Minä käyn vapaapäiviä kesäaamuisin usein pyöräilylenkillä. Silloin on vielä raikasta ja rauhallisempaa ajella. Hyvin usein näen että pupujussi on jäänyt autonalle yöllä, joskus joku lintu, mutta useimmiten siili. Olen niitä yliajettuja kuolleita eläimiä poistanut siitä ajoradalta raviojan taakse metsän siimekseen. Kerran ajoin autolla taajaman nopeusrajoitusalueella ja huomasin siilin poukkoilevan ajoradalla. Siili rukka yritti pois tieltä mutta juuri silloin auto ajoi sen yli, siili kääntyi toiseen suuntaan ja taas auto ajoi sen yli, taas siili kääntyi ja taas auto ajoi sen yli, ja taas siili kääntyi. Sitä oli jatkunut....en tiedäkään kuinka kauan. Pysäytin autoni siihen ja otin hanskat tavaraboksista ja menin ja pelastin siilin pois ennen kuin joku sen olisi liiskannut siihen kokonaan. Siilin nenä oli verinen, siihen oli jo jonkun auton rengas osunut, mutta kun se näytti kuitenkin vielä siltä että saataisi toipua niin kannoin sen ojan taakse, vähän kauemmaksi heinikkoon jonneka se lähti menemään, ehkä helpottuneena kun pääsi tuosta "peltilehmä" kauhusta.
Oletko ajanut eläimen päälle!
31
4648
Vastaukset
- Mona-Liiza
onneksi..! Mutta useesti näkee varsinkin aikasin aamulla kun ajaa esim moottoritietä niin siellä tien reunoilla makaa jos minkälaista eläimen raatoa, kissoja ja metsän eläimiä..ihan pahaa tekee..! Kerran oli yks kissa jäänyt kitumaan tien laitaan, siinä lähellä oli talo, kävimme siellä sanomassa ja talon isäntä lopetti kissan, meistä ei siihen ollut..
- jartsev
Minä olen sitä mieltä että kyllä eläintä on autettava jos se on rampaantunut ja kituu siellä ajoradalla tai pientareella eikä toipumiseen ole mahdollisuuksia. Jos ei itse siihen pysty kuten te, niin pitää pyrkiä etsimään sellainen henkilö joka sen auttamisen tekee. Todella upea teko teiltä.
- Mona-Liiza
jartsev kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä että kyllä eläintä on autettava jos se on rampaantunut ja kituu siellä ajoradalla tai pientareella eikä toipumiseen ole mahdollisuuksia. Jos ei itse siihen pysty kuten te, niin pitää pyrkiä etsimään sellainen henkilö joka sen auttamisen tekee. Todella upea teko teiltä.
eläinrakas ihminen että mulle tekee pahaa vaikka näen linnunkin kituvan jossaki tienposkessa..! Kissat varsinkin on mulle tärkeitä ja kunnioitan kaikkia eläimiä..mutta valitettavasti on olemassa julmia ihmisiä jotka tekevät eläimille pahaa ihan vaan huvin vuoksi...
- jartsev
Olin ajamassa erääseen harjoitukseen kylätietä metsien ja peltojen keskellä kun eräässä mutkassa pupu säikähti tienvarsiheinikossa ja pomppasi ilmaisesti takapyörään juuri kun olin ohittamassa sitä. En ehtinyt tekemään mitään. Pysäytin, laitoin nuo vilkut vilkuttamaan ja menin katsomaan eläintä kun se siinä vielä sätki. Surullista mutta kyllä mun oli pakko päästää se pupujen taivaaseen ja kannoin sen sinne metsään heinikon kätköön.
- Wenla-G
ole itse ajanut. Kerran silloisen poikakaverini kanssa ajellessa, siis aikoja sitten, hän ajoi jäniksen päälle. Pysähtyi, ja toimi kuten pitääkin. Paha oli olo kummallakin vielä pitkään sen jälkeen.
Itse olen niitä ihmisiä, joiden päivä on pilalla, kun tien poskella makaa kuollut pieneläin, kissa usenmiten.- jartsev
Vaikka eläin on nopea se ei kuitenkaan voi käsittää auton valtavaa vauhtia ja sen takia se uskoo ehtivänsä tien yli ja jää sitten alle. Minua vähän "riepoo" tuo välinpitämättömyys kuolleita eläimiä kohtaan kun ne jätetään tielle ja niiden yli vain ajetaan ja ajetaan niin kauan kuin ne ovat hävinneet jäljettömiin. Jotenkin osoittaa todella suurta piittaamattomuutta ja on myös kunniatonta luontoa kohtaan minusta.
- jartsev
Minulle sattui kiva tapaus tänä talvena kun ajelin tuolla hyvin kapealla metsätiellä. Satoi aika runsaasti lunta, vaikka harvinaistahan se tänä talvena oli tuo lumisade. Ajoin hiljaa ja katselin kun siinä oli noita hirvien oleilu alueita ettei niitä siihen tielle tule. Sitten äkkiä huomasin että sivusta joku valkoinen poukkasi auton alle. No mä löin jarrutpäälle aivan täysillä, mutta eihän se siinä lumessa aivan heti pysähtynyt. Nousin ulos ja taskulampulla katselin että mikä jäi alle. Näin että pupujussin jäljet tulivat sieltä sivulta ja autonalle jossa oli sellainen uoma lumessa ja toiselta puolelta jatkuivat taas pupujussin jäljet kuin mitään ei olisi tapahtunut. Varmaan se jänö loikkasi ensin kohti auton sivua mutta sitten huomasi auton ja sukelsi auton alitse toiselle puolelle ja jatkoi matkaansa metsään kun ei pahemmin sen sattunut. Mä ajoin varmaan niin hiljaa että se ehti sen tekemään eikä jäänyt pyörän alle. Kivaa oli kun noin hyvä onni kävi sille pupulle.
- Wenla-G
jartsev kirjoitti:
Minulle sattui kiva tapaus tänä talvena kun ajelin tuolla hyvin kapealla metsätiellä. Satoi aika runsaasti lunta, vaikka harvinaistahan se tänä talvena oli tuo lumisade. Ajoin hiljaa ja katselin kun siinä oli noita hirvien oleilu alueita ettei niitä siihen tielle tule. Sitten äkkiä huomasin että sivusta joku valkoinen poukkasi auton alle. No mä löin jarrutpäälle aivan täysillä, mutta eihän se siinä lumessa aivan heti pysähtynyt. Nousin ulos ja taskulampulla katselin että mikä jäi alle. Näin että pupujussin jäljet tulivat sieltä sivulta ja autonalle jossa oli sellainen uoma lumessa ja toiselta puolelta jatkuivat taas pupujussin jäljet kuin mitään ei olisi tapahtunut. Varmaan se jänö loikkasi ensin kohti auton sivua mutta sitten huomasi auton ja sukelsi auton alitse toiselle puolelle ja jatkoi matkaansa metsään kun ei pahemmin sen sattunut. Mä ajoin varmaan niin hiljaa että se ehti sen tekemään eikä jäänyt pyörän alle. Kivaa oli kun noin hyvä onni kävi sille pupulle.
hyvä, ettei käynyt mitenkään. Toivottavasti jänö osasi myöhemmin pelätä peltilehmiä enemmän.
Itse olen kyllä pelännyt kamalasti kauan sitten, kun olimme ajelemassa riisikupilla eräässä suuressa saaressa. Hirvilehmä ilmestyi vasansa kanssa tielle eteemme. Yht'äkkiä se näytti lähtevän hyökkäämään kimppuumme. Se tuntui tankilta auton edessä. Onneksi se antoi periksi, jä häipyi lapsineen metsään.
Äsken katsoin uutisissa, kun Saksassako se oli, esiteltiin julkisuudelle se orpo jääkarhun poikanen, josta siellä on kiistelty. Toivottavasti se saa hyvän elämän. - jartsev
Wenla-G kirjoitti:
hyvä, ettei käynyt mitenkään. Toivottavasti jänö osasi myöhemmin pelätä peltilehmiä enemmän.
