Kumpi naulain

mikä naulain

Ostanko paineilmalla vain kaasulla (letkuton)toimivan naulaimen.Käyttäisin tätä 60-90mm naulaamiseen runko,ulkovuori jne. naulaukseen.Riittäkö 500-600 euroa uudenostoon, löytyykö toimivia käytettyjä jos niin mistä?

17

21987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli letkutykki

Osta runkotykki letkuvehkeenä ja siihen käypä siirrettävä kompukka. Impulssi eli kaasupyssy on kallis ja vikaherkkä leikkikalu. Ammattikäytössä se on usein pakollinen mutta kannattaa ostaa vasta kun tietää mitä on ostamassa.
      Uusi hyvä letkutykki maksaa siinä 500-700 e. käytettynä saa puoleen hintaan. Kinuskit on käypiä yhden talon tekoon. Maksaa siinä 100-150e
      Impulssi maksaa siinä 650e uutena ja käytettynä pari sataa.Huuto.netistä löytyy.

• Rakennusmies

paineilmalla toimivan runkonaulaimen joka ampuu 21 asteista naulaa, tällöin kyseiset naulat soveltuvat paremmin myös ulkovuorauksen naulaamiseen kun nauloissa on täyskanta. Jos ostat paineilmanaulaimen ja kompressorin (etkä kaasunaulainta) niin voit ostaa jälkeenpäin myös muista paineilmalla toimivia laitteita kuten, viimeistelynaulaimen listoitus töihin ja hakasnaulaimen panelointiin yms.

Edelliselle vastaajalle terveisiä, että kaasunaulain ainakaan Paslode ole sen vika herkempi kuin paineilmanaulain, vaatii vaan puhdistusta silloin tällöin ja varsinkin jos käyttää eri kaasuja kuin valmistajan omia niin useammin. Itse olen ampunut n. 30 000 naulaa kyseisellä naulaimella ja puhdistanut sen kahdesti.

• eli letkutykki,.

Eri mieltä olen noista kaasupyssy funktioista. Kyllä sen pitäisi suomalaisen tietää mitä tapahtuu kun ranskalainen insinööri valmistaa työkaluja. Kokemusta on muistaakseni seitsemästä paslodesta ja niistä ei ole yksikään toiminut letkutykin veroisesti. Syöttöhäiriöitä,kaasuongelmia,jumituksia,akkukipu
        ja jne. ja ihan sama kenen kaasuja käytät taikka miten huoltelet. Sen lisäksi naulat maksaa tuplan ja huollot suolaa.
        Kattohommissa jos ei jaksa vedellä letkuja ja naulankannat ei jää näkyviin niin se on kätevä(jos toimii)Mutta ei impulssista letkupyssyn korvikkeeksi ole pelkästään pasloden turvakytkimen kanssa menee hermot jos tarkoitus on tehdä töitä eikä katsella puluja.
        Talvikäyttö on sitten vielä oma erillinen juttunsa. mm.noiden vuoksi ja monen muun vuoksi suosittelen ostamaan impulssin vasta sitten kun tietää mitä on ostamassa.Eli letkutykki on paljon nopeampi,halvempi ja varmempi ampumaan.
        Hitachista,beasta ja mikä se yksi nyt olikaan en tiedä mutta ymmärtääkseni ne kopioi paljolti paslodea.

• Rakennusmies
        eli letkutykki,. kirjoitti:

Eri mieltä olen noista kaasupyssy funktioista. Kyllä sen pitäisi suomalaisen tietää mitä tapahtuu kun ranskalainen insinööri valmistaa työkaluja. Kokemusta on muistaakseni seitsemästä paslodesta ja niistä ei ole yksikään toiminut letkutykin veroisesti. Syöttöhäiriöitä,kaasuongelmia,jumituksia,akkukipu
        ja jne. ja ihan sama kenen kaasuja käytät taikka miten huoltelet. Sen lisäksi naulat maksaa tuplan ja huollot suolaa.
        Kattohommissa jos ei jaksa vedellä letkuja ja naulankannat ei jää näkyviin niin se on kätevä(jos toimii)Mutta ei impulssista letkupyssyn korvikkeeksi ole pelkästään pasloden turvakytkimen kanssa menee hermot jos tarkoitus on tehdä töitä eikä katsella puluja.
        Talvikäyttö on sitten vielä oma erillinen juttunsa. mm.noiden vuoksi ja monen muun vuoksi suosittelen ostamaan impulssin vasta sitten kun tietää mitä on ostamassa.Eli letkutykki on paljon nopeampi,halvempi ja varmempi ampumaan.
        Hitachista,beasta ja mikä se yksi nyt olikaan en tiedä mutta ymmärtääkseni ne kopioi paljolti paslodea.

käyttäjässä vikaa? Olin nimittäin paikallisen rakennustarvikeliikkeen ja Pasloden edustajan järjestämässä info/huolto tilaisuudessa ja siellä kyseltiin käyttäjien kokemuksia naulaimesta. Paikalla oli 20 henkeä itseni lisäksi ja kaikki oli ammattirakentajia ja käyttänyt kyseistä naulainta. Vain kaksi oli onnistunut "saamaan" osia rikki naulaimesta, toisen oli katkennut nokan kiristysruuvit ja toisen tuuletinpropellin akseli.

Naulain sai siis toimivuudeltaan tuon porukan mukaan kiitettävän, ainoastaan talvikäyttö koettiin hankalaksi kun täytyy muistaa pitää akku ja kaasut lämpimänä ennen kuin aloittaa työt ja jos pitää taukoa välissä.

Syöttövirhettä en ole onnistunut saamaan aikaiseksi muuta kuin Sencon nauloilla koska niissä on sellainen ero, että Sencon naulat on kammassa vieri vieressä kun taas Pasloden omissa nauloissa on millin rako jokaisen välissä.

Toki niin monta on varmaan mielipidettä kuin on naulaajaakin. Kyllä itseltänikin löytyy letkutykki, mutta käytän enemmän kaasunaulainta.

• jopas on.
        Rakennusmies kirjoitti:

käyttäjässä vikaa? Olin nimittäin paikallisen rakennustarvikeliikkeen ja Pasloden edustajan järjestämässä info/huolto tilaisuudessa ja siellä kyseltiin käyttäjien kokemuksia naulaimesta. Paikalla oli 20 henkeä itseni lisäksi ja kaikki oli ammattirakentajia ja käyttänyt kyseistä naulainta. Vain kaksi oli onnistunut "saamaan" osia rikki naulaimesta, toisen oli katkennut nokan kiristysruuvit ja toisen tuuletinpropellin akseli.

Naulain sai siis toimivuudeltaan tuon porukan mukaan kiitettävän, ainoastaan talvikäyttö koettiin hankalaksi kun täytyy muistaa pitää akku ja kaasut lämpimänä ennen kuin aloittaa työt ja jos pitää taukoa välissä.

Syöttövirhettä en ole onnistunut saamaan aikaiseksi muuta kuin Sencon nauloilla koska niissä on sellainen ero, että Sencon naulat on kammassa vieri vieressä kun taas Pasloden omissa nauloissa on millin rako jokaisen välissä.

Toki niin monta on varmaan mielipidettä kuin on naulaajaakin. Kyllä itseltänikin löytyy letkutykki, mutta käytän enemmän kaasunaulainta.

Mutta piti kysymäni millä voidellaan ilmanaulaimet oikein.On merkkikohtaisia spray-pulloja,liittimeen asennettavia öljykuppeja (ja mitähän laatua siihen kuuluu panna) sekä "huoltoyksiköitä"joissa vedenerotin,paineensäädin ja öljytin.Itse olen tiputellut synteettistä moottoriöljyä liittimestä,kai se on pienempi paha kuin ei mitään.Laitteet Duo-fast runko,Senco viimeistely ja joku kinkki nitoja.Sanokaas nyt mikä näille kaikille kelpaisi ja tulisiko öljy letkua myöten todella perille asti sumuna vai jääkö letkuun ? Miten olisi ilmajarrujen jäänesto Aerol,sisältäähän sekin voiteluainetta ?

• eli letkutykki
        Rakennusmies kirjoitti:

Taitaa olla käyttäjässä vikaa joo tai oikeastaan ehkä käyttäjän vaatimuksissa. Tuon hintaisen vehkeen kuuluu toimia niin ettei sen kanssa tarvi leikkiä.Mulla on kotona pleikkari jos leikityttää leikin sen kanssa,töissä vehkeiden ei jaksa.
        Letkutykin kanssa ei yleensä tarvi leikkiä se toimii melkein aina. Kunhan vaan letkut seuraa perässä ja kompukka on tarpeeksi iso.
        Mun mielestä paslode on jossakin määrin teknisesti raakile huolimatta sen pitkästä markkinoilla olosta. Tehdas on patenttinsa turvin tyytynyt vain myymään vanhaa mallia ilman varsinaista tuotekehitystä mitä nyt välillä on värjätty osia eri maalilla. Varsinaisia vikoja paslodessa on ollut melko harvoin mutta noista pikku kiusoista ei ole tullut loppua. esim. tuo turvakytkin eli nokka on järkyttävä tekele. Vehkeellä ei saa ammuttua kuin tarkasti oikeasta kulmasta painaen. Sen kanssa menee hermot. sen lisäksi se syvyyssäätö ei tahdo pysyä paikoillaan ja sitä saa jatkuvasti olla säätämässä. Taikka sitten yrittää vetää se niin saatanan piukkaan että pysyy.Eikä se pysy siltikään. Sen vuoksi siitä joku oli sen ruuvin katkaissut.

Tuo mainitsemasi ammattiväen kokouksen info sisältöön lienee todellinen syy vieraskoreus ja kohteliaisuus. Ei ole kovin kohteliasta mennä edustajan tilaisuuteen mouhoamaan että teitin vehkeet on paskoja. Kyllä sitä kohteliaasti annetaan kiitettäviä arvosanoja vaikka oikeasti oltaisiin eri mieltä.Niin mä ainakin tekisin. En ole mielipiteiteni kanssa yksin mitä olen ammattiväen kanssa jutellut. Impulssin ongelmat ei ole yksittäistapauksia. Se vehje nyt vaan on letkuttomuudestaan ja muun tarjonnan puutteesta muodostunut suosituksi. Ei se mitenkään hyvä vehje ole. Sen vuoksi en suosittele sitä kenellekään joka ei ymmärrä mitä oikeasti on ostamassa.

Syöttövirheitä tulee jatkuvalla syötöllä. Se kuuluu laitteen ominaisuuksiin.En usko tuota kommettiasi niiden puuttumisesta. Jostain syystä vain kaunistelet tai unohdat ilmiön. En myöskään ymmärrä tuota millinrako teoriaa. Ainakin pasloden laatikot mitä täällä myydään ei sisällä mitään millin rakoja kammoissa.
        Yksi mielenkiintoinen pointti on myös jotta paslode ei ammu edes omia merkkinaulojaan kunnolla. Oletko ampunut koskaan 90mm kuumasinkittyjä kampoja? Uusi paslode ampuu niitä hetken aikaa pohjaan mutta käytetty ei. Joku asiantuntija tiesi kertoa että,laitteen lyöntienergia ei riitä enää käytetyssä saattamaan niitä pohjaan. Pitää olla saattovasara mukana. Tyyppiesimerkki ranskalaisesta disainista.
        Sitäkään moni ei tiedä että impulssi ei sovellu sarjatykitykseen. Letkulla se onnistuu vaivatta.
        Mä käytän aina kun mahdollista ja aina kun jaksaa vedellä kompukoita letkuja jne.letkutykkiä se pelaa ja on paljon halvempi ja toimintavarmempi käyttää.

• Rakennusmies
        jopas on. kirjoitti:

Mutta piti kysymäni millä voidellaan ilmanaulaimet oikein.On merkkikohtaisia spray-pulloja,liittimeen asennettavia öljykuppeja (ja mitähän laatua siihen kuuluu panna) sekä "huoltoyksiköitä"joissa vedenerotin,paineensäädin ja öljytin.Itse olen tiputellut synteettistä moottoriöljyä liittimestä,kai se on pienempi paha kuin ei mitään.Laitteet Duo-fast runko,Senco viimeistely ja joku kinkki nitoja.Sanokaas nyt mikä näille kaikille kelpaisi ja tulisiko öljy letkua myöten todella perille asti sumuna vai jääkö letkuun ? Miten olisi ilmajarrujen jäänesto Aerol,sisältäähän sekin voiteluainetta ?

wurthin tai vastaavan paineilmavoiteluöljyä pieni tippapullo josta sitten käyttömäärän mukaan laitat muutaman tipan naulaimeen silloin tällöin ei sen valmistajan omaa tarvi olla.

Letkutykille, katso tarkemmin Pasloden omia kampoja vaikka valoa vasten niin naulojen välissä on pienet raot kun taas Sencon naulat ovat aivan kiinni toisissaan. Se tekee sellaisen ilmiön kun ampuu muun valmistajan nauloja, että iskuri nirhaa pienen palan pois seuraavaksi ammuttavasta naulasta ja seuraavasta vielä suuremman ja kun tarpeaksi monta laukaisua tekee niin tulee kaksi naulaa yhdellä kertaa.

Tosiaankin ainoat syöttövirheet mitä itsellä on ollut on, että kun laittaa katkenneita kampoja pyssyyn niin niissä jatkopaikossa tulee välillä tyhjiä laukauksia, mutta jumiin ei siis ole yhtään naulaa kärkeen koskaan jäänyt. Letkupyssyä käytän ulkovuorauksen ja räystäänaluslautojen kiinnittämisessä, en juurikaan muuten.

Itselle ei vielä tähän mennessä ole tullut tilannetta, että olisi tarvinnut "sarjatuli" toimintoa, Paslodessa sitä ei olekkaan mutta letkupyssystä se löytyy ja 4 omakotitaloa autotalleineen olen tehnyt.

• Rakennusmies kirjoitti:

wurthin tai vastaavan paineilmavoiteluöljyä pieni tippapullo josta sitten käyttömäärän mukaan laitat muutaman tipan naulaimeen silloin tällöin ei sen valmistajan omaa tarvi olla.

Letkutykille, katso tarkemmin Pasloden omia kampoja vaikka valoa vasten niin naulojen välissä on pienet raot kun taas Sencon naulat ovat aivan kiinni toisissaan. Se tekee sellaisen ilmiön kun ampuu muun valmistajan nauloja, että iskuri nirhaa pienen palan pois seuraavaksi ammuttavasta naulasta ja seuraavasta vielä suuremman ja kun tarpeaksi monta laukaisua tekee niin tulee kaksi naulaa yhdellä kertaa.

Tosiaankin ainoat syöttövirheet mitä itsellä on ollut on, että kun laittaa katkenneita kampoja pyssyyn niin niissä jatkopaikossa tulee välillä tyhjiä laukauksia, mutta jumiin ei siis ole yhtään naulaa kärkeen koskaan jäänyt. Letkupyssyä käytän ulkovuorauksen ja räystäänaluslautojen kiinnittämisessä, en juurikaan muuten.

Itselle ei vielä tähän mennessä ole tullut tilannetta, että olisi tarvinnut "sarjatuli" toimintoa, Paslodessa sitä ei olekkaan mutta letkupyssystä se löytyy ja 4 omakotitaloa autotalleineen olen tehnyt.

etpäs sitten mitään kalliimpaa, ja turhempaa firmaa tiennyt, kuin wurth, t: n 60 okt, rakentanut..

• Nimetön
        eli letkutykki kirjoitti:

Taitaa olla käyttäjässä vikaa joo tai oikeastaan ehkä käyttäjän vaatimuksissa. Tuon hintaisen vehkeen kuuluu toimia niin ettei sen kanssa tarvi leikkiä.Mulla on kotona pleikkari jos leikityttää leikin sen kanssa,töissä vehkeiden ei jaksa.
        Letkutykin kanssa ei yleensä tarvi leikkiä se toimii melkein aina. Kunhan vaan letkut seuraa perässä ja kompukka on tarpeeksi iso.
        Mun mielestä paslode on jossakin määrin teknisesti raakile huolimatta sen pitkästä markkinoilla olosta. Tehdas on patenttinsa turvin tyytynyt vain myymään vanhaa mallia ilman varsinaista tuotekehitystä mitä nyt välillä on värjätty osia eri maalilla. Varsinaisia vikoja paslodessa on ollut melko harvoin mutta noista pikku kiusoista ei ole tullut loppua. esim. tuo turvakytkin eli nokka on järkyttävä tekele. Vehkeellä ei saa ammuttua kuin tarkasti oikeasta kulmasta painaen. Sen kanssa menee hermot. sen lisäksi se syvyyssäätö ei tahdo pysyä paikoillaan ja sitä saa jatkuvasti olla säätämässä. Taikka sitten yrittää vetää se niin saatanan piukkaan että pysyy.Eikä se pysy siltikään. Sen vuoksi siitä joku oli sen ruuvin katkaissut.

Tuo mainitsemasi ammattiväen kokouksen info sisältöön lienee todellinen syy vieraskoreus ja kohteliaisuus. Ei ole kovin kohteliasta mennä edustajan tilaisuuteen mouhoamaan että teitin vehkeet on paskoja. Kyllä sitä kohteliaasti annetaan kiitettäviä arvosanoja vaikka oikeasti oltaisiin eri mieltä.Niin mä ainakin tekisin. En ole mielipiteiteni kanssa yksin mitä olen ammattiväen kanssa jutellut. Impulssin ongelmat ei ole yksittäistapauksia. Se vehje nyt vaan on letkuttomuudestaan ja muun tarjonnan puutteesta muodostunut suosituksi. Ei se mitenkään hyvä vehje ole. Sen vuoksi en suosittele sitä kenellekään joka ei ymmärrä mitä oikeasti on ostamassa.

Syöttövirheitä tulee jatkuvalla syötöllä. Se kuuluu laitteen ominaisuuksiin.En usko tuota kommettiasi niiden puuttumisesta. Jostain syystä vain kaunistelet tai unohdat ilmiön. En myöskään ymmärrä tuota millinrako teoriaa. Ainakin pasloden laatikot mitä täällä myydään ei sisällä mitään millin rakoja kammoissa.
        Yksi mielenkiintoinen pointti on myös jotta paslode ei ammu edes omia merkkinaulojaan kunnolla. Oletko ampunut koskaan 90mm kuumasinkittyjä kampoja? Uusi paslode ampuu niitä hetken aikaa pohjaan mutta käytetty ei. Joku asiantuntija tiesi kertoa että,laitteen lyöntienergia ei riitä enää käytetyssä saattamaan niitä pohjaan. Pitää olla saattovasara mukana. Tyyppiesimerkki ranskalaisesta disainista.
        Sitäkään moni ei tiedä että impulssi ei sovellu sarjatykitykseen. Letkulla se onnistuu vaivatta.
        Mä käytän aina kun mahdollista ja aina kun jaksaa vedellä kompukoita letkuja jne.letkutykkiä se pelaa ja on paljon halvempi ja toimintavarmempi käyttää.

Itselläni on pasloden impulssi runkonaulain ja sencon 602 paineilma naulain. Impulssia on erittäin näppärä käyttää, kun letkuja ei tarvitse vetää koko ajan perässä. Mutta se s******n romu ei ammu välillä nauloja. Aikaa minulla on mennyt sen korjaamiseen enemmän kuin mitä olen hyötynyt vasaralla naulaamiseen verrattuna. Kerran tyhmänä lähetin sen Katron 200 € huoltoon, josta se palasi yhtä epävarmarmasti toimivana. Paineilmapyssyn toimintavarmuus ja tehokkuus (ampuu myös kampanauloja) ovat niin suuria etuja impulssiin nähden, että kannattaa ostaa paineilma käyttöinen runkonaulain.

Pari vinkkiä pasloden toiminta häiriöihin:
        - Jos nokkaa (varmistinta/turvakytkintä) painamalla ei tahdo saada tuuletinta pyörimään (jos tuuletin ei pyöri, ei tule myöskään kipinää)- kannattaa kokeeksi laittaa kaasupullon vieressä olevan kytkimen ja klemmarin väliin 1-2mm tikku.
        - jos pyssy ampuu kaasupulloa vaihdettaessa ensimmäisellä yrittämällä naulan, mutta ei sen jälkeen. Lisäksi naulain toimii, jos kaasua syöttää käsin (ensin nokka alas, sitten painaa pullosta kaasua). Tällöin kaasupullo jää jumiin syöttölaitteeseen, kun kaasupullon suutin ei palaudu kokonaan siitä ei tule seuraavalla painalluksella kaasua. Aputoimena syöttövivun pinnan voi rasvata ja kaasupullon nokkaa tai sitä punaista kaasupullon vastakappaletta voi lyhentää.

• spede show
        eli letkutykki kirjoitti:

eiköhän se ole ihan jokaisen asia mitä käyttää !!!!!!!!!!!!!!! toimipahan se tai ei haloooooo!!!

• helmutti
        eli letkutykki,. kirjoitti:

kuinka naulat voivat maksaa tuplan kun naulaimet käyttävät samoja nauloja

• paineilma

kunhan ei bex. Maksaa turhan paljon toi bex, kun siinä ei ole takuuta. 1500kpl nauloja ammuttu, halkes ja ei korjata takuulla!!??

• valinta, sanoisin

Sattumalta juuri eilen katselin erään pientalotyömaan kattoasennuksia. Tiilikaton alusruoteita siellä oltiin asentamassa ja kavereilla oli käytössä kaasunaulain. Itselläni on paineilmasysteemit, ja tulin ajatelleeksi, että tuo olisi huomattavasti kenkumpi homma paineilman kanssa. Hyvät letkut näet ovat yleensä aika jäykkää tavaraa, joten tuollaisella jyrkällä katolla kaasunaulain näytti huomattavasti kätevämmältä.

• ryndäri

Korkeenpaikan hommat tullu tehtyä hitachin kaasuvehkeellä, toimii kun junan vessa, nauloja menny laatikkokaupalla. Kolme vuotta ammuttu. Ulkoverhoushommat ja väliseinät letkuvehkeillä. Koittakaapas revata kattotuolit ensin letkuvehkeellä ja sitten impulssipyssyllä. Kaasun laatu vaikuttaa todella paljon. Olikohan se maxin korkeapainekaasu, joka ampuu hyvin loppuun asti.
      Huomiona vois sanoo, että ulkovarhousnaulaimena senco oli ihan naurettava, basso oli jonkunlainen, mut kaasunaulaimella tuli tasaisin jälki. Ihan kummallista. naula vaan on turhan paksu. Mul on sit 10baarin naulauskompura, tarkalla säädöllä, joten huono naulaustulos paineilmalla ei johdu siitä.

• naulari
    • nikkari3
    • Ihmettelen ettei tul

Kumpi runko naulain on parempi !!!! : 34 vai 21 ???????????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe