ruoka-annoksien koko 7-8kk?

Elfarran

6kk neuvolassa ohjeistettiin, että 1 pilttipurkillinen on passeli ateriaa kohden vauvalle. Mutta miten nyt kun aletaan saavutella sitä 8kk:n ikää? Eikö ne kaupankin 8kk ateriat ole semmosia isompia purkkeja?

Millaisia määriä teidän 7-8kk vauvat syövät?

10

1472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta 9 kk olevan pojan äiti

Kyllä se mun mielestä riippuu siitä, minkä ikäisenä on kiinteät aloittanut ja vauvasta.

Meillä vasta maisteltiin 5 kk ikäisenä. 6 kk ikäisenä syötiin ehkä kork. puolet pilttipurkista.

7 kk ikäisenä päiväruokana yksi peruna, porkkana ja sitten se noin 1 rkl lihaa/kalaa/kanaa eli siitä nyt tulee sellainen leipälautasellinen ruokaa.

Tosin nyt ollaan kohta 9kk ja ei syödä yhtä kolmas osaakaan noista hyvinsyöneistä ajoista. Suu ei tahdo aueta enää ollenkaan jne.

Mutta luulen että toi 8 kk ikäisen purkki on sen verran iso, että tuskin sitä ainakaan kaikki hyvinsyövät vauvat kokonaan syö, saati sitten ne, jotka ei alun perinkään syö paljon.

• kyllä

kait se vauva ilmoittaa, kun maha on täynnä!!!! Meillä meni välillä koko iso purkki, nyt 9kk on alkanut valikoivampi kausi, eikä ruokaa mene kuin puolikas- 3/4- purkillinen kerrallaan.

• Katpu

Eli meillä reilu 8kk tyttö. Täällä syödään suurinpiirtein puolitoista pientä purkkia tai yksi iso purkillinen. Päälle natustellaan vielä leivän murusia ja maitoa/vettä. On vaikea arvioida ihan tarkalleen, kun yleensä itse nuo ruuat teen. Eiköhän ne lapsukaiset taas jälleen kerran ole yksilöitä ja syö erikokoisia annoksia, niin kuin me aikuisetkin =) Eli itse joudun jopa hieman rajoittamaan ruuan syömistä, niin hyvin meillä syödään. Eli aamupala-puurot ja maidot, lounaat, välipala-soseet (joskus leipää, kiisseliä tmv. ), päivällis-soseet ja iltapala-puurot maidot.

Jos lapsi on huono syömään tai ei mitään jätti-annoksia syö, niin tarjoaa vaan niin kauan kun lapsi suostuu syömään, eikös tuo ollut se neuvo näiden pienten kanssa? Meillä tosin paino ollut aina yläkäyrällä ja ruokaa menis alas enemmänkin...

• Elfarran

tilanne meilläkin lähinnä on, että koskaan ei tunnu jäävän ruokaa lautaselle. Siksi mietityttääkin, että annanko lapselle liian vähän ruokaa tai kuinka paljon "saa" antaa, ettei sitten ylisyötä tai jopa lihota pikkuista.

• 7,5kk

syö mielestäni todella vähän..varsinkin kun nyt tehdään HAMPAITA! Neiti on todella nirso ruuan suhteen, ja esim. lounaalla tai päivällisellä saattaa mennä vain 1/2 pikkupurkillista lämmintä ruokaa. Kylmiä hed.soseita ja maitoa menee kyllä ihan kiitettävästi. Aamupuuroa ei suostu syömään, illalla taas vetää puuroa/maissisosetta ihan kunnon kipollisen. Ja nukkuu kyllä yön syömättä.

Oletko muuten Elfarran antanut jo sormiruokaa lapsellesi? Minä olen uskaltautunut vasta tarjoamaan maissinaksuja..Niitä 1-2kpl päivässä ja mielellään narskuttelee. Nyt hampaita kaksi alhaalla ja ylös taitaa tulla kaksi kerralla...

• Elfarran

on tullut alahampaat ja hiukan pilkottaa toista ylähammasta, mutta toistaiseksi ruoka tosiaan maistuu. Illalla olen tehnyt Semperin puuroa 1,5 kertaisen annoksen, mutta silti maitoa (pullosta) menee yölläkin :/ Pitäisi varmaan tehdä asialle jotain kun yöheräilyä on runsaasti (ollut 4kk:sta lähtien).

Mietin viimeksi eilen illalla tuota sormiruokaa, mutta joku viikko sitten annoin muka ison porkkanan puolikkaan, niin sehän sai raastettua niillä kahdella hampaalla siitä mielestäni aika isoja paloja. En sitten uskaltanut enää antaa.

Voisi kokeilla niitä maissinaksuja kun monet niistä puhuvat. Mitähän muuta? Oon ehkä vähän ylivarovainen. Pitäisi varmaan vähitellen antaa myös vähän karkeampaa sosetta.

• emo83
        Elfarran kirjoitti:

on tullut alahampaat ja hiukan pilkottaa toista ylähammasta, mutta toistaiseksi ruoka tosiaan maistuu. Illalla olen tehnyt Semperin puuroa 1,5 kertaisen annoksen, mutta silti maitoa (pullosta) menee yölläkin :/ Pitäisi varmaan tehdä asialle jotain kun yöheräilyä on runsaasti (ollut 4kk:sta lähtien).

Mietin viimeksi eilen illalla tuota sormiruokaa, mutta joku viikko sitten annoin muka ison porkkanan puolikkaan, niin sehän sai raastettua niillä kahdella hampaalla siitä mielestäni aika isoja paloja. En sitten uskaltanut enää antaa.

Voisi kokeilla niitä maissinaksuja kun monet niistä puhuvat. Mitähän muuta? Oon ehkä vähän ylivarovainen. Pitäisi varmaan vähitellen antaa myös vähän karkeampaa sosetta.

Hei!

Meidän tytsy tykkää narskuttaa just porkkanaa, omenalohkoja, kuivia pikkurinkeleitä ja kuivaa ruisleipää, kun olen leikannut käteen sopiviksi palasiksi. Kyllähän sieltä murenia irtoaa suuhun, vaan oppiipa samalla käsittelemään noita rakeitakin. Täytyy vaan valvoa, ettei pääse tukehtumaan. Tyttö on ainakin tyytyväinen, kun saa hampaillaan (alhaalla 2, ylhäälle 2 äskettäin puhjennutta, sekä ylös että alas tulossa lisää) jyrsittyä ruokaa suuhunsa. Onpahan jotain hyötyä niistäkin kapistuksista.

Tuosta ruoan määrästä: meillä menee parhaimmillaan "pikkupurkillinen" eli reilu desi kerralla, toisinaan vain puolet tästä, aamupuuroa joskus vain pari lusikallista (loppu levitetään tasaiseksi kerrokseksi pöydälle ja syljetään äidin päälle). Yleensä tyttö ilmoittaa, kun ei enää halua syödä: laitan lusikkaa suuhun, jolloin tyttö pärisyttää ja ruoat roiskuvat pitkin pöytää ja äidin päälle. Se tarkoittaa "EI!", eli just sitä, mitä äitikin sanoo, kun niin tekee. =)

• emo83
        emo83 kirjoitti:

Hei!

Meidän tytsy tykkää narskuttaa just porkkanaa, omenalohkoja, kuivia pikkurinkeleitä ja kuivaa ruisleipää, kun olen leikannut käteen sopiviksi palasiksi. Kyllähän sieltä murenia irtoaa suuhun, vaan oppiipa samalla käsittelemään noita rakeitakin. Täytyy vaan valvoa, ettei pääse tukehtumaan. Tyttö on ainakin tyytyväinen, kun saa hampaillaan (alhaalla 2, ylhäälle 2 äskettäin puhjennutta, sekä ylös että alas tulossa lisää) jyrsittyä ruokaa suuhunsa. Onpahan jotain hyötyä niistäkin kapistuksista.

Tuosta ruoan määrästä: meillä menee parhaimmillaan "pikkupurkillinen" eli reilu desi kerralla, toisinaan vain puolet tästä, aamupuuroa joskus vain pari lusikallista (loppu levitetään tasaiseksi kerrokseksi pöydälle ja syljetään äidin päälle). Yleensä tyttö ilmoittaa, kun ei enää halua syödä: laitan lusikkaa suuhun, jolloin tyttö pärisyttää ja ruoat roiskuvat pitkin pöytää ja äidin päälle. Se tarkoittaa "EI!", eli just sitä, mitä äitikin sanoo, kun niin tekee. =)

Jos pelkäät antaa porkkanaa, niin kokeile tätä: anna porkkanaa "pyöreänä", eli ei puolitettuna. Vaikka sitten vähän ohuemmasta porkkanasta, että mahtuu suuhun. Siitä kulmasta kun lohkeaa helpommin isoja palasia.

• syömisestä
        Elfarran kirjoitti:

Joo, älä anna tuota porkkanaa, kun se ei liukene suussa niin siihen voi tosi helposti tukehtua jos huono tuuri käy! Sormiruuaksi mielellään sellaista, jonka "sylki sulattaa" vielä tuossa iässä. Noi maissinaksut on todella hyviä kun niissä ei ole suolaa, sokeria tms. ja ne käytännössä häviää suuhun kun kastuvat. Olen itse leiponut pieniä suolattomia sämpylöitä joita poika (8,5 kk) on syönyt. Ensin mursin pieniä palasia valmiiksi, mutta nyt voi jo antaa koko sämpylän omaan käteen kun vaan vahtii vieressä, ettei tunge liikaa suuhunsa. Siitä ne syömistaidotkin kehittyy. :)

Pehmeitä hedelmiä voi myös pilkkoa lautaselle, vaikka niiden syöminen aika sotkemista onkin. Noi tulis nyt eka mieleen... Mutta siis ei mitään sellaista, josta saa isoja, huonosti sulavia paloja. Ruisleipä esim. on aika huono, vaikka kuiva kantapala iät kaiket taaperolle onkin tökätty käteen heti kun itse on siitä osannut muruja jäytää. :)

Nyt oli muuten tullut uusi tutkimus siitä, että karkeiden ruokien syöminen tukee puheen kehitystä, kun suun motoriikka paranee siinä ruuan kanssa työskennellessään. Enpä kyllä tiedä tutkimuksesta sen tarkemmin, mutta kuullostaa ihan järkevältä.

Niin ja se tuli mieleen, että meillä oli tuo yösyöminen enemmän tavan vuoksi kuin tarpeeseen. Nyt on pari viikkoa oltu ilman ja hyvin nukuttaa, eikä vieroituskaan mikään iso katastrofi ollut. Tosin meillä oli selvää, että nälkä ei yöllä tosiaan ollut kun aamupuuroa ei mennyt yösyöntien jälkeen ollenkaan. Nyt maistuu! :) Teen iltapuurosta melko tuhdin, eli laitan kaurahiutaleita, ruisjauhoa, pari teelusikallista öljyä ja korviketta nesteeksi (löysennän vedellä). Kun toisaalta tuo ruuan laatu on aika tärkeä sen määrän lisäksi. Vaikka luulisin kyllä, että semperin puuroissa ym. valmisruuissa tuo on mietitty. Mutta varsinkin jos itse tekee ruokia, niin aika tarkasti pitää huolehtia siitä, että ei syötä vauvalle pelkkiä hiilihydraatteja (ja kaikenlisäksi vaaleita, joista on energia tosi nopeaan käytetty, eikä ne tue kasvua hirveämmin). Pelkkää kasvissosetta menee meillä helposti isompi annos, kuin sitten sosetta, jossa on lihaa ja tilkka öljyä (kohtuuden rajoissa tietenkin).

Niin ja vielä jos jotain, niin nuo maissinaksut maistuvat tosi hyvin kun on hampaita tulossa, kun ne pikkaisen hankaavat kutiavia ikeniä.

Tulipas valistavaan sävyyn tämä teksti... Ei ollut tarkoitus saarnata, joten toivottavasti sinulle käyttökelpoiset vinkit löytyvät tuon kaiken keskeltä! Iski kunnon kirjoitusripuli, kun muutaman päivän ollut taukoa tällä palstalla käynnistä. ;)

• Elfarran
        syömisestä kirjoitti:

Joo, älä anna tuota porkkanaa, kun se ei liukene suussa niin siihen voi tosi helposti tukehtua jos huono tuuri käy! Sormiruuaksi mielellään sellaista, jonka "sylki sulattaa" vielä tuossa iässä. Noi maissinaksut on todella hyviä kun niissä ei ole suolaa, sokeria tms. ja ne käytännössä häviää suuhun kun kastuvat. Olen itse leiponut pieniä suolattomia sämpylöitä joita poika (8,5 kk) on syönyt. Ensin mursin pieniä palasia valmiiksi, mutta nyt voi jo antaa koko sämpylän omaan käteen kun vaan vahtii vieressä, ettei tunge liikaa suuhunsa. Siitä ne syömistaidotkin kehittyy. :)

Pehmeitä hedelmiä voi myös pilkkoa lautaselle, vaikka niiden syöminen aika sotkemista onkin. Noi tulis nyt eka mieleen... Mutta siis ei mitään sellaista, josta saa isoja, huonosti sulavia paloja. Ruisleipä esim. on aika huono, vaikka kuiva kantapala iät kaiket taaperolle onkin tökätty käteen heti kun itse on siitä osannut muruja jäytää. :)

Nyt oli muuten tullut uusi tutkimus siitä, että karkeiden ruokien syöminen tukee puheen kehitystä, kun suun motoriikka paranee siinä ruuan kanssa työskennellessään. Enpä kyllä tiedä tutkimuksesta sen tarkemmin, mutta kuullostaa ihan järkevältä.

Niin ja se tuli mieleen, että meillä oli tuo yösyöminen enemmän tavan vuoksi kuin tarpeeseen. Nyt on pari viikkoa oltu ilman ja hyvin nukuttaa, eikä vieroituskaan mikään iso katastrofi ollut. Tosin meillä oli selvää, että nälkä ei yöllä tosiaan ollut kun aamupuuroa ei mennyt yösyöntien jälkeen ollenkaan. Nyt maistuu! :) Teen iltapuurosta melko tuhdin, eli laitan kaurahiutaleita, ruisjauhoa, pari teelusikallista öljyä ja korviketta nesteeksi (löysennän vedellä). Kun toisaalta tuo ruuan laatu on aika tärkeä sen määrän lisäksi. Vaikka luulisin kyllä, että semperin puuroissa ym. valmisruuissa tuo on mietitty. Mutta varsinkin jos itse tekee ruokia, niin aika tarkasti pitää huolehtia siitä, että ei syötä vauvalle pelkkiä hiilihydraatteja (ja kaikenlisäksi vaaleita, joista on energia tosi nopeaan käytetty, eikä ne tue kasvua hirveämmin). Pelkkää kasvissosetta menee meillä helposti isompi annos, kuin sitten sosetta, jossa on lihaa ja tilkka öljyä (kohtuuden rajoissa tietenkin).

Niin ja vielä jos jotain, niin nuo maissinaksut maistuvat tosi hyvin kun on hampaita tulossa, kun ne pikkaisen hankaavat kutiavia ikeniä.

Tulipas valistavaan sävyyn tämä teksti... Ei ollut tarkoitus saarnata, joten toivottavasti sinulle käyttökelpoiset vinkit löytyvät tuon kaiken keskeltä! Iski kunnon kirjoitusripuli, kun muutaman päivän ollut taukoa tällä palstalla käynnistä. ;)

Ei ollut saarnaavaa sävyä :)

Aamulla meillä syödään tuhtimpaa puuroa, kauriskaa, mutta illalla jotain Semperin riisi-hedelmäpuuroa. Niin, ja sen yöllisen maidon jälkeen silti sitä kauriskaa menee aikasen paljon! (2dl vettä ja 1/2 dl tehosekottimessa jauhettuja hiutaleita) Ittelläkään ei menis niin paljon alas. Tosin en oo kaurapuuron ystävä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      302
      7661
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5989
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3548
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2007
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1885
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      20
      1733
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1599
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      66
      1406
    Aihe