Edellisestä viestistä tuli mieleeni että soveltuuko koira liikuntarajoitteiselle? Erityisesti jos ei jaksa kovin pitkiä kävelylenkkejä? Täällä kellään kokemuksia?
Koiranomistajana
16
1502
Vastaukset
Olen tänä talvena hankkinut kääpiömäyräkoiranpennun. Se on suhteellisen helppohoitoinen. Pystyn itse kävelyttämään koiraa, mutta tarvitsen myös apua ulkoilutuksessa, koska pentu on vielä varsin tottumaton ulkoilemaan ja pysähtyy usein keskelle tietä, mikä on tasapainolleni erittäin haasteellista. Mäyräkoirat ovat energisiä, mutta eivät vaadi useiden kilometrien lenkkejä päivässä. Sisällä pentuani on melko helppo opettaa. Joillakin vammaisilla on huomattavasti isompiakin koiria. Kouluttaminen on erittäin tärkeää.
- kääpiörotuja
kummasti vain melkein jokaisen kohdalla lukee että ko. laji tarvitsee enemmän liikuntaa kuin pienet koirat yleensä, toisaalta kuulemma riippuu paljon omistajasta kuinka paljon lenkitetään. Miten ne isompien rotujen omistajat mahtavat hoitaa koiran ulkoilutukset? Varmaan heilläkin on lenkki-apua?
kääpiörotuja kirjoitti:
kummasti vain melkein jokaisen kohdalla lukee että ko. laji tarvitsee enemmän liikuntaa kuin pienet koirat yleensä, toisaalta kuulemma riippuu paljon omistajasta kuinka paljon lenkitetään. Miten ne isompien rotujen omistajat mahtavat hoitaa koiran ulkoilutukset? Varmaan heilläkin on lenkki-apua?
Suomen lapinkoira ja shetlanninlammaskoira, ollaan pärjätty hyvin niitten kaa. Periaatteessahan vammaiselle käy mikä vaan, sehän koira koulutuksesta niitti miten koira käyttäytyy ja tottakai asumto-olot vaikuttaa, esim. ei seefferiä kerrostaloon. ja liian pieni piski voi jäädä jalkoihin tai sähkärillä yliajetuksi.
Haaa!!!! Lempiaiheitani. Koirat siis :)
Lyhyt vastaus on: miksi ei sopisi? Ulkoiluttaminen on tietenkin iso asia, mutta sitä varten on esim. sähkäri tietenkin oiva apuväline.
Rotu sinänsä on aika sivuseikka. Kaikki ne tarvitsevat ulkoilua ja tilanteeseen sopivaa koulutusta. Myös kääpiörodut. Koiran koko ei myöskään vaikuta siihen, sopiiko koira kerrostaloon vai ei. Siihen vaikuttavat muut rodulliset ominaisuudet kuitenkin enemmän.
Itsehän olen siinä onnellisessa asemassa että minulla on tilanteeseeni sopiva koira, eli virallinen avustajakoira. Ja suosittelenkin lämpimästi sellaisen anomista. Sellaista ei tietenkään, ikävä kyllä, erityisen helposti saa. Mutta katsoppas vaikka http://www.avustajakoira.fi niin saat lisätietoa.- ja koirani on oppinut
erittäin hyvin kulkemaan kanssani - tietysti olen myös kouluttanut häntä siihen. Koirani on hiukan sekarotuinen sheltti (borderia mukana), eli pitää minusta hyvää huolta ja koulutettuna noudattaa ohjeita kuuliaisesti. Juoksulenkkejä en tietenkään voi tehdä mutta onneksi lähellä on metsikkö, jossa koiran voi päästää irti ja antaa juosta kepinheittoleikkiä, josta hän pitää kovasti! Siitä vaan koiranomistajaksi mutta valitse helposti koulutettava ja pienikokoinen rotu!
- gane33v
kannattas laittaa millälailla oot liikunta rajoteinen ym... niin koira kasvattajat osaa mietiä et passaisko oma rotu jos hyvin käy niin voisit valmiiksi koulutetun koiran löytää / Hyvä kasvattaja vois kouluttaa koiran sinulle / sinun kanssa kulujahan siitä koituu. mut sehän on ymmärrettävää. niin ja tärkeää millainen asuin muoto sulla on. itse kasvatan TM koira rotua vaatii paljon kasvattajalta et ei vältämättä sun rotu. Ihmisen Paras Ystävä On Koira onea etsintään
- vammasta
eli kävelen lyhyitä matkoja, pidemmille tarvitsen ehkä jo kyynärsauvoja, minulla on siis jalkaproteesi. Tuota minäkin olen miettinyt että vapaana juostessaan palloleikeissä koira voisi saada hyvin liikuntaa. Asun rivitalossa rauhallisella asuinalueella.
- kun kyselee
niin mikään koirarotu ei sovi liikuntarajoitteisille koska koirat tarvitsevat pitkiä lenkkejä voidakseen hyvin.
...kasvattajille pitää kertoa, että liikuntarajoitteisuus ei estä sitä että koira saa riittävää liikuntaa.
Aika harvan "terveen" ihmisen koira saa samanlaisia lenkkejä kuin esim. minun koirani. Metriäkään en kylläkään itse kävele...
Paljon on tietenkin sitten kiinni oman sairaalapiirin suhtautumisessa ulkona liikkumisen apuvälineisiin, joka ikävä kyllä saattaa olla erittäin nihkeää :(on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton. kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattavaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.- minäkin olen
kanosmn kirjoitti:
on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton. kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattavaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.Ja kun ajatellaan niin ei papukaijoja tai kanejakaan ole alunperin pidetty häkissä, tai lehmiä navetassa. Eikö niitäkin sitten pitäisi ulkoiluttaa tunti kaupalla jos ajatellaan niiden alkuperää? Ja siis pitäisihän ihmistenkin suositusten mukaan urheilla ja liikkua paljon mutta eipä onnistu kaikilta ja silti elellään suht terveinä ja tyytyväisinä.
kanosmn kirjoitti:
on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja. Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle. Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.on tärkeää, että saa huomiota, ruokaa, pääsevät ulos asioille ja haistelemaan muiden koirien jättämiä tuoksuja.
Tuollaiset kymmenien kilometrien lenkit hikinauha päässä ovat tärkeämpiä sille koiran ulkoiluttajalle kun koiralle.
Monesti on kauheeta seurattaa kun mennään piuhapiukalla kilometri tolkulla juosten tai hyvässä lykyssä fillarilla,
Väitän, että moni vammainen koiranomistaja tarjoaa koirailleen rikkaampaa ja tasapainoisempaa elämää kun moni ns vammaton.- venomde
On niitä sellasiiki rotuja joille paljo liikunta on kauhistus. Mopsi käypi tästä loistavana esimerkkinä
- suositelleet
venomde kirjoitti:
On niitä sellasiiki rotuja joille paljo liikunta on kauhistus. Mopsi käypi tästä loistavana esimerkkinä
juuri mopsia, samoin kuulemma kiinanpalatsikoira olisi sopiva. Entäpä nyt niin muodikas chihuahua? Kellään täällä sitä rotua?
- Satuliini =)
Nelosella pyörii perjantai-iltaisin kiva puolituntinen ohjelma nimeltä Häntä pystyyn.
Ensi perjantaina 6.4. klo20:00 ohjelmassa on mm. avustajakoirajuttu - ja energinen palveluskoira
rotuinen,joka vaatii liikuntaa ja toimintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 367191
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04708- 624009
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292978Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362973Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452596Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262535- 301942
- 401883
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731787