Erityismaksuluokka

Tiitu

Onko kenelläkään kokemuksia erityismaksuluokasta?

Ortopedi ehdotti erityismaksuluokkaa vaihtoehdoksi. en ihan ymmärrä mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja kuinka paljon se tulee maksamaan. Kelan sivuilta yritin selvittää, mutta en ymmärtänyt. Samoin TYKSin sivuilta. Kyseessä on välilevytyrän leikkaus.

13

3946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo poistua

      Minä kyllä muistelen ettei tuollaista erityismaksuluokkaa enää ole, vaan se on poistettu jo vuosia sitten. Mielestäni jäljellä on enää julkinen ja yksityinen puoli. Erityismaksuluokka oli ennenvanhaan julkisella puolella, jossa kovemmalla maksulla pääsi jonon ohi tai sellaiseen leikkaukseen jota ei olisi tehty julkisella puolella. Lääkärit olivat samoja ja tekivät leikkaukset samoissa sairaaloissa.

      Nykyisin nämä palvelut saadaan yksityislääkäreiltä ja -sairaaloissa. Lääkäri voi silti olla sama kuin siellä julkisessakin sairaalassa.

      • Omakohtainen kokemus

        EML-luokka poistuu ensi vuoden alussa. Eli EML-potilaana valitset hoitavan lääkärin, ja olet hänen privaattipotilas julkisella.
        Itse maksoin päiväkirurgisesta operaatiosta 300€. Kannattaa käyttää, muutoin sinut leikkaa se kuka on vuorossa leikkauslistan mukaan, saattaa olla myös harjoittelija.


      • Tiitu
        Omakohtainen kokemus kirjoitti:

        EML-luokka poistuu ensi vuoden alussa. Eli EML-potilaana valitset hoitavan lääkärin, ja olet hänen privaattipotilas julkisella.
        Itse maksoin päiväkirurgisesta operaatiosta 300€. Kannattaa käyttää, muutoin sinut leikkaa se kuka on vuorossa leikkauslistan mukaan, saattaa olla myös harjoittelija.

        Eli siis olit EML potilas. Kuinka paljon tuosta 300 eurosta oli lääkärinpalkkiot ja salin käyttö kustannukset? Oliko myös anestesia lääkäri mukana?
        Kaikesta tiedoista olisin kiitollinen.


      • Tiitulle tietoa
        Tiitu kirjoitti:

        Eli siis olit EML potilas. Kuinka paljon tuosta 300 eurosta oli lääkärinpalkkiot ja salin käyttö kustannukset? Oliko myös anestesia lääkäri mukana?
        Kaikesta tiedoista olisin kiitollinen.

        Eli olin keskussairaalassa ortopedin EML-potilaana. Julkisella et maksa leikkaussalimaksuja, summassa oli sekä anestesialääkärin että ortopedin palkkio. Mielestäni kohtuullinen, yksityisellä olisi puhuttu 2000-3000€:sta.


      • Tiitu
        Tiitulle tietoa kirjoitti:

        Eli olin keskussairaalassa ortopedin EML-potilaana. Julkisella et maksa leikkaussalimaksuja, summassa oli sekä anestesialääkärin että ortopedin palkkio. Mielestäni kohtuullinen, yksityisellä olisi puhuttu 2000-3000€:sta.

        Ei ollenkaan paha hinta tuo 300 euroa. Mulla kuitenkin tuo selkäjuttu, joten varmaan hieman kalliimpaa ja kun ainakin joutuu sairaalassa olee kaksi kolme yötä. Mutta ei ollenkaan kuulosta pahalta, jos maksan leikkauksesta 500-800 euroa ja eikö kelakin ehkä jotain korvaa. sillee ku aattelee että kk lääkkeet maksaa jo 100 euroa ja fysikaalinen 300 euroa kk. ja tietysti ansion menetykset.


      • Vielä Tiitulle
        Tiitu kirjoitti:

        Ei ollenkaan paha hinta tuo 300 euroa. Mulla kuitenkin tuo selkäjuttu, joten varmaan hieman kalliimpaa ja kun ainakin joutuu sairaalassa olee kaksi kolme yötä. Mutta ei ollenkaan kuulosta pahalta, jos maksan leikkauksesta 500-800 euroa ja eikö kelakin ehkä jotain korvaa. sillee ku aattelee että kk lääkkeet maksaa jo 100 euroa ja fysikaalinen 300 euroa kk. ja tietysti ansion menetykset.

        Ortopedi pystyy kertomaan sinulle tarkan hinnan, itsekin kysyin ennen operaatiota.Ilmeisesti olet työelämässä, niin saat sairauspäivärahaa sairauslomasi ajaksi. Kelan korvausta voi kysyä Kelan toimistosta.


      • Tiitu
        Vielä Tiitulle kirjoitti:

        Ortopedi pystyy kertomaan sinulle tarkan hinnan, itsekin kysyin ennen operaatiota.Ilmeisesti olet työelämässä, niin saat sairauspäivärahaa sairauslomasi ajaksi. Kelan korvausta voi kysyä Kelan toimistosta.

        Niin mä olen ollut jo niin kauan saikulla että tipun Kelan päivärahoille. Se on osa syy miksi olenkin "innokas" leikkaukseen menemään, sillä jatkossa ansion menetys kk on 1300 euroa ja siihen kun lisää viel kaikki lääkkeet ja fysikaaliset maksust. Niin ei toi pahalta kuulosta jo vaan nopeesti pääsee leikkaukseen ja jos leikkaus lyhentään mun sairaslomaa vaikka yhdelläkin kuukaudella.


      • Nukkumatti
        Tiitu kirjoitti:

        Niin mä olen ollut jo niin kauan saikulla että tipun Kelan päivärahoille. Se on osa syy miksi olenkin "innokas" leikkaukseen menemään, sillä jatkossa ansion menetys kk on 1300 euroa ja siihen kun lisää viel kaikki lääkkeet ja fysikaaliset maksust. Niin ei toi pahalta kuulosta jo vaan nopeesti pääsee leikkaukseen ja jos leikkaus lyhentään mun sairaslomaa vaikka yhdelläkin kuukaudella.

        Sen verran lisäystä tuohon keskustelun kulkuun, että EML potilas ei pääse yhtään sen nopeammin leikkaukseen kuin muutkaan. Jonotusaika on sama. Ainoa ero ei-EML potilaaseen on se, että oman leikkaavan lääkärinsä saa valita, ja tästä siis myös potilas maksaa. Ja leikkaavan lääkärin lisäksi anestesialääkäri ottaa palkkion ja lisäksi potilas maksaa tavallisen hoitopäivämaksun.


      • EML-potilas
        Nukkumatti kirjoitti:

        Sen verran lisäystä tuohon keskustelun kulkuun, että EML potilas ei pääse yhtään sen nopeammin leikkaukseen kuin muutkaan. Jonotusaika on sama. Ainoa ero ei-EML potilaaseen on se, että oman leikkaavan lääkärinsä saa valita, ja tästä siis myös potilas maksaa. Ja leikkaavan lääkärin lisäksi anestesialääkäri ottaa palkkion ja lisäksi potilas maksaa tavallisen hoitopäivämaksun.

        Ei pääse teoriassa nopeammin, mutta käytännössä kyllä pääsee.


      • Toinen valitsija
        EML-potilas kirjoitti:

        Ei pääse teoriassa nopeammin, mutta käytännössä kyllä pääsee.

        Riippuu varmaan sairaalasta. Meillä paikallisessa EML -potilaana jono on pitempi kuin yleisenä, jos haluaa huippuosaajalle. Nopeammin voi päästä peruutuspaikalle niin yleisenä kuin EML -potilaana. Muuten käytännössäkin yhtä pitkä jono, josta jonohoitaja kutsuu potilaat. Asiaa kuulema seurataan suurennuslasilla. Eikös tää mahdollisuus joka tapauksessa lopu tän vuoden jälkeen eikä valitettavasti onnistu enää leikkaajan valinta.


      • EML-potilas
        Toinen valitsija kirjoitti:

        Riippuu varmaan sairaalasta. Meillä paikallisessa EML -potilaana jono on pitempi kuin yleisenä, jos haluaa huippuosaajalle. Nopeammin voi päästä peruutuspaikalle niin yleisenä kuin EML -potilaana. Muuten käytännössäkin yhtä pitkä jono, josta jonohoitaja kutsuu potilaat. Asiaa kuulema seurataan suurennuslasilla. Eikös tää mahdollisuus joka tapauksessa lopu tän vuoden jälkeen eikä valitettavasti onnistu enää leikkaajan valinta.

        Itseäni ei jonohoitaja kutsunut,sairaalassa jossa olin päiväkirurgiset potilaat eivät ole jonohoitajan hallinnassa. Nopeasti pääsin, sillä kiirellisyysluokituksella voi "kikkailla". Ei myöskään seurattu suurennuslasilla.


      • Anonyymi

        Erityismaksuluokassa pystyi valitsemaan esim. Leikkaavan lääkärin. Monet ortopedit oli perseestä =leikkauksen jälkeen jäät rollaattorin/pyörätuoliin. Kun valitset oikean/kunnollisen lääkärin pystyt kävelemään vielä 99v ellet kuole muuhun sairauteen.


      • Anonyymi
        Omakohtainen kokemus kirjoitti:

        EML-luokka poistuu ensi vuoden alussa. Eli EML-potilaana valitset hoitavan lääkärin, ja olet hänen privaattipotilas julkisella.
        Itse maksoin päiväkirurgisesta operaatiosta 300€. Kannattaa käyttää, muutoin sinut leikkaa se kuka on vuorossa leikkauslistan mukaan, saattaa olla myös harjoittelija.

        Siinäpä se, neuvoin äitiäni menemään EML. Ei menny ja Peijaksen puoskari operoi hänet. Siellä olisi kyllä ollut yksi asiansa osaava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe