Keskosuus ja lapsen kehitys

saarenmaan T

Voi kauhea, itse pelkään tavattomasti kun raskaana olen että lapseni syntyy keskosena. En haluaisi että hänelle tulee mitään oppimisvaikeuksia tai on alttiimpi sairastumaan kuin "normaali" vauva. Itse olin aina kovin sairastaleva lapsi vaikka en keskonen ollutkaan ja että jos lapsi perii minulta tuon sairastamisen ja on vielä keskonen on kaamea ajatus. Olisiko kenties mitään toivoa siitä että jos lapsi syntyy keskosena hänen kehitys kuitenkin jatkuisi normaalina sen jälkeen? Tässä ei siitä ollut mainintaa..

http://www.kookas.fi/articles/read/7340

7

4209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirkku-76

No justiinsa joo. Tän on pakko olla provo.

No, vastaanpa kuitenkin. Olen itse keskonen ja vieläpä korvikkeilla kasvanut sellainen. Ei ole ollut allergioita eikä sairauksia. Hyvin olen porskuttanut. Eikä ole ollut oppimisvaikeuksiakaan, akateeminen tutkinto takana.

Oma muksuni syntyi keskosena, alkushokin ja sairaalassaolon jälkeen kaikki on sujunut loistavasti. En osaa sanoa, miten hän kehittyy, hän kun on vasta alta 3kk. Mutta ainakin tähän asti kehitys on ollut huimaa ja hyvin on mennyt, eikä todettuja sairauksia ole keskosuudesta vielä löytynyt.

• niin sitä voi kuvitella

taitaa olla provo.

Kunhan nyt ensin synnyttäisi lapsen elävänä ja sen jälkeen vasta alkaisi miettiä onko mitään vialla.

Eipä meidänkään keskosen nykyisistä 'sairauksista' mikään ole sellainen, joka olisi tullut muun kuin geeniperimäalttiuden kautta. Enemmän lapseen vaikuttaa se, kuka isä on ja kuka äiti on kuin keskosuus.

Astma, allergia, näköviat, liikunnallisuus / liikkumattomuus, vilkkaus, oppimiskyky jne. kun pitkälti pohjautuvat perimään ja loput ovat sitten ympäristön vaikutusta.

Ja meillä oli muksu ihan pikkuruisimpien lapsien joukossa vastasyntyneiden teholla.

• keskonen-72

itse keskonen.....silloin aikoinaan synnyin 35 viikoilla.sain huonot alkupisteet....olin kuukauden teholla.
      Olin aina koulussa pienin mutta oppimisvaikeuksia minulla ei ole ollut,opin lukemaan jo 5v ja myös kirjoittamaan ennen koulua,minulla on hyvä muisti,sain aina ne pääroolit koulun näytelmissä kun oli muilla vaikeeta muistaa repliikkejänsä.
      Olen elämäni aikana sairastellut hyvin vähän ikätovereihin nähden....ei ole allergiaa jne....
      Taisin ala-asteella olla kokonaiset 5 päivää kipeenä....kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa olen kipeä.
      Itse kun odottelin viimeisintä lastani niin vaarana oli että syntyy ennenaikaisena ja sanoivatkin että varmasti syntyy.(sanoivat että jos päästään viikolle 30 niin se on hyvä juttu ja jos viikolle 34 niin vielä parempi ja jos sen jälkeen syntyy niin ei kyllä yritellä pysäytystä tehdä)
      No lapseni syntyi yli lasketun ajan käynnistyksellä.
      Pitää muistaa että jokaisen lapsen kehitys menee ihan omaa rataansa.
      Minä olen ollut esim :3v ikäisenä saman pituinen kuin nyt oma tyttöni 2v ikäisenä. mutta kuitenkin kasvoin ihan normaalisti.
      normaalisti lapset kävelevät siinä 11-12 kk ikäisenä.Itse opin 13 kk ikäisenä....eli ihan normaaliin aikaan kuitenkin.
      Siis neuvo:Ota rauhallisesti.....

• kokemuksesta..

Turha on ummistaa silmiään kuitenkaan tosiasialta, että keskosena syntyneen riski saada näitä ongelmia on selkeästi suurempi kuin täysaikaisena syntyneellä. Keskosena syntyminen ei siis välttämättä aiheuta kehityksen ongelmia, mutta kun otetaan joukko kehitysongelmaisia/ vammaisia lapsia, niin isolla joukolla taustalla on keskosuus ja pienillä raskausviikoilla syntyminen (24-34rv).

• tuo KOOKAS

meillä keskosena syntyneellä pojalla astma, joka helpotti kymmenvuotiaaksi mennessä. oppimisvaikeuksia ei tiedossa, sai jo ekalla luokalla stipendin, ja käy ihan normaalia peruskoulua. ota nyt vaan iisisti, et helpota vauvasi vatsassa oloa hermoilulla. verenpaine nousee...

• ei aivan

Kyllä nuo asiat linkissä oli ihan oikeita, ei pelottelua. Sisälsihän se mm. "voi olla", "tavallista yleisempiä", "tavallista korkeampi" ja muita lieventäviä asianhaaroja. Ei sinun kannata nyt raskauttasi pilata, mutta sinällään keskosuus on aina riski. Ei siis välttämättä "tuomio", vaan riski.

• tyttömme

synty keisarinleikkauksella rv36. painoa oli4,5kg ja pituus 53cm. oli iso kokoinen ja siksi sektio tehtiin. keskolassa oli pari viikkoa kunnes pääsi kotiin. ei oppinut koskaan imemään tissiä, mut se ei maailmaa kaatanut, koska sai sitten korviketta. kasvanut ja kehittynyt normaalisti. puhui jo aikaisemmin kuin kukaan muu tuntemani lapsi.
      en nyt tarkota sitä etteikö keskoslapsiin koskaa tulis"mitää vikaa" vaan et ei kannata hermoilla! pitää vain toivoa parasta eikä ajatella mitää et "mitäs jos syntyyki keskosena".. vauva masussasi ei pidä hermoilustasi:) vaikka tiedän, että vaikeaa se on olla sitä ajattelematta. itse olin 17vuotias saadessani tyttöni ja aivan paniikissa kun hänet vietiin keskolaan. mutta hyvää huolta hänestä siellä pidettiin ja nyt tyttö on oikea ilopilleri,jokaisen päiväni aurinko:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1658
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      162
      1236
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1199
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1135
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      108
      1095
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1081
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      1076
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      959
    Aihe