Ahvenanmaalle-Missä käydä

Mimmu

Nyt on matka varattu kesälle, kysymyksenä siis missä kannattaisi käydä? Aikaa olisi 3 pvä huristella ympäri saarta. Laittakaa kokemuksianne sekä hyviä että huonoja.

12

1312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spade13

kolmessa päivässä ehdi käydä pienen saarivaltion ihan joka sopukassa.

• Shadow

Et juuri paljoa ehdi näkemään, ellet sitten aamusta iltaan ajele.

Maarianhaminassa kannattaa käydä merimuseossa ja Pommern purjelaivalla.
      Lisäksi itäsatamassa on Lilla Holmen, jossa on riikinkukkoja ja muita lintuja.
      Hauskan näköisiä ovat kanat, joilla sulat ovat koipien päällä. Näyttävät kuin olisi leveälahkeiset housut jalassa.
      Saaressa on uimaranta.

Bomarsund on käymisen arvoinen. Sekä Geta vuori, siellä voi ruokaillakin.

Lemböten keskiaikainen merimieskappeli on kanssa upea, vaikka pieni se on. Se sijaitsee metsässä Maarianhaminan itäpuolella. Ajat kohti Långnäsiä. Paikalle on opasteet Långnäsin tieltä.

Kirkot ovat katsomisen arvoisia. Niihin pääsee sisään ja ovat upeita sisältä.
      Vinkkinä sanon, että varaa kolikoita niin voit ostaa kirkosta postikortteja, koska niissä kuvat ovat korkealaatuisia. Tuskin omallasi niin hienoja kuvia saat ja samallahan niissä on kirkon nimi.

En tiedä miten aiot sinne mennä, mutta itse menen sinne ensi kesänä Korppoon kautta maakuntalautalla. Takaisin tulen Brändön ja Kustavin kautta.

Oheinen linkki auttaa majoituksen suhteen siellä.

http://www.matkailu.com/

• Mimmu

Juuri tälläinen rauhallinen matka suunnitteilla, tarkoitus ei ole paahtaa saarta ristiin rastiin 100 lasissa.

Oletko pärjännyt suomella vai onko tullut yllättäviä tilanteita kielen kanssa?
        No, kyllä kai tuo tankero kouluruotsi jotenkin taipuu, otetaan kädet sitten avuksi jos ei onnaa.

• Shadow
        Mimmu kirjoitti:

Juuri tälläinen rauhallinen matka suunnitteilla, tarkoitus ei ole paahtaa saarta ristiin rastiin 100 lasissa.

Oletko pärjännyt suomella vai onko tullut yllättäviä tilanteita kielen kanssa?
        No, kyllä kai tuo tankero kouluruotsi jotenkin taipuu, otetaan kädet sitten avuksi jos ei onnaa.

Suomen kielellä pärjäät kyllä. Olen vuosien mittaan käynyt siellä keskimäärin joka kolmas vuosi ja aina pärjännyt suomenkielellä.

Omasta asenteestahan se on kiinni; niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
        Kyllä jokainen huomaa toisen asenteen, joten...

Peuroja kannattaa varoa. Niitä on siellä paljon.

Viime kesänä avattiin siellä thai-ravintola Finströmissä. Se on Bomarsundille menevän 2:s tien ja Getan tien risteyksessä.

Aion mennä itse kokeilemaan kesällä sitä.

Kastelholman linnan lähellä on etanaravintola ja kasvatuspaikka.

• TietNähty

Jos huristella meinaat niin kyllä ton saaren kiertää helposti päivän aikana.
      Mutta jos tommonen Shadown ehdottama eläkeläis ajelu kiinnostaa niin kait sielä sitten saa ajan kulumaan.

• Shadow

Treenaan jo, kun jään kolmen vuoden päästä täydelle eläkkeelle 50-vuotiaana.

• a-e

Aloittaja ei maininnut millä tavoin ja mihin saareen meinaavat mennä, joten et voi sanoa että päivässä kiertäisi!

Jos meinaavat mennä edullisilla saaristolautoilla, joutuvat yöpymään jossain ennen kuin saavat jatkomatkustusoikeuden lipuilleen manner-Ahvenanmaalle asti. Ihan sama lähtevätkö liikkeelle Korppoosta vai Kustavista, yöpyä täytyy välillä.
        Jos Kustavista lähtevät, hyviä yöpymispaikkoja ovat Brandö ja Kumlinge, sillä ne ovat jo vähän isompia ja niissä voi ja kannattaakin hiukka kierrellä.

Mitä muuta voi tehdä saarilla kuin Shadowin ehdotuksia? Eipä mitään, jollei sitten tähtää johonkin tapahtumaan kuten Rock-tapahtumaan, viikinkifestareihin tai jotain. Ja jos niihin meinaa, olis syytä varata yöpymispaikat jo sikakiireesti!!!!

• Shadow
        a-e kirjoitti:

Aloittaja ei maininnut millä tavoin ja mihin saareen meinaavat mennä, joten et voi sanoa että päivässä kiertäisi!

