Olen rakentanut mökkini 70-luvulla rantaviivaan on matkaa noin 40 metriä. Ilmastomuutoksen vuoksi on merivesi alkanut nyt uhkaavasti nousta sisälle asti. Rakennus ei ole tehty tolppien päälle, vaan kiinteän valetun pohjan päälle, jossa on reunavahvistukset. Olen pohtinut mitä pitäisi tehdä, että vesi ei tulisi sisälle ensi talvena, vallitusta olen ajatellut, mutta onko kellään muuta helppoa/halpaa ratkaisua ehdottaa. Toivottavasti saan asiallisia vastauksia. Olen erään toisen otsakkeen alla kysellyt samaa juttua, mutta sain sairaan vastauksen, vastaaja tuskin on koskaan omistanut mitään tai edes rakentanut itselleen mitään.
Olisin kovin kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä!
Minkähänlaisia ratkaisuja siellä Pohjanmaalla on mahdettu tehdä tulva-alueilla.
Meriveden nousu
18
1859
Vastaukset
- laattalattia on
pilareilla asian voisi hoitaa. Jos on hirsimökki niin tunkilla ylös ja harkkopilarit alle. Lautamökinkin saa mutta pahempi vääntymään.
Vallit ei auta ellei ole myös tehokkaista pumppuja! Aina ne vuotaa! - Pera
Jos olet tähän asti pärjännyt, niin ei mitään hätää.
Merenrantakaupungeissakin on vuosikymmeniä sitten rakennettuja suojavalleja meriveden pinnannousun varalta. Niitä ei ole korotettu.- rakennusvalvonnasta
mihin korkeuteen saa rakentaa ja toimi sen mukaan,
- Mökkiläinen...
Mökin koko ja rakennusmateriaali.
- vielä 40 vuotta
Muutoin voidaan todeta että Suomen Ympäristökeskuksen koostamissa globaaleissa ilmastonmuutosarvioissa todetaan "Suomenlahden keskimääräisen vedenkorkeuden laskun kääntyvän päinvastaiseksi vuosisadan puolivälin paikkeilla." -Vedenpinta siis on ollut laskussa ja laskee vielä 40 vuotta. Senjälkeenkin kestää aikansa ennenkuin saavutetaan se taso, joka vallitsi mökin rakentamisaikana?
Mato on syönyt meidät kaikki ennenkuin nykyisillä rantaniityillä kahlataan napajäätiköistä sulaneessa vedessä.
Eipäs siis kannata hermoilla satunnaisista tulvista.. - Helm24
vielä 40 vuotta kirjoitti:
Muutoin voidaan todeta että Suomen Ympäristökeskuksen koostamissa globaaleissa ilmastonmuutosarvioissa todetaan "Suomenlahden keskimääräisen vedenkorkeuden laskun kääntyvän päinvastaiseksi vuosisadan puolivälin paikkeilla." -Vedenpinta siis on ollut laskussa ja laskee vielä 40 vuotta. Senjälkeenkin kestää aikansa ennenkuin saavutetaan se taso, joka vallitsi mökin rakentamisaikana?
Mato on syönyt meidät kaikki ennenkuin nykyisillä rantaniityillä kahlataan napajäätiköistä sulaneessa vedessä.
Eipäs siis kannata hermoilla satunnaisista tulvista..Toivottavasti tuo Sinun ennusteesi pitää paikkansa. Tiedemieht povaavat kylläkin jäätiköiden sulamisen aiheuttavan veden nousua. Rauman seudulla missä mökkini on, talvi oli aika paha tällä kertaa, koska veden pinta oli normaalikorkeudestaan 40 cm ylempänä jo syksystä lähtien. Merivesi tuli muutamiin rakennuksiin sisälle ja vaikka minullakin on vakuutukset, mutta se suuri työ laudoituksen purkaminen, kuivatus ym. on aika kova urakka ja menee melkein koko kesä siinä. Tammikuussa oli vain 2 cm kiinni ettei tullut sisään. Eri tiedoitusvälineissä on kehoitettu ihmisiä varautumaan tulevana talvena vastaaviin ja puhuttu noista vallien tekemisistä. Työllä on nekin rahat mökin tekoon hankittu ja moninkertaiset verot maksettu/maksetaan edelleen, niin kyllä se harmittaa jos tulee vesivahinkoja.
Kiitos Sinulle asiallisesta kannanotosta. - Helm24
Mökin koko on 54 neliötä, lautaseinät, välissä muistaakseni 15 cm villaa, pituliittilevyt, kosteussuoja, petonin päällä on muistaakseni 10 cm thyroxilevyä,tasotevalu,muovimatto. Maasto on tasaista, joten maisemallisesti siihen paikkaan sopii parhaiten tällainen perusta ja muistaakseni silloin 70-luvulla rakennusluvassa se myös vaadittiin. Uuden rakennuslain mukaan ei saa näin lähelle rantaa edes rakentaa. Olen tiedustellut nostamista, mutta se maksaa jo yhtä paljon kuin uuden rakentaminen ja sisällä on aika iso palomuuri takka, joten nostossa petonipohja voi mennä poikki. Tyhmästä päästä saa aina kärsiä, kun ei silloin tullut edes ajatelleeksi, että vesi voi nöinkin korkealla käydä useasti.
- Mökkiläinen...
Helm24 kirjoitti:
Mökin koko on 54 neliötä, lautaseinät, välissä muistaakseni 15 cm villaa, pituliittilevyt, kosteussuoja, petonin päällä on muistaakseni 10 cm thyroxilevyä,tasotevalu,muovimatto. Maasto on tasaista, joten maisemallisesti siihen paikkaan sopii parhaiten tällainen perusta ja muistaakseni silloin 70-luvulla rakennusluvassa se myös vaadittiin. Uuden rakennuslain mukaan ei saa näin lähelle rantaa edes rakentaa. Olen tiedustellut nostamista, mutta se maksaa jo yhtä paljon kuin uuden rakentaminen ja sisällä on aika iso palomuuri takka, joten nostossa petonipohja voi mennä poikki. Tyhmästä päästä saa aina kärsiä, kun ei silloin tullut edes ajatelleeksi, että vesi voi nöinkin korkealla käydä useasti.
Oikeassa olet, ja toteutuskelpoiset vaihtoehdot ovat varmasti vähissä.
Itse miettisin pysyvän tulvapengerryksen tekoa. Maisemaan sopivaan paikkaan mökin ympärille tai sitten aivan mökin perustukseen kiinni ja hieman mökin seinällekin ulottuva vesieriste.
Vesieristeellä en tarkoita tässä tapauksessa
mitään eristemassoja vaan jotakin vedenpitävää materiaalia.
Veden nousuhan mökkiin saakka on kuitenkin vain hetkellistä ja palautuu normaalitilaan melko nopeasti.
Mökin nostossa on niin suuret riskit, että voi tulla paljon kalliimmmaksi kuin muut vaihtoehdot.
Hankala ja työläs, teki sitten niin tai näin... - Helm24
Mökkiläinen... kirjoitti:
Oikeassa olet, ja toteutuskelpoiset vaihtoehdot ovat varmasti vähissä.
Itse miettisin pysyvän tulvapengerryksen tekoa. Maisemaan sopivaan paikkaan mökin ympärille tai sitten aivan mökin perustukseen kiinni ja hieman mökin seinällekin ulottuva vesieriste.
Vesieristeellä en tarkoita tässä tapauksessa
mitään eristemassoja vaan jotakin vedenpitävää materiaalia.
Veden nousuhan mökkiin saakka on kuitenkin vain hetkellistä ja palautuu normaalitilaan melko nopeasti.
Mökin nostossa on niin suuret riskit, että voi tulla paljon kalliimmmaksi kuin muut vaihtoehdot.
Hankala ja työläs, teki sitten niin tai näin...Olet aivan oikeassa! Samaa tässä olen pohtinut itsekkin sitä pengerrystä, tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, mutta rakennusmestarin mielestä perustuksen ja laudoituksen väliin täytyy jättää väli jotta ilma/tuuletus pääsee hyvin kulkemaan ettei siitä taas koidu home ym. haittaa. Jos mökki olisi vain tehty kesäkäyttöön, niin ehkä veden tulo sisätiloihin ei olisi niin tuhoisa, mutta kun se on tehty talviasuttavaksi ja villa on välissä jonkin verran ym. , niin siinä sitä hommaa riittä,jos niin käy talvella.
Sinun tilanteessa täytyy olla tyytyväinen, että näitä ongelmia ei ole ja toivottavasti ei tulekkaan. - skenaarioita
Helm24 kirjoitti:
Toivottavasti tuo Sinun ennusteesi pitää paikkansa. Tiedemieht povaavat kylläkin jäätiköiden sulamisen aiheuttavan veden nousua. Rauman seudulla missä mökkini on, talvi oli aika paha tällä kertaa, koska veden pinta oli normaalikorkeudestaan 40 cm ylempänä jo syksystä lähtien. Merivesi tuli muutamiin rakennuksiin sisälle ja vaikka minullakin on vakuutukset, mutta se suuri työ laudoituksen purkaminen, kuivatus ym. on aika kova urakka ja menee melkein koko kesä siinä. Tammikuussa oli vain 2 cm kiinni ettei tullut sisään. Eri tiedoitusvälineissä on kehoitettu ihmisiä varautumaan tulevana talvena vastaaviin ja puhuttu noista vallien tekemisistä. Työllä on nekin rahat mökin tekoon hankittu ja moninkertaiset verot maksettu/maksetaan edelleen, niin kyllä se harmittaa jos tulee vesivahinkoja.
Kiitos Sinulle asiallisesta kannanotosta.Katsopa http://www.fimr.fi/fi/itamerikanta/bsds/2398.html
Tekstissä todetaan valtamerien pinnan nousevan sadassa vuodessa 10 sentistä 90 senttiä, nousun riippuessa ilamstonmuutoksen vauhdista. Puolet noususta olisi veden lämpenemisen aiheuttamaa vedenlaajenemista, puolet jäätikköjen sulamista. Valtamerten nousu ei välttämättä näkyisi Itämeressä. Suomen rannikolla maannouseminen vaikuttaa vastakkaiseen suuntaan. Suomenlahdella veden nousu ja maannousu tasapainottavat toisensa eikä vesi siis nouse rannalle. Pohjanlahdella maannouseminen jatkuu ja rantaviiva etääntyy mökeistä edelleen, mutta hidastuvasti. Siis jäätiköt eivät upota mökkiäsi. MOT
Toinen asia on säiden epävakauden lisääntyminen, myrskyt ja niistä aiheutuvat tulvat. Niiden ennustetaan lisääntyvän, ja niiltä suojautumiseen mm. ympäristöviranomaiset kehittävät erilaisia keinoja. Mökin lattiavillat ovat siis lisääntyvästi näiden lyhytaikaisten tulvahtamisten uhreina.
- Mökki saaressa
kuitenkin ajatella nostoa.
Älä suunnittele nosta koko betonilaatta vaan ainoastaan itse talo mikäli se on mahdollista.
Muuri ja takka seisovat laatalla joten niistä riippuu voidaanko taloa nostaa 20 - 30 senttiä niin että takkan luukku vielä näkyy lattian yläpuolell, ja toimiikin. Talon rakenteet tulee purkaa sen verran että talo on irti hormista ja takasta.
Hassulta voi näyttää sisällä noston jälkeen, mutta on se varmin keino mikäli vaan onnistuu.
Perämerellä mistä olen kotoisin on aina rakennettu pilarien päälle uhkaavilla alavilla paikoilla.
Myrskyn nostettua meren taloon saakka ja mahdollisesti jopa siirrettyä sitä, on vahinkojen korjaaminen helppoa laattaperustukseen verrattuna. Paikoiltaan siirtyneet hirsimökit on hinattu traktorilla takaisin omalle tontille ja tunkattu sijoilleen. Hormit ovat aina kevythormeja ja takat keveitä.
Mikäli laattaperustanen talo kastuu tai meri nousee niin korkealle että talo kelluu ja siirtyy sijoiltaan, kuten Muri myrskyssä 1982, laattatalot pahimmillaan jauhautuivat hammastikuiksi pyöriessään takan ja hormin ympärillä. Pilareille rakkenetut mökit noudettiin sieltä minne meri ne oli vienyt ja ne nostettiin takaisin sijoilleen. Pohjaeristeet vaihdettiin.
Vaikkei talo mekaanisesti hajoaisikaan laatan päällä, ovat vesivahingon seuraukset suuritöiset korjata.
Omassa mökissämme Maurimyrskyn jäljiltä päästettiin trossipohja irti ja lattian eristeet uusittiin alakautta, sen jälkeen kun taloa oli tunkeilla nostetti 1 metri ylös niin että mahtui hyvin työskentelemään lattian alla.
Valleihin en usko meren rannalla. Ongelmana ei ole yksinomaan veden nousu vaan myöskin aalto joka hajottaa vallia ja ajaa vettä sen ylitse.- Helm24
Nämä ovat kaikki tosiasioita mitä tässä kerrot. Jos talo olisikin tehty tolppien päälle, niin homma ei olisi mikään tehdä. Pengerrys taitaa nyt olla ainoa edulline ja kokeilemisen arvoin juttu, jos siitä olis edes vähän apua.
Asun itse kaupungissa kerrostalossa ja olen nähnyt kaksi tosi pahaa vesivahinkoa enkä haluaisi itse koskaan joutua siihen rumpaan mukaan. Kaikki revitään auki, kuivurit huutavat 2 kuukautta yötä päivää, kaikki honekalut kasattuna johonkin huoneeseen ja asukkaat pitkiä aikoja evakossa jossakin. Itse en ole mieleltäni niin epätasapainoinen ihminen, että nauttisin jonkun muun epäonnesta/vahinkoista.
Lämpimiä kevät päiviä Sinulle ja kiitos hyvistä vastauksista. - Mökki saaressa
Helm24 kirjoitti:
Nämä ovat kaikki tosiasioita mitä tässä kerrot. Jos talo olisikin tehty tolppien päälle, niin homma ei olisi mikään tehdä. Pengerrys taitaa nyt olla ainoa edulline ja kokeilemisen arvoin juttu, jos siitä olis edes vähän apua.
Asun itse kaupungissa kerrostalossa ja olen nähnyt kaksi tosi pahaa vesivahinkoa enkä haluaisi itse koskaan joutua siihen rumpaan mukaan. Kaikki revitään auki, kuivurit huutavat 2 kuukautta yötä päivää, kaikki honekalut kasattuna johonkin huoneeseen ja asukkaat pitkiä aikoja evakossa jossakin. Itse en ole mieleltäni niin epätasapainoinen ihminen, että nauttisin jonkun muun epäonnesta/vahinkoista.
Lämpimiä kevät päiviä Sinulle ja kiitos hyvistä vastauksista.Kerrot tuossa alempana että mökin korkeus on 1,30 m.
Tammikuussa 2005 vesi kävi 1,60 m Helsingin seudulla ja nytkin Joulukuussa 2006 ja Tammikuussa 2007 oli vesi lähes samoissa ennätyslukemissa.
Veden ennätyskorkealle nouseminen on yksi juttu, mutta toinen on vähänkin avoimella rannalla aallon vaikutus keskikorkeuiden lisänä. meillä Perämerellä on muistaakseni suurin korkeus virallisesti 2,40 m mutta esimerkiksi Mauri-myrsky nosti veden huomattavasti tätä korkeammalle kun aallonkorkeus tuli siihen lisäksi. Mökkimme joka kastui altapäin on 4,00 m korkeudessa.
Mikäli rantasi on suojainen ja mökkisi sijaitsee Hanko - Pori seudulla voi 1,30 m ja vallitus auttaa.
Ongelman muodostaa varmasti sokkelin alta tihkuva vesi. Maakerros päästää vettä lävitse mikäli maa ei ole roudassa ja näin vesi voi kiertää "alakautta" lattian eristeisiin vallituksesta huolimatta. Betonilaatan alla tuskin on vettäpitävää eristekerrosta.
Toivon sydämestäni kaikkea hyvää ja että saat mökkisi lattianalustan pidettyä kuivana.
- Kale
Kuinka korkealle mökkisi on rakennettu normaalivedestä.
- Hel24
Metri kolmekymmentäsenttiä ( 1,30)
- Kale
Hel24 kirjoitti:
Metri kolmekymmentäsenttiä ( 1,30)
Saat nyt kyllä syyttää itseäsi vahingosta,kyllä rakennuskorkeus pitää olla vähintään 2 metriä normaalivedestä.
Nykyään vaaditaan jo monessa kunnassa kolme metriä.
Muuta vaihtoehtoa en näe kun koettaa nostaa mökkiä ylös ja pilarit alle ja rossipohja.
Hommaa siinä kyllä piisaa.
- senttiä
normaaliveden korkeudesta.
sekin riippuen siitä, tuleeko ahtojäitä tontille vai ei. kysy kunnasta rakennustarkastajalta.
On aivan turha kuivatella kastuneita lattioita, jos rakennuskorkeus on tämän alle.
Hormi irti rakenteista ja rakenne irti perustuksista ja hydraulitunkeilla tönön lattian nosto em. korkeuteen. muuraa harkkoperustus sitten nostettuun väliin ja maisemoi tekele mieluummin kuin rupeat sitä ympäristöä vallittamaan.- Hel24
Oikeassa olet, mutta kallis ja kova homma se on. Meillä vaan on sellainen rakennusmestari, että se ei paljon vastaile oikein mihinkään. Eräs nostoasiantuntija kylläkin epäilee talon vääntyvän ja ehkä myös murtuvan. Ehkä on parempi hädän tullen vaan turvautua hiekkasäkkeihin ym. Kunpa joku olis silloin 70-luvun alussa edes jollakin tavoin informoinut näistä tulevista kovista matalapaineista, niin olis edes vähän ymmärtänyt tehdä perustukset korkeammaksi. Nythän meriveden korkeus oli jo syksystä lähtien 40 cm normaalia korkeammalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749