Passatin antennijohto

Kymysys

Onko kokemuksia minkälainen homma on vaihtaa Passat 97 -> antenninjohto? Vaatii luultavasti kattoverhoilun irrotuksen eli taitaa olla merkkiliikkeen hommia?

14

3222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kale

      Miksi se pitää vaihtaa?

      Farmarissa ei varmaankaan tarvi kattoverhoilua vaihtaa. Sedanista en mene takuuseen. Ainakin golffissa (mk3) antenni menee kuskinpuoleista a-pilaria ylös aina taakse asti josta se menee kattoantennille. Vaihto onnistuu ilman verhoilun irrotusta koska antenniin pääsee käsiksi takaosasta irroittamalla listan ja työntämällä käden/työkalut antennille.

      • Kymysys

        Se pitää vaihtaa koska antenin juuressa oleva antennivahvistin on hajonnut, onneksi selvisi juuri että katolla olevassa vahvistimessa on pistoke joten auton etuosasta tulevaa johtoa ei tarvitse vaihtaa vaan ainoastaan vahvistin, helpottaa asiaa huomattavasti.

        Tietääkö kukaan kuinka Passatin 97=> (sedan) kattoverhoilu irrotetaan takaikkunan puoleisesta päästä?


      • pasaatti
        Kymysys kirjoitti:

        Se pitää vaihtaa koska antenin juuressa oleva antennivahvistin on hajonnut, onneksi selvisi juuri että katolla olevassa vahvistimessa on pistoke joten auton etuosasta tulevaa johtoa ei tarvitse vaihtaa vaan ainoastaan vahvistin, helpottaa asiaa huomattavasti.

        Tietääkö kukaan kuinka Passatin 97=> (sedan) kattoverhoilu irrotetaan takaikkunan puoleisesta päästä?

        Eikö antsuvahvistinta voi laittaa soittimen puoleiseen päähän? Sinne se laitettiin ainakin mun -99 Passat Varianttiin. Vai onko niitä enemmänkin kuin yksi kpl?

        Epäilen itsekin jälleen omistavani rikkoutuneen antsuvahvarin. Radiosta ei tunnu löytyvän kuin muutama hassu kanava, nekin toki ruåttin kanavia. Soitin oli huollossakin eikä mitään vikaa radiopuolelta löytyny, ceedeestä kylläkin.


      • petrisa
        pasaatti kirjoitti:

        Eikö antsuvahvistinta voi laittaa soittimen puoleiseen päähän? Sinne se laitettiin ainakin mun -99 Passat Varianttiin. Vai onko niitä enemmänkin kuin yksi kpl?

        Epäilen itsekin jälleen omistavani rikkoutuneen antsuvahvarin. Radiosta ei tunnu löytyvän kuin muutama hassu kanava, nekin toki ruåttin kanavia. Soitin oli huollossakin eikä mitään vikaa radiopuolelta löytyny, ceedeestä kylläkin.

        Kun antennivahvistimen asentaa antennin
        välittömään läheisyyteen, niin silloin
        heikolla antennisignaalilla saadaan paras mahdollinen signaali/kohina-suhde. Eli kansantajuisesti radio kohisee vähiten.
        Hyvällä signaalitasolla asialla ei merkitystä.
        Ihmettelen miksi yleensä vahvistinta tarvitaan.
        Kyllä nykyisillä herkillä radioilla ja hyvällä
        antennilla pitäisi kuulua ilman vahvistintakin.
        Jos taas sama antenni toimii myös kännykkäantennina, tilanne muuttuu täysin.
        Silloin antenni on eräänlainen kompromissi, jolloin sen epäherkkyyttä parannetaan vahvistimen avulla.


      • Kale
        Kymysys kirjoitti:

        Se pitää vaihtaa koska antenin juuressa oleva antennivahvistin on hajonnut, onneksi selvisi juuri että katolla olevassa vahvistimessa on pistoke joten auton etuosasta tulevaa johtoa ei tarvitse vaihtaa vaan ainoastaan vahvistin, helpottaa asiaa huomattavasti.

        Tietääkö kukaan kuinka Passatin 97=> (sedan) kattoverhoilu irrotetaan takaikkunan puoleisesta päästä?

        Moi!

        Ainakin kolmoskorisessa golfissa antennivahvistin sijaitsee kattoantennin jalassa. Joten suosittelisin vaihtamaan koko antennin. Omassa vahvistin oli taysin syöpynyt ja antenni oli jo aika sökö kun sitä oli vuosien mittaan ruuvailtu irti autopesuun mennessä.

        Itse tilasin aikoinaan oman antennin kennyltä www.kennyscarstyling.fi
        Volkkari pyytää mastosta 100€ ja kenny noin 100mk. Siitä on tietysti jo pari vuotta aikaa.

        Oletko varma että vahvistin on hajonnut? Tarkista ensin onko vahvistimen virransaanti kunnossa. Jos jännite viedä antennijohtoa pitkin niin tarkista onko radion päässä semmoinen mötikkä mikä syöttää 12v antennijohtimeen. Toisiin antenneihin viedään jännite erillistä johdinta pitkin joten tarkista onko se kiinni radion päässä moottoriantennin liittimessä.

        Ja kun tilaat antennia niin tarkista onko antennin jalasta lähtevässä johdossa oikea liitin. Eli toisessa uros ja toisessa naaras niin on helpompaa liittää.


      • Kale
        petrisa kirjoitti:

        Kun antennivahvistimen asentaa antennin
        välittömään läheisyyteen, niin silloin
        heikolla antennisignaalilla saadaan paras mahdollinen signaali/kohina-suhde. Eli kansantajuisesti radio kohisee vähiten.
        Hyvällä signaalitasolla asialla ei merkitystä.
        Ihmettelen miksi yleensä vahvistinta tarvitaan.
        Kyllä nykyisillä herkillä radioilla ja hyvällä
        antennilla pitäisi kuulua ilman vahvistintakin.
        Jos taas sama antenni toimii myös kännykkäantennina, tilanne muuttuu täysin.
        Silloin antenni on eräänlainen kompromissi, jolloin sen epäherkkyyttä parannetaan vahvistimen avulla.

        Ei vahvistinta tarvitsekkaan kun käytetään normaalia piiskaa mutta näiden lyhyiden kattoantennien kanssa niitä tarvii käyttää koska ne ovat liian lyhyitä. Keskellä kattoa on paras sijoituspaikka ja lyhyt antenni voidaan asentaa parempaan asentoon kuin pitkä. Jos lyöt metrisen piiskan katolle 45 asteen kulmaan niin olishan se aika koominen näky :)


      • Kale
        Kale kirjoitti:

        Moi!

        Ainakin kolmoskorisessa golfissa antennivahvistin sijaitsee kattoantennin jalassa. Joten suosittelisin vaihtamaan koko antennin. Omassa vahvistin oli taysin syöpynyt ja antenni oli jo aika sökö kun sitä oli vuosien mittaan ruuvailtu irti autopesuun mennessä.

        Itse tilasin aikoinaan oman antennin kennyltä www.kennyscarstyling.fi
        Volkkari pyytää mastosta 100€ ja kenny noin 100mk. Siitä on tietysti jo pari vuotta aikaa.

        Oletko varma että vahvistin on hajonnut? Tarkista ensin onko vahvistimen virransaanti kunnossa. Jos jännite viedä antennijohtoa pitkin niin tarkista onko radion päässä semmoinen mötikkä mikä syöttää 12v antennijohtimeen. Toisiin antenneihin viedään jännite erillistä johdinta pitkin joten tarkista onko se kiinni radion päässä moottoriantennin liittimessä.

        Ja kun tilaat antennia niin tarkista onko antennin jalasta lähtevässä johdossa oikea liitin. Eli toisessa uros ja toisessa naaras niin on helpompaa liittää.

        Sedanissa kattoverhoilun irroitus voi olla aika hankalaa. Kannattaa katsoa ohjeita haynesin tai alfamerin korjausoppaista. Tai sitten soittaa volkkarin huoltoon ja kysellä sieltä neuvoja.


      • petrisa
        Kale kirjoitti:

        Ei vahvistinta tarvitsekkaan kun käytetään normaalia piiskaa mutta näiden lyhyiden kattoantennien kanssa niitä tarvii käyttää koska ne ovat liian lyhyitä. Keskellä kattoa on paras sijoituspaikka ja lyhyt antenni voidaan asentaa parempaan asentoon kuin pitkä. Jos lyöt metrisen piiskan katolle 45 asteen kulmaan niin olishan se aika koominen näky :)

        Antenninhan täytyisi aina olla jossain suhteessa
        radiosignaalin aallonmittaan.
        Normaali 1/2-aallonmittainen radioantenni
        on pituudeltaan n. 75cm.
        Mitä enemmän antennin mittaa puolitetaan sitä
        pienemmäksi käy sen vahvistus, eli "tynkäantennilla" tarvitaan vahvistin. Siinä olet
        aivan oikeassa.
        Mulla ainakin vm-00 passatissa on kohtalaisen pitkä antenni jossa itse antenni on hivenen
        spiraalilla rungon ympärillä. Näin antenniin
        saadaan oikea "sähköinen" mitta. Näyttäisi
        olevan 1/4-aallon antenni. Kyllä mielestäni sillä
        edelleenkin pitäisi pärjätä ilman vahvistinta, tietenkään vahvistin ei pahenna asiaa, päinvastoin. Jospa VW:llä on haettu optimikuuluvaisuutta.


      • Kymysys
        Kale kirjoitti:

        Sedanissa kattoverhoilun irroitus voi olla aika hankalaa. Kannattaa katsoa ohjeita haynesin tai alfamerin korjausoppaista. Tai sitten soittaa volkkarin huoltoon ja kysellä sieltä neuvoja.

        Moi,

        Olen 95% varma että antennivahvistin on hajonnut tai sitten antennijohto mutta epäilisin että johto on ok.

        Olen tarkistanut että virransaanti on kunnossa eli 12v jännite menee siihen radion päässä olevaan 'mötikkään', jonka muuten vaihdoin uuteen koska ensimmäisenä luulin sen olevan itse vahvistin.

        Kyseinen vika esiintyy siten, että kanavat eivät kuulu kohinan vuoksi. Kun 'mötikkään' menevä johto kytketään automaattiantenin pistokkeeseen, CD vaihtaja ja IR-kauko ohjain lopettavat toiminnan, eli olisiko niin että vahvistin maadoittaa radiosta jonkin piirin ja signaalin kulku loppuu. Kun 'mötikkään' menevä johto irroitetaan laitteet toimivat virheettömästi mutta kanavat häipyvät kokonaan. Blaupunktin huolto on tutkinut koko systeemin ja todennut että joko johto tai vahvistin on hajonnut.

        VW pyytää edelleen 100Eur vahvistimesta antenista, oliko tuo www.kennyscarstyling.fi
        myymä paketti täysin vastaava kuin alkuperäinen?

        Kiitokset muuten asiallisista kommenteista, vielä kun joku kertoisi kuinka kattoverhoilun saa irti?


      • Pena
        Kymysys kirjoitti:

        Moi,

        Olen 95% varma että antennivahvistin on hajonnut tai sitten antennijohto mutta epäilisin että johto on ok.

        Olen tarkistanut että virransaanti on kunnossa eli 12v jännite menee siihen radion päässä olevaan 'mötikkään', jonka muuten vaihdoin uuteen koska ensimmäisenä luulin sen olevan itse vahvistin.

        Kyseinen vika esiintyy siten, että kanavat eivät kuulu kohinan vuoksi. Kun 'mötikkään' menevä johto kytketään automaattiantenin pistokkeeseen, CD vaihtaja ja IR-kauko ohjain lopettavat toiminnan, eli olisiko niin että vahvistin maadoittaa radiosta jonkin piirin ja signaalin kulku loppuu. Kun 'mötikkään' menevä johto irroitetaan laitteet toimivat virheettömästi mutta kanavat häipyvät kokonaan. Blaupunktin huolto on tutkinut koko systeemin ja todennut että joko johto tai vahvistin on hajonnut.

        VW pyytää edelleen 100Eur vahvistimesta antenista, oliko tuo www.kennyscarstyling.fi
        myymä paketti täysin vastaava kuin alkuperäinen?

        Kiitokset muuten asiallisista kommenteista, vielä kun joku kertoisi kuinka kattoverhoilun saa irti?

        Hataria muistikuvia:
        Passat-97 kattoverhoilu aukeni muistaakseni poistamalla oviaukon reunalista (näin mallin VW-huollossa). Lista on kiinni jonkinlaisella tahnalla. Sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa keskeltä alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla takaikkunan reunasta - olikohan siellä uralista. Mahdollisesti piti ottaa molemmilta sivulta ovilistat, jotta katto taipuu paremmin. Antenni vaihdettiin, jotta samaa antennia pystyi hyödyntämään sekä radiolle että kännykälle. Pientä voimistelua homma kyllä vaati ja mielellään apuria. Muistaakseni kattoverhoilu aukeni sivuseinän puolelta poistamalla oviaukon reunalista (mahdollisesti molemmilta puolelta). sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla sen takaikkunan reunasta.


      • Pena
        Pena kirjoitti:

        Hataria muistikuvia:
        Passat-97 kattoverhoilu aukeni muistaakseni poistamalla oviaukon reunalista (näin mallin VW-huollossa). Lista on kiinni jonkinlaisella tahnalla. Sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa keskeltä alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla takaikkunan reunasta - olikohan siellä uralista. Mahdollisesti piti ottaa molemmilta sivulta ovilistat, jotta katto taipuu paremmin. Antenni vaihdettiin, jotta samaa antennia pystyi hyödyntämään sekä radiolle että kännykälle. Pientä voimistelua homma kyllä vaati ja mielellään apuria. Muistaakseni kattoverhoilu aukeni sivuseinän puolelta poistamalla oviaukon reunalista (mahdollisesti molemmilta puolelta). sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla sen takaikkunan reunasta.

        Eipä ollut tarkoitus toistella asioita edellä vaikka harjoitus tekeekin mestarin. Jäi vähän editointi vaillinaiseksi. No ehkä asia selvisi.


      • Kymysys
        Pena kirjoitti:

        Eipä ollut tarkoitus toistella asioita edellä vaikka harjoitus tekeekin mestarin. Jäi vähän editointi vaillinaiseksi. No ehkä asia selvisi.

        Kiitokset ohjeesta, näyttäisi olevan sen verran kinkkinen homma että taidan tällä kertaa turvautua VW merkkiliikkeeseen, lupailivat että vaihdosta selviää tunnissa.


      • Pena
        Kymysys kirjoitti:

        Kiitokset ohjeesta, näyttäisi olevan sen verran kinkkinen homma että taidan tällä kertaa turvautua VW merkkiliikkeeseen, lupailivat että vaihdosta selviää tunnissa.

        Meneepä ainakin taivuttelun riskit liikkeen piikkiin. Itse aikanaan sain avun autoradio-/antenniasennusliikkeestä sen jälkeen kun olin saanut vinkkiä merkkiliikkeestä.


    • Anonyymi

      Merkki liike?
      Minä huomasin tänään että kun wifi ei toimi niin se on kohdistettu DNA, pyhänet minun autoni rikki olevan antennin kautta alkoholi lähtee ajamaan Jari S Pyhäjärvi Latvanen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7101
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5404
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3380
    Aihe