Itsepuolustus myytti

Pen&Teller

Harvoin kukaan kertoo kuinka se vuosia harjoiteltu laji ei auttanut oikeassa tilanteessa limaisen v***n vertaa, tässä sellainen tarina.

Olin harjoitellut Magaa jo kuusi vuotta, edennyt tasoissa ja olin sekä omasta, harjoittelukaverien ja valmentajien mielestä erittäin lahjakas. Oli tullut jo puhetta mahdollisesta valmentamisesta. Kokoa silloin melkein 90kg ja 186cm, eli en ollut ihan kääpiö.

En ollut eläissäni tapellut kertaakaan oikeasti, mutta olin harjoittelut magaa vuosia, thaikkua pari vuotta ja ottanut pari otteluakin. Takana vuosien aktiivinen harjoittelu, reeneissä oltiin reenailtu skenaarioita ja kehässäkin olin hyvä, kova jätkä siis. Itseluottamus oli kohdillaan ja olin varma, että kun vain teen mitä valmentaja on opettanut niin kävelen vaikka kivestä läpi.

Baari-illan päätteeksi kello 03.jotain... poistuimme kaverien kanssa baarista kun ystävälläni tuli riitaa toisen seurueen jäsenen kanssa. Koitin rauhoitella osapuolia, käteni olivat edessä "fencessä/aitana", kuten aina oli opetettu ja olin valmistautunut kamppailuunkin. Tärinä alkoi jaloista, ääni alkoi väristä ja itseluottamus alkoi lievästi rakoilla. Edessäni oli noin 175cm pitkä alle 80kg painava itikka ja reeneissä olin pyöritellyt yli 100 kiloisia mennen tullen...mitä tapahtuu??

Olihan siitä puhuttu, adrenaliista siis, ja olin sen jo kokenut skenaarioita tehdessä ja Redmania hakatessa, mutta tietoisuus tilanteen aitoudesta oli musertava.

Vastapuoli huomasi itseluottamukseni alkavan sulaa. JA sitten PAM!!! Fencestä läpi, vailla mitään mahdollisuutta blokata torjua tai muuten reagoida vaikka olin tarkkana, nyrkki naamaan. Natiainen melkein tyrmäsi minut ja olisi niin tehnytkin ellei muut olisi osallistuneet tappeluun.

Alkoi pirullinen 4vs3 vääntö, keräilin itseni ja jotenkin kykenin syöksymään kaverin avuksi. Lyömään en pystynyt, pelkäsin kai loukkaavani jotakuta pahasti menin henkiseen lukkoon. Koitin repiä vastustajaa kaverini niskasta, tämä kuitenkin kääntyi ja alkoi pystypaini. Tässäkin olin treeneissä todella hyvä, mutta ainoakaan tekniikka ei tullut mieleeni sillä hetkellä. Voimalla olin jo lähes saanut itseni irti, mutta vastustaja sitoutui jotenkin vaatteisiiini kiinni eikä irronnut millään keinolla. Lopulta se sai jotenkin niskani lukkoon, siis tämä perus pää kainaloon niskalukko, josta puolustautuja lyö kasseille ja painaa naamasta jne... No ei tullut mieleen sekään. 2 sekunttia ja oltiin maassa, revin ja rimpuilin mutta tuloksetta, toisinaan tuli nyrkkiä pääkoppaan ja välillä naamaan. Kunnes kaverin potkaisi vastustjaani päähän.

Kohta kaikki oli ohi, tilanne oli kestänyt ehkä alle minuutin vaikka se tuntui tunnilta. Ketään ei tyrmätty, joltain oli huuli tai nenä auki ja homma loppui tasapeliin, molemmat osapuolet uhosivat vetäytyessään kovin sanoin. Olin henkisesti aivan hajalla, kaverit näkivät ison magamiehen kyvyttömänä taisteleen kun amatöörit tekivät pelkillä luonnollisilla vaistoillaan siedettävän kamppailun.

Otin yhteyttä valmentajaani, koska kaipasin tukea. Hän selitti tappiotani vastutajan taidoilla, mahdollisella humalatilallani (olin kuski, join yhden oluen) ja kehoitti VAIN HARJOITTELEMAAN LISÄÄ! Aloin pohtia: tämähän on sama kuin uskonto, jos Jumala ei vastaa niin rukoile kovemmin ja enemmän! Vika on aina sinussa ei uskonnossa, jos laji (oli mikä tahansa) ei toimi niin sinun pitää harjoitella enemmän! Mutta mullehan väitettiin että tämä on luonnollisiin reaktioihin perustuva helposti opittava ja tehokas....? Reaktioissani ei ollut mitään luonnollista. luonnollista olisi ollut juosta tai lyödä, ei viritellä käsistä aitaa minun ja vastustajan väliin...no sehän toimi reeneissä koska siellä vastustajalla on yleensä hanskat kädessä ja ne eivät tule aidasta läpi, toisin kuin paljas nyrkki.

Pidin lajista taukoa lähes vuoden, analysoin vikoja ja virheitä joita siihen liittyi ja totesin että 99% kaikista itsepuolustuslajeista ja tekniikoista on samaa rahastusta kuin mikä tahansa uskonto. Tappelussa pärjää lyömällä paljon tai kovaa, tai juoksemalla.

Kun palasin harjoituksiin niin tämä sama henkilö joka minua ensin löi oli läpäissyt seurani peruskurssin. Jatkoryhmän harjoituksissa vein häntä kuin pässiä narussa. Kadulla en siihen kyennyt.

121

20540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeissa tilanteissa

      Mainion sadun kerroit, ei ollut ihan uskottava, mutta jos oli niin korvien välissä ongelma.

      Itse olen magaa treeannut muutaman vuoden ja sitä ennen jujutsua, aina on tekniikat toimineet ja vaputumiset ja torjunnat on olleet selkärangassa valmiina, kädettömäksi en ole jäänyt koskaan.

      • kaveri joka saa pleksiin

        Kaveri on nimeltään Ville Kaivonen, defundun mestari ja krav magan mestari. Ville on skeidarien mestari joka ottaa oppia suoraan mestareilta, tässä tapauksessa peruskurssilaiselta nynneröltä.


      • noh..
        kaveri joka saa pleksiin kirjoitti:

        Kaveri on nimeltään Ville Kaivonen, defundun mestari ja krav magan mestari. Ville on skeidarien mestari joka ottaa oppia suoraan mestareilta, tässä tapauksessa peruskurssilaiselta nynneröltä.

        - Onpa todella aikuismaista herjata toista yleisellä palstalla ja vielä anonyymisti. Kasva vähän!

        Kaivonen on oikein hyvä ohjaaja joka jaksaa päivittää osaamistaan ja tuoda Suomeen uusia virikkeitä! Hyvä hyvä!


      • kille
        kaveri joka saa pleksiin kirjoitti:

        Kaveri on nimeltään Ville Kaivonen, defundun mestari ja krav magan mestari. Ville on skeidarien mestari joka ottaa oppia suoraan mestareilta, tässä tapauksessa peruskurssilaiselta nynneröltä.

        Hei,
        eikös ole aika ala-arvoista nimetä jokin henkilö ja kirjoittaa itse nimimerkillä.
        Sitä paitsi asiasta sen enempää tietämättä, Kaivonen on ohjaaja ja tämä tässä alkup. kertoi olevansa harrastaja.


      • efjariguirgu

        "Ha ha mainio satu
        Kirjoittanut: Oikeissa tilanteissa 22.3.2007 klo 11.51
        Itse olen magaa treeannut muutaman vuoden ja sitä ennen jujutsua, aina on tekniikat toimineet ja vaputumiset ja torjunnat on olleet selkärangassa valmiina, kädettömäksi en ole jäänyt koskaan."

        Mitä sinäkin tiedät? paskaa jauhat, totta voi olla...


      • RQYYTYWT
        kaveri joka saa pleksiin kirjoitti:

        Kaveri on nimeltään Ville Kaivonen, defundun mestari ja krav magan mestari. Ville on skeidarien mestari joka ottaa oppia suoraan mestareilta, tässä tapauksessa peruskurssilaiselta nynneröltä.

        TUSKIN OLI KAIVONEN! OK OHJAAJA HÄN ON. PUHUU VÄLILLÄ RISTIIN OMIEN JUTTUJENSA KANSSA, MUTTA ONHAN SE HARJOITELLUT JO KAUAN. EI HUIPPU JA TUO ITSEÄÄN LIIKAA ESILLE, MUTTA EI VOI HAUKKUA HUONOKSIKAAN!


      • Rambo-bampo
        RQYYTYWT kirjoitti:

        TUSKIN OLI KAIVONEN! OK OHJAAJA HÄN ON. PUHUU VÄLILLÄ RISTIIN OMIEN JUTTUJENSA KANSSA, MUTTA ONHAN SE HARJOITELLUT JO KAUAN. EI HUIPPU JA TUO ITSEÄÄN LIIKAA ESILLE, MUTTA EI VOI HAUKKUA HUONOKSIKAAN!

        Oudosti on miehen takki kääntynyt. Vaikea ottaa tosissaan kaveria joka toimii aluksi Krav Maga liiton hallituksessa ja nyt kutsuu magaa paskaksi itsepuolustuslajiksi. Sitten tuli Senshido joka oli maailman kovin juttu kunnes Kaivonen päätti ryhtyä opettamaan defendoa joka on varmaan ihan huippua Krav Magaan verrattaessa.

        Mies patsastelee nykyään jokaisen kamppailuaiheisen lehden sivuilla, tekstiä on yleensä sivun verran ja kaksi sivua on omistettu valokuville miehestä itestään. On pojulla ISO EGO.


      • tootsie
        Rambo-bampo kirjoitti:

        Oudosti on miehen takki kääntynyt. Vaikea ottaa tosissaan kaveria joka toimii aluksi Krav Maga liiton hallituksessa ja nyt kutsuu magaa paskaksi itsepuolustuslajiksi. Sitten tuli Senshido joka oli maailman kovin juttu kunnes Kaivonen päätti ryhtyä opettamaan defendoa joka on varmaan ihan huippua Krav Magaan verrattaessa.

        Mies patsastelee nykyään jokaisen kamppailuaiheisen lehden sivuilla, tekstiä on yleensä sivun verran ja kaksi sivua on omistettu valokuville miehestä itestään. On pojulla ISO EGO.

        Kyl se näin on ,onko tällä VK minkäänlaista Käytännön kokemusta, mihin tää vk perustaa omat näkemyksensä.
        Tulis ravintolan ovelle näyttämään omia ...:)PS.Olen lukenut kyseisen lehden/Artikkelin :)))))


    • satuilijasetä

      Toi vois tietysti olla tottakin(se päänuppi on joskus niin ihmeellinen...)mutta myös fiktiota?

      Voitko todistaa mitenkään?

      • ano

        ..olla totta hyvinkin. Koska tosiaan salilla tapahtumat ovat aivan eri maailma kuin kadulla. Se riippuu niin henkilöstä miten reagoi tositilanteessa. Ihminen voi mennä lukkoon. Ja monesti IP-lajeissa valitettavasti treenataan kivoja torjuntoja ja tekniikoita ns "kuolleeseen robottimaiseen" vastustajaan ja mallataan vastaiskuja jne. Kivaa ja hienoa ja aina onnistuu. Mutta tosiasia ei ole lähellekkään tuota. Itse treenaan ennempää niin etten tiedä mikä hyökääys on tulossa ja niin että se vastustaja pistää vastaan. Se en jo lähempänä tositilannetta kuin perinteinen treenaaminen mutta sekään ei varmista sitä miten oikeasti ihminen reagoi tunnetasolla jne tositilanteessa. Eli voi käydä hyvinkin niin kuten kertoja oli kuvaillut.


      • minätaasSSS

        Tarkoitukseni ei ole tässä kritisoida Magaa vaan itsepuolustuslajeja yleensä. Tekniikat joita harrastajille yleensä opetetaan eivät toimi oikeassa maailmassa ja tästä on ollut tuloksena RBSD-lajit (joihin tosin Magakin luetaan). Näissä on tunnustettu tekniikoiden toimimattomuus ja karsittu turhaa shaissea. Monissa niissä on silti paljon turhaa sössöä, johtuen opettajien omista lajitaustoista.

        Tämän oman tilanteeni voisi laittaa tietysti oman kykenmättömyyteni piikkiin, mutta uskon, että asia oli enemminkin niin, että harrastamalla itsepuolustusta luonnolliset toimintamallit katoavat ihmeellisten tekniikoiden edestä. Toisaalta aloin miettiä aivan ihme juttuja: potkaiseekohan se kiertopotkulla, onko mun torjunta riittävän hyvä, entä jos se käykin jalkoihin.... Päässä pyöri miljoona outoa ajatusta mitä vastustaja voisi tehdä. No YLLÄTYS YLLÄTYS, SE LÖI OIKEALLA TAKAKÄDELLÄ SUORAN JONKA OLISIN HARJOITUKSISSA TORJUNUT 99 KERTAA SADASTA!

        Oikeassa tappelussa tekniikkaa tarvitsee todella vähän. Lyöminen ja painiminen ovat ne tehokkaimmat ominaisuudet kamppailijalla. Niitä voi aina harjoittaa, mutta 80% magan tekniikoista on joutavaa tasokoa jumppaa ja sama koskee Karatea, jujutsua.... Kuka on ikinä nähnyt esim. vapaaottelussa tehtävän lukkoa pystyssä, lyönnin torjuntaa muuten kuin blokkaamalla tai yleensä mitään muuta puhdasta tekniikka muualla kuin maassa jossa tilanne on erilainen kuin pystyssä???????

        Fyysiset ominaisuudet ja asenne voittavat minkä tahansa lajin harjoittelun oikeassa maailmassa!!! Salilla tilanne voi olla toinen.

        Mutta jos lajin harjoittelu kiinnostaa niin siitä vaan, mutta älkää kuvitelko sen auttavan tippaakaan oikeassa tappelussa! Jos minun puheeni ei ketään vakuuta niin lukekaa vaikka Ville Kaivosen artikkeleita joissa vahvasti todistetaan perinteisten lajien heikkous. JA HEI!!! ENNEN KAIVOSIA JA MUITA OLI JO BRUCE LEE JOKA OSOITTI PERINTEISEN HARJOITTELUN HEIKKOUDEN!! SILTI IHMISET EDELLEEN MENEVÄT VANHAAN HÄMYYN JA HARJOITTELEVAT TODELLISUUDESTA VIERAANTUNEITA MUKAMAS-LAJEJA!


      • Pen&Teller2
        minätaasSSS kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei ole tässä kritisoida Magaa vaan itsepuolustuslajeja yleensä. Tekniikat joita harrastajille yleensä opetetaan eivät toimi oikeassa maailmassa ja tästä on ollut tuloksena RBSD-lajit (joihin tosin Magakin luetaan). Näissä on tunnustettu tekniikoiden toimimattomuus ja karsittu turhaa shaissea. Monissa niissä on silti paljon turhaa sössöä, johtuen opettajien omista lajitaustoista.

        Tämän oman tilanteeni voisi laittaa tietysti oman kykenmättömyyteni piikkiin, mutta uskon, että asia oli enemminkin niin, että harrastamalla itsepuolustusta luonnolliset toimintamallit katoavat ihmeellisten tekniikoiden edestä. Toisaalta aloin miettiä aivan ihme juttuja: potkaiseekohan se kiertopotkulla, onko mun torjunta riittävän hyvä, entä jos se käykin jalkoihin.... Päässä pyöri miljoona outoa ajatusta mitä vastustaja voisi tehdä. No YLLÄTYS YLLÄTYS, SE LÖI OIKEALLA TAKAKÄDELLÄ SUORAN JONKA OLISIN HARJOITUKSISSA TORJUNUT 99 KERTAA SADASTA!

        Oikeassa tappelussa tekniikkaa tarvitsee todella vähän. Lyöminen ja painiminen ovat ne tehokkaimmat ominaisuudet kamppailijalla. Niitä voi aina harjoittaa, mutta 80% magan tekniikoista on joutavaa tasokoa jumppaa ja sama koskee Karatea, jujutsua.... Kuka on ikinä nähnyt esim. vapaaottelussa tehtävän lukkoa pystyssä, lyönnin torjuntaa muuten kuin blokkaamalla tai yleensä mitään muuta puhdasta tekniikka muualla kuin maassa jossa tilanne on erilainen kuin pystyssä???????

        Fyysiset ominaisuudet ja asenne voittavat minkä tahansa lajin harjoittelun oikeassa maailmassa!!! Salilla tilanne voi olla toinen.

        Mutta jos lajin harjoittelu kiinnostaa niin siitä vaan, mutta älkää kuvitelko sen auttavan tippaakaan oikeassa tappelussa! Jos minun puheeni ei ketään vakuuta niin lukekaa vaikka Ville Kaivosen artikkeleita joissa vahvasti todistetaan perinteisten lajien heikkous. JA HEI!!! ENNEN KAIVOSIA JA MUITA OLI JO BRUCE LEE JOKA OSOITTI PERINTEISEN HARJOITTELUN HEIKKOUDEN!! SILTI IHMISET EDELLEEN MENEVÄT VANHAAN HÄMYYN JA HARJOITTELEVAT TODELLISUUDESTA VIERAANTUNEITA MUKAMAS-LAJEJA!

        minätaasSSS älä omi toisten tarinoita mainostaaksesi omia juttujasi!!!!

        En kirjoittanut tuota "Totta" viestiä!!

        Mutta osuit jossain myös oikeaan, mielessäni pohdin hetken mitä vastustaja tekee sen sijaan, että olisin vain keskittynyt "ottaan kädet pois".


      • Mutta maga
        ano kirjoitti:

        ..olla totta hyvinkin. Koska tosiaan salilla tapahtumat ovat aivan eri maailma kuin kadulla. Se riippuu niin henkilöstä miten reagoi tositilanteessa. Ihminen voi mennä lukkoon. Ja monesti IP-lajeissa valitettavasti treenataan kivoja torjuntoja ja tekniikoita ns "kuolleeseen robottimaiseen" vastustajaan ja mallataan vastaiskuja jne. Kivaa ja hienoa ja aina onnistuu. Mutta tosiasia ei ole lähellekkään tuota. Itse treenaan ennempää niin etten tiedä mikä hyökääys on tulossa ja niin että se vastustaja pistää vastaan. Se en jo lähempänä tositilannetta kuin perinteinen treenaaminen mutta sekään ei varmista sitä miten oikeasti ihminen reagoi tunnetasolla jne tositilanteessa. Eli voi käydä hyvinkin niin kuten kertoja oli kuvaillut.

        muuten hyvä tarina, mutta laji oli väärä, koska krav maga on yksi katuviisaimmista lajeista se on kehitetty oikeisiin olosuhteisiin ja on tarkoitettu toimimaan, ja magassa harjoitellaan paljon näitä tilanteita ja valmistaudutaan niihin ja tekniikat ajetaan selkärankaan ja ne perustuvta ihmisen luontaisiin reaktioihin.

        Kertomasi tarina perustuu hyvin karateen tai tae kwon doon tai johonkin muuhun lajiin, siksi tarinasi ei ole totta.


      • grgrgrgreg
        Mutta maga kirjoitti:

        muuten hyvä tarina, mutta laji oli väärä, koska krav maga on yksi katuviisaimmista lajeista se on kehitetty oikeisiin olosuhteisiin ja on tarkoitettu toimimaan, ja magassa harjoitellaan paljon näitä tilanteita ja valmistaudutaan niihin ja tekniikat ajetaan selkärankaan ja ne perustuvta ihmisen luontaisiin reaktioihin.

        Kertomasi tarina perustuu hyvin karateen tai tae kwon doon tai johonkin muuhun lajiin, siksi tarinasi ei ole totta.

        "muuten hyvä tarina, mutta laji oli väärä, koska krav maga on yksi katuviisaimmista lajeista se on kehitetty oikeisiin olosuhteisiin ja on tarkoitettu toimimaan, ja magassa harjoitellaan paljon näitä tilanteita ja valmistaudutaan niihin ja tekniikat ajetaan selkärankaan ja ne perustuvta ihmisen luontaisiin reaktioihin.
        Kertomasi tarina perustuu hyvin karateen tai tae kwon doon tai johonkin muuhun lajiin, siksi tarinasi ei ole totta."

        HAHHAAA HAAAA HIIIII IHIIHI HAAAAA!!!!
        Herää poju oikeaan elämään! Tuo tarina voi olla hyvinkin totta. Krav Magan harrastajana et voi vaan hyväksyä tuota tarinaa, koska uskot kaiken mitä valmentajasi sinulle kertoo ja olet kaveriesi silmissä pelottava KravTappaja.

        Oletko harrastanut ikinä Karatea tai Tae Kwon Doa? Kuulostat todella asiantuntijalta.

        Oli tuo tarina tosi tai ei, niin siinä tulee esiin ihan järkeviä seikkoja joita jokainen katukamppailuun osallistunut on kokenut.


      • xiiiiixxiiixxiiiiiivvvv
        Mutta maga kirjoitti:

        muuten hyvä tarina, mutta laji oli väärä, koska krav maga on yksi katuviisaimmista lajeista se on kehitetty oikeisiin olosuhteisiin ja on tarkoitettu toimimaan, ja magassa harjoitellaan paljon näitä tilanteita ja valmistaudutaan niihin ja tekniikat ajetaan selkärankaan ja ne perustuvta ihmisen luontaisiin reaktioihin.

        Kertomasi tarina perustuu hyvin karateen tai tae kwon doon tai johonkin muuhun lajiin, siksi tarinasi ei ole totta.

        se maga ei sopinut kyseiselle kirjoittajalle. Miksi muuten kukaan ei ole kuullut kyseisestä lajista jos se on niin toimiva?

        Vaikka olis miten hyvät ip-systeemit niin jos se ei sovi sinulle niin siitä ei ole tositilanteessa hyötyä.

        Kysykää magaajat kavereiltanne tietävätkö he lajin. Olen melko varma että moni ei tiedä sitä.


      • xiiiiixxiiixxiiiiiivvvv
        grgrgrgreg kirjoitti:

        "muuten hyvä tarina, mutta laji oli väärä, koska krav maga on yksi katuviisaimmista lajeista se on kehitetty oikeisiin olosuhteisiin ja on tarkoitettu toimimaan, ja magassa harjoitellaan paljon näitä tilanteita ja valmistaudutaan niihin ja tekniikat ajetaan selkärankaan ja ne perustuvta ihmisen luontaisiin reaktioihin.
        Kertomasi tarina perustuu hyvin karateen tai tae kwon doon tai johonkin muuhun lajiin, siksi tarinasi ei ole totta."

        HAHHAAA HAAAA HIIIII IHIIHI HAAAAA!!!!
        Herää poju oikeaan elämään! Tuo tarina voi olla hyvinkin totta. Krav Magan harrastajana et voi vaan hyväksyä tuota tarinaa, koska uskot kaiken mitä valmentajasi sinulle kertoo ja olet kaveriesi silmissä pelottava KravTappaja.

        Oletko harrastanut ikinä Karatea tai Tae Kwon Doa? Kuulostat todella asiantuntijalta.

        Oli tuo tarina tosi tai ei, niin siinä tulee esiin ihan järkeviä seikkoja joita jokainen katukamppailuun osallistunut on kokenut.

        Se elää omassa maailmassaan, kuten ikävä kyllä monet muutkin....

        Ei ole kravmagaajalle tullut kadulla estettä eteen. Olet varmaan hyvä lajissasi magaaja, mutta kuten keskustelun aloittaja niin hänkin oli "kova äijä" treeneissään. ;D


    • minä100

      Krav magan peruskurssilla kerrotaan stressin vaikutuksesta toimintaamme uhkatilanteessa ja siellä jaetaan myös asiasta kertovaa materiaalia (ainakin Pohjolan Krav Maga Itsepuolustusliitto jaka). Ei kenenkää reakointia voi tositilanteessa ennakoida. Jutussa kerrotaan kuinka ko. henkilö on saanut voimakkaan stressireaktio ei tällaista voi harjoittelulla poistaa, harjoittelu ja hyvä kunto antavat paremmat mahdollisuudet toimia ko. tilanteessa ja vähentävät stressiä vaikka kuinka pelottaisi. En käsitä miksi olet ollut siinä uskossa, että sinusta on tullut hyvä itsepuolustuksessa jos tasokokeet ja sparri menee hyvin ja kaverit kehuvat, eikö kukaan ole kertonut, että vaikka salilla pärjäät niin se ei tarkoita sinun välttämättä pärjäävän
      tositilanteessa. Ihmiset ovat yksilöitä ja reakointimme tositilanteessa samoin. Tämäkin on melko yksinkerstaistettua, sillä ei ole mitään takuuta vaikka olisit kerran pärjännyt hyvin tositilanteessa, että paniiki ei iskisi jos joudut uudestaan tosipaikkaan, sama asia toimii onneksi toisinkin päin.

      • P&T

        Valmentajien ja muiden harrastajien kehut saivat minut uskomaan, että koska hallitsen tämän lajin hallitsen myös todellisen itsepuolustuksen. Näinhän se tilanne ei ole, vaikka ihmisille niin ehkä vakuutellaankin ainakin mainoksissa.

        Olisi tärkeä ymmärtää, että jonkin lajin hajoittelu ja osaaminen ei välttämättä auta kadulla. Opin asian itse vasta ottamalla turpiini.


      • YksLisää

        "En käsitä miksi olet ollut siinä uskossa, että sinusta on tullut hyvä itsepuolustuksessa jos tasokokeet ja sparri menee hyvin ja kaverit kehuvat, eikö kukaan ole kertonut, että vaikka salilla pärjäät niin se ei tarkoita sinun välttämättä pärjäävän"

        Naulan kantaan. Taannoin itse harjoittelin maga-treeneissä (peruskurssin aika) ja harjoitusvuorossa olivat etupotkut nivusiin. Parikseni tuli hintelä pikkutyttö, joka ei potkaissut minua nivusiin vaikka niin piti tehdä. Tämä siitä huolimatta, että käytin nivussuojaa.

        Mietitäänpä mitä tapahtuu kun hintelä pikkutyttö sitten joutuu pimeässä puistossa tms raiskaajan yllättämäksi. Hän potkaisee vähän sinne päin, raiskaaja mottaa hänet maahan ja raiskaa. Voisiko lopputulos johtua siitä, että ei ollut tajunnut harjoitella tosissaan, kun siihen oli tilaisuus? Hieman kuten Mao sanoi aikanaan: "Emme kanna kirjoja mukanamme taisteluun".

        Kuinka ollakaan tuo kyseinen tyttö sittemmin lopetti kurssin kesken.


      • YksLisää
        P&T kirjoitti:

        Valmentajien ja muiden harrastajien kehut saivat minut uskomaan, että koska hallitsen tämän lajin hallitsen myös todellisen itsepuolustuksen. Näinhän se tilanne ei ole, vaikka ihmisille niin ehkä vakuutellaankin ainakin mainoksissa.

        Olisi tärkeä ymmärtää, että jonkin lajin hajoittelu ja osaaminen ei välttämättä auta kadulla. Opin asian itse vasta ottamalla turpiini.

        Haluaisin vielä selventää omaa pointtiani:

        Pitää paikkansa, että harjoittelu on ihan eri asia kuin käytännön toiminta. Kannattaa huomata, että käytännön toiminnassa vaikuttaa (kuten itse sitä nimitän) "inertian laki".

        Inertian laki tarkoittaa, että on usein vaikeaa ottaa ensi askel toimintaan. Siis silloin kun on tosi kyseessä. Kerron esimerkin toisesta yhteydestä. Olin lukenut koulussa ranskan kielen perusteet ja kahlannut läpi itseopiskelumateriaaleja ja sitten eräänä kauniina päivänä matkustin Ranskaan. Tultuani perille paikalliselle rautatieasemalle totesin tarvitsevani kaupungin kartan löytääkseni majapaikkaani. En siis tässä vaiheessa ollut vielä puhunut sanaakaan ranskaa "oikeasti". Menin infotiskille ja suu oli kuin juuttunut paikoilleen. Sitten sain kuitenkin sanottua: "J'ai besoin de plan de ville". Virkailija oli vähän aikaa liikkumatta (ääntämiseni ei liene ollut ihan kohdallaan) ja hetken kuluttua ojensi minulle kaupungin kartan. Loppuvierailuni aikana sitten puhuinkin ranskaa ahkerasti ja "oikeesti".

        Oikea tappelukin saattaa olla samalla tavalla pelottava, etenkin jos on älykkötyyppiä ja päässä on kaikenlaista paskaa malliin "Et saa satuttaa lähimmäistäsi edes tositilanteessa kun kimppuusi hyökätään." Jos päässä menee tuon tyylisiä aliohjelmia niin kannattaa tehdä puhdistus sisäsille kiintolevyille.


    • KelmiKkojootti

      Lue, vertaile ja ymmärrä:
      SAMAA PASKAA ERI PAKETISSA

      Aikido, suom. "harmonisen voiman tie", on vanhoihin japanilaisiin taistelutaitoihin perustuva nykyaikainen väkivallaton budolaji jonka kehitettiin 1900 -luvun alkupuolella. Aikidossa hyökkäys vastaanotetaan pyörein ja luonnollisin liikkein hyökkääjän omaa liikevoimaa hyväksi käyttäen. Tekniikkoina käytetään pääasiassa nivellukkoja, heittoja ja hallintaotteita. Tekniikan tarkoituksena ei ole vahingoittaa hyökkääjää ja tuhota hyökkäyskykyä vaan ohjata hyökkäys turvalliseen suuntaan ja osoittaa hyökkäyksen mielettömyys. Aikidon harjoittelussa käytetään myös jonkin verran puumiekkaa (bokken), keppiä (jo) ja puukkoa (tanto). Oulussa on myös mahdollista harjoitella pitkällä sauvalla (bo).http://www.hokutokai.fi/harjoitukset/pkinfo.html

      Sin Moo Hapkido - "Taivaallinen taistelutaito" - on korealainen itsepuolustusmenetelmä, joka yhdistää Aiki-jutsun, erilaisten Kung Fu-tyylien ja Judon pehmeyden aggressiivisiin korealaisiin potkutekniikoihin. Monipuolisuudessaan se kattaa lyönnit, potkut, torjunnat, vapautumiset eri puolilta kehoa, asetekniikat, sekä monia muita itsepuolustusmenetelmiä.

      Tärkeintä Sin Moo Hapkidossa on kuitenkin kokonaisvaltainen kehon kontrollointi - voima ei ole ratkaisevaa. Siksi laji sopii erinomaisesti kaikille sukupuoleen tai ikään katsomatta.
      http://www.itsepuolustus.info/sinmoohapkido.php

      Taekwondo-harjoituksissa keskustellaan lasten kanssa erilaisista uhkatilanteista, joita lapsi saattaa joutua kohtaamaan. Mahdollisten uhkatilanteiden tuntemaan oppiminen on lasten itsepuolustusharjoittelun keskeisin osa. Uhkatilanteessa tärkein taito on välttää paniikkiin joutuminen ja säilyttää kyky toimia järkevästi. Toinen tärkeä taito on avunhankkiminen; mistä ja miten apua saa? http://www.suomentaekwondoliitto.fi/taekwondo/lasten_itsepuolustus/

      Naisten itsepuolustus

      Itsepuolustustaidoista tasa-arvoa ja turvallisuuden-tunnetta. The Women Self-Defence Association International pyrkii omalta osaltaan hälventämään tätä tasa-arvonkin tiellä olevaa estettä opettamalla naisille itsepuolustusta.

      Tiettyjä itsepuolustustaitoja opettelemalla voi jo saada paljon muutosta aikaiseksi. Itseluottamus kasvaa, ja se,ettei enää tarvitse pelätä, tekee ihmisistä tasa-arvoisempia. Yhdistys ei ole tarjoamassa palvelujaan ainoastaan nuorille, hyväkuntoisille naisille.
      Itsepuolustustaitoja halutaan opettaa myös vanhuksille ja vammaisille.
      http://www.wsdai.com/women_self_defence.htm

      Hokutoryu Ju-jutsu pähkinänkuoressa

      Ju-jutsu on erittäin monipuolinen japanilainen itsepuolustus- ja kamppailulaji. Se sisältää lyöntejä, potkuja, heittoja, hallintaotteita ja asetekniikoita. Ju-jutsussa harjoitellaan kaikkia todellisessa itsepuolustuksessa tarvittavia tilanteita: lyöntipuolustus, potkupuolustus, tarttumisotteet, painitilanne, puolustautuminen aseellista hyökkääjää vastaan sekä kamppailu maassa.

      Hokutoryu-tyylisuunnan Ju-jutsu on perinteisestä Ju-jutsusta edelleen kehitetty, moderni kamppailutaito nykypäivän ihmisen tarpeeseen. Sitä harjoittelevat normaalien harrastajien lisaksi myös poliisit, vartijat, sotilaat sekä muut turvallisuusalan ammattilaiset.http://www.tjjk.fi/

    • jipajitsu

      ...kaikki itsepuolustus/kamppailu/taistelulajit ovat turhia, kun itse jäädyit tositilanteessa? Ja että oikeasti pärjää paremmin vaan huitomalla apinan raivolla?

      Miksiköhän näitä taistelutaitoja alettiin kehitellä siellä Aasiassa (ja muualla Maailmassa)jo satoja, jopa tuhansia vuosia sitten? Olisivatkohan huomanneet, että jos joku käy päälle apinan raivolla ilman tekniikkaa, niin on itse asiassa PAREMMAT tsäännsit selvitä jos itse on harjoitellut tilannetta varten?

      Väität, että olet treeneissä huomattavankin lahjakas, mutta kadulla sait turpaasi joltain tavalliselta tallaajalta..? Jos näin oikeasti tapahtui, voi vika nähdäkseni olla vain sinun korviesi välissä. Jos treenaat 100 metrin pikajuoksua, ja treeneissä kyllä paukkuu aina suomen ennätykset rikki, mutta kisoissa jäät lähdössä kuin nalli kalliolle, niin tarkoittaako se että pikajuoksu on paska laji?

      Kamppailulajien harjoittelussa ei ole kyse pelkästään hienojen tekniikoiden harjoittelusta, vaan myös harjoittelijan "henkisen" puolen pitäisi kehittyä siinä samalla: Itsetunto, tilannetaju, pelisilmä, taktiikka, mielenmaltti, henkinen tasapaino.

      Nyt voit alkaa joko harjoitella henkistä kanttiasi, tai sitten voit uskoa siihen että "tositilanteessa ei tekniikat auta", ja toivoa ettet koskaan joudu taistelemaan sellaisen ihmisen kanssa, joka OIKEASTI hallitsee taistelutaitoja.

      • P&T2

        Lainaan itseäni:
        "Olisi tärkeä ymmärtää, että jonkin lajin hajoittelu ja osaaminen ei välttämättä auta kadulla. Opin asian itse vasta ottamalla turpiini."
        Se pelkän lajin osaaminen ei riitä, vaan henkinen kantti (kuten sanoit)on oltava kohdillaan. Ongelma on mielestäni se, että lajeissa tarjotaan opittavaksi paljon tekniikoita ja niitä pidetään avaimena pärjäämiseen, mutta kuinka kehittää henkistä kykykä?? Pitääko seuraavaksi mennä Jari Sarasvuon luennolle kasvamaan?

        Uskon todella, että henkiset (tietynlainen kylmyys ja välinpitämättömyys kaikesta paitsi itsestä) ja fyysiset (voima, nopeus, ketteryys) ominaisuudet vievät voiton tekniikasta!


      • P&T3
        P&T2 kirjoitti:

        Lainaan itseäni:
        "Olisi tärkeä ymmärtää, että jonkin lajin hajoittelu ja osaaminen ei välttämättä auta kadulla. Opin asian itse vasta ottamalla turpiini."
        Se pelkän lajin osaaminen ei riitä, vaan henkinen kantti (kuten sanoit)on oltava kohdillaan. Ongelma on mielestäni se, että lajeissa tarjotaan opittavaksi paljon tekniikoita ja niitä pidetään avaimena pärjäämiseen, mutta kuinka kehittää henkistä kykykä?? Pitääko seuraavaksi mennä Jari Sarasvuon luennolle kasvamaan?

        Uskon todella, että henkiset (tietynlainen kylmyys ja välinpitämättömyys kaikesta paitsi itsestä) ja fyysiset (voima, nopeus, ketteryys) ominaisuudet vievät voiton tekniikasta!

        Joillakin voi ihmisillä olla erilainen suhtautuminen tilanteisiin. Toisille uhkaava vastus voi olla pelottava ja jopa lamaannuttava tekjä, mutta joku toinen ei pidä tilannetta mitenkään ahdistavana.


      • kontulan vartija

        kertoa jonkun kauheen tarinan missä sä tyrmäät kymmenen vihollista! Itsepuolustus on termi jolla myydään lapsille ja lapsenmielisille kuntoilua hassut pyjamat päällä.

        Krav magaa harrastin persukurssin kun sen piti olla kova sotilaslaji. Hei kuka kuristaa kädet suorana haarat auki tai lyö puukolla kuin robotti 360torjuntaa. Hukkaan meni se raha.

        Nuorena painin ja kävin judossa niin olen pärjäänyt baaris, kadulla ja vartijana


      • jipajitsu
        P&T3 kirjoitti:

        Joillakin voi ihmisillä olla erilainen suhtautuminen tilanteisiin. Toisille uhkaava vastus voi olla pelottava ja jopa lamaannuttava tekjä, mutta joku toinen ei pidä tilannetta mitenkään ahdistavana.

        "Henkisen" puolen treenaaminen voikin olla hankalaa. Joillain on syntymälahjana parempi stressinsietokyky uhkatilanteissa kuin toisilla. Sen tietää varmasti myös esimerkiksi eri maiden armeijoiden kouluttajat.

        Itse yritän harjoitella stressin sietoa ja taktiikantajua mielikuvaharjoitteilla: esimerkiksi kun kävelen vaikkapa kaupungilla, ja näen humalaisen joukon ihmisiä "remuamassa" ravintolan edessä, niin käyn mielessä läpi kaikkia eri mahdollisuuksia ja keinoja joilla he voisivat yrittää hyökätä kimppuuni. (siis voin seistä vaikka toisella puolella katua, ei tarvitse olla oikeasti tekemisissä ko.porukan kanssa). Kiinnitän huomioita heidän käsiinsä, onko sormuksia, aseita, yms. millaiset kengät. Kuka näyttää "vaarallisimmalta", eli kenet pitäisi pudottaa ensimmäisenä.. Ympäristö, missä on valoa, varjoa, minne voi juosta pakoon, onko lähistöllä kentien jotain kättä pitempää lojumassa johon voisi turvautua.. putki, kukkaruukku, tuoli, roskiksen kansi? Jos tilanne tulisi, mikä olisi todennäköisin hyökkäys? Varmaan potku? Ahaa, pitää muistaa seistä niin ettei se ainakaan osu kasseille, mihin tahansa muualle sen voi kyllä ottaa. Löynti? Naamaan? miten suojaan kasvot? käsiä eteen? vartaloväistö? nopea vastaisku omalla potkulla? iholle kiinni ja kyynärpää-atemilla päin näköä? JNE... Kun olen saanut tilanteen hoideltua mielikuvituksessani, jatkan matkaa ja otan ehkä uusiksi seuraavan rähinäremmin kohdalla :D
        Tärkeä sääntö: always expect the unexpected.

        Treeneissä salilla kannattaa myös välillä vetää sellaisia harjoituksia, joissa yksi on "keskellä", ja treenikaverit tönivät ja haukkuvat tätä, matkien "oikeaa" tilannetta. hetken tönimisen jälkeen alkaa tulla lyöntejä ja potkuja. "keskellä" olija tietysti yrittää selvitä tilanteesta pois, ehkä antaa muutaman vastaniitin siinä samalla.

        "" Uskon todella, että henkiset (tietynlainen kylmyys ja välinpitämättömyys kaikesta paitsi itsestä) ja fyysiset (voima, nopeus, ketteryys) ominaisuudet vievät voiton tekniikasta!""

        Jos voima ja nopeus veisivät aina voiton tekniikasta, niin kannattaisi itsepuolustusmielessä treenata vaikka permantovoimistelua.. siinä kehittyisi kumpikin. Onneksi kuitenkin tekniikka on kuitenkin oikein tehtynä vahva valttikortti, pitää vaan ymmärtää, niinkuin sanoitkin, että pelkkä perustekniikan treenaaminen salilla ei vielä tee kenestäkään mitään katujen ninjaa. Hyvän ja huonon taistelujajien harrastajan ero onkin juuri siinä, että hyvä osaa käyttää skillssejään oikeasti...
        Totta on kyllä myös sekin, että mitä suurempi on voimaero, sitä pienempi merkitys on tekniikan osaamisella. Onneksi Luoja on kuitenki luonut ihmisille paikkoja, joiden herkkyys ei riipu massan määrästä :D esim. pallit, silmät, nenä, polvet, korvat. Näihin kohteisiin hyökkäämällä voi periaatteessa vaikka 50 kilonen tyttö tiputtaa 120 kilosen äijän :) (en ole siis itse 50 kilonen, enkä tyttö)


      • magaajanainen
        P&T3 kirjoitti:

        Joillakin voi ihmisillä olla erilainen suhtautuminen tilanteisiin. Toisille uhkaava vastus voi olla pelottava ja jopa lamaannuttava tekjä, mutta joku toinen ei pidä tilannetta mitenkään ahdistavana.

        Tämä on 18-82% juttu. Hyökkäyksen kohteena vain 18% ihmisistä pystyy toimimaan, 82% lamaantuu. (Opittu Bill Wolfelta seminaarissa.)

        Sparrailu tuttujen kavereitten kanssa on ihan eri juttu, kuin oikeasti kadulla turpaansa ottaminen. Nyt, tositilanteen tultua eteen, voit hyödyntää sitä treeneissä. Saat paljon enemmän irti treeneistä, kun tiedät mistä siellä OIKEASTI puhutaan.

        Kerää ittes ja tsemppiä. =)


      • jipajitsu
        kontulan vartija kirjoitti:

        kertoa jonkun kauheen tarinan missä sä tyrmäät kymmenen vihollista! Itsepuolustus on termi jolla myydään lapsille ja lapsenmielisille kuntoilua hassut pyjamat päällä.

        Krav magaa harrastin persukurssin kun sen piti olla kova sotilaslaji. Hei kuka kuristaa kädet suorana haarat auki tai lyö puukolla kuin robotti 360torjuntaa. Hukkaan meni se raha.

        Nuorena painin ja kävin judossa niin olen pärjäänyt baaris, kadulla ja vartijana

        ..en osaa kertoa. Vartijana olen kyllä ollut itsekkin, ja pari kertaa joutunut rahoittamaan asiakasta. Uhkaavia tilanteita ollut useampikin, mutta yleensä niistä on selvitty ilman väkivaltaa.

        Sulla on toi perusargumentti: "Kävin alkeikurssin, mut jostain syystä musta ei tullukkaan mitään superninjaa. Paska laji."

        Taistelu/kamppailulajien treenaaminen vaatii VUOSIEN työn. Alkeiskurssin tarkoitus on opettaa ihmisille ne välttämättömimmät perusteet, jotta voi treenata sitten jatkoryhmässä telomatta itteään tai toisia. Mutta sehän sun pitäs tietääkin jos oot Judoa vääntäny. Ja eikö Judossa ole "hassua pyjamaa"?


      • Talk Talk
        jipajitsu kirjoitti:

        "Henkisen" puolen treenaaminen voikin olla hankalaa. Joillain on syntymälahjana parempi stressinsietokyky uhkatilanteissa kuin toisilla. Sen tietää varmasti myös esimerkiksi eri maiden armeijoiden kouluttajat.

        Itse yritän harjoitella stressin sietoa ja taktiikantajua mielikuvaharjoitteilla: esimerkiksi kun kävelen vaikkapa kaupungilla, ja näen humalaisen joukon ihmisiä "remuamassa" ravintolan edessä, niin käyn mielessä läpi kaikkia eri mahdollisuuksia ja keinoja joilla he voisivat yrittää hyökätä kimppuuni. (siis voin seistä vaikka toisella puolella katua, ei tarvitse olla oikeasti tekemisissä ko.porukan kanssa). Kiinnitän huomioita heidän käsiinsä, onko sormuksia, aseita, yms. millaiset kengät. Kuka näyttää "vaarallisimmalta", eli kenet pitäisi pudottaa ensimmäisenä.. Ympäristö, missä on valoa, varjoa, minne voi juosta pakoon, onko lähistöllä kentien jotain kättä pitempää lojumassa johon voisi turvautua.. putki, kukkaruukku, tuoli, roskiksen kansi? Jos tilanne tulisi, mikä olisi todennäköisin hyökkäys? Varmaan potku? Ahaa, pitää muistaa seistä niin ettei se ainakaan osu kasseille, mihin tahansa muualle sen voi kyllä ottaa. Löynti? Naamaan? miten suojaan kasvot? käsiä eteen? vartaloväistö? nopea vastaisku omalla potkulla? iholle kiinni ja kyynärpää-atemilla päin näköä? JNE... Kun olen saanut tilanteen hoideltua mielikuvituksessani, jatkan matkaa ja otan ehkä uusiksi seuraavan rähinäremmin kohdalla :D
        Tärkeä sääntö: always expect the unexpected.

        Treeneissä salilla kannattaa myös välillä vetää sellaisia harjoituksia, joissa yksi on "keskellä", ja treenikaverit tönivät ja haukkuvat tätä, matkien "oikeaa" tilannetta. hetken tönimisen jälkeen alkaa tulla lyöntejä ja potkuja. "keskellä" olija tietysti yrittää selvitä tilanteesta pois, ehkä antaa muutaman vastaniitin siinä samalla.

        "" Uskon todella, että henkiset (tietynlainen kylmyys ja välinpitämättömyys kaikesta paitsi itsestä) ja fyysiset (voima, nopeus, ketteryys) ominaisuudet vievät voiton tekniikasta!""

        Jos voima ja nopeus veisivät aina voiton tekniikasta, niin kannattaisi itsepuolustusmielessä treenata vaikka permantovoimistelua.. siinä kehittyisi kumpikin. Onneksi kuitenkin tekniikka on kuitenkin oikein tehtynä vahva valttikortti, pitää vaan ymmärtää, niinkuin sanoitkin, että pelkkä perustekniikan treenaaminen salilla ei vielä tee kenestäkään mitään katujen ninjaa. Hyvän ja huonon taistelujajien harrastajan ero onkin juuri siinä, että hyvä osaa käyttää skillssejään oikeasti...
        Totta on kyllä myös sekin, että mitä suurempi on voimaero, sitä pienempi merkitys on tekniikan osaamisella. Onneksi Luoja on kuitenki luonut ihmisille paikkoja, joiden herkkyys ei riipu massan määrästä :D esim. pallit, silmät, nenä, polvet, korvat. Näihin kohteisiin hyökkäämällä voi periaatteessa vaikka 50 kilonen tyttö tiputtaa 120 kilosen äijän :) (en ole siis itse 50 kilonen, enkä tyttö)

        "Onneksi Luoja on kuitenki luonut ihmisille paikkoja, joiden herkkyys ei riipu massan määrästä :D esim. pallit/pillu, silmät, nenä, polvet, korvat. Näihin kohteisiin hyökkäämällä voi periaatteessa vaikka 50 kilonen tyttö tiputtaa 120 kilosen äijän :) (en ole siis itse 50 kilonen, enkä tyttö)"

        Varmaan, jos kaikki onnesta lähtien loksahtaa kohdalleen, mutta kuten nähtiin, treenattu mies oli voimaton treenaamattoman miehen edessä. Joillakin yksinkertaisesti on sisimmässään se taito ja tahto voittaa.


      • jipajitsu
        Talk Talk kirjoitti:

        "Onneksi Luoja on kuitenki luonut ihmisille paikkoja, joiden herkkyys ei riipu massan määrästä :D esim. pallit/pillu, silmät, nenä, polvet, korvat. Näihin kohteisiin hyökkäämällä voi periaatteessa vaikka 50 kilonen tyttö tiputtaa 120 kilosen äijän :) (en ole siis itse 50 kilonen, enkä tyttö)"

        Varmaan, jos kaikki onnesta lähtien loksahtaa kohdalleen, mutta kuten nähtiin, treenattu mies oli voimaton treenaamattoman miehen edessä. Joillakin yksinkertaisesti on sisimmässään se taito ja tahto voittaa.

        Huomaa sana "periaatteessa".
        En myöskään puhunut "pillusta", en tiedä miltä iskun saaminen sinne tuntuu, kun en itse omista


      • xiiiiixxiiixxiiiiiivvvv

        "Jos treenaat 100 metrin pikajuoksua, ja treeneissä kyllä paukkuu aina suomen ennätykset rikki, mutta kisoissa jäät lähdössä kuin nalli kalliolle, niin tarkoittaako se että pikajuoksu on paska laji?"

        Kisoissa jännittää ;/

        AHHHAAAHHHAAAA MUAHAAAA WHAAAHHAAAAHAAHAAHAHAAA!!!!!

        Krawvw macka on paska... ;)
        Ne ei käytä mitään filosofiaa vaan pohjaa pelkkään tekniikkaan :D

        Se on kaukana itämaisista 1000 vuotta sitten kehitetyistä lajeista jotka toimi. Muka tärkeää harjoitella pelkkää ip:tä.

        NIIN MIKSEI KUKAAN ole kuullut lajista jonka nimi on joku krraaaw-mka, crav maca, kraaw-maga tai jotain sinnepäin. HAHAHAHHAHAHAAAAA!!! ;D

        Penn&Teller oli tuhlannut elämäänsä tuohon lajiin. Siinä ei ole mitään jäljellä itämaisista lajeista. Muka hienoa osata puolustautua 360 asteeseen. Ei se tositilanteessa toimi kun ei omata itämaista ajatusmaailmaa ja olla rauhallisia.

        HAHAHAHAHHAHA Kraw Magat!!!! Jou!

        Vuoropuhelu:


        Jipajitsu: Morjens!

        Kaveri: Moi!

        Kaveri:Mitä sä harrastitkaan?

        Jipajitsu: Krr..Kraw Maca..Krawv Magaa.

        Kaveri: Niin mitä??

        Jipajitsu: No Krr..Kraw Maca..Krawv Magaa.

        Kaveri: Ja mikä helevetti se sellanen on?!?

        Jipajitsu: Kraw Maga perustettii...(ja tässä tulee kaikki se paska joka opetetaan magaajille)

        Kaveri: AHa! Ootko sitte kova äijä?

        Jipajitsu: No...En vielä :D mutta kyllä se ajan kanssa sitte :)

        Kaveri:Kauanko oot harrastanu?

        Jipajitsu: Kaheksan vuotta ja vähän päälle. :


      • SanniGe..
        xiiiiixxiiixxiiiiiivvvv kirjoitti:

        "Jos treenaat 100 metrin pikajuoksua, ja treeneissä kyllä paukkuu aina suomen ennätykset rikki, mutta kisoissa jäät lähdössä kuin nalli kalliolle, niin tarkoittaako se että pikajuoksu on paska laji?"

        Kisoissa jännittää ;/

        AHHHAAAHHHAAAA MUAHAAAA WHAAAHHAAAAHAAHAAHAHAAA!!!!!

        Krawvw macka on paska... ;)
        Ne ei käytä mitään filosofiaa vaan pohjaa pelkkään tekniikkaan :D

        Se on kaukana itämaisista 1000 vuotta sitten kehitetyistä lajeista jotka toimi. Muka tärkeää harjoitella pelkkää ip:tä.

        NIIN MIKSEI KUKAAN ole kuullut lajista jonka nimi on joku krraaaw-mka, crav maca, kraaw-maga tai jotain sinnepäin. HAHAHAHHAHAHAAAAA!!! ;D

        Penn&Teller oli tuhlannut elämäänsä tuohon lajiin. Siinä ei ole mitään jäljellä itämaisista lajeista. Muka hienoa osata puolustautua 360 asteeseen. Ei se tositilanteessa toimi kun ei omata itämaista ajatusmaailmaa ja olla rauhallisia.

        HAHAHAHAHHAHA Kraw Magat!!!! Jou!

        Vuoropuhelu:


        Jipajitsu: Morjens!

        Kaveri: Moi!

        Kaveri:Mitä sä harrastitkaan?

        Jipajitsu: Krr..Kraw Maca..Krawv Magaa.

        Kaveri: Niin mitä??

        Jipajitsu: No Krr..Kraw Maca..Krawv Magaa.

        Kaveri: Ja mikä helevetti se sellanen on?!?

        Jipajitsu: Kraw Maga perustettii...(ja tässä tulee kaikki se paska joka opetetaan magaajille)

        Kaveri: AHa! Ootko sitte kova äijä?

        Jipajitsu: No...En vielä :D mutta kyllä se ajan kanssa sitte :)

        Kaveri:Kauanko oot harrastanu?

        Jipajitsu: Kaheksan vuotta ja vähän päälle. :

        Naisena en usko Krav Magan tekniikoiden toimivan. Olen liian pieni voidakseni kamppailla raakaa voimaa ja nopeutta vastaa. Olenkin harjoitellut viimeiset vuodet kuntoilun takia, sillä tekniikka ei toimi jos vastustaja on isompi ja vahvempi, ainoana poikkeuksena yllättävät potkut/lyönnit haaraoihin.

        Ennemmin pidän mukana pippurisumutetta kuin luotan Krav Magaan. Harrastuksena se on kuitenkin erittäin hauska ja kunto pysyy kovana.


      • Talk Talk
        jipajitsu kirjoitti:

        Huomaa sana "periaatteessa".
        En myöskään puhunut "pillusta", en tiedä miltä iskun saaminen sinne tuntuu, kun en itse omista

        että ei tule semmoista kuvaa että kaikki hyökkääjät olisi miehiä jne.


      • jipajitsu
        xiiiiixxiiixxiiiiiivvvv kirjoitti:

        "Jos treenaat 100 metrin pikajuoksua, ja treeneissä kyllä paukkuu aina suomen ennätykset rikki, mutta kisoissa jäät lähdössä kuin nalli kalliolle, niin tarkoittaako se että pikajuoksu on paska laji?"

        Kisoissa jännittää ;/

        AHHHAAAHHHAAAA MUAHAAAA WHAAAHHAAAAHAAHAAHAHAAA!!!!!

        Krawvw macka on paska... ;)
        Ne ei käytä mitään filosofiaa vaan pohjaa pelkkään tekniikkaan :D

        Se on kaukana itämaisista 1000 vuotta sitten kehitetyistä lajeista jotka toimi. Muka tärkeää harjoitella pelkkää ip:tä.

        NIIN MIKSEI KUKAAN ole kuullut lajista jonka nimi on joku krraaaw-mka, crav maca, kraaw-maga tai jotain sinnepäin. HAHAHAHHAHAHAAAAA!!! ;D

        Penn&Teller oli tuhlannut elämäänsä tuohon lajiin. Siinä ei ole mitään jäljellä itämaisista lajeista. Muka hienoa osata puolustautua 360 asteeseen. Ei se tositilanteessa toimi kun ei omata itämaista ajatusmaailmaa ja olla rauhallisia.

        HAHAHAHAHHAHA Kraw Magat!!!! Jou!

        Vuoropuhelu:


        Jipajitsu: Morjens!

        Kaveri: Moi!

        Kaveri:Mitä sä harrastitkaan?

        Jipajitsu: Krr..Kraw Maca..Krawv Magaa.

        Kaveri: Niin mitä??

        Jipajitsu: No Krr..Kraw Maca..Krawv Magaa.

        Kaveri: Ja mikä helevetti se sellanen on?!?

        Jipajitsu: Kraw Maga perustettii...(ja tässä tulee kaikki se paska joka opetetaan magaajille)

        Kaveri: AHa! Ootko sitte kova äijä?

        Jipajitsu: No...En vielä :D mutta kyllä se ajan kanssa sitte :)

        Kaveri:Kauanko oot harrastanu?

        Jipajitsu: Kaheksan vuotta ja vähän päälle. :

        Kiitos tästä erittäin älyllisestä argumentista. Siinäpä minulle hiukan mietittävää.
        En kylläkään itse edes harrasta krav magaa.


      • olisit käynyt
        kontulan vartija kirjoitti:

        kertoa jonkun kauheen tarinan missä sä tyrmäät kymmenen vihollista! Itsepuolustus on termi jolla myydään lapsille ja lapsenmielisille kuntoilua hassut pyjamat päällä.

        Krav magaa harrastin persukurssin kun sen piti olla kova sotilaslaji. Hei kuka kuristaa kädet suorana haarat auki tai lyö puukolla kuin robotti 360torjuntaa. Hukkaan meni se raha.

        Nuorena painin ja kävin judossa niin olen pärjäänyt baaris, kadulla ja vartijana

        lajia pidempään,olisit ehkä oivaltanut,että lajissa opetetaan myös eri tekniikoita hyökkäään toiminnan mukaan.Eli jos se kaveri kuristaa suorin käsin tai läheltä painaen seinää vasten,niin näihin on olemassa eri tekniikoita.

        Ja miksi ei kuristaisi suorin käsin?
        Jos halutaan hakea voimaa edestä päin kuristukseen kahdella kädellä,kyllä silloin kädet on suorana ja koko kropalla laitetaan painoa niiden taakse.

        Mutta nämä on pikkunyansseja,pitipä vaan kommentoida...


      • tällaista soopaa
        olisit käynyt kirjoitti:

        lajia pidempään,olisit ehkä oivaltanut,että lajissa opetetaan myös eri tekniikoita hyökkäään toiminnan mukaan.Eli jos se kaveri kuristaa suorin käsin tai läheltä painaen seinää vasten,niin näihin on olemassa eri tekniikoita.

        Ja miksi ei kuristaisi suorin käsin?
        Jos halutaan hakea voimaa edestä päin kuristukseen kahdella kädellä,kyllä silloin kädet on suorana ja koko kropalla laitetaan painoa niiden taakse.

        Mutta nämä on pikkunyansseja,pitipä vaan kommentoida...

        Kuka uskoo tällaista soopaa:
        "lajia pidempään,olisit ehkä oivaltanut,että lajissa opetetaan myös eri tekniikoita hyökkäään toiminnan mukaan.Eli jos se kaveri kuristaa suorin käsin tai läheltä painaen seinää vasten,niin näihin on olemassa eri tekniikoita.

        Ja miksi ei kuristaisi suorin käsin?
        Jos halutaan hakea voimaa edestä päin kuristukseen kahdella kädellä,kyllä silloin kädet on suorana ja koko kropalla laitetaan painoa niiden taakse."

        Herää nyt tahvo, kun joudut kerrankin tappeluun niin tajuat, että näin ei käy ikinä.

        Paskat tämä väittely on ihan turhaa. Tehkää fightclubit ja etsikää joku apina joka ansaitsee turpaan ja koittakaa onko teillä asennetta siihen!!!!!!Pystyttekö loukkaamaan toista ihmistä fyysisesti, 90% ihmisistä ei siihen pysty!!!!!!!!!!!!!1


      • vähän selventää..
        tällaista soopaa kirjoitti:

        Kuka uskoo tällaista soopaa:
        "lajia pidempään,olisit ehkä oivaltanut,että lajissa opetetaan myös eri tekniikoita hyökkäään toiminnan mukaan.Eli jos se kaveri kuristaa suorin käsin tai läheltä painaen seinää vasten,niin näihin on olemassa eri tekniikoita.

        Ja miksi ei kuristaisi suorin käsin?
        Jos halutaan hakea voimaa edestä päin kuristukseen kahdella kädellä,kyllä silloin kädet on suorana ja koko kropalla laitetaan painoa niiden taakse."

        Herää nyt tahvo, kun joudut kerrankin tappeluun niin tajuat, että näin ei käy ikinä.

        Paskat tämä väittely on ihan turhaa. Tehkää fightclubit ja etsikää joku apina joka ansaitsee turpaan ja koittakaa onko teillä asennetta siihen!!!!!!Pystyttekö loukkaamaan toista ihmistä fyysisesti, 90% ihmisistä ei siihen pysty!!!!!!!!!!!!!1

        Niin mitä ei tapahdu ikinä?Sitä että joku kuristaa suorin käsin tai eri otteella?En todellakaan ymmärrä mitä yrität sanoa.
        Itse vain totesin,että niin magassa kuin monessa muussakin lajissa opetetaan eri juttuja eri tilanteisiin.Ja puolustajan eri ominaisuudet määrittävät myös sitä,mitä kannattaa tehdä.
        Totta kai hyvä lyönti tai potkutaito on aina plussaa kadullakin,mutta silti kadulla harvoin näkee kovinkaan teknisiä lyöntejä,joten ei hyvän itsepuolustaidon tae ole tekniset lyönnit vaan se,että saa ne lyönnit tai muut jutut aikaiseksi silloin kun pitää jotain tehdä.
        Eli tässä tulee juuri mentaalipuoli.Eli jos jäätyy,on ihan sama miten kovaa tai hienosti osaa lyödä tai yrittääkö vapautua suorin käsin tai muusta kuristuksesta.

        On totta,että aggressio on hyvin tärkeä osa itsensä puolustamista.Jos jotain tekee,pitää tehdä täysillä ja tosissaan.Mutta tuo väite,että 90% ihmisistä ei pysty toista vahingoittamaan on paskapuhetta.
        Tai muutenhan pahoinpitelyihinkin syyllistyisi aina vaan samat jannut.Silti itse näen joka viikonloppu eri hemmojen tappelevan ja yrittävän toisiaan vahingoittaa.Toki on eroa haluaako lyödä toista vai haluaako lyödä toista niin,ettei välitä pätkääkään seurauksista.

        Sekin on totta,että väittely on loppukädessä turhaan.Edelleenkään sillä lajilla ei suoranaisesti ole merkitystä,mutta sen verran sillä on merkitystä,että toisissa lajeissa keskitytään enemmän "katuitsepuolustukseen" ja toisissa taas kamppailuun.Näin ollen oikealla aseentella varustetun treenarin edellytykset kehittyä ip:ssä on keskimäärin paremmat lajissa jossa siihen keskitytään.

        Se on vain kumma,että jos yksi magaaja saa pataansa,niin laji on heti paska,mutta jos kyse olisi ollut vaikkapa nyrkkeilijästä tms niin kukaan ei dissaisi nyrkkeilyn toimivuutta kadulle...


    • Vaparia vaan

      Pelle!

      Harjoitelkaa brassijujutsua ja vähän bokrausta tai taikkua. Sillä laitetaan kylmäksi kuka tahansa karv maga expertti. Me otetaan todellista matsia kehässä ja vitun kovaa. Siellä tippuu jännittäjät kyydistä tai oppii pitään itestään hualen. Jos on niin hyvä et voi valmentaa niin vittu pitää pärjätä jo kadullakin, mut pitää olla vikaa muuallakin ku miähes jos tollanen laitetaan valmentaan muita. Pakenee peruskurssilta ku pelottaa liiikaa esiintyä

      • tässäpä oli

        taas ehkä koko ketjun fiksuin kommentti.
        Voi ziizus!

        Hanki elämä.Ilmeisesti joku on kuristellut sinua vähän liikaa,koska aivotoimintasi tuntuu olevan tasolla nolla...
        Mutta hyvä että ego on kunnossa.Ehkä sitten itselläsi muuttuu ääni kellossa,kun saan snagarilla pataasi,eikä homma käynytkään niin sujuvasti kuin tatamilla äheltäessä.

        Yritä nyt pahvi tajuta,ettei näissä jutuissa ole kyse lajeista vaan ihmisisitä ja mitä opetetaan.
        Mikään laji ei takaa kenestäkään "kovaa jätkää".Magaa voidaan vetää väärin (en sano että näin on ketjun aloittajan kohdalla tehty) ja vaparia voidaan vetää väärin,hippatyyliin ja puuhastellen.

        Ja on aivan naurettavaa verrata kehää ja "katua".Toki kehässä saa paljon ominaisuuksia kehitettyä,joista ei pääosin ole haittaa kadulla,mutta kehässä on aina sovitut säännöt ja tilanne 1 vs 1.
        Mutta enpä jaksa alkaa näistä vääntämään ziljoonannen kerran.
        Jos olet löytänyt itsellesi hyvän lajin,hyvä niin.
        Älä silti dissaa toisia lajeja tuntematta niitä oikeasti ja eritoten kun ne on tehty eri tarkoituksiin.


    • itsevarmuus...

      Itsevarmuuden lisääminen on tiettyyn pisteeseen saakka hyvä asia, mutta joskus se voi mennä överiksi kuten sulla Pen&Teller. Hyvä itsevarmuus ei tarkoita sitä, että voisit mennä joka tilanteeseen ja selviytyä voittajana. Sulla tuota omnipotenttia harhakäsitystä on tukenut menestys salilla ja muiden kehut. Sen sijaan että analysoit fyysisen kontaktin kulkua siinä tappelussa, mieti omaa suhtautumistasi siihen mitä on todellinen itsevarmuus ja itseluottamus. Mieti tilanteen kehittymistä ja omaa rooliasi siinä. Olisitko voinut laukaista tilanteen huumorilla? Olisitko voinut vetää kaverisi pois tilanteesta jollain tekosyyllä? Olisitko voinut antaa sen toisen seurueen tyypin tuntea itsensä suureksi ja kovaksi jätkäksi "alentamalla" itsesi ja sitä kautta välttää konfrontaation?

      Sun keho oli taistele tai pakene -tilanteessa ja silloin jotkut jäätyy, sille ei voi mitään. Harjoittelulla sitä jäätymistä voidaan yrittää estää, mutta vain jos harjoittelet tarpeeksi suurella stressitasolla. Nähtävästi näin ei ollut sun tapauksessa.

      • kyllä

        homma toimii jos pää kestää. Jos ei, voi voi, mikään ei auta. Osta digiboxi ja hanki kaikki maksukanavat, vietä loppuelämäsi kotona. ;-)


    • kbm

      Pistäisin ton tilanteen hyväksi treeniksi. Seuraavalla kerralla et mene lukkoon vaan toimit toisin jos vain pää kestää. Hatunnosto sille että et tuossa tilanteessa lähtenyt hullunkiilto silmissä mättämään, saattaisit olla nyt kusessa.Se on totta että itsepuolustus on myytti, tarkoitus perät ratkaisevat. Siis jos toinen on valmis vaikka rampauttamaan toisen niin se on jotain muuta kun itsepuolustusta. Olen itse joskus joutunut puolustamaan omaa koskemattomuuttani, ja sen voin todeta että ennen kun aloitin treenaamisen niin olin ehkä vaarallisempi kun nyt vuosien treenien jälkeen. Sattuipa kerran aikaan ennen treenejä, sellainnen tapaus että eräs heppu joka oli treenannut jotain lajia tuli päälle potkien ja lyöden, muuta en tehnyt kun löin ja löin lähes patoutuneen raivon vallassa ,vedin muutaman potkun sinne tänne ja tuloksena oli muutama murtunut kylkiluu siltä toiselta.

    • itsetunto se vaan oli

      No varmasti teidänkin seuranne tarjoaa jo MagAn lisäksi esimerkiksi Defendoa (joka muuten on mielestäni realistisempi laji kuin Krav maga) tai voit jossakin muussa seurassa harjoitella itsepuolustusta hieman eri näkökulmasta.

      Mene vaikka harjoittelemaan bJJ:tä,karatea, senshidoa tai kuntonyrkkeilyä. Jokainen näistä omalla tavllaan kehittää sinua kamppailijana ja saat varmasti siitä hyötyä enemmän kuin loputtomasta magaamisesta.

    • Jido

      Näyttäisi siltä, että olit puolustavalla kannalla liikaa ja vailla katukokemusta. Kokemus opetti varmasti paljon, sitä on hyvä analysoida. Seuraavalla kerralla olet kokeneempi. Tosin koskaan ei voi tietää mitä tuntematon hyökkääjä aikoo ja kuinka pitkälle on valmis menemään. Ihmiset ovat usein liian kilttejä, siksi saavat kadulla pataan.
      Fiksu ihminen ei halua tietoisesti satuttaa toista. Kriminaalit taas usein pyrkivät siihen olematttomilla taidoilla ja onnistuvat siinä.

      Typerää väittää krav magan olevan katu uskottava laji, ei sellaista ole. Jos olisi, niin kursseilla olisi melko hiljaista eikä kassaan tulisi rahaa.
      Toki harjoittelusta on hyötyä, mutta ei se autuaaksi tee.

      • Paljon kokemusta

        Maga on kyllä paljon viisaampi laji, kuin karate tai korealaiset lajit, itsellä paljon kokemusta karatesta(wado) tae kwon dosta, judosta, jonkin verran jujutsusta ja täytyy sanoa, että nyt tutustuttuani kaksi vuotta sitten krav magaan silmäni aukesivat, näillä tekniikoilla ja asenteella voi jopa puolustaa itseään ja pärjätä.

        Muistan kun suoritin karatessa sinisen vyön luulin osaavani jotakin ja sain kadulla selkääni, kyyti oli kovaa, samoin kävi taen Kwon don kanssa, punainen vyö ja nokkaan tuli en edes teinnyt miten päästään niskalenksitä irti, kun sitä ei koskaan oltu treeanttu.

        Krav magasa olen oppinut ihan käytännön asioita ja yllätys yllätys, eräs urpo tuli kraiveliin kiiinni ja pääsin maga opeilla heti irti, en viitsinyt potkia munille van rauhoitin sen jälkeen tilanteen puhumalla.

        Krav maga on taktiikaltaan ja tekniikoiltaan pätevä laji itsepuolustukseen, pitää vähän kehittää sitä valmiuskykyä myös henkisesti niin pärjää, budolajeilla ei pärjää tosi paikassa koska ne ovat teatteria ja filosofiaa.


      • IPDarwin
        Paljon kokemusta kirjoitti:

        Maga on kyllä paljon viisaampi laji, kuin karate tai korealaiset lajit, itsellä paljon kokemusta karatesta(wado) tae kwon dosta, judosta, jonkin verran jujutsusta ja täytyy sanoa, että nyt tutustuttuani kaksi vuotta sitten krav magaan silmäni aukesivat, näillä tekniikoilla ja asenteella voi jopa puolustaa itseään ja pärjätä.

        Muistan kun suoritin karatessa sinisen vyön luulin osaavani jotakin ja sain kadulla selkääni, kyyti oli kovaa, samoin kävi taen Kwon don kanssa, punainen vyö ja nokkaan tuli en edes teinnyt miten päästään niskalenksitä irti, kun sitä ei koskaan oltu treeanttu.

        Krav magasa olen oppinut ihan käytännön asioita ja yllätys yllätys, eräs urpo tuli kraiveliin kiiinni ja pääsin maga opeilla heti irti, en viitsinyt potkia munille van rauhoitin sen jälkeen tilanteen puhumalla.

        Krav maga on taktiikaltaan ja tekniikoiltaan pätevä laji itsepuolustukseen, pitää vähän kehittää sitä valmiuskykyä myös henkisesti niin pärjää, budolajeilla ei pärjää tosi paikassa koska ne ovat teatteria ja filosofiaa.

        Uusimmat lajit kuten Defendo, SJKD, Senshido, Savate Defense lainaavat paljonkin vanhoista perinteisistä lajeista ja lajien kehittäjillä ja valmentajilla on runsaasti kokemusta ns. traditionaalisista lajeista. On siis typerää leimata ne soveltumattomiksi itsepuolustukseen.

        Perinteisiin lajeihin kuuluu (kuin myös Krav Magaan nykyään) paljon kadulle sopimattomia tekniikoita, mutta perus lyömiset ja blokkaukset löytyy myös Karatesta, Hapkidosta jne. Itselläni on kokemusta Karatesta yli kymmenen vuoden ajalta, Krav Magaa harrastin kolme vuotta, Hapkidoa kaksi vuotta, BJJ:tä kaksi ja puoli vuotta ja SJKD, Senshido sekä Defendo ovat tuttuja leirien kautta. Erityisesti SJKD ja Senshido ovat lähes 90% pelkkiä harjoitteita joissa sovelletaan hyvin pientä määrää tekniikoita. Lajit ovat erittäin realistisia, mutta FAKTA on, että niissä käytettävät tekniikat periytyvät traditionaalisista lajeista, joissa ne on hyväksi todettu. Nämä lajit myös panostavat henkiseen harjoitteluun, siis stressin sietoon eikä filosofiaan, joten ne ovat mielstäni tämän päivän kaksi toimivinta itsepuolustus menetelmää!

        Kaikki näistä lajeista silti lainaa historiasta, joten kunniaa sinne minne se kuuluu!


      • xsleepy
        Paljon kokemusta kirjoitti:

        Maga on kyllä paljon viisaampi laji, kuin karate tai korealaiset lajit, itsellä paljon kokemusta karatesta(wado) tae kwon dosta, judosta, jonkin verran jujutsusta ja täytyy sanoa, että nyt tutustuttuani kaksi vuotta sitten krav magaan silmäni aukesivat, näillä tekniikoilla ja asenteella voi jopa puolustaa itseään ja pärjätä.

        Muistan kun suoritin karatessa sinisen vyön luulin osaavani jotakin ja sain kadulla selkääni, kyyti oli kovaa, samoin kävi taen Kwon don kanssa, punainen vyö ja nokkaan tuli en edes teinnyt miten päästään niskalenksitä irti, kun sitä ei koskaan oltu treeanttu.

        Krav magasa olen oppinut ihan käytännön asioita ja yllätys yllätys, eräs urpo tuli kraiveliin kiiinni ja pääsin maga opeilla heti irti, en viitsinyt potkia munille van rauhoitin sen jälkeen tilanteen puhumalla.

        Krav maga on taktiikaltaan ja tekniikoiltaan pätevä laji itsepuolustukseen, pitää vähän kehittää sitä valmiuskykyä myös henkisesti niin pärjää, budolajeilla ei pärjää tosi paikassa koska ne ovat teatteria ja filosofiaa.

        Et osannut tulla edes niskalenkistä ulos???
        Magassa sitten opit sen?
        Karatea on monenlaista kuin myös monia muitakin lajeja. Magan tasokin vaihtelee kansainvälisellä tasolla rajusti.

        Olen harjoitellut combat hapkidoa 3 vuotta ja oppinut siinä itsepuolustuksesta enemmän kuin taekwondossa opin viidessä vuodessa.
        Magaan olen tutustunut vähän ja todennut lajissa olevan järkeä. Nyt vain hapkido on se minun juttu.
        Hapkidoissakin on eroja aika paljon.


      • Entinen karateka
        xsleepy kirjoitti:

        Et osannut tulla edes niskalenkistä ulos???
        Magassa sitten opit sen?
        Karatea on monenlaista kuin myös monia muitakin lajeja. Magan tasokin vaihtelee kansainvälisellä tasolla rajusti.

        Olen harjoitellut combat hapkidoa 3 vuotta ja oppinut siinä itsepuolustuksesta enemmän kuin taekwondossa opin viidessä vuodessa.
        Magaan olen tutustunut vähän ja todennut lajissa olevan järkeä. Nyt vain hapkido on se minun juttu.
        Hapkidoissakin on eroja aika paljon.

        Kilpatyyleissä ei koskaa opeteta itsepuolustusta, muutaman vuoden harjoittelin karatea ja en osannut tulla niskalenkistä ulos, koska sitä ei kóskaan treenattu, vaihdoin sitten moderniin jujutsuun ja opin muutamassa kuukaudessa enemmän, kuin karatessa muutamassa vuodessa, krav magaa olen harjoitellut ja opettanut nyt kuusi vuotta mielestäni se on streetwise laji, maga menee pitemmälle taktisessa puolessa ja monessa muussa, kuin budolajit.

        budolajejakin voi varmasti harjoitella ip-mielessä, mutta on olemassa vain kourallinen opettajia jotka osaavat sitä opettaa.


    • anti-rambo

      Rahastusta ovat kaikki hyppy-potku-lyönti-lajit. Maksatte hirveitä maksuja vuodessa, että saatte leikkiä ninjoja harjoituksissa,mut kuitenkaan harva teistä pärjää kadulla.

      Munat ei kasva harjoittelulla ja Lada on Lada vaikka nokkapellissä lukisi Ferrari. Ei ne lajit teistä tee yhtään parempia kadulla. Niin kuin ekassa viestissä kirjoitettiin, niin vuosien harjoittelu ei riittänyt kovaa asennetta ja oikean käden nyrkkiä vastaan.

      Siinähän haaveilette kadun kuninkuudesta ja kuvittelette maggarab kehittävän teidän tappelutaitoja, mutta vitut! Maksatte itsenne kipeeksi ja saatte turpaan oikeassa elämässä... hahahahahahahaahhahaAAAAAAAAAA

    • heehehhdds

      Jos mainoksessa lukee,että TEHOKAS, HELPOSTI OPITTAVA JA 125 EUROA PUOLI VUOTTA, niin eikö kirjoittaa ole silloin petetty?

      Mitä oikeasti saisi mainostaa itsepuolustuksena? Edelleen karateakin myydään itsepuolustuksena vaikka se selvästi sitä EI OLE! Lajien maine kärsii näiden vedättäjien ja jopa huijarien takia. Sanotaanhan aikidonkin olevan reaalistinen itsepuolustuslaji. PASKAT!

    • Suuri Guru Sulkapää

      Nyt jauhat paskaa. 2 vuotta thaikkua, 6 vuotta magaa ja mies on 186cm/90kg ja ei tiedä miten puolustaa itseään 10 senttiä lyhyempää ja 10 kiloa kevyempää vastaan ?!?!

      Tapauksen jälkeen soitit muka heti opettajallesi, mutta et sitten ilmoittanut hänelle kun näit lyöjäsi seuran treeneissä. Saako teillä treenata kuka vaan ?

      • Joonatan

        Tämä juttu on elävästä elämästä. Kriminaali on vaikuttanut Helsingissä ja Tampereella.
        Porttieerit tuntevat tyypin joka liikkuu ns. piripiireissä.

        Tuntemani pahamaineinen kriminaali "piripää" on piessyt monta vasikkaa ja kamppailulajin aktiiviharrastajaa kadulla, ravintolassa, puutarhassa ja jopa autossa.
        Kriminaali ei ole koskaan harjoitellut mitään kamppailu/itsepuolustuslajia, eikä edes noteeraa lajien harrastajia katuuskottavina. Kriminaali on yllättävän sähäkkä ja tilannetajuinen ja toimii nopeasti. Ajoitus on yllättävä ilman pullistelevia alkurituaaleja. Lyönnit eivät ole puhtaita teknisiä suorituksia, mutta päättäväisiä ja tarkoitus on satuttaa. Potkut lähinnä polvipotkuja. Yleisin tapa on pitää kiinni ja hakata toisella kädellä (nyrkillä tai kyynerpäällä), sekä puskea päällä.
        Kriminaalilla usein henkinen yliote jo alussa.
        Kaikki kriminaalit eivät ole yhtä hulluja, mutta tämän kanssa on jokainen krav magan experttitason osaaja todella purjeissa kadulla. Kriminaali on treenannut ainostaan punttia ja hakannut ihmisiä kadulla. Tätä kannattaa jokaisen miettiä kun uhoaa oman lajinsa toimivuutta.


      • lajitaustaa
        Joonatan kirjoitti:

        Tämä juttu on elävästä elämästä. Kriminaali on vaikuttanut Helsingissä ja Tampereella.
        Porttieerit tuntevat tyypin joka liikkuu ns. piripiireissä.

        Tuntemani pahamaineinen kriminaali "piripää" on piessyt monta vasikkaa ja kamppailulajin aktiiviharrastajaa kadulla, ravintolassa, puutarhassa ja jopa autossa.
        Kriminaali ei ole koskaan harjoitellut mitään kamppailu/itsepuolustuslajia, eikä edes noteeraa lajien harrastajia katuuskottavina. Kriminaali on yllättävän sähäkkä ja tilannetajuinen ja toimii nopeasti. Ajoitus on yllättävä ilman pullistelevia alkurituaaleja. Lyönnit eivät ole puhtaita teknisiä suorituksia, mutta päättäväisiä ja tarkoitus on satuttaa. Potkut lähinnä polvipotkuja. Yleisin tapa on pitää kiinni ja hakata toisella kädellä (nyrkillä tai kyynerpäällä), sekä puskea päällä.
        Kriminaalilla usein henkinen yliote jo alussa.
        Kaikki kriminaalit eivät ole yhtä hulluja, mutta tämän kanssa on jokainen krav magan experttitason osaaja todella purjeissa kadulla. Kriminaali on treenannut ainostaan punttia ja hakannut ihmisiä kadulla. Tätä kannattaa jokaisen miettiä kun uhoaa oman lajinsa toimivuutta.

        ei. Riittää kun on kyllin mistään piittaamaton paskapää. Sillä pääsee pitkälle. Mm. ennen pitkää lusimaan.

        Iske ensin, iske lujaa, iske säälimättä. Siinähän se. ;-)


      • kille
        Joonatan kirjoitti:

        Tämä juttu on elävästä elämästä. Kriminaali on vaikuttanut Helsingissä ja Tampereella.
        Porttieerit tuntevat tyypin joka liikkuu ns. piripiireissä.

        Tuntemani pahamaineinen kriminaali "piripää" on piessyt monta vasikkaa ja kamppailulajin aktiiviharrastajaa kadulla, ravintolassa, puutarhassa ja jopa autossa.
        Kriminaali ei ole koskaan harjoitellut mitään kamppailu/itsepuolustuslajia, eikä edes noteeraa lajien harrastajia katuuskottavina. Kriminaali on yllättävän sähäkkä ja tilannetajuinen ja toimii nopeasti. Ajoitus on yllättävä ilman pullistelevia alkurituaaleja. Lyönnit eivät ole puhtaita teknisiä suorituksia, mutta päättäväisiä ja tarkoitus on satuttaa. Potkut lähinnä polvipotkuja. Yleisin tapa on pitää kiinni ja hakata toisella kädellä (nyrkillä tai kyynerpäällä), sekä puskea päällä.
        Kriminaalilla usein henkinen yliote jo alussa.
        Kaikki kriminaalit eivät ole yhtä hulluja, mutta tämän kanssa on jokainen krav magan experttitason osaaja todella purjeissa kadulla. Kriminaali on treenannut ainostaan punttia ja hakannut ihmisiä kadulla. Tätä kannattaa jokaisen miettiä kun uhoaa oman lajinsa toimivuutta.

        Piripää on aina piripää, tietänet sen itsekkin. Kipukynnystä ei juuri ole, mutta hullun virtaa suonissa sitäkin enemmän.
        Mutta uskallan kuitenkin väittää ettei tämä hemmo varmaan ole otellut jokaisen experttasoisen magaajan kanssa, olen jopa varma siitä.
        Jokainen tyylillään ja jokaisella oma harrastuksensa, toinen sopii toiselle ja toinen toiselle.


      • jakusuki
        Joonatan kirjoitti:

        Tämä juttu on elävästä elämästä. Kriminaali on vaikuttanut Helsingissä ja Tampereella.
        Porttieerit tuntevat tyypin joka liikkuu ns. piripiireissä.

        Tuntemani pahamaineinen kriminaali "piripää" on piessyt monta vasikkaa ja kamppailulajin aktiiviharrastajaa kadulla, ravintolassa, puutarhassa ja jopa autossa.
        Kriminaali ei ole koskaan harjoitellut mitään kamppailu/itsepuolustuslajia, eikä edes noteeraa lajien harrastajia katuuskottavina. Kriminaali on yllättävän sähäkkä ja tilannetajuinen ja toimii nopeasti. Ajoitus on yllättävä ilman pullistelevia alkurituaaleja. Lyönnit eivät ole puhtaita teknisiä suorituksia, mutta päättäväisiä ja tarkoitus on satuttaa. Potkut lähinnä polvipotkuja. Yleisin tapa on pitää kiinni ja hakata toisella kädellä (nyrkillä tai kyynerpäällä), sekä puskea päällä.
        Kriminaalilla usein henkinen yliote jo alussa.
        Kaikki kriminaalit eivät ole yhtä hulluja, mutta tämän kanssa on jokainen krav magan experttitason osaaja todella purjeissa kadulla. Kriminaali on treenannut ainostaan punttia ja hakannut ihmisiä kadulla. Tätä kannattaa jokaisen miettiä kun uhoaa oman lajinsa toimivuutta.

        Ehkä pen&tellerin seurassa on jätetty huomioimatta, että kadulla kokemus on valttia. Ettei vaan ollut tässäkin ketjussa mainittu p&t:n opettaja joka kirjoitti ekaan fightsporttiin että tappelukokemuksilla ei ole merkitystä koska niistä ei voi oppia mitään.

        Nyt kuitenkin p&t:llä on sitä kullanarvoista kokemusta ainakin yksi kerta ja toivottavasti oppi siitä paljonkin.


      • xsleepy
        jakusuki kirjoitti:

        Ehkä pen&tellerin seurassa on jätetty huomioimatta, että kadulla kokemus on valttia. Ettei vaan ollut tässäkin ketjussa mainittu p&t:n opettaja joka kirjoitti ekaan fightsporttiin että tappelukokemuksilla ei ole merkitystä koska niistä ei voi oppia mitään.

        Nyt kuitenkin p&t:llä on sitä kullanarvoista kokemusta ainakin yksi kerta ja toivottavasti oppi siitä paljonkin.

        Miten joku ip opettaja voi päästää julkisesti sellaisia sammakoita suustaan???
        Ne ovat puheita joilla puolustellaan omaa kokemattomuutta!!!! Totta helvetissä käytännön kokemuksesta on hyötyä. Se opettaa hyvinkin paljon varsinkin jos harrastaa ip lajeja. Se on kuin puuttuva pala joka täydentää kuvaa ja tuo totuuden esiin.


    • hervanta warrior

      Tällä suomi24 foorumilla ei voi keskustella IP:stä. Heti kaikenmaailmna aikido jne. jampat on ihmettelemässä miksi joku haluaisi opetella ip:tä.
      Heti kun kyselen jotain tositilanteen treenauksesta, vastaus on miksi kukaan haluaa treenata ilman suojia jne.? vidu ukemi auttaaa!

      Potkun sisäänpäin lämmenneelle foorumille ei kiinnosta mennä. Eli tähän on tyytyminen..

      • keksustelija

        Onhan muitakin missä ei perus budojampat viihdy.

        www.itsepuolustus.com
        www.pakkotoisto.com


      • hervanta warrior
        keksustelija kirjoitti:

        Onhan muitakin missä ei perus budojampat viihdy.

        www.itsepuolustus.com
        www.pakkotoisto.com

        www.itsepuolustus.com

        Önkin foorumi. Asiansa osaava IP-mies, mutta katsoo ehkä liikaa "oman asiansa väristenlasien" takaa. Foorumin ulkoasu kökkö ja ei aina edes toimi.

        www.pakkotoisto.com

        täällä on jopa asiaakin välillä. Mut IP-juttuja aika vähän.


        kiitos kuitenkin linkeistä vaikka tuttuja jo olivat. Pitää varmaan kattella ulkomaalaisia foorumeja. Ei tuo lontoo kyllä hirveesti taivu.


      • foorumien sijasta
        hervanta warrior kirjoitti:

        www.itsepuolustus.com

        Önkin foorumi. Asiansa osaava IP-mies, mutta katsoo ehkä liikaa "oman asiansa väristenlasien" takaa. Foorumin ulkoasu kökkö ja ei aina edes toimi.

        www.pakkotoisto.com

        täällä on jopa asiaakin välillä. Mut IP-juttuja aika vähän.


        kiitos kuitenkin linkeistä vaikka tuttuja jo olivat. Pitää varmaan kattella ulkomaalaisia foorumeja. Ei tuo lontoo kyllä hirveesti taivu.

        suunnistaa tuonne www.itsepuolustus.fi -saitille...
        h


      • Gameness
        foorumien sijasta kirjoitti:

        suunnistaa tuonne www.itsepuolustus.fi -saitille...
        h

        Mitä jujutsu tähän asiaan kuuluu ? Mainosta seurasi saittia jujutsu-keskusteluissa.


      • SAnmmpPa
        hervanta warrior kirjoitti:

        www.itsepuolustus.com

        Önkin foorumi. Asiansa osaava IP-mies, mutta katsoo ehkä liikaa "oman asiansa väristenlasien" takaa. Foorumin ulkoasu kökkö ja ei aina edes toimi.

        www.pakkotoisto.com

        täällä on jopa asiaakin välillä. Mut IP-juttuja aika vähän.


        kiitos kuitenkin linkeistä vaikka tuttuja jo olivat. Pitää varmaan kattella ulkomaalaisia foorumeja. Ei tuo lontoo kyllä hirveesti taivu.

        Pakkiksella keskitytään lähinnä MMA puolelle ja kirjoittelijoiden asenne on ärstyttävän MMA myönteinen. Siis sítä että "MMA on niin kova juttu ku kehässä tapellaan, mäkin ajattelin jonain vuonna ruvetaa otteleen kisoissa ja musta tulee uus Randy...." Foorumilla on kuitenkin paljon ns. tekijöitä, eli tietoakin löytyy.

        Itsepuolustus.com taas on ennen muuta seuran ja sjkd:n harrastajien foorumi, mutta keskustelu on avoin myös muille. Tietysti Önkki pitää ohjia käsissä, sillä sjkd:lle, joka on vielä Suomessa pieni laji, foorumi on tärkeä ikkuna lajista kiinnostuneille. Ihan asiallista keskustelua itsepuolustuksesta kuitenkin.

        Potku.net on sisäsiittoinen foorumi jossa Kari Aittomäki on pyhä lehmä jonka mielipiteet ovat aina oikeita ja kerskuilevat höpönlöpö-tarinat ovat kiveen kirjoitettuja totuuksia kamppailusta. Aittomäki suoltaa päivittäin uskomattomia määriä tekstiä, pääasiallisesti tarinoita joissa Sheriffi-sankari Aittomäki tyrmää kymmenen mustalaista Karatella tai Kaspinilla. Foorumilaiset ovat erityisen tietäväisiä itämaisista lajeista, mutta itsepuolustuksesta tai voimakäytöstä vain harvalla on kokemusta.


      • Nimetön

        Pitäisikö jonkun pakkislaisen, potkulaisen tai vastaavan kopioida tuo ketjun ensimmäinen vieti kahdelle ensin mainitulle foorumille??? Syntyisi varmasti muuallakin hyvää keskustelua!!!

        Uskon muuten itse et vaan muutamat jutut eri lajeissa oikeasti toimii ja suurin osa harjoittelusta on parhaimmillaankin vain kuntoilua.


      • Nimetön
        SAnmmpPa kirjoitti:

        Pakkiksella keskitytään lähinnä MMA puolelle ja kirjoittelijoiden asenne on ärstyttävän MMA myönteinen. Siis sítä että "MMA on niin kova juttu ku kehässä tapellaan, mäkin ajattelin jonain vuonna ruvetaa otteleen kisoissa ja musta tulee uus Randy...." Foorumilla on kuitenkin paljon ns. tekijöitä, eli tietoakin löytyy.

        Itsepuolustus.com taas on ennen muuta seuran ja sjkd:n harrastajien foorumi, mutta keskustelu on avoin myös muille. Tietysti Önkki pitää ohjia käsissä, sillä sjkd:lle, joka on vielä Suomessa pieni laji, foorumi on tärkeä ikkuna lajista kiinnostuneille. Ihan asiallista keskustelua itsepuolustuksesta kuitenkin.

        Potku.net on sisäsiittoinen foorumi jossa Kari Aittomäki on pyhä lehmä jonka mielipiteet ovat aina oikeita ja kerskuilevat höpönlöpö-tarinat ovat kiveen kirjoitettuja totuuksia kamppailusta. Aittomäki suoltaa päivittäin uskomattomia määriä tekstiä, pääasiallisesti tarinoita joissa Sheriffi-sankari Aittomäki tyrmää kymmenen mustalaista Karatella tai Kaspinilla. Foorumilaiset ovat erityisen tietäväisiä itämaisista lajeista, mutta itsepuolustuksesta tai voimakäytöstä vain harvalla on kokemusta.

        ... jatkan edeltävää viestiäni:

        TÄMÄ:http://www.fightermag.fi/foorumi/index.php

        voisi olla todella hyvä foorumi, mutta vielä kovin pieniä käyttäjämääriä. Toivottavsti kehityy suurimmaksi foorumiksi.


      • jipajitsu
        Nimetön kirjoitti:

        Pitäisikö jonkun pakkislaisen, potkulaisen tai vastaavan kopioida tuo ketjun ensimmäinen vieti kahdelle ensin mainitulle foorumille??? Syntyisi varmasti muuallakin hyvää keskustelua!!!

        Uskon muuten itse et vaan muutamat jutut eri lajeissa oikeasti toimii ja suurin osa harjoittelusta on parhaimmillaankin vain kuntoilua.

        Ei mikään tekniikka automaattisesti toimi... Jotkut tekniikan vaan vaativat ehkä vähemmän harjoittelua kuin toiset.

        Esim, oletetaan että hyökkäys olisi vaikka perinteinen "tarttuminen rinnuksista" molemmin käsin. helppo tekniikka, joka "oikeasti" toimii, on potkasta munille niin kovaa kun lähtee. Varmaan kaveri tippuu. Paitsi jos se ei osukkaan kunnolla, niin sitten se hyökkääjä tulee vaan vihasemmaksi, ja lataa lättyyn tätä toista henkilöä.
        Tai sitten voi (en sano että pitäisi) vaikka tempasta ihan lonkkaheiton, tai käsivarsiheiton tai vastaavan, joka joidenkin mielestä ei ehkä lukeudu niihin "oikesti toimiviin" tekniikoihin. Se sitten joko onnistuu tai ei, riippuen siitä miten paljon sitä on treenannu.

        Oli tekniikka kuinka naurettavan näköinen tahansa, kyllä senkin saa oikeasti toimimaan, jos sitä jaksaa tarpeeksi treenata.

        ja jos ainoa tarkotus on oppia selviämään ehjin nahoin tappelussa, niin kannattaa vaan opetella juoksemaan kovaa. Aika harvoin varmaankaan on sellasia tilanteita, että pakoon ei pääsisi mitenkään.


      • xcxcxcxcxcxc
        jipajitsu kirjoitti:

        Ei mikään tekniikka automaattisesti toimi... Jotkut tekniikan vaan vaativat ehkä vähemmän harjoittelua kuin toiset.

        Esim, oletetaan että hyökkäys olisi vaikka perinteinen "tarttuminen rinnuksista" molemmin käsin. helppo tekniikka, joka "oikeasti" toimii, on potkasta munille niin kovaa kun lähtee. Varmaan kaveri tippuu. Paitsi jos se ei osukkaan kunnolla, niin sitten se hyökkääjä tulee vaan vihasemmaksi, ja lataa lättyyn tätä toista henkilöä.
        Tai sitten voi (en sano että pitäisi) vaikka tempasta ihan lonkkaheiton, tai käsivarsiheiton tai vastaavan, joka joidenkin mielestä ei ehkä lukeudu niihin "oikesti toimiviin" tekniikoihin. Se sitten joko onnistuu tai ei, riippuen siitä miten paljon sitä on treenannu.

        Oli tekniikka kuinka naurettavan näköinen tahansa, kyllä senkin saa oikeasti toimimaan, jos sitä jaksaa tarpeeksi treenata.

        ja jos ainoa tarkotus on oppia selviämään ehjin nahoin tappelussa, niin kannattaa vaan opetella juoksemaan kovaa. Aika harvoin varmaankaan on sellasia tilanteita, että pakoon ei pääsisi mitenkään.

        Vaikeahan sitä on pakoon juosta jos toinen roikkuu rinnuksissa. Se on kamppailutilanne johon tottuu tietyissä lajeissa missä roikutaan ryysyissä. Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa, koska tilanne muuttuu ja vastustajat ovat erilaisia. Siksi on hyvä harjoitella monipuolisesti ryysyissä roikkumista. En tarkoita yksittäisiä temppuja vaan ihan olemista tilanteessa josta treenataan kaatoja, heittoja, lyöntejä, potkuja jne....


      • miäs
        SAnmmpPa kirjoitti:

        Pakkiksella keskitytään lähinnä MMA puolelle ja kirjoittelijoiden asenne on ärstyttävän MMA myönteinen. Siis sítä että "MMA on niin kova juttu ku kehässä tapellaan, mäkin ajattelin jonain vuonna ruvetaa otteleen kisoissa ja musta tulee uus Randy...." Foorumilla on kuitenkin paljon ns. tekijöitä, eli tietoakin löytyy.

        Itsepuolustus.com taas on ennen muuta seuran ja sjkd:n harrastajien foorumi, mutta keskustelu on avoin myös muille. Tietysti Önkki pitää ohjia käsissä, sillä sjkd:lle, joka on vielä Suomessa pieni laji, foorumi on tärkeä ikkuna lajista kiinnostuneille. Ihan asiallista keskustelua itsepuolustuksesta kuitenkin.

        Potku.net on sisäsiittoinen foorumi jossa Kari Aittomäki on pyhä lehmä jonka mielipiteet ovat aina oikeita ja kerskuilevat höpönlöpö-tarinat ovat kiveen kirjoitettuja totuuksia kamppailusta. Aittomäki suoltaa päivittäin uskomattomia määriä tekstiä, pääasiallisesti tarinoita joissa Sheriffi-sankari Aittomäki tyrmää kymmenen mustalaista Karatella tai Kaspinilla. Foorumilaiset ovat erityisen tietäväisiä itämaisista lajeista, mutta itsepuolustuksesta tai voimakäytöstä vain harvalla on kokemusta.

        hyvä analyysi foorumeista.

        Minusta on hauskaa lukea Aittomäen juttuja. Hyvin on sanan säilä hallussa. Muuten Potku on kuin joku naminami kerho, samat ihmiset jauhaa joka ketjussa, ja paljon inside läppää. Moni noista taitaa viettää monta tuntia foorumilla päivittäin..
        IP:stä Kaivonen on keskustellut potkussa, mutta ne keskustelut menee juupas-eipäs jauhamisen puolelle. Monelle "perinteisen" lajin harrastajalle nuo jutut ovat kuin punainen vaate.

        Tuli vaan mieleen. Onkohan sellaista foorumia edes olemassa jossa JanneM ei kirjoittele :))


      • JIDO
        miäs kirjoitti:

        hyvä analyysi foorumeista.

        Minusta on hauskaa lukea Aittomäen juttuja. Hyvin on sanan säilä hallussa. Muuten Potku on kuin joku naminami kerho, samat ihmiset jauhaa joka ketjussa, ja paljon inside läppää. Moni noista taitaa viettää monta tuntia foorumilla päivittäin..
        IP:stä Kaivonen on keskustellut potkussa, mutta ne keskustelut menee juupas-eipäs jauhamisen puolelle. Monelle "perinteisen" lajin harrastajalle nuo jutut ovat kuin punainen vaate.

        Tuli vaan mieleen. Onkohan sellaista foorumia edes olemassa jossa JanneM ei kirjoittele :))

        Joo, potkuun voi kirjoitella vapaasti ajatuksiaan kamppailusta jos suosii moderaattorien harrastamia lajeja ja heidän kavereitaan.
        Potkun sisäpiirin kanssa jos olet eri mieltä kirjoituksesi poistetaan, se vain ei ole siellä enään. Potkun sisäpiiri voi silti mielivaltaisesti arvostella muita. Aiton kirjoituksia lukee kyllä sujuvasti kun suodattaa rehvastelun ja "isojen poikien" neuvot pois. Yleisesti foorumi on hiekkalaatikko jossa nettisenseit mellastaa.


      • tarinan ei
        JIDO kirjoitti:

        Joo, potkuun voi kirjoitella vapaasti ajatuksiaan kamppailusta jos suosii moderaattorien harrastamia lajeja ja heidän kavereitaan.
        Potkun sisäpiirin kanssa jos olet eri mieltä kirjoituksesi poistetaan, se vain ei ole siellä enään. Potkun sisäpiiri voi silti mielivaltaisesti arvostella muita. Aiton kirjoituksia lukee kyllä sujuvasti kun suodattaa rehvastelun ja "isojen poikien" neuvot pois. Yleisesti foorumi on hiekkalaatikko jossa nettisenseit mellastaa.

        tarvitse olla tosi, kunhan se on hyvin kerrottu. ;-)
        Sääliksi käy moderaattoreiden sielunmaisemaa...


      • H Ma
        JIDO kirjoitti:

        Joo, potkuun voi kirjoitella vapaasti ajatuksiaan kamppailusta jos suosii moderaattorien harrastamia lajeja ja heidän kavereitaan.
        Potkun sisäpiirin kanssa jos olet eri mieltä kirjoituksesi poistetaan, se vain ei ole siellä enään. Potkun sisäpiiri voi silti mielivaltaisesti arvostella muita. Aiton kirjoituksia lukee kyllä sujuvasti kun suodattaa rehvastelun ja "isojen poikien" neuvot pois. Yleisesti foorumi on hiekkalaatikko jossa nettisenseit mellastaa.

        on potku -palstalla. Pojat ovat tehneet hyvää työtä luodessaan foorumin näihin ympyröihin hyvinkin asiantuntevalle ajatusten vaihdolle. Puuttuu ainakin tätä palstaa häiriköivä asiantuntematon teini -osasto.


      • hjhkhkhkjhkj
        H Ma kirjoitti:

        on potku -palstalla. Pojat ovat tehneet hyvää työtä luodessaan foorumin näihin ympyröihin hyvinkin asiantuntevalle ajatusten vaihdolle. Puuttuu ainakin tätä palstaa häiriköivä asiantuntematon teini -osasto.

        Samat henkilöt jauhaa ja keskustelee keskenään.
        Tylsä teinifoorumi.


      • "asiantuntijat"
        hjhkhkhkjhkj kirjoitti:

        Samat henkilöt jauhaa ja keskustelee keskenään.
        Tylsä teinifoorumi.

        tietävät kaikesta kaiken... omasta mielestään... boring... Ja yksi suoltaa posketonta -vittu mä oon kova jätkä- soopaa. Kypsää aikuisuutta ja suhdetta kamppailutaitoihin? Muut budonörtit kumartavat...huh huh.


      • terppisgg
        JIDO kirjoitti:

        Joo, potkuun voi kirjoitella vapaasti ajatuksiaan kamppailusta jos suosii moderaattorien harrastamia lajeja ja heidän kavereitaan.
        Potkun sisäpiirin kanssa jos olet eri mieltä kirjoituksesi poistetaan, se vain ei ole siellä enään. Potkun sisäpiiri voi silti mielivaltaisesti arvostella muita. Aiton kirjoituksia lukee kyllä sujuvasti kun suodattaa rehvastelun ja "isojen poikien" neuvot pois. Yleisesti foorumi on hiekkalaatikko jossa nettisenseit mellastaa.

        Potkuun en syty edes bensalla. Kaikentietävät himobudoojat kertovat totuuksia... Sivuston taso aivan surkea nykyään!!!


      • pok
        Nimetön kirjoitti:

        Pitäisikö jonkun pakkislaisen, potkulaisen tai vastaavan kopioida tuo ketjun ensimmäinen vieti kahdelle ensin mainitulle foorumille??? Syntyisi varmasti muuallakin hyvää keskustelua!!!

        Uskon muuten itse et vaan muutamat jutut eri lajeissa oikeasti toimii ja suurin osa harjoittelusta on parhaimmillaankin vain kuntoilua.

        Onko kommettisi mihinkään perustuva, vai oma kuvitelma?

        Kaikki riippuu henkilöstä, (lajistakin), ajasta, jota lajiin on käyttänyt (ennen kaikkea siitä innosta ja motivaatiosta), fysiikasta, sukupuolesta (vaikka olen nainen, en edes yritä väittää muuta) ym. monesta seikasta.

        En usko, että mikään laji on "paras", joissakin lajeissa on toimivampia asioita kuin toisissa. Toiset lajit ovat keskittyneempiä eri osa-alueisiin.

        Ennen kaikkea jokaiselle hevoselle löytyy ratasastajansa. - Aivan varmasti (paitsi ehkä niille kahjoille veljeksille, keiden nimeä en juuri nyt yön tunteina muista).

        Uskon, että kovalla treenamisella ja omistautumisella lajille kenestä tahansa tulee itsevarma ja osaava itsepuolustaja.

        Elävänä esimerkkinä voin mainita avomieheni, joka aloitettuaan Shorinji Kempon sai kuulla, ettei hän ikinä selviytyisi ensimmäisestä tasokokeesta. Tällä hetkellä hänellä on 2. Dan lajista. Harrastusta muistaakseni ~14 vuotta takana.

        Itse olen Magaa harrastanut hieman yli 2 vuotta, enkä koe osaavani vielä mitään (P3). Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... Tällainen harrastus ja oma mies joka harrastaa kamppailulajeja kasvattaa - kuulostakoon kuinka naivilta tahansa.


      • suppulam
        pok kirjoitti:

        Onko kommettisi mihinkään perustuva, vai oma kuvitelma?

        Kaikki riippuu henkilöstä, (lajistakin), ajasta, jota lajiin on käyttänyt (ennen kaikkea siitä innosta ja motivaatiosta), fysiikasta, sukupuolesta (vaikka olen nainen, en edes yritä väittää muuta) ym. monesta seikasta.

        En usko, että mikään laji on "paras", joissakin lajeissa on toimivampia asioita kuin toisissa. Toiset lajit ovat keskittyneempiä eri osa-alueisiin.

        Ennen kaikkea jokaiselle hevoselle löytyy ratasastajansa. - Aivan varmasti (paitsi ehkä niille kahjoille veljeksille, keiden nimeä en juuri nyt yön tunteina muista).

        Uskon, että kovalla treenamisella ja omistautumisella lajille kenestä tahansa tulee itsevarma ja osaava itsepuolustaja.

        Elävänä esimerkkinä voin mainita avomieheni, joka aloitettuaan Shorinji Kempon sai kuulla, ettei hän ikinä selviytyisi ensimmäisestä tasokokeesta. Tällä hetkellä hänellä on 2. Dan lajista. Harrastusta muistaakseni ~14 vuotta takana.

        Itse olen Magaa harrastanut hieman yli 2 vuotta, enkä koe osaavani vielä mitään (P3). Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... Tällainen harrastus ja oma mies joka harrastaa kamppailulajeja kasvattaa - kuulostakoon kuinka naivilta tahansa.

        Tässä keskustelussa sivuttiin oman seurani nettisivuja (itsepuolustus.com). Seuramme sivut on tarkoitettu MYÖS MUILLE kuin seuran jäsenille. Rekisteröidy ja sana on vapaa.

        Onko ketjun ensimmäinen viesti totta vai pelkkää provosointia?? Enpä tiedä, mutta sillä ei ole oikeastaan edes merkitystä. Tuollainen "jäätyminen" on ihan mahdollista ja jopa todennäköistä jos tilanne tulee yllättäen. Jäätymisen riskiä lisää, jos koko harjoittelu perustuu pelkkien teknisten toistojen tekemiseen ja hyökkääjä on passiivinen maalitaulu, jota puolustautuja mukiloi. Elävästä harjoittelusta on ollut paljon keskustelua ja asiasta on tehty jopa turhan suuri haloo. Silti pidän tärkeänä, että mikäli harjoittelulla tähdätään kykyyn puolustaa itseään, pitää silloin tehdä myös näitä harjoitteita. Harjoitteiden on myös oltava tehty agressiivisesti ja hyökkääjän roolin tulee olla aktiivinen. Pelkkä tekninen harjoittelu salin turvallisessa ympäristössä eroaa täysin oikeasta tilanteesta. Toisille adrenaliinin syöksy vereen tekee henkilöstä kykynemättömän toimimaan ja salilla näppärästi toimineet tekniikat vain katoavat mielestä. Lajista riippumatta henkilön pitää kyetä hyökkäämään raivolla vastustajan kimppuun.

        Oikea tilanne on perin yksinkertainen, eikä hankalilla tekniikoilla tee siellä mitään. Periaatteessa lyöminen ja kyky "vääntää" riittää 9 kertaa kymmenestä. Potkut,kampit ja kynsimiset kattavat tuon lopun 10%.

        Suurin merkitys yksilön oppimisen kannalta on valmentaja. Hyvä valmentaja paikkaa lajin puutteita "varastamalla" muualta. Jos nyt esimerkiksi Krav Magaan ei kuulu mattokontaktia kuin minimaalisesti niin hyvä valmentaja ottaa sitä mukaan joka tapauksessa. Itselläni on pitkä tausta Magasta ja käväisin myös jollakin Defendo leirillä, mielestäni on selvää, että Defendo täydentää Magan puutteita.Mutta edelleen: ei ole niin väliä mitä harjoittelet vaan miten.

        EDELLINEN KIRJOITTI:
        "Itse olen Magaa harrastanut hieman yli 2 vuotta, enkä koe osaavani vielä mitään (P3). Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... Tällainen harrastus ja oma mies joka harrastaa kamppailulajeja kasvattaa - kuulostakoon kuinka naivilta tahansa. "
        Olet siis harrastanut lajia jo kaksi vuotta etkä koe osaavasi mitään? Johtuisikohan se siitä, että sinulle opetetaan erilainen puolustautuminen mitä erikoisempiin uhkiin? Magaan on kertynyt miljoona 1 tekniikkaa joista vain muutama on todella realistisia uhkia.Vaikka et osaisi "OIKEAA" irroittautumista/tekniikkaa jokaiseen uhkaan niin riittää kun todella osaat reagoida alkavaan uhkaan, 90% magassa harjoiteltavista uhista ei ikinä toteudu, koska kukaan liikuntakykyinen ihminen ei näihin tilanteisiin päädy.
        Mitä tarkoiti tuolla "osaan pitää turpani kiinni" -kommentilla? Oletko huomannut ettei opettelemasi asia tunnu toimivalta, mutta et uskalla kyseenalaistaa valmentajasi opetuksia??? Vai menikö minulta vain jotain pahasti ohi???

        Oikein hyvässä lajissa ketään ei ole sidottu tekniikoihin vaan olet vapaa soveltamaan erilaisia keinoja! ....wink... wink.... :)

        suppulam, www.itsepuolustus.com


      • ano
        suppulam kirjoitti:

        Tässä keskustelussa sivuttiin oman seurani nettisivuja (itsepuolustus.com). Seuramme sivut on tarkoitettu MYÖS MUILLE kuin seuran jäsenille. Rekisteröidy ja sana on vapaa.

        Onko ketjun ensimmäinen viesti totta vai pelkkää provosointia?? Enpä tiedä, mutta sillä ei ole oikeastaan edes merkitystä. Tuollainen "jäätyminen" on ihan mahdollista ja jopa todennäköistä jos tilanne tulee yllättäen. Jäätymisen riskiä lisää, jos koko harjoittelu perustuu pelkkien teknisten toistojen tekemiseen ja hyökkääjä on passiivinen maalitaulu, jota puolustautuja mukiloi. Elävästä harjoittelusta on ollut paljon keskustelua ja asiasta on tehty jopa turhan suuri haloo. Silti pidän tärkeänä, että mikäli harjoittelulla tähdätään kykyyn puolustaa itseään, pitää silloin tehdä myös näitä harjoitteita. Harjoitteiden on myös oltava tehty agressiivisesti ja hyökkääjän roolin tulee olla aktiivinen. Pelkkä tekninen harjoittelu salin turvallisessa ympäristössä eroaa täysin oikeasta tilanteesta. Toisille adrenaliinin syöksy vereen tekee henkilöstä kykynemättömän toimimaan ja salilla näppärästi toimineet tekniikat vain katoavat mielestä. Lajista riippumatta henkilön pitää kyetä hyökkäämään raivolla vastustajan kimppuun.

        Oikea tilanne on perin yksinkertainen, eikä hankalilla tekniikoilla tee siellä mitään. Periaatteessa lyöminen ja kyky "vääntää" riittää 9 kertaa kymmenestä. Potkut,kampit ja kynsimiset kattavat tuon lopun 10%.

        Suurin merkitys yksilön oppimisen kannalta on valmentaja. Hyvä valmentaja paikkaa lajin puutteita "varastamalla" muualta. Jos nyt esimerkiksi Krav Magaan ei kuulu mattokontaktia kuin minimaalisesti niin hyvä valmentaja ottaa sitä mukaan joka tapauksessa. Itselläni on pitkä tausta Magasta ja käväisin myös jollakin Defendo leirillä, mielestäni on selvää, että Defendo täydentää Magan puutteita.Mutta edelleen: ei ole niin väliä mitä harjoittelet vaan miten.

        EDELLINEN KIRJOITTI:
        "Itse olen Magaa harrastanut hieman yli 2 vuotta, enkä koe osaavani vielä mitään (P3). Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... Tällainen harrastus ja oma mies joka harrastaa kamppailulajeja kasvattaa - kuulostakoon kuinka naivilta tahansa. "
        Olet siis harrastanut lajia jo kaksi vuotta etkä koe osaavasi mitään? Johtuisikohan se siitä, että sinulle opetetaan erilainen puolustautuminen mitä erikoisempiin uhkiin? Magaan on kertynyt miljoona 1 tekniikkaa joista vain muutama on todella realistisia uhkia.Vaikka et osaisi "OIKEAA" irroittautumista/tekniikkaa jokaiseen uhkaan niin riittää kun todella osaat reagoida alkavaan uhkaan, 90% magassa harjoiteltavista uhista ei ikinä toteudu, koska kukaan liikuntakykyinen ihminen ei näihin tilanteisiin päädy.
        Mitä tarkoiti tuolla "osaan pitää turpani kiinni" -kommentilla? Oletko huomannut ettei opettelemasi asia tunnu toimivalta, mutta et uskalla kyseenalaistaa valmentajasi opetuksia??? Vai menikö minulta vain jotain pahasti ohi???

        Oikein hyvässä lajissa ketään ei ole sidottu tekniikoihin vaan olet vapaa soveltamaan erilaisia keinoja! ....wink... wink.... :)

        suppulam, www.itsepuolustus.com

        ..kiteytetty edellisessä kirjoituksessa kaikki olennainen. Tosiaan elävästä harjoitteesta on tehty aika haloo jo ehkä senkin takia että "elävä harjoite" nimi alkaa tulemaan joka paikasta. Tosin jos ainoastaan itsepuolustus on tähtäimessä niin elävä harjoite pitäisi kuulua jokaiseen treeniin.


      • myös nainen
        pok kirjoitti:

        Onko kommettisi mihinkään perustuva, vai oma kuvitelma?

        Kaikki riippuu henkilöstä, (lajistakin), ajasta, jota lajiin on käyttänyt (ennen kaikkea siitä innosta ja motivaatiosta), fysiikasta, sukupuolesta (vaikka olen nainen, en edes yritä väittää muuta) ym. monesta seikasta.

        En usko, että mikään laji on "paras", joissakin lajeissa on toimivampia asioita kuin toisissa. Toiset lajit ovat keskittyneempiä eri osa-alueisiin.

        Ennen kaikkea jokaiselle hevoselle löytyy ratasastajansa. - Aivan varmasti (paitsi ehkä niille kahjoille veljeksille, keiden nimeä en juuri nyt yön tunteina muista).

        Uskon, että kovalla treenamisella ja omistautumisella lajille kenestä tahansa tulee itsevarma ja osaava itsepuolustaja.

        Elävänä esimerkkinä voin mainita avomieheni, joka aloitettuaan Shorinji Kempon sai kuulla, ettei hän ikinä selviytyisi ensimmäisestä tasokokeesta. Tällä hetkellä hänellä on 2. Dan lajista. Harrastusta muistaakseni ~14 vuotta takana.

        Itse olen Magaa harrastanut hieman yli 2 vuotta, enkä koe osaavani vielä mitään (P3). Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... Tällainen harrastus ja oma mies joka harrastaa kamppailulajeja kasvattaa - kuulostakoon kuinka naivilta tahansa.

        "Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... "

        Voisitko tarkentaa? Kuulostaa aika karmealta...


      • pok
        suppulam kirjoitti:

        Tässä keskustelussa sivuttiin oman seurani nettisivuja (itsepuolustus.com). Seuramme sivut on tarkoitettu MYÖS MUILLE kuin seuran jäsenille. Rekisteröidy ja sana on vapaa.

        Onko ketjun ensimmäinen viesti totta vai pelkkää provosointia?? Enpä tiedä, mutta sillä ei ole oikeastaan edes merkitystä. Tuollainen "jäätyminen" on ihan mahdollista ja jopa todennäköistä jos tilanne tulee yllättäen. Jäätymisen riskiä lisää, jos koko harjoittelu perustuu pelkkien teknisten toistojen tekemiseen ja hyökkääjä on passiivinen maalitaulu, jota puolustautuja mukiloi. Elävästä harjoittelusta on ollut paljon keskustelua ja asiasta on tehty jopa turhan suuri haloo. Silti pidän tärkeänä, että mikäli harjoittelulla tähdätään kykyyn puolustaa itseään, pitää silloin tehdä myös näitä harjoitteita. Harjoitteiden on myös oltava tehty agressiivisesti ja hyökkääjän roolin tulee olla aktiivinen. Pelkkä tekninen harjoittelu salin turvallisessa ympäristössä eroaa täysin oikeasta tilanteesta. Toisille adrenaliinin syöksy vereen tekee henkilöstä kykynemättömän toimimaan ja salilla näppärästi toimineet tekniikat vain katoavat mielestä. Lajista riippumatta henkilön pitää kyetä hyökkäämään raivolla vastustajan kimppuun.

        Oikea tilanne on perin yksinkertainen, eikä hankalilla tekniikoilla tee siellä mitään. Periaatteessa lyöminen ja kyky "vääntää" riittää 9 kertaa kymmenestä. Potkut,kampit ja kynsimiset kattavat tuon lopun 10%.

        Suurin merkitys yksilön oppimisen kannalta on valmentaja. Hyvä valmentaja paikkaa lajin puutteita "varastamalla" muualta. Jos nyt esimerkiksi Krav Magaan ei kuulu mattokontaktia kuin minimaalisesti niin hyvä valmentaja ottaa sitä mukaan joka tapauksessa. Itselläni on pitkä tausta Magasta ja käväisin myös jollakin Defendo leirillä, mielestäni on selvää, että Defendo täydentää Magan puutteita.Mutta edelleen: ei ole niin väliä mitä harjoittelet vaan miten.

        EDELLINEN KIRJOITTI:
        "Itse olen Magaa harrastanut hieman yli 2 vuotta, enkä koe osaavani vielä mitään (P3). Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... Tällainen harrastus ja oma mies joka harrastaa kamppailulajeja kasvattaa - kuulostakoon kuinka naivilta tahansa. "
        Olet siis harrastanut lajia jo kaksi vuotta etkä koe osaavasi mitään? Johtuisikohan se siitä, että sinulle opetetaan erilainen puolustautuminen mitä erikoisempiin uhkiin? Magaan on kertynyt miljoona 1 tekniikkaa joista vain muutama on todella realistisia uhkia.Vaikka et osaisi "OIKEAA" irroittautumista/tekniikkaa jokaiseen uhkaan niin riittää kun todella osaat reagoida alkavaan uhkaan, 90% magassa harjoiteltavista uhista ei ikinä toteudu, koska kukaan liikuntakykyinen ihminen ei näihin tilanteisiin päädy.
        Mitä tarkoiti tuolla "osaan pitää turpani kiinni" -kommentilla? Oletko huomannut ettei opettelemasi asia tunnu toimivalta, mutta et uskalla kyseenalaistaa valmentajasi opetuksia??? Vai menikö minulta vain jotain pahasti ohi???

        Oikein hyvässä lajissa ketään ei ole sidottu tekniikoihin vaan olet vapaa soveltamaan erilaisia keinoja! ....wink... wink.... :)

        suppulam, www.itsepuolustus.com

        >> Olet siis harrastanut lajia jo kaksi vuotta etkä koe osaavasi mitään?

        - Osaan toki jo jotain :) En vain halua väittää, että oppimani asiat tulevat aina luontevasti selkärangasta "oikein". Salillamme on hyvä monipuolinen (mattoa, sparria yms.) opetus, enkä väheksy sitä lainkaan.

        >> Mitä tarkoiti tuolla "osaan pitää turpani kiinni"

        - Entisestä kännimussuttajasta on kasvanut aikuinen ;)


      • pok
        myös nainen kirjoitti:

        "Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... "

        Voisitko tarkentaa? Kuulostaa aika karmealta...

        Joo, kirjoitin sen vähän huonosti. Yllä vastaus tähän ;)


      • myös nainen
        pok kirjoitti:

        Joo, kirjoitin sen vähän huonosti. Yllä vastaus tähän ;)

        Hyvä juttu! Känniset riidankylväjät on kyllä rasittavia. Vois moni mies ottaa sulta opikseen.


      • ----
        suppulam kirjoitti:

        Tässä keskustelussa sivuttiin oman seurani nettisivuja (itsepuolustus.com). Seuramme sivut on tarkoitettu MYÖS MUILLE kuin seuran jäsenille. Rekisteröidy ja sana on vapaa.

        Onko ketjun ensimmäinen viesti totta vai pelkkää provosointia?? Enpä tiedä, mutta sillä ei ole oikeastaan edes merkitystä. Tuollainen "jäätyminen" on ihan mahdollista ja jopa todennäköistä jos tilanne tulee yllättäen. Jäätymisen riskiä lisää, jos koko harjoittelu perustuu pelkkien teknisten toistojen tekemiseen ja hyökkääjä on passiivinen maalitaulu, jota puolustautuja mukiloi. Elävästä harjoittelusta on ollut paljon keskustelua ja asiasta on tehty jopa turhan suuri haloo. Silti pidän tärkeänä, että mikäli harjoittelulla tähdätään kykyyn puolustaa itseään, pitää silloin tehdä myös näitä harjoitteita. Harjoitteiden on myös oltava tehty agressiivisesti ja hyökkääjän roolin tulee olla aktiivinen. Pelkkä tekninen harjoittelu salin turvallisessa ympäristössä eroaa täysin oikeasta tilanteesta. Toisille adrenaliinin syöksy vereen tekee henkilöstä kykynemättömän toimimaan ja salilla näppärästi toimineet tekniikat vain katoavat mielestä. Lajista riippumatta henkilön pitää kyetä hyökkäämään raivolla vastustajan kimppuun.

        Oikea tilanne on perin yksinkertainen, eikä hankalilla tekniikoilla tee siellä mitään. Periaatteessa lyöminen ja kyky "vääntää" riittää 9 kertaa kymmenestä. Potkut,kampit ja kynsimiset kattavat tuon lopun 10%.

        Suurin merkitys yksilön oppimisen kannalta on valmentaja. Hyvä valmentaja paikkaa lajin puutteita "varastamalla" muualta. Jos nyt esimerkiksi Krav Magaan ei kuulu mattokontaktia kuin minimaalisesti niin hyvä valmentaja ottaa sitä mukaan joka tapauksessa. Itselläni on pitkä tausta Magasta ja käväisin myös jollakin Defendo leirillä, mielestäni on selvää, että Defendo täydentää Magan puutteita.Mutta edelleen: ei ole niin väliä mitä harjoittelet vaan miten.

        EDELLINEN KIRJOITTI:
        "Itse olen Magaa harrastanut hieman yli 2 vuotta, enkä koe osaavani vielä mitään (P3). Osaan pitää turpani kiinni - sen olen oppinut avomieheltäni (ja Maga -tunneilta)... Tällainen harrastus ja oma mies joka harrastaa kamppailulajeja kasvattaa - kuulostakoon kuinka naivilta tahansa. "
        Olet siis harrastanut lajia jo kaksi vuotta etkä koe osaavasi mitään? Johtuisikohan se siitä, että sinulle opetetaan erilainen puolustautuminen mitä erikoisempiin uhkiin? Magaan on kertynyt miljoona 1 tekniikkaa joista vain muutama on todella realistisia uhkia.Vaikka et osaisi "OIKEAA" irroittautumista/tekniikkaa jokaiseen uhkaan niin riittää kun todella osaat reagoida alkavaan uhkaan, 90% magassa harjoiteltavista uhista ei ikinä toteudu, koska kukaan liikuntakykyinen ihminen ei näihin tilanteisiin päädy.
        Mitä tarkoiti tuolla "osaan pitää turpani kiinni" -kommentilla? Oletko huomannut ettei opettelemasi asia tunnu toimivalta, mutta et uskalla kyseenalaistaa valmentajasi opetuksia??? Vai menikö minulta vain jotain pahasti ohi???

        Oikein hyvässä lajissa ketään ei ole sidottu tekniikoihin vaan olet vapaa soveltamaan erilaisia keinoja! ....wink... wink.... :)

        suppulam, www.itsepuolustus.com

        Olet oikeassa että magassa on n 1 turhaa tekniikkaa.
        Yksinkertaisuus on tärkeää ja skenaariojarjoittelu...

        TÄRKEIN on unohtunut myös muistakin IP-lajeista. ASENNE RATKAISEE! Uhri-puoluistautuja -mindsetillä ei pärjää pitkälle. Se kuitenkin myy hyvin.


      • nainen kans
        myös nainen kirjoitti:

        Hyvä juttu! Känniset riidankylväjät on kyllä rasittavia. Vois moni mies ottaa sulta opikseen.

        Ettei ne oikeasti lajia kunnolla harrastavat ja kokeneet ohjaajat ole vaivautuneet edes vastailemaan tänne. Ja sen ymmärrän, typerä ketju, jolle kunnon kokenut ohjaaja tai lajia tosissaan harrastava ihminen ei voi kun nauraa.


      • .....
        nainen kans kirjoitti:

        Ettei ne oikeasti lajia kunnolla harrastavat ja kokeneet ohjaajat ole vaivautuneet edes vastailemaan tänne. Ja sen ymmärrän, typerä ketju, jolle kunnon kokenut ohjaaja tai lajia tosissaan harrastava ihminen ei voi kun nauraa.

        Lopettakaa jo hyvät ihmiset! Lähtee lapasesta, menkää vaikka salille purkamaan patoutumat. :D


      • kokenut
        nainen kans kirjoitti:

        Ettei ne oikeasti lajia kunnolla harrastavat ja kokeneet ohjaajat ole vaivautuneet edes vastailemaan tänne. Ja sen ymmärrän, typerä ketju, jolle kunnon kokenut ohjaaja tai lajia tosissaan harrastava ihminen ei voi kun nauraa.

        Kun luin tuon ekan postauksen niin olin todella tyytyväinen, että joku on nostanut kissan pöydälle. On tietysti mukava kuulla kun joku on onnistunut laittamaan hienolla tekniikalla verenhimoista narkomaani rystöjää turpiin, mutta entä kun niin ei käy?

        Jouduin itse joitain vuosia sitten kamppailuun kadulla, selvisin sivullisen puututtua tilanteeseen. Oman silloin kolme vuotta kestäneen Krav Maga ja 1.5 vuotta kestäneen Karate urani opeista ei ollut minkäänlaista apua. Sain kaksi lyöntiä naamaani ennen kuin pystyin jotenkin laittamaan hyökkääjälle vastaan. Tilanne meni painiksi, joka ei edistynyt mihinkään, kunnes todella ohikulkija auttoi minut irti.

        Olin todella hämmentynyt avuttomuudestani ja jouduin käsittelemään asiaa pitkään. OMA VALMENTAJANI KÄSKI HARJOITELLA ENEMMÄN! Siis harjoittele enemmän jotain mistä ei ollut apua. Ehkä se henkinen "vika" on minussa itsessäni, mutta sen sijaan, että olisin saanut valmentajaltani jonkinlaisen selityksen mitä tapahtui, hän käski minun harjoitella enemmän.

        Minä vaihdoin lajia jalkapalloon.


      • ano
        kokenut kirjoitti:

        Kun luin tuon ekan postauksen niin olin todella tyytyväinen, että joku on nostanut kissan pöydälle. On tietysti mukava kuulla kun joku on onnistunut laittamaan hienolla tekniikalla verenhimoista narkomaani rystöjää turpiin, mutta entä kun niin ei käy?

        Jouduin itse joitain vuosia sitten kamppailuun kadulla, selvisin sivullisen puututtua tilanteeseen. Oman silloin kolme vuotta kestäneen Krav Maga ja 1.5 vuotta kestäneen Karate urani opeista ei ollut minkäänlaista apua. Sain kaksi lyöntiä naamaani ennen kuin pystyin jotenkin laittamaan hyökkääjälle vastaan. Tilanne meni painiksi, joka ei edistynyt mihinkään, kunnes todella ohikulkija auttoi minut irti.

        Olin todella hämmentynyt avuttomuudestani ja jouduin käsittelemään asiaa pitkään. OMA VALMENTAJANI KÄSKI HARJOITELLA ENEMMÄN! Siis harjoittele enemmän jotain mistä ei ollut apua. Ehkä se henkinen "vika" on minussa itsessäni, mutta sen sijaan, että olisin saanut valmentajaltani jonkinlaisen selityksen mitä tapahtui, hän käski minun harjoitella enemmän.

        Minä vaihdoin lajia jalkapalloon.

        ..tekniikat on tosiaan myytti ja monet lajit on vaa bisnestä ja mainostetaan kovaksi lajiksi. Näin kärjistettynä ja yleisesti ottaen. Itse olen huomannut että turha on opetella tiettyä ratkaisua tiettyyn ongelmaan koska se ei tule kadulla onnistumaan, vaan enemminkin oppia kyky ratkomaan ongelmia. Aika turhaa venytellä piliä ja harjoitella hienoja kikkoja ( vaikka kikkoja mainostetaan tehokkaiksi) jos se uhkakuva on joku tietty hetki koko tilanteesta ja sitä vielä harjoitellaan niin että vastustaja on ns "kuollut" veltto ja antaa puolustajan tehdä mitä vaan. Iha sama vaikka harjoiteltas tiettyä "tee juuri näin tähän uhkakuvaan" juttua miljoona kertaa että se menisi "selkäytimeen" jos oikeasti se uhkakuva onkin aivan muuta. Kadulla voi tulla verbaalista hyökkäystä, huudetaan naama punaisena, tönitään täysiä, joka kuristetaan täysiä ja hakataan, lyödään agrella. Näin tuskin tehdään monestikkaan salilla??? ..Ja tuskin se hyökkääjä antaa tehdä torjuntoja, vastahyökkäyksiä, irroituksia, whatever juttuja noin vain. Onhan tietty hienoa opetella erilaisia juttuja, tekniikoita, katoja, hyppypotkuja jne jne ja se on monestikkin kivaa mutta pitää muistaa että ne ei välttämättä toimi tositilanteessa jossa muuttujatekijöitä on miljoonia.
        Yksi "laji" tai tapa treenata/ harjoittelu muoto, erilaisia harjotteita on senshido.
        http://www.youtube.com/watch?v=1xt8706J-aY


      • Krav maga toimii
        ano kirjoitti:

        ..tekniikat on tosiaan myytti ja monet lajit on vaa bisnestä ja mainostetaan kovaksi lajiksi. Näin kärjistettynä ja yleisesti ottaen. Itse olen huomannut että turha on opetella tiettyä ratkaisua tiettyyn ongelmaan koska se ei tule kadulla onnistumaan, vaan enemminkin oppia kyky ratkomaan ongelmia. Aika turhaa venytellä piliä ja harjoitella hienoja kikkoja ( vaikka kikkoja mainostetaan tehokkaiksi) jos se uhkakuva on joku tietty hetki koko tilanteesta ja sitä vielä harjoitellaan niin että vastustaja on ns "kuollut" veltto ja antaa puolustajan tehdä mitä vaan. Iha sama vaikka harjoiteltas tiettyä "tee juuri näin tähän uhkakuvaan" juttua miljoona kertaa että se menisi "selkäytimeen" jos oikeasti se uhkakuva onkin aivan muuta. Kadulla voi tulla verbaalista hyökkäystä, huudetaan naama punaisena, tönitään täysiä, joka kuristetaan täysiä ja hakataan, lyödään agrella. Näin tuskin tehdään monestikkaan salilla??? ..Ja tuskin se hyökkääjä antaa tehdä torjuntoja, vastahyökkäyksiä, irroituksia, whatever juttuja noin vain. Onhan tietty hienoa opetella erilaisia juttuja, tekniikoita, katoja, hyppypotkuja jne jne ja se on monestikkin kivaa mutta pitää muistaa että ne ei välttämättä toimi tositilanteessa jossa muuttujatekijöitä on miljoonia.
        Yksi "laji" tai tapa treenata/ harjoittelu muoto, erilaisia harjotteita on senshido.
        http://www.youtube.com/watch?v=1xt8706J-aY

        Omakohtainen totuus on ,että krav maga toimii oikeasti, treenasin aikaisemmin muutaman vuoden karatea ja judoa ja jouduin päällekarkauksen uhriksi en osannut puolustaa itseäni, selkään tuli ja olin hämmästyttävän avuton, aloitin krav magan harjoittelun Combat academyssa, siellä treenattiin oikeita tilanteita ja uhkia ja järkeviä tekniikoita, samoin otettiin hanskoilla otteluita, treeanttiin useampaa vastustajaa vastaan um ym.

        Kahden vuoden maga-treenin jälkeen jopuduin taas arvaamattoman hyökkäyksen kohteeski, mutta nyt osasin toimia ja puolustaa itseäni ja ihan niillä maga opeilla.

        Olen kiitollinen saamstani opetuskesta ja jatkan krav magan opiskelua, urheilulajeilla ei pärjää itsepuolustustilanteessa, järkevällä lajilla pärjää ja ainakaan minä en mennyt lukkoon.


    • tai sitten

      olet onneto tumpelo.

      Jos kuus vuotta jotain lajia opettelee eikä pysty toispaikassa tekeen mitään niin kyllä sitten on onneton tumpelo.

      Väkisinkin tuossa ajassa jää jotain selkäytimeen, niin että edes joku onnistuu. Paitsi jos on ihan onneton tumpelo.

      Lopeta maga ja aloita vaikka baletti.

      • afhtashtrh

        Provo ja provo... Näitähän nyt tapahtuu, joku treenaa kikkakakkosia ja hienoja tekniikoita, mutta unohtaa, että kamppailussa on kyse asenteesta ja vähät väliä -mentaliteetista. Siihen on moni kaatunut ja sitä henkistä puolta vain harva opettaa tai osaa korostaa, muuten harjoittelu ei ole niin KIVAA.


    • silminnäkijä

      Kuden vuoden sijasta tämä tyyppi on käynyt kuusi viikkoa peruskurssia ja mennyt voimainsa tunnossa aukomaan päätään jollekin jäbälle.

      Ja turpiinhan siinä sitten tuli.

      Sitten kirjoitellaan tänne näitä juttuja kun vituttaa se ettei ole kärsivällisyyttä opetella asioita sitä aikaa minkä se vaatii.

      • PE&TE

        Tämä keskustelu on moneltakin osaa ajautunut sivuraiteelle. En ole Ville Kaivonen tai säällittävä provoaja! Harrastin sokeassa uskossa lajia monta vuotta, uskoin olevani hyvä ja taitava.

        En haastanut riitaa vaan ajauduin tilanteeseen kun yritin hakea ystävääni pois. Siinä elämäni ensimmäisessä tilanteessa tajusin ettei sillä mitä olen harjoitellut ole mitään realistista suhdetta oikeaan elämään. Redmanin hakkaaminen ja tekniikoiden konemainen toisto ei ollut tehnyt minusta yhtään sen parempaa kuin ilman harrastustani. Merkittävin puute oli varmasti se, että harjoituksissa ja leireillä tehdyt stressiharjoitteet eivät vähimmässäkkään määrin vastanneet sitä järkyttävää jalat alta lyövää tunnetta jonka OIKEA tilanne minussa herätti.

        Itsepuolustusjien avulla kylmäverinen henkilö voi kehittyä paremmaksi kamppailijaksi. Mutta jos Ladaan laittaa ralliratin, maalaa sen Ferrarin punaiseksi ja ripustaa kattoon komiat karvanopat niin Lada on silti Lada. Eli henkisesti kykevä ja fyysisesti lahjakas voi vaikka Krav Magasta saada lisää keinoja kamppailla, mutta vain rajoitetusti, meitä kuolevaisia se ei paljon hyödytä kun adrenaliini vie uskon itseen ja alkeellisimmatakin tekniikat katoavat mielestä kuin pieru saharaan. Vaikka teille vakuutellaan, että tämä laji tekee teistä päteviä puolustamaan itseänne niin unohtakaa se. Olkaa kriittisiä sille mitä teille opetetaan ja koittakaa tekniikoita kovaa, unohtakaa sellainen tekninen leikkiminen, tappelu on raaka ja brutaali tilanne jossa kikkailu vain varmistaa selkäsaunan saamisen.


      • jipajitsu
        PE&TE kirjoitti:

        Tämä keskustelu on moneltakin osaa ajautunut sivuraiteelle. En ole Ville Kaivonen tai säällittävä provoaja! Harrastin sokeassa uskossa lajia monta vuotta, uskoin olevani hyvä ja taitava.

        En haastanut riitaa vaan ajauduin tilanteeseen kun yritin hakea ystävääni pois. Siinä elämäni ensimmäisessä tilanteessa tajusin ettei sillä mitä olen harjoitellut ole mitään realistista suhdetta oikeaan elämään. Redmanin hakkaaminen ja tekniikoiden konemainen toisto ei ollut tehnyt minusta yhtään sen parempaa kuin ilman harrastustani. Merkittävin puute oli varmasti se, että harjoituksissa ja leireillä tehdyt stressiharjoitteet eivät vähimmässäkkään määrin vastanneet sitä järkyttävää jalat alta lyövää tunnetta jonka OIKEA tilanne minussa herätti.

        Itsepuolustusjien avulla kylmäverinen henkilö voi kehittyä paremmaksi kamppailijaksi. Mutta jos Ladaan laittaa ralliratin, maalaa sen Ferrarin punaiseksi ja ripustaa kattoon komiat karvanopat niin Lada on silti Lada. Eli henkisesti kykevä ja fyysisesti lahjakas voi vaikka Krav Magasta saada lisää keinoja kamppailla, mutta vain rajoitetusti, meitä kuolevaisia se ei paljon hyödytä kun adrenaliini vie uskon itseen ja alkeellisimmatakin tekniikat katoavat mielestä kuin pieru saharaan. Vaikka teille vakuutellaan, että tämä laji tekee teistä päteviä puolustamaan itseänne niin unohtakaa se. Olkaa kriittisiä sille mitä teille opetetaan ja koittakaa tekniikoita kovaa, unohtakaa sellainen tekninen leikkiminen, tappelu on raaka ja brutaali tilanne jossa kikkailu vain varmistaa selkäsaunan saamisen.

        ...on julmaa ja ratsuväki raakaa. Niinhän se on :)


      • Penn&Tellerillä
        jipajitsu kirjoitti:

        ...on julmaa ja ratsuväki raakaa. Niinhän se on :)

        on "vikana" sitten ollut se,että hänelle on opetettu "kikkamagaa" eli liian paljon ja liian monipuolisia ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin.Kuitenkin pääsääntöisesti pari-kolme perusperiaatetta riittää esim. useimpiin otteista vapautumisiin jne.

        Mutta en oikein vaan jaksa uskoa,että kukaan magaohjaaja väittää,että treenamalla näin,teistä TULEE VARMASTI kovia ip-tyyppejä.Vaan se on mahdollista.Kuitenkin perusedellytykset pitäisi olla paremmat magassa kehittyä kuin vaikkapa jossain budolajissa,jossa itsepuolustukseen keskityään suhteessa vähemmän.
        Onhan päivänselvä asia,että täysin ummikkokin oppii esim. uimaan paremmin jos tekee sitä 3 krt viikossa kuin jos vain kerran viikossa.

        Itseäni taas kyllä ärsyttää se,että hyvin moni pitää kadulla rähiseviä jätkiä jonain überkovina hemmoina.En ole itse pokehommissa esim. nähnyt kuin muutamia kavereita,joita voi tituleerata kovaksi katumatsaajaksi,muiden touhut ovat lähes järekseltään naurettavan ja säälittävän rajamailla.Suurin ongelmahan on se,että yli 90% tappeluista käy silloin kun se lajiharrastaja antaa ns kossupullon tasoitusta..


      • gargtrsgrea
        Penn&Tellerillä kirjoitti:

        on "vikana" sitten ollut se,että hänelle on opetettu "kikkamagaa" eli liian paljon ja liian monipuolisia ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin.Kuitenkin pääsääntöisesti pari-kolme perusperiaatetta riittää esim. useimpiin otteista vapautumisiin jne.

        Mutta en oikein vaan jaksa uskoa,että kukaan magaohjaaja väittää,että treenamalla näin,teistä TULEE VARMASTI kovia ip-tyyppejä.Vaan se on mahdollista.Kuitenkin perusedellytykset pitäisi olla paremmat magassa kehittyä kuin vaikkapa jossain budolajissa,jossa itsepuolustukseen keskityään suhteessa vähemmän.
        Onhan päivänselvä asia,että täysin ummikkokin oppii esim. uimaan paremmin jos tekee sitä 3 krt viikossa kuin jos vain kerran viikossa.

        Itseäni taas kyllä ärsyttää se,että hyvin moni pitää kadulla rähiseviä jätkiä jonain überkovina hemmoina.En ole itse pokehommissa esim. nähnyt kuin muutamia kavereita,joita voi tituleerata kovaksi katumatsaajaksi,muiden touhut ovat lähes järekseltään naurettavan ja säälittävän rajamailla.Suurin ongelmahan on se,että yli 90% tappeluista käy silloin kun se lajiharrastaja antaa ns kossupullon tasoitusta..

        ...alkoholin voimalla käydään valtaosa tappeluista. Sikäli on naurettavaa seurata kun erittäin usein uhkakuvana pidetään narkomaania joka syöksyy kimppuun vailla näkyvää syytä apinan raivolla ja kipua tuntematta. Se ei vaan ole todennäköinen uhka.

        Magassa itseäni ihmetytti lähinnä teräsaseelta puolustautuminen, johon Magan tekniikat olivat suoraan sanottuna perseestä. Teräasetta pitelevää kättä kontrolloidaan huonosti ja esim. filippiiniläisiin lajeihin verrattuna torjunnat ovat todella surkeita. Muuten magan perustekniikka on mielestäni ihan hyvää, harjoittelussa korostettiin aikoinaan kylläkin liikaa erilaisia tekniikoita. Yksi hyvä tekniikka on parempi kuin kolme kohtalaista.


      • pohjolan km
        gargtrsgrea kirjoitti:

        ...alkoholin voimalla käydään valtaosa tappeluista. Sikäli on naurettavaa seurata kun erittäin usein uhkakuvana pidetään narkomaania joka syöksyy kimppuun vailla näkyvää syytä apinan raivolla ja kipua tuntematta. Se ei vaan ole todennäköinen uhka.

        Magassa itseäni ihmetytti lähinnä teräsaseelta puolustautuminen, johon Magan tekniikat olivat suoraan sanottuna perseestä. Teräasetta pitelevää kättä kontrolloidaan huonosti ja esim. filippiiniläisiin lajeihin verrattuna torjunnat ovat todella surkeita. Muuten magan perustekniikka on mielestäni ihan hyvää, harjoittelussa korostettiin aikoinaan kylläkin liikaa erilaisia tekniikoita. Yksi hyvä tekniikka on parempi kuin kolme kohtalaista.

        Olet ollut huonossa maga opetuksessa, ainakin Pohjolan km-liitossa (Combat) Euroopan liiton alainen, magaopetuksessa hiottiin kovasti veitsikäden kontrollia ja paljon oli samaa kuin kalissa.

        Huono maga opettaja voi tehdä lajille hallaa, hyvä taas antaa oikean kuvan.


      • Ezpoolainen
        pohjolan km kirjoitti:

        Olet ollut huonossa maga opetuksessa, ainakin Pohjolan km-liitossa (Combat) Euroopan liiton alainen, magaopetuksessa hiottiin kovasti veitsikäden kontrollia ja paljon oli samaa kuin kalissa.

        Huono maga opettaja voi tehdä lajille hallaa, hyvä taas antaa oikean kuvan.

        Molempia koittanut ja IKMF: n tyyli oli mielestäni parempi. Kankaalle plussaa siitä, että jo ensimmäisellä tasolla harjoitellaan monipuolisempia tekniikoita kuin toisessa liitossa. Combatin tyylisuuntaa vaivaa turha monimutkaisuus, tekniikat on osin niin hankalia, että jopa niiden hallitseminen harjoitellessa oli hankalaa. IKMF on realistisempi tyyli ehdottomasti.


      • syy oli
        pohjolan km kirjoitti:

        Olet ollut huonossa maga opetuksessa, ainakin Pohjolan km-liitossa (Combat) Euroopan liiton alainen, magaopetuksessa hiottiin kovasti veitsikäden kontrollia ja paljon oli samaa kuin kalissa.

        Huono maga opettaja voi tehdä lajille hallaa, hyvä taas antaa oikean kuvan.

        siinä, että ko. ohjaaja oli onnistunut imuroimaan kali/pekititirsia-tekniikoita omaan arsenaaliinsa. Onhan ju-jutsuhemmojakin pyydetty km-saleille vähän lisäoppia jakamaan kun km-jutuista on loppunut materiaali kesken.

        Näitä lajeja, joissa kopioidaan "kaikki toimiva" muista lajeista syntyy koko ajan lisää. Kaatuvat lopulta omaan mahdottomuuteensa.


    • Penn & Tellerille

      Kiitos loistavasta viestistäsi.
      Itselleni tuo adrealiini on purkautunut tilanteen jälkeen. Jännää kun kroppa tärisee ja mieli on paniikissa.

      Olen samaa mieltä tuosta tosielämän tappelusta.
      En ole lyönyt koskaan vaikka olen lommoja ottanut. Lyöminen kasvoihin on inhimillisyyden loukkaus. Olen pohtinut kasvatustani, ympärisöäni ja sukutaakkaani (siis kaikkineen habitustani). Minulla ei ole henkisiä lähtökohtia väkivaltaisuuteen. Toisilta se onnistuu luonnostaan.

      Egoismi ja asenne ratkaisee.


      Saanko itsestäni tappajan, kylmän ja tarpeeksi välinpitämättömän? Minä joutunen ehdollistamaan itsensä väkivaltaiseksi. Kuitenkin ehdollistumisesta on vakavat psyykkiset jälkipyykit, ainakin tappamaan ehdollistetut vietnamin sotilaat kohtasivat vaikeuksia siviilissä.

      Saapa nähdä miten minun käy ensi tilanteessani. Saanko ne alkuperäisvietit valloilleen ja pirun silmäkulmaan? valjastamalla magaa parhaimmillaan eli sanoiksi seis ja pysähdy, työkaluiksi avokämmenet ja aseiksi "horjuuttaminen" "työntämällä kasvoista". KUKKANEN!

      • Jido

        Oli juttu sitten tarkoitettu provoksi tai ei, niin paljon siinä oli asiaakin.

        Olen pitkään seurannut tuota ihmisten väkivaltakäyttäytymistä ja toden totta tietyt ihmistyypit ovat todella väkivaltaisia ja toisille taas väkivalta on vaikeaa, vaikka olisi vuosien treeniä takana. Se toisinaan hämmästyttää kun joillakin vahingoittamisen halu on herkässä ja jopa suorastaan tarve siihen. On ihmisiä jotka "syttyvät" väkivaltaiseen tilanteeseen todella herkästi. Muutamassa sekunnissa tilanne räjähtää ja lyödään tuopeilla, tuoleilla ja potkitaan maassa makaavaa päähän.... ja aivan mitättömän asian vuoksi. Puolustautuminen tälläistä hyökkääjää vastaan pitää olla nopeaa eli tilanteeseen pitää herätä todella nopeasti selviytyäkseen ehjin nahoin. On paskapuhetta, että konflikti sisältää aina ensin rituaalimaisen pullistelun. Siihen voi riittää yksi väärä sana ja seuraavaksi tulee nyrkkiä, siksi moni kamppailulajin harrastaja saa toisinaan tauluunsa.
        Ei alkukumarruksia, ei lämmittelyä, ei skenaarioharjoituksista tuttua uhoamista alussa vaan suoraa toimintaa. Selviytyminen tälläisessa tilanteessa on paljolti kiinni siitä kuinka nopeasti herää taisteluun vai herääkö lainkaan.
        Normaali tervejärkinen ihminen harvoin on niin valveutunut kriminaalien äkkipikaisuuteen, että olisi HETI valmis lyömään takaisin.

        Jos baarissa viedään istumapaikka voi se johtaa yhteenottoon, josta aiheutuu vakavia seurauksia.
        Näin ei tapahdu kaikissa paikoissa, siksi jotkut kuvittelevat selviytyvänsä aina puhumalla.

        Kysymys kuuluukin, että millaisissa paikoissa näitä yhteenottoja helpoiten syntyy?
        Siellä missä on eniten erilaisia ryhmiä, porukoita eri kulttuureista ja muita ääripään edustajia saman katon alla nauttimassa alkoholia.
        Kaikki etsivät paikkaansa ja heikoimmat yksilöt muodostavat ryhmiä (joukkovoimaa), joista syntyy äkkipikaisia tappelijoita ja puskista lyöjiä.
        Ääriryhmillä tarkoitan myös mustalaisia, maahanmuuttajia, uusnatseja, lökäpöksyjä, piripäitä, mielisairaita, kriminaaleja jotka vaalivat vankila/väkivalta romantiikkaa, sekä maaseudulta kaupungiin tulleita juntteja.
        Tähän kun lisätään vielä huumeet, niin käyttäytyminen on ennalta arvaamatonta yhteenotoissa.
        On muitakin ongelmallisia paikkoja ja tilanteita, mutta tässä oli yksi esimerkki.

        Ihmisillä on myös reviirinsä ja joillakin reviirin suojelu on hämärtynyt, jolloin esim. yöaikaan jokin ryhmä luulee kadunkulmaa omakseen ja ulkopuoliset ovat tunkeilijoita.
        Me elämme sivistyneessä yhteiskunnassa, mutta sivistymättömiä väkivaltaan turvautuvia hulluja on silti liikaa.


      • kbm
        Jido kirjoitti:

        Oli juttu sitten tarkoitettu provoksi tai ei, niin paljon siinä oli asiaakin.

        Olen pitkään seurannut tuota ihmisten väkivaltakäyttäytymistä ja toden totta tietyt ihmistyypit ovat todella väkivaltaisia ja toisille taas väkivalta on vaikeaa, vaikka olisi vuosien treeniä takana. Se toisinaan hämmästyttää kun joillakin vahingoittamisen halu on herkässä ja jopa suorastaan tarve siihen. On ihmisiä jotka "syttyvät" väkivaltaiseen tilanteeseen todella herkästi. Muutamassa sekunnissa tilanne räjähtää ja lyödään tuopeilla, tuoleilla ja potkitaan maassa makaavaa päähän.... ja aivan mitättömän asian vuoksi. Puolustautuminen tälläistä hyökkääjää vastaan pitää olla nopeaa eli tilanteeseen pitää herätä todella nopeasti selviytyäkseen ehjin nahoin. On paskapuhetta, että konflikti sisältää aina ensin rituaalimaisen pullistelun. Siihen voi riittää yksi väärä sana ja seuraavaksi tulee nyrkkiä, siksi moni kamppailulajin harrastaja saa toisinaan tauluunsa.
        Ei alkukumarruksia, ei lämmittelyä, ei skenaarioharjoituksista tuttua uhoamista alussa vaan suoraa toimintaa. Selviytyminen tälläisessa tilanteessa on paljolti kiinni siitä kuinka nopeasti herää taisteluun vai herääkö lainkaan.
        Normaali tervejärkinen ihminen harvoin on niin valveutunut kriminaalien äkkipikaisuuteen, että olisi HETI valmis lyömään takaisin.

        Jos baarissa viedään istumapaikka voi se johtaa yhteenottoon, josta aiheutuu vakavia seurauksia.
        Näin ei tapahdu kaikissa paikoissa, siksi jotkut kuvittelevat selviytyvänsä aina puhumalla.

        Kysymys kuuluukin, että millaisissa paikoissa näitä yhteenottoja helpoiten syntyy?
        Siellä missä on eniten erilaisia ryhmiä, porukoita eri kulttuureista ja muita ääripään edustajia saman katon alla nauttimassa alkoholia.
        Kaikki etsivät paikkaansa ja heikoimmat yksilöt muodostavat ryhmiä (joukkovoimaa), joista syntyy äkkipikaisia tappelijoita ja puskista lyöjiä.
        Ääriryhmillä tarkoitan myös mustalaisia, maahanmuuttajia, uusnatseja, lökäpöksyjä, piripäitä, mielisairaita, kriminaaleja jotka vaalivat vankila/väkivalta romantiikkaa, sekä maaseudulta kaupungiin tulleita juntteja.
        Tähän kun lisätään vielä huumeet, niin käyttäytyminen on ennalta arvaamatonta yhteenotoissa.
        On muitakin ongelmallisia paikkoja ja tilanteita, mutta tässä oli yksi esimerkki.

        Ihmisillä on myös reviirinsä ja joillakin reviirin suojelu on hämärtynyt, jolloin esim. yöaikaan jokin ryhmä luulee kadunkulmaa omakseen ja ulkopuoliset ovat tunkeilijoita.
        Me elämme sivistyneessä yhteiskunnassa, mutta sivistymättömiä väkivaltaan turvautuvia hulluja on silti liikaa.

        Se on totta että on ihmisiä jotka eivät välitä siitä vahingoittavatko toista vai ei. Ja tilanne voi alkaa pelkällä lyönnillä. Ja tohon paniikki reaktioon josta penn/teller kirjoittaa eli ihmisen lamautumiseen, niin luulen että aika iso osa vuosia treenanneista ei ota laisimkaan täyskontakti treeniä, siis lääkkeeksi riittää vitusti matsia kovalla temmolla pelkät hanskat käytössä, kun on muutaman kerran saanut kunnolla pataan ja antanut niin paniikin mahollisuus alkaa pienetä? No on totta että jos kaveri vetää pimennosta vaikka tuopilla niin mitäs teet.


    • valitettavasti

      Todellinen tilanne VS salitreeni, kaksi aivan eri maailmaa, kuten huomasit, ja todellisessa maailmassa ratkaisee päänuppi ja mitä siellä aivokemioissa tapahtuu, ei niinkään joku salilla opittu tekniikkajippo, senpä takia olisi hyvä jos jossain saisi oppia stressireaktioista ja niiden hallinnasta.

      • jöoköh

        Stressireaktio tai adrenaliinin tulva ovat sanoja joilla peitetään sitä tosiasiaa, että ihmistä pelottaa.

        Kyllä, adrenaliinia erittyy vereen huomattavia määriä kun tappelu uhkaa, mutta tilanne on sama kun 5 -vuotiaana olet yksin pimeässä. Varmastihan normaalia tappelua välttävää keskivertokansalaista pelottaa saada turpaansa. On jotenkin hämäävää puhua, että kova Krav Magamies kärsii adrenaliinin vaikutuksesta kun todellisuudessa häntä pelottaa!

        Minkään lajin harjoittelu ei tee teistä pelottomia, jos jalat tärisee ja ääni muuttuu piipitykseksi etkä kykene toimimaan niin se on pelko kun lamaannuttaa!!!


      • hermannipeloton
        jöoköh kirjoitti:

        Stressireaktio tai adrenaliinin tulva ovat sanoja joilla peitetään sitä tosiasiaa, että ihmistä pelottaa.

        Kyllä, adrenaliinia erittyy vereen huomattavia määriä kun tappelu uhkaa, mutta tilanne on sama kun 5 -vuotiaana olet yksin pimeässä. Varmastihan normaalia tappelua välttävää keskivertokansalaista pelottaa saada turpaansa. On jotenkin hämäävää puhua, että kova Krav Magamies kärsii adrenaliinin vaikutuksesta kun todellisuudessa häntä pelottaa!

        Minkään lajin harjoittelu ei tee teistä pelottomia, jos jalat tärisee ja ääni muuttuu piipitykseksi etkä kykene toimimaan niin se on pelko kun lamaannuttaa!!!

        http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?t=7243


    • Poliisina jo kauan

      Niin terve vaan. Itse olen ollut töissä baarin ovella ennen poliisikouluun lähtöä noin kuusi vuotta ja nyt vakituisessa virassa poliisina sekä Vantaalla että Tampereella kahdeksan vuotta. Kokemusta on siis kertynyt jo 14 vuoden ajalta erilaisista kahanuksista ja käsirysyistä.

      Itse perkaan omia ajatuksiani oman työni ja siitä saatujen kokemusten kautta ja vertaan näitä eri lajeissa saamiini opetuksiin. Lajeja joita olen koittanut ovat mm.:
      -Krav Maga
      -Karate
      -Judo
      -BJJ
      -Thaiboxing
      -Kali
      -Kas-pin
      -JKD
      -Hapkido
      -Nyrkkeily
      -Defendo
      -Ju-jutsu..... jne jne

      Lajit ja todellinen maailma erovat toisistaan suuresti. Pelko, agressio, ympäristö, vaatetus, päihteet, muut ihmiset, välinpitämättömyys,aseet... ja miljoona muuta vaikuttajaa tekevät katutilanteistä täysin erilaisia kuin mitä kadulla kohtaa. Omaa arvosteluani haittaa tietyllä tavalla se, että toimimme poliisina pareittain, kuljemme aseistettuina ja usein tiedämme kohtaavamme vaikean asiakkaan emmekä niinkään puolusta vain itseämme. Portsarina tilanne toki oli toinen. Tilanteet syntyivät usein ilman varoitusta ja työssä olet usein yksin ja ilman aseita.

      Unohdan edeltävän ja kommentoin itse tilanteita. Urallani olen käyttänyt yhden kerran asetta ja tuolloinkin maalina oli auto, muista välineistä olen turvautunut vain käsirautoihin. Käsikähmään olen joutunut urani aikana (luen mukaan tuon ovella vietetyn ajan) lukuisia kertoja, kymmeniä ellei satoja. Asiakas on useimmiten humaltunut tai huumaantunut, myytti narkomaanien "hullun voimista" on vain myytti. Yleensä he ovat tottuneet asioimaan poliisin kanssa ja ovat melko rauhallisia, fysiikaltaan he ovat huonossa kunnossa ja ikävintä heidän kanssaan asioimisessa on huono hygienia. Usein heidän hallussaan on kuitenkin teräaseita, mutta joita he käyttävät erittäin epätaitavasti.

      ASIAAN:
      Eri lajeista saamani hyöty ilmenee erityisesti hyvänä itseluottamuksena jota edelleen on pönkittänyt laaja kokemus. Nostankin kokemuksen erilaisista tilanteista suurempaan arvoon kuin kamppailulajeista saamani opit!!Useimmilla kollegoillani ei ole mitään kokemusta kamppailulajeista, mutta niin vaan ovat vanhatkin miehet pärjänneet kun asenne ja maltti on kohdillaan. Vastassa on kuitenkin ollut lukuisia lajien harrastajia ja myös opettajia.

      Lajeista saamani hyöty liittyy erityisesti hyvään fyysiseen kuntoon, liikkuvuuteen ja "pelisilmään". Monipuolinen harjoittelu auttaa selvästi "vääntäessä", eli pystypainissa johon useat tilanteet hetkellisesti ajautuvat. Tekniikat sellaisenaan ovat olleet melko hyödyttömiä, en oikeasti muista IKINÄ käyttäneeni mitään tekniikka sellaisena jona olen sen jostakin lajista oppinut. Kuitenkin esimerkiksi joitakin kamppeja ja tekniikoita riisutumpana versiona olen soveltanut. Lajien hyöty on siis ehkä enemmänkin välillinen, suoraa hyötyä niistä on vaikea löytää. On siis vaikea sanoa mistä lajista on hyötyä, paremminkin voin todeta, että mikäli on varustettu terveellä itseluottamuksella ja hyvällä kunnolla niin lajien harjoittelusta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Lajien välisillä eroilla on melko vähän merkitystä, kaikista harjoittamistani lajeista on löytynyt jotain sovellettavaa ja tarkemmin analysoidessa jopa Krav Maga ja Defendo ovat melkoisen lähellä perinteisiä lajeja ja varsinkin toisiaan.

      Itsepuolustus on jollain tasolla myytti. Kenestäkään ei tule hyvää kadulla pelkän tekniikan avulla, vaan asenne on mikä ratkaisee. Lisään myös väittämän, että vaikkakin Krav Magassa on paljon hyvää, sekin on varsin kaukana kadusta. Tekniikat ovat oikeastaa keino mahdollista uhkaa vastaan, mutta tämän nimenomaisen uhan todennäköisyys on 1 tuhannesta miljardista. Magan periaate on siis hyvä, mutta sisällössä paljon korjattavaa jos toivoo soveltvan sitä kadulla.

      Ymmärrän ketjun aloittajaa, mikäli hän on kuvitellut pärjäävänsä vain hyvällä tekniikalla niin pudotus on kova, kun todelisuus näyttää, että asenne ja kova kunto antavat todellisen haasteen pelkälle tekniselle osaamiselle. Mutta jatka vain harjoittelua, jos toinen kerta tulee niin osaat jo varautua mitä tapahtuu ja voit myös parantaa harjoitteluasi kun tiedät mitä se "katu" oikeast tarjoaa vastaasi. Asennetta vaan ja ole ihmisiksi!!

      • YksLisää

        "Itsepuolustus on jollain tasolla myytti. Kenestäkään ei tule hyvää kadulla pelkän tekniikan avulla, vaan asenne on mikä ratkaisee. Lisään myös väittämän, että vaikkakin Krav Magassa on paljon hyvää, sekin on varsin kaukana kadusta."

        Aivan. Suurin hyöty magasta ja muista lajeista on siinä, että ne auttavat harjoiteltaessa ymmärtämään, että ihminen kykenee ylittämään ne rajoitukset, joita kussakin (tosi)tilanteessa tulee vastaan. Aloittaneen nimimerkin kommentti:

        "Lyömään en pystynyt, pelkäsin kai loukkaavani jotakuta pahasti menin henkiseen lukkoon. Koitin repiä vastustajaa kaverini niskasta, tämä kuitenkin kääntyi ja alkoi pystypaini. Tässäkin olin treeneissä todella hyvä, mutta ainoakaan tekniikka ei tullut mieleeni sillä hetkellä."

        Ei tuossa tilanteessa pidä miettiä vaan toimia. "Henkinen lukko" on vain merkki liiasta älyllisyydestä. Kun joku käy kimppuun "oikeesti" ei ole aika ruveta pohdiskelemaan moraalikysymyksiä.

        Olen huomannut, että treenatessakin osa porukasta lähinnä taputtelee ja muuten himmailee ihan kuin oltasiin piknikillä. Itse olen treeneissä aina sillä asenteella, että tässä on nyt tosi kyseessä ja pyrin lyömään ja potkaisemaan mahdollisimman hyvin. Jos himmailee treeneissä himmailee myös kadulla, se on saletti.


    • Can You Feel

      Kannattaa suhteuttaa massa pituuteen. Et liene hirveän lihaksikas ottaen huomioon pituutesi.

    • 1111111

      itsepuolustuslajit on tehokkaita tositilanteissa vain jos on itsevarmuutta ja uskallusta lyödä toista ihmistä parhaiten oppii katutappeluissa ei vain mikään paras tapa harjoitella

    • Köyhimys

      Sen verran mielenkiintoinen keskustelu, että pakko nostaa uhallakin ylös. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä "Pen & Teller" nykyään treenaa vai treenaako mitään? Ja onko konfliktitilanteita tullut lisää? Kyseessähän voi olla tietysti trollikin, mutta joka tapauksessa olen vakuuttunut siitä, että itsepuolustuslajeja hallitsevakin voi ottaa päihin täysin treenaamattomalta, jos tähdet ovat oikeassa asennossa.

      Itsellä ei käytännössä itsepuolustustaitoja ole (Krav Magassa P1-taso, ei muuta osaamista). Harvoista uhkaavista tilanteistakin on tullut luikittua karkuun. Kommentteihin siis kannattaa suhtautua varauksella, mutta heitetään nyt jotain:

      > Vastapuoli huomasi itseluottamukseni alkavan sulaa. JA sitten PAM!!! Fencestä läpi, vailla mitään
      > mahdollisuutta blokata torjua tai muuten reagoida vaikka olin tarkkana, nyrkki naamaan. Natiainen
      > melkein tyrmäsi minut ja olisi niin tehnytkin ellei muut olisi osallistuneet tappeluun.

      Tästä päätellen teit virheen eli annoit kaverin tulla liian lähelle. Nopeiden ja yllättävästi lähtevien suorien torjuminen on vaikeaa, joten on pakko pitää etäisyyttä joko estämällä vastapuolta tulemasta lähemmäksi tai liikkumalla itse.

      > Lopulta se sai jotenkin niskani lukkoon, siis tämä perus pää kainaloon niskalukko, josta puolustautuja lyö
      > kasseille ja painaa naamasta jne...

      Toinen ongelma - tiesit, miten käännät tuon tilanteen eduksesi, mutta jäädyit etkä pystynyt tekemään niin. Olit siis oppinut ihan oikean vastaustavan, mutta et saanut sitä käyttöön.

      > Otin yhteyttä valmentajaani, koska kaipasin tukea. Hän selitti tappiotani vastutajan taidoilla,
      > mahdollisella humalatilallani (olin kuski, join yhden oluen) ja kehoitti VAIN HARJOITTELEMAAN LISÄÄ!
      > Aloin pohtia: tämähän on sama kuin uskonto, jos Jumala ei vastaa niin rukoile kovemmin ja enemmän!
      > Vika on aina sinussa ei uskonnossa, jos laji (oli mikä tahansa) ei toimi niin sinun pitää harjoitella
      > enemmän!

      Huono reaktio valmentajalta mielestäni. Parempi olisi ollut käydä tilanne luotettavan pienen porukan kanssa rauhassa läpi. Mitä tapahtui? Miksi tapahtui? Mitä olisit voinut tehdä toisin?

      Tuotakin olennaisempi juttu tässä on tietysti se jäätyminen. Eli tajusit varmaan muutenkin järkitasolla ne mokat jotka teit (vaikka niiden läpikäyminen olisikin viisasta), mutta et vaan PYSTYNYT olemaan tekemättä niitä. Tuota varten valmentajasi olisi kannattanut mielestäni lisätä sinulle stressiharjoittelua, ts. mahdollisimman yllättäviä ja uhkaavia tilanteita, sellaisia joissa ensin vittuillaan ihan kunnolla ja sitten tullaan apinan raivolla porukalla päälle. Eihän se tietysti koskaan vastaa sitä tosipaikkaa, mutta paras mahdollinen korvike kuitenkin.

      Itsekin pelkään sitä, että tosipaikassa jäädyn ja mitään ei tule, vaikka osaisinkin toimia oikein. En tiedä, onko siihen muuta lääkettä kuin kokemus ja mahdollisimman todentuntuinen sparraaminen. Silti en allekirjoita ajatusta siitä, että jotkut vaan osaa puolustautua ja toiset ei, eikä sille mitään voi. Toiset ovat luonnostaan lahjakkaampia, mutta uskon että omia puutteitaan voi paikata kovalla työllä ja harjoituksella.

    • Jokuvain2222

      Itse harrastan Defendo mutta tämä kokemus tapahtui vuotta ennen sitä.
      Menin viemään kavereitani autolla eräille synttäreilla ja muutamaa muuta sieltä baariin. No pääsin eteiseen ja yhtä-äkkiä sieltä ryntää joku sankari kurkkuun kiinne, tuli vain sieltä porukasta ja otti kurkusta kiinne. En muista ihan tarkaan miten tilanne eteni mutta itselläni se meni jotenkin yli stressitasosta. Otin ihan luonnollisesti kädestä kiinne, käänsin ja painoin kovaa ranteen sisäpuolelta. Sitten vastustaja lähtikin jo perääntymään. Se oli siinä
      Silloin minulla ei ollut mitään IP taustaa, mutta se tuli jotenkin hyvin luontaisesti.


      Tilannetta myöhemmin mietin että se oli lähtökohtaisesti hiton paha koska hyökkäys tuli ihan täysin yllättäen enkä edes osannut mitenkään varautua siihen

      Syyksi sain että kyseinen kaveri on täysi mulkku ja halusi päästä vain kunnolla tappelemaan.

    • HarriPetteri.

      Oli 2007 vuonna kirjoitettu aloitus trolli tai ei niin tuolle on olemassa ihan selkeä selitys miksi jäätyy tosipaikassa. Mikäli on trauma tms kokemus jonka vuoksi ylipäätään on alkanut treenaamaan itsepuolustusta. Pelkoansa peittääkseen. Ja kun tositilanne tulee, joutuu kohtaamaan pelkonsa. Molemmat tulee alitajunnasta. Sekä pelko että opittu taito, kuinka tulisi toimia. Mutta aikaa kun on vähän, sekunteja, ehtii pelko lamauttaa toimintaa sen verran että saattaa tulla pataan.

      Pelot ja traumat pitää käsitellä jokatapauksessa jos tiedostaa pelkoonsa jotain lajia treenaavan. Itse treenaan kickboxingia ja aikidoa mutta oma kokemukseni on onneksi "voittoisa" eli lapsena olin ketterä, nopea ym ja alitajuntaan jäi fiilis että pystyn toimimaan. Näin vanhempana ei ole sit edes tarvinnut käyttää ko. taitoja. On sen verran fiksuutta että osaa kiertää tilanteet.

      • Joskus_juossutkin

        Niin, eihän näistä ikinä tiedä ovatko tosikertomuksia, trolleja vai paskapuhetta, jonka tarkoituksena on valheella perustella omaa näkemystä (joka tässä tapauksessa siis, jos olisi suora valhe, saattaisi olla esim. että krav maga on paska laji tai että kaikki itsepuolustuslajit ovat paskaa tms.). Kertomuksia on myös tapauksista, joissa ihan kokenut ja osaava kehälajeissa kilpaileva on jäätynyt konfrontaatiotilanteessa, tai että ei ole lähtenyt kuin snagariheijaria tms. - mistä niistäkään ei tietenkään voi tietää ovatko totta vai eivät.

        Kuitenkin hyökkäyksen tai uhkaavan hyökkäyksen kohteeksi joutuessa meillä on suuria yksilöllisiä eroja, millaisen stressireaktion saamme ja kuinka reagoimme siihen. Tähän vaikuttaa paitsi luonteen piirteet ja suhtautuminen siihen, että hyökkääjä tai puolustautuja voi vahingoittua, tai mahdollisesti koituviin oikeudellisiin seuraamuksiin, myös kokemus fyysisistä nujakoista ja katutappeluista, sekä yksilöllinen reagointi adrenaliiniin. Samoin humalatila, arvio ympäristöstä (hyökkääjällä kavereita, onko paikka yksinäinen öinen katu), omien kavereiden valmiudet tulla tarvittaessa apuun, valvontakameroiden läsnäolo jne. Toki vaikuttaa hyökkääjän tai hyökkääjien fyysinen arviointi, heidän aggressiivisuutensa laatu, arvio mahdollisista aseista jne.

        Ainakin osassa moderneista lajeista harjoitellaan stressitilanteiden simulointia, mutta kuinka onnistuneesti, lienee seura- sekä yksilökohtaista.

        Useimmat meistä, joilla on katutappelukokemusta, saanevat valtaosan kokemuksistaan teini-ikäisenä kännitappeluista. Se järkevämpi osa meistä (teistä) lienee useimmiten selvinnyt ilman, mutta on sitten vaikeammin valmennettavissa koviin tilanteisiin. Jos tämä ilman mitään pohjavalmiuksia oleva henkilö haluaa suojata etupäässä itseään, kävisin punttisalilla, ja pitäisin kuntoni sellaisena, että pikainen irtautumisspurtti onnistuu, ja valmistautuisin käyttämään jalkojani. Jos taas tavoite on suojata myös omia läheisiään tai "pää ei anna periksi lähteä karkuun" (paitsi ehkä selvän lukumääräisen ja aseellisen ylivoiman edessä) niin punttia, painia ja nyrkkeilyä - siitä se lähtee.

        Toki noista krav magoista ja vastaavista voi olla lisäapua. Olen itsekin pari kertaa käyttänyt tuloksellisesti käsilukkoja pystystä niin rinnusotetta kuin veistä vastaan - ja harjoitusmäärät tekniikoille olivat tuolloin varsin vähäisiä, ja tulleet ihan toisen tyyppisen lajin oheis-ip-harjoitteista. Mutta voimaa, paini- ja nyrkkeilytaitoa sekä "kenttä"kokemusta ei korvaa mikään - ja sen kokemuksen hommaamista en suosittele, jos sen pystyy välttämään, kun on paljon tuuristakin kiinni, mitkä ovat seuraukset.

        No pianhan meillä on mamupolitiikan seurauksena aivan toisen kertaluokan turvallisuuspohdinnat, jolloin voidaan muistella niitä vanhoja aikoja naurettavine pohdiskeluineen...


      • Naisten_ip

        Naisten ip-tarpeet eivät tuossa käyneet mielessä: fyysinen kyky juoksuun, tilanneharjoittelu äänen käyttöineen, johon soveltuvinta olisi erityisesti naisille suunnatut ip-ryhmät.

        Naisen lyönnit tai potkut saattavat toki pysäyttää osan raiskaajista, mutta siihen osaan joka ei niistä häkelly, vaikutus on varsin vähäinen (elämä vs. elokuvat ja tv-sarjat). Joten BJJ- tai lukkopainiharjoittelu on sitten se mikä toimii, jos on tarpeeksi treeniä pohjalla, ja voit kuristaa sen urpon.

        Ja ihan ensimmäisenä: liiallisen humalan, tiettyjen tilanteiden ja raiskauksia eniten tehtailevien ihmisryhmien välttäminen. Mutta varsinkaan viimeistähän ei saa edes sanoa?


      • 91919191
        Naisten_ip kirjoitti:

        Naisten ip-tarpeet eivät tuossa käyneet mielessä: fyysinen kyky juoksuun, tilanneharjoittelu äänen käyttöineen, johon soveltuvinta olisi erityisesti naisille suunnatut ip-ryhmät.

        Naisen lyönnit tai potkut saattavat toki pysäyttää osan raiskaajista, mutta siihen osaan joka ei niistä häkelly, vaikutus on varsin vähäinen (elämä vs. elokuvat ja tv-sarjat). Joten BJJ- tai lukkopainiharjoittelu on sitten se mikä toimii, jos on tarpeeksi treeniä pohjalla, ja voit kuristaa sen urpon.

        Ja ihan ensimmäisenä: liiallisen humalan, tiettyjen tilanteiden ja raiskauksia eniten tehtailevien ihmisryhmien välttäminen. Mutta varsinkaan viimeistähän ei saa edes sanoa?

        Saa toki sanoa. Mamut ja pakolaiset ovat kovempia raiskaamaan kuin kantaväestö, kyseessä on tilastollinen fakta. Raiskauksissa rikoksentekoväline tulisi tuomita menetetyksi valtiolle.


      • Heurekaaa

        Vihapuhetta löydetty. Minne ilmoitetaan


      • öhp
        Naisten_ip kirjoitti:

        Naisten ip-tarpeet eivät tuossa käyneet mielessä: fyysinen kyky juoksuun, tilanneharjoittelu äänen käyttöineen, johon soveltuvinta olisi erityisesti naisille suunnatut ip-ryhmät.

        Naisen lyönnit tai potkut saattavat toki pysäyttää osan raiskaajista, mutta siihen osaan joka ei niistä häkelly, vaikutus on varsin vähäinen (elämä vs. elokuvat ja tv-sarjat). Joten BJJ- tai lukkopainiharjoittelu on sitten se mikä toimii, jos on tarpeeksi treeniä pohjalla, ja voit kuristaa sen urpon.

        Ja ihan ensimmäisenä: liiallisen humalan, tiettyjen tilanteiden ja raiskauksia eniten tehtailevien ihmisryhmien välttäminen. Mutta varsinkaan viimeistähän ei saa edes sanoa?

        Miten raiskauksia eniten tehtailevaa ihmisryhmää voisi vältellä? Puolet ihmisistä kuuluu kyseiseen ryhmään, on aika vaikea välttää.


    • Paskantaja

      imen kullia

      • aitoBlueteam

        kiehtovaa


    • aitoBlueteam

      titanfisting on kovin

    • Tosielämästä

      Mä käväsin judon alkeiskursiin ja pinnasin siitäkin puolet enkä läpäissyt keltaisen vyön koetta. Salilla sain aina kyytiä ja kyllästyin olemaan riepoteltavana ja kuristettavana.

      Mutta kuinka ollakkaan kun olin tosi kännissä kävelemässä kotiin baarista, niin 15 isoa selvänä olevaa miestä hyökkäsi ympärilleni vaatien tupakoitani. Olen aika hintelä ja heikko, joten en kuvitelllut pärjääväni mitenkää, koska salillakaan en pärjää pienemmillenikään tyypeille. Tunsin oloni ihmeen rennoksi ja aistini valpastuivat aivan toisin kuten salilla ollessani menen lukkoon enkä osaa mitään. Ensimmäisenä tuli isoin mies kimppuni hyppykierrepotkun keinoin. Näin potkun tulevan kuin hidastettuna ja kuin salaman nopea pantteri menin kyykkyyn ja miehen lentäessä ylitseni löyn nyrkillä tätä munille niin että tirskahdus palleista kuului seuraavaan kortteliin asti. Kyykyssä ollessani kolme yritti tarttua minuun kiinni takaapäin ja sivuilta. Hyppäsin ilmaan ja vaistomaisesti potkaisin sivulla olleita spagaati potkulla saman aikaisesti suuhun, että ihme ettei hampaita irronnut kuin tusinan verran. Takaa päin tulevaa löin kyynrpäällä otsaan alastullessani. Näiden toimien jälkeen kymmenenkin miestä alkoivat empiä ja jättivät minut rauhaan. Juoksin siitä nopeesti kotiin eikä tapauksesta tullut mitään vaatimuksia, koska olen tunnetusti nynny ja heikko ei kehdanneet kovina ja vahvoina pidetyt miehet haastaa oikeuteen.

      Aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että salilla voi olla ihan erillainen kuin kadulla.

    • Välineurheilua

      Joo. Sulla ei ollut kadulla kipa päässä. Treenisalilla synagoogassa asia saikin sitten uuden käänteen kun sait päähineen kuulasi peitoksi.

    • mmmmmmmmmmmmmmmmmm

      Onhan noita tapauksia sattunut, että joku nainen on lukenut lehdestä itsepuolustusvinkkejä ja sitten tositilanteessa, kun raiskaaja on käynyt kimppuun, nainen on muistanut lukemansa ja on puolustanut itseään onnistuneesti. Eli luulen, että itsepuolustustekniikoista voi usein olla apua, ainakin jos hyökkäys ei ole poikkeuksellisen raju tai vastustaja erityisen taitava.

    • kuolematonLaLAJI

      Lukeeko näitä edes kukaan?!

      Itse olen nähnyt turva-alalla(hieno nimi vaksi/poke hommille) saman monta kertaa. Ja itse ihan perukauraoppilaana samassa tilanteessa tehnyt juuri sen mitä pitä pitää. Life is ja elämä on. Toiset on luotu toisiin hommiin, osa ehkä oppii. Itselle se tuli luonnostaan vaikka ei olisi koskaan itse uskonut kun koulussa pelkäsi väkivaltaa ja tilanteita. Eka kerta jo meni 110% täysillä ja kaikki nappiin. Minua kiittiin, itse kiitin onnea. Taaksejäänyttä elämää mutta ip tilanteita on tullut maailmalla ja kotona.

      Aloittajan avaus oli niin rehellinen että minä kumarran. Ja reeniä enemmän potensiin 10 kuin minulla. Silti olen kymmeniä isoja ukkoa pistänyt helposti nippuun töissä ja joskus vapaalla. Itse jos joskus olisin -kaikessa whitebelt- jonkun kurssin vetäjää jossa itsepuollustus tavoitteena niin ei se tekniikka olisi kummoista mutta asenne olisi raivoa. 6 vuotta magaa ja edistystä....jotain väärää on ja pahasti jos lopputulos on tuo. Ja itse olen saanut kuokkaan joukoilta.

      Ehkä luen aiemmat viestit joissa minua fiksummat ja taitavammat kertovat miten ois pitänyt tehdä. Töissä aikoinaan vuosia katsoin kamerasta mitä tein ja miksi ukot meni nippuun. Aina ajattelin että onnekas olen, oli kokemusta miljoona vuotta enemmän vieressä. Mutta tilanteessa räjähti ja itse mietin että ukko haltuun ja ukko hallussa.Tekniikka se helpoin.

      Itse sain kuokkaan kaksi kertaa 1 vs 3 ja 1 vs 5, nyt yritän korjata traumoja ja uudelleen kamppailuhommia virittää tulille. Ei lisännyt lämpöä 6v maga ja kuokkaan :(

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe