Passatin antennijohto

Kymysys

Onko kokemuksia minkälainen homma on vaihtaa Passat 97 -> antenninjohto? Vaatii luultavasti kattoverhoilun irrotuksen eli taitaa olla merkkiliikkeen hommia?

14

3207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kale

      Miksi se pitää vaihtaa?

      Farmarissa ei varmaankaan tarvi kattoverhoilua vaihtaa. Sedanista en mene takuuseen. Ainakin golffissa (mk3) antenni menee kuskinpuoleista a-pilaria ylös aina taakse asti josta se menee kattoantennille. Vaihto onnistuu ilman verhoilun irrotusta koska antenniin pääsee käsiksi takaosasta irroittamalla listan ja työntämällä käden/työkalut antennille.

      • Kymysys

        Se pitää vaihtaa koska antenin juuressa oleva antennivahvistin on hajonnut, onneksi selvisi juuri että katolla olevassa vahvistimessa on pistoke joten auton etuosasta tulevaa johtoa ei tarvitse vaihtaa vaan ainoastaan vahvistin, helpottaa asiaa huomattavasti.

        Tietääkö kukaan kuinka Passatin 97=> (sedan) kattoverhoilu irrotetaan takaikkunan puoleisesta päästä?


      • pasaatti
        Kymysys kirjoitti:

        Se pitää vaihtaa koska antenin juuressa oleva antennivahvistin on hajonnut, onneksi selvisi juuri että katolla olevassa vahvistimessa on pistoke joten auton etuosasta tulevaa johtoa ei tarvitse vaihtaa vaan ainoastaan vahvistin, helpottaa asiaa huomattavasti.

        Tietääkö kukaan kuinka Passatin 97=> (sedan) kattoverhoilu irrotetaan takaikkunan puoleisesta päästä?

        Eikö antsuvahvistinta voi laittaa soittimen puoleiseen päähän? Sinne se laitettiin ainakin mun -99 Passat Varianttiin. Vai onko niitä enemmänkin kuin yksi kpl?

        Epäilen itsekin jälleen omistavani rikkoutuneen antsuvahvarin. Radiosta ei tunnu löytyvän kuin muutama hassu kanava, nekin toki ruåttin kanavia. Soitin oli huollossakin eikä mitään vikaa radiopuolelta löytyny, ceedeestä kylläkin.


      • petrisa
        pasaatti kirjoitti:

        Eikö antsuvahvistinta voi laittaa soittimen puoleiseen päähän? Sinne se laitettiin ainakin mun -99 Passat Varianttiin. Vai onko niitä enemmänkin kuin yksi kpl?

        Epäilen itsekin jälleen omistavani rikkoutuneen antsuvahvarin. Radiosta ei tunnu löytyvän kuin muutama hassu kanava, nekin toki ruåttin kanavia. Soitin oli huollossakin eikä mitään vikaa radiopuolelta löytyny, ceedeestä kylläkin.

        Kun antennivahvistimen asentaa antennin
        välittömään läheisyyteen, niin silloin
        heikolla antennisignaalilla saadaan paras mahdollinen signaali/kohina-suhde. Eli kansantajuisesti radio kohisee vähiten.
        Hyvällä signaalitasolla asialla ei merkitystä.
        Ihmettelen miksi yleensä vahvistinta tarvitaan.
        Kyllä nykyisillä herkillä radioilla ja hyvällä
        antennilla pitäisi kuulua ilman vahvistintakin.
        Jos taas sama antenni toimii myös kännykkäantennina, tilanne muuttuu täysin.
        Silloin antenni on eräänlainen kompromissi, jolloin sen epäherkkyyttä parannetaan vahvistimen avulla.


      • Kale
        Kymysys kirjoitti:

        Se pitää vaihtaa koska antenin juuressa oleva antennivahvistin on hajonnut, onneksi selvisi juuri että katolla olevassa vahvistimessa on pistoke joten auton etuosasta tulevaa johtoa ei tarvitse vaihtaa vaan ainoastaan vahvistin, helpottaa asiaa huomattavasti.

        Tietääkö kukaan kuinka Passatin 97=> (sedan) kattoverhoilu irrotetaan takaikkunan puoleisesta päästä?

        Moi!

        Ainakin kolmoskorisessa golfissa antennivahvistin sijaitsee kattoantennin jalassa. Joten suosittelisin vaihtamaan koko antennin. Omassa vahvistin oli taysin syöpynyt ja antenni oli jo aika sökö kun sitä oli vuosien mittaan ruuvailtu irti autopesuun mennessä.

        Itse tilasin aikoinaan oman antennin kennyltä www.kennyscarstyling.fi
        Volkkari pyytää mastosta 100€ ja kenny noin 100mk. Siitä on tietysti jo pari vuotta aikaa.

        Oletko varma että vahvistin on hajonnut? Tarkista ensin onko vahvistimen virransaanti kunnossa. Jos jännite viedä antennijohtoa pitkin niin tarkista onko radion päässä semmoinen mötikkä mikä syöttää 12v antennijohtimeen. Toisiin antenneihin viedään jännite erillistä johdinta pitkin joten tarkista onko se kiinni radion päässä moottoriantennin liittimessä.

        Ja kun tilaat antennia niin tarkista onko antennin jalasta lähtevässä johdossa oikea liitin. Eli toisessa uros ja toisessa naaras niin on helpompaa liittää.


      • Kale
        petrisa kirjoitti:

        Kun antennivahvistimen asentaa antennin
        välittömään läheisyyteen, niin silloin
        heikolla antennisignaalilla saadaan paras mahdollinen signaali/kohina-suhde. Eli kansantajuisesti radio kohisee vähiten.
        Hyvällä signaalitasolla asialla ei merkitystä.
        Ihmettelen miksi yleensä vahvistinta tarvitaan.
        Kyllä nykyisillä herkillä radioilla ja hyvällä
        antennilla pitäisi kuulua ilman vahvistintakin.
        Jos taas sama antenni toimii myös kännykkäantennina, tilanne muuttuu täysin.
        Silloin antenni on eräänlainen kompromissi, jolloin sen epäherkkyyttä parannetaan vahvistimen avulla.

        Ei vahvistinta tarvitsekkaan kun käytetään normaalia piiskaa mutta näiden lyhyiden kattoantennien kanssa niitä tarvii käyttää koska ne ovat liian lyhyitä. Keskellä kattoa on paras sijoituspaikka ja lyhyt antenni voidaan asentaa parempaan asentoon kuin pitkä. Jos lyöt metrisen piiskan katolle 45 asteen kulmaan niin olishan se aika koominen näky :)


      • Kale
        Kale kirjoitti:

        Moi!

        Ainakin kolmoskorisessa golfissa antennivahvistin sijaitsee kattoantennin jalassa. Joten suosittelisin vaihtamaan koko antennin. Omassa vahvistin oli taysin syöpynyt ja antenni oli jo aika sökö kun sitä oli vuosien mittaan ruuvailtu irti autopesuun mennessä.

        Itse tilasin aikoinaan oman antennin kennyltä www.kennyscarstyling.fi
        Volkkari pyytää mastosta 100€ ja kenny noin 100mk. Siitä on tietysti jo pari vuotta aikaa.

        Oletko varma että vahvistin on hajonnut? Tarkista ensin onko vahvistimen virransaanti kunnossa. Jos jännite viedä antennijohtoa pitkin niin tarkista onko radion päässä semmoinen mötikkä mikä syöttää 12v antennijohtimeen. Toisiin antenneihin viedään jännite erillistä johdinta pitkin joten tarkista onko se kiinni radion päässä moottoriantennin liittimessä.

        Ja kun tilaat antennia niin tarkista onko antennin jalasta lähtevässä johdossa oikea liitin. Eli toisessa uros ja toisessa naaras niin on helpompaa liittää.

        Sedanissa kattoverhoilun irroitus voi olla aika hankalaa. Kannattaa katsoa ohjeita haynesin tai alfamerin korjausoppaista. Tai sitten soittaa volkkarin huoltoon ja kysellä sieltä neuvoja.


      • petrisa
        Kale kirjoitti:

        Ei vahvistinta tarvitsekkaan kun käytetään normaalia piiskaa mutta näiden lyhyiden kattoantennien kanssa niitä tarvii käyttää koska ne ovat liian lyhyitä. Keskellä kattoa on paras sijoituspaikka ja lyhyt antenni voidaan asentaa parempaan asentoon kuin pitkä. Jos lyöt metrisen piiskan katolle 45 asteen kulmaan niin olishan se aika koominen näky :)

        Antenninhan täytyisi aina olla jossain suhteessa
        radiosignaalin aallonmittaan.
        Normaali 1/2-aallonmittainen radioantenni
        on pituudeltaan n. 75cm.
        Mitä enemmän antennin mittaa puolitetaan sitä
        pienemmäksi käy sen vahvistus, eli "tynkäantennilla" tarvitaan vahvistin. Siinä olet
        aivan oikeassa.
        Mulla ainakin vm-00 passatissa on kohtalaisen pitkä antenni jossa itse antenni on hivenen
        spiraalilla rungon ympärillä. Näin antenniin
        saadaan oikea "sähköinen" mitta. Näyttäisi
        olevan 1/4-aallon antenni. Kyllä mielestäni sillä
        edelleenkin pitäisi pärjätä ilman vahvistinta, tietenkään vahvistin ei pahenna asiaa, päinvastoin. Jospa VW:llä on haettu optimikuuluvaisuutta.


      • Kymysys
        Kale kirjoitti:

        Sedanissa kattoverhoilun irroitus voi olla aika hankalaa. Kannattaa katsoa ohjeita haynesin tai alfamerin korjausoppaista. Tai sitten soittaa volkkarin huoltoon ja kysellä sieltä neuvoja.

        Moi,

        Olen 95% varma että antennivahvistin on hajonnut tai sitten antennijohto mutta epäilisin että johto on ok.

        Olen tarkistanut että virransaanti on kunnossa eli 12v jännite menee siihen radion päässä olevaan 'mötikkään', jonka muuten vaihdoin uuteen koska ensimmäisenä luulin sen olevan itse vahvistin.

        Kyseinen vika esiintyy siten, että kanavat eivät kuulu kohinan vuoksi. Kun 'mötikkään' menevä johto kytketään automaattiantenin pistokkeeseen, CD vaihtaja ja IR-kauko ohjain lopettavat toiminnan, eli olisiko niin että vahvistin maadoittaa radiosta jonkin piirin ja signaalin kulku loppuu. Kun 'mötikkään' menevä johto irroitetaan laitteet toimivat virheettömästi mutta kanavat häipyvät kokonaan. Blaupunktin huolto on tutkinut koko systeemin ja todennut että joko johto tai vahvistin on hajonnut.

        VW pyytää edelleen 100Eur vahvistimesta antenista, oliko tuo www.kennyscarstyling.fi
        myymä paketti täysin vastaava kuin alkuperäinen?

        Kiitokset muuten asiallisista kommenteista, vielä kun joku kertoisi kuinka kattoverhoilun saa irti?


      • Pena
        Kymysys kirjoitti:

        Moi,

        Olen 95% varma että antennivahvistin on hajonnut tai sitten antennijohto mutta epäilisin että johto on ok.

        Olen tarkistanut että virransaanti on kunnossa eli 12v jännite menee siihen radion päässä olevaan 'mötikkään', jonka muuten vaihdoin uuteen koska ensimmäisenä luulin sen olevan itse vahvistin.

        Kyseinen vika esiintyy siten, että kanavat eivät kuulu kohinan vuoksi. Kun 'mötikkään' menevä johto kytketään automaattiantenin pistokkeeseen, CD vaihtaja ja IR-kauko ohjain lopettavat toiminnan, eli olisiko niin että vahvistin maadoittaa radiosta jonkin piirin ja signaalin kulku loppuu. Kun 'mötikkään' menevä johto irroitetaan laitteet toimivat virheettömästi mutta kanavat häipyvät kokonaan. Blaupunktin huolto on tutkinut koko systeemin ja todennut että joko johto tai vahvistin on hajonnut.

        VW pyytää edelleen 100Eur vahvistimesta antenista, oliko tuo www.kennyscarstyling.fi
        myymä paketti täysin vastaava kuin alkuperäinen?

        Kiitokset muuten asiallisista kommenteista, vielä kun joku kertoisi kuinka kattoverhoilun saa irti?

        Hataria muistikuvia:
        Passat-97 kattoverhoilu aukeni muistaakseni poistamalla oviaukon reunalista (näin mallin VW-huollossa). Lista on kiinni jonkinlaisella tahnalla. Sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa keskeltä alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla takaikkunan reunasta - olikohan siellä uralista. Mahdollisesti piti ottaa molemmilta sivulta ovilistat, jotta katto taipuu paremmin. Antenni vaihdettiin, jotta samaa antennia pystyi hyödyntämään sekä radiolle että kännykälle. Pientä voimistelua homma kyllä vaati ja mielellään apuria. Muistaakseni kattoverhoilu aukeni sivuseinän puolelta poistamalla oviaukon reunalista (mahdollisesti molemmilta puolelta). sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla sen takaikkunan reunasta.


      • Pena
        Pena kirjoitti:

        Hataria muistikuvia:
        Passat-97 kattoverhoilu aukeni muistaakseni poistamalla oviaukon reunalista (näin mallin VW-huollossa). Lista on kiinni jonkinlaisella tahnalla. Sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa keskeltä alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla takaikkunan reunasta - olikohan siellä uralista. Mahdollisesti piti ottaa molemmilta sivulta ovilistat, jotta katto taipuu paremmin. Antenni vaihdettiin, jotta samaa antennia pystyi hyödyntämään sekä radiolle että kännykälle. Pientä voimistelua homma kyllä vaati ja mielellään apuria. Muistaakseni kattoverhoilu aukeni sivuseinän puolelta poistamalla oviaukon reunalista (mahdollisesti molemmilta puolelta). sen jälkeen kattoverhoilua voi taivuttaa alas ja mahdollisesti myös irrottaa samalla sen takaikkunan reunasta.

        Eipä ollut tarkoitus toistella asioita edellä vaikka harjoitus tekeekin mestarin. Jäi vähän editointi vaillinaiseksi. No ehkä asia selvisi.


      • Kymysys
        Pena kirjoitti:

        Eipä ollut tarkoitus toistella asioita edellä vaikka harjoitus tekeekin mestarin. Jäi vähän editointi vaillinaiseksi. No ehkä asia selvisi.

        Kiitokset ohjeesta, näyttäisi olevan sen verran kinkkinen homma että taidan tällä kertaa turvautua VW merkkiliikkeeseen, lupailivat että vaihdosta selviää tunnissa.


      • Pena
        Kymysys kirjoitti:

        Kiitokset ohjeesta, näyttäisi olevan sen verran kinkkinen homma että taidan tällä kertaa turvautua VW merkkiliikkeeseen, lupailivat että vaihdosta selviää tunnissa.

        Meneepä ainakin taivuttelun riskit liikkeen piikkiin. Itse aikanaan sain avun autoradio-/antenniasennusliikkeestä sen jälkeen kun olin saanut vinkkiä merkkiliikkeestä.


    • Anonyymi

      Merkki liike?
      Minä huomasin tänään että kun wifi ei toimi niin se on kohdistettu DNA, pyhänet minun autoni rikki olevan antennin kautta alkoholi lähtee ajamaan Jari S Pyhäjärvi Latvanen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3338
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2777
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2316
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2288
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2221
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2206
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2007
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      1993
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      96
      1790
    Aihe