Kuinkas moni on ajatellut jättää YO-juhlat kokonaan pitämättä? Itseäni ei ainakaan homma kiinnosta ollenkaan. Ei mitään innostusta vääntää small-talkia sukulaisten kanssa, joita en tunne muutenkaan hirveän hyvin. Lisäksi inhoan huomion keskipisteenä olemista eikä sosiaalisissa taidoissa ole juurikaan kehumista. Väkijoukot ahdistavat.
Ihan hyvät paperit todennäköisesti saan (vahvan M:n suunnilleen). Varmaan lahjarahaa tulisi jonkin verran, mutta en sitä halua, koska en sellaista ole mielestäni ansainnut. Äiti kovasti haluaisi järjestää juhlat minulle, mutta olen kieltänyt pitämästä. Jos nyt päätänkin pitää juhlat, niin pidän aivan pienet kestit, joihin kutsun lähisukulaiset ja parhaita ystäviä. Tuskinpa kuitenkaan niitäkään pidän.
Ei YO-juhlia?
15
4997
Vastaukset
- minäkin.....
kauhee poru porukoilta, ku ilmotin, ettei mitää juhlia kyl tarvi järkätä. "etkö pääse jostain läpi" oli äitin eka kýsymys. läpi kyllä menee, mutta papreit on b-c luokkaa. mäkään en kauheemmin vaan innostu siitä että pieneen rivitalonpätkäämme tunkeutuisi n. 70 ihmistä!! :( mielummin meen parin kaverin kans jäätelölle! :) äiti voi siis ihan rauhassa järjestää ne partyt, mutta mähän en niihin mene!
- arctan
Täällä myös yksi, joka ei aio pitää mitään juhlia. Olen aina inhonnut kaikkia vastaavia juhlatilaisuuksia ja varsinkin jos pitäisi itse olla huomion keskipisteenä. En myöskään pidä mistään juhlavaatteista tai laittautumisesta, vaan ne lähinnä ahdistavat. Ja tämän vuoksi en aio mennä myöskään koululle lakitukseen. En ala tuskailla vaatteiden etsinnän ja kampauksen suunnittelun ym. kanssa, vaan jään mieluummin kotiin nukkumaan :D
Ja eikös juhlien pitäisi olla iloinen tapahtuma? Itselleni pelkkä ajatuskin ylioppilasjuhlista saa kuitenkin aikaan kaikkea muuta kuin iloa, joten mieluiten jätän koko juhlimisen väliin ja nautin siitä, että saan olla vain rauhassa.
Vanhemmat tietysti olisivat odottaneet, että pidän jonkinlaiset juhlat, mutta tämä on kuitenkin minun asiani, ja kävin lukion sen vuoksi, että saisin sen yo-todistuksen, en sen takia, että joutuisin pitämään jotkut ahdistavat juhlat.- offe
Vai, että ei juhlia? Hmm...kuulostais ihan kivalle vaihtoedolle, sillä mäkään en pidä huomion keskipisteenä olemisesta....MUTTA:
1) kerranhan ne ylppäribileet vaan on
2) kaikki oottaa juhlia
3) kyllähän niitä itsekin oottaa (enemmän tai vähemmän)
4) on se sen arvoista, kun 12 vuotta koulua käynyt
5) lahjat
6) sukulaisia (tai osaa ;) kiva nähdä pitkästä aikaa
7) kakut&muut herkut! :P
8) aika bilettää, sillä kohta alkaa pääsykoepänttäys
Jne. jne.
ELI: ainakin 7 syytä pitää lakkibileet!! :D
Itse en ainakaan taida jättää välistä, sillä onhan se ainutkertainen tilaisuus, jonka eteen on uurastanut monta monta karmivaakin vuotta. - Lintulauta
offe kirjoitti:
Vai, että ei juhlia? Hmm...kuulostais ihan kivalle vaihtoedolle, sillä mäkään en pidä huomion keskipisteenä olemisesta....MUTTA:
1) kerranhan ne ylppäribileet vaan on
2) kaikki oottaa juhlia
3) kyllähän niitä itsekin oottaa (enemmän tai vähemmän)
4) on se sen arvoista, kun 12 vuotta koulua käynyt
5) lahjat
6) sukulaisia (tai osaa ;) kiva nähdä pitkästä aikaa
7) kakut&muut herkut! :P
8) aika bilettää, sillä kohta alkaa pääsykoepänttäys
Jne. jne.
ELI: ainakin 7 syytä pitää lakkibileet!! :D
Itse en ainakaan taida jättää välistä, sillä onhan se ainutkertainen tilaisuus, jonka eteen on uurastanut monta monta karmivaakin vuotta.Minä ainakin haluan pitää yo-juhlat kotona, vaikka en pahemmin perusta sukupippaloista. Tottahan se on, että joutuu sukulaisten kanssa päivän vatvomaan arvosanoja ja mitä tulevaisuudellaan aikoo tehdä (pahimmillaan puhumaan myös säästä), mutta on se sen arvoista. Kuitenkin 12 vuotta ollaan koulua käyty ja tuhansia sivuja kirjoja luettu, joten siinä jatkeena tämäkin päivä menee. Minulla on vain yksi syy miksi en haluaisi pitää juhlia: pukeutuminen. En pahemmin viihdy juhlavaatteissa, mutta farkut ja t-paita ovat monien mielestä liian arkisia (vaikka mitä se muille kuuluu miten pukeudun). Jonkun mekon tai hameen aion päälleni kiskoa, mutta hankin sen verran arkisen asun, että sitä voi myöhemminkin käyttää. Toisaalta on mukava nähdä niitä sukulaisia, joista tykkää ja joiden kanssa tulee juttuun. Pienenä bonuksena ovat mahdolliset lahjat, vaikka eivät ne päivän tärkein osuus olekaan.
Tarkoitukseni ei ollut saarnata ihmisille, siitä että juhlat ovat pakko pitää. Se on kaikkien oma valinta ja ymmärrän täysin, jos ette halua pitää juhlia. Itse en haluaisi koululta mennä hakemaan hattua, kun kaikki arvostelevat vaatteita ja hiuksia. Tiedän myös sen, että jos en käy koululla lakittautumassa, niin se harmittaa jälkikäteen. Tärkeintä on kuitenkin, että voi itse nauttia päivästä :)
- Nimetön
Minä olen juuri kuullut että minusta tulee yo- kaksoistutkinnolla. Minua ei juhlat kiinnosta. Se riittää että olen ylpeä itsestäni ja mummo lähettää kuitenkin vähän rahaa. Luulen että skoolaan sampanjaa kavereiden, työkavereiden ja vanhempieni kanssa. Sukulaiset asuu kaukana ja välit ovat viilenneet, siksi mun mielestä ei kannata mitään kemuja järkätä.
Minun mielestä sun pitäis pitää semmoset kemut kun haluat. Jos se tarkottaa sitä että istut ja syöt kakkua tv:n edessä ja katot lempisarjaasi tai hyppäät benji-hypyn yo-lakki päässä, niin sittenpähän on, sun juhlas ne on! Toivon sulle onnea vanhempien ylipuhumisessa. - haluaisi
pitää yo-juhlia ollenkaan, kun en yhtään tykkää olla huomion keskipisteenä, enkä viihdy hienoissa hepenissä ja vielä vähemmän sukulaisten seurassa (muutenkin ollaan tosi vähän niiden kans tekemisissä, tuntuis tosi oudolta ja tekopyhältä yhtäkkiä jutella kaikkien kans aivan "normaalisti").
se vaan, että ne lahjarahat ois opiskelijan budjetilla tosi tervetulleita, eikä niitä tahdo ilman juhlia juuri saada.
sitten niiden juhlien järkkääminen tarjoiluineen ym maksaa enemmän tai vähemmän.
olen todella miettinyt pidänkö juhlia vai en. siinä mielessä ei olisi uutta minulta, koska en pitänyt rippijuhliakaan vaikka kaikki muut ystävät ja sukulaiset ovat järkänneet sellaiset. ainut huono puoli oli, ettei niitä lahjoja tosiaan tullut, toisin kuin kaikille kavereille.. mutta..
onneksi on vielä vuosi aikaa miettiä järkätäänkö juhlat vai ei, koska käyn lukion neljään vuoteen. jos juhlat päätetään järjestää, ne tulee olemaan varmasti pienemmät kuin muilla ja pukuun ja hiuksiin en kyllä viitsi paljoa satsata.
niin tai näin, kiva kuitenkin kun sen lakin joskus päähän saa, jos vaikka tulis kerranki melkeen aikuinen olo :D - en minäkään
up
- pian ylioppilas
Mäkin oon ajatellut jättää pitämättä. Syynä yksinkertaisesti, että mulla ei ole yhtään ystävää, joka paikalle voisi tulla. Oon koko lukion valehdellut vanhemmilleni, että mulla on kavereita jne. ja oon sanonut olevani kavereilla silloin kun oon ollut esim. kirjastolla... (En halunnut huolestuttaa heitä, yläasteella olivat vähän turhan huolissaan kun tulin maininneeksi olevani koulussa aina yksin). Tuleepahan tämäkin valhe julki, jos juhlat järjestän eikä kukaan sinne saavu.
- miimmukka
"Mäkin oon ajatellut jättää pitämättä. Syynä yksinkertaisesti, että mulla ei ole yhtään ystävää, joka paikalle voisi tulla. Oon koko lukion valehdellut vanhemmilleni, että mulla on kavereita jne. ja oon sanonut olevani kavereilla silloin kun oon ollut esim. kirjastolla... (En halunnut huolestuttaa heitä, yläasteella olivat vähän turhan huolissaan kun tulin maininneeksi olevani koulussa aina yksin). Tuleepahan tämäkin valhe julki, jos juhlat järjestän eikä kukaan sinne saavu. "
Haluaisitko kuitenkin juhlia? Jos, niin sano kotiväelle, että nyt juhlitaan sukulaisten ja naapureiden kanssa, kavereiden kanssa juhlin kaupungilla. Ei minunkaan Asperger-pojalla ole ainuttakaan kaveria, mutta hän juhlii mielellään sukulaisten kanssa. Jostain kumman syystä hänen on vaikea solmia ystävyyssuhteita ikäistensä kanssa, mutta sukulaisten ja naapureiden kanssa hän tulee hyvin toimeen ja herättää ihastusta kohteliaalla käytöksellään. Juhlissa on on aina tungosta, sitä on hyvä käyttää tekosyynä sille, että ei kutsu kavereita.
- yo-14
Sama täällä, ei kiinnosta lakkiaiset eikä yo-juhlat. Turhaa pönötystä ja rahanmenoa muutaman tunnin takia.
Sukulaiset asuvat satojen kilometrien päässä ja on hieman erikoista, että heidän pitäisi raahautua vuokseni kun emme muutenkaan pidä sen kummemmin yhteyttä.
Vanhemmat, etenkin äiti, haluaisi kovasti juhlat järjestää ja ei millään meinaa uskoa etten todellakaan halua.
Arvosanani ovat keskitasoa, ei hirmu hyvät mutta ei huonotkaan. - Dirac
Kirjoiten L-E-paprut (mukaan lukien pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia jne.), ja aivan samaa mieltä kanssanne.
Mielestäni tuntuisi jotenkin tyhmältä esitellä kiitettävää yo-todistusta sukulaisille kalliiksi tulleiden juhlien keskellä samalla miettien vanhaa sananlaskua: "Ei ne suuret tulot vaan pienet menot!"
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa, ainakin turhasta hössötyksestä. Taidan pistää koko juhlapäivänä puhelimen kiinni ja painua vaikka kirjastoon lukemaan. - juhlakalu1
Minä haluan pitää yo-juhlat ja olenkin jo tarjoiluja yms järjestelyjä tehnyt. Kirjoitin ylioppilaaksi E:n papereilla, mutta mielestäni arvosanoilla ei ole mitään merkitystä siinä järjestääkö juhlat vai. Toki onhan se aina kivempi paremaa todistusta näyttää. Ja ymmärrän kyllä senkin näkökannan ettei juhlia halua pitää. :) Itseänikin ärsyttää päivä jutella tuttavien ja sukulaisten kanssa joiden kanssa ei normaalisti ole missään tekemisissä, ja päämotiivini juhlien järkkäämiseen onkin raha, voin sen myöntää. :D Sisarukset on omista juhlistaan saaneet reilu tuhat euroa, kyllähän tuollainen summa itseänikin houkuttaa. Sen takia siis haluan nimenomaan isot juhlat. Anteeksi olen ahne.
- Rumba häiritseekin
Jokaikisen 12 vuoden "pakollisen" rumban lopettava on juhlat ansainnut. On se koulu keskiasteessa sitten mitä tahansa koulua .
Juhlat voi "pian ylioppilas"kin järjestää pyytämällä vanhempansa vaikkapa erikoiseen ruokailu- ja juhlapaikkaan.
Samoin JOKAINEN nuori on ansainnut valkoisen lakin ja vaikkapa rahasumman vanhemmiltaan, mittavasta yhtäjaksoisesta koulustaan?
Amerikassa osataan järjestää jokaiselle nuorelle 17- vuotisjuhlat , miksi ei Suomessa edes vielä 19 -vuotiaalle? Elämän koitokset on nuorella edessä! On armeijaanlähtö on opiskelemaan lähtö joskus kauaksikin jne.
Kaiketi järjestäisin nuorelle kiitosjuhlat ns. vanhojen tanssien 18v-aikaan siitä syystä, että nuoren kotoa lähtöaika eli viimeinen opiskeluvuosi pitäisi rauhoittaa oman perheen keskuudessa! On liian paljon samalle keväälle ajateltavaa, suunnittelua, kouluihin pyrkimystä, edessä olevan muuton haikeutta - viimeinenkö kevät vanhempien hoivissa jne. Erittäin tärkeiden ratkaisujen kevät, joita yo-juhlarumba ainoastaan häiritsee. Tämäkin äidin osassa koettua! - Erin
Rumba häiritseekin kirjoitti:
Jokaikisen 12 vuoden "pakollisen" rumban lopettava on juhlat ansainnut. On se koulu keskiasteessa sitten mitä tahansa koulua .
Juhlat voi "pian ylioppilas"kin järjestää pyytämällä vanhempansa vaikkapa erikoiseen ruokailu- ja juhlapaikkaan.
Samoin JOKAINEN nuori on ansainnut valkoisen lakin ja vaikkapa rahasumman vanhemmiltaan, mittavasta yhtäjaksoisesta koulustaan?
Amerikassa osataan järjestää jokaiselle nuorelle 17- vuotisjuhlat , miksi ei Suomessa edes vielä 19 -vuotiaalle? Elämän koitokset on nuorella edessä! On armeijaanlähtö on opiskelemaan lähtö joskus kauaksikin jne.
Kaiketi järjestäisin nuorelle kiitosjuhlat ns. vanhojen tanssien 18v-aikaan siitä syystä, että nuoren kotoa lähtöaika eli viimeinen opiskeluvuosi pitäisi rauhoittaa oman perheen keskuudessa! On liian paljon samalle keväälle ajateltavaa, suunnittelua, kouluihin pyrkimystä, edessä olevan muuton haikeutta - viimeinenkö kevät vanhempien hoivissa jne. Erittäin tärkeiden ratkaisujen kevät, joita yo-juhlarumba ainoastaan häiritsee. Tämäkin äidin osassa koettua!Olipas siinä huutomerkkejä kerrakseen.
"Amerikassa osataan järjestää...". Mitäs jos äiti-ihmiset eivät osallistuisi tähän keskusteluun, menee kommentit niin asian vierestä.
Kuka sanoi etteivät vanhemmat anna lahjaa tai perheen kesken ei juhlittaisi?
Jospa vanhemmat ovat niin fiksuja että antavat lapsensa päättää juhlista tai juhlimatta jättämisestä ihan itse? - Erin
Jep, jep. Toivottavasti saat vieläkin enemmän kuin sisaruksesi, yli 2 tonnia olisi jo aika hyvä saavutus. Aina sitä tunnin pari jaksaa sukulaisten kanssa seurustella. Keep smiling!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks73801Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat
En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?872746Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U1072571Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut242245- 562056
Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan
kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai1071956Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin1251809Haluat nainen torjua minut
Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si141757Mitä koululla tapahtui?
Onks kellää mitää vinkkilöit miks helikopteria tarvittii vuoksenniskan koulul https://www.is.fi/kotimaa/art-200001193287341214Persuilla kannatusromahdus - enää 13,5%.
Ylen tuorein puolueiden kannatusmittaus kertoo, että persujen kannatus on enää 13,5 prosenttiyksikköä. Kepu on mennyt he3461129