Itse olen kyllä pelännyt kamalasti kauan sitten, kun olimme ajelemassa riisikupilla eräässä suuressa saaressa. Hirvilehmä ilmestyi vasansa kanssa tielle eteemme. Yht'äkkiä se näytti lähtevän hyökkäämään kimppuumme. Se tuntui tankilta auton edessä. Onneksi se antoi periksi, jä häipyi lapsineen metsään.
Äsken katsoin uutisissa, kun Saksassako se oli, esiteltiin julkisuudelle se orpo jääkarhun poikanen, josta siellä on kiistelty. Toivottavasti se saa hyvän elämän.Sattui eräänkerran sellainen läheltä-piti tapaus. Tultiin illan alussa, jo hieman hämärtyessä kotiinpäin syksyllä. Minä ajoin. Oli sellainen tietyöalue jossa oli vain toinenkaista käytössä ja nopeusrajoitus, olikohan kuusikymppiä. Kun äkkiä siitä tien poikki juoksi naarashirvi, tuli vasemmalta ja meni oikealle, reilusti meidän edestä. Ei tarvinnut edes jarrutella. No sen menoa katsottiin sinne oikealle kunnes äkkäsin että sieltähän vasemmalta tulee vasa perästä. Sitten iski jo paniikin päälle oltiin niin lähellä sitä, mutta onneksi vauhti oli sen rajoituksen ansiosta niin vähäinen että pysähtyi ja vasa pääsi vahingoittumattomana emonsa perään. Pitää kyllä paikkansa se että jos yhden näkee niin toisiakin saattaa olla lähettyvillä.
- en ole saanut kissaa ajettu...
kissojen alle jäämisestä voi syyttää vain kissan omistajaa, kun sen irralleen päästää haahuilemaan.
Kun tietäsi raadon omistajan, sille voisi pistää jonkinlaiset sakot kaiken lisäksi.
- myrskynmerkki
pienen pupujussin poikasen päälle.
Oli myöhäinen syksy ja menimme soramontulle uimaan, auto täynnä nuoria.
Tie sinne oli heinikkoinen, vain renkaanjäljet oli paljaat, en voinut mitään tehdä, näin tämän jussin niin myöhään.
Auton tavaratilassa oli pieni puutarhalapio, kun olin istuttanut keväällä haudalle kukkia, sillä kaivoimme kuopan metsikköön ja hautasimme pikku vainajan.
Mulla oli monta päivää pala kurkussa.- Kutv M
Poroa,Koiraa ja kissaa lukuunottamatta,on auton alle jäänyt useitakin.
Pahin oli Hirvinaaras.
Paljon kun pimeällä liikkui,niin sattuu ja tapahtuu.
Mettähallituksen puolelle en herkästi ala väistämään,
eikä näissä tapauksissa edes koskaan olis ehtinytkään.
Tarkasti ottaen"pelastuneet"listaan pitää lisätä vielä joukko koti eläimiä,
joita ei onneksi ole valtoimenaan tiellä juoksennnellut kuin muutama hevonen. - Anskuliini
Kutv M kirjoitti:
Pahin oli Hirvinaaras.
joita ei onneksi ole valtoimenaan tiellä juoksennnellut kuin muutama hevonen.yks juttu, jolloin vahingonilo oli ylimmillään.
Opiskelimme Raahessa ja siihen aikaan oli vielä lauantainakin puolipäivää koulua.
Viikonlopuksi teki mieli päästä kotiin ja yhdellä pojalla oli oma auto, hän kulki kotini ohi ja pyysin päästä kyytiin, mutta hän sanoi että osta oma auto.
Minä tulin sitten linja-autolla, vähän ennen kotiani tuo "kaveri" oli suuren lehmälauman ympäröimänä tiellä, hänellä oli ollut sivuikkuna auki ja kun hän hätäsenä ohitti lehemälaumaa, yks lehmä oli paskantanut ikkunasta sisälle autoon.
Voi autuas sitä onnea mitä tunsin, en ikinä ennen ja sen jälkeen oo moista tuntenut. - Kutv M
Kutv M kirjoitti:
Pahin oli Hirvinaaras.
joita ei onneksi ole valtoimenaan tiellä juoksennnellut kuin muutama hevonen.Ei ollut tarkoitus "rehvastella" edelliselle.
Aloittajalle oli tarkoitus vastata rehellisesti. - jartsev
viihtyvät juuri sellaisessa heinikossa mitä sellaisen tien varrella kasvaa. Kauniisti tehty tuo hautaaminen.
- Pirre*
Anskuliini kirjoitti:
yks juttu, jolloin vahingonilo oli ylimmillään.
Opiskelimme Raahessa ja siihen aikaan oli vielä lauantainakin puolipäivää koulua.
Viikonlopuksi teki mieli päästä kotiin ja yhdellä pojalla oli oma auto, hän kulki kotini ohi ja pyysin päästä kyytiin, mutta hän sanoi että osta oma auto.
Minä tulin sitten linja-autolla, vähän ennen kotiani tuo "kaveri" oli suuren lehmälauman ympäröimänä tiellä, hänellä oli ollut sivuikkuna auki ja kun hän hätäsenä ohitti lehemälaumaa, yks lehmä oli paskantanut ikkunasta sisälle autoon.
Voi autuas sitä onnea mitä tunsin, en ikinä ennen ja sen jälkeen oo moista tuntenut.varmasti, en miekä oisi itkua vääntänyt tuossa tilanteessa :))
- Kutv M
Pirre* kirjoitti:
varmasti, en miekä oisi itkua vääntänyt tuossa tilanteessa :))
Toisella uusi Mosse ja penkit heti pas..pilalla.
- Pirre*
Kutv M kirjoitti:
Toisella uusi Mosse ja penkit heti pas..pilalla.
mitäs oli koppava, siitäs sai läläläää..
:)
Hyvää yötä, on toillai lähettävä nukkumaan; en tiedä koska olen viimeksi ollut NÄIN väsynyt krooohhhh..
- kissan yli
ja voin kertoa että kun sellainen tilanne kohdalle osuu että kissa tien vierestä heinikosta juoksee eteen niin ei ehdi edes jarruttamaan. Se oli vain kaksi pompahdusta kun etu- ja takapyörä meni kissan yli. Siitä tuli entinen kissa, kertaheitolla.
- jartsev
..lehmälauma tiellä vastaan. Paimen pojat niitä ajeli pitkin tietä. No mä pysäytin ja lehmät tallusteli siitä ohitse kiirettä pitämättä ja mä jatkoin sitten matkaani. Siellähän oli myös niitä pitkähäntäisiä lampaita ja kilejä jatkuvasti tiellä makailemassa ja kävellä lepsuttelemassa.
- ajanut
Kyllähän sitä yleensä yrittää tehdä kaikkensa, että saisi väistettyä eteen syöksyvän eläimen. Valitettavasti aina en ole pystynyt väistämään, joten autoni alle on kuollut kettu, kissa ja jänis.
- nallemuori
Ajelin puolitoista vuotta sitten satasen alueella syyshämärässä illassa, kun huomasin yhtäkkiä kaksi hirveä edessä. Iskin heti jarrut pohjaan ja etummainen hirvi ehti juuri auton keulan edestä ohi. Jos toinen ei olisi kääntynyt takaisin tulosuuntaansa, olisin varmasti ajanut sen päälle, tai paremminkin alle. Vapisin pitkän aikaa sen jälkeen ja olin vihainen, kun takana tulija jäi roikkumaan puskuriin kiinni. Onneksi se ei ollut siinä silloin, kun jarrutin hirvien vuoksi.
- Kutvn M
Ollut laskemattomia.Kaulasta on viety hirveltä
karvat ja koipia kolisteltu monet kerrat ilman vaurioita.
Kerran sitten yksi hirvi päättikin kääntyä tien ylityksessään
peräti kaksi kertaa,niin silloin ei enää voinut törmäystä välttää.
Hirvelle kävi huonosti ja autolle myös,itte ja matka kumppani
säilyttiin naarmuilla ja säikähdyksellä.
Tilanteessa olisi voinut sattua useitakin kolareita,
vaivainen hirvi vänkkyröi tuskissaan keskellä pimeätä tietä.
Eikä yksikään auto pysähtynyt kattomaan onko
loukkaantuneita tai tarvitaanko apua.
Väistelivät pelkällä tuurilla tiellä makaavaa hirveä.
Onneksi saatiin poliisit pian paikalle ohjaamaan liikennettä,
joka oli aika vilkas siihen aikaan illasta.
Hirvi oli vaurioitunut niin pahoin että lihat meni
paikallisen metsästys seuran"koirien"ruuaksi.
Varmaan oli sitten"koirat"mielissään ja nuolivat viiksiään.:) - jartsev
Mä olenkin aina sanonut että kun mä yritän turvaväliä pitää niin kaikki muutkin kokevat sen mun turvavälin niin turvalliseksi että haluavat välttämättä juuri siinä ajaa ja aina se täytyy enkä mä saa sitä pidettyä turvallisena;)
- animattiN
on minun uskallettava sanoa että kyllä olen.
Olen ajannut monenkin madon päälle muista otököistä puhumattakaan. :))
Okei...en ole ajanut ainakaan isomman eläimen päälle kun en omista autoa.
Kerran ukkoni tosin ajoi jonkun mäyräkoiran yli fillarilla, kun omistaja antoi sen kulkea hihnassaan pitkin ja poikin tietä. Hirveän ikävä tapaus..:((- jartsev
..pieni koiranpentu joka juoksi hyvin innokkaana mun kanssa pitkin pihoja. Mun isä tuli polkupyörällä pihaan tietä myöten sen mökin nurkan takaa ja juuri se koiran pentu juoksi siihen alle. Pyörä meni sen ylitse ja se koiran pentu rupesi ulisemaan ja varmaan minäkin kun pidin siitä koirasta niin paljon. Mutta ei se kauan valittanut. Ihmeellisesti se selvisi, ei sille kai muuta tullut kuin vain jokunen kolhu ja kipeä paikka. Kohta se taas juoksi yhtä iloisena kuin ennenkin mun perästä.
- KulkuriKolli
mutta et kertonut montako pulloa hajosi?
- animattiN
KulkuriKolli kirjoitti:
mutta et kertonut montako pulloa hajosi?
Hitsi sun kanssa :)) Ensin ajattelin että mitäs siinä piruilet, ennenkuin tajusin. :)
- jpntar
Raasu..:(..Miksi ihmiset eivät lopeta eläimen kitumista...jättävät tielle...
Ajoin kerran itse pikkuisen pysrtykorvan päälle. Juoksi hämärässä suoraan autoni eteen..en voinut tehdä yhtään mitään! Ilkeän kuuloista, kun kolisi auton alla...Lähti kuitenkin juoksemaan omin avuin .. - Sinimarjanen
En ole ajanut minkään eläimen päälle.
Kerran olen ollut hirvikolarissa, jossa
hengenlähtö oli minulla lähellä.
Olin ns.apukuskin paikalla ja hirvi tuli
oikealta puolen auton päälle, jalka tuulilasista
sisälle ja koko oikea puoli meni autosta
suurinpiirtein muusiksi. Jonkinlaista aavistusta
oli asiaan kun seurailin tien laitoja koko matkan
ja hirven ehdin havaitsemaan ajoissa.
Siitä huolimatta kolari tapahtui. Hirvi teki
suunnanvaihdon useaankin kertaan.
Mutta onneksi hengissä ollaan.
Muistan kyllä varmasti aina sen hirven siinä
auton valokeilassa. - väistellyt
vuosikymmeniin!
Autolla koiraa väistäessäni löysin iteseni jakakäytävältä jalankulkijoiden joukosta.
Onneksi ei tullut vahinkoja!
Silloin ohjelmoin itseni "väistämättömyyteen".
Vasikkaa pienempää en väistä. Paitsi karhua, kerran.
Tarkoituksella en aja päälle mutta yritän välttää refleksin omaisia liikkeitä.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617520Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232946- 1421776
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651659Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151468Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691419- 1311163
- 77863
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 52755