Asensin ubuntu 6.10 EdgyEft. Varmaan kaikki pelaa melko hyvin, mutta näytön molemmissa reunoissa mustat 2 cm:n surunauhat kiusaa. Käytän vuorotellen XP:tä, jossa näytön pinta on hyvin käytetty hyväksi. Epäilen liekö käyttänyt sopivaa ohjainta hommaan. Näyttönä on Nokia Valuegraph 447V.
Olen senverran tumpelo, että en osaa katsoa oikeasta kohtaa (missä lie) nykyistä ohjainta ja vielä vähemmän sen osasin tuosta vaan asentaa. Osaisikohan joku neuvoa, miten saan käytettyä koko näytön pinta-alan hyväksi, ilman jokakertaista säätämistä, kun vaihdan vinkun ja ubun välillä?
Surunäyttö
9
554
Vastaukset
- näyttösi omista
nappuloista säätää kuvaa ensin enneku teet muuta.
- ubussa.
Sen olen kyllä kokeillut, mutta juuri siitä toistuvasta ruuvaamisesta haluanakin päästä eroon: vinkusssa ruuvataan toiseen suuntaan ja ubussa toiseen. Ei ole mielekästä.
- BBTW
ubussa. kirjoitti:
Sen olen kyllä kokeillut, mutta juuri siitä toistuvasta ruuvaamisesta haluanakin päästä eroon: vinkusssa ruuvataan toiseen suuntaan ja ubussa toiseen. Ei ole mielekästä.
Itselläni oli myös samaa ongelmaa vanhan putkinäytön kanssa... Noh... Vika oli siinä, että Ubuntu käyttää oletuksena ATI:n näytönohjainten kanssa "ati" ohjainta joka saattaa tuoda ongelmia jos käytössä on myös Windows.
Ongelma korjaantui ottamalla käyttöön "fglrx" ajurit, jonka jälkeen näytön asetukset olivat samat niin Ubuntun kuin XP:nkin kanssa.
Ohjeita näyttisajureille:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto#N.C3.A4yt.C3.B6nohjaimen_3D-ajurit
...jos käytössä on tosiaan ATI:n ohjain, katso tuo "ati - tapa 2" kohta... - asenna ajurit
ubussa. kirjoitti:
Minulla oli sama vika,asensin näytönohjaimen ajurit
myös ubuntun puolelle. Samoin pitänee tehdä
sinullakin. - ubussa
BBTW kirjoitti:
Itselläni oli myös samaa ongelmaa vanhan putkinäytön kanssa... Noh... Vika oli siinä, että Ubuntu käyttää oletuksena ATI:n näytönohjainten kanssa "ati" ohjainta joka saattaa tuoda ongelmia jos käytössä on myös Windows.
Ongelma korjaantui ottamalla käyttöön "fglrx" ajurit, jonka jälkeen näytön asetukset olivat samat niin Ubuntun kuin XP:nkin kanssa.
Ohjeita näyttisajureille:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto#N.C3.A4yt.C3.B6nohjaimen_3D-ajurit
...jos käytössä on tosiaan ATI:n ohjain, katso tuo "ati - tapa 2" kohta...Tein noiden ohjeiden mukaan pilkulleen ja tuloksena on vilkkuva harmaa/musta näyttö. Nyt sitten on aika vaikea palauttaa varmistettua confi-tiedostoa takaisin. Mitenkähän sen sitten voisi tehdä?
- BBTW
ubussa kirjoitti:
Tein noiden ohjeiden mukaan pilkulleen ja tuloksena on vilkkuva harmaa/musta näyttö. Nyt sitten on aika vaikea palauttaa varmistettua confi-tiedostoa takaisin. Mitenkähän sen sitten voisi tehdä?
Jos teit tuon Ubuntu wikin ohjeen mukaan backupin komennolla:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backuppi
saat sen palautettua komennolla:
sudo /etc/X11/xorg.conf_backuppi /etc/X11/xorg.conf
Mutta sitä ennen paina "ctrl alt F1" niin pääset nuo komennot komentamaan. - ubussa.
BBTW kirjoitti:
Jos teit tuon Ubuntu wikin ohjeen mukaan backupin komennolla:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backuppi
saat sen palautettua komennolla:
sudo /etc/X11/xorg.conf_backuppi /etc/X11/xorg.conf
Mutta sitä ennen paina "ctrl alt F1" niin pääset nuo komennot komentamaan.Toimii taas, mutta ohjeesi olisi kaivannut jonkun komennonkin. Sitä se ubu valitti. No lisäsin cp:n nii johan toimi.
Itse asiassa tiesin, mitä pitää tehdä, mutta en miten. Eli komentorivin näkyviin saaminen ei ollut tiedossani. Nyt on ja siitä Kiitos!
ATI:n ohjainhan koneessa on, mutta ne ohjeet eivät nyt sopineet tähän näköjään (eli ohjain on Radeon 9250). Jos joku löytäisi tai tietäisi tälle ohjaimelle ajuria niin olisin tiedosta kiitollinen. Näin noviisina ja kielitaidottomana en sitä taida itse löytää.
- Näytön speksit
Käytätkö molemmissa käyttöjärjestelmissä samoja resoluutioita samoilla virkistystaajuuksilla?
Virkistaajuuksiin vaikuttavat xorg.conf:in VertRefresh sekä HorizSync arvot.
Lisäksi xorg.confissa voidaan määritellä DisplaySize sekä tietyt ModeLine:t.
xvidtune lienee ohjelma, jolla saa infoa noista modelineistä. - tyhmä ja mahdoton
Mulla oli samanlainen ongelma. Kuva vetäytyi n. 2 cm näytön paneelin reunasta, enkä saanut mitenkään korjattua. Tämä ilmeni vain suurilla resoluutioilla nvidia-glx ajureilla. Ratkaisu oli DVI kaapeli. Se maksoi 27 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342