Onpa outoa. Lopetin lukion eilen, ja olen toistaiseksi työtön. Menin kysymään kelasta työttömyystukia, mutta ei. Lukiolaiset eivät saa tukea 3kk:n ajan sen jälkeen kun koulu on päättynyt. On se kumma, että me lukiolaiset maksamme isona mielettömän suuret summat veroja, paljon enemmän, kuin saamme vastineeksi yhteiskunnalta. Mutta nyt emme saa tukea, kun sitä tarvitsemme. Holhousyhteiskunta ei toimi, kuten pitäisi. Hyvinvointiyhteiskuntaa ei ole.
Lukion päättävä ei tukia saa
15
2955
Vastaukset
- lukio on lukio
No ihan oikein, lukiolaiset on kuitenkin 99% vielä alaikäisiä lapsia, jotka asuvat kotona. se että valmistut lukiosta ja saat päästötodistuksen ja kenties vielä sen lisäksi yo-todistuksen, ei valmista sinua mihinkään ammattiin.
Kaikkien alle 25-vuotiaiden pitää hankkia ensin ammatti, eli ei kannata opetella pienestä asti siihen, että rahaa tulee tilille ilman että teet jotain sen eteen. Ei ole ilmaisia lounaita.- kimmo12
Lukion päättävistä 99% on jo täysi-ikäisiä. Sitä työttömyysrahaa olisin halunnut sen aikaan kunnes aloitan työt 2.4. En edes halua tottua siihen, että raha tulee itsellään. Vaikkakin holhousvaltio sen mahdollisuuden monelle takaa.
Muistutan sinua myös siitä, että isona lukiolaiset tienaavat (ne jotka jatkavat opiskelua) keskimäärin enemmän kuin te amikset. Eli silloin myös maksamme enemmän veroa. - ruususen unta
kimmo12 kirjoitti:
Lukion päättävistä 99% on jo täysi-ikäisiä. Sitä työttömyysrahaa olisin halunnut sen aikaan kunnes aloitan työt 2.4. En edes halua tottua siihen, että raha tulee itsellään. Vaikkakin holhousvaltio sen mahdollisuuden monelle takaa.
Muistutan sinua myös siitä, että isona lukiolaiset tienaavat (ne jotka jatkavat opiskelua) keskimäärin enemmän kuin te amikset. Eli silloin myös maksamme enemmän veroa.niinh niih..onko opo kertonut koulussa ihan korkeakouluopinnoista :D Ne yliopistosta valmistuvat humanistiset huuhaa-pätkätyöläiset muka hyvin tienaavia.... serkkupoikasi muurarina, hitsarina tai vaikkapa putkimiehenä tienaa 100% todennäköisyydellä enemmän.
tervetuloa todellisuuteen :) - kimmo12
ruususen unta kirjoitti:
niinh niih..onko opo kertonut koulussa ihan korkeakouluopinnoista :D Ne yliopistosta valmistuvat humanistiset huuhaa-pätkätyöläiset muka hyvin tienaavia.... serkkupoikasi muurarina, hitsarina tai vaikkapa putkimiehenä tienaa 100% todennäköisyydellä enemmän.
tervetuloa todellisuuteen :)Otit esiin juuri ne palkkavertailun ääripäät ja sanot minua pahviksi. Puhuin keskimääristä, en ääripäistä. Ja vielä hieman valottaakseni kun nämä lukiolaiset sitten 50vuotiaina kauppatieteiden tohtorin tutkinnolla saavat palkkaa, josta maksavat yli 50% veroa verrattuna sinun 21%, ovat luvut niin suuria, ettet ole niin isoista luvuista puu- ja palikkalinjalaisena kuullutkaan.
Palatakseni ensimmäisen viestin kannanottoon, holhousyhteiskunnan tulonsiirrot eivät toimi tasapuolisesti...
- maxy
eikö siellä lukiossa edes sen vertaa valmisteta oppilaita maailmaan, että tietää mitä tukia saa tai ei saa kun koulu loppuu.
**On se kumma, että me lukiolaiset maksamme isona mielettömän suuret summat veroja**
jo on kovat puheet koulunsa päättäneeltä.
ei se koulutus takaa kovia tuloja (olettaen että lukion jälkeen viettää vielä monta vuotta opistellen, koska lukion päättötodistushan ei ole minkään arvoinen), vaan täytyy olla ensin se työpaikka mistä tienaa paljon, ja se ei olekkaan kovin helppoa etsiä tänä päivänä.
noita kun sattuu olemaan suht paljon kortistoissa korkeasti koulutettuja nytkin.
lisäksi ei sitä tarvitse opiskella pitkään, että hyville palkalle pääsee.ihan tavallinen duunarikin lyö leiville, täytyy vaan valita tarkoitukseen sopiva ammatti.- kimmo12
Enää ei edes harmita se etten tukia saanut, koska olen saanut niin valtavan annoksen huumoria lukiessani teidän työttömien vastauksia. Kaikkien teidän viestinne ovat sisällöltään täysin samoja, otatte kantaa kaikki yhtä viisaasti ja tuotte esiin samat asiat. Aika surkuhupaisaa jopa...
Ja ei, lukiossa ei tosiaankaan opeteta sitä, mihin tukiin on oikeutettu, ja mihin ei... Päinvastoin kun sinua eilen kelan toimistossa. - maxy
kimmo12 kirjoitti:
Enää ei edes harmita se etten tukia saanut, koska olen saanut niin valtavan annoksen huumoria lukiessani teidän työttömien vastauksia. Kaikkien teidän viestinne ovat sisällöltään täysin samoja, otatte kantaa kaikki yhtä viisaasti ja tuotte esiin samat asiat. Aika surkuhupaisaa jopa...
Ja ei, lukiossa ei tosiaankaan opeteta sitä, mihin tukiin on oikeutettu, ja mihin ei... Päinvastoin kun sinua eilen kelan toimistossa.on pojalla kova koulu edessä, kun huomaakin että ei se elämä tule olemaan niin helppoa kuin siellä lukiossa ehkä annettiin ymmärtää.
tainnu jo pissi nousta pojalla päähän kun lukion on päättänyt, ja luulee jo olevansa jotain.
hyvä että heti muodostit käsityksen että olen työtön, näkeepä että ei paljon sullakaan päässä liiku.
- millä periaatteella tukia j...
Ihan näin FM ja työssäkäyvänä teen sinulle vastakysymyksen, miten perustelet sen että lukion tai jonkun koulun päättänyt on oikeutettu tukeen?
Miksi minun pitäisi verorahoistani maksaa ja elättää ketään?
Alle 21-vuotiaat ovat vanhempiensa elatusvastuulla, sitä vanhempien pitäisi kyetä elättämään itsensä työnteolla.
Toivottavasti tuleva porvarihallitus poistaa kokonaan kaikki vastikkeettomat tuet Suomesta. Jos ei tee töitä, ei tipu mitään rahaa mistään luukulta. Sohvalla makaamisesta maksetaan, miksi ihmeessä!- kimmo12
Kaikilta on mennyt TÄYSIN ohi asian ydin: itsekin kannattaisin mielummin tasaveroa, ja että kaikki elättäisivät itsensä, mutta kun näin ei ole ja muut saavat tukia, niin miksi minä en saa? Tässä ei ole järkeä... Unohtakaa siis se, että olen teitä rikkaampi tulevaisuudessa, ja ottakaa kantaa pohdintaani, eli miksi minä en saa, kun muut saavat, älkääkä siihen, miksi minun ei pitäisi saada. (vaikkei muidenkaan)
- odotusaika
on viisi kuukautta ja se lähtee rullaamaan ylioppilastutkinnon päivämäärästä, joten edes silloin ei lukiosta valmistunut työtön ole vielä oikeutettu työmarkkinatukeen...
- justiinsa..
Taisit pudota sieltä pilvilinnastasi lujaa mahallesi? Sattuiko? Voi raukkaa.. Nyyh! Rupesi oikein naurattaan tuo sinun katkeroitunut vinkumisesi.. :)
"Sitä työttömyysrahaa olisin halunnut sen aikaan kunnes aloitan työt 2.4."
Niin tänään on 22 päivä ja olisit halunnut työmarkkinatukea työtön päiviltä. Vaikka olisit valmistunut ammattikoulusta sinulla olisi ollut 5 pvän odotusaika ns.karenssi. Eli rahaa ei olisi tippunut senttiäkään. Meinaatko löytää työtä korkeasti koulutettuna, jos sitä ei ole? Joku taisi tuolla jo sanoa että niitä insinöörejä löytyy työttömänä ja paskahommiin päätyvät. Ja heitä ei kouluteta enää kun on liikaa luettu. Noniin.. Lopetas poika tuo kiukuttelu ja laskeudu maan pinnalle!! Nuo sinun kirjoitukset on ihan naurettavaa luettavaa, älä kirjoittele asiasta kun et mistään mitään tiedä.. Täysin typerää tekstiä! Hah hah hahahahhahahhahaaaaaaaaaaaaaaaaa!!- kimmo12
Heh, miten voit tekstistä päätellä äänensävyksi vinkumisen? (ps en odota vastausta, sitä ei ole)
Mistään en pudottunut, olin lähes varma etten sitä tukea saa (en tarvitsisikaan), mutta jos kerta on tällainen systeemi rakennettu, että verorahoista annetaan tietyssä tilanteessa eläville (jotka sitä "tarvitsevat"), niin miksei sitä sitten anneta kaikille..?
Selventääkseni lisää, en asettanut ensimmäistäKÄÄN viestiä kysymykseksi, vaan kannanotoksi, kiitos kuitenkin vastauksista kysymättömyyteeni, mutta yrittäkää nyt jo vihdoin tajuta tämän keskustelun idea ja luonne. - geeggonen
kimmo12 kirjoitti:
Heh, miten voit tekstistä päätellä äänensävyksi vinkumisen? (ps en odota vastausta, sitä ei ole)
Mistään en pudottunut, olin lähes varma etten sitä tukea saa (en tarvitsisikaan), mutta jos kerta on tällainen systeemi rakennettu, että verorahoista annetaan tietyssä tilanteessa eläville (jotka sitä "tarvitsevat"), niin miksei sitä sitten anneta kaikille..?
Selventääkseni lisää, en asettanut ensimmäistäKÄÄN viestiä kysymykseksi, vaan kannanotoksi, kiitos kuitenkin vastauksista kysymättömyyteeni, mutta yrittäkää nyt jo vihdoin tajuta tämän keskustelun idea ja luonne.Pitäs olla työtön ennen kun voi mitään työttömyyteen perustuvia tukia saada. Onko sulla esittää todistus siitä, että opiskelusi on päättynyt? Eipä taida olla, saat sen niin kun muutkin toukokuun lopussa (kesäkuun alussa) ja siihen asti olet opiskelija.
- ymmärrän mielipiteesi..
Mielestäni nykyinen työmarkkinatuki järjestelmä on ihan järkevä. Kun joutuu työttömäksi niin tulee tämä karenssi (joillakin lyhyempi/pidempi) Mutta taas jos työtön tekee osa-aikatyötä, niin tienaamastasi palkkaeurosta vähennetään 50% joka on sitten 50 snt, vakkari parisuhteessa elävältä työmarkkinatukea myönnettäessä otetaan puolison tulot huomioon kelan peruspäiväraha/liiton päiväraha on asia taas erikseen, siinä ei toisen tuloja huomioida. Sitten jos sinut osoitetaan jonnekkin työhön ja siitä kieltäydyt niin taas tulee tuo karenssi vähän niinkuin rangaistukseksi. Täydentäkää muut jos jotain olennaista puuttuu.. Oletko nyt varmasti perehtynyt palkkaeroihin koulutuksen perusteella? Eivät kaikki lukion käyneet tienaa yhtään sen enempää kuin ammattikoulun käyneet, molemmat koulutusmuodot ovat mielestäni tasavertaisia. Ei se ammattikoulu mikään rutto ole.. Vai ovatko yhdistelmäopinnot suorittaneet sinusta ala-arvoisia? Minä nostan heidät korkeammalle pallille kuin pelkän lukion tai ammattikoulun käyneet.. Kätevää kun on lakki ja ammatti yhdellä kertaa taskussa, kaikki mahdollisuudet käytössä.. Ja se opiskelu siinä muodossa ei ole mitään helppoa, tiedän kokemuksesta!! Niin palatakseni tuohon työmarkkinatukeen.. Niin saitko sitten työttömyysrahaa tai opintotukea niin siitä työnteosta rangaistaan, mikä on ihan väärin! Siinä vähän minun näkökulmaa enempää en nyt jaksa raapustaa kun asiaa olisi paljon..
- on todettava
Että yhdistelmä opinnot on mun mielestä lähes täysin järjetön homma, mitä hyötyä käydä sekä lukio että amis, rääkätä itteään vaikka toinenkin riittää yhtä hyvin. Ammattikorkeaan riittää se pelkkä lukio tai amis, yliopistoon riittää pelkkä lukio.
Ja tuntuupa tosiaan että eräällä on noussu pissa päähän lukion suorittamisen myötä... Jos suurin osa peruskoulusta jatkaa lukioon, niin miks selvä enemmistö on silti "paska"duunareita. Eli ei tod takaa hyvää työpaikkaa se lukio, ja jos haluu ees yrittää päästä johonkin niin saa opiskella... noh vitun monta vuotta lisää lukion jälkeen. Ite opiskelin kauppiksessa datanomiks, huono ammatinvalinta jos mikä, mutta saanpahan sentään työttömyyskorvausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713