Kuttu

HK:)

eli mulla on tällä hetkellä kuttu ja leikattu pukki. mä pitäisin ton kutun tosi mielelläni, mutta ilmeisesti mun on siitä luovuttava kun se puskee pieniä ja tappelee koko ajan pukin kanssa(pukki alakynnessä).. niin olisin kiinnostunut että haluaisiko joku noin 5-7.v kutun lemmikiksi tai siitokseen? sitä on lypsetty ja se on kiltti, mutta laitettiin se umpeen viime syksynä.
sit jos jollakin on leikattu pukki, jota ei voi/halua enää pitää niin pistäkääpä tänne.. ottaisin sen sitten kaveriksi pukilleni voi olla myös kilipukki, niin voin leikkuuttaa sen sitten itse.

11

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanni

Eikö niitä voisi pitää erillään, vaikka verkkoaidan toisella puolella kumpikin. Ainahan vuohet toisiaan puskee... enempi jos niillä ei ole tekemistä tai hormoonit hyrrää (kuttu voi äksyyntyä jos se ei saa tehdä kilejä ja toteuttaa kutun luontaista käyttäytymistä).

• tätiratsastaja

kiinnostaa,,missäspäin hän asustaa? mitähän tykkäis heppa&poni kavereista?
      "puskee pieniä" siis tarkoititko lapsia?

• Sanni

Vuohet pelkää hevosia, itse juuri hevosen hankittuani jouduin luopumaan vuohistani. Ne ei ymmärrä toisiaan.Erillään ne kuitenkin joutuu pitämään ja ehkä hevoselle voi olla niistä seuraa, toisinpäin ei kylläkään niin. Ja vaarallista on se, jos hevonen potkaisee vuohen ohutta luista jalkaa... tallilla jossa kävin, sattui tällainen tapaus. Vuohi on vuohelle parasta seuraa, vaikkakin ne alistaisi toisiaan.

• tätiratsastaja
        Sanni kirjoitti:

Vuohet pelkää hevosia, itse juuri hevosen hankittuani jouduin luopumaan vuohistani. Ne ei ymmärrä toisiaan.Erillään ne kuitenkin joutuu pitämään ja ehkä hevoselle voi olla niistä seuraa, toisinpäin ei kylläkään niin. Ja vaarallista on se, jos hevonen potkaisee vuohen ohutta luista jalkaa... tallilla jossa kävin, sattui tällainen tapaus. Vuohi on vuohelle parasta seuraa, vaikkakin ne alistaisi toisiaan.

taitaa olla yksilöllistä.. vuosia sitten vuokrasin yhtä heppaa josta sitten luovuin koska se oli riippuvainen vuohi kaverista, ei suostunut lähtemään pois tallilta jos ei vuohi ollut mukana, ja jos taluttaen väkisin hinasit liikkeelle ilman vuohta niin kyyti takaisin kotiin oli hengenvaarallisen hurjaa,,
        ja olenpa melkein joka tallilla vuohia nähnyt enkä ole huomannut niiden erityisemmin pelkäävän..

• Keiko
        tätiratsastaja kirjoitti:

taitaa olla yksilöllistä.. vuosia sitten vuokrasin yhtä heppaa josta sitten luovuin koska se oli riippuvainen vuohi kaverista, ei suostunut lähtemään pois tallilta jos ei vuohi ollut mukana, ja jos taluttaen väkisin hinasit liikkeelle ilman vuohta niin kyyti takaisin kotiin oli hengenvaarallisen hurjaa,,
        ja olenpa melkein joka tallilla vuohia nähnyt enkä ole huomannut niiden erityisemmin pelkäävän..

Siis vuohien ja hevosten yhteiselämästä. Männävuosina luuhasin tallilla, jossa oli molempia ja hyvin kaikki sujui. Laidunsivat jopa samalla laitumella kesäisin. Kun ajatellaan aikaa muutama vuosikymmen sitten, joka torpan navetassa oli elikkoa elikon kanssa sekaisin, ei silloin mietitty yhteensopivuutta. Välinpitämättömyydestäkään tuskin oli kyse, kun elanto oli niistä lihoista kiinni.

• Sanni
        Keiko kirjoitti:

Siis vuohien ja hevosten yhteiselämästä. Männävuosina luuhasin tallilla, jossa oli molempia ja hyvin kaikki sujui. Laidunsivat jopa samalla laitumella kesäisin. Kun ajatellaan aikaa muutama vuosikymmen sitten, joka torpan navetassa oli elikkoa elikon kanssa sekaisin, ei silloin mietitty yhteensopivuutta. Välinpitämättömyydestäkään tuskin oli kyse, kun elanto oli niistä lihoista kiinni.

Jos vuohi on ollut 5-7 vuotta vuohiseurassa, se ei osaa kaivata hevosia ihan hetkeen. Olen kyllä ollut talleilla joissa on ollut vuohiin tottuneita hevosia ja toisinpäin, mutta nuo vuohet ovat eläneet pienestä asti hevosten seurassa!!!! Ja sitäpaitsi kyse oli tässä tapauksessa vanhasta kutusta, joka todennäköisesti kaipaa lajitovereita kun on niiden seurassa elämänsä elänyt. Siis säälisin sitä, jos se nyt vanhoilla päivillään erotettaisiin hevosten seuraan joita se varmasti alkuun pelkäisi! Ja vuohiin tottumaton hevonen on kyllä vuohelle riski. Ikinä en unohda miten kävi sille Pilvi-vuohelle jota hevonen potkaisi. Pitelin tuon valkean vuohen päätä sylissä ja katselin itkien miten se kärsi, kunnes eläinlääkäri tuli sen lopettamaan. Ja potkaissut hevonen oli ihan kiltti mm. koirille ja lapsille.

• Marianne
        Sanni kirjoitti:

Jos vuohi on ollut 5-7 vuotta vuohiseurassa, se ei osaa kaivata hevosia ihan hetkeen. Olen kyllä ollut talleilla joissa on ollut vuohiin tottuneita hevosia ja toisinpäin, mutta nuo vuohet ovat eläneet pienestä asti hevosten seurassa!!!! Ja sitäpaitsi kyse oli tässä tapauksessa vanhasta kutusta, joka todennäköisesti kaipaa lajitovereita kun on niiden seurassa elämänsä elänyt. Siis säälisin sitä, jos se nyt vanhoilla päivillään erotettaisiin hevosten seuraan joita se varmasti alkuun pelkäisi! Ja vuohiin tottumaton hevonen on kyllä vuohelle riski. Ikinä en unohda miten kävi sille Pilvi-vuohelle jota hevonen potkaisi. Pitelin tuon valkean vuohen päätä sylissä ja katselin itkien miten se kärsi, kunnes eläinlääkäri tuli sen lopettamaan. Ja potkaissut hevonen oli ihan kiltti mm. koirille ja lapsille.

Olen samaa mieltä Sannin kanssa:kyllä vuohelle se toinen vuohi on parempi seuralainen jos se ei aiemmin ole ollut hevosten seurassa. En ainakaan omia kuttujani antaisi tallivuohiksi yksinään.

• m.j.

Olisin kiinnostunut teidän kutusta! omistan itse kaksi nandua mutta on vaan yksi ongelma... tilaa ei ole (siis lämmintä) . keväällä rakennan lisää tilaa sitte tulisi kysymykseen!
      kerro kutustasi!
      minkä värinen?
      koko?
      luonne ?
      mitä yksilöllisiä ruoka tottumuksia?
      tuleeko toimeen pikku lasten kanssa?
      jne!
      olisin hyvin kiinnostunut kutustasi! voit mailata:
      [email protected]
      kerro siis siitä lisäää!!

• HK:)

nyt vaan kaikille täs vähän infoa kun näytti olleen kiivas keskustelu meneillään...
        meidän vuohet on ollu heppojen kanssa, mutta ei olla uskallettu päästää samaan karsinaan niitä kun tamma on aika kova potkimaan. aitaan ne on uskaltautunu hevosten sekaan, mutta ei ne siellä kauaa uskalla olla. ovat enemmänkin ihmisen kuin hevosten perään...

m.j.:lle :

Linda on musta ja sillä on päässä ja olisko jossain sorkassa valkoista karvaa.
        Se on joku 40-50 cm korkea ja sillä on suorat ja tosi terävät sarvet.
        Luonteeltaan se on TOSI kiltti, mutta pieniä(itsensä kokoisia) lapsia tahtoo puskea ja saattaapa vaikka hypätä päällekin(tämä vain jos sitä ärsytetään tai lapset jätetään keskenään Lindan kanssa,hyvin harvoin).
        Lindalle kelpaa leivät, ruuantähteet,heinä, kaurat ja vettä tietysti on aina ollu ja suolakivi tai suolaa jossain astiassa.
        Linda on tehnyt kaksi kiliä ja se on jotain pohjalaista tai pohjanmaalaista rotua(jolta tulee maitoa ilman poikimistakin).
        Linda pärjää kyllä viileässäkin tilassa, sillä on paksu talvi villa, koska hepat siirtyi toiseen talliin niin tallin puoli on aika kylmä.

mulla ei nyt oo aikaa mailata kun on kiire ja kiireessä tätäkin kirjoitan, mailaapa sä mulle.ok?
        [email protected]

• vuohet on parhaita

haluaisin kysyä että ,kuinka pitkään vuohet elää?. meidän lähel on maatila.Siel on kaikkii ihanii eläimii.ja tietysti 5 vuohta. Yks niist on sellane iki ihana valkone kuttu.se on 6v mutta tösi pirteä tytön tyllerö. voiko vuohille opettaa temppuja?.siellä navetassa on 2v tyttökili Söpö.se osaa nousta pystyyn niin että takasörkat on maassa ja osaa kävellä noi 2m ,kahdella jalalla.

• Sanni

Vuohet voivat elää parikymppisiksi. Pukkien iän sanotaan jäävän alhaisemmaksi (n. 15v.) kuin kuttujen. Tosin jos kutulla teettää ahkerasti kilejä ja lypsää, sen elinikä todennäköisesti jää lyhyemmäksi kuin vain lemmikkinä pidettävän vuohen (...tai jolla vain muutamat kilit teetetään). Niin ja minä tunnen 20 vuotiaan vuohen, ne todella voi elää hyvällä hoidolla niin pitkään!
        Niin ja vuohet tosiaan on parhaita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      204
      7235
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      179
      2296
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1788
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1450
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1413
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      57
      1216
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      102
      1155
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1086
    9. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      1049
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      271
      1038
    Aihe