Ostimme talon viime syksynä ja pankki otti hoitaakseen lainhuudatuksen. Onko talomme jo nyt ihan virallisesti meidän, vaikka mitään erityistä paperia/lomaketta tmv. emme ole mistään taholta tähän päivään mennessä saaneet? Maksut on toki maksettu. Olisiko meidän pitänyt itse kysellä perään? Vai meneekö lainhuudatus vain tiedoksi käräjäoikeuteen ja mikäli haluamme jotain virallista todistetta omistusoikeudesta, pitää meidän sitä erikseen pyytää?
Mietitään vain, että tarvimmeko jonkin paperin rakennuslupahakemukseen todistamaan, että olemme talon uudet omistajat? Ja Vantaalla asutaan.
Lainhuudatus - tässäkö tämä nyt olikin?
15
8080
Vastaukset
- saat
lainhuudatustodistuksen, kuten myös todennäköisesti kaupungin kiinteistövirastosta. Pankista saat ehkä kopion ilmaiseksi.
- pankki lähettää
loppulaskun kun asia on hoidettu
Todistuksen saatte rakennuslupaa varten saa monestakin paikasta maksullisena.
Jo kauppakirja todistaa teidät omistajiksi.- omistajan
, ei kauppakirja. kauppakirja osoittaa saannoon, jonka perusteellaa voi lainhuudattaa kiinteistön.
- mutta siinä
omistajan kirjoitti:
, ei kauppakirja. kauppakirja osoittaa saannoon, jonka perusteellaa voi lainhuudattaa kiinteistön.
välissä kun lainhuutoa ei vielä ole.
- Käräjäoikeudesta
Marssit paikalle tai soitat käräjäoikeuden lainhuudatuksista vastaavaan paikkaan ja kysyt kuka on merkitty omistajaksi sen ja sen kiinteistörekisterinumeron omaavalle kiinteistölle. Kiinteistörekisterinumeronne kai tiedät?
Myös maanmittauslaitokselta löytyy omistajatiedot, mutta heillä tiedot laahaavat joskus melkolailla perässä. Reaaliaikaisemmat tiedot saat muualta. - Rakentanut
Minulle on aina opetettu, että lainhuudatus kannattaa hakea itse, tulee halvemmaksi ja voit osan lainhuudoista jättää itsellesi jos vaikka haluat autolainaa.
- meni vellit ja
puurot sekaisin!
Ja itse haku ei onnistu jos ostat lainarahalla, pankki panee paperit heti holviinsa! - mennyt sekaisin
Rakentanut: Sinulla on mennyt kaksi eri asiaa iloisesti sekaisin. Lainhuuto haetaan, jotta saadaan uusi omistajatieto kiinteistörekisteriin.
Osaa lainhuudosta ei voi jättää itselle, vaan nyt kai tarkoitetaan kiinnityksiä. Kiinnityksetkin haetaan samasta paikasta, kuin lainhuudotkin, eli käräjäoikeuden kansliasta. Kiinnityksiä vastaan voi hakea lainaa ja ne toimivat käytännössä panttina lainan takaisinmaksusta. Panttikirjan numero määrää pantin arvon. Ensisijaiset pantit ovat aina arvokkaampia, kuin viimesijaiset. Käytännössä pankki pitää arvokkaimmat panttikirjat kiinteistöstä niin kauan itsellään, kun viimeinenkin lainanmaksuerä talosta ja tontista on maksettu.
- sopineet
pankin kanssa, että pankki hakee lainhuudon teidän puolestanne (ilmeisesti myös hakenut samassa yhteydessä kiinnitykset), kaikki asiakirjat on käräjäoikeudesta tietysti menneet pankkiin. Joten todistus lainhuudon myöntämisestä on siellä pankin holvissa tallessa, samassa paikassa kuin teidän panttikirjannekin. Yleensä pankki ei erikseen ilmoittele asiakkaalle siitä, että lh on nyt myönnetty. Jopa Vantaalla luulisi käräjäoikeuden käsittelyaikojen olevan sellaiset, että lainhuuto on jo myönnetty. Sinänsä myöntämispäivämäärällä ei edes kovasti ole väliä, pääasia on se, että lainhuuto HAETAAN ajoissa. Hakemuksen vireilletulo antaa "julkisuuden suojan" eli kiinteistötietojärjestelmästä on näkyvissä, että te olette kiinteistön ostaneet.
- alkuperäinen kysyjä
Kiitos näistä, aloitamme kyselyreissun siis pankistamme. Lainhuudatus on tehty heti kauppojen jälkeen joten kaiken pitäisi kyllä olla kunnossa. Ja tosiaan meitäkin neuvottiin hakemaan lainhuudatus itse mutta pankki ei antanut vaihtoehtoa eli he hoitivat asian. Olisi tullut tosiaan halvemmaksi hoitaa itse. Kiitos kaikille vastauksista! :)
- tarvitaan
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
Kiitos näistä, aloitamme kyselyreissun siis pankistamme. Lainhuudatus on tehty heti kauppojen jälkeen joten kaiken pitäisi kyllä olla kunnossa. Ja tosiaan meitäkin neuvottiin hakemaan lainhuudatus itse mutta pankki ei antanut vaihtoehtoa eli he hoitivat asian. Olisi tullut tosiaan halvemmaksi hoitaa itse. Kiitos kaikille vastauksista! :)
ote lainhuudosta tai jos se vielä vireillä niin kauppakirjan jäljennöskin kelpaa. Lainhuudon saa parissa kolmessa viikossa Vantaallakin.
- maanmittarimittari
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
Lainhuutoa ei voi enää hakea itse, vaan se menee aina automaattisesti käräjäoikeuteen kaupanvahvistustilanteesta. Maanmittaustomistoista asiaa voi tietysti kysyä myös, mutta jos kyseessä on kaavatontti tulee ilmoitus maanmittaustoimistoon mutkan kautta. Yleensä kyllä lainhuutotodistuksesta lähetetään kopio kotiin, mutta tässä voi tietysti olla käytäntöeroja riippuen siitä mitä kauppa tehdään.
- minähain
maanmittarimittari kirjoitti:
Lainhuutoa ei voi enää hakea itse, vaan se menee aina automaattisesti käräjäoikeuteen kaupanvahvistustilanteesta. Maanmittaustomistoista asiaa voi tietysti kysyä myös, mutta jos kyseessä on kaavatontti tulee ilmoitus maanmittaustoimistoon mutkan kautta. Yleensä kyllä lainhuutotodistuksesta lähetetään kopio kotiin, mutta tässä voi tietysti olla käytäntöeroja riippuen siitä mitä kauppa tehdään.
lainhuudon mökille vuonna 2005 ja vesijätön lunastuksen lainhuudon 2006.
Päätös tuli molemmilla kerroilla kotiin. - jr.
Syksyllä juuri toimitettiin paperit käräjäoikeudelle, maksu ja dokumentit tulivat päätöksen jälkeen kotiin.
- liikenteessä
lainhuuto on haettavissa itse mutta määräalakaupassa jako käynnistyy nykyään automaattisesti.
Vellit ja puurot maanmittarilla sekaisin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata411456Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3031299- 1091125
- 191081
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176888Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841