frenulum breve?

13vuotias

epäilen että minulla on frenulum breve eli esinahka ei vetäydy terskan yli.. koska siinä on joku "side joka estää sen eli selviääkö tästä venyttelyllä vai pitääkö ottaa yhteyttä terkkariin

26

13344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

otappa terkan kanssa tää asia esille. voipi olla että on eessä pienimuotonen leikkaus lääkärillä. mutta nou hätä, sen jälkeen on ainaki helpottuneempi olo kun ei tarvii tuota enää miettiä. tsemppiä!

• hah

Olen 15 vuotta ja sama ongelma. Paljon maksaa, onko se ilmanen vielä?

• chrisbucks

Ei mitään leikkauksia! Yhdeksän kymmenestä on täysin turhia ja voidaan hoitaa muilla keinoilla.
      Kolme vuotta sitten minulla oli sama ongelma: esinahka ei koskaan, missään olosuhteissa, mennyt taakse, eikä edes vähän. Kerrottiin, että ainoa ratkaisu oli ympärileikkaus, mutta halusin löytää toisen tavan.
      Kuukausien venyttely kuumassa kylvyssä ja paljon seksiä tyttöystävän kanssa auttoi. En voi antaa teille tyttöystävääni, mutta kuuman kylvyn löytämienn ei pitäisi olla vaikeaa. Onnea vaan!

• 4+4

Frenulum breve tarkoittaa siis sitä, että frenulum on liian kireä. Esinahan kireyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä - ovat kaksi eri asiaa, vaikka voivatkin tapahtua yhtäaikaisesti. Frenulum on se jänne mikä löytyy terskan alapuolelta, ja joka on samalla peniksen herkin kohta. Lievässä tapauksessa frenulumia voi venytellä, mutta myös kirurginen vaihtoehto on hyvä. Ongelman korjaus ei vaadi ympärileikkausta (=esinahan leikkaamista), vaan frenulum yksinkertaisesti poikkaistaan, jolloin se ei enää rajoita esinahan normaalia liikettä.

Operaatio on niin pieni päiväkirurginen toimenpide, ettei sitä kannata stressata ollenkaan. Ilmaista on kun julkisella tehdään. Se kannattaa hoitaa alta pois niin ei ainakaan seksielämän alkaessa tule ongelmia frenulumin repeytymisen kanssa. Tämä olisi ongelma paitsi kivun takia niin myös siksi, että toisin kuin leikkauksissa, frenulum harvoin repeytyy kokonaan poikki, vaan se arpeutuu entistä jäykemmäksi ja ongelma pahenee kerta kerran jälkeen.

• Nopee vastaus ?

Tarvisin nopeen vastauksen ... oon 13 vuot täytän 14 XD ni mul taitaa olla sama , esinahka kyl venyy yli terskan mut penis o vähä kiero sillee sisääpäi ... ja välil sattuu toho " jänteesee " mikä onkaa , ni onko mulla tää vai ei ?

• -WMEBF KL-

Saattaa olla. Puhu asiasta terkkarille. Ei todellakaan iso asia, mutta kuitenkin sellainen mille et itse oikein mitään voi.

• dfghdfgh

Ennen murrosikää esinahka peittää koko terskan ja se on yleensä tiukka. Tavallisesti esinahka on myös kiinnittynyt terskaan eikä sitä pitäisi edes yrittää liikutella. Viimeistään murrosiän kynnyksellä esinahan tulisi irtautua terskasta ja aikuisikään mennessä esinahan tulisi liikkua helposti terskan päältä pois.

wikistä kattoin

• Kyllä se siitä löystyy ajan kanssa.

Ei kannata käydä leikkaamassa veks, koska tuntoa häviää kosolti.

• nfnvnjvnjkbnjkxbg

Per...le.. opetelkaa nyt ihmiset erottamaan toisistaan eri asiat. Kai se kysyjä osaa itsekin wikipedian katsoa eli ei tarvitse noita samoja asioita ja selityksiä tiukasta esinahasta ja ympärileikkauksista jauhaa. Frenulum breve ei ole sama asia kuin tiukka esinahka. Frenulum breveä ei hoideta ympärileikkauksella. Frenulum breven hoidossa ei leikata mitään veks. Tuntoaistikaan ei kärsi niin kuin ympärileikkauksessa.

JOS TEILLÄ ON JOKU LÄÄKETIETEELLINEN ONGELMA NIIN MENKÄÄ KYSYMÄÄN SIITÄ AMMATTILAISILTA!

• mortti29987

Kokemuksia leikkauksesta: itselläni frenelum katkaistiin päiväkirurgisena toimenpiteenä ja paikallispuudutuksessa vuotavan verisuonen korjauksen yhteydessä, koska lääkäri niin ilmeisesti hyväksi näki. Leikkauksesta on nyt reilu kolme vuotta ja pahin sivuvaikutus on psykologinen. Vehje vaan tuntuu erilaiselta, eikä siihen meinaa tottua! Asian huomaa päivittäin eritoten suihkussa käydessä. Leikkaus sinällään onnistui muuten hyvin.

Laitan tämän kommentin siksi, että jos kenelläkään on vastaava toimenpide edessä, niin selvittäkää hoitavan lääkärin kanssa tarkkaan onko frenelumin katkaiseminen aivan välttämätöntä koska myöhemmin voi harmittaa ja paljon.

• Vastausta-vailla

Mortti mitä kautta menit operaation suorittamaan? Itellä sellanen kutina että frenelum on liian kireä ja leikkaus saattas olla hyvä vaihtoehto. Oishan se kiva jos esinahka liikkuis saumattomasti, mutta toisaalta jos penis muuttuu radikaalisti niin leikkausta on syytä harkita :D. Mitkä on suurimmat muutokset vehkeessä? Entä tuliko tästä jotain kustannettavaa sulle? Ja kannattaisko mun mennä terkkarille puhumaan tästä (en oo oikein sieltä rohkeimmasta päästä) vai onko muitakin teitä leikkauspöydälle :D? Kaikki info tervetullutta tietämättömälle.

• mortti29987

Leikkaus oli Helsingin Mehiläisessä, siis yksityissairaalassa. Kyllä näitä varmasti julkisellakin puolella leikataan. Muistaakseni Mehiläisessä maksoi joitain satasia ja Kela taisi korvata pienen osuuden.

Mutta ei ole kivaa, kun leikkausarpi muistuttaa aina silloin tällöin olemassaolostaan vihlovan kivun muodossa, vielä vuosien jälkeenkin. Frenulumin katkaisun jälkeen esinahka vetäytyy paljon taaemmas kuin aikaisemmin ja se voi tuntua erilaiselta. Lisäksi leikkausarpi on hiukan rujon näköinen, jos tuo nyt ketään haittaa.

Jos olet kovin nuori, minusta ei kannata vielä rynnätä lääkärille. Ongelma voi poistua ihan itsestäänkin muutaman vuoden kuluessa.

• Kokemusta on

Kannattaa leikata ajoissa niin ei tule myöhemmin naisten kans ongelmia, etenkin jos epäilee et jotain on. Ei ole iso operaatio mut hieman ärsyttävä ja nolottava kylläkin. Ja pyydettäessä se järjestyy myös nukutuksessa, ei pelkoa siit et selkäydinpuudutuksessa tai paikallispuudutuksessa... Helpompi nukutuksessa.

Sit huolehtii hoidosta kunnolla.

• 15v Poika.

Joo, Elikkäs mulla ois vähän samantapasta ongelmaa.
      Mulla esinahka menee terskan päältä pois kun penis on lepotilassa / erektiossakin ihan kivuttomasti, mutta esinahkaa ei saa vedettyä kovin alas, koska jos vedän sitä alemmas ja alemmas frenulumiiini alkaa hieman sattumaan, tosin olen venytellyt jo pari kuukautta ja ongelma on huomattavasti helpottunut.

• -95poika

oon jo pitemmän aikaa tuota vaikaa ihmetellyt, nythän tuo tais tulla selville, että sama vaiva on. ei todellakaan kiinnostaisi mennä minnekään leikkaukseen, vaikka se helpottaisi ongelmaa huomattavasti... jos odottelisi ja ahkerasti venyttelisi, vaiva varmasti helpottuu.

• oooppel

No ei se kyllä venyttelemällä parane, sen voin sanoa! Olin itse kyseisessä leikkauksessa eilen, pikku toimenpide paikallispuudutuksessa. Ei tuntunut yhtään missään, suosittelen kaikille. Ja hintaa on oli poliklinikkamaksun verran,27,5e

• viillettäväksi(kö)?

Täällä on kerrottu että yksityisessä Mehiläisessä kyseinen toimenpide ois maksanu joitakin satasia, mutta toisaalta joku on päässyt vähän halvemmalla. Voisitko oooppel kertoa vähän tarkemmin että miten oot itse edenny frenulum breven kanssa ja mitä kautta oot päätyny poliklinikalle leikattavaksi. Näin me vähän ujommatkin saadaan kohtalon toverilta arvokasta tietoa ja uskalletaan ryhtyä jopa toimenpiteisiin :D Uskon myös että muitakin lukijoita saattaa kiinnostaa.

• Ei saakeli

Ei saakeli oks mulla tää oikeesti?! Mulla on hyvin vahva epäilys, että mulla on tämä ei ei ei...ei vaan viitsis mennä terkkarille tästä juttelemaan, saakeli kuin noloo! Ja tätähän ei muuten saa parannettua kuin leikkauksella? Ei voi olla totta! Jääkö siitä isokin jälki kummittelemaan?

• Baby Steps

minulla oli joskus 1-2 v. sitten selvä fimoosi, ajattelin että pitää mennä leikkaukseen, mutta venyttelin vaan pikkuhiljaa ja useasti n. 2-5kk (en muista tarkkaan), niin nyt väistyy jo esinahka mallikkaasti terskan päältä. uskoisin että kyllä se frenulumkin siitä hiukan löystyy, kun pikku hiljaa venyttelee.

• Pippelipelle

Kyllä niin nahka kuin "side" on ihan vaan samaa ainesta kuin kaikki muukin kropassa, ja johan on ihme jos ei treeni siihenkin auta. Siitä on lähdettävä, että sitä ei voi venytellä ilman että kiihottuu. Siksi on tärkeintä vapautua henkisistä siteistä, ts. häpeäntunteista yms. ja antaa vaan kalun seisoa ja runkkaa ihan sydämensä halusta :)

• Pikaisia vastauksia

Minulla on frenulum "katkennut" ja arpeentunut yhdynnän aikana useaan kertaan. Kävin Helsingin Mehiläisessä, ja siellä lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa: Ympärileikkaus tai jänteen katkaisu. Katkaisua hän ei suositellut, koska yleisen mielipiteen mukaan terska tuntuu epämiellyttävälle. Olisiko jollain kokemuksia tästä?? Ympärileikkausta suositteli enemmän, koska siihen ollaan kuulemma useammin tyytyväisiä. Tästäkin olisi kiva tietää lisää kokeneilta. Lääkäri sanoi, ettei esinahkaa poistettaisi kokonaan, vaan sitä jäisi vähän terskan päälle, joka olisi suuri helpotus minulle.
      Minun täytyisi pian päättää, mitä tehdä asialle... Odottamalla ei lääkärin mukaan parane. Kokemuksia olisi kiva kuulla!

-17-vuotias

• huhhuh1

Pystyykö tätä frenulumin katkaisua tai esinahan osittaista leikkausta tekemään 17-vuotias ilman vanhemman läsnä oloa tai siis ilman että vanhemmat asiasta kuulevat. Ottaisi koville sanoa äidille tästä asiasta mikä minua vaivaa....

• yuiiuhivk

Miten tuota venytetään? Älkää naurako mutta kun itsellä on tuollainen side siinä terkassa kiinni niin oon saanu joskus suihkussa esinahan yli puolrnvälin mutta en uskaltanut vetää loppuun saakka ja miksi sen terskan edes kuuluu tulla esinahan alta pois ?:D

• 13-poika

Mulla on ongelma, koska en voi venyttää nahkaa alas, koska se side mikä onkaa estää sen

• PeruuttamatonOperaatio

Ympärileikkaus on peruuttamaton operaatio, jossa poistetaan esinahan sisälehti sekä ulkolehti kokonaan, myös frenulum poistetaan. Tämän jälkeen terska on tietysti aina esillä, eikä sitä poistettua kudosta voida enää ikinä palauttaa. Ei edes ihonsiirto tule kysymykseen, koska esinahka on ihan omanlaistaan ihoa, jota ei muualla ole. ÄLÄ SIIS IKINÄ SUOSTU YMPÄRILEIKKAUKSEEN, vaan kokeile edes ensin venyttelyä, se auttaa suurimmalle osalle esinahkaongelmista kärsiviä!!!
      Tuolla on hyvät ohjeet kuvien kera, ne voi ladata vaikka omalle koneelle. Venyttele, venyttele ja venyttele, näin vältyt tältä peruuttamattomalta operoinnilta! Lääkärit väittää operaatiota harmittomaksi pikku nipsaisuksi, kuitenkin siitä on valtavasti "asiaankuuluvia haittoja", joista ei etukäteen hiiskuta sanallakaan. Itse olen parannellut näitä lääkäreiden mukaan "ympärileikkauksen normaaleja jälkitiloja" jo 15 vuotta, eikä loppua näy.
      http://esarinvenytys.webs.com/

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe