Olen monen vuoden ajan ihmetellyt, että miksi Kokkolassa ja lähikunnissa virvotaan viikkoa myöhemmin kuin pitäisi. Oikea virpomispäivähän on Palmusunnuntai. Muualla Suomessa virvotaan silloin, mutta ei Kokkolan seudulla. Miksiköhän näin on? Osaisiko joku kertoa?
Miksi virvotaan vasta 7.4?
6
3240
Vastaukset
- Varvon
Lankalauantaina Trullit ovat kiertäneet siellä missä minä olen Pääsiäistä viettänyt. Ja olen viettänyt sitä Kokkolasta kaksisataa kilometriä etelään ja saman verran pohjoiseen. Niin että vain Kokkolan ympäristössä muka. Hmmm......
Palmusunnuntain virpomista olen nähnyt vain telkkarista. Helsingin kotkotuksia tuo palmusunnuntain virpominen on.- Helsingin
Olen asunut eri puolilla Suomea, idässä, keski-Suomessa ja lähellä pääkaupunkiseutua. Kyllä koko muu Suomi virpoo Palmusunnuntaina ja Keski-Pohjanmaa jälkijättöisesti.
Eikös silloin ennen vanhaan kierretty jakamassa vitsat Palmusunnuntaina ja keräämässä palkat pääsiäissunnuntaina? Mutta nykymuksut ei jaksa kahta kertaa kiertää, niin on yhdistynyt reissut.
- Trulli neljännessä polvessa
Virpominen (pääsääntöisesti Suomen itäosissa) ja länsi-rannikon trulli-kiertue ovat kyllä tavallaan eri asia. Virpominen on perinteikkäämpi tapa toivottaa onnea tulevalle vuodelle ja trulli-tournee toivottaa ihmisille hyvää pääsiäistä. Viime vuosina jostain kumman syystä myöskin trullit ovat aloittaneet virpomisen.
Meillä täällä länsi-rannikolla on trullit kiertäneet aina lankalauantaina... (- alunperin
Palmusunnuntaina virvotaan (vrt. palmunlehvät) hyvän hengessä ja Lankalauantaina pelotellaan noitana.
Noidaksi pukeudutaan, koska Jeesus on kuollut ja ajatellaan, että pahuus on valloillaan ennen hänen taivaaseen astumistaan - sellainen pakanallinen riitti Pitkän Perjantain perään.
Keski-pohjalaiset noidat ovat ottaneet oksat omikseen myös, varmaan koska tyhjin käsin on ikävä kerjätä palkkaa.
Noitien karkoittamiseksi täällä Pohjanmaan rannikolla poltetaan kokkojakin pääsiäisenä. Se on minusta aivan mahtava tapa, kylä kokoontuu yhteen kevättä rinnassa!
Hienoahan se on, että näinkin pienessä maassa on näin erilaista perinnettä vielä juhlapäivien vietossa. - Jenni.J
alunperin kirjoitti:
Palmusunnuntaina virvotaan (vrt. palmunlehvät) hyvän hengessä ja Lankalauantaina pelotellaan noitana.
Noidaksi pukeudutaan, koska Jeesus on kuollut ja ajatellaan, että pahuus on valloillaan ennen hänen taivaaseen astumistaan - sellainen pakanallinen riitti Pitkän Perjantain perään.
Keski-pohjalaiset noidat ovat ottaneet oksat omikseen myös, varmaan koska tyhjin käsin on ikävä kerjätä palkkaa.
Noitien karkoittamiseksi täällä Pohjanmaan rannikolla poltetaan kokkojakin pääsiäisenä. Se on minusta aivan mahtava tapa, kylä kokoontuu yhteen kevättä rinnassa!
Hienoahan se on, että näinkin pienessä maassa on näin erilaista perinnettä vielä juhlapäivien vietossa.Nyt sain vähän selvyyttä tähän virpomis -asiaan. Eli perinteisestihän sen pitäis mennä just niin, että Palmusunnuntaina viedään oksat ja lankalauantaina kerätään vasta palkka. Mitäköhän pikkusisko sanois siihen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849