Vanha peli ja sen nimi tai ohjeet?

peli hukassa

Minulla oli pienenä sellainen pelisalkku, jossa oli mm. tammi ja shakki. ja sitten oli sellainen TIKKUPELI. tässä pelissä oli ohuita tikkuja,joissa oli erivärisiä viivoja eri määriä. nämä merkitsivät pisteitä, joita ko. tikusta saa.
Tikut muistaakseeni pistettiin jotenkin kasaan ja siitä kukin vuorollaan koettaa ottaa tikun ja muut tikut eivät saa liikahtaa tai jotain.
Jos joku voisi kertoa nimen, tai ohjeet miten pelata tätä peliä. niin se olisi kovin kiva.

5

7278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

      Olisiko pelin nimi mahdollisesti MIKADO?? Jostain vaan jäänyt mieleen sellainen nimi.

      • Paavipeli

        Pappa teki joskus meille tikkupelin ja sanoi sitä Paavipeliksi, minä 58v. Minulla hiukan unohduksissa mutta muistaisin tämän: veistetyt tikut noin 15-20 cm, lukumäärä ja pisteet, paavi 1kpl 32 pistettä, kardinaali 4 kpl 16 pistetä?, lähetti 8kpl 8 pistetä? ratsu 16kpl 4 pistettä? sotamies 32kpl 1 piste. Muut muistan mielestäni oikein mutta onko lähetti ja ratsu oikein? Muuten kuten muitakin tikkupelejä mutta yrittäjä koko uudestaan jäljellä olevat tikut ja kaataa ne uudestaan. Niin... paavissa ''nuolipää'' molemmin puolin kolme koloa reunassa, kardinaalissa kaksi koloa, lähetti? yksi kolo, ratsu pelkkä ''nuolipää'' sotamies suora tikku. Olikohan tämä sinne päin?


    • peluri

      Eli tikut kaadetaan kasalle pöydälle.
      Pelin idea on kerätä eniten pisteitä.
      Tikkuja kerätään kasasta niin että sormet eivät saa koskettaa muita tikkuja kuin sitä jota on ottamassa. Tikkuja saa omalla vuorollaan kerätä niin kauan kuin sormet osuvat muihin jos osuu niin tikku jää siihen paikkaan ja vuoro siirtyy seuraavalle.
      Kun on saanut mustan tikun tai "Mikadon" (se raidallinen), niin sitä saa käyttää apuna tikkujen keräämiseen: eli sillä voi esim. "nepata" tikkuja kasasta... Huom. myöskään tällä tikulla ei saa koskettaa muita tikkuja.
      Pisteet menevät muistaakseni näin: keltainen 5p.
      vihreä 10p., punainen 15p, musta 20p ja Mikado 50p.
      Jotakin tällaista...

    • Tulitikuillakin

      Pelattiin joskus "köyhän miehen mikadoa" eli sekoitettiin läjä tulitikkuja keoksi pöydälle ja siitä piti ottaa itselle tikkuja muita liikuttamatta. Ensimmäinen oli otettava sormin ja sitä sai käyttää sitten aputikkuna. Vuoro vaihtui kun jokin toinen tikku liikahti. Niin kauan sai ottaa tikkuja, kunnes liikautti muita tikkuja (ja joku toinen huomasi sen). Voittaja oli se, joka oli saanut kerättyä kasasta eniten tikkuja.
      Joskus meni hermo, kun kaikki tikut olivat jumissa rikkipää toisen tikun alla, niin oli pakko aiheuttaa "maanjäristys" ja sorkata läjää väljemmäksi. Siinä meni kyllä oma vuoro haaskuulle ja muille tuli hyviä "ottipaikkoja", mutta sai pelin taas etenemään. Ihan mukava ajankulu matkoillekin, ei vie paljoa tilaa.

    • Acone

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe