Kertokaas mitä mieltä olette siitä että yhä enenevässä määrin alkaa naisetkin siirtyä kuljetusalalle? Itse olen ajanut 6 vuotta täyspitkää ja puolikasta ja olen ihan onnellisin kun saan olla tuolla tien päällä. Joku oli kirjoittanut ettei kuskeilla ole sosiaalista elämää kun istutaan yksin kopissa päivästä toiseen. Se ei suinkaan pidä paikkaansa, viedäänhän kuormat asiakkaalle ja siellä on trukkikuski jonka kanssa voi vaihtaa muutaman sanan, yksityiset asiakkaat usein tarjoavat kahvit kun kuorma on purettu. Huoltoasemalle sattuu aika usein joku tuttu kollega jonka kanssa jutellaan ym. Se ei todellakaan ole yksinäistä hommaa.
Naiset rekan ratissa
54
10724
Vastaukset
- Mies ammattilainen
Nyt kun on automaattivaihteet yleistyneet, niin naisetkin sopivat paremmin rekkahommiin.
- Lady-Rahtari
Vai että naiset soveltuu vain automaateilla ajelemaan? Meillä ei ole yhtään automaattia ja nykyinen ajokkini on 90-luvun Sisu suoralla laatikolla. Huollotkin teen itse...
- pöllimies,
miksi automaattivaihteet sopivat paremmin naiselle kuin miehelle, sitä minä vain ihmettelen suuresti, naisethan on kaikissa asioissa paljon tarkempia kuin miehet joten vaihdelootalla tuskin on merkitystä kuorma-autohommissa.
- 600000
Lady-Rahtari kirjoitti:
Vai että naiset soveltuu vain automaateilla ajelemaan? Meillä ei ole yhtään automaattia ja nykyinen ajokkini on 90-luvun Sisu suoralla laatikolla. Huollotkin teen itse...
Mikään ei korvaa Cummins Fuller.Aivan loistava pari.Joku väittää muuta,on väärässä,tämä on työmiehen yhdistelmä.Synkronoidut on lasten leluja.
- noita.....
pöllimies, kirjoitti:
miksi automaattivaihteet sopivat paremmin naiselle kuin miehelle, sitä minä vain ihmettelen suuresti, naisethan on kaikissa asioissa paljon tarkempia kuin miehet joten vaihdelootalla tuskin on merkitystä kuorma-autohommissa.
´saa kohta kun erikois tilauksesta siis manuaali lootia mersut mannit ja muut romut
naisetkin pärjää tällä alalla samallalailla kuin miehetkin.. Sehän on vaan asenteesta ja ammatitaidosta kiinni... :)
- kannattaa muistaa!
Kuormaukset ja purut kannattaa tehdä itse ja ehdottomasti pumppukärryillä, näin pysyy se pyllykkä hyvässä kuosissa. Trukkilastauksien varassa olevat naisrahtarit näyttävät olevan hirveitä tonnikeijuja ja ahtaissa tiloissa liikkuminen on heille hankalaa ylileveän pyllykän takia.
- Mieki ratissa
kannattaa muistaa! kirjoitti:
Kuormaukset ja purut kannattaa tehdä itse ja ehdottomasti pumppukärryillä, näin pysyy se pyllykkä hyvässä kuosissa. Trukkilastauksien varassa olevat naisrahtarit näyttävät olevan hirveitä tonnikeijuja ja ahtaissa tiloissa liikkuminen on heille hankalaa ylileveän pyllykän takia.
Vai että vain naispuolisilla rahtareilla on leveyttä
pyrstössä,katoppa vain ukkoja jotka on kauan olleet
rahtareita ---- niin kyllä perä on heilläkin
leventynyt ja housujen persus kovasti matalalla ja
puukengät jalassa. - kokemusta on
Mieki ratissa kirjoitti:
Vai että vain naispuolisilla rahtareilla on leveyttä
pyrstössä,katoppa vain ukkoja jotka on kauan olleet
rahtareita ---- niin kyllä perä on heilläkin
leventynyt ja housujen persus kovasti matalalla ja
puukengät jalassa.aivan surkeaa lerpusta
- meni nyt
Mieki ratissa kirjoitti:
Vai että vain naispuolisilla rahtareilla on leveyttä
pyrstössä,katoppa vain ukkoja jotka on kauan olleet
rahtareita ---- niin kyllä perä on heilläkin
leventynyt ja housujen persus kovasti matalalla ja
puukengät jalassa.Miespuolisilla rahtareilla ei pyllykkä kasva, mutta maha tosiaan senkin edestä. Siinä on kuitenkin se hyvä puoli, että sen mahan voi vetää matalien lavojen yli samoin kuin ylisuuret bosat, mutta pyllykälle ei kukaan oikein mitään voi. Mahanhan voi aina vetäistä sisään ahtaissa paikoissa. Täytyy kuitenkin antaa pointsit naispuolisille rahtareille, useimmilla, joita olen lastaamassa/purkamassa nähnyt, on kroppa huipputimmissä. Ilo katsella sellaista pyllykkää.
- siinäpä se
meni nyt kirjoitti:
Miespuolisilla rahtareilla ei pyllykkä kasva, mutta maha tosiaan senkin edestä. Siinä on kuitenkin se hyvä puoli, että sen mahan voi vetää matalien lavojen yli samoin kuin ylisuuret bosat, mutta pyllykälle ei kukaan oikein mitään voi. Mahanhan voi aina vetäistä sisään ahtaissa paikoissa. Täytyy kuitenkin antaa pointsit naispuolisille rahtareille, useimmilla, joita olen lastaamassa/purkamassa nähnyt, on kroppa huipputimmissä. Ilo katsella sellaista pyllykkää.
on ainaki naispuolista rahtaria paljon miellyttävämpi katsella kuin jotain miehenkörilästä,
ja kyllä niin timmiä periä saa hakea kuin monella
naisella joka on rekan ratissa - Kimuli rekan ratista
kannattaa muistaa! kirjoitti:
Kuormaukset ja purut kannattaa tehdä itse ja ehdottomasti pumppukärryillä, näin pysyy se pyllykkä hyvässä kuosissa. Trukkilastauksien varassa olevat naisrahtarit näyttävät olevan hirveitä tonnikeijuja ja ahtaissa tiloissa liikkuminen on heille hankalaa ylileveän pyllykän takia.
ja ajan rekkaa eikä mielestäni peräni ole ylileveä
lantio 85 vyötärö 66 rinnusta en sanokkaan.Pane paremmaksi et ainakaan vyötäröstä onnistu - tuli taas
kokemusta on kirjoitti:
aivan surkeaa lerpusta
Johan provon heitit! Tarkenna vähän kokemuksiasi,jos voitas oppia siitä jotain sit kun tullaan viagra ikään..
- mäkilähtö
kannattaa muistaa! kirjoitti:
Kuormaukset ja purut kannattaa tehdä itse ja ehdottomasti pumppukärryillä, näin pysyy se pyllykkä hyvässä kuosissa. Trukkilastauksien varassa olevat naisrahtarit näyttävät olevan hirveitä tonnikeijuja ja ahtaissa tiloissa liikkuminen on heille hankalaa ylileveän pyllykän takia.
olen samaa mieltä.
- Aabrahami
Tuollahan noita on www.naisrahtarit.com
- arv1
merkitystä mitkä värkit löytyy jalkojen välistä. Asenne ratkaisee. Ne naiset jotka alalta tunnen, sopivat sinne paremmin kuin moni miespuolinen. Alan sosiaalisuus on hyvin pitkälti kiinni siitä mitä ajaa ja kenellä ajaa. Jotkut autossa asujat eivät edes halua olla konekuskin kanssa missään tekemisissä vaan keittävät mieluummin hytissä kahvit vaikka sitä olisi ollut toimistossakin tarjolla. Itse olen aina ollut vuoron välit kotosalla ja muutenkin pidän asiakkaiden tapaamisista mutta meitä on joka lähtöön. Rungoilla istun mieluummin yksin baarissa, en tietysti pöytää vaihda jos joku siihen iskeytyy. Hyvät kevään jatkot jos omat ei riitä :)
- Hienoa
Erittäin tervetulleita ovat alalle. Monista alalla olevista naisista huomannut sen, että hiukan enemmän on alussa autettava. Suurin etu miehiin verrattuna on se että asenne on noyrä ja oppimishaluinen. Ei olla "minä osaan ja oon ajanut" asenteella liikkeellä.
Ja erittäin tunnollisia työntekijöitä!
Tulevaisuudessa naisten osuus alalla aivan varmasti kasvaa, mikä on hienoa että päästään eroon tästä kitisevästä "äijälaumasta"!! - löpökuski
montakin tuttua naispuoleista kuskia.....miun mielestä ei oo mitn ongelmaa siinä että naisia olis alalla...PÄINVASTOIN. Tere tulemast vaan!
- Lady-Rahtari
Onpa mukavaa lukea näinkin paljon positiivista palutetta! Ei minua ainakaann ole koskaan haitannut itse työntekoa se pieni seikka että mun housuissa on arilaiset värkit. Monet asiakkaat vaan ihmettelelvät ja moni luulee että ajan mieheni tai isäni autoja, vaikka olen ihan vieraalla töissä. Ja tykkään työstäni kuin hullu puurosta. Jos olisi pakko vaihtaa alaa niin olisipa vaikea löytää joku muu ala mikä voisi kiinnostaa
- Trukkimies
Meillepäin ajeli joskus noita runkovuoroja sellainen "tyttö" joka oli joskus ennen ko linjoille siirtymistään ajellut pölliautoja.
Monesti naurettiin sille, kun tämä "tyttö" peruutti auton siltaa kelillä kuin kelillä heti ensi yrittämällä, kun taasen viereisessä portissa saattoi "tosi rahtari" sahata autoaan pahimmillaan siltaan 30-45 minuuttia... (ja luonnollisestikin syy oli huonossa pihassa tms... paras selitys edelleenkin on se että kuulemma talo on vinossa...)
Lisäksi, tämä ko "tyttö" ei koskaan jättänyt autoansa siltaan jumiin, vaan lähti portista lähes aina ensiyrittämällä, ja välillä oli hauska katsoa, kun neuvoi näitä "tosi rahtareita", jotka eivät tietenkään kuunnelleet, mutta kun olivat aikansa suditelleet, niin tekivät juuri niinkuin oli sanottu, ja kas kummaa, auto yllättäen irtosikin sillasta...
Eli arvostan näitä naisrahtareita, mutta edelleenkin kammoksun näitä "isoja naisia pienissä microissa", sillä tämä taasen on taas se aivan toinen ääripää... Trukkimies kirjoitti:
Meillepäin ajeli joskus noita runkovuoroja sellainen "tyttö" joka oli joskus ennen ko linjoille siirtymistään ajellut pölliautoja.
Monesti naurettiin sille, kun tämä "tyttö" peruutti auton siltaa kelillä kuin kelillä heti ensi yrittämällä, kun taasen viereisessä portissa saattoi "tosi rahtari" sahata autoaan pahimmillaan siltaan 30-45 minuuttia... (ja luonnollisestikin syy oli huonossa pihassa tms... paras selitys edelleenkin on se että kuulemma talo on vinossa...)
Lisäksi, tämä ko "tyttö" ei koskaan jättänyt autoansa siltaan jumiin, vaan lähti portista lähes aina ensiyrittämällä, ja välillä oli hauska katsoa, kun neuvoi näitä "tosi rahtareita", jotka eivät tietenkään kuunnelleet, mutta kun olivat aikansa suditelleet, niin tekivät juuri niinkuin oli sanottu, ja kas kummaa, auto yllättäen irtosikin sillasta...
Eli arvostan näitä naisrahtareita, mutta edelleenkin kammoksun näitä "isoja naisia pienissä microissa", sillä tämä taasen on taas se aivan toinen ääripää...Tuli mieleen kun luin viestiäsi, kun olen itsekin kaikenlaista ehtinyt nähdä ja kuulla, että aika moni ns. "tosi rahtari" vaikuttaa aika uusavuttomalta. En tiedä onko se sitten todellakin niin, että kun aina ajelee vain ja ainoastaan asvaltilta asvaltille, yleensä vielä läpi talven umpisuolattuja teitä, niin siinä ei sitten kehity minkäänlaista kykyä pärjätä myös vähän liukkaamissa olosuhteissa.
Kerrankin olin muistaakseni jollain huoltoasemalla, olisiko ollut Etelä-Suomessa, en enää muista missä, mutta kuitenkin, niin siellä istui naapuripöydässä kaksi suhteellisen nuorta virkaveljeä. Poijjaat selitti suu pöyreänä miten hankala keli on ajella, oli kyllä ainakin v*tun liukasta joka paikassa ja mitenköhän tuolla isolla tiellä oikein pärjää kun on niin liukasta, niin liukasta kun ei oikein sielläkään lastaus- tai purkupaikallakaan päässyt mihinkään, niin vähän siinä rupesi hymy karehtimaan suupielessä kun kuunteli sitä keskustelua. Ei minusta kelissä ollut mitää vikaa. Normaali talvikeli, ei edes erityisen liukas.
Kun mainitsit tuosta miten "tyttö" neuvoi näitä toisia, niin jotkuthan jäävät kiinni sinne baarinpihaankin, tai sitten levähdysalueelle. Tiedänpä yhden joka oli jäänyt viettämään taukoa P-paikalle ja tietty kun lämmin rengas sulattaa montut niin onhan se liikkeellepääsy joskus vaikeaa. Niin tämä kaveri oli soittanut työnantajalleen että mitä hän nyt tekee kun ei auto liiku mihinkään...
- ilman muuta
Tervetuloa joukkoon tummaan arvon leidit.Se on tosi hyvä kun naisia tulee lisää,mielummin Suomalaisia Naisia kun jotain virolaisia.Pitäkää pää kylmänä palkka asioissa,sikäli rahtiala on tasa-arvonen ettei meillä ole onneksi mitään eri palkkataulukoita miehille ja naisille vaan sama palkka samasta työstä.
- on se että
Kaikilla on ämmien palkat, alaarvoiset tulot.
- veit sanat
on se että kirjoitti:
Kaikilla on ämmien palkat, alaarvoiset tulot.
suustain näin se menee ikävä kyllä...
- naisten
määrä lisääntyy prommillesta mä jätän työt heille suosiolla ja toivon menestystä,ajakaa ja tehkää myös remontit ilman ay-liikettä.
- Hihnapieru
Siis ajoista riippuen, ja tietty henkilöstä. Onhan se tutkittu tosi, että taaksepäin ajaminen jo henkilöautolla on naisille keskimäärin hankalampi asia, ja peltiä rytisee. Mutta on kiva huomata aina poikkeuksia. Niitä on toki miehissäkin, suuntaan jos toiseen.
Sitten jos naista on suotu lahjoilla, niin pitäisi miettiä mitä kuljettaa, ettei tule fysiikka vastaan. Aika monta tilannetta muistuu mieleen, jolloin järkevyyttä on tullut mietittyä:
- Jalkalavakonttien jalat, nainen ei jaksanut vääntyneitä ruosteisia jalkoja niputtaa. Autoin.
- Kontin laholla vaneripohjalla on tullut sen miljoona ongelmaa pumppukärryllä, kun kyydissä on ollut tonnin suursäkkiä tms. Autoin.
- Kaapin / lavan lukot ovat joskus aika tavalla jäykkiä. Kerran katselin satamassa vartin kun nainen ähräsi puupalikan kanssa ja ilman, kun yritti sulkea kärrin laitaa. Ei tullut mitään, joten nousin autosta ja menin lyömään avokintaalla lukon kiinni. Taisi kestää alle puoli sekuntia plus kävely.
Mutta pakkoko näihin ajoihin on hankkiutua? Jos käyttää älliään ja etsii soveliaan työpaikan. Kaikessa ei voimaa tarvita. Se peruutus- ja ajotaito pitää kuitenkin olla. Toisaalta alalelle tuskin paljon naisia tulee ilman sitä. Bussipuolella on tullut siihenkin törmättyä, mutta se on toinen juttu.
Mukava kun olet joukossa!- pakko...
Naisen luontaisiin kykyihin kuuluu avun pyytäminen ja sen saaminen, joten kyllä naiset pärjäävät hommassa kun hommassa. Miehet voi hakata lukkoja koko päivän, naisten ei tarvitse, sillä jos homma ei onnistu, niin joku mies tulee paikalle ja auttaa. Kuten sinäkin teit.
- Lady-Rahtari
Meidän jalkalavat ilmeisesti toimii hyvin kun niiden kanssa ei ole ongelmia ollut. Kärrit on 99,9 prosenttisesti omia mitä vedetään eli ne on tuttuja, laitojen lukot on vähän jäykkiä mutta niihin tietää meikäläinenkin jo varautua lekalla. Samoin pojat, ei se niillekään aina helppoa ole. Kiva saada asiallista ja ennen kaikkea positiivista palautetta, kiitos.
- Hihnapieru
pakko... kirjoitti:
Naisen luontaisiin kykyihin kuuluu avun pyytäminen ja sen saaminen, joten kyllä naiset pärjäävät hommassa kun hommassa. Miehet voi hakata lukkoja koko päivän, naisten ei tarvitse, sillä jos homma ei onnistu, niin joku mies tulee paikalle ja auttaa. Kuten sinäkin teit.
Ihan samaa mieltä, mutta sillä varauksella että apua on saatavilla. Esim. Kazakstanissa oli aika hiljaista aikoinaan.
- Hihnapieru
Lady-Rahtari kirjoitti:
Meidän jalkalavat ilmeisesti toimii hyvin kun niiden kanssa ei ole ongelmia ollut. Kärrit on 99,9 prosenttisesti omia mitä vedetään eli ne on tuttuja, laitojen lukot on vähän jäykkiä mutta niihin tietää meikäläinenkin jo varautua lekalla. Samoin pojat, ei se niillekään aina helppoa ole. Kiva saada asiallista ja ennen kaikkea positiivista palautetta, kiitos.
Niin positiivista on mukavaa, mutta se ei ole mukavaa jos kaikki ei olekaan positiivista? Halusit kai kokemuksia ja mielipiteitä, et pelkkää itsetunnon hivelyä?
Se, ettet ole jäykkää jalkalavakontin jalkaa nähnyt, kertoo vaan siitä, ettet ole vielä kamalasti kontteja käsitellyt. Kyllä niitä on.
Millä muuten varaudut 1200kilon pumppukärrykuormann vetoon mädällä vaneripohjalla, kun auto on jätetty hieman alamäkeen purun ajaksi pakosta? Eikä olekaan trukkia tai miehiä vieressä?
Voisi se paripyörän vaihtokin 50 pakkasessa olla aika tavalla avartava kokemus, jossakin periferiassa, missä apua ei ole.
Onhan se nyt kai sinustakin ihan tosiasia, ettemme me, miehet ja naiset, ihan samanlaisia ole. Onneksi.
Mutta edelleen, lisää vaan osaavia naisia puikkoihin, mutta hommat kannattaa valita! Kaikki ei ole näitä mitä edellä kuvasin. - Lady-Rahtari
Hihnapieru kirjoitti:
Niin positiivista on mukavaa, mutta se ei ole mukavaa jos kaikki ei olekaan positiivista? Halusit kai kokemuksia ja mielipiteitä, et pelkkää itsetunnon hivelyä?
Se, ettet ole jäykkää jalkalavakontin jalkaa nähnyt, kertoo vaan siitä, ettet ole vielä kamalasti kontteja käsitellyt. Kyllä niitä on.
Millä muuten varaudut 1200kilon pumppukärrykuormann vetoon mädällä vaneripohjalla, kun auto on jätetty hieman alamäkeen purun ajaksi pakosta? Eikä olekaan trukkia tai miehiä vieressä?
Voisi se paripyörän vaihtokin 50 pakkasessa olla aika tavalla avartava kokemus, jossakin periferiassa, missä apua ei ole.
Onhan se nyt kai sinustakin ihan tosiasia, ettemme me, miehet ja naiset, ihan samanlaisia ole. Onneksi.
Mutta edelleen, lisää vaan osaavia naisia puikkoihin, mutta hommat kannattaa valita! Kaikki ei ole näitä mitä edellä kuvasin.En toki sitä tarkoittanut, Toivoin vain asiallisia vastauksia, oli sitten posi- tai negatiivista. En valinnut työpaikkaa ajojen perusteella vaan minua nimenomaan pyydettiin nykyiseen paikkaan. Olen jäykkiä jalkalavoja nähnyt, meillä vain ei sellaisia ole. Pumppukärrihommiakaan ei paljoa ole, eikä mätiä vaneripohjia, on näet onni olla työpaikassa jossa autot ja kärrit pidetään kunnossa. Onhan siisti ajoneuvo ja hyväkäytöksinen ja siistiin työasuun pukeutunut kuljettaja firman käyntikortti. Eikä ne ajot ihan helpoimmasta päästä kyllä ole, helpommalla varmaan leipänsä saisi jos sähköistetyllä roclalla lavoja kuljettelisi mutta miksi pitäisi mennä siitä mistä aita on matalin?
- Lady-Rahtari
Lady-Rahtari kirjoitti:
En toki sitä tarkoittanut, Toivoin vain asiallisia vastauksia, oli sitten posi- tai negatiivista. En valinnut työpaikkaa ajojen perusteella vaan minua nimenomaan pyydettiin nykyiseen paikkaan. Olen jäykkiä jalkalavoja nähnyt, meillä vain ei sellaisia ole. Pumppukärrihommiakaan ei paljoa ole, eikä mätiä vaneripohjia, on näet onni olla työpaikassa jossa autot ja kärrit pidetään kunnossa. Onhan siisti ajoneuvo ja hyväkäytöksinen ja siistiin työasuun pukeutunut kuljettaja firman käyntikortti. Eikä ne ajot ihan helpoimmasta päästä kyllä ole, helpommalla varmaan leipänsä saisi jos sähköistetyllä roclalla lavoja kuljettelisi mutta miksi pitäisi mennä siitä mistä aita on matalin?
Siis en missään tapauksessa tarkoita aliarvioida roclahommia, se vaan ei ole minua varten. Jokainen kuljetusalalla työskentelevä tekee tärkeää työtä että kuormat liikkuu ja vielä oikeisiin osoitteisiin.
- Rekkahenkilö
Hihnapieru kirjoitti:
Niin positiivista on mukavaa, mutta se ei ole mukavaa jos kaikki ei olekaan positiivista? Halusit kai kokemuksia ja mielipiteitä, et pelkkää itsetunnon hivelyä?
Se, ettet ole jäykkää jalkalavakontin jalkaa nähnyt, kertoo vaan siitä, ettet ole vielä kamalasti kontteja käsitellyt. Kyllä niitä on.
Millä muuten varaudut 1200kilon pumppukärrykuormann vetoon mädällä vaneripohjalla, kun auto on jätetty hieman alamäkeen purun ajaksi pakosta? Eikä olekaan trukkia tai miehiä vieressä?
Voisi se paripyörän vaihtokin 50 pakkasessa olla aika tavalla avartava kokemus, jossakin periferiassa, missä apua ei ole.
Onhan se nyt kai sinustakin ihan tosiasia, ettemme me, miehet ja naiset, ihan samanlaisia ole. Onneksi.
Mutta edelleen, lisää vaan osaavia naisia puikkoihin, mutta hommat kannattaa valita! Kaikki ei ole näitä mitä edellä kuvasin.Nykyään vaatimukset kuljettajien suhteen ovat aika paljon erilaiset kuin ennen ja varmasti se on osaltaan syynä siihen, että naisien määrä alalla on kasvanut.
Kun itse aloitin reilu 20 vee sitten, kuskilla piti olla aika tavalla fyysistä voimaa ja ripaus kyläsepän taitoja. Silloin oli pakko pystyä itsenäiseen työskentelyyn raskaissakin töissä tai jos auto vähän piiputti, kun autoissa ei ollut edes puhelinta, millä apua tai neuvoja olisi pyytänyt ja yöasematkin olivat perin harvassa.
Nykyään meno on toinen. Kun vaikkapa rengas mossahtaa, tosi moni vaan soittaa apua paikalle. Tiedän jopa kuskeja (niin miehiä kuin naisia), jotka eivät osaa tai viitsi vaihtaa edes ajovalopolttimoa, vaan jättävät perjantai-iltana isännälle lapun, että lamppu on palanut, vaihda se. Ja isäntä vaihtaa...ja on ajanut jopa parinsadan kilsan päähän vaihtamaan rengasta, kun kuski ei itse ole osannut, vaikka rengas ja muu tarvittava ovat olleet autossa matkassa.
Kyllähän se meistä vanhan koulukunnan ihmisistä tietty tuntuu aika oudolta, mutta kai se maailma on muuttunut ja autokuskin työ siinä samalla. Tämän vanhan koulukunnan ihmisenä kannatan kuitenkin sitä ajatusta, että tietty fyysinen voima, kyky itsenäiseen työskentelyyn ja tietty omatoimisuus ovat osa kuskin ammattitaitoa. Ainakin omassa hommassani duunailen paljon yöllä varastoilla, joilla ei liiku ristinsielua. Joten ei auta kuin pärjätä.
Mutta muuten olen täsmälleen samaa mieltä kuin Hihnapieru, että lisää vaan osaavia naisia puikkoihin, mutta hommat kannattaa valita. Kaikki hommat eivät tosiaankaan ole niitä pehmeällä lattianp...lla tonnin lavojen vetelyä vaan helpompiakin hommia löytyy.
(Niin ja taidan tuntea tämän ketjun aloittaneen Ladyrahtarin ja tiedoksi, että kyllä se työnsä hoitaa ja itse myös huoltaa autonsa.) - Gona.
Rekkahenkilö kirjoitti:
Nykyään vaatimukset kuljettajien suhteen ovat aika paljon erilaiset kuin ennen ja varmasti se on osaltaan syynä siihen, että naisien määrä alalla on kasvanut.
Kun itse aloitin reilu 20 vee sitten, kuskilla piti olla aika tavalla fyysistä voimaa ja ripaus kyläsepän taitoja. Silloin oli pakko pystyä itsenäiseen työskentelyyn raskaissakin töissä tai jos auto vähän piiputti, kun autoissa ei ollut edes puhelinta, millä apua tai neuvoja olisi pyytänyt ja yöasematkin olivat perin harvassa.
Nykyään meno on toinen. Kun vaikkapa rengas mossahtaa, tosi moni vaan soittaa apua paikalle. Tiedän jopa kuskeja (niin miehiä kuin naisia), jotka eivät osaa tai viitsi vaihtaa edes ajovalopolttimoa, vaan jättävät perjantai-iltana isännälle lapun, että lamppu on palanut, vaihda se. Ja isäntä vaihtaa...ja on ajanut jopa parinsadan kilsan päähän vaihtamaan rengasta, kun kuski ei itse ole osannut, vaikka rengas ja muu tarvittava ovat olleet autossa matkassa.
Kyllähän se meistä vanhan koulukunnan ihmisistä tietty tuntuu aika oudolta, mutta kai se maailma on muuttunut ja autokuskin työ siinä samalla. Tämän vanhan koulukunnan ihmisenä kannatan kuitenkin sitä ajatusta, että tietty fyysinen voima, kyky itsenäiseen työskentelyyn ja tietty omatoimisuus ovat osa kuskin ammattitaitoa. Ainakin omassa hommassani duunailen paljon yöllä varastoilla, joilla ei liiku ristinsielua. Joten ei auta kuin pärjätä.
Mutta muuten olen täsmälleen samaa mieltä kuin Hihnapieru, että lisää vaan osaavia naisia puikkoihin, mutta hommat kannattaa valita. Kaikki hommat eivät tosiaankaan ole niitä pehmeällä lattianp...lla tonnin lavojen vetelyä vaan helpompiakin hommia löytyy.
(Niin ja taidan tuntea tämän ketjun aloittaneen Ladyrahtarin ja tiedoksi, että kyllä se työnsä hoitaa ja itse myös huoltaa autonsa.)Vaikkakin säiliö puolelta,sama kokemus,vian sattuessa piti käydä soittamassa lähimmässä talossa jossa valot paloivat! Väärin,ei tästä pitkä aika ole,parikytvuotta.
Nämäkin tapahtumat isosta firmasta,erikoisautoissa oli vain puhelimet,ei säännöllistä väliä ajavissa! - Hihnapieru
Lady-Rahtari kirjoitti:
Siis en missään tapauksessa tarkoita aliarvioida roclahommia, se vaan ei ole minua varten. Jokainen kuljetusalalla työskentelevä tekee tärkeää työtä että kuormat liikkuu ja vielä oikeisiin osoitteisiin.
Hyvä asenne sulla ainakin, kyllä sä pärjäät, kun muistat vaan ettei kannata mennä mihin tahansa, vaan sen vuoksi että joku hölmö ukko menee;)
- Hihnapieru
Rekkahenkilö kirjoitti:
Nykyään vaatimukset kuljettajien suhteen ovat aika paljon erilaiset kuin ennen ja varmasti se on osaltaan syynä siihen, että naisien määrä alalla on kasvanut.
Kun itse aloitin reilu 20 vee sitten, kuskilla piti olla aika tavalla fyysistä voimaa ja ripaus kyläsepän taitoja. Silloin oli pakko pystyä itsenäiseen työskentelyyn raskaissakin töissä tai jos auto vähän piiputti, kun autoissa ei ollut edes puhelinta, millä apua tai neuvoja olisi pyytänyt ja yöasematkin olivat perin harvassa.
Nykyään meno on toinen. Kun vaikkapa rengas mossahtaa, tosi moni vaan soittaa apua paikalle. Tiedän jopa kuskeja (niin miehiä kuin naisia), jotka eivät osaa tai viitsi vaihtaa edes ajovalopolttimoa, vaan jättävät perjantai-iltana isännälle lapun, että lamppu on palanut, vaihda se. Ja isäntä vaihtaa...ja on ajanut jopa parinsadan kilsan päähän vaihtamaan rengasta, kun kuski ei itse ole osannut, vaikka rengas ja muu tarvittava ovat olleet autossa matkassa.
Kyllähän se meistä vanhan koulukunnan ihmisistä tietty tuntuu aika oudolta, mutta kai se maailma on muuttunut ja autokuskin työ siinä samalla. Tämän vanhan koulukunnan ihmisenä kannatan kuitenkin sitä ajatusta, että tietty fyysinen voima, kyky itsenäiseen työskentelyyn ja tietty omatoimisuus ovat osa kuskin ammattitaitoa. Ainakin omassa hommassani duunailen paljon yöllä varastoilla, joilla ei liiku ristinsielua. Joten ei auta kuin pärjätä.
Mutta muuten olen täsmälleen samaa mieltä kuin Hihnapieru, että lisää vaan osaavia naisia puikkoihin, mutta hommat kannattaa valita. Kaikki hommat eivät tosiaankaan ole niitä pehmeällä lattianp...lla tonnin lavojen vetelyä vaan helpompiakin hommia löytyy.
(Niin ja taidan tuntea tämän ketjun aloittaneen Ladyrahtarin ja tiedoksi, että kyllä se työnsä hoitaa ja itse myös huoltaa autonsa.)Joo, oudolta tosiaan tuntuu, että jäädään tienvarteen odottelemaan renkaan vaihtajaa... Mutta on tietty paikkoja joissa saisi odotella lopun elämäänsä, ja niitä kannattaa mätien lavanpohjien kanssa kiertää pirun kaukaa ;)
En minä epäile, etteikö aloittaja hommaansa hoida. Se on selkeästi tajunnut valita hieman työmaataan ja työnkuvaa. Se on se ainoa ohje, joka naisen tulee erityisesti huomioida. Ehkä vielä enemmän kuin miehen.
Ja hyvähän tuo naisten tuleminen on siinäkin mielessä, että kohta loppuu kuskit. Ei nämä hommat nuoria kiinnosta, ei ainakaan niin että nuoria tarpeeksi tulisi. - Lady-Rahtari
Hihnapieru kirjoitti:
Joo, oudolta tosiaan tuntuu, että jäädään tienvarteen odottelemaan renkaan vaihtajaa... Mutta on tietty paikkoja joissa saisi odotella lopun elämäänsä, ja niitä kannattaa mätien lavanpohjien kanssa kiertää pirun kaukaa ;)
En minä epäile, etteikö aloittaja hommaansa hoida. Se on selkeästi tajunnut valita hieman työmaataan ja työnkuvaa. Se on se ainoa ohje, joka naisen tulee erityisesti huomioida. Ehkä vielä enemmän kuin miehen.
Ja hyvähän tuo naisten tuleminen on siinäkin mielessä, että kohta loppuu kuskit. Ei nämä hommat nuoria kiinnosta, ei ainakaan niin että nuoria tarpeeksi tulisi.En ole pitänyt tapanani valita hommia vaan yleensä teen mitä käsketään. Nykyiseen paikkaan isäntä itse pyysi. Enkä voi valittaa, työ ja työpaikka on mukavat. Olen yleensäkin sitä mieltä että teki ihminen mitä työtä tahansa, sen täytyy miellyttää itseä. Ei ole pitemmän päälle psyykelle hyväksi jos jo perjantaina alkaa v...ttaa kun maanantaina on taas töihin mentävä.
- näitä riittää
pakko... kirjoitti:
Naisen luontaisiin kykyihin kuuluu avun pyytäminen ja sen saaminen, joten kyllä naiset pärjäävät hommassa kun hommassa. Miehet voi hakata lukkoja koko päivän, naisten ei tarvitse, sillä jos homma ei onnistu, niin joku mies tulee paikalle ja auttaa. Kuten sinäkin teit.
homma ei muutu
- revolting
Ilman muuta naisten tulo kehiin on ihan positiivinen asia. Kun on dieselin käryn saanut keukoihin ei se sieltä enää pois lähde.
Taukopaikois on mukava tavata reilua porukkaa ja voihan matkalla pitää yhteyksiä.
Uskon ettei miehetkään ole mitään sitä vastaan.- rekkapena
joo naisia enemmän vaan tähänkin ammattiin! samanlailla naisilta käy rahtihommat kun miehiltä
- ;-)))
Mä olin tänä aamuna ajamassa Itäväylää, kun satuin
kattomaan sivulle ja siellähän ajoi joku muija upouutta Audia.
Se kaahasi 120 kilsaa tunnissa!
Samalla se meikkasi itseään kaksin käsin, naama kiinni
taustapeilissä ja ohjasi rattia kyynärpäällään. Vilkaisin
hetkeksi tien suuntaan ja kun katsoin
sitä muijaa uudelleen, niin eikös se ollut juuri
tunkemassa mun kaistalle. Samalla
se jatkoi paklaustaan niin kun mitään ei olis tapahtunut.
Mä säikähdin niin, että tiputin matkapartakoneen
kinkkuvoileivälle, jota pidin vasemmassa kädessä. Siinä
paniikissa mikä syntyi, kun yritin väistää sitä h:vetin ämmää
ohjaamalla rattia polvillani, kännykkä tipahti leuan ja olkapään
välistä kahvimukiin mun jalkojen väliin.
Tietenkin tulikuumat kahvit roiskui munille.
Se sattui niin järkyttävästi, että kirosin ääneen. Sillon
multa putosi tupakka suupielestä, poltti reiän mun parhaaseen
rotsiin, ja tärkeä puhelu jäi kesken!
Miks takia naisia päästetään auton rattiin??!!- Rekkahenkilo
Heeh!
Kerrankin huumoria, jota jopa meikäläinenkin ymmärtää:-) :-) - Lady-Rahtari
:D :D :D :D
- revolting
Toi oli aika hyvä juttu. Tulostin sen ja laitan kehystettynä varmaan seinälle Scanian vierelle kunniapaikalle.!
- juuso
Juu , naisia lisää rekkahommiin kun nykymiehistä ei näy olevan enää siihen hommaan !!!!
- 110
Sukupuolella ei ole väliä riippuu siitä kuinka hoidat hommasi, kuten sanoit parasta hommassa ovat ihmiset.
Onnelisia ohituksia. Niin tuohan vähän riippuu siitä mitä oikein ajaa.
Esim. mulla on sellaisia päiviä että ihmisiä näkee vain vastaantulevissa autoissa / pöyräily-/kävelylenkeillään. Työkaveri ainoa ihminen jonka kanssa juttelee kasvokkain.
Ja sitten toisaalta, mie ainakin lasken sosiaaliseksi elämäksi työn ulkopuolisen elämän. Ja se on kyllä joskus ihan liian vähissä. Työn sitovuus on ihan liian usein ihan liian suurta. Ja entäs ne äkkimuutokset... Mutta itsepähän olen alani valinnut.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi: Naisiahan sopii alalle.- Lady-Rahtari
Täytyy myöntää että se työn ulkopuolinen sosiaalinen elämä tahtoo vähän vähiin jäädä, mutta ne ajot mitä minä ajan ovat sellaisia että ihmisiä kyllä tapaa jokaisessa purku- ja lastauspaikassa. Koen tämän olevan aika pitkälti asiakaspalvelua. Saattaa puukuskien purut ja lastaukset olla aika yksinäisiä, voi ainoa juttukaveri olla joku susi propsipinon vierellä :)
- on silmästä silmään katsott...
Lady-Rahtari kirjoitti:
Täytyy myöntää että se työn ulkopuolinen sosiaalinen elämä tahtoo vähän vähiin jäädä, mutta ne ajot mitä minä ajan ovat sellaisia että ihmisiä kyllä tapaa jokaisessa purku- ja lastauspaikassa. Koen tämän olevan aika pitkälti asiakaspalvelua. Saattaa puukuskien purut ja lastaukset olla aika yksinäisiä, voi ainoa juttukaveri olla joku susi propsipinon vierellä :)
Millon majava, toisinaan jänis poikue, ahmakin 90% varmuudella, ilves, merikotka tai kalasääksi(oli senverran kauempana että varma en ole kumpainen lie), lehmä vasikoineenkin on vastaan kävellyt metsätiellä, peurat ja hirvet mukaan lukien. Kyyt ja muut matelijat ynnä monen monituiset siivekkäät. Karhu on vielä näkemättä vaikka useasti on sattunut liikkumaan alueella missä todistettavasti karhu on hyvin samaanaikaan liikkunut. (Esim kangasniemi viime kesän jahti) ja etelä-karjalassa kuormaa tehdessä ison mäen toiselta puolelta meni karhu ja jahtiporukka perässä (n150m päästä). Tiedon sain kun muutama mies käveli ohi hakemaan kyytiä saalilleen!
- ei ole naisille
on silmästä silmään katsott... kirjoitti:
Millon majava, toisinaan jänis poikue, ahmakin 90% varmuudella, ilves, merikotka tai kalasääksi(oli senverran kauempana että varma en ole kumpainen lie), lehmä vasikoineenkin on vastaan kävellyt metsätiellä, peurat ja hirvet mukaan lukien. Kyyt ja muut matelijat ynnä monen monituiset siivekkäät. Karhu on vielä näkemättä vaikka useasti on sattunut liikkumaan alueella missä todistettavasti karhu on hyvin samaanaikaan liikkunut. (Esim kangasniemi viime kesän jahti) ja etelä-karjalassa kuormaa tehdessä ison mäen toiselta puolelta meni karhu ja jahtiporukka perässä (n150m päästä). Tiedon sain kun muutama mies käveli ohi hakemaan kyytiä saalilleen!
Autoista puuttuu se tärkein varuste, eli taustapeili, josta tarkastaa että meikit ja letti on kunnossa.
- Lady-Rahtari
ei ole naisille kirjoitti:
Autoista puuttuu se tärkein varuste, eli taustapeili, josta tarkastaa että meikit ja letti on kunnossa.
Ettäkö käyttäisin meikkiä töissä, hah! Sehä näyttäisi hyvältä kun viilettäisi maskarat poskilla vesisateessa kuormaa purkaessa. Hiukset saa olla hatun alla tai sitten tuuli saa niitä muotoilla mieleisekseen. Olen yleensäkin tekemässä töitä, en miettimässä miltä näytän. Jos jonkun mielestä näytän rähjääntyneeltä niin silloin sopii katsella muualle jos niin häiritsee.
Lady-Rahtari kirjoitti:
Ettäkö käyttäisin meikkiä töissä, hah! Sehä näyttäisi hyvältä kun viilettäisi maskarat poskilla vesisateessa kuormaa purkaessa. Hiukset saa olla hatun alla tai sitten tuuli saa niitä muotoilla mieleisekseen. Olen yleensäkin tekemässä töitä, en miettimässä miltä näytän. Jos jonkun mielestä näytän rähjääntyneeltä niin silloin sopii katsella muualle jos niin häiritsee.
Eräs naistuttavani esitti tämän kysymyksen miehille jotka jäi sitä toljottamaan ravintolassa.
kysymys miehelle.
Tiedätkö sinä miksi naiset meikkaavat?
?????
Vastaus miehelle.
Sinun on paljon helpompi katsella kuin ajatella.- ????????
Lady-Rahtari kirjoitti:
Ettäkö käyttäisin meikkiä töissä, hah! Sehä näyttäisi hyvältä kun viilettäisi maskarat poskilla vesisateessa kuormaa purkaessa. Hiukset saa olla hatun alla tai sitten tuuli saa niitä muotoilla mieleisekseen. Olen yleensäkin tekemässä töitä, en miettimässä miltä näytän. Jos jonkun mielestä näytän rähjääntyneeltä niin silloin sopii katsella muualle jos niin häiritsee.
lady-rahtarit miesrahtareitten kenttäpatjoja kun paikka passaa ja olis aikaa
- ilmailulehti...,
Siellä oli juttua kun 26v. nuori sievä aerobickaava ja ratsastava lentää Airbussia.
Kyllä että poijat kyllä teidän juttunne on kuin kansakoulupojilla.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417545
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 664210
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363103Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2313010Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452626Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262605- 322181
- 411966
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797