kuukausi. Pystyisitkö siihen? Menisitkö bussilla töihin tms?
Olen harkinnut olla kuukauden ilman autoa, mutta se jää mietintään, osaanko todellakin vielä kävellä ja-tai käyttää julkista liikennettä oman auton sijasta?
Omistatko auton? En myöskään käsitä ihmisiä, joilla ei ole edes yhtä autoa taloutta kohden. Kuinka tulevat toimeen? Esim, jos kävis niin että tarvitsee pikaisesti päästä lääkäriin, taksia usein vaikea saada ja julkiset eivät kulje yötäpäivää joka paikkaan.
Ilman autoa
44
1256
Vastaukset
- Aarre
...matkustetaan julkisilla liikennevälineillä.
Karpon ohjelmassa VR sakotti 66 eurolla ihmistä, jolla oli maksettu lippu eikä aikomustakaan pinnata matkansa maksamisessa. Kondari vain ei ollut huomannut pyytää näyttämään lippua matkan alkaessa.
Matkustaja voisi mennä oikeuteen katsomaan voiko VR noin menetellä. Se voi vain ikävä kyllä tulla vielä kalliimmaksi. Oikeuslaitoksen omituisten päätösten takia, on arveluttavaa hakea sieltä oikeutta.
Näistä syistä käytän aina omaa autoa tai taksia.- patikalla
Ainakin pääkaupunkiseudulla ei tarvitse autoa,yhteydet on niin hyvät,voi sukkuloida ristiin rastiin ja pääsee hyvin.
Se on vaan niin että JOS on tottunut autoon,onkuin puuttuisi toinen jalka sellaisilla.
Esim mies,kun auto teki stopin muutamaksi päiväksi,oli aivan paniikissa,miten nyt liikun!! Millä pääsen sinne ja sinne!
Kun tottuu ajamaan ovelta ovelle,tulee niin mukavuudenhaluiseksi sellaiset.
No-onhan tietysti kun lähtee pitemmille matkoille,autokin tarpeellinen ja kuljetuksissa myös,raskaat kauppakassit.
Itse pyöräilen -säässä kuin säässä. - Nimetön
patikalla kirjoitti:
Ainakin pääkaupunkiseudulla ei tarvitse autoa,yhteydet on niin hyvät,voi sukkuloida ristiin rastiin ja pääsee hyvin.
Se on vaan niin että JOS on tottunut autoon,onkuin puuttuisi toinen jalka sellaisilla.
Esim mies,kun auto teki stopin muutamaksi päiväksi,oli aivan paniikissa,miten nyt liikun!! Millä pääsen sinne ja sinne!
No-onhan tietysti kun lähtee pitemmille matkoille,autokin tarpeellinen ja kuljetuksissa myös,raskaat kauppakassit.
Itse pyöräilen -säässä kuin säässä.,,,
- kummassakin
asiassa, VR ei olis saanut sakottaa omasta virheestään ja oikeuteen on turha mennä, kun siellä tuomitaan miten sattuu tuomaria just sinä päivänä huvittamaan.
Itse käytän omaa autoa tai taksia sen takia että niillä pääsee nopeammin kuin esim linja-autolla, joka pysähtyy joka pysäkille ja täällä maalla se vielä kiertää mitä ihmeellisimpiä reittejä, ennen kuin kaupunkiin asti pääsee, eli matka kestää kolme kertaa kauemmin kuin taksilla esimerkiks. - aloittaja
patikalla kirjoitti:
Itse pyöräilen -säässä kuin säässä.puolella, tosin linja-auto menis tosta melkein ovelta, mutta en viitsi ajaa sillä paria kilsaa kauppaan, enkä kävellä, koska se kauppa on se kallis, joka on yllättävän lähellä... käyn kaupungissa asti ostamassa ruuat ja ostan paljon kerralla koiranruoasta lähtien, en jaksa kanniskella, kun selkäkin reistaa.
- mahdotonta
Ei pääse kertakaikkiaan minkään ilman omaa autoa. Kaikki palvelut on kahdenkymmenen kilsan päässä, linja-autoja ei näy kuin kouluauto - kesällä ei sitäkään, no silloin saattaa joku tilausbussi vilahtaa täältäkin ohi.
Tieyhteydet ovat hyvät.
Pakko käyttää omaa autoa!- aloittaja
se on hyvin ymmärrettävää.
- Angel of The Morning
Olen joskus laskenut, että voin käyttää taksia melkein joka päivä eikä se tulisi kalliimmaksi kuin oman auton käyttö. Siis täällä pääkaupunkiseudulla. On meillä auto mutta minulla ei ole korttia. Vuosi oltiin ilman autoa kun mies ajoi ojaan tuolla satojen kilometrien päässä. En muista, että oltaisi sinä aikana hirveesti surtu auton poismenoa. Taidettiin käyttää taksia.
Eläkeläisenä selviän ilman autoa, ja tänä talvena ensinmäistä kertaa ollaan yhden auton loukussa, sillä askari on huhtikuulle seisonnassa.
Yksi joutilas auto seisoo 'vakuutuksissa, kaskon kera' verstaalla jo joulukuun puolivälistä asti.
Yleensä ajan nykyisin ainoastaan lasten haku ja vientimatkoja viikonvaihteessa hakien heidät kotiin joko espoosta tai j.kylän seudulta.
Tähän ainokaiseen ajoautoon tulee n.6-8 tuh. km/kk, joten dieselin voimalla mennään.
Ajotapa on säästeliäs, koska eilen viimeksi nollasin ajotietokoneen kulutuslukeman yli yhdeksän tuhannen km. ajon osalta ja kulutus näytti 4,8litr,/100 km.
Mittarivirhe poislukien tod. kulutus on 5,2litr./100km.
On paljon edullisempaa kuin julkisilla kulkuneuvoilla ja siksi haen ja vien lapset viikonloppuisin eestaa, jolloin yhteenlaskien km. kertyy 370 820 km/ viikko.
No m-pyörä on nykykäytännön mukaan ympärivuotisesti vakuutettuna, ja sen otin tänä viikonloppuna käyttöön.
Tosin se kuluttaa enemmän euroja /100km.kuin ajoauto ja varmasti saastuttaakin samaten, koska siinä ei ole katalysaattoria eikä hiukkasluokkua kuten nykyaikaisessa dieselautossa joka parhaimillaan ei kulkee nokipäästöjen suhteen nolla toleranssilla.- Angel of The Morning
Yhden auton loukussa, no Huh ! Taitaa olla nimimerkkisi jonkun menopelisi rekkari, eikö ?
Onko sulla Shopperi ? Niissä on sitä jotain. Tyttären poikaystävällä on sellanen ja teki aina mieli pyytää ajelulle mukaan mutta en kehdannut. Nyt on kadonnut kundi ja fillari. Angel of The Morning kirjoitti:
Yhden auton loukussa, no Huh ! Taitaa olla nimimerkkisi jonkun menopelisi rekkari, eikö ?
Onko sulla Shopperi ? Niissä on sitä jotain. Tyttären poikaystävällä on sellanen ja teki aina mieli pyytää ajelulle mukaan mutta en kehdannut. Nyt on kadonnut kundi ja fillari.kopteri eikä edes Shopperi, aivan tav. katupyörä, mutta nelari enduro on seuraava käyttöpyörä/ kuntopöyrä, koska vakuutukset on samanhintaiset onko vakuutuksessa ympäri vuoden tai ainoastaan kesäkuukaudet.
'Kuntopyörä' enduro sentään 'löytyy' ja sekin olisi mahdolista rekisteröidä liikenteeseen ja saattaa olla ,että niin pitää tehdäkin, koska tuo tulopuoli on kaukava viime vuosituhannen puolelta ja nykyisin on elettävä suu säkkiä myöten.
Nikki juontuu vm.-53.n ko. merkisen autosta(EMW-340), joka on tarkoitus entisöidä kunhan saan verstaalle riittävästi tilaa muiden "kamojen" hävittämisen jälkeen.
Myös kaksi muuta entisöintikohdetta odottaa vuoroaan ja niistä toinen on se ykköskohde, joka 'ehdottomasti' pitää saada liikkeelle.
Se on odottanut uutta elämää jo minun omistuksessa vuodesta -89., ja muutoinkin on sekä klassikko, että ns. suomiautona harvinaisuus,(vain yksi samanlainen on virallisesti maahantuotu).
Parinsadan neliön verstas rakennus on "täynnä" sitä sun tätä ja paljon on vielä taivasalla sekä kotona ulkovarsatossa.
Ps. Niin, kyllä shopperit on yleensä tyylillä maustettuja, mutta paremmin tämänikäiselle istuu enduropyörä, koska sitä ei tarvitse kiilloitella 'alvariinsa' ja se antaa oikan vapauden mennä minne mieli tekee, eikä pelkästään pysytellä maanteillä, saati aivan asfaltilla.
- jo 9 vuotta
Luovuin autosta samalla kuin miehestä ja sen jälkeen olen pärjännyt ilman molempia.
Asun Pääkaupunkiseudulla radanvarsikaupungissa ja työmatka taittuu junalla.Kaiken lisäksi olen VR:ään sangen tyytyväinen. Talvella jonkinverran myöhästelyä,mutta ei mitään pahoja, kun elämäni ei ole enää minuuttipeliä. Lapset on maailmalla ja asun yksin.
Siinä sitten tulee suorittettua päivittäin myöskin hyötyliikunta, kun laskee yhteen kävelyt molemmissa päissä, aikaa kävelyyn menee 1 tunti yhteensä.
Minä en kertakaikkiaan enää tarvitse autoa mihinkään, kuljen junalla ja kesäaikaan pyörällä vapaalla aika pitkiäkin matkoja.Kuntokin kasvaa samalla.
T:Nainen ja X-autoilija, autoilua 30 vuotta takana- aloittaja
ja vakuutuksesta ees sen yhden kuukauden säästämään minäkin ajattelin olla sen kuukauden ilman autoa, mutta taitaa olla niin paha tapa jo toi oman auton käyttö, että näinköhän osaan sittenkään ilman sitä olla? :))
Kuukauden päästä alkaa koulutus toisessa kaupungissa, enkä tykkää matkustella linja-autolla siten, että niitä pitää vielä vaihdellakkin matkan varrella, siten tulee turhan pitkät koulupäivät ainakin minun mielestäni. - aloittaja
siis kuntoa kohottamaan ja vakuutuksesta ja (bensoistaki) ees sen yhden kuukauden säästämään minäkin ajattelin olla sen kuukauden ilman autoa, mutta taitaa olla niin paha tapa jo toi oman auton käyttö, että näinköhän osaan sittenkään ilman sitä olla? :))
Kuukauden päästä alkaa koulutus toisessa kaupungissa, enkä tykkää matkustella linja-autolla siten, että niitä pitää vielä vaihdellakkin matkan varrella, siten tulee turhan pitkät koulupäivät ainakin minun mielestäni.
- Pirre*
toimeen ilman autoa, tai ainakin elämä olisi monimutkaisen hankalaa ilman sitä, olemmehan kuusi henkinen perhe.
Kun jään/pääsen eläkkeelle joutaa autokin pois - luultavasti hmmm..tai no - näkkyypähän.
Tosiasiahan on että näillä autojen ylläpitokustannuksilla saisi ajaa pitkän pätkän taksilla. - ratkaisee
Yhä useammat eivät työmatkaan omaa autoa tarvitse, kun kaupunkilaisia ovat ja julkista liikennettä on sentään jonkin verran muulloinkin kuin aamun ja iltapäivän "ruuhkatunneilla". Lääkäriin pääsee taksilla, pelkästään vakuutusmaksujen hinnalla taksimatkoja saa vuodessa niin monta, että oman auton mielekkyys on kyseenalainen. Jos on mökki jossain kaukana, ja vielä kuljettaa sieltä takkapuita, tai on lapsenlapsilla harrastuksia, joihin pitää kuljettaa, lähikauppa kadonnut ja asuu pientalossa kaukana bussireiteistä, silloin auto on välttämätön.
- aloittaja
ettei ihan heti tartte polttopuita hakea (niit on talvesta reilusti jäljellä), eikä tässä kuukauteen ole oikeestaan muuta kuin käydä hierojalla 2x viikko ja muutama hammaslääkärireissu, eli joka päivä melkein jotain. Ruokaa haen 2 x viikko aika paljon kerralla kerran kuus 15 kilon koiranruokasäkin. Tiiä mitä siellä teilläpäin bussilippu, maksaa, mutta meillä se on 3 e/suunta, saman verran vie auto/suunta vakuutusmaksu päälle noin euron/pvä. Bussi kulkee taloni ohi puolentunnin välein. Jos päivittäin kävisin kaupungilla pelkästään linja-autolla, se tekisi 180e/KK, ellen sitten hanki linja-autolippua, joka tuskin paljoa sen halvempi on? Pakko tässä on kuitenkin miettiä asiaa vielä, mutta omalla autolla olis paljon helpompi kulkea.
- laskenut
aloittaja kirjoitti:
ettei ihan heti tartte polttopuita hakea (niit on talvesta reilusti jäljellä), eikä tässä kuukauteen ole oikeestaan muuta kuin käydä hierojalla 2x viikko ja muutama hammaslääkärireissu, eli joka päivä melkein jotain. Ruokaa haen 2 x viikko aika paljon kerralla kerran kuus 15 kilon koiranruokasäkin. Tiiä mitä siellä teilläpäin bussilippu, maksaa, mutta meillä se on 3 e/suunta, saman verran vie auto/suunta vakuutusmaksu päälle noin euron/pvä. Bussi kulkee taloni ohi puolentunnin välein. Jos päivittäin kävisin kaupungilla pelkästään linja-autolla, se tekisi 180e/KK, ellen sitten hanki linja-autolippua, joka tuskin paljoa sen halvempi on? Pakko tässä on kuitenkin miettiä asiaa vielä, mutta omalla autolla olis paljon helpompi kulkea.
..mitä maksaa oman auton parkkimaksut lisäksi kaupungissa?
Meillä nuo kun ei oo ainakaan ilmaisia. :( - aloittaja
laskenut kirjoitti:
..mitä maksaa oman auton parkkimaksut lisäksi kaupungissa?
Meillä nuo kun ei oo ainakaan ilmaisia. :(ne ovat ilmaisia :)
- LPolku
Eikä edes ajokorttia.
Kertaakaan ei ole tullut tervetta. Ei mulla olisi sitä varaa pitääkään - ja mihin laittaisin sen parkkiin esim. työpäivän ajaksi? Muutenkin metro vie suunnilleen ovelta ovelle....
Taksin olen aina saanut helpolla ja ainakin täällä Helsingissä on lääkäriin ollut aina lyhyt kävelymatka - nytkin kaksi terveyskeskusta muutaman sadan metrin päässä.
Pitemmät matkat hoituu bussilla - eikä tarvitse itse edes ajaa, vaan saa torkkua tai lueskella.- aloittaja
hyvin teillä helsinkiläisillä, ettette te tartte autoa, koska teillä on siellä niin hyvät kulkuyhteydet busseilla, metroilla ja ratikoilla. :)
Meiltä on terkkariin esim 8km ja jos sairastut kello 20 jälkeen viikonloppuna, niin matkaa tulee yhteen suuntaan yli 45km lääkäriin päästäkseen. Juuri eräs ystävättäreni nyrjäytti viikonloppuna nilkkansa. Yhteen suuntaan taksi 10e, koska kela korvasi lopun, takasin päin ei korvaakkaan, taksi maksoi 65e takaisin. Sairaalalasku 22e ja täällä päässä lääkärissä käynti 15e, jotta sai lähetteen sinne sairaalaan normaalin päivystysajan ulkopuolella. eli yhteensä 112e, kun tarttee lääkäriä "väärään aikaan"!! Jos siihen vielä laskettais lääkkeet...
- mietteitä sinulla
Olen 50 ikään selvinnyt mainiosti ilman omaa autoa. Ja ihmetellyt tätä suomalaista yksityisautohulluutta. Ehkä jossakin Utsjoki-Kevon suunnalla auto saattaa olla välttämätön tai korpikuusten loimussa erämaassa, jos sinne asuntonsa perustaa, mutta suurimmissa kaupungeissa ja taajamissa pääsee kyllä julkisilla lähelle ja taksilla perille viimeistään. Taksin voi varata etukäteen, jos on tärkeää menoa ja ainakin minä olen ilman tärkeääkin menoa saanut pirssin alleni ihan kohtuuajassa.
Perheellisenäkin pärjäsin mainiosti ilman omaa autoa,joten älä turhaan ihmettele. Pikemminkin ihmettele sitä, miten paljon sinä ja muut yksityisautoilijat saastutatte ja viette tilaa peltiloodillanne. Se on harvemmalle todella tarpeen, enemmänkin kyse on siitä, että edelleenkin auto näyttää olevan jonkinlainen
statuksenjatke. Valitettavasti järjenkäyttö ei ole Suomessa kovin yleistä eikä sitä koeta statuksenjatkeena.- aloittaja
me voimme olla vaikka mitä mieltä, että kuka saastuttaa ja kuka ei tätä luontoa.
Minulle auto ei ole ikinä ollut mikään statuksen jatke, vaan kulkupeli, jolla pääsen pisteestä a pisteeseen ö. Ja iso auto onkin, sillä minä olen työksenikin sillä kuljetellut työtavaraa, sporttinen se on kuitenkin, sillä satuin löytämään auton, joka ajaa nämä kaikki asiat yhdellä kertaa. Yli kymmenen vuotta se minulla jo ollut, siis tämä viimeinen auto ja siinä on semmoinen kuin katalysaattori, ei pilaa ilmaa, eikä siis maisemaakaan, tilaa vie just sen verran mitä se on pitkä ja leveä. (onkos se tila sinulta pois??)
Olen kuullut että etukäteen tilattu taksikin saattaa unohtaa olleensa tilattu ja tämä silloin kun jollain on ollut vielä menoa lentokentälle, ne lentokoneet eivät odottele myöhästelijöitä!
Miten se järjenkäyttö liittyy siis siihen asiaan, että ihmisellä on auto???? Eikö ihminen siis ole mielestäsi ihan viisas, jos sillä on auto ja sulla ei? - Tyhmälle
aloittaja kirjoitti:
me voimme olla vaikka mitä mieltä, että kuka saastuttaa ja kuka ei tätä luontoa.
Minulle auto ei ole ikinä ollut mikään statuksen jatke, vaan kulkupeli, jolla pääsen pisteestä a pisteeseen ö. Ja iso auto onkin, sillä minä olen työksenikin sillä kuljetellut työtavaraa, sporttinen se on kuitenkin, sillä satuin löytämään auton, joka ajaa nämä kaikki asiat yhdellä kertaa. Yli kymmenen vuotta se minulla jo ollut, siis tämä viimeinen auto ja siinä on semmoinen kuin katalysaattori, ei pilaa ilmaa, eikä siis maisemaakaan, tilaa vie just sen verran mitä se on pitkä ja leveä. (onkos se tila sinulta pois??)
Olen kuullut että etukäteen tilattu taksikin saattaa unohtaa olleensa tilattu ja tämä silloin kun jollain on ollut vielä menoa lentokentälle, ne lentokoneet eivät odottele myöhästelijöitä!
Miten se järjenkäyttö liittyy siis siihen asiaan, että ihmisellä on auto???? Eikö ihminen siis ole mielestäsi ihan viisas, jos sillä on auto ja sulla ei?..mitä virkaa on tuolla katalysaattorilla?
Muuta kuin se että se maksaa jumalattoman paljon kun menee rikki!
ent: autonasentaja. myös muutama pakoputki on tullu vaihettua tässä elämässä,... ;)
Eli oma kantani on että tuossakin asiassa taas kusetetaan tavallista tallaajaa. - että olisit
Tyhmälle kirjoitti:
..mitä virkaa on tuolla katalysaattorilla?
Muuta kuin se että se maksaa jumalattoman paljon kun menee rikki!
ent: autonasentaja. myös muutama pakoputki on tullu vaihettua tässä elämässä,... ;)
Eli oma kantani on että tuossakin asiassa taas kusetetaan tavallista tallaajaa.autoton autonasentaja ollut. Googleta, olen liian väsynyt selittämään asiaa "ammattimiehelle", jollei se itse siitä mitään tiedä. ;)
- vaahtoaminen osoittaa
aloittaja kirjoitti:
Miten se järjenkäyttö liittyy siis siihen asiaan, että ihmisellä on auto???? Eikö ihminen siis ole mielestäsi ihan viisas, jos sillä on auto ja sulla ei?...että sinulla on oltava auto alla ja siinä istuu mieluiten sinä itse eikä sitten ketään muuta. Koska niin on oltava. Esittämäsi tyyliseen argumentointiin eivät pure mitkään faktat eikä järki. Auto on jatkeesi ja sillä hyvä. Olkoon niin. Ja olen sitä mieltä, että autofriikit voisi haudatakin autoissaan, onhan kohtuutonta, että peltilehmä jää isäntäänsä maan päälle suremaan. Aamen.
- aloittaja
vaahtoaminen osoittaa kirjoitti:
...että sinulla on oltava auto alla ja siinä istuu mieluiten sinä itse eikä sitten ketään muuta. Koska niin on oltava. Esittämäsi tyyliseen argumentointiin eivät pure mitkään faktat eikä järki. Auto on jatkeesi ja sillä hyvä. Olkoon niin. Ja olen sitä mieltä, että autofriikit voisi haudatakin autoissaan, onhan kohtuutonta, että peltilehmä jää isäntäänsä maan päälle suremaan. Aamen.
Pysy sinä tyhmissä ahtaissa mielipiteissäs vain, minä pysyn omissa järkevissä mielipiteissäni, niin meidän kummankin on hyvä olla.
ja tuo seuraava tekstisi oli jo todella sairasta, kopioin sen tähän:
"Ja olen sitä mieltä, että autofriikit voisi haudatakin autoissaan, onhan kohtuutonta, että peltilehmä jää isäntäänsä maan päälle suremaan. Aamen. "
Sairas olet mieleltäsi, kun noin ajattelet. En ole ainoa autoilija, en edes tuttusi, joten hautaa vaan kaikki autoilevat tuttusi peltilehmiinsä, kyllä olit naurettava totta tosiaan. Amen. - Tyhmälle
että olisit kirjoitti:
autoton autonasentaja ollut. Googleta, olen liian väsynyt selittämään asiaa "ammattimiehelle", jollei se itse siitä mitään tiedä. ;)
..Googlella.
Kuule voin itte kirjoitta tuosta vaikka Wikipedian että tuosta katalysaattorista on vain suurin hyöty valmistajille ja verottajalle!
Ja se on TOSI!
Mutta sinä saat olla omaa mieltäsi, miun puolesta.
Kerros jos jaksat et mitä sieltä ehjän pakoputken päästä sitten ei tulisi verrattuna sellaiseen auton missa tuota kattia ei ole.
Varmaan tiedät kuinka tuo katalysaattori on valmistettu? - Tyhmälle
Tyhmälle kirjoitti:
..Googlella.
Kuule voin itte kirjoitta tuosta vaikka Wikipedian että tuosta katalysaattorista on vain suurin hyöty valmistajille ja verottajalle!
Ja se on TOSI!
Mutta sinä saat olla omaa mieltäsi, miun puolesta.
Kerros jos jaksat et mitä sieltä ehjän pakoputken päästä sitten ei tulisi verrattuna sellaiseen auton missa tuota kattia ei ole.
Varmaan tiedät kuinka tuo katalysaattori on valmistettu?Siis että OLISI tarkoituksena vähentää ei kokonaan poistaa, tosin lyhyillä matkoilla tuolla ei tee siis mitään. Ja kaupunkiajot tahtoo olla sellaisia. Tosin nuo autostakin tulevat lämmöt on aika pieniä.
"Tuon katalysaattorin tarkoituksena on vähentää pakokaasussa olevan hiilimonoksidin(CO),......."
Tässä lähde: http://www.motot.net/wiki/Katalysaattori
- omismistanut
autoa yli kymmeneen vuoteen, lainaan silloin tällöin vaimoni autoa.
- aloittaja
vaikkei olisi ollenkaan autoa? :)
- tuohon
vielä jatkossakin pystyne.Olen jo ollut ilman autoa 63 vuotta.
- onneks olkoon
sinullekkin. Kuljetko miehesi kyydillä, vai miten olet tämän kulkusi tehnyt näinä vuosina? :)
- on auto
perheessämme, kuin on jäseniä. Ambulanssilla meiltä viimeksi lääkäriin mentiin.
- aloittaja
vähän pahempi juttu, kun sellasella lääkäriin on pitänyt? :(
Tulisitteko toimeen ilman autoa? - olet, tosi
aloittaja kirjoitti:
vähän pahempi juttu, kun sellasella lääkäriin on pitänyt? :(
Tulisitteko toimeen ilman autoa?hätä oli. Emme tulisi toimeen ilman autoa. Jos bensa loppuu, isäntä näppäränä varmasti tekaiseen oman häkäpöntön. :))
On sitä muutenkin jo kauan suunnitellut. Ja onhan niistä tietoutta historiasta.
- M51v.
Hävitin oman autoni pois 5v sitten. Työmatkat kuljen jalkaisin, muut matkat linja-autolla tai junalla. Yhtään välttämätöntä reissua ei ole jäänyt tekemättä.
- aloittaja
alkuun tiukkaa, kun ei ollutkaan omat avaimet taskussa, vaan piti jalkasin tai yleisiä kulkuneuvoja ootella?
- tammikuun likka
Alkuun oli totutteleminen autottomaksi. Kaikki reissut tuntuivat hankalilta, kun joutui kulkemaan aikataulujen mukaan. Nyt siihen on totuttu ja tosiasiassa auto en edes tarvi liikkumiseeni. Tosin pitää myöntää, jos olisi asunto maksettu niin varmasti auton hankkisin :) Onhan se eräänlainen "mukavuuslaitos", jolla pääsee joutuisasti paikasta toiseen.
- aloittaja
Onneks olkoon ja samaa mieltä, omalla autollaan pääsee joutuisammin paikasta toiseen. Eriasia sitten taitaa olla helsinkiläisillä ja muilla suurkaupunkilaisilla, joilla menee ajasta suurin osa nimenomaan sen parkkipaikan etsimiseen, jos vaikka vain ostoksille menee, työpaikkalaisillahan monille on jo omat autopaikat?
Itselläni on omakotitalo ja auto, joka on kymmenen vuotta vanha. Uuteen autoon ei ole nyt varaa vielä pariin vuoteen. Tapanani on käydä käteiskauppaa, siten saa hyvät alennukset, varsinkin kun olen myyjä ammatiltani ja muutenkin kova puhumaan ja tinkimään. ;) - tammikuun likka
aloittaja kirjoitti:
Onneks olkoon ja samaa mieltä, omalla autollaan pääsee joutuisammin paikasta toiseen. Eriasia sitten taitaa olla helsinkiläisillä ja muilla suurkaupunkilaisilla, joilla menee ajasta suurin osa nimenomaan sen parkkipaikan etsimiseen, jos vaikka vain ostoksille menee, työpaikkalaisillahan monille on jo omat autopaikat?
Itselläni on omakotitalo ja auto, joka on kymmenen vuotta vanha. Uuteen autoon ei ole nyt varaa vielä pariin vuoteen. Tapanani on käydä käteiskauppaa, siten saa hyvät alennukset, varsinkin kun olen myyjä ammatiltani ja muutenkin kova puhumaan ja tinkimään. ;)Tosiasiassa asuinpaikkani sijaitsee sellaisessa paikassa, jossa on lyhyt matka sekä junalle että linja-autolle ja kaupatkin sijaitsevat aivan vieressä. Polkupyörä on verraton apu lähiliikenteessä. Mutta, kun tekis mieli lähteä hiukan pitemmälle reissulle, niin siinä kohtaa tuo oma auto olisi aivan verraton. Käteisellä on tietenkin aina paree ostaa, minulle se on vain haave :) Tinkimään olen itsekin hyvä. Se ei aina tuota tulosta :)
- aloittaja
tammikuun likka kirjoitti:
Tosiasiassa asuinpaikkani sijaitsee sellaisessa paikassa, jossa on lyhyt matka sekä junalle että linja-autolle ja kaupatkin sijaitsevat aivan vieressä. Polkupyörä on verraton apu lähiliikenteessä. Mutta, kun tekis mieli lähteä hiukan pitemmälle reissulle, niin siinä kohtaa tuo oma auto olisi aivan verraton. Käteisellä on tietenkin aina paree ostaa, minulle se on vain haave :) Tinkimään olen itsekin hyvä. Se ei aina tuota tulosta :)
jollei pysy lujana ja tiedä mistä puhuu. ;)
Kuulostaa siltä että asut siellä missä minä joskus nuoruudessani. Ok talo oli sekin, linja-autoasema melkein vieressä ja junalle pari sadan metrin matka, no ehkä kolmen, mutta junalla kuljin töihin, koska työpaikka oli aika lähellä asemaa sekin. Silloin olis ollut sulaa hulluutta käydä omalla autolla töissä. Pidempiä reissuja mulla tulee nykyään tehtyä ainoostaan kurssille ja kerran pari vuodessa entisiä kavereita moikkaamaan tai lomalle muuten vaan. :) - Pirre*
tammikuun likka kirjoitti:
Tosiasiassa asuinpaikkani sijaitsee sellaisessa paikassa, jossa on lyhyt matka sekä junalle että linja-autolle ja kaupatkin sijaitsevat aivan vieressä. Polkupyörä on verraton apu lähiliikenteessä. Mutta, kun tekis mieli lähteä hiukan pitemmälle reissulle, niin siinä kohtaa tuo oma auto olisi aivan verraton. Käteisellä on tietenkin aina paree ostaa, minulle se on vain haave :) Tinkimään olen itsekin hyvä. Se ei aina tuota tulosta :)
tuli mieleen, kun poikamme oli ollut isänsä kanssa jossain urheiluliikkeessä, muistaakseni jotain metätysasetta ostattelemassa.
Poika tuli kotiin jalkaisin ja sanoi että hänen piti lähteä kaupasta pois kun häntä hävetti se isän kaupanteko jo, - miehelläni ei ollut mitään tolkkua sen tinkaamisen kanssa. :/
Kyllä mieki kysäsen alennusvaran, - ainakin jos ostan jotain kalliimpaa; hankittu se on joka killinki jonka alennusta saa, mutta hyvän maun puitteissa kuitenkin tinkaan. :) - tammikuun likka
Pirre* kirjoitti:
tuli mieleen, kun poikamme oli ollut isänsä kanssa jossain urheiluliikkeessä, muistaakseni jotain metätysasetta ostattelemassa.
Poika tuli kotiin jalkaisin ja sanoi että hänen piti lähteä kaupasta pois kun häntä hävetti se isän kaupanteko jo, - miehelläni ei ollut mitään tolkkua sen tinkaamisen kanssa. :/
Kyllä mieki kysäsen alennusvaran, - ainakin jos ostan jotain kalliimpaa; hankittu se on joka killinki jonka alennusta saa, mutta hyvän maun puitteissa kuitenkin tinkaan. :)Alennusta aina paikallisesta lelukaupasta ja tekstiililiikkeestä vakiasiakkaana, kun on tullut käytyä jo parinkymmenen vuoden ajan asiakkaana varsinkin siinä tekstiililiikkeesä.
Kyllä minäkin häpesin, kun lasteni isä tinki jääräpäisesti hintaa alemmas, kun kyseessä oli esimerkiksi lasten uusi polkupyörä. Ja aina sai tingittyä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392942Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332767100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482413Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo432027Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks211994Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581760- 431652
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371520- 451443
- 261291