Pakollinen ruotsi

hjälp

Onko kellään muulla vaikeuksia suorittaa AMK:n ruotsin kurssia? Itselläni on ammattikoulutausta ja suoritin aiemmin AMK-ruotsin perusteet -kurssin, jossa tarkoituksena oli saavuttaa lukiotason osaaminen ruotsista. Omalta osalta tavoite ei toteutunut, hyvä että sain kurssin edes läpi. Ruotsi on ainoa kurssi, jossa ammattikoulutaustasta on haittaa (tai ainakin se lisää haastavuutta).

Pakolliseen ruotsiin kuuluu mm. 10 minuutin esitelmä, neuvotteluja ruotsiksi ja lukuisia kirjallisia tehtäviä. Tilannetta ei helpota yhtään se, että muut kurssilaiset keskustelevat sujuvasti ruotsiksi ja ovat siis täysin eri tasolla osaamisessa. Toivottavasti valmistuminen ei jää ruotsin kurssista kiinni.

12

1190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      oikoteitä,eli opiskele,niin opit.

    • Jan Erik

      AMK-ruotsi ei ole mielestäni lähellekään lukiotasoa, mikä toisaalta on helvetin korkea. Vaikka et osaisi kieltä ollenkaan, pystyt opettelemaan riittävän tason, varsinkin jos sinulla on vielä vuosia jäljellä.

      Jos todella haluat valmistua, niin löydät kyllä motivaation opiskella sanastoa vaikkapa puoli tuntia päivässä.

      AMK-tehtävät, kuten nuo neuvottelut liittyvät yleensä hyvin rajalliseen aiheeseen, joten pääset pitkälle opiskelemalla vain alan sanaston, jotta ymmärrät muiden puheen ja pari valmista lausetta, joilla värität ja-nej-kommenttejasi. Ykkösen saamiseksi ei vaadita paljon.

      ps. Jos et kerran osaa ruotsia, miten tiedät muiden keskustelevan sujuvasti. Yleensä edes lukiosta tulevat eivät osaa keskustella sujuvasti ruotsiksi, joten ihme paikka täytyy olla kyseessä.

      Voimia opiskeluun toivottaa viidennen vuoden opiskelija.

    • tyty84

      hejsan!
      Mulla on myös ammattikoulu tausta ruotsista ja olen siinä todella huono ja minulla on ollut 3 vuoden tauko ammmattikoulun jälkeen opiskelusta ja ruotsia en tuona aikana ole tarvinnut yhtään joten ne viimeisetkin sanat ruotsista unohtunu.
      Asiaan siis..opiskelen ite nyt ammattikorkeakoulussa ja meillä on just ruotsin kurssi meneillän ja jännitin sen kurssin alkua ihan älyttömästo koska en todellakaan sitä osaa, mutta hyvin on kuitenkin mennyt ja loppu häämöttää ja huomenna ois esitelmän pito ruotsiksi, mutta meillä saa olla paeri apuna joten siitä ajattelin suoraan lukee.
      En usko, että sinullakaan jää valmistuminen ruotsin kurssista kiinni..on varmaan monta muutakin teidän luokalla joka ei sitä osaa..Yrität vaan parhaas niin kyllä se siitä lähtee..mäki tässä 1 tavoittelen kurssi arvosanaks ja toivon että sen saan:)
      Mutta lycka till vaan ruotsin opintoihin

    • kielestä

      Ikävä kyllä suomessa on tuo ruotsin kielen pakko. Toisin on Ruotsissa vaikka sielläkin on melkoinen määrä suomalaisia. Ehkä jopa enemmän kuin ruotsin kielisiä suomessa, ken tietää? Kuitenkin, kun menimme Tukholmassa vaimoni kanssa bussi infoon, emme saaneet suomen kielistä palvelua, emme myöskään ruotsin laivan baarissa Turussa-Tukholmaan. Tukholman infossa herra ei ymmärtänyt välttävää ruotsia ja ruotsin laivalla ei suostunut vastaamaan mitään suomeksi, vaikka antoikin mitä pyysimme. Pitäisikö meidän ottaa mallia? Minulla on sama pulma kuin sinullakin ruotsin kielen suhteen. Itse pääsin läpi "luovimalla" enkä vieläkään osaa ruotsia edes välttävästi. Niin ja en edes luntannut...

      • lisäten

        tuohon äskeiseen lisäisin, että Tukholman bussi infosta yritimme saada tietoa mikä bussi menee suomen laivalle...


      • 123
        lisäten kirjoitti:

        tuohon äskeiseen lisäisin, että Tukholman bussi infosta yritimme saada tietoa mikä bussi menee suomen laivalle...

        Ei se auta muuta kuin hyväksyä se tosiasia, että Suomi on kaksikielinen maa ja ruotsia pitää opiskella. Miksi siis tehdä siitä niin vaikeaa? Olisi ehkä hieman helpompaa vaihtaa sitä asennetta. Kielten opiskelu on mukavaa ja tarpeellista!

        Ja edelliselle kirjoittajalle vielä sen verran, että ei ole kovin aiheellista valittaa siitä, että Ruotsissa ei saa palvelua suomeksi, koska heidän _ei tarvitse_. Meillä Suomessa taas ruotsinkielisten palvelut ovat hakusessa, vaikka kuuluvat ns. perusoikeuksiin. Se on noloa.

        Miksi ruotsin opiskelu pitää tehdä niin vaikeaksi? Miksemme tee ruotsin kielen osaamisesta itsellemme ansiota?


      • kuin..
        123 kirjoitti:

        Ei se auta muuta kuin hyväksyä se tosiasia, että Suomi on kaksikielinen maa ja ruotsia pitää opiskella. Miksi siis tehdä siitä niin vaikeaa? Olisi ehkä hieman helpompaa vaihtaa sitä asennetta. Kielten opiskelu on mukavaa ja tarpeellista!

        Ja edelliselle kirjoittajalle vielä sen verran, että ei ole kovin aiheellista valittaa siitä, että Ruotsissa ei saa palvelua suomeksi, koska heidän _ei tarvitse_. Meillä Suomessa taas ruotsinkielisten palvelut ovat hakusessa, vaikka kuuluvat ns. perusoikeuksiin. Se on noloa.

        Miksi ruotsin opiskelu pitää tehdä niin vaikeaksi? Miksemme tee ruotsin kielen osaamisesta itsellemme ansiota?

        ...katekismusta opiskelisit: ei niin mukavaa, eikä ollenkaan tarpeellista.

        Tuo "tosiasia" tulee vielä muuttumaan. Vain paskahousut hyväksyvät kaikki asiat sellaisena kuin ne ovat.

        Noloa tässä on se, että emme ole olleet ruotsin alaisuudessa vuoden 1809 jälkeen, mutta silti maassamme on pakollisena entisen alistajamme kieli.


      • voi kerro minulle...
        123 kirjoitti:

        Ei se auta muuta kuin hyväksyä se tosiasia, että Suomi on kaksikielinen maa ja ruotsia pitää opiskella. Miksi siis tehdä siitä niin vaikeaa? Olisi ehkä hieman helpompaa vaihtaa sitä asennetta. Kielten opiskelu on mukavaa ja tarpeellista!

        Ja edelliselle kirjoittajalle vielä sen verran, että ei ole kovin aiheellista valittaa siitä, että Ruotsissa ei saa palvelua suomeksi, koska heidän _ei tarvitse_. Meillä Suomessa taas ruotsinkielisten palvelut ovat hakusessa, vaikka kuuluvat ns. perusoikeuksiin. Se on noloa.

        Miksi ruotsin opiskelu pitää tehdä niin vaikeaksi? Miksemme tee ruotsin kielen osaamisesta itsellemme ansiota?

        "Ei se auta muuta kuin hyväksyä se tosiasia, että Suomi on kaksikielinen maa ja ruotsia pitää opiskella."

        Se on vielä jotenkin ehkä perusteltavissa, että suomi on kaksikielinen, mutta millä ihmeen perusteella vaikka jossain itäisessä Suomessa asuvat joutuvat lukemaan ruotsia, vaikka esim. venäjä tai saksakin olisi paljon hyödyllisempi kieli? Kielten opiskelu todellakin on tarpeellista, siksi onkin käsittämätöntä että oikeasti tarpeellisten kielten opiskelua jopa yritetään tehdä mahdollisimman vaikeaksi tämän pakkoruotsin takia.


        "Miksi ruotsin opiskelu pitää tehdä niin vaikeaksi? Miksemme tee ruotsin kielen osaamisesta itsellemme ansiota?"

        Miksemme ala opettelemaan vaikka teoreettista ydinfysiikkaa jo peruskoulussa? Ainiin, siksi tosiaan että siitä ei olisi kovinkaan monelle oikeaa hyötyä ja se söisi aikaa oikeasti tärkeiltä oppiaineilta.


    • pakkoruotsi pois...

      Ruotsin keskiarvo oli mulla lukiossa 5. Ajattelin että en tule ikinä selviämään amk:n ruotsista. Mutta eihän siinä, kun jaksoi tunneilla kuunnella ja tehdä kotitehtävät, niin läpi meni helposti, vaikka olinkin yksi huonoimpia ruotsin kielen taitajia meidän ryhmästä.

      Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että pakollinen ruotsin opetus ei kuulu peruskouluun, ammattikouluun, lukioon saati (ammatti)korkeakouluihin.

    • pöö

      en ole käynyt lukiota koska mulle matikka on se vaikea, ( peruskoulussa just ja just läpi) silti oon hakemassa ammattikorkeeseen, eri ala mitä amiksessa opiskelin ja oon kolmekymppinen "jo" mutta siis nyt vasta oikeasti kiinnostunut ja motivoitunut opiskelemaan ruotsia! käynyt omaehtoisesti tukikurssin ja valmentavan ruotsin kurssin jossa käytettiin reflex - uppdatera din svenska kirjaa ja nyt voi sanoa että varmaan ainakin aika lähellä sitä lukion tasoa...niin paremmalla mielellä voi aloittaa sen amk jos sinne pääsee :) ne lukion kirjat kun tälläsesta kolmekymppisestä tai siis ne kappaleet niissä on aika sellasta " teiniä" mistä ne kertoo... niin mielummin muuta kautta hankkii kielitaidon... toinen vaihtoehto olis ollut käydä aikuislukion tunneilla. mutta ne kirjat ei motivoinut.

    • annikaaa79

      Vaikka ei juuri nyt se kiinnostaisi niin jossain vaiheessa voi tulla eteen esim. työhaussa että kysytäänkin ruotsinkielen taitoa ainakin Suomessa rannikko kaupungeissa missä ruotsia puhuvia löytyy myös. Minä olen työssäni tarvinnut ruotsia harmittaa kun ei tullut koulussa opiskeltua paremmin, onneksi ei ole koskaan liian myöhäistä!

    • kuuluuasiaan

      Mielestäni korkeakoulutason tutkinnon suorittaneen yleissivistykseen kuuluu osata edes auttavasti oman maan molempia kieliä. AMK:n vaatimustaso on tosi matala.

      Arkipäivän tarve molempien kielien osaamiselle on eri asia. Ennen selvittiin hyvin ilman englantiakin ja moni selviytyy vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe