Vaikeita ongelmia ei ole helppo ratkaista.

Reino

Mielestäni Hesarin perjantairistikko on kuluneen vuoden aikana muuttunut yhä vaikeammaksi.

Mitä mieltä muut ikäryhmän ratkaisijat ovat?

Syy voi tietysti olla siinäkin, että olen itse vanhentunut vuodella.

16

1880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meille ei Hesaria tule, mutta ristikkohulluna saan ystäviltä ja tuttavilta kaikenlaisia ristikoita, joskus myös sen perjantairistikon.
      Kyllä siinä viikonvaihde menee pähkäillessä. Tuntuu siltä, että pitäisi olla sisäpiiritietoa tai ainakin lukea viikon Hesarit, katsoa kaikki TV-ohjelmat ja seurata vielä kaiken maailman urheiluakin.
      Kyllä se vaikea on, joskus on lähellä paniikki ja joskus jää keskenkin!

      • Hintriika1

        Kun pääsin eroon Hesasta, niin irroittauduin myös Hesarista. En siis yhteen vuoteen ole nähnyt Hesarin ristikoita.

        Siihen asti pidin kunniatehtävänäni saada ristikon täyteen ennen uuden ilmestymistä. Jos joku kohta jäi auki, niin säästin ristikkoa kolme viikkoa, jolloin ratkaisu julkaistiin. Jäi niin peevelisti harmittamaan ne muutamat puuttuvat kirjaimet!

        Kun oppii ristikontekijän ajattelutavan, niin kerta kerran jälkeen ratkaisu löytyy nopeammin. Mutta luultavasti näin pitkän tauon jälkeen en saisi moneen tuntiin Hesarin ristikkoon sanan sanaa! Olen onnellisesti unohtanut tekijän logiikan.


      • Helepeena
        Hintriika1 kirjoitti:

        Kun pääsin eroon Hesasta, niin irroittauduin myös Hesarista. En siis yhteen vuoteen ole nähnyt Hesarin ristikoita.

        Siihen asti pidin kunniatehtävänäni saada ristikon täyteen ennen uuden ilmestymistä. Jos joku kohta jäi auki, niin säästin ristikkoa kolme viikkoa, jolloin ratkaisu julkaistiin. Jäi niin peevelisti harmittamaan ne muutamat puuttuvat kirjaimet!

        Kun oppii ristikontekijän ajattelutavan, niin kerta kerran jälkeen ratkaisu löytyy nopeammin. Mutta luultavasti näin pitkän tauon jälkeen en saisi moneen tuntiin Hesarin ristikkoon sanan sanaa! Olen onnellisesti unohtanut tekijän logiikan.

        Olen Hintriikan kanssa ihan samoilla linjoilla. Paljon ja alituiseen ristikoita ratkaisevana katson aina laatijan nimen. Se jo antaa jonkunverran osviittaa. Paljon ratkonneena osaa jo muutenkin "arvaanalla" sijoitella sanoja. Edelleenkin Sanasepot on mielenkiintoisin ratkottava mutta näin vanhemmiten alkaa käydä vaikeaksi. Minulle myös ristikon ulkoasu, eli piirrokset merkkaavat miellettävyydessä paljon.
        Huumorilla siinäkin on suuri merkitys.


      • ulpukka33
        Helepeena kirjoitti:

        Olen Hintriikan kanssa ihan samoilla linjoilla. Paljon ja alituiseen ristikoita ratkaisevana katson aina laatijan nimen. Se jo antaa jonkunverran osviittaa. Paljon ratkonneena osaa jo muutenkin "arvaanalla" sijoitella sanoja. Edelleenkin Sanasepot on mielenkiintoisin ratkottava mutta näin vanhemmiten alkaa käydä vaikeaksi. Minulle myös ristikon ulkoasu, eli piirrokset merkkaavat miellettävyydessä paljon.
        Huumorilla siinäkin on suuri merkitys.

        En kehu olevani mikään hirveän hyvä ratkaisija mutta kyllä minulla aina on joku ristikko varalla jos tulee sellainen fiilis, olen huomannut että on sanoja joita ei tule vastaan muuta kuin ristikoissa, esim.amati oletteko toiset samaa mieltä.Minulla ei ole mitään varsinaista lehteä josta ratkon vaan usein ostan ristikkolehden en löydä aina kaikkia sanoja mutta en kauheasti vaivaa sillä itseäni vaan hyväksyn tyhmyyteni.


      • Hakomäen Eemeli
        Hintriika1 kirjoitti:

        Kun pääsin eroon Hesasta, niin irroittauduin myös Hesarista. En siis yhteen vuoteen ole nähnyt Hesarin ristikoita.

        Siihen asti pidin kunniatehtävänäni saada ristikon täyteen ennen uuden ilmestymistä. Jos joku kohta jäi auki, niin säästin ristikkoa kolme viikkoa, jolloin ratkaisu julkaistiin. Jäi niin peevelisti harmittamaan ne muutamat puuttuvat kirjaimet!

        Kun oppii ristikontekijän ajattelutavan, niin kerta kerran jälkeen ratkaisu löytyy nopeammin. Mutta luultavasti näin pitkän tauon jälkeen en saisi moneen tuntiin Hesarin ristikkoon sanan sanaa! Olen onnellisesti unohtanut tekijän logiikan.

        On tullut joskus vastaan ristikoita ratkoessa.
        Nuoremmat polvet ajattelevat eri tavalla kuin vanhemmat. Välillä on vaikea ymmärtää laatijan ajatustapaa, vaikka oikea sana löytyykin.

        Hesarin ristikoita en tunne. En siis osaa vastata aloittajan kysymykseen.

        Mistä te toiset aloitatte ratkaisemisen?
        Minä aloitan melkein aina oikeasta alakulmasta.


      • Hakomäen Eemeli kirjoitti:

        On tullut joskus vastaan ristikoita ratkoessa.
        Nuoremmat polvet ajattelevat eri tavalla kuin vanhemmat. Välillä on vaikea ymmärtää laatijan ajatustapaa, vaikka oikea sana löytyykin.

        Hesarin ristikoita en tunne. En siis osaa vastata aloittajan kysymykseen.

        Mistä te toiset aloitatte ratkaisemisen?
        Minä aloitan melkein aina oikeasta alakulmasta.

        Entisinä hyvinä aikoina hesarin ristikossa oli joku kulma, monasti just oikea alakulma vähän helpompi, Mutta nyt, ei kahta sanaa ristiin saa millään.

        Varmmaan luen lehdistä väärät palstat ja telkusta katson väärät kanavat.
        Parempi on syventyä shakki robleemeihin.


      • Mimmu
        Hintriika1 kirjoitti:

        Kun pääsin eroon Hesasta, niin irroittauduin myös Hesarista. En siis yhteen vuoteen ole nähnyt Hesarin ristikoita.

        Siihen asti pidin kunniatehtävänäni saada ristikon täyteen ennen uuden ilmestymistä. Jos joku kohta jäi auki, niin säästin ristikkoa kolme viikkoa, jolloin ratkaisu julkaistiin. Jäi niin peevelisti harmittamaan ne muutamat puuttuvat kirjaimet!

        Kun oppii ristikontekijän ajattelutavan, niin kerta kerran jälkeen ratkaisu löytyy nopeammin. Mutta luultavasti näin pitkän tauon jälkeen en saisi moneen tuntiin Hesarin ristikkoon sanan sanaa! Olen onnellisesti unohtanut tekijän logiikan.

        Olin niin kiukkuinen kuin olla voi!

        Se ei ollut edes eka kerta, nykyisin ainoastaan nuo Hesarin 6-numeroiset, 6-kenttäiset lasten Sudokut menevät läpi minulta.


    • ArRSka

      ..pahankerran,valitettavasti.HeSa:n ristikothan laatii Aulis Lehto,joka oli aikoinaan todella hyvä laatija.Nykyisin hänen ristikot on nimeä nimen vieressä,muutamalla karttapaikalla höystettynä.

      • Räikkö

        Mielestäni ristikon vastauksen tulisi olla yleiskieltä, ei mitään slangia. Laatijan pollankin tulisi säteillä normaaliin tapaan yleistietoutta. Taso vaativa.


      • Rouva Remander
        Räikkö kirjoitti:

        Mielestäni ristikon vastauksen tulisi olla yleiskieltä, ei mitään slangia. Laatijan pollankin tulisi säteillä normaaliin tapaan yleistietoutta. Taso vaativa.

        Mitä suomea on iisi! Vieraskieliset nimet tietysti hyväksyn. Nehän kuuluvat yleissivistykseen.
        Helsinkiläinen suuri Backman minua tosin hieman hymyilytti: bulimia.
        Odotan nyt, milloin kysytään savolaista venettä:
        puatti.


    • ongelmiako

      kyllä ovat vähäisiä joittenkin ongelmat!

      • Nimetön

        Kysyy

        -Reino-


      • Hintriika1

        Hyvät kanssaihmiset, mihin teiltä on huumorintaju kadonnut? Ei kai jokaisen viestin tarvitse käsitellä maailmankatastrofin kokoisia ongelmia!

        Sitä paitsi ristikoiden ratkaiseminen on kansanterveydellisesti tärkeää. Se jos mikä on ennalta ehkäisevää toimintaa. Dementia on vakava sairaus, joka maksaa yhteiskunalle silkkaa rahaa.

        Aivot tarvitsevat purtavaa. Ristikot ovat siinä suhteessa oivallinen lääke. Eikä edes Kelan tarvitse maksaa korvauksia.

        Jotta eivät ole vähäisiä nämä ongelmat!


      • Helepeena
        Hintriika1 kirjoitti:

        Hyvät kanssaihmiset, mihin teiltä on huumorintaju kadonnut? Ei kai jokaisen viestin tarvitse käsitellä maailmankatastrofin kokoisia ongelmia!

        Sitä paitsi ristikoiden ratkaiseminen on kansanterveydellisesti tärkeää. Se jos mikä on ennalta ehkäisevää toimintaa. Dementia on vakava sairaus, joka maksaa yhteiskunalle silkkaa rahaa.

        Aivot tarvitsevat purtavaa. Ristikot ovat siinä suhteessa oivallinen lääke. Eikä edes Kelan tarvitse maksaa korvauksia.

        Jotta eivät ole vähäisiä nämä ongelmat!

        Ennenvanhaan, yli 30v sitten, sanaristikoihin kelpuutettiin vain ja ainoastaan kieliopillisesti hyväksyttävät perus-sanat. Nykyään ristikoihin kelpuutetaan myöskin slangi- tai muuten puhekieleen tulleet vakiosanat eikä se minusta ole ollenkaan hullumpi idea. Se antaa ristikoille elävyyttä. Tällainen sana on m.m. tuo edellämainittu iisi. Ristikot myös opettavat paljon kuten tuo sana amati. Kukapa tavallinen kansalainen tulisi tuntemaan tämän viulumerkin ellei se esiintyisi jatkuvasti ristikoissa.
        Onhan noita fakkisanoja vaikka kuinka paljon ja sen parempi ristikko mitä vähemmän niitä siinä on.

        Minä vältän aloittamasta sieltä oikealta alhaalta koska siellä on eniten niitä vakiosanoja. Etsin kohdan jossa on jokin varma ja siitä lähden eteenpäin.

        Minulla ristikot toimivat unilääkkeenä. Joskus se lääke tehoaa vasta aamuyön tunteina jos ristikko on mielenkiintoinen ja haluan sen valmiiksi!


      • omanikki/toisennikki
        Helepeena kirjoitti:

        Ennenvanhaan, yli 30v sitten, sanaristikoihin kelpuutettiin vain ja ainoastaan kieliopillisesti hyväksyttävät perus-sanat. Nykyään ristikoihin kelpuutetaan myöskin slangi- tai muuten puhekieleen tulleet vakiosanat eikä se minusta ole ollenkaan hullumpi idea. Se antaa ristikoille elävyyttä. Tällainen sana on m.m. tuo edellämainittu iisi. Ristikot myös opettavat paljon kuten tuo sana amati. Kukapa tavallinen kansalainen tulisi tuntemaan tämän viulumerkin ellei se esiintyisi jatkuvasti ristikoissa.
        Onhan noita fakkisanoja vaikka kuinka paljon ja sen parempi ristikko mitä vähemmän niitä siinä on.

        Minä vältän aloittamasta sieltä oikealta alhaalta koska siellä on eniten niitä vakiosanoja. Etsin kohdan jossa on jokin varma ja siitä lähden eteenpäin.

        Minulla ristikot toimivat unilääkkeenä. Joskus se lääke tehoaa vasta aamuyön tunteina jos ristikko on mielenkiintoinen ja haluan sen valmiiksi!

        Ollaan itse tykönämme sitä mieltä, että iisit ja easyt ja muut sellaiset sanat on yksi tapa ujuttaa kieleen vieraita sanoja.
        Ja miltä se sitten kuulostaa, kun meikäläisten ikäinen ihminen sanoo tohtorille, että tämähän on iisi tapaus, yksi snadi näppylä vaan pois silmäkulmasta. (Mieluummin vielä äkkiä, kun pitää kohta matkustaa bulimpaan stateen)


      • toisennikki/omanikki
        omanikki/toisennikki kirjoitti:

        Ollaan itse tykönämme sitä mieltä, että iisit ja easyt ja muut sellaiset sanat on yksi tapa ujuttaa kieleen vieraita sanoja.
        Ja miltä se sitten kuulostaa, kun meikäläisten ikäinen ihminen sanoo tohtorille, että tämähän on iisi tapaus, yksi snadi näppylä vaan pois silmäkulmasta. (Mieluummin vielä äkkiä, kun pitää kohta matkustaa bulimpaan stateen)

        Omanikki unohti mainita, että ei aivojumppa ole mikään mitätön asia. Tarkoitus kuitenkin oli. Eräät unohtelevat jo ilmaista tärkeimmät asiat...


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe