Kuinka kaukana asutuksesta

pienoiskiväärillä

saa ampua? Kun meille ampujajärjestöihin kuulumattomille ei näin alkukeväästä ole yhdetkään radat auki.

9

1468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reunaehtoja

Vähintään 150 metriä asutuksesta, melua ei saa aiheuttaa, eli pienoiskiväärilläkin käytännössä enemmän. Sivullisille ei saa aiheutua MITÄÄN vaaraa. Maanomistajan lupa pitää olla. Näillä voit yrittää pärjätä vähän aikaa, kunnes joku jolle asia ei kuulu ja jolle ei aiheudu mitään haittaa valittaa kuitenkin poliisille. Poliisi tulee kyselemään. Jos nuo ehdot ovat kunnossa niin poliisi sanoo useimmiten harasoo.

• kuitenkin

että ammut pienoiskiväärillä ja 150 metriä on tälle naurettava varoetäisyys joten joudut huomioimaan tarkoin maaston jossa ammut.

• tuo 150m ammuntaa vaan mets...

Vaan kun ei koske tuo "150m pykälä" ammuntaa vaan metsästystä. Järjestyslaista löytyy 3§ joka
      pätee tässä tapauksessa

"Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:

1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;
      3) ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla."

Eli siitä vaan arviomaan voitko ammuskella vai et.

• menee tuo

Onko joku syrjäinen metsäalue lain tarkoittama yleinen paikka.
        Yleisellä paikalla ei edes saa kuljettaa ampuma-asetta mukanaan ilman laissa erikseen mainittua syytä, muuten syyllistyy ampuma-aserikkomukseen. Jos sillä vielä menee ampumaan yleisellä paikalla, niin se on ampuma-aserikos ja hyvästit kaikille hallussapitoluville ikiajoiksi.

• on vain

metsästystä varten. UUNOT!!!! Ammuskella saat omilla mailla kunhan et aiheuta vaaraa kenellekkään.

• sanottu metsästyslaissa

Metsästyslaki ottaa kantaa siihen, mikä on varmasti häiritsevää ja vaaraa aiheuttavaa. Eli yleensä ampumisen kannalta voi olla varma, että sanomista tulee, jos lähempänä ampuu. Muistaakseni metsästyslaki antaa luvan ampua lähempänäkin, jos on maanomistajan (asukkaan) lupa.) Omassa pihassaan saa ampua ja metsästää, jos on riittävän iso tontti ja naapurit riittävän kaukana. Metsästyskortti tietenkin vaaditaan metsästykseen. Latelen nyt arviosta ja ulkomuistista, olen metsästäjä, pitäisi tietää. Oikaiskaa jos on varmaa tietoa.
        Vaaran aiheuttaminen on se ehdottomasti huomioitava tekijä. Melusta narisijoita riittää. Mutta pienoiskiväärin osalta poliisikin käyttänee talonpoikaisjärkeä. Sitten jos homma paisuu, että se täyttää ampumaratatoiminnan tunnusmerkit, ollaankin taas eri tilanteessa. Mutta yhden ihmisen omat ampumatouhut eivät ole ampumaratatoimintaa.

• alanmies
        sanottu metsästyslaissa kirjoitti:

Metsästyslaki ottaa kantaa siihen, mikä on varmasti häiritsevää ja vaaraa aiheuttavaa. Eli yleensä ampumisen kannalta voi olla varma, että sanomista tulee, jos lähempänä ampuu. Muistaakseni metsästyslaki antaa luvan ampua lähempänäkin, jos on maanomistajan (asukkaan) lupa.) Omassa pihassaan saa ampua ja metsästää, jos on riittävän iso tontti ja naapurit riittävän kaukana. Metsästyskortti tietenkin vaaditaan metsästykseen. Latelen nyt arviosta ja ulkomuistista, olen metsästäjä, pitäisi tietää. Oikaiskaa jos on varmaa tietoa.
        Vaaran aiheuttaminen on se ehdottomasti huomioitava tekijä. Melusta narisijoita riittää. Mutta pienoiskiväärin osalta poliisikin käyttänee talonpoikaisjärkeä. Sitten jos homma paisuu, että se täyttää ampumaratatoiminnan tunnusmerkit, ollaankin taas eri tilanteessa. Mutta yhden ihmisen omat ampumatouhut eivät ole ampumaratatoimintaa.

me kaverin kans ammuttiin konepistoolilla yhtenä yönä pirtistä ulos. eikä kukaan tullu ratkuttaan.

• Konatsuampuja
        alanmies kirjoitti:

me kaverin kans ammuttiin konepistoolilla yhtenä yönä pirtistä ulos. eikä kukaan tullu ratkuttaan.

Mä ammuin äsken konatsulla (konekivääri, maxim) Koko vyön tohon naapurin autotallin seinään. 250 patia ja yhtä soittoo. Nyt täällä on joku piiritystilanne päällä. Kai mä lähen pihalle kun käskevät.

• kohtalontoveri...
        Konatsuampuja kirjoitti:

Mä ammuin äsken konatsulla (konekivääri, maxim) Koko vyön tohon naapurin autotallin seinään. 250 patia ja yhtä soittoo. Nyt täällä on joku piiritystilanne päällä. Kai mä lähen pihalle kun käskevät.

Miekin pamauttelin täältä takapihalta muutamat sarjat USA:n granaattikonekiväärillä naapurin autoon kun eivät olleet kotosalla. Myös muutamii kertasinkoi ehin pamautella pihamaalle ja sit mie otin sen legendaarisen kalifornian reissulta saadun terminator minigunin ja ehin tyhjennellä pari minuuttia vyötä siitä rikkoneesta olohuoneen lasista
        sissää sitä perhana hurttaa tähdäten joka rupes haukkumaan ku mie avasin aikasemmi tulen granukonnaril. Nyt sen räkätys loppu mut oli sie naapurin pihamaal aikamoine siivo. Mut oli se sen arvostaki, meinaan vaan ku ehin mie aikamoisesti paukutella ennenku sielt kuulutettii, et "käet ylös, tääl on miliisi!" Ja kyl sie parveiliki aika
        erikoiset koppalakit, niil oli modernit konepistoolit ja luodinkestävät liivit niin kuin amerikoissa. Ja näyttivät olevan aika tosissaan. Noh tähhän loppus mun näytös ja viis vuot linnaa lupas!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      274
      3415
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      104
      1720
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      212
      1333
    4. 73
      1323
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      62
      1174
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1097
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1039
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      991
    9. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      18
      863
    10. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      847
    Aihe