Jos meinaavat mennä edullisilla saaristolautoilla, joutuvat yöpymään jossain ennen kuin saavat jatkomatkustusoikeuden lipuilleen manner-Ahvenanmaalle asti. Ihan sama lähtevätkö liikkeelle Korppoosta vai Kustavista, yöpyä täytyy välillä.
        Jos Kustavista lähtevät, hyviä yöpymispaikkoja ovat Brandö ja Kumlinge, sillä ne ovat jo vähän isompia ja niissä voi ja kannattaakin hiukka kierrellä.

Mitä muuta voi tehdä saarilla kuin Shadowin ehdotuksia? Eipä mitään, jollei sitten tähtää johonkin tapahtumaan kuten Rock-tapahtumaan, viikinkifestareihin tai jotain. Ja jos niihin meinaa, olis syytä varata yöpymispaikat jo sikakiireesti!!!!

Olen käynyt Ahvenanmaalla usein, enkä ole kertaakaan yöpynyt välillä.

• kiinnostaisi minuakin.

Mulla on myös ollut mielessä, josko jättäiskin lapin väliin kuin myös muun euroopan, ja suuntaisi Ahvenanmaalle. Mutta pääseekö ajaen ja lauttoja käyttäen mukavan nopeasti vai olisiko sittenkin laiva paras? Mökkien hintataso millanen, ja onko niiden varustus halvimmasta päästä mitä luokkaa? En viitsisi viettää niitä pakkoyöpymisiä vai onko niitä ollenkaan? Laivalla jos menisi niin sitten ei ainakaan. Olisi vaan mukavampi ajaa kun köytellä pyörää laivalla. Jos viikon reissua ajattelee niin kuinka paljon, noin suunnilleen tulisi kustannuksia? Hintataso on varmaan noin muuten samaa luokkaa kuin manner-suomessa.

• ketju alusta

loppuun niin saat apua ja vinkkejä.

• Ja taas

Heps!
      Itse olen tehnyt matkan näin;Ma illaksi Kustaviin.Aamulla eka lossille (aikataulun mukaisesti) josta Vuosnaisiin (... siis kylä ..) josta lautta Åvan kautta Brandöön. Kivaa seutua. Laiva Anhvenanmaale lähtee n. 14:30 maissa (tarkista aika) ja on perillä Hummelvikissä(Värdö) joskun 17 jälkeen. Sieltä sit yöksi heti eka leirikselle esim Matt's Camping(olikohan se toi) Bomarsundissa.Kiva paikka,hyvät yhteiskeittiöt yms. (suihkut toimivat poletilla,kysy respasta) .. Aamulla kunhan selviät niin ajele 2-tietä Sundiin.Sieltä pohjoiseen Saltvikiä kohti.Kierrä se järvi Näs:n kautta ja sit Ödkarbyn kohdalta pohjoiseen Tjudöä kohti.Sieltä löytyy upea Strutsi-tila jossa myydään tilan omaa viiniä sekä myös vähän väkeämpää (Ålvados). Aitauksessa upeita oikeita Strutseja!! Sieltä palatessa takaisin kohti Finströmiä heti kohta on makeanveden järvi,kannattaa käydä uimassa! Ja edelleen Finströmin läpi tultuaan kohti Nätsbyä josta pääset 1-baanalle kohti Eckeröä. Ainakin Kattby:ssä on normaali ruokakauppa, yms. nähtävää ja pian sen jälkeen 90 ast mutkan jälkeen näkyy upea silta vasemmalla,sen jälkeen on hieno uima/auringonottopaikka.Sitten vaan uimisen jälkeen kohti Eckeröä. Keskustan kohdalta (Storby) lähtee tie oikealle kohti paria leirintäaluetta.Tien varrella on Eckerön ylpeyden Eckerö Hotell(Elvis is there) ja EckeröHall(liikuntahalli)sekä villieläinpuisto jonne pääsee kiertoajelulle maksua vastaan. Sit tulee muistaakseni kolme leiristä.. Itse olen ollut Ålebu (tms),kuiteskin toinen leiris oikealla joka tulee vastaan.(Siinä on maajussi eukkonsa kanssa auran varressa merkkinä) Hyvä paikka,suht edullinen,uimaranta meressä ihan vieressä ja edullinen aamupala.Suihku edelleen poleteilla. Ja rannassa kiertelevän kävelykadun päässä on kuuluisa Esson Baari jossa iltamenoja!!!Paluumatka joko Marienhamista laivalla tai lautalla Lumparlandista Kökariin (yö siellä) ja sieltä edelleen Korppooseen ja Paraisten kautta kotio. Itse olen ajatellut tällaista retkeä tulevana kesänä heinäkuun alussa. Kiinnostaako?
      Matkoilta saa lauttamaksuista vapautuksen jos yöpyy mennessä esim Brändössä tai tullessa esim. Kökarissa. No, ei paljoa heilauta kassassa. Katso mp:n lauttahinnat ja aikataulut Alandstrafikenin sivulta.
      Tosin et ole varrannut aikaa kuin ton 3 pvä...Hmm. Vähän askarruttaa. Kyllä 5 pvä olisi minimi...Kattos kun esim. Kustavista siirtymämatkaan saarelle menee n.1pvä.
      Lycka till :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe