Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ubuntu on vitsi?

teräsjää

Mitä tuumaisitte vuonna 2007 käyttöjärjestelmästä, joka ei osaa mennä nukkumaan/ palata nukkumasta, eli sen suspend ei toimi? Varmaan, että siinä on vakava vika, jollaista kaupallisissa käyttöjärjestelmissä (esim. Mac tai MS) ei ole ollut kymmeneen vuoteen. Tämä tilanne on täyttä totta Ubuntu Linuxissa.

Niin, eihän sitä suspendia mihinkään tarvita. Pidetään koneet päällä yötä päivää. Rakennetaan pari ydinvoimalaa sitä varten. Ai niin, mutta jos haluaa laittaa koneen nukkumaan, niin voihan sen aina sammuttaa. Kyllä, kyllä. Koneen sammutus käynnistäminen uudelleen käyttökuntoon vie sellaiset reilut kolme minuuttia. Sehän ei ole paljon mitään jos vertaa OS X:n (alle 10 s) tai XP:n (alle 10 s) vastaavaan.

Ubuntu Linuxin suspend-toiminnon puutteista on jankutettu käyttäjäpalstoilla aina ensimmäisen version julkistamisesta lähtien. Mitään korjausta asiaan ei ole tapahtunut. Kertoo jotain kehittäjien (ympäristö)asenteista.

Suspendin toimimattomuus on ongelma kaikille Linux-jakeluille. Jos ajattelee energia- ja ympäristöasioita, ei Linux ole hyvä valinta.

36

1633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haha!

      "Koneen sammutus käynnistäminen uudelleen käyttökuntoon vie sellaiset reilut kolme minuuttia."

      Jos minulla elämä menisi niin kiireelliseksi, että kolmesta minuutista olisi kiinni niin tappaisin itseni.
      Relaa, ota rennosti, sydänkin jaksaa pidempään eikä koko ajan vituta. Osta MAC niin ei tarvi itkee, kai noin kiireisellä miehellä on bisnekset siinä mallissa, ettei rahasta pitäis olla kiinni.

    • tyhmä ja mahdoton

      Joo kuulosti niin uskomattomalta että kokeilin. Kone meni niinku nukkumaan, mutta kun herätin, niin kiintolevyt ja näyttö meni päälle, mutta näytössä näkyi ei mitään ja se sammui. Sitten vaan virtanapista :P

      No ei se mitään. Läppäriin linukka männöö siitä huolimatta :)

      • sama täällä !!!

        "Läppäriin linukka männöö siitä huolimatta"

        Sama juttu täälläkin. Nopeampiin menee Ubuntu, hitaampiin sitten Vector linux.


      • tyhmä ja mahdoton

      • jjjo

    • > ''Suspendin toimimattomuus on ongelma kaikille Linux-jakeluille. Jos ajattelee energia- ja ympäristöasioita, ei Linux ole hyvä valinta.''


      Ei pidä mennä yleistämään, jos jokin jakelu on tuottanut pettymyksen: oma läppärini menee unitilaan ja palautuu siitä normaalisti, ihan kuin millä tahansa modernilla käyttöjärjestelmällä. Omassa kannettavassani on openSUSE 10.2 KDE:llä ja sen omalla KPowersavella.

    • Ja minä olen

      aivan liian laiska NOIN tyhmiä neuvomaan.

      Vai yrititkö kertoa että VISTA OSAA JO!!!!
      mennä lepotillaan ja palautua siitä?

      Meikän ubuntu latautuu 15 sekunnissa täyteen
      käyttökuntoon.

      ET VAIN OSAA.

    • Tuo virranhallinta on kyllä täysin totta eli täysin perseestä, olen itsekin ihmetellyt miksi ne ei saa siihen parannusta. Joillakin se toimii kai moittetta mutta esim. mulla ei ole toiminut yhdessäkään koneessa eikä nykyään uskalla edes kokeilla kun se vetää koneen todella pahaan jumiin. Pöytäkoneessa huomasin että se oli WLAN-kortti kun jumitti koneen eikä suostunut nukahtamaan, lepotilat toimi kun otti wlan-kortin ensin alas mutta mitä järkeä siinä on ts. liian hankalaa on.

      On kyllä kummallista ja Ubuntua tyrkytetään puolikaupallikseksi käyttikseksi..?

      Se on XP:lle plussaa että kun nukutan koneen niin "pim" se nukahti ja "hops" taas on käynnissä, lepotilaan ja käyttöön siirtyminen sujuu näpsäkkään. Paitsi että tässä läppärin XP:ssä on nyt joku VITSI sillä jouduin viikonloppuna asentamaan XP:n läppäriin uusiksi ja nyt tästä aina välillä ihan omia aikojaan kuuluu "bi-blip" ääni. Eipä ole ennen tullut vastaan mutta tosi merkillistä on, päältä ei näy mikä prosessi sen aiheuttaa mutta jos se jatkuu niin täytyy ruveta tutkimaan.

      • cnyyvannzn

        olen kanssa tottunut että buntuissa ei suspend-tila toimi. siksi onkin joutunut tekemään mitä ihmeellisempiä skriptejä että saa koneen yöksi sentään hiljaiseksi äänistä ja näytöt sammumaan.
        amixer -c 0 -q set 'Master' mute && sudo modprobe -r usbhid && xset dpms force standby

        mutta nyt piti xubuntu feistyssä ihan piruuttaan kokeilla tuota suspend-toimintoa ja se jopa toimi oikein heti ensimmäisellä kerralla.
        en kyllä silti ole kovin luottavainen että se jatkossa myös toimisi oikein..


      • cnyyvannzn
        cnyyvannzn kirjoitti:

        olen kanssa tottunut että buntuissa ei suspend-tila toimi. siksi onkin joutunut tekemään mitä ihmeellisempiä skriptejä että saa koneen yöksi sentään hiljaiseksi äänistä ja näytöt sammumaan.
        amixer -c 0 -q set 'Master' mute && sudo modprobe -r usbhid && xset dpms force standby

        mutta nyt piti xubuntu feistyssä ihan piruuttaan kokeilla tuota suspend-toimintoa ja se jopa toimi oikein heti ensimmäisellä kerralla.
        en kyllä silti ole kovin luottavainen että se jatkossa myös toimisi oikein..

        tosiaan tuo toimi tasan ensimmäisen kerran oikein.
        toisella kertaa kaikki meni hyvin mutta tilasta palatessa näppäimistö ei enää reagoinut mihinkään.
        aika paha käyttää konetta jos näppis ei toimi..


      • tyfrtydthrserf
        cnyyvannzn kirjoitti:

        olen kanssa tottunut että buntuissa ei suspend-tila toimi. siksi onkin joutunut tekemään mitä ihmeellisempiä skriptejä että saa koneen yöksi sentään hiljaiseksi äänistä ja näytöt sammumaan.
        amixer -c 0 -q set 'Master' mute && sudo modprobe -r usbhid && xset dpms force standby

        mutta nyt piti xubuntu feistyssä ihan piruuttaan kokeilla tuota suspend-toimintoa ja se jopa toimi oikein heti ensimmäisellä kerralla.
        en kyllä silti ole kovin luottavainen että se jatkossa myös toimisi oikein..

        Muuten päivitin itsekin juuri feistyyn. Tässä homma toimii hyvin.

        Edgyssäkin homma toimi, mutta (käytän kde:tä) ei kdm kanssa toisaalta ei se gdm paljoa siinä haitannut.

        Ehkä kannaatta kokeilla eri kdm ja gdm välillä jos ei toimi.


    • ratkaistaisiin

      Turha itkeä, jos et edes vaivaudu kysymään mahdollista ratkaisua ongelmaasi. Selvittelepä ensinnä laitteesi toimivuus Linux-järjestelmässä.

      Mikä kaupallinen käyttöjärjestelmä on Mac?

      • aha-a

        Ketjun aloittajalla on aivan hyvä syy "itkeä". Ubuntua nimittäin tarjotaan ihmisille käyttöjärjestelmänä, joka on helppo ja jossa kaikki perustavat asiat toimivat. Suspendin toimiminen on kyllä nykyajan tietokoneissa aivan perusasia, jonka tavallinen end user voi olettaa toimivan tosta noin vain.

        Suspendilla on kytköksensä myös hyvin ajankohtaiseen asiaan, ilmastonmuutokseen. Jos konetta ei saa kätevästi nukkumaan ja heräämään, ruokkii se toimintaa, jossa koneita pidetään koko ajan päällä, vaikkei niitä aktiivisesti käytettäisikään. Tämä ei nykyisellä energiantuotantotavoilla ole fiksua.

        Ubuntun kehittäjien kannattaisi herätä - tai ainakin muuttaa käyttöjärjestelmänsä "mainostamisessa" käytettyä retoriikkaa.


      • cnyyvannzn
        aha-a kirjoitti:

        Ketjun aloittajalla on aivan hyvä syy "itkeä". Ubuntua nimittäin tarjotaan ihmisille käyttöjärjestelmänä, joka on helppo ja jossa kaikki perustavat asiat toimivat. Suspendin toimiminen on kyllä nykyajan tietokoneissa aivan perusasia, jonka tavallinen end user voi olettaa toimivan tosta noin vain.

        Suspendilla on kytköksensä myös hyvin ajankohtaiseen asiaan, ilmastonmuutokseen. Jos konetta ei saa kätevästi nukkumaan ja heräämään, ruokkii se toimintaa, jossa koneita pidetään koko ajan päällä, vaikkei niitä aktiivisesti käytettäisikään. Tämä ei nykyisellä energiantuotantotavoilla ole fiksua.

        Ubuntun kehittäjien kannattaisi herätä - tai ainakin muuttaa käyttöjärjestelmänsä "mainostamisessa" käytettyä retoriikkaa.

        olet ihan oikeassa siinä, että herkästi käy niin ettei konetta sammuteta lainkaan. itsellä on juuri kyseinen tilanne tuon heikon suspend-tilan toimivuuden takia että kaksi konetta on yötä päivää päällä vaikka ne muuten tulisi virransäästöön laitettua.

        no kohta on muutto edessä asuntoon jossa sähkö ei kuulu vuokraan niin pakko miettiä ainakin koneen yöksi sammuttamista.


      • c=3
        aha-a kirjoitti:

        Ketjun aloittajalla on aivan hyvä syy "itkeä". Ubuntua nimittäin tarjotaan ihmisille käyttöjärjestelmänä, joka on helppo ja jossa kaikki perustavat asiat toimivat. Suspendin toimiminen on kyllä nykyajan tietokoneissa aivan perusasia, jonka tavallinen end user voi olettaa toimivan tosta noin vain.

        Suspendilla on kytköksensä myös hyvin ajankohtaiseen asiaan, ilmastonmuutokseen. Jos konetta ei saa kätevästi nukkumaan ja heräämään, ruokkii se toimintaa, jossa koneita pidetään koko ajan päällä, vaikkei niitä aktiivisesti käytettäisikään. Tämä ei nykyisellä energiantuotantotavoilla ole fiksua.

        Ubuntun kehittäjien kannattaisi herätä - tai ainakin muuttaa käyttöjärjestelmänsä "mainostamisessa" käytettyä retoriikkaa.

        http://boinc.berkeley.edu/projects.php

        Ei minulla kyllä ole ollut mitään suurempia ongelmia suspendin kanssa *ubuntuissakaan. Toimivuus riippuu kyllä paljon raudasta sillä toimimattomia Windows-koneitakin on tullut nähtyä useampiakin.


      • tyhmä ja mahdoton
        aha-a kirjoitti:

        Ketjun aloittajalla on aivan hyvä syy "itkeä". Ubuntua nimittäin tarjotaan ihmisille käyttöjärjestelmänä, joka on helppo ja jossa kaikki perustavat asiat toimivat. Suspendin toimiminen on kyllä nykyajan tietokoneissa aivan perusasia, jonka tavallinen end user voi olettaa toimivan tosta noin vain.

        Suspendilla on kytköksensä myös hyvin ajankohtaiseen asiaan, ilmastonmuutokseen. Jos konetta ei saa kätevästi nukkumaan ja heräämään, ruokkii se toimintaa, jossa koneita pidetään koko ajan päällä, vaikkei niitä aktiivisesti käytettäisikään. Tämä ei nykyisellä energiantuotantotavoilla ole fiksua.

        Ubuntun kehittäjien kannattaisi herätä - tai ainakin muuttaa käyttöjärjestelmänsä "mainostamisessa" käytettyä retoriikkaa.

        Kyllä! Vaikka en ole ilmastomuutoksesta samaa mieltä kanssasi, niin suspendin täytyy toimia! Ubu saattaa olla sittenkin liian ylihehkutettu :P Kuitenkin en ole koskaan käyttänyt tätä suspendia, joten minulle mitään haittaa siitä ei ole (vielä?).

        Toisaalta voiko se olla kuitenkin se windowsia heikompi rautatuki, eikä ubuntu itsessään?


      • cnyyvannzn
        tyhmä ja mahdoton kirjoitti:

        Kyllä! Vaikka en ole ilmastomuutoksesta samaa mieltä kanssasi, niin suspendin täytyy toimia! Ubu saattaa olla sittenkin liian ylihehkutettu :P Kuitenkin en ole koskaan käyttänyt tätä suspendia, joten minulle mitään haittaa siitä ei ole (vielä?).

        Toisaalta voiko se olla kuitenkin se windowsia heikompi rautatuki, eikä ubuntu itsessään?

        ainakin meillä tuo suspendin toimimattomuus vaivaa muijan tuliteristä komponenteista kasattua konetta kuten myös mun museoaikaista paskaa, joka nyt muuten toimii hyvin.

        ja muutenhan rautatuki taitaa buntuissa olla parempi kuin windowsissa. ainakin kolme viimeaikaista hankintaa, hp:n printteri, mikälie webcamera ja skype-luuri toimi kubuntussa ilman säätämistä vain laite kiinni heittämällä, mutta windowsin puolella jokaiselle piti asentaa ajuri itse.
        ai niin ja noiden lisäksi vielä bluetooth-usb-mötikän kanssa sama homma.


      • cnyyvannzn kirjoitti:

        olet ihan oikeassa siinä, että herkästi käy niin ettei konetta sammuteta lainkaan. itsellä on juuri kyseinen tilanne tuon heikon suspend-tilan toimivuuden takia että kaksi konetta on yötä päivää päällä vaikka ne muuten tulisi virransäästöön laitettua.

        no kohta on muutto edessä asuntoon jossa sähkö ei kuulu vuokraan niin pakko miettiä ainakin koneen yöksi sammuttamista.

        Muuta omakotitaloon jossa on joko öljy-, sähkö- tai lämpöpumppulämmitys. Silloin ei ole mitään väliä vaikka koneet jauhaisivat yötäpäivää.

        Mä mittasin koneeni virrankulutuksen näytönsäästötilassa ja tulos oli 125W.

        Tuo muuttuu siis lämmöksi ja on omakotitalossa pois lämmityskustannuksista jotka tavalla tai toisella kuitenkin vievät sähköä. Suorasähkössä asia on selvä, öljylämmityksessäkin pumput ja puhaltimet tarttee sähköä. Ainoa poikkeus säännöstä on lämpöpumppu jonka COP on esim. 3 eli yhdestä sähkökilowatista saadaan 3 lämmityskilowattia, siinä on pieni häviö muttei suuri.

        Eli kerrostalossa jossa ei eritellä lämmityskustannuksia tuo koneen käyttäminen on sähkön haaskausta, ei omakotitalossa. Toisaalta ilmastonmuutoksen kannalta sama sähkömäärä jonka kone tuottaa huoneistoon on pois kaukolämmön lämmitys- ja pumppauskustannuksista sillä taas se 125W siirtyy lämmittämään huonetta. 39% suomen kaukolämmöstä saadaan maakaasulla joka palaa hyvin puhtaasti, tuloksena on lähes pelkkää vesihöyryä. Mutta loppu tuotetaan muilla poltettavilla kuten kivihiili, turve, puu ja hake sekä öljyt joiden palamisprosessi voi tilapäisesti olla hyvinkin huono = suuret päästöt. Muita lämmöntuottotapoja ovat kaukolämmön lämpöpumppuratkaisut jotka ovat joko absorptiojäähdytyskoneita tai lämpöpumpuiksi modifioituja vedenjäähdytyslaitoksia R-jäähdykkeillä.

        Paljon arveluttavampaa on ilmastointi eli ilman jäähdytys mukavuussyistä kuten hotelleissa sillä hotellit imevät jäähdytyksen muodossa todella suuria energiamääriä. Tai kauppakeskukset esim. 3MW jäähdytysteho. Jos COP on 2 niin sähköä kuluu yhä 1500kW per tunti ihan vain siihen että meidän on mukavampi tuhlata rahaa supermarketissa. Ja tuolla sähkömäärällä voi olla 12000 PC:tä tyhjäkäynnillä sillä välin kun isännät ovat hakemassa mäyräkoiria sieltä ilmastoidusta marketista. Pakko vähän kritisoida näitä prioriteetteja vaikka olenkin lämpö/kylmä/sähköenergian ammattilainen.


      • cnyyvannzn kirjoitti:

        ainakin meillä tuo suspendin toimimattomuus vaivaa muijan tuliteristä komponenteista kasattua konetta kuten myös mun museoaikaista paskaa, joka nyt muuten toimii hyvin.

        ja muutenhan rautatuki taitaa buntuissa olla parempi kuin windowsissa. ainakin kolme viimeaikaista hankintaa, hp:n printteri, mikälie webcamera ja skype-luuri toimi kubuntussa ilman säätämistä vain laite kiinni heittämällä, mutta windowsin puolella jokaiselle piti asentaa ajuri itse.
        ai niin ja noiden lisäksi vielä bluetooth-usb-mötikän kanssa sama homma.

        Oletko kokeillut tuollaista digi-tv-dongelia? Mua kiinnostaisi tällä hetkellä kokeilla sellaista ja MythTV:tä tai siitä oli jokin vielä parempi TV-ohjelma linuxille. Olen vasta suunnitteluasteella ja ensimmäinen veto on alkaa tutkia noita softia, sitten hankin sellaisen linuxissa toimivan dongelin ja sitten opettelen konfiguroimaan koko risukasan ja toivon mukaan mulla joku päivä on tässä Feistyssä toimiva digi-TV.

        Asiasta viidenteen, Feistyyn tuli taas iso kasa päivityksiä ja pisti pakkaa sekaisin, näppiskin muuttui itsekseen jenkkiläiseksi eikä näytönohjainkaan vielä pelaa... jaa mutta nyt mä olen Etchissä kun täällä on menu.lst, pitää vähän muokata sitä kun feistyyn tuli uusi kerneli.


      • cnyyvannzn
        exergy kirjoitti:

        Oletko kokeillut tuollaista digi-tv-dongelia? Mua kiinnostaisi tällä hetkellä kokeilla sellaista ja MythTV:tä tai siitä oli jokin vielä parempi TV-ohjelma linuxille. Olen vasta suunnitteluasteella ja ensimmäinen veto on alkaa tutkia noita softia, sitten hankin sellaisen linuxissa toimivan dongelin ja sitten opettelen konfiguroimaan koko risukasan ja toivon mukaan mulla joku päivä on tässä Feistyssä toimiva digi-TV.

        Asiasta viidenteen, Feistyyn tuli taas iso kasa päivityksiä ja pisti pakkaa sekaisin, näppiskin muuttui itsekseen jenkkiläiseksi eikä näytönohjainkaan vielä pelaa... jaa mutta nyt mä olen Etchissä kun täällä on menu.lst, pitää vähän muokata sitä kun feistyyn tuli uusi kerneli.

        kuulemma joissain tikuissa esim ylen tekstitys toimii paremmin linuxin puolella kuin windowsissa.

        itsellä ei toistaiseksi ole kuin perinteinen digiboksi (humax digifox) ja sitten satelliittiboksi viasatille.

        kohta on muutto edessä uuteen paikkaan ja pitää vakavasti miettiä jos ottaisi koko ohjelmatarjonnan päijät-hämeen puhelimen laajakaista-tv:n kautta.

        nyt on kuitenkin ilmestynyt, asiasta ihan toiseen, mielenkiintoinen multimedia-jakelu joka on ubuntun "päälle" tuleva
        http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=1914

        jakelun kotisivut:
        http://linuxmce.com/

        ainakin ominaisuuksiltaan päivittää mäsän vastaavan tuotteen mennen tullen.
        ajattelin itsekin kokeilla kun jossain vaiheessa saan tarpeeksi käyttöaikaa tolle muijan koneelle :)


      • cnyyvannzn kirjoitti:

        kuulemma joissain tikuissa esim ylen tekstitys toimii paremmin linuxin puolella kuin windowsissa.

        itsellä ei toistaiseksi ole kuin perinteinen digiboksi (humax digifox) ja sitten satelliittiboksi viasatille.

        kohta on muutto edessä uuteen paikkaan ja pitää vakavasti miettiä jos ottaisi koko ohjelmatarjonnan päijät-hämeen puhelimen laajakaista-tv:n kautta.

        nyt on kuitenkin ilmestynyt, asiasta ihan toiseen, mielenkiintoinen multimedia-jakelu joka on ubuntun "päälle" tuleva
        http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=1914

        jakelun kotisivut:
        http://linuxmce.com/

        ainakin ominaisuuksiltaan päivittää mäsän vastaavan tuotteen mennen tullen.
        ajattelin itsekin kokeilla kun jossain vaiheessa saan tarpeeksi käyttöaikaa tolle muijan koneelle :)

        Juuri tuota artikkelia itseasiassa hainkin, en vain muistanut.. kaveri siitä höpisi mutta pääsi unohtumaan.


      • cnyyvannzn
        exergy kirjoitti:

        Juuri tuota artikkelia itseasiassa hainkin, en vain muistanut.. kaveri siitä höpisi mutta pääsi unohtumaan.

        itse kiinnostuin tosta LinuxMCE:stä senverran että ajattelin sen ottaa kokeiluun heti kun toi viereinen kone vapautuu..
        laitoin jo lattialle kasaan analogisen tv-kortin ja muita vermeitä.

        jos tuossa edes puolet lupauksista pitää paikkansa, niin sittenhän sitä pitää hommata jostain yksi kone jonka pohjalle tekee kodin multimediakeskuksen..

        nyt tuo viereinen kone on pyhitetty jollekin 3D-cadille kubuntun päällä joten pitää malttaa mieli huomiseen..


    • ???????????

      taitaa olla aika tuore asennus ku noinki nopeesti menee. Itelläni 2ghz p4 ja 1gt muisti ubuntu starttaa reilusti alle minuutis ja xp vie n. 5 minuuttia (kummakki olleet noin vuoden käytös samas konees. tiedän myös tapauksen kun 1.4ghz duronilla ja 512mt muistilla xp starttas puolituntia ennenkö toimi jumittamatta

      • torkkuerkki

        Kyseessä oli torkuilta (suspend/sleep) herääminen, johon XP:ltä menee yhtä vähän aikaa kuin OS X:ltä. Ubuntun toistaiseksi voittamaton ongelma on, että se ei useissa koneissa herää ollenkaan torkulta, vaan näyttö on pimeä, näppis ei reagoi, tuuletin vain humisee ja tilanteen joutuu "ratkaisemaan" pakkosammutuksella.

        Tämä on Ubuntun kehittäjäpiireissä sangen vaiettu asia. Jakelua kuitenkin harhaanjohtavasti "markkinoidaan" peruskäyttäjälle valmiina ratkaisuna. Peruskäyttäjän näkökulmasta pikatorkun nopeaa toimintaa täytyy nykyään pitää itsestäänselvyytenä. Asialla on yhteytensä myös sähkön säästämiseen ja sitä kautta ilmastonmuutokseen.


    • Anonyymi

      Ubuntu ei ole käyttöjärjestelmä, vaan aihio, josta esimerkiksi Linux Mint on tehty. Ubuntu aihiona, on erittäin reikäinen ja tietoturvaltaan mailman toiseksi suurin riski käyttäjälleen.

      • Anonyymi

        Vain hölmö kaivelee 2007 ketjuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain hölmö kaivelee 2007 ketjuja.

        Ei se asia siitä miksikään muutu, vaikka se aikaleima poistettaisiin kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se asia siitä miksikään muutu, vaikka se aikaleima poistettaisiin kokonaan.

        Voisinhan minäkin sanoa että Windows on paska ( ja tarkoitan 1.0, 2.0, 3.0 ja 3.1 versioita ), jos aikaleimalla ei ole väliä.
        Ne tosiaan olivat virattomia, DOSsin käyttöä jatkettiin.kunnes tuli 3:11.


    • Anonyymi

      Hyvin toimii Debianissa sekä suspend, hibernate että hybrid sleep. Hybrid sleep on vähemmän tunnettu kuin nuo kaksi muuta ja kaikki vanhemmat tietokoneet ei tue sitä kunnolla. Hybrid sleep tallentaa ensin muistin sisällön kovalevylle ja laittaa sitten tietokoneen suspend -tilaan. Kyseessä on siis suspendin jahibernaten yhdistelmä. Etuna tuossa on se, että jos akusta ei lopu virta niin kone herää yhtä nopeasti kuin normaalista suspend -tilasta. Jos akusta loppuu virta niin tietokoneen tila on edelleen palautettavissa kovalevyltä hibernate -tilasta heräämisen tapaan.

      T. miksuh

      • Vuonna 2007 nuo oli Ubuntussa vastaavanlaista paskaa kuin Windows XP:ssä pöytäkoneissa, eikä Debian 4.0 Etch minun muistaakseni ollut yhtään parempi.


    • Anonyymi

      Niin lisään vielä sen, että hybrid sleepin käyttö edellyttää, että hibernate ja suspend -tilat toimii koneella. Niitä voi tottakai kokeilla normaaliin tapaan työpöytäympäristön hiirikäyttöisistä valikoista käsin, tapa riippuu työpöytäympäristöstä. Yksi aina käytössä oleva tapa on käyttää komentoriviä. Suspend ja hibernate -tilojen toimivuutta voi kokeilla root-käyttäjänä tai sudoa käyttäen suoritettavilla komennoilla:

      systemctl suspend

      systemctl hibernate


      Jos edelliset komennot laittaa koneen suspend ja hibernate -tilaan kuten pitää ja jos koneen herääminen niistä toimii kuten pitää, niin myös hybrid sleep -tilan pitäisi toimia. Hybrid sleep -tilaa voi kokeilla komennolla:

      systemctl hybrid-sleep


      Nuo komennot toimii ainakin Debianissa. Gnome -työpöydälle on olemassa laajennus, joka lisää hybrid sleep -vaihtoehdon työpöydän yläpalkissa olevaan system -valikkoon.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Mene nyt vittu muolle valheisnes


      • Anonyymi

        Miksi kirjoita palstat täyteen duubaaa.


    • Anonyymi

      Ja mikähän sanomassani muka sinusta ei pitänyt paikkaansa? suspend, hibernate ja hybrid sleep toimivat Debianissa juuri noin kuin sanoin, ja antamillani komennoilla niiden toimivuutta voi kokeilla. Komentojen pitäisi kyllä toimia muuallakin kuin
      Debianissa kaikki nuo kolme toimii hyvin omilla koneillani, ei mitään ongelmaa.ebianissa jos koneella ja siinä olevassa distrossa on kaikki kunnossa.

      T. miksuh

    • Anonyymi

      Ja mikähän sanomassani muka sinusta ei pitänyt paikkaansa? suspend, hibernate ja hybrid sleep toimivat Debianissa juuri noin kuin sanoin, ja antamillani komennoilla niiden toimivuutta voi kokeilla. Komentojen pitäisi kyllä toimia muuallakin kuin Debianissa jos koneella ja siinä olevassa distrossa on kaikki kunnossa.

      Debianissa kaikki nuo kolme toimii hyvin omilla koneillani, ei mitään ongelmaa.

      T. miksuh

      • Vuonna 2007 ei välttämättä.

        Ubuntussa tosiaankin noista ei tuohon aikaan isommin välitetty ja siihen aikaan sitä asennettiin vain pöytäkoneisiin ja palvelimiin, eikä sleep ja hibernate useinkaan toiminut. Ubuntu 8.04 LTS:ssä sitten oli jo läppärikäyttöä satsattu ja alkoi sitten toimia WLAN ja virranhallintaominaisuudet, tosin kuin Ubuntu 6.06 LTS:ssä.

        Debian oli kuluttajatarpeisiin siihen aikaan jäljessä Ubuntua ja useinkin puuttui paljon käännöstiedostoja ja oli hiomattomampi, se Debian 3.1 siis. Tarkoitan siis sitä, että officepaketti, postisovellus, selain, työpöytäympäristö jne. oli lokalisoitu aika vajavaisesti. Tarkalleen en muista missä versiossa vammaisuudet oli korjattu, muistan että Debian 6.0 oli erinomaisen hyvin kiillotettu kuntoon, ja 3.1 ei ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe