Koiranomistajana

liikuntavammainen

Edellisestä viestistä tuli mieleeni että soveltuuko koira liikuntarajoitteiselle? Erityisesti jos ei jaksa kovin pitkiä kävelylenkkejä? Täällä kellään kokemuksia?

16

1552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen tänä talvena hankkinut kääpiömäyräkoiranpennun. Se on suhteellisen helppohoitoinen. Pystyn itse kävelyttämään koiraa, mutta tarvitsen myös apua ulkoilutuksessa, koska pentu on vielä varsin tottumaton ulkoilemaan ja pysähtyy usein keskelle tietä, mikä on tasapainolleni erittäin haasteellista. Mäyräkoirat ovat energisiä, mutta eivät vaadi useiden kilometrien lenkkejä päivässä. Sisällä pentuani on melko helppo opettaa. Joillakin vammaisilla on huomattavasti isompiakin koiria. Kouluttaminen on erittäin tärkeää.

      • kääpiörotuja

        kummasti vain melkein jokaisen kohdalla lukee että ko. laji tarvitsee enemmän liikuntaa kuin pienet koirat yleensä, toisaalta kuulemma riippuu paljon omistajasta kuinka paljon lenkitetään. Miten ne isompien rotujen omistajat mahtavat hoitaa koiran ulkoilutukset? Varmaan heilläkin on lenkki-apua?


      • kääpiörotuja kirjoitti:

        kummasti vain melkein jokaisen kohdalla lukee että ko. laji tarvitsee enemmän liikuntaa kuin pienet koirat yleensä, toisaalta kuulemma riippuu paljon omistajasta kuinka paljon lenkitetään. Miten ne isompien rotujen omistajat mahtavat hoitaa koiran ulkoilutukset? Varmaan heilläkin on lenkki-apua?

        Suomen lapinkoira ja shetlanninlammaskoira, ollaan pärjätty hyvin niitten kaa. Periaatteessahan vammaiselle käy mikä vaan, sehän koira koulutuksesta niitti miten koira käyttäytyy ja tottakai asumto-olot vaikuttaa, esim. ei seefferiä kerrostaloon. ja liian pieni piski voi jäädä jalkoihin tai sähkärillä yliajetuksi.


    • Haaa!!!! Lempiaiheitani. Koirat siis :)

      Lyhyt vastaus on: miksi ei sopisi? Ulkoiluttaminen on tietenkin iso asia, mutta sitä varten on esim. sähkäri tietenkin oiva apuväline.

      Rotu sinänsä on aika sivuseikka. Kaikki ne tarvitsevat ulkoilua ja tilanteeseen sopivaa koulutusta. Myös kääpiörodut. Koiran koko ei myöskään vaikuta siihen, sopiiko koira kerrostaloon vai ei. Siihen vaikuttavat muut rodulliset ominaisuudet kuitenkin enemmän.

      Itsehän olen siinä onnellisessa asemassa että minulla on tilanteeseeni sopiva koira, eli virallinen avustajakoira. Ja suosittelenkin lämpimästi sellaisen anomista. Sellaista ei tietenkään, ikävä kyllä, erityisen helposti saa. Mutta katsoppas vaikka http://www.avustajakoira.fi niin saat lisätietoa.

      • ja koirani on oppinut

        erittäin hyvin kulkemaan kanssani - tietysti olen myös kouluttanut häntä siihen. Koirani on hiukan sekarotuinen sheltti (borderia mukana), eli pitää minusta hyvää huolta ja koulutettuna noudattaa ohjeita kuuliaisesti. Juoksulenkkejä en tietenkään voi tehdä mutta onneksi lähellä on metsikkö, jossa koiran voi päästää irti ja antaa juosta kepinheittoleikkiä, josta hän pitää kovasti! Siitä vaan koiranomistajaksi mutta valitse helposti koulutettava ja pienikokoinen rotu!


    • gane33v

      kannattas laittaa millälailla oot liikunta rajoteinen ym... niin koira kasvattajat osaa mietiä et passaisko oma rotu jos hyvin käy niin voisit valmiiksi koulutetun koiran löytää / Hyvä kasvattaja vois kouluttaa koiran sinulle / sinun kanssa kulujahan siitä koituu. mut sehän on ymmärrettävää. niin ja tärkeää millainen asuin muoto sulla on. itse kasvatan TM koira rotua vaatii paljon kasvattajalta et ei vältämättä sun rotu. Ihmisen Paras Ystävä On Koira onea etsintään

      • vammasta

        eli kävelen lyhyitä matkoja, pidemmille tarvitsen ehkä jo kyynärsauvoja, minulla on siis jalkaproteesi. Tuota minäkin olen miettinyt että vapaana juostessaan palloleikeissä koira voisi saada hyvin liikuntaa. Asun rivitalossa rauhallisella asuinalueella.


    • kun kyselee

      niin mikään koirarotu ei sovi liikuntarajoitteisille koska koirat tarvitsevat pitkiä lenkkejä voidakseen hyvin.

      • ...kasvattajille pitää kertoa, että liikuntarajoitteisuus ei estä sitä että koira saa riittävää liikuntaa.

        Aika harvan "terveen" ihmisen koira saa samanlaisia lenkkejä kuin esim. minun koirani. Metriäkään en kylläkään itse kävele...

        Paljon on tietenkin sitten kiinni oman sairaalapiirin suhtautumisessa ulkona liikkumisen apuvälineisiin, joka ikävä kyllä saattaa olla erittäin nihkeää :(


      • on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
        Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton. kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattavaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
        Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.


      • minäkin olen
        kanosmn kirjoitti:

        on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
        Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton. kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattavaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
        Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.

        Ja kun ajatellaan niin ei papukaijoja tai kanejakaan ole alunperin pidetty häkissä, tai lehmiä navetassa. Eikö niitäkin sitten pitäisi ulkoiluttaa tunti kaupalla jos ajatellaan niiden alkuperää? Ja siis pitäisihän ihmistenkin suositusten mukaan urheilla ja liikkua paljon mutta eipä onnistu kaikilta ja silti elellään suht terveinä ja tyytyväisinä.


      • kanosmn kirjoitti:

        on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
        Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton. kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattavaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
        Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.

        on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja.
        Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle.
        Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
        Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.


      • venomde

        On niitä sellasiiki rotuja joille paljo liikunta on kauhistus. Mopsi käypi tästä loistavana esimerkkinä


      • suositelleet
        venomde kirjoitti:

        On niitä sellasiiki rotuja joille paljo liikunta on kauhistus. Mopsi käypi tästä loistavana esimerkkinä

        juuri mopsia, samoin kuulemma kiinanpalatsikoira olisi sopiva. Entäpä nyt niin muodikas chihuahua? Kellään täällä sitä rotua?


    • Satuliini =)

      Nelosella pyörii perjantai-iltaisin kiva puolituntinen ohjelma nimeltä Häntä pystyyn.
      Ensi perjantaina 6.4. klo20:00 ohjelmassa on mm. avustajakoirajuttu

    • ja energinen palveluskoira

      rotuinen,joka vaatii liikuntaa ja toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe