Pyörä keskituelle

pitääkö mennä salille

Tuli monen vuoden haaveilun jälkeen sitten hankituksi mp. Vehkeessä näyttäisi olevan myös keskiseisontatuki.
Kertokaapa tällaiselle aloittelijalle (nainen) oikea tekniikka miten sen pyörän saa parhaiten keskituen varaan. Voimiakaan kun ei ihan kamalasti ole...
Kiitos vastauksista, hymyillään kun tavataan ;D

23

8375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmasi kanssa.

      Kyse ei todellakaan aina ole voimasta. Omasta pyörästäni revi koko keskituen pois kun sitä kertakaikkiaan sille saanut nostettua. Vain työntämällä takapyörän alle laudanpätkä homma onnistui. Mitään kahvaa ei ollut ja keskituen kulma maahan nähden järjetön. Pyörä painaa 240 kg joten homma ei todellakaan onnistunut. Nyt käytän vain sivutukea ja pientä hallinosturia jolla saan tarvittaessa niin etu kuin takapyöränkin ilmaan. Onneksi pyörässäni on hyvät paikat josta tunkilla pääsee nostamaan.

    • - ja joskus kaadettu ...

      Se on oma taidelajinsa. Pinta ei saa luistaa. Katsottava kerran, toisen ja kolmannenkin kerran, että alusta on suunnilleen tasainen eikä ainakaan kallellaan sivuille. Tarvittaessa vaneri tai vaikka pahvinpala alle.

      Itse lasken sen keskituen alas ja astun koko painolla siinä olevan vivun tai ulokkeen päälle ja oikealla kädellä otan pelkääjän kahvasta ja avitan siitä taaksepäin. Vasen koura stongassa.

      Suhteellisen pieni voima riittää sillä tuon keskituen vipuvarsi tekee enimmäkseen sen voiman, jolla pyörä sille tuelle niksahtaa.

      Ja kaatanut olen huolettomasti tällä tempulla pyörän sekä oikealle että vasemmalle kyljelle -eli naarmuja äänenvaimentimessa ja ohjaustangon päissä oikealla puolen ja vasemmalla puolella vielä jalkavaihdekin vääntyi ... Oma moka, kummassakin tapauksessa alusta oli kalteva. Ja jos pyörä lähtee kaatumaan varsinkin oikealle, sitä ei pysäytä mikään vaan onneton noviisi menee perässä ;-) Tällainen vaara on olemassa myös silloin, jos pyörä ei jaksa kerralla naksahtaa sille tuelle.

    • Kra

      Kyllähän se pelkästään voimallakin onnistuu, mutta sitävarten ei kannata alkaa salilla veivaamaan rautojen kanssa.
      Oma pyöräni painaa ajokunnossa noin 260 kg joten pelkkänä voimalajina keskituelle laitto vaatii aika paljon voimaa. Mutta onneksi on muitakin tapoja hoitaa homma.

      Yksi hyvä apu on se lisävipu keskituen vasemmalla puolella, siitä saa hyvän "vipuvarren" kun oikealla jalalla tukevasti painaa maapallon keskipistettä kohti.

      Toinen hyvä apu on käyttää pyörän omaa liike-energiaa hyväksi. Tukeva ote vasemmalla kädellä vasemmasta tangosta ja oikealla takakahvasta ja vetäisy taaksepäin.

      Nämä molemmat yhdessä ja oikea ajoitus, niin pyörä pompsahtaa melkein kuin itsestään keskituelle.

      Homma vaatii luonnistuakseen runsaasti harjoitusta, lisäksi tarvii opetella arvioimaan erilaisten pintojen vaikutusta hommaan. Pehmeällä pinnalla tarvitaan joku kovempi levy tms jalkojen alle. Ettei pyörä heittäydy pitkälleen omia aikojaan.

      Aluksi kannattaa pyytää pari kaveria varmistamaan molemmille puolille pyörää, että ottavat kiinni jos meinaa mopo kaatua.

      Ehkä yksi oleellinen asia on se, että ei päästä pyörää kallistumaan oikealle puolelle missään vaiheessa. Koska siinä tilanteessa vasemmalta puolelta ei pysty vahvempikaan kaveri enää pitämään pyörää pystyssä.

      Näitä kaikkia asioita kun harjoittelet jossain "takapihalla" avustajien kanssa kunnes saat varmuutta otteisiin, niin kyllä se siitä hoituu.

      Missäs tilanteissa ajattelit tarvita keskitukea?

      Omastani poistin talvella koko keskituen, kardaanipyörässä kun sillä ole sellaista tarvetta kuin ketjuvetoisessa.

      • Råh

        "Toinen hyvä apu on käyttää pyörän omaa liike-energiaa hyväksi. Tukeva ote vasemmalla kädellä vasemmasta tangosta ja oikealla takakahvasta ja vetäisy taaksepäin."

        Tämä on ainoa oikea tapa ja käy kevyesti kun homman hallitsee. Koko tapahtuma on oikeastaan aika harmoninen sarja, jossa jokaisella liikkeellä on oma tarkoituksensa.


      • "äiti"

        Keskituki pois? Mites korjaat sitte reissussa puhjenneen renkaan..? Tulee äitiä ikävä.


      • rasvauksestakin
        "äiti" kirjoitti:

        Keskituki pois? Mites korjaat sitte reissussa puhjenneen renkaan..? Tulee äitiä ikävä.

        tulee taitolaji ilman keskitukea!


      • British Motor Works
        rasvauksestakin kirjoitti:

        tulee taitolaji ilman keskitukea!

        Ketä nyt enää ketjuja käyttää. Oikeassa moottoripyörässä on kardaani. Wannabe-pyörissä hihna.


      • Kra
        "äiti" kirjoitti:

        Keskituki pois? Mites korjaat sitte reissussa puhjenneen renkaan..? Tulee äitiä ikävä.

        Reissulla on mukana yleensä tubeless-paikkaussarja tankkilaukussa, paikkaus onnistuu kyllä. Sen verran löytyy aina epätasaista kohtaa pientareelta, että saa pyörän pysymään sivutuella vaikka toinen rengas onkin länässä.

        Isommassa rengasvauriossa tarvii kilauttaa jo kaverille, kun koko "korjaamoa" ei kannata raahata mukana.

        Keskituki osineen painaa reilun 2 kg, mittasin eilen huvikseni.


    • EiMazoiluLaji

      Tekniikka laji tuo tosiaan on ja tämä on varsin toimiva tekniikka.
      1.vaihde vapaalle
      2.nouset koko painolla seisonta tuen jalalle
      3.kun pyörä nousee jonkin verran irti maasta painat käsijarrun pohjaan
      4.Uusi riuhtaisu ja päästät käsijarrun samalla
      5.pyörä on seisontatuella.
      Kannattaa opetella sillä ketjujen rasvaus on silloin huomattavasti mukavempaa hommaa kun rengas pääsee vapaasti pyörimään.

    • lassev

      Ei tarvi sieluttomasti voimaa kun tuon tekniikan oppii. Niinkuni tuossa joku vastasi niin harjoittele tuota avustajan kanssa. Elikkä ehdottomasti tasainen ja pitävä alusta ja KOKO PAINOSI keskituenpolkimen päälle ja nostat pyörää suoraan YLÖSPÄIN. Kaverisi varmistaa ettei pyörä pääse kaatumaan oikealle puolen ja avustta tarvittaessa nostossa. Kun opit tuon niksin sujuu yllättävän helposti.

    • vaan myös mekaniikka

      Oma mopo painaa vaan 240kg. ketjuveto ja vaatii joskus keskitukeakin. Yksi ehto että sen sain, oli se, että on miestä laittamaan se keskituelle.
      Nykyään olen valinnut helpomman tien. Oletteko huomanneet että keskituella etupyörä on maassa, takapyörä ilmassa niinkuin pitääkin. Työnnä etupyörä 50mm lankun päälle ja vedä sitten jalakselle. menee kevyesti. Vedä sitten lankku pois edestä päin ettei putoa.
      kevyttä ja helppoa T: niksipirkka

    • mitä amiksia

      täällä taas pyörii. Kannattaisiko teidän myydä pyöränne kunnes kasvatte niin isoiksi että kykenette niitä käsittelemään?

      • taida asia olla.

        Tässä on yli 30 vuoden kokemus moottoripyöristä. Kymmenes menossa tällä hetkellä. Asia on vaan niin, että kaikki aikaisemmat kyllä nousi keskituelle, mutta tätä nykyistä ei todellakaan nosta. Et edes sinä. Pyörässä ei ole mitään kahvaa tai muutakaan paikkaa keskellä josta voisi kädellä ottaa kiinni. Keskituen kulma maanpintaan nähden on sellainen, että tuen takaosa osuu lähes välittömästi maahan kun sitä vähän painaa. Lisäksi pyörä on pitkä, ja ainoa paikka josta oikealla kädellä saa kiinni on satulan takaosan kauhukahva. Kun otat siitä kiinni ja ohjaustangosta, ovat kätesi lähes vaakatasossa. Koita siitä sitten riuhtaista painava pyörä keskituelle. Haluaisin nähdä, kun kaltaisesi amispoju sitä yrittää.


      • Jeah!!
        taida asia olla. kirjoitti:

        Tässä on yli 30 vuoden kokemus moottoripyöristä. Kymmenes menossa tällä hetkellä. Asia on vaan niin, että kaikki aikaisemmat kyllä nousi keskituelle, mutta tätä nykyistä ei todellakaan nosta. Et edes sinä. Pyörässä ei ole mitään kahvaa tai muutakaan paikkaa keskellä josta voisi kädellä ottaa kiinni. Keskituen kulma maanpintaan nähden on sellainen, että tuen takaosa osuu lähes välittömästi maahan kun sitä vähän painaa. Lisäksi pyörä on pitkä, ja ainoa paikka josta oikealla kädellä saa kiinni on satulan takaosan kauhukahva. Kun otat siitä kiinni ja ohjaustangosta, ovat kätesi lähes vaakatasossa. Koita siitä sitten riuhtaista painava pyörä keskituelle. Haluaisin nähdä, kun kaltaisesi amispoju sitä yrittää.

        Mikäs pyörä se tommonen on? Merkki, malli?

        Meinaat, että se keskituki on ihan koristeena vai?


      • suzuki ja
        Jeah!! kirjoitti:

        Mikäs pyörä se tommonen on? Merkki, malli?

        Meinaat, että se keskituki on ihan koristeena vai?

        se keskituki tuskin on koristeeksi laitettu. Se vaan on suunniteltu siten, että sitä ei "tarvi" käyttää. Ehkä se kertookin vain siitä, että suzuki tekee pyörät ajettaviksi. Niin, kyseinen pyörä on vikseni, jos pyöriä tunnet.


      • mitä amiksia
        suzuki ja kirjoitti:

        se keskituki tuskin on koristeeksi laitettu. Se vaan on suunniteltu siten, että sitä ei "tarvi" käyttää. Ehkä se kertookin vain siitä, että suzuki tekee pyörät ajettaviksi. Niin, kyseinen pyörä on vikseni, jos pyöriä tunnet.

        Et vaan osaa.


      • niin, niin sulle
        mitä amiksia kirjoitti:

        Et vaan osaa.

        jää hyvä mieli.


      • k 12 RS
        niin, niin sulle kirjoitti:

        jää hyvä mieli.

        Kyllä se vaan yleensä on niin - siis ettei osaa. Mun mopo painaa 285 kg ja bensat tankissa laukut täynnä tavaraa paljon enemmänkin.

        Mitään vaikeutta keskituelle "nostamiselle" ei ole, kunhan vaan ei yritäkään nostaa. Kukaan ei nosta kolmeasataa kiloa yhdellä kädellä - eikä kahdellakaan. Pyörä nousee keskituelle tekniikalla, ei voimalla - ja nousee todella helposti.


      • niin on noussut
        k 12 RS kirjoitti:

        Kyllä se vaan yleensä on niin - siis ettei osaa. Mun mopo painaa 285 kg ja bensat tankissa laukut täynnä tavaraa paljon enemmänkin.

        Mitään vaikeutta keskituelle "nostamiselle" ei ole, kunhan vaan ei yritäkään nostaa. Kukaan ei nosta kolmeasataa kiloa yhdellä kädellä - eikä kahdellakaan. Pyörä nousee keskituelle tekniikalla, ei voimalla - ja nousee todella helposti.

        kaikki edelliset mutta ei tämä nykyinen. Keskituki on suunniteltu päin persettä. Koita nyt uskoa. Lisäksi se varsi siinä tuessa josta jalalla pitää painaa sojottaa lähes suoraan ylös vaikka itse tuki jo tapaa maahan. Tietysti jos lihottaisin itseni sellaseksi parisataa kiloiseksi ja venyttäisin lisää pituutta sellaset puoli metriä niin sitten homma hoituisikin helposti. Itseäni ei tuo keskituki enää vaivaa koska revin sen helvettiin. Meinasin tehdä siitä hieman lyhyemmän, mutta sekään ei auta, koska nykyiselläänkään takapyörä ei jää ilmaan kuin pari senttiä. Lisäksi lyhentäminen aiheuttaa sen, että vastinkumi pakoputkessa ei osu enää kohdalleen. SE SIITÄ.


      • k 12 RS
        niin on noussut kirjoitti:

        kaikki edelliset mutta ei tämä nykyinen. Keskituki on suunniteltu päin persettä. Koita nyt uskoa. Lisäksi se varsi siinä tuessa josta jalalla pitää painaa sojottaa lähes suoraan ylös vaikka itse tuki jo tapaa maahan. Tietysti jos lihottaisin itseni sellaseksi parisataa kiloiseksi ja venyttäisin lisää pituutta sellaset puoli metriä niin sitten homma hoituisikin helposti. Itseäni ei tuo keskituki enää vaivaa koska revin sen helvettiin. Meinasin tehdä siitä hieman lyhyemmän, mutta sekään ei auta, koska nykyiselläänkään takapyörä ei jää ilmaan kuin pari senttiä. Lisäksi lyhentäminen aiheuttaa sen, että vastinkumi pakoputkessa ei osu enää kohdalleen. SE SIITÄ.

        En siltikään olis ihan valmis uskomaan, vaan väitän edelleen, että opettelua se vaan vaatii...

        Niinhän jotku sanoo tuosta mun ajokistakin ja vallankin LT:stä, ettei saa keskituelle millään..
        Ja huu-haa.. Kyse on vain ja ainoastaan tekniikasta, siihen ei tarvita voimaa oikeastaan lainkaan ja normaali painokin riittää. No, ehkä jolleki 65 kiloiselle neitokaiselle homma saattaa olla ylivoimainen.


      • ihmetyttää
        niin on noussut kirjoitti:

        kaikki edelliset mutta ei tämä nykyinen. Keskituki on suunniteltu päin persettä. Koita nyt uskoa. Lisäksi se varsi siinä tuessa josta jalalla pitää painaa sojottaa lähes suoraan ylös vaikka itse tuki jo tapaa maahan. Tietysti jos lihottaisin itseni sellaseksi parisataa kiloiseksi ja venyttäisin lisää pituutta sellaset puoli metriä niin sitten homma hoituisikin helposti. Itseäni ei tuo keskituki enää vaivaa koska revin sen helvettiin. Meinasin tehdä siitä hieman lyhyemmän, mutta sekään ei auta, koska nykyiselläänkään takapyörä ei jää ilmaan kuin pari senttiä. Lisäksi lyhentäminen aiheuttaa sen, että vastinkumi pakoputkessa ei osu enää kohdalleen. SE SIITÄ.

        kerros nyt mikä suikka se on missä tuollainen kotkaus on keskitukena. Kerro malli ja vuosi.


    • sallii

      Eritekniikoiden lisäksi voi pyörän ajaa/työtää kohtaan jossa etupyörä korkeammalla kuin takapyörä se helpottaa nykäisyä.

    • Joopajoo..

      Täällä nyt tuntuu olevan montaa mielipidettä tuesta ja sen tarpeellisuudesta mutta tekniikkalaji se tosiaan on.
      XJ 600 diversion nousi keskituelle ihan sillä että laskin painon (78kg) siihen sinussa olevalle vivulle, nykäisyäkään ei tarvittu. No, tukihan pamahti sitten paskaksi eli putki poikki... nyt se olis hitsailtu ja uusi tekniikka opeteltu eli hallitusti painoa vivulle ja pieni nykäisy yläviistoon niin helposti nousee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      925
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      167
      784
    Aihe