iso palapeli seinälle

Onnistuuko?

Moi kaikki,
Mulla on 3000 palapeli ja haluisin sen hienoihin kehyksiin seinälle, mikä maksaa satoja euroja kehysliikkeessä!
Olen yhden 5000 palan palapelin liimannut liisterillä joka oli laitettu pelin mukaan.
En ehkä osannut sitä käyttää tai mikä sitten olikin vikana, palapeli kuivuessaan alkoi reunoilta nousta ylöspäin ja oli pilalla.
Nyt minulla on erittäin kaunis palapeli valmiina enkä halua sitä pilata, miten pitää toimia?
T.Tumppu

9

10046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehys ympärille

      Hep!

      Oletko käynyt kysymässä tarkempaa hintaa liikkeestä? Minulla sama edessä kohta 4000 kanssa.

      Poissa ainakin laskuista:

      -nopeasti kuivuva kontaktiliima, en ehtinyt käsitellä levyä edes 1000:lle palapelille ja olisi varmasti tuskaa tapella suuremmissa osissa levylle.

      -erikeeper ja ilmeisesti tuo mukana tullut liisteri, kastelevat palat ja lopputuloksen tiedätkin.

      Olen vakavissani miettinyt lasiliikkeessä asioimista ja tehdä itse autotallissa kehykset ja ei liimaa paloihin... lopputulos paljon siistimpi, jos onnistuu.

      • Kokooja

        Jees,

        Nyt kävin kysymässä uudemman kerran, mutten siinä samassa kalliissa kehystysliikkeessä.
        Sain hieman ohjeita, joita taidan kokeilla.
        Taulusta saa kevyen, kun sen laminoi, mikä ei aiemmin tullut mieleeni.
        Siis laminointi ja kehykset, toivottavasti toimii!
        Tästä selviydyn alle 200 eurolla.
        Palapeli pitää kuitenkin ensin liimata ja viedä koottuna. Taidan luottaa palapeliliimaan, jota täällä on paljon kehuttu.

        Toivotaan onnistumista, jos keksit jotain näppärää, kerro ihmeessä, mutta kuten jo vihjailin, olen melko tumpelo..


      • kaikki yhdes koos
        Kokooja kirjoitti:

        Jees,

        Nyt kävin kysymässä uudemman kerran, mutten siinä samassa kalliissa kehystysliikkeessä.
        Sain hieman ohjeita, joita taidan kokeilla.
        Taulusta saa kevyen, kun sen laminoi, mikä ei aiemmin tullut mieleeni.
        Siis laminointi ja kehykset, toivottavasti toimii!
        Tästä selviydyn alle 200 eurolla.
        Palapeli pitää kuitenkin ensin liimata ja viedä koottuna. Taidan luottaa palapeliliimaan, jota täällä on paljon kehuttu.

        Toivotaan onnistumista, jos keksit jotain näppärää, kerro ihmeessä, mutta kuten jo vihjailin, olen melko tumpelo..

        Niin, tapoja on varmasti monia, aika/mahdollisuudet ja raha sitten ratkaisee puretaanko palat takaisin laatikkoon (hui!).

        Eli joudut ensin liimaamaan palat ja vasta liike suorittaa laminoinnin ja kehyksen?

        Mietin tuossa että pleksi 4mm taustavaneri palapeli kehykset painavat aika tajuttomasti. Ellei minulla olisi olohuoneen pöytää, voisi palapeliä muotoilemalla (leikata) tehdä yksilöllisen lasi tai muovipintaisen pöydän.

        Kun liimaat, valitse sellainen tausta joka ei taitu jyrkästi, kehykset varmaan jäykistävät muotoonsa taipuisankin levyn. Itsellä 4mm vaneri koska palapeli piti saada kasattua reilusti pienemmän pöydän päällä. 4mm ohuemmat vanerit ovat erikoisvanereita, joten niillä on tuhottomasti hintaa, 4mm koko levy taisi olla 17€. Toki löytyy helpompiakin taustalevyjä.

        Mistähän sitä palapeliliimaa saisi suomesta?


      • nezzukka
        kaikki yhdes koos kirjoitti:

        Niin, tapoja on varmasti monia, aika/mahdollisuudet ja raha sitten ratkaisee puretaanko palat takaisin laatikkoon (hui!).

        Eli joudut ensin liimaamaan palat ja vasta liike suorittaa laminoinnin ja kehyksen?

        Mietin tuossa että pleksi 4mm taustavaneri palapeli kehykset painavat aika tajuttomasti. Ellei minulla olisi olohuoneen pöytää, voisi palapeliä muotoilemalla (leikata) tehdä yksilöllisen lasi tai muovipintaisen pöydän.

        Kun liimaat, valitse sellainen tausta joka ei taitu jyrkästi, kehykset varmaan jäykistävät muotoonsa taipuisankin levyn. Itsellä 4mm vaneri koska palapeli piti saada kasattua reilusti pienemmän pöydän päällä. 4mm ohuemmat vanerit ovat erikoisvanereita, joten niillä on tuhottomasti hintaa, 4mm koko levy taisi olla 17€. Toki löytyy helpompiakin taustalevyjä.

        Mistähän sitä palapeliliimaa saisi suomesta?

        Mie oon palapeliliimoja nähnyt ihan Suomalaisessa kirjakaupassa, ja jopa joissain marketeissa. Lisäksi lelukaupoissa (kuten täällä Kuopiossa esim. Partanen), joissa on monesti laajempi valikoima itse palapelejäkin, niin todennäkösesti on myös valikoimaa palapelitarvikkeissa.


    • *M*

      Olen aikoinani yli 25v. sitten liimannut 3300palan palapelin erikeepperillä ja vaan johonki kovalevyyn(?). Itse tein kehykset kehyslistasta, ja tumpelona naulasin sen kämppäni lattiaan kiinni. Hyvin se kesti irroituksen lattiasta, seinällä roikkumisen useammassa paikassa, eli siten myös muutot, ja nyt viimeisen 15vuotta se on roikkunut ulkolämpötilassa olevassa kämpässä.
      Kai siinä elämän merkkejä jo näkyy, kun tarkoin katsoo, mutta niin näkyy minussakin...

    • Regalis

      Itse kehystytin 3000 palaa. Eli liimasin itse palapelin erikeepperillä (ei mielestäni vedä niin kupruille kuin palapeliliima) TAKAPUOLELTA (kääntäminen oli hiukan hankalaa, mutta onnistui toisen ihmisen ja ohuen pahvin avustuksella) ohkaselle pahville. (En ole ikinä liimannut palapeliä oikealta puolelta, koska haluan palapelin näyttävän juuri siltä, miltä se juuri koottuna näyttää.) Heti liimauksen jälkeen käänsin palapelin oikeinpäin, jotta sain pyyhittyä palojen välistä tulleet erikeepperit pois (vaikka kirkkaaksihan ne kuivuvat). Sitten vaan muovipusseista suoja pelin päälle ja kirjoja painoksi, jotta kuivuisi mahd. suoraksi. Sitten vein sen kehystettäväksi, joka maksoi 70-80 e, en muista tarkkaa summaa. Ja ehdottomasti suosittelen, että jos kehystät pelin, laita siihen mattalasi, ei kiillä kuten normaali lasi, näyttää melkein kun lasia ei olisi lainkaan.
      Minulla on kuvakin tuosta kehystetystä versiosta netissä, ilmoittele jos haluat nähdä.

      • nezzukka

        Minua kiinnostaisi nähdä kuva tuosta kehystyksestäsi. :D
        Itselle on tulossa pari palapelia, jotka tahdon lapsen huoneeseen laittaa seinälle, ja innokkaasti olen nyt joka puolelta vinkkejä lukenut.
        Mahdottoman hintainen tuo sinun kehys kyllä on, tosin se onkin 3000 palan palapeli.
        Ja kiitos muuten tuosta liimausvinkistä :)


      • Regalis
        nezzukka kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi nähdä kuva tuosta kehystyksestäsi. :D
        Itselle on tulossa pari palapelia, jotka tahdon lapsen huoneeseen laittaa seinälle, ja innokkaasti olen nyt joka puolelta vinkkejä lukenut.
        Mahdottoman hintainen tuo sinun kehys kyllä on, tosin se onkin 3000 palan palapeli.
        Ja kiitos muuten tuosta liimausvinkistä :)

        Tässä on linkki kuvaan http://i13.photobucket.com/albums/a291/karppe/450.jpg

        Ja tuo mattalasi on minusta ihan ehdoton. Kuten kuvastakin huomaa, näyttää kuin siinä ei olisi lasia lainkaan. Ja hintakin oli ihan sama kuin kiiltävällä lasilla.

        Hinta oli mielestäni aika edullinen kun miettii palapelin kokoa (125 x 85cm) ja vertaa muiden liikkeitten hintoihin (muissa paikoissa kun kysyin, olisi maksanut yli 100e). Mutta tuota palapeliä olin metsästänyt jo aika kauan, ja kun sen vihdoin sain, minun oli pakko saada se seinälle. Ehdottomasti kauneimpia kuvia mitä olen nähnyt. :o)


      • nezzukka
        Regalis kirjoitti:

        Tässä on linkki kuvaan http://i13.photobucket.com/albums/a291/karppe/450.jpg

        Ja tuo mattalasi on minusta ihan ehdoton. Kuten kuvastakin huomaa, näyttää kuin siinä ei olisi lasia lainkaan. Ja hintakin oli ihan sama kuin kiiltävällä lasilla.

        Hinta oli mielestäni aika edullinen kun miettii palapelin kokoa (125 x 85cm) ja vertaa muiden liikkeitten hintoihin (muissa paikoissa kun kysyin, olisi maksanut yli 100e). Mutta tuota palapeliä olin metsästänyt jo aika kauan, ja kun sen vihdoin sain, minun oli pakko saada se seinälle. Ehdottomasti kauneimpia kuvia mitä olen nähnyt. :o)

        Wautsi! Ihana kuva tosiaan.
        Ja nuo kehykset on kyllä mahtavat. Tuo musta raami tuo vielä oikian säväyksen siihen :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3504
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1588
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1425
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      99
      1075
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe