kun ei tiedä mitä haluaa

kakdada

tässä on kirjoitukset juuri ohi enkä varmaksi tiedä vielä mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. parille linjalle olen ainakin ajatellut hakea, mutta en ole niistäkään loppupeleissä varma että kiinnostaako. ennakkotehtäviä pitäisi alkaa vähitellen tekemään mutta kun ei ole minkäänlaista motivaatiota. :( jotenkin ahdistaa kaikki että pitäisi nyt tietää jo tasan tarkkaa mitä koko loppuelämän tekee.
en kuitenkaan vielä syksyllä aloita missään opiskelua sillä armeijaan menen tammikuussa jolloin tulee itse asiassa pidettyä pari välivuotta. olenkin ajatellut että haen sitten kahden vuoden päästä keväällä uudelleen jos en nyt pääse (enkä varmana pääsekään tällä innostuksella) ja saanpahan lisäaikaa miettiä mitä todella haluan.
onko muita jotka ovat kokeneet saman? jotenkin musta tuntuu että ei tulevaisuudestani tule yhtään mitään koskaan, sillä yo:tkin meni aika surkeasti. jotenkin tuntuu että nyt pitäisi jo hirveästi stressata kaikista pääsykokeista mutta toisaalta kun opiskelujen aloittamiseen menee vielä aikaa ja voin vielä hakea myöhemmin.
tuntuu että hajoan näiden asioiden kanssa!

3

1498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Relaa...

      Miksi sun nyt pitäisi tietää koko loppuelämän tekemiset? Sä oot nuori ja sulla on aikaa tehdä virheitä. Mä opiskelin kolmea eri alaa, kunnes sitten hain ja pääsin korkeakouluun. Ihan hyvin menee, eikä alanvaihto olis vieläkään liian myöhäistä, jos siltä alkais tuntua. Joten tee asiat oman aikataulus mukaan, äläkä turhaan ota paineita muiden tekemisistä tai sanomisista! :)

    • ....

      Älä ihmeessä ota mitään älytöntä stressiä tossa vaiheessa! Itse kirjoitin ylioppilaaksi kolmisen vuotta sitten. Ja mulla ei ollu sillon minkäänlaista hajua, että mitä haluaisin tehdä. Tuntu, että kaikilla muilla oli edes jonkinlainen käsitys ja kaikki muut tuntuivat hakevan ainakin kymmeneen eri paikkaan (mikä ei sekään ole ehkä hirveän fiksu idea). Itseäni ahdisti myös se, kun tuntu että kaikki puhu, että olisi jonkinlainen "pakko" joka tapauksessa hakea ainakin kolmeen amk-paikkaan. No, hain sitten loppujen lopuksi pariin yliopistopaikkaan... Tosin se meni siihen, että kävin vain "katsomassa" pääsykokeet. Olin päättänyt jo kirjoitusten aikana, että pitäisin välivuoden. Ja se oli ehdottomasti yksi elämäni parhaimmista päätöksistä. Menin työmarkkinatukiharjoitteluun alalle, josta en olisi ikinä ajatellut innostuvani. Vuoden verran olin siellä töissä ja huomasin löytäneeni "kutsumusammattini". Hain keväällä yliopistoon kyseistä alaa lukemaan ja pääsin sisälle :) !!
      Niinkuin edellinen vastaajakin jo sanoi: oot vielä nuori ja sulla on aikaa! Välivuosi/välivuodet tekevät hyvää ja kasvattavat (en tarkoita, että vähättelisin nyt niitä jotka menevät opiskelemaan suoraan lukiosta... hieno juttu sekin, jos todella tietää mitä haluaa!). Ja kummasti niiden aikana ajatuksetkin usein selviävät... Kyllä säkin alasi löydät :) !

    • Tavallaan

      Itselläni on melkolailla samanlainen tilanne, mutta en ole peruskoulun jälkeen saanut mitään aikaiseksi. Lukio jäi keksen ja nykyisin olen ammatti koulussa mutta opiskelemani ala ei tunnu "omalta" näin 1v opiskelun jälkeen. Ja kaiken lisäksi vanhemmat kommentoi kokoajan opiskeluani mutta eivät tajua että minulla ei enää pahemmin motivaatiota löydy kyseistä alaa kohtaan. Ikää löytyy parin kk päästä 19 ja pitää stressata että mistä saisi ammatin hommattua ja pääsisi vanhempien nurkista pois.

      Ideoita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe