Koirapelko karannut käsistä...

Vinkkejä kaipaava

Hei!
Kaipaisin kovasti apua ongelmaani, joka on tosiaan koirapelko.

Olen pienestä asti pelännyt koiria, mutta aikaisemmin se ei ole haitannut normaalia elämistä.
Nyt tänään huomasin, että tilanne alkaa olla aika huolestuttava...Olin nimittäin lenkillä ja huomasin vaihtavani tien puolta aina, kun näin, että koira omistajineen kävelee vastaan. Pari kertaa uskaltauduin lenkkeilemään koiran ohi, mutta vaan koska ei ollut muuta vaihtoehtoa tai koira vaikutti tarpeeksi pieneltä ja kiltiltä.

Lähinnä pelkoa aiheuttavat isot koirat, mutta välillä myös pienemmät.Traumaattisia:) kokemuksia on pari:Pienenä kummitätini saksanpaimenkoira kaatoi minut takaapäin kumoon ja nyt vähän aikaa sitten kävelyllä ollessani rottweiler "leikkisästi"? nousi takajaloilleen minun mennessä ohi ja säikähdin niin että hyppäsin lumihankeen.

Olen välillä testannut sitä, että huikkasen koiran omistajalle kauempaa:"pelkään koiria.."-mutta sekin tuntuu vähän hassulta.. Itseänikin melkeinpä huvittaa pelkoni, mutta en voi todella sille mitään..Jos jollakin on antaa jotain vinkkejä, että pääsisin ohi harmillisesta kammostani, niin otan niitä suurella sydämellä vastaan!!Kiitos jo etukäteen!

Ps.Pitäis kovasti reenata maratonille ja tää kammo ei ainakaan auta asiaa..hih
Niin ja tuttuja koiria en pelkää..

24

5307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan vapaasti

      Kyllä voit ja saat juosta ihan niin paljon kun haluat, ei mikään tervepäinen koiruus käy sinun kimppuun.

      Ole huoleti, lisää vaan vauhtia ja juokse lujempaa, ettei maratoni karkaa alta !

      • hullu voi purra

        Mutta hullu ja kouluttamaton voi hyökätä päällesi. Ne vihaavat pelkureita. Ajattele sitä.


      • KizuMizu

        erimieltä. Monet koirat villiintyy, kun niiden ohi juostaan, koska ne esim. haluaa ruveta leikkimään tai jotain sellaista, mutta tietenkin se riippuu iha koirastakin. Joten en kyllä suosittele, että joka vastaan tulevan koiran kohdalla juokset.

        Ja tuohon koira pelkoon kokeileppa tälläistä konstia, jos jollakin tutullasi on vaikka koira, joka pitää tietenin olla kiltti, harjoittele kyseisen koiran kanssa esim. päivä, päivältä menet lähemmäs ja lähemmäs koiraa ellet uskalla mennä heti kosketus etäisyydelle. Hiljaa hyvä tulee tsemppiä :)


      • aivan 555
        hullu voi purra kirjoitti:

        Mutta hullu ja kouluttamaton voi hyökätä päällesi. Ne vihaavat pelkureita. Ajattele sitä.

        on koiran OMISTAJAN vika, jos koira ei tottele.


      • mieltä
        KizuMizu kirjoitti:

        erimieltä. Monet koirat villiintyy, kun niiden ohi juostaan, koska ne esim. haluaa ruveta leikkimään tai jotain sellaista, mutta tietenkin se riippuu iha koirastakin. Joten en kyllä suosittele, että joka vastaan tulevan koiran kohdalla juokset.

        Ja tuohon koira pelkoon kokeileppa tälläistä konstia, jos jollakin tutullasi on vaikka koira, joka pitää tietenin olla kiltti, harjoittele kyseisen koiran kanssa esim. päivä, päivältä menet lähemmäs ja lähemmäs koiraa ellet uskalla mennä heti kosketus etäisyydelle. Hiljaa hyvä tulee tsemppiä :)

        että siedätys on pelkotiloihin varmaan paras parannuskeino. Hiljalleen siedätystä eikä mitään äkkinäistä, ihan omien tuntemusten mukaan, mutta aina yrittäisi vähän enemmän.

        Ja hyvä terapeuttikin vois olla hyvä.


    • Varuillaan

      Tiedän kuinka helvettiä elämä voi olla, kun pelkää koiria! Minulle on aivan sama minkäkokoinen koira on kyseessä, sillä pelko on niin ytimissä!! Minulta on monet lenkit jäänyt ihan sen takia luonnossa heittämättä kun siellä ulkoilutetaan irtokoiria. Ei sitä oikein kehtaa keskikaupungilla juosta pää hiessä.....
      Ainoa "tuttu" koira on sisarellani, mutta niin vihainen,että puree kaikkia. MIssä sitä sitten otetaan harjoitusta koiran kanssa? Yritetään kestää, vaikka minua ainakin HÄVETTÄÄ myöntää tätä pelkoa muille.

    • jani.-.

      mäki pelkään koiria ihan sairaasti vaihdan tien puolta jos koira tutlee vastaa.... jos en pysty vaihtamaa tien puolta nii lähen kävelemään toiseen suuntaa :DDD

    • farkku

      koiriin. Kysy koiran rotua jne vaikka tien toiselta puolelta ja jatka matkaa. Toista pari viikkoa, sitten rupea kyselemään koiran nimeä ja kysy saako silittää, onko kiltti jne.

    • ksssooooo

      Yhdyyn myös tohon kizumizun kommenttiin kannattaa ottaa rauhallisesti kun meet koiran ohi koira tosissaan saattaa joko riemastua tai pelästyä (koiran puolustus on hyökkäys) jos siitä pyrähdät vierestä ohi tai lähinnä käyttäydy aivan normaalisti koirat aistivat pelon ja jos muutat käytöstäsi yht'äkkiä koira myös huomaa sen. Kannatan myös sitä siedätyshoitoa taitaapi olla paras keino voithan kokeilla juosta aina askeleen lähempää esim nyt juokset tien toisella puolella ensikerralla otat askeleen lähemmäs toista puolta missä koira kävelee jne :) Eihän sinun tietenkään tarvitse mitään hullua tavoitetta laittaa mutta niin että edes samalla tiellä voit olla niin eikö se ole jo aika hyvin :) Ja minusta ei muuten tuokaan ollut hullumpi että varoitat omistajia pelostasi koska silloin koiran omistaja ymmärtää ottaa koiransa viereensä tosin luulen että suurin osa ihmisistä tekevät sen automaattisesti tai näin minä ainakin olen tottunut tekemään koirani kanssa :) Toivottavasti pääset pelostasi joskus nämä on aika hienoja otuksia :)

    • Rotkulat

      Tuo pikkuhiljaa siedättäminen olisi varmaan sinullekin hyvä konsti. Minä omistan kaksi tosi isoa rotweiler urosta ja olemme vastaavia tilanteita harjoitelleet lenkkeilijöiden kanssa. Kulmillamme asuu pieni ja hintelä neitonen, joka kerran kysyi, että onko nuo "kamalat pedot" vihaisia, kun hän pelkää kaikkia koiria ja meitä vastaan hän ei tullut koskaan. Niimpä sitten aloimme käymään porukalla lenkillä, nuo "pedot"mukanamme. Alkuun hän pelkäsi hirveästi, mutta sai pikkuhiljaa luottamuksen koiriini. Sitten hän pelkäsi kaikkia muita koiria, joita tuli vastaan. Niinpä kutsuin koirien omistajia samalle polulle koirineen. Tätä on nyt tehty reilu vuosi. Nyt hän kertoi, ettei hän enää pelkää koiraa, joka tulee omistajansa kanssa vastaan. Mutta, jos koira on irrallaan, sitä pelkää vieläkin, eli hyötyä on lähteä itseänsä totuttamaan vaan sinne, missä koiria on.
      Pikkuhiljaa voitat pelkosi, kunhan opit luottamaan edes yhteen koiraan, siitä se lähtee.

    • XXXXXXXXXXXXXXXX

      Osaako joku vastata.... Mä pelkään koiria, siis vain isoja ja pelko juontaa pariin lapsuuden kokemukseen. Käyn työni puolesta asunnossa, jossa on todella kiltti iso koira, joka ei ole koskaan minulle antanut mitään aihetta pelätä. Pelkään kuitenkin koiraa, vaikka kuinka olen asiaa yrittänyt itselleni järkeillä. Osaan "teeskennellä" rauhallista ja melko luontevaa koiran lähellä, mutta pelkoani lisää se ajatus, että koira vaistoaa pelon. Tämä taas tietenkin tekee oloni vielä epämukavammaksi :( Ihan alkaa askel painaa, kun lähestyn paikkaa.

      Kysymys kuuluukin: Vaistoaako tai haistaako koira pelon, vai tulkitseeko kehon kielestä?

      • kouluttaja11

        Useimmat nykyajan koiratuntijat on lähinnä tuon kehonkielen kannalla, eli koiria pelkäävä oudolla käyttäytymisellään tekee koiran epäluuloiseksi. Myös hajuaisti saattaa paljastaa adrenaliinin.


      • XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
        kouluttaja11 kirjoitti:

        Useimmat nykyajan koiratuntijat on lähinnä tuon kehonkielen kannalla, eli koiria pelkäävä oudolla käyttäytymisellään tekee koiran epäluuloiseksi. Myös hajuaisti saattaa paljastaa adrenaliinin.

        Oli huojentavaa kuulla, että kehonkieli näyttäisi olevan määräävässä roolissa. Tämä on mukavaa niin minun kuin tuon koirankin kannalta. Olen ajatellut, että mitähän se koirarukka kuvittelee tehneensä väärin tms, kun olen peloissani ilman syytä. Tuo koira on objektiivisesti katsottuna mitä kelvollisin otus, eikä mun fobiat ole todellakaan juuri sen syytä. Fobiasta voi todellakin puhua, koska vaikka olen perehtynyt kehon kieleen, niin kauhun aalloille on voi aina mitään, vaan kun se tunne ehtii tulla, niin tuntuu, että pyörryn, koska poiskaan en voi tilanteesta aina olla lähdössä ties millä verukkeella.


    • fobiaa

      Minulla täysin sama ongelma, olen nuori ja pelko vaikeuttaa normaalia elämää niin paljon että se huolestuttaa, minäkin mietin että millä ihmeen konstilla vaan pääsisin eroon pelosta...? :(
      Eikä kavereiden naurut tms auta asiaa ollenkaan. He eivät vaan voi ymmärtää miten joku voi pelätä niitä "niin ihanan lutusia koiria"... ei se vaan oo helppoa kun niitä pelkää, ja paljon..:(

      • Olen itsekin pelännyt koiria ihan pienestä pitäen ja ihan hysteerisesti. Aina kun koira on tullut minua kadulla vastaan, vaihdan toiselle puolelle jalkakäytävää. Kaikkein kummallisinta on, että olen aina myös rakastanut koiria, samalla vaikka niitä pelkäänkin. Yritin siedätyshoitoa ja sainkin muutaman koirakaverin. Ei se silti koirapelkoa poistanut, en vain enää pelännyt niitä kyseisiä koiria. Päätin nyt monen vuoden harkinnan jälkeen hankkia coton de tulearin, johon olen ollut ihastunut jo monen vuoden ajan. Koirani on vielä pentu ja poikkeuksellisen säpsäkkä tapaus, mutta kyllä se on vaikuttanut suhtautumiseeni muihin koiriin. Kun kohtaan toisen koiran, olen nyt koiranomistajan roolissa, en aran tytön roolissa.

        Eilen pääsi käymään kuitenkin niin ikävä tilanne, että ollessani koirani kanssa lenkillä ihan teiden lähellä olevassa metsässä, vapaana oleva Rhodesiankoira tuli luoksemme vailla omistajaa. Koira oli mielestäni pelottavan näköinen ja koirapelkoni heräsi hetkessä kun tajusin että se voi tehdä minulle ja koiralleni mitä vaan. Se uhitteli ja ei päästänyt meitä pois. Onneksi ohikulkeva mies auttoi meitä ja nappasin koirani kainaloon ja lähdin. Koira oli ilmeisesti karannut mutta omistaja piti sitä muutenkin aina vapaana, vaikka se on lailla kielletty! Meitä on moneen lähtöön, mutta koirapelolle ei kannata lannitua, itsekin olen päässyt muutaman askeleen parempaan suuntaan 25 vuoden taistelun jälkeen. Kyllä se jossain vaiheessa palkitsee jos vaan jaksaa yrittää eikä se todellakaan vaadi oman koiran hankintaa. Pitää vain olla päättäväinen vaikka se olisikin vaikeaa. :)


    • Zenia

      Koiran omistajan näkökulmasta koetan hieman jollekulle valaista asiaa :)
      Painotan, että nämä ovat omia mielipiteitäni.

      Aloittajan ongelmaan (joka toivottavasti on menneen talven lumia):
      Kun lähestyt vierasta koiraa, pyri siihen, että et näytä pelkoasi. Koirilla on kyky vaistota se. Ei kannata esim. tuijottaa silmiin (koiralle hyökkäävä ele). Yritä myös välttää äkkinäisiä liikkeitä, esimerkiksi puskaan hyppäämistä. Koira voi luulla, että kutsut sitä kivaan leikkiin, toisaalta arempi yksilö voi säikähtää.
      Sinuna kävelisin rauhallisesti ohi (helpommin sanottu kuin tehty, eikös juu), mutta koiranomistajalla on velvollisuus pitää koiransa hallittavissa :).
      Pelkoa voi yrittää myös lieventää tapaamalla tuttuja, kivoja koiria :)

      Jokaisella vastaantulevalla koirattomalla henkilöllä on oikeus kävellä rauhassa, mutta sama pätee myös koiranomistajiin (viitaen puskaan hyppimiseen) ;)

    • 2+20

      Kannattaa huikata pelkäävänsä koiria, jos kertakaikkiaan ei ole tilaa ja sinua epäilyttää. Useimmat fiksut ottavat koiran viereensä, vaihtavat suuntaa tai väistyvät kauemmas.

      • Tuo on muuten totta

        Vaikka itse mielestäni luen aika hyvin vastaantulevan ihmisen askelmerkeistä pelkääkö hän koiraa, niin silti joskus jää miettimään että onko tässä ihmisessä kyseessä hyvin piilotettu koirapelko. Haluaisin mielelläni tietää, etten koirani kanssa aiheuttaisi kenellekään turhia sydämentykytyksiä tai olla mukana lietsomassa koiravihaa. Joten se olisi ihan kiva jos kuulisi asiasta henkilökohtaisen vahvistuksen. Sen muistaisi seuraavallakin kerralla paremmin.


    • Minäkinpelkään

      Nelosella alkaa ohjelma jossa käsitellään erillaisia pelkoja. En tiedä onko rekry jo ohi, mutta kannattaa ilmoittautua ohjelmaan mukaan www.nelonen.fi/rekry ja ohjelman nimi on Pelon Murtajat

    • xxxkkk

      Jos koirapelkoisia löytyy Keski-Suomesta, niin avitan mielelläni oman ison koirani kanssa.

    • Matopato

      Hei! Pelko on aina kurja juttu, ja rajoittaa elämää. Siedätyshoito toimii ja kannattaa.

      Itse pelkäsin lapsena koiria hysteerisesti. Mummolassa oli pihassa vapaana koiria, ja vuosien ajan aina kun sinne mentiin minä odotin autossa kunnes koirat oli saatu kiinni. Kunnes kerran päätin vain lakata pelkäämästä ja astuin ulos nuuskivien koirien keskelle. Tai eihän se pelon tunne poistunut pitkiin aikoihin, mutta hälveni vähitellen vuosien mittaan kun pakotin itseni koirakohtaamisiin. Nyt koirat on ehkä parasta mitä tiedän maailmassa :) Joskus edelleenkin saattaa pieni pelko häivähtää mielen pohjalla, mutta se ei elämää häiritse.

      Jos vähänkään luonteelle sopii, kannattaa ruveta juttelemaan vastaantuleville koiranulkoiluttajille. Kyselet vaikka että tykkääkö koira vieraista ihmisistä ja saako rapsutella, ja kerrot ihan suoraan että yrität opetella pois koirapelosta?

      Ja mitä lenkkeilyyn tulee - juokset ihan normaalisti ohi kuin koiraa ei olisikaan, eli et rupee vilkuilemaan tai hidastelemaan/pysähtelemään. Niin ne koirapelottomatkin tekee, ja koira jaksaa ehkä korvaansa heilauttaa että "jaahas, taas joku lenkkeilijä"

    • koiratirti

      Pelkään koiria, on hyökännyt jalkaani kiinni Raholassa Ippisenkadulla.tulipihasta!!!! Kerrostalon pihalla nainen pitää vapaana isoja koiria (Susikoira): nainnei varmaan jaksa kävellä, istuu penkillä ja tupakoi.asukkaat pelkää!!! Onko oikein??

      • rannanvesileikkijä

        Ei tietenkään ole oikein. Asukkaiden pitää sanoa hänelle ensin ystävällisesti, että voisiko koirat pitää yhtiön alueella kytkettynä kun jotkut pelkäävät. Sitten, mikäli ei toimi niin ilmoitus isännöitsijälle ja lappu näkyvälle paikalle muistuttamaan asiasta. Jos kuitenkin sattuisi niin, että koirat ovat hyvin koulutettuja omistajan varmassa hallinnassa olevia eivätkä häiriköi muita koiria, ihmisiä ja ole tukkeena liikenteelle tai aiheuta vaaratilanteita niin miksikäs ei voisi vapaanakin pitää. Omistajan kuitenkin pitää ajatella objektiivisesti ottaen muut huomioon. Mikäli valtaosa yhteisön asukkaista on koirien vapaana olon kanssa sinut niin en näkisi miksi joku "sora-ääni" saisi niin paljon valtaa ainoastaan omien pelkotilojensa pönkittämiseen. Lakihan on tietenkin laki sitä ei voi kieltää eli siihen voi vedota. Onko se sitten tämänkaltaisessa esimerkki tapauksessa järkevää voi jokainen miettiä itse.
        Kuitenkin vain noin promillella koiranomistajista on tällaisia koiria ja hekin usein pitävät niitä kytkettyinä yleisillä paikoilla. Moni ihminen kun täällä pohjolassa valitettavasti kokee, että vapaana oleva koira on aina uhka oli se sitten miten hyvin hallinnassa tahansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe