Talon purkaminen? Mitä maksaa?

Purkaaja07-

Niin, kertokaapas mitä suunnilleen maksaa ok-talon purkaminen. Talo on niin huonossa kunnossa, että remontointi ei kannata ja uuden rakentaminen muutenkin houkuttelee. Purettava talo on 2-kerroksinen, puurakenteinen, ehkä sellainen vajaat 200 neliöinen, öljylämmitys.

Mitä tässä pitää ja kannattaa ottaa huomioon? Mihin haarukkaan kustannukset suunnilleen voisivat mennä? Kannattaako koko homma antaa ulkopuoliselle tehtäväksi? Minkälaisia "purkufirmoja" on olemassa pk-seudulla? Joskushan ovat tainneet palokunnat harjoitella tällaisten puutalojen kanssa, olisiko se vaihtoehto? mites ne jäljelle jäävät osat, perustukset jne.

8

19221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus aikaisemmin

      arvoitu että purku maksaa noin 10000 euroa.

    • Käsin purkaaja

      Puramme parasta aikaa rintamamiestaloa pääkaupunkiseudulla. Talo on 1,5 kerroksinen ja lisäksi kellarikerros. Kun kyselin tarjouksia purkufirmoilta 2006 lokakuussa, halvin tarjous oli 11000€ ja kallein 14000€. Päätin aloittaa purkutyön itse.

      Puramme taloa käsipelillä. Talo on purettu sisäpuolelta lähes kokonaan eli ulkoseinät on pystyssä ja katto sokkeli on jäljellä. Jätemaksuihin on mennyt rahaa 40 € (10 pakettiautollista tavaraa). Puutavaraa ja sahanpurua voi viedä vastaanottopisteisiin joko ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan (pakettiautollinen 10 € -> kannattaa hankkia iso paku). Puutavaraa on annettu myös naapureille ja muille tarvitsijoille. Betonit viedään myöhemmin Lohja Rudukselle. Sahanpurun vienti on kaikkein rasittavinta (tulee n. 500 jätesäkkiä). Työvälineinä meillä on mm. hengityssuojaimet, vasara, sorkkarautoja, leka, moottorisaha, puukkosaha, paljon jätesäkkejä...

      Hyödyt ja haitat, kun ulkopuolinen purkaa / purkutyö tehdään itse:

      Ulkopuolinen purkufirma:
      nopea (1 viikko)
      turvallinen (ei onnettomuusriskejä)
      helppo
      - suuremmat kulut

      Omatoimipurku:
      - vaatii aikaa (puolisen vuotta kun ei pidä kiirettä)
      - voin sanoa, että aika kova homma...
      - onnettomuusriskejä terveysriskejä (asbestia?)
      hinta (arvioitu säästö meidän tapauksessa yli 9000 euroa pienemmän tarjouksen perusteella ja isomman yli 12000€)

      Omasta mielestäni tein oikean päätöksen, kun päätin purkaa talon itse. Kannattaa miettiä tarkkaan, mihin rahkeet riittää. Talon polttaminen ei ole kaiketi sallittua muualla, kuin haja-asutusalueilla.

      • ja kysymys

        Kiitos infosta, auttoi kovasti.

        Purkufirmojen tarjouksista: mitä ne sisälsivät? Eli oletan, että he olisivat vieneet ihan kaiken pois tontilta ja jättäneet tontille vain "puhdasta" maata kun talo perustuksineen on siitä purettu.

        Mites muuten esim. viemäröinti poistetaan vai mihin saakka se ylipäänsä poistetaan? Sitähän tarvitaan uuteenkin taloon, joten vanhaa viemäriliitäntää voinee hyödyntää?

        Vähän veikkaan, että en itse ala purkamaan. Kuten sanoit, kova on homma, vaikka on kyllä säästökin ihan mukava.


      • Käsin purkaaja
        ja kysymys kirjoitti:

        Kiitos infosta, auttoi kovasti.

        Purkufirmojen tarjouksista: mitä ne sisälsivät? Eli oletan, että he olisivat vieneet ihan kaiken pois tontilta ja jättäneet tontille vain "puhdasta" maata kun talo perustuksineen on siitä purettu.

        Mites muuten esim. viemäröinti poistetaan vai mihin saakka se ylipäänsä poistetaan? Sitähän tarvitaan uuteenkin taloon, joten vanhaa viemäriliitäntää voinee hyödyntää?

        Vähän veikkaan, että en itse ala purkamaan. Kuten sanoit, kova on homma, vaikka on kyllä säästökin ihan mukava.

        koko paketin eli purkutyö alusta loppuun ja kaiken jätteen poisviemisen. Viemäröinnin poistamisesta en tiedä, kun meidän tapauksessa viemäriä ei ole. Vesilaitos auttanee asiassa.

        Purkufirmaan tarjoukseen vaikuttanee moni asia. Olen kuullut myös 20000€ urakoista, kun talon lisäksi purettavana on ollut myös esim. pieni saunarakennus.

        Joka tapauksessa, kyllä ne purkufirmat hyvän katteen työlleen saa, kun purkutyö hinnoitellaan kaatopaikkamaksujen mukaan ja silti osa jätteestä viedään "oikeisiin" paikkoihin tarjouksen perusteena olleen jätteen hintaa halvemmalla.


    • sulo40

      missäpäin tämä kohde sijaitsee!voisin ehkä antaa porukoille vinkin niin saat vanhan talosi purettua!

    • talon_purku_hinta
    • Tididyy

      Mitenkäs äkkiä pitäisi olla hävitettynä?

    • Anonyymi

      Omatoimisesti tehty purkaminen on tosiaan melkonen urakka ja jos sen ostaa palveluna, on hinnoissa isoja eroja. Tekemisen turvallisuus on toisaalta ainakin mun mielestä juttu, jolle on aika hankala hintalappua laittaa. Esimerkiksi täältäkin löytyy yks laskuri, jolla voi haarukoida projektin hintaa:

      https://lotusdemolition.fi/palvelu/omakoti-ja-pientalojen-purkutyot/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      149
      6371
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3848
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe