Aamun uutisista on saanut kuulla karua faktaa raskaan kaluston kunnosta. Tullin ja poliisin suorittamassa iltapäiväratsiassa Helsingissä 40:n raskaan kaluston joukosta 9 oli sakotuskunnossa ja juuri kuntonsa vuoksi. Kahdesta ulkomaalaisesta ajoneuvosta puhuttiin myös, mutta jäi vähän epäselväksi, että oliko niiden kunnossa huomauttamista, vai olivatko vaan mukana tarkastuksessa. No, valtaosa sakotetuista oli kuitenkin kotimaisia.
RK-asentajille olisi siis tuolla perusteella töitä vaikka kuinka paljon, kunhan vaan autoja älyttäisiin pajalle viedä. Sitä en ymmärrä, että miksi niillä pitää huonokuntoisina ajaa rahtia, vai onko ne huonokuntoiset jo muutenkin melkein loppuun ajettuja ja korjaaminen ei enää kannata? Ajetaan niin kauan kuin vähänkin kulkee, tai jää välille? Minä ainakin tunnen rekkamiehiä, jotka pyrkivät pitämään kalustonsa hyvässä kunnossa, kun sakkojen saanti ja auton tienpäälle rikkoutuminen eivät kuulosta kiinnostavan vähääkään.
Lähes neljäsosa huonokuntoisia tuolla perusteella, huhhuh! Se on paljon.
Kaluston kunto?
19
3433
Vastaukset
- YrjöJurri
.
Otantapaikka on hiukan väärä eikä se anna selvää kuvaa koko maan autojen kunnosta, eikä se liene ollut tarkoituskaan.
40kpl otanta on niin pieni eikä se riitä mihinkään tilastointiin, mutta toimii kun tilauksesta tehtynä tarkoitushakuiseen yleistykseen.. Jos haetaan 40 autoa korjaamon pihasta tulos on vieläkin huonompi.- Al_Capo
Eikös ne olleet ulkomailta tulevia? Pitkille matkoille luulisi lähdettävän parhaimmalla kalustolla?
- irtoperä
Al_Capo kirjoitti:
Eikös ne olleet ulkomailta tulevia? Pitkille matkoille luulisi lähdettävän parhaimmalla kalustolla?
jonkun huolitsijan irtoperä perässä mikä ollut vähä vanha huono kuntoinen.
ja viel jonku saksalaisen tekemällä kuormalla ja huonosti sidottu.
nii sitä pääsee kirkon kirjoihin heti
- minä vaan
nii heti kun virtamo meni lahdesta konkkaa kalusto tien päällä parani huomattavasti ja rupes löytymään jarrullisia kärryjä ratsioissa
heh heh al capo oikea vitsi niekka - Kevät-rekka
Halvempi tilata koko rekka viemään vaikka Rovaniemeltä Helsinkiin yksi henkilö,kuin TAXI! Siinä vois olla yksi syy kun löytyy sillointällöin jotain retujakin? Kun tarkemmin sitä pohdit,syy tuohon ei aina löydy kuljettajista,koska palkasta on enään huono nipistää.
(tietysti kun annat ottaa paluukuorman helsingistä kotiinpäin niin pääset vieläkin halvemmalla) - yx kuski
On semmoisia taloja missä kuski ajaa joka päivää eri autolla...ja on smmoisella mentaliteetila kuskeja,ketkä luule että vikalistan ilmoitaminen ei kuulu hänelle...äkkiä vaan auto tallille riviin ja kotiin...joku muu saa kyllä kärsiä!!!
Yksinkertäisempi selitys:nyt ei ole aikaa,nyt ei ole varaa...katotaan tää kuntoon seuravalla kerrällä kuin tulet tallille...ja niin jatkuu....!
Tietenkin ei ainaa ole näin.Fiksumpia porukaa löytyy ja aikaa paljon.Autot asialisesti varustelttu,täytellinen työkalupakki,puhtistuusaineet,jotain pienta varaosakin mukana...jne.Yleiskunto seuraataan jatkuvasti.Ja ei koskaan tarvitse kiertää ratsipisteitä,koska kalusto on hyvännäköinen ja kunnossa! - kuupuski
on sen merkki ko on autot huonossa kunnossa että rahat on loppu kun remonttiakaa ei tehdä
Mainittiinko siinä uutisessa mitä ratsiassa tarkistettiin? Nuppi, peräkärry vai koko yhdistelmä?
Jos nämä 9 tapausta oli peräkärryissä jotka omistaa esim. joku saksalainen huolintayhtiö ja sitä vetää suomalainen yrittäjä nupilla.
Niin minkä maan kalusto on silloin sakotuskunnossa?
Tietysi voidaan sanoa että kuljettajan pitää tarkistaa peräkärryn kunto, eli jarruntestaus laitteet satamiin, rajalle, tukkuvarastojen pihaan jne... minuakin alkaa hymyilyttämään.
Jos tuo 9/40 on sitten nuppeja niin sehän näyttää hyvältä verrattuna henkilöautoihin.
22.5 prosentia vastaan 27.7 prosenttia.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?article=112971&print=true- Al_Capo
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id56250.html
http://www.yle.fi/yle24/videosali/index.php?a=2&t=1&q=1
Tuon ylemmän linkin kautta: "Katso Aamu-TV:n juttu aiheesta (klo 8.30)"
Alempi menee varmaankin suoraan: "Sakkojen perintä uudistui (to 22.3.)"
Se on samassa yhteydessä kuin tuo sakkojen perintä ja nyt kun kuuntelin sen uudestaan, niin ne kaksi ulkomaalaista ajoneuvoa kuuluivat noiden yhdeksän sakotetun joukkoon. - Al_Capo
Pitää vielä lisätä tuosta aiheesta. Henkilöautojen vikamäärä on osittain ymmärrettävää Suomen verotuspolitiikasta johtuen. Olet varmaankin kuullut aiheesta (EU:n vanhin autokanta)? Sitä minä en tiedä, että onko raskas kalusto samanlaisen verokohtelun alla kuin henkilöautot, mutta ei nuo tuolla maanteillä kovin vanhankaan näköisiä ole.
Al_Capo kirjoitti:
Pitää vielä lisätä tuosta aiheesta. Henkilöautojen vikamäärä on osittain ymmärrettävää Suomen verotuspolitiikasta johtuen. Olet varmaankin kuullut aiheesta (EU:n vanhin autokanta)? Sitä minä en tiedä, että onko raskas kalusto samanlaisen verokohtelun alla kuin henkilöautot, mutta ei nuo tuolla maanteillä kovin vanhankaan näköisiä ole.
Jos ajoneuvon omistaja ei pidä ajoneuvoa kunnossa niin se on hänen henkilökohtainen asia.
Mielestäni sillä ei ole mitään osittaista tekemistä ajoneuvoveron kanssa.
Oli ajoneuvo sitten vanha tai uusi niin kunnossa sen on oltava.- Al_Capo
RK-asentaja kirjoitti:
Jos ajoneuvon omistaja ei pidä ajoneuvoa kunnossa niin se on hänen henkilökohtainen asia.
Mielestäni sillä ei ole mitään osittaista tekemistä ajoneuvoveron kanssa.
Oli ajoneuvo sitten vanha tai uusi niin kunnossa sen on oltava.Niinpä tietysti, mutta kun ei vaan aina ole. Autoverotuksella on saatu aikaiseksi se, että autokanta on vanhaa ja se on vaan niin, että mitä enemmän maanteillä liikkuu vanhoja autoja, niin sitä todennäköisemmin niistä myös löytyy vikoja enemmän kuin uutukaisesta kalustosta. Joko nyt ymmärrät?
Kuuba lienee toinen hyvä esimerkki vanhasta autokannasta. Varaosia ei ole ollut paljonkaan saatavana ja vikoja on korjailtu itse tehdyillä osilla ja ties millä vippaskonsteilla, että ajokki on saatu pidettyä liikkumiskuntoisena tarvittaviin ajoihin. - stycke
Al_Capo kirjoitti:
Pitää vielä lisätä tuosta aiheesta. Henkilöautojen vikamäärä on osittain ymmärrettävää Suomen verotuspolitiikasta johtuen. Olet varmaankin kuullut aiheesta (EU:n vanhin autokanta)? Sitä minä en tiedä, että onko raskas kalusto samanlaisen verokohtelun alla kuin henkilöautot, mutta ei nuo tuolla maanteillä kovin vanhankaan näköisiä ole.
Ei se ikä pelkästään kremppoja tuo. Raskailla ajoneuvoilla ajetaan melkoisesti enemmän kilometrejä kuin henkilöautoilla keskimäärin.
- Al_Capo
stycke kirjoitti:
Ei se ikä pelkästään kremppoja tuo. Raskailla ajoneuvoilla ajetaan melkoisesti enemmän kilometrejä kuin henkilöautoilla keskimäärin.
Vähän vaikea vertailla, mutta ruostekin syö pienet osat nopeammin kuin isommat.
Mikäs se raskaan ajoneuvon keski-ikä Suomessa on? Henkilöauton: http://www.autoalantieto.fi/vanhauusi.asp Al_Capo kirjoitti:
Niinpä tietysti, mutta kun ei vaan aina ole. Autoverotuksella on saatu aikaiseksi se, että autokanta on vanhaa ja se on vaan niin, että mitä enemmän maanteillä liikkuu vanhoja autoja, niin sitä todennäköisemmin niistä myös löytyy vikoja enemmän kuin uutukaisesta kalustosta. Joko nyt ymmärrät?
Kuuba lienee toinen hyvä esimerkki vanhasta autokannasta. Varaosia ei ole ollut paljonkaan saatavana ja vikoja on korjailtu itse tehdyillä osilla ja ties millä vippaskonsteilla, että ajokki on saatu pidettyä liikkumiskuntoisena tarvittaviin ajoihin.Ymärrän kyllä veron osuuden autojen ikään mutta en huonoon kuntoon.
Jos nämä 27.7 prosenttia hylätyistä autoista (tästä tämä juttu lähti)olisi valittanut katsastusmiehen toimista ja perusteluksi laittanut suomen autovero, niin epäilen ettei yksikään asia olisi mennyt läpi.
Eli autovero ei ole syyllinen katsastuksessa hylättyyn autoon.
Meillä on sama asia mutta pieni näkemys ero.
Monikohan näistä 27.7 prosentin asiakkaista hakee ns. vikalistan ja sitten vasta korjaa viat?
Se ehkä nostaa tuota lukua.- Al_Capo
RK-asentaja kirjoitti:
Ymärrän kyllä veron osuuden autojen ikään mutta en huonoon kuntoon.
Jos nämä 27.7 prosenttia hylätyistä autoista (tästä tämä juttu lähti)olisi valittanut katsastusmiehen toimista ja perusteluksi laittanut suomen autovero, niin epäilen ettei yksikään asia olisi mennyt läpi.
Eli autovero ei ole syyllinen katsastuksessa hylättyyn autoon.
Meillä on sama asia mutta pieni näkemys ero.
Monikohan näistä 27.7 prosentin asiakkaista hakee ns. vikalistan ja sitten vasta korjaa viat?
Se ehkä nostaa tuota lukua.Veron osuus vaikuttaa autojen ikään, ikä vaikuttaa kuntoon (esim. ruosteviat, joita ei itse edes löydä, eikä osaa oikeista paikoista etsiä ja vanhaa autoa ei kyllä merkkihuolloissa käytetä). Veron osuus vaikuttaa myös uutena hankittavan auton laatuun, ihmiset ostavat halvempia ja huonolaatuisempia. Korkean autoveron takia autot ajetaan melko loppuun ja vanhoissa on usein juuri sellaisia vikoja, joita jokin mökin mummo, tai papparainen (tai lähes kuka tahansa) ei itse millään voi löytää, eikä aina muuten katsastusmieskään. Vastahan yksi katsastusmies joutui syytteeseen hyväksymästään epäkuntoisesta ajoneuvosta.
"Monikohan näistä 27.7 prosentin asiakkaista hakee ns. vikalistan ja sitten vasta korjaa viat?"
En tiedä nykytilannetta, mutta ennen tuo oli hirveän yleistä. Sen verran paljon tuli aikoinaan hommaa sivusta seurattua. - juttu...
Al_Capo kirjoitti:
Niinpä tietysti, mutta kun ei vaan aina ole. Autoverotuksella on saatu aikaiseksi se, että autokanta on vanhaa ja se on vaan niin, että mitä enemmän maanteillä liikkuu vanhoja autoja, niin sitä todennäköisemmin niistä myös löytyy vikoja enemmän kuin uutukaisesta kalustosta. Joko nyt ymmärrät?
Kuuba lienee toinen hyvä esimerkki vanhasta autokannasta. Varaosia ei ole ollut paljonkaan saatavana ja vikoja on korjailtu itse tehdyillä osilla ja ties millä vippaskonsteilla, että ajokki on saatu pidettyä liikkumiskuntoisena tarvittaviin ajoihin.on nyt vaan aika kaukaa haettu mukaan tähän että sompassa ollu ratsia
- ilmeisesti
kirjoituksesi isännille jotka omistavat ko.kaluston.En tiedä ammattiasi,tyhjäntoimittaja lienee koska ehdit kaikkeen tuohon joutavaan jolla elämäsi koostat,mutta jos olisit ihan normaaliälyinen tavallinen duunari niin tekisit työsi niillä vehkeillä mitkä isäntä tarjoaa.Ja toisekseen jos ratsioissa tutkittaisiin h-autot samalla kammalla niin prosenteista tulisi mielenkiintoisia.Otapa huomioon että esim.liikkuvien saama rahoitus riippuu ns.tehokkuudesta,ei siellä silloin jätetä järjelle tilaa,tietty määrä sakkoja on saatava aikaan vaikka kaikki kalusto olisi pakasta revittyä,tämän on virkavallan edustajakin myöntänyt.
- Al_Capo
Katso mitä Black Snake kirjoittaa tuolla: http://www.skannerilehti.net/cgi-bin/cgiwrap/skalehti/sauna/YaBB.pl?board=turtek&action=display&num=1171183783&start=0
Jarruton auto liikenteessä ja hän on kertonut poliisille vian, reitin ja aikataulun, eikä ole kelvannut, vaikka kaikki ikäänkuin tarjottimella.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 186309
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04671- 573400
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2282917Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342622Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452430Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme242188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 381600
- 1931511