Pentu mietinnässä

Nakki

Elikkäs tarkoitus olisi ottaa belgipentu (tervu) tämän vuoden aikana, jos sattuu sopiva pentue kohdalle.
Haluan tehdä tämän valinnan huolella ja olisi mukava saada neuvoja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon kun lähtee pentua katsomaan?
Koirasta en kaavaile mitään näyttelyvoittajaa vaan lähinnä lenkki- ja harrastuskaveriksi tulisi.

12

1746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palmu

      No heippis! meneppä ihan belgien omille sivustoille: finbelge.fi Sieltä luulisin sinun löytävän melkein kaiken mitä tarvitsee tietää... Itse omistan tervupojan!! :)

      • Nakki

        Juu mä olen yhdistyksen jäsen ja sivut on koluttu läpi moneen kertaan.:) Ajattelin vain tälläisiä käytännön juttuja mitä pitäisi muistaa ja tietää jos jollekkin tulisi mieleen..=)


      • tulee mieleen
        Nakki kirjoitti:

        Juu mä olen yhdistyksen jäsen ja sivut on koluttu läpi moneen kertaan.:) Ajattelin vain tälläisiä käytännön juttuja mitä pitäisi muistaa ja tietää jos jollekkin tulisi mieleen..=)

        että belgit on pentuna tosi epäluuloisia kaikkea uutta nähdessään.joten kaikessa rauhassa niitten pitäis saada tutustella kaikkeen. ja toinen että ovat herkkä hipiäisiä myös pentuna joten liian kova "kuri" ei ole niille hyväksi.eli hellästi mutta päättäväisesti.Ääntä ei kannata korotella.itselläni on 6kk belgi pentu.


      • valehtelet
        tulee mieleen kirjoitti:

        että belgit on pentuna tosi epäluuloisia kaikkea uutta nähdessään.joten kaikessa rauhassa niitten pitäis saada tutustella kaikkeen. ja toinen että ovat herkkä hipiäisiä myös pentuna joten liian kova "kuri" ei ole niille hyväksi.eli hellästi mutta päättäväisesti.Ääntä ei kannata korotella.itselläni on 6kk belgi pentu.

        Vääristelet asioita. Vain geneettisesti huonot pennut ovat varautuneita. Kunnon belgit ovat pentuinakin avoimia, leikkisiä ja rohkeita. Nuo paskageelarit pelkäävät ihan kaikkea. Mutta ne onkin jalostettu pilalle.


      • onko eka
        valehtelet kirjoitti:

        Vääristelet asioita. Vain geneettisesti huonot pennut ovat varautuneita. Kunnon belgit ovat pentuinakin avoimia, leikkisiä ja rohkeita. Nuo paskageelarit pelkäävät ihan kaikkea. Mutta ne onkin jalostettu pilalle.

        belkkari. no ei ja edeltäjänsä oli tosi hyvä luonteinen koira vaikka pentuna oli epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan.puhu sellaisista asioista vaan mistä tiedät.älä puutu enää tähän keskusteluun


      • kirjoitusvirheitä
        onko eka kirjoitti:

        belkkari. no ei ja edeltäjänsä oli tosi hyvä luonteinen koira vaikka pentuna oli epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan.puhu sellaisista asioista vaan mistä tiedät.älä puutu enää tähän keskusteluun

        Tekstissäsi pahoja kirjoitusvirheitä. Et edes näytä ymmärtävän, mikä on yhdyssana. Se kertoo paljon sinusta.


    • kasvattaja

      Sopivan pentueen metsästys voi olla melkoinen urakka, mutta tässä muutama neuvo:
      1) käy mahdollisimman monessa paikassa tutustumassa pentueisiin (elinolot, luonteet, pentujen aktiviteetti)
      2) vaadi, että saat nähdä myös pentueen emän (tämä ei ole itsestään selvyys)
      3) pyydä kasvattajalta perusteita yhdistelmälle
      (perusteeksi ei kelpaa "kiva yhdistelmä")
      4) tutustu huolella KoiraNetistä vanhempien tuloksiin, myös vanhempien sisarusten terveys- ja muut tulokset vaikuttavat
      5) erittäin tärkeätä on, että sinulle jää kasvattajasta luotettava käsitys keskusteluiden, kirjeenvaihdon ja tapaamisen jälkeen!

      Kirjaa itsellesi "kysymykset" rauhassa ja kerro minkätyyppistä koiraa olet etsimässä.
      Toivottavasti tästä oli apua sinulle ja onnea pennun etsintään!

      • ...

        Tuolla oli aiemmin jotain epäluuloisista belgeistä ja jotain sellaista.

        Aika monet belgit on pentuna aika epäluuloisia kaikkia uusia asioita kohtaan, mutta kun se on ne kerran nähnyt, ei se enää niitä kummastele. En oikein ymmärrä miksi niin kauhea tappelu sellaisesta asiasta. Tietenkin on sellaisia, jotka taas ei hätkähdä mitään, mutta ne taitaa olla aika harvassa. Meilläkin on belgi, ja se kyllä on pentuna ollut epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan, mutta nyt ulkona ei hätkähdä mitään. Ikää herralla on kohta vuosi. Niin.


    • belgejä 7v takaa

      Otathan huomioon,että belgi on rotu,mikä ei ihan "sohvakoirana" viihdy,eli pitää olla päänvaivaa ja koulutusta tarjolla-ei siis tarkoita sitä,että juokset näyttelyitä tai pk-puolta,vaan että itse tarjoat tekemistä ja touhua vaikka koti tokoilussa tms..belgit on rotu,mikä saattaapi herkemmin hajottaa paikat,mikäli touhuilu on pientä..Mutta,ihanin rotu,mitä itse voinkaan kuvitella;)eli jos pistää itseään likoon,ni saa kyllä mualiman parhaan kamun-

      • Nakki

        Juu eli kiitoksia kovasti kaikille vastauksista.
        Ed. viestiin lisäisin vielä että kyseessä ei siis suinkaan ole ensimmäinen belgialainen, kotona rotua edustaa jo 11-vuotias tervuherra:)
        Nyt mietinnässä oleva pentu olisi kuitenkin ensimmäinen "oma koira".


      • stefa
        Nakki kirjoitti:

        Juu eli kiitoksia kovasti kaikille vastauksista.
        Ed. viestiin lisäisin vielä että kyseessä ei siis suinkaan ole ensimmäinen belgialainen, kotona rotua edustaa jo 11-vuotias tervuherra:)
        Nyt mietinnässä oleva pentu olisi kuitenkin ensimmäinen "oma koira".

        Mikäli näyttelyt eivät kiinnosta, kehottaisin sinua tutustumaan käyttölinjaisia tervuja kasvattaviin kenneleihin.


      • Nakki
        stefa kirjoitti:

        Mikäli näyttelyt eivät kiinnosta, kehottaisin sinua tutustumaan käyttölinjaisia tervuja kasvattaviin kenneleihin.

        Jep, lähestulkoon kaikkien tervu-kasvattajien nettisivut olen surffannut läpi ja monta varteenotettavaa kasvattajaa on tullut vastaan, yksi niistä käyttölinjaisia kasvattava.
        Mutta vaikka koira ei olisikaan puhtaasti käyttölinjainen niin luulenpa että tästä rodusta saa kelpo harrastuskaverin jokatapauksessa:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe