkaasti ja nopeasti hakeva ja ylös-ottava sekä ajon on oltava railakkaa ja nopeaa, haukun pitää soida kaikilla sävel-asteikoilla kertoen selvästi etäisyyden ajettavaan.
      usein ajettava ei kestä tätä leikkiä kahta tuntia vaan pakenee maan alle tai kiinni otattaa itsensä.
      nykyisillä ajokoesäännöillä jalostetaan venäjänajokoiraa kävelemällä ajavaksi.

      • Anonyymi

        Pää kolajaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe