kuormaimista...

ja traktoreistakin

Olen ajatellut hankkia omien hankintahakkuiden ajoon kuormaimen, mutta ei mitään hajua mikä olis paras tai kelvollinen.Aina olen muilla ajattanut ja tiedän kyllä että se on kannatavinta, mutta kun niitä ei näy aina löytyvän, kun tarvis olisi. Voisi sitten itse ajella, kun sen aika on. Ranganajoa ja muutakin on aika paljon, pientä urakointiakin vois sitten harkita. Kärrykin pitäisi tietty laittaa...ja oikeastaan traktorikin, joku käytetty Vallu. Ei oikein maatalousrenkailla varustetulla Jontikalla uskalla metsään menna, ja kyllä toisella tr. olis maataloudessakin käyttöa. Siis kysyn vinkkejä nimenomaan kuormaimesta ja kärrystä:

32

16640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juxu

      Paljonko olet ajatellut sijoittavasi pakettiin? Joka tapauksessa toimiva paketti vaatii vähintäin sellaiset 20.000 euroa..

    • sfhffghh

      minulla on ollut urakointikäytössä ainoastaan patun kuormaimia (2700, 2710 ja 600) en kyllä kesi mitään moitittavaa kyseisistä kuormaimista. nykyisistä patun malleista ei ole kokemusta

      • puunhakaaja

        alle 15000 ekee ja ihan tyytyväinen ollut nyt 2vk käytössä


      • vielä....
        puunhakaaja kirjoitti:

        alle 15000 ekee ja ihan tyytyväinen ollut nyt 2vk käytössä

        Kouran letkut kii, siinä kun on kääntäjä riippumas suoraan puomin päässä ja aina kun tulee äkki kulma niin liittimet lentelee pitäisi tehdä joku riipuke siihen päähän, naapuri vain manaa sen vehkeen kanssa kävi katsomas juuri mallia kotimaisesta, miten se pitäis toteuttaa, ettei aina päivä lopu letkurikkoon. on nyt tämän talven takunnu sen kans, kaadellen sitä kärryä pitkin metsiä, on vissiin vähän telinpaikka hakusessa, jos on kivi tai kanto sisäkaarteen puolella samalla kun aisa on linkus niin sinne kupsahtaa nenälleen.


      • Metsämies..
        vielä.... kirjoitti:

        Kouran letkut kii, siinä kun on kääntäjä riippumas suoraan puomin päässä ja aina kun tulee äkki kulma niin liittimet lentelee pitäisi tehdä joku riipuke siihen päähän, naapuri vain manaa sen vehkeen kanssa kävi katsomas juuri mallia kotimaisesta, miten se pitäis toteuttaa, ettei aina päivä lopu letkurikkoon. on nyt tämän talven takunnu sen kans, kaadellen sitä kärryä pitkin metsiä, on vissiin vähän telinpaikka hakusessa, jos on kivi tai kanto sisäkaarteen puolella samalla kun aisa on linkus niin sinne kupsahtaa nenälleen.

        Primeroon käy hyvin vanha viisaus että ensin ostat sen halvan vehkeen ja sitten perään kalliimman kun halpa ei pelaa.
        Itselläkin oli kyseinen rimpula mutta 2kk riitti minulle ja vaihdoin Hakkiin.
        Perkele kärry oli enemmän kylellään kuin pystyssä ja koko ajan sai olla jakari kädessä kiristämässä letkuliitoksia ja vaihtamassa letkuja.
        Lisäksi väsymistä puomissa jo 2 kk ajon jälkeen.
        Hitsipilliähän sille piti antaa ennen kuin vaihtoon meni.
        En tiedä mistä raudasta kone on laitettu kasaan?


      • on ollut
        Metsämies.. kirjoitti:

        Primeroon käy hyvin vanha viisaus että ensin ostat sen halvan vehkeen ja sitten perään kalliimman kun halpa ei pelaa.
        Itselläkin oli kyseinen rimpula mutta 2kk riitti minulle ja vaihdoin Hakkiin.
        Perkele kärry oli enemmän kylellään kuin pystyssä ja koko ajan sai olla jakari kädessä kiristämässä letkuliitoksia ja vaihtamassa letkuja.
        Lisäksi väsymistä puomissa jo 2 kk ajon jälkeen.
        Hitsipilliähän sille piti antaa ennen kuin vaihtoon meni.
        En tiedä mistä raudasta kone on laitettu kasaan?

        7 vuotta PATU 545 8t kärry.on laatu kampe.


      • TKH
        on ollut kirjoitti:

        7 vuotta PATU 545 8t kärry.on laatu kampe.

        ...samaa mieltä,Patu on laatupeli ja suunniteltu laadukkaasti.


    • u.uuno

      osta mieluummin oikea ajokone, samalla hintaa saat esim, 832, 836/838 valmetin, 910 lokomon, s15 ponssen, kuin mitä joudut pulittamaan jostain muikkupuntarista! eipä ite tarttis pitkin miettiä jos pitäs puita alkaa ajamaan!

      • joooooooo

        Onhan ne mettäs parempia kulkemaan, kun sattuvat kulkea, mutta silakkapuntari hintaluokassa tahtovat olla loppuun ajettuja eikä niillä voi ajaa tiellä, se kun tahtoo olla kaikkien kotikäyttäjien tarve, että ne puut pitää saada kotiinkin, eikä ainoastaan tienvarteen.


      • puunhakaaja
        joooooooo kirjoitti:

        Onhan ne mettäs parempia kulkemaan, kun sattuvat kulkea, mutta silakkapuntari hintaluokassa tahtovat olla loppuun ajettuja eikä niillä voi ajaa tiellä, se kun tahtoo olla kaikkien kotikäyttäjien tarve, että ne puut pitää saada kotiinkin, eikä ainoastaan tienvarteen.

        saa akselin paikkaa säädettyä... kumpaan suuntaan kun siirtää niin kaatumisherkkyys vähenee?


    • Hakkikin

      on kuormaimissa maininnan arvoinen. Itselläni on jo toinen, tällä kertaa 3467 hydraulisella esiohjauksella eli kahdella joystickillä. Aivan tavallisessa maataloustraktorissa (Case), joka on panssaroitu arimmalta alueeltaan. Tuollainen kuormain tarvitsee yhden hydrauliikan ulostulon ja kaksi vapaata paluuta hydrauliikkaan. Jos on kääntyvällä aisalla oleva kärry niin yksi 2-toiminen sille lisää.
      Reilut tuhat kiintoa on kuormattu ja korjattu on yksi letku (oma syy) sekä joystickien keinut (pari e/kpl)
      Vaununa mulla on tempo, joka on itänaapurin rautaa ja alkaa olla aika löysä, tosin yli 10v vanha. Ehkä Hakin paketti 8-9 tn vaunulla olisi riittävä ellei tukkikuormia paljoa vetele eikä maasto ole mäkistä, koska silloin olisi vetävä vaunu melkein välttämätön ja paketin hinta menee reilusti yli 20ke:n. Patu eli nyk Kesla on myös hyvä tuote eikä varmaan Kronoskaan ole huono ja onhan niitä muitakin hintansa väärttejä.
      Traktorin hydauliikan pitäisi tuottaa vähint. 40 l/min, joten vanhat vallut ovat rajatapauksia. Jos löytäisi hyvän Valtran 6300-6400 kolmella lohkolla niin varmaan toimisi, tahtovat vaan olla ylihinnoiteltuja, tosin lienee markkinoiden paras metsäohjaamo ja vähiten arkoja paikkoja alustassa.
      800-900 tai A-sarjalaiset riittävät tehonsa puolesta, mutta ohjaamo on ahdas.

      • Vika...

        Eli kuormain samanlainen hakki ja hakin 92 vaunun aisalla, oon kyllä ollu ehdottoman tyytyväinen ihan kätevä peli samat tuhannen motinpaikka ajeltu eikä yhtään mitään oo vielä menny ei edes kaatunu kertaakaan vaikka on kyllä koitettu paikasta jos toisesta vallun hitec veturina on ihan ehdoton peli edellinen oli 6400 mutta tuos kun ei tarvi kokopäivänä kääntyä tuolilla ympäri jos metsäs pysyy ja aina käsijarru päällä kuormates. Syvälläkin oltiin kun oli niin pehmoiset pohjat tänä talvena, mutta ei siinä kuinkaan käyty kun vaan sai kuorman pois päältä ja joka pyöräs ketjut.lisäksi kahlitsi takpyöriin tukit molemmille puolin, niin nousi se sieltä.)


    • maatalousrenkaatkin

      Kyllä maatalousrenkaatkin kestää ainakin parin vuoden kovettumisen jälkeen metsätöitä kun raivaa ajourilla terävät pienet kuusen- ja koivunkannot lyhyiksi. Metsärenkaat ovat tolkuttoman kalliit ja liukkaat maantiellä ilman ketjuja.
      Tuo em 92-vaunu on 2-palkkinen eikä sen telin paikkaa voi säädellä niinkuin 1-palkkisissa, mutta onkin astetta järeämpi eikä retkuile kovankaan käytön jälkeen. Painoa vaan tulee lisää ja se on kuormasta pois. Tuttava joutui rakentamaan HT-Valtraansa keulapumpun, koska hieno tekniikka ei toiminut niin hyvin kuin aiemmin perusmalleissa, joten tältä pohjalta metsäkäytössä vanhat perusmallit Valtroissa lienevät varmempia. Mulla oli aiemmin Case 695 ja ihan hyvin riitti metsässä, mutta maantiellä loppui puhti siirtoajossa ja kävi vähän kevyeksikin eikä tuntunut enää turvalliselta viiden kuution kuormillakaan.

      • siinä...

        Sen Ht:s mätti, ei mulla oo ollu yhtään mitään ongelmaa tuon kans mettäs en milloinkaan vaihtais takaisin ennen 6400 oli 705 joka hyvä kyllä kans, mutta kehitys on vaan menny eteenpäin..varsinkin tuota suunnanvaihtajaa en antais pois mistään hinnasta metsäajos on se niin kiva keksintö, kun lähtee sit vaikka mäestäkin hienosti matkaan eikä eka mee paria metriä taaksepäin. 6400 oli jo nappikytkin, ettei siinäkään tarvinnu kytkintä polkea.Vallun hytrauliikkahan on sinällään nois vielä aika aatamin aikuista vasta näissä t,yms rinnakkais malleis alkaa olla jotain tekniikkaa, kun on sähköventtiilit.


      • Se on....

        Kuormasta pois jos kärry painaa enemmän ja on tukeva..mulla on kaikki neljä karikkaparia ja niissä metrin jatkot, että saan 10 kiintoa nelimetristä kyytiin, eikä se siitä mihinkään oo hetkun, mutta vaatii veturiin ketjut joka pyörään kun poikkeaa tieltä:)


      • pois kuormasta
        Se on.... kirjoitti:

        Kuormasta pois jos kärry painaa enemmän ja on tukeva..mulla on kaikki neljä karikkaparia ja niissä metrin jatkot, että saan 10 kiintoa nelimetristä kyytiin, eikä se siitä mihinkään oo hetkun, mutta vaatii veturiin ketjut joka pyörään kun poikkeaa tieltä:)

        Ainahan kuljetusvälineen paino on pois kuormasta jos ajattelee mitä traktorilla saa vetää. Eli kaikki traktorissa kiinteänä oleva painoa voidaan laskea traktorin kokonaismassaan ja se nostaa vedettävän lastin kokonaismäärää. Jos vaikka vaunu painaa tonnin enemmän kuin toinen on se pois suurimmasta sallitusta kuormasta. Tilanne tulee vastaan silloin kun sinitakkiset käskevät vaakaan ajamaan ja tietysti myös käytännössä metsässäkin. Mitäs sitä saakaan vetää 4-vetotraktorilla jarrutonta kuormaa, en muista nyt tarkalleen.


      • Se on.... kirjoitti:

        Kuormasta pois jos kärry painaa enemmän ja on tukeva..mulla on kaikki neljä karikkaparia ja niissä metrin jatkot, että saan 10 kiintoa nelimetristä kyytiin, eikä se siitä mihinkään oo hetkun, mutta vaatii veturiin ketjut joka pyörään kun poikkeaa tieltä:)

        iso kärri sulla, kuorma ala samaa kun raskaassa mettäkonees. Jottei vain olis mittayksikkö virhe..


      • Lukenu....
        puupiä kirjoitti:

        iso kärri sulla, kuorma ala samaa kun raskaassa mettäkonees. Jottei vain olis mittayksikkö virhe..

        Että nelimetristä ja metrin jatkot.... kyllähän siinä kuormaa saa enempää ei pysty aisalle asennetulla kuormaajalla nostamaan. Ei ne sinitakkiset tuolla metsäauto teiten varsis kulje katsomas, sitten jos mennään keskustoja kiertelemään täytyis vähän katsoa miltä kuorma näyttää tosin aika paljon saa olla puuta kyydis nois kärryis, että painot isolle nelikolle jää pienksi. yleensä ei painot ylity.


      • tr...

        Kyllä kai kestää, jos ei niitä kantoja ole. Vaikea vaan vaikkapa talvella ihan lyhyeksi saada. Entäs vyörenkaat, helposti sivusta oksat läpi. Paljon on tullut vinkkejä...kiitos! Ainakin tuo Pri....on todettu sudeksi, halpa muttei niin hyvä. Pikkusen kalliimmalla saa toimivia systeemejä.


      • Lukenu.... kirjoitti:

        Että nelimetristä ja metrin jatkot.... kyllähän siinä kuormaa saa enempää ei pysty aisalle asennetulla kuormaajalla nostamaan. Ei ne sinitakkiset tuolla metsäauto teiten varsis kulje katsomas, sitten jos mennään keskustoja kiertelemään täytyis vähän katsoa miltä kuorma näyttää tosin aika paljon saa olla puuta kyydis nois kärryis, että painot isolle nelikolle jää pienksi. yleensä ei painot ylity.

        mää lukasin. Ei vaan metrin jatkot 92 vaunus aivan riitä 4m tavaralla, siis jotta se kymmenen kiintoa toteutuu. Mulla on ollu kaksikin vastaavaa vaunua käytettyjä yksilöitä, jotka ovat olleet tullessaa rungoltaan melkopehmeitä. Minusta painoonsa nähden heikko ja en itse kyllä moisella kamppeella kymmenen kiinnon kuormia havittelis.


      • sitten ...
        puupiä kirjoitti:

        mää lukasin. Ei vaan metrin jatkot 92 vaunus aivan riitä 4m tavaralla, siis jotta se kymmenen kiintoa toteutuu. Mulla on ollu kaksikin vastaavaa vaunua käytettyjä yksilöitä, jotka ovat olleet tullessaa rungoltaan melkopehmeitä. Minusta painoonsa nähden heikko ja en itse kyllä moisella kamppeella kymmenen kiinnon kuormia havittelis.

        ei ole motomittaan luottamista, koska moton pinosta puut oon sillä ajellu ja aika tarkasti on pitäny paikkansa enkä mä niin hullu ole, että kannolta lähtisin sellaisia kuormia hakemaan ihan riittää metsäteitten varsilta koska sielläkin on haastetta ihan tarpeeksi kun on mäki vastas ja jäätä tiellä, niin tahtoo vallu jäädä kevyeksi jos ei ole ketjuja mutta pääteillä pärjäilee kivasti.


      • etsilleen
        sitten ... kirjoitti:

        ei ole motomittaan luottamista, koska moton pinosta puut oon sillä ajellu ja aika tarkasti on pitäny paikkansa enkä mä niin hullu ole, että kannolta lähtisin sellaisia kuormia hakemaan ihan riittää metsäteitten varsilta koska sielläkin on haastetta ihan tarpeeksi kun on mäki vastas ja jäätä tiellä, niin tahtoo vallu jäädä kevyeksi jos ei ole ketjuja mutta pääteillä pärjäilee kivasti.

        10 kiintoa tarkottaa koivu kuidulla jo lähes 20 irto kuution kormaa!!!!


    • Laitteen saat kun asennat traktorin takasilta sovitteilla nosturin. Sille on paljon monipuolista käyttöä maataloudessa ja se on käytettävissä kaikenlaisten perävaunujen kans. Metsään riittää kevyt esim. 8t vaunu johon voi hiukan lisätä kuormatilaa, kun nosturia ei aisalla rasitteena.
      Joku suosittelee mettäkonetta, minä kokemuksesta sanon: kalliita ylläpitää,(kaikki osat sairaan kalliita)jatkuva pikkuvikojen määrä,(kovettuneet piuhatym.ym.)jatkuva ylimääräinen tiekuljetusten järjestely,(koneelle kuin puillekkin).

    • Minulla on kokemusta Hakista 2600A reaktiotangolla. Ajettu puuta ja kuormattu soraa ja lantaa sekä ajettu kiviä pellolta.
      Kuormain on ollut suht. hyvä, ajettu 1985-1993 joka talvi 1000 m3 puuta muut hommat päälle. Sitten repesi nostopuomi, joka on vahvennettu sisältä ja päältä. Sen jälkeen ollut kevyessä rangan ja kuitupuun ajossa ja soran kuormauskin on siirtynyt etukuormain traktorille.
      Peräkärry on kaksipalkkinen ja kuormain aisalla, kärry kääntyvällä hydrauli aisalla. 2-palkki rungolle käy helposti kippilavakin ja kestää hyvin. Kärry on ollut tosi hyvä, ainoastaan kuormaimen kiinnityspukkia on jouduttu vahventamaan.
      Nykyisistä vehkeistä sanoisin että Patu, Hakki ja Kronos pitäisi olla takuuvarmoja isäntälinjan koneita. Sitten tietysti Cranabin kuormaaja on laadukas, yhdellä tutulla on 8,5 m Cranab4 M120. Tosin hieman kuormaajan tehoa on valitellut.

      • tuollainen

        10 kiintoo iha mahoton ole, 4 metristä tavaraa noin 16 pinokuutiota, eli 4 kuutiota metrillä, 1,8x2,2 on tuo mahdollista, kärry ei saa olla ihan rimpula, järeimmästä päästä jos tehdastekoinen.


      • valmetti ja kesla
        tuollainen kirjoitti:

        10 kiintoo iha mahoton ole, 4 metristä tavaraa noin 16 pinokuutiota, eli 4 kuutiota metrillä, 1,8x2,2 on tuo mahdollista, kärry ei saa olla ihan rimpula, järeimmästä päästä jos tehdastekoinen.

        Meilläon valmetin 6400 ja keslan 305t ja kärrinä12 md ja niillä kulkee tavara hyvin ei oo viä tullu niin pahaa paikkaa vastaan ettei olis valmetti kiivenny hinthaahan siinä sitten kertyy ja paljon mutta kyllä se maksaa ittensä neljässä talvessa takaisin kun tuo 300 mottia omia puita talvessa ja urakoinnit päälle se on tosin eri juttu jos tekee jotain muutakin töitä


    • Kysyy

      Mikä on? kärrinä.

      • valmetti ja kesla

        Kärrynä


    • Patruuna

      Tulin juuri puunajosta. Valmet 903 perässä on Patruunan 866 ja 8 kärry. Oli hankittaessa kohtuuhintainen kilpailijoihin verrattuna. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Ulottuvuus 6,6 m riittää minulle. Mutta se on kyllä minimi. Enempi saisi olla.

      • Metsä nainen

        se tuo ulkonema, eli ulottuvuus aina pikkaisen vajaa, eli lyhyt.Käsityönä kun tekee muutaman kerran niin jo arvostaa lyhyempääkin ulottovuutta kuormaimessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe