ällöttävin ruoka/ruuan tapainen

ilmaiseksi

Mitä ruokaa ette söisi ilmaiseksi ruokapaikassa/ravintolassa/kotona, vaikkei se maksaisi juuri mitään?

Allergioita ei tähän, niitähän meillä useilla on. Vastaan omalta osaltani myöhemmin.

106

3177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YökYök

      en syö, enkä sienikeittoa

      • minulle sellainen

        joka ei mene alas,,,,,,


      • inhoomas
        minulle sellainen kirjoitti:

        joka ei mene alas,,,,,,

        mutti on? Nimikin voi olla jo ällöttävä.

        Itte en syä maksalooraa enkä hernesoppaa ja sitte se klimppisoppa ja joku piimävelli on tosi yököttävä. Virolaisten ruoka on pahaa (ei ikinä enää sitä).


      • tätä
        inhoomas kirjoitti:

        mutti on? Nimikin voi olla jo ällöttävä.

        Itte en syä maksalooraa enkä hernesoppaa ja sitte se klimppisoppa ja joku piimävelli on tosi yököttävä. Virolaisten ruoka on pahaa (ei ikinä enää sitä).

        syövät, ja keitetään ohrajauhosta epämääräisen näköistä jankkia. En ole itse sieltä kotoisin mutta sukulaisia on siellä muttineen.


      • joka taas
        minulle sellainen kirjoitti:

        joka ei mene alas,,,,,,

        on lähes samaa, on voisilmän ja maidon kanssa ihan herkkua. Ihan miten asiaan suhtautuu.


      • aloittaja

        Kotonani tehtiin kahdenlaista limppisoppaa, toisessa oli lihaa enkä ikinä sitä syönyt, aivan järkyttävää kerran maistettuna.

        Toisessa sitä lihaa ei ollut ja vieläkin haluan sitä kun käyn kotiseudullani, tosin senkin voi valmistaa niin pilalle, että vain kohteliaisuuttani syön. Moni ei osaa enää valmistaa aitoa, minun lapsen suussani maistuvaa.


      • aloittaja
        minulle sellainen kirjoitti:

        joka ei mene alas,,,,,,

        oli lapsuuskotonani pilalle mennyttä pepua (siitä alempana). Mutissa ohrajauhot raakoja, pepussa pieninä "ryyneinä".

        Yritin aikoja sitten tehdä lapsilleni pepua parikin kertaa vaan muttia siitä tuli:(


      • ne taas
        aloittaja kirjoitti:

        oli lapsuuskotonani pilalle mennyttä pepua (siitä alempana). Mutissa ohrajauhot raakoja, pepussa pieninä "ryyneinä".

        Yritin aikoja sitten tehdä lapsilleni pepua parikin kertaa vaan muttia siitä tuli:(

        ovat melkein samoja. Mutissa taitaa olla vähän enemmän vettä. Ja toisaalta, niiden ero on vain paikkakuntakohtainen.


      • tykkäävä
        aloittaja kirjoitti:

        Kotonani tehtiin kahdenlaista limppisoppaa, toisessa oli lihaa enkä ikinä sitä syönyt, aivan järkyttävää kerran maistettuna.

        Toisessa sitä lihaa ei ollut ja vieläkin haluan sitä kun käyn kotiseudullani, tosin senkin voi valmistaa niin pilalle, että vain kohteliaisuuttani syön. Moni ei osaa enää valmistaa aitoa, minun lapsen suussani maistuvaa.

        Onhan klimpit ihan syötäviä. Niitä voi tehdä monenlaiseen liemeen. Itse tykkään niistä kaalisopassa, síis lihaa, kaalia ja klimppejä.
        Olen saanut myös maitoliemeen tehtyä klimppisoppaa ja vielä lihakeitossakin perunoiden kanssa.

        Mutta makunsa kullakin!


      • vitamannapuuro

        Ilmaiseksi mä en syö mitään jos mulla ei ole nälkä eikä ole pakko. Jos joku ihmeellinen pakkotilanne tulee, niin kai sillon funtsii miten päästä pakoon tai jotenki puolustautuu ja yrittää jemmata sen ruuan johki piiloon tai jotain. Ainoastaan sairaalassa voi olla pakko syödä jotain ällöä valkosta velliä jos menee johki kuvaukseen.

        Suomalaisessa ruokakulttuurissa on paljon käsittämättömyyksiä, esim tässä mun TOP 30:

        1. Helmipuuro
        2. Vitamannapuuro
        3. Appelsiinikeitto
        4. Ohravelli
        5. Kivikova jälkiuunileipä
        6. Veripalttu
        7. Lanttuloora
        8. Lipeäkala
        9. Silakkalaatikko johon on käytetty sitä sietämätöntä munamaitotytinää
        10. Lihakeitto, jossa on kengänpohjan kaltasia sitkeitä lihapaloja jotka möyhentää ainoastaan Mr. Irontooth.
        11. Puolukkahillo
        12. Sitkee lammaspaisti
        13. Useimmat näkkileivät
        14. Vetinen kinkkurulla
        15. Rullasyltty
        16. Leipäressu
        17. Ruispuuro
        18. Lammaskaali
        19. Kalapullat
        20. Täyskypsäks paistetut talouskyljykset
        21. Ryynimakkarat
        22. Tippaleivät
        23. Kauralima
        24. Savusilakat
        25. Savusilakkasalaatti
        26. Rosollin pilaava vaaleenpunanen vaahtopaska
        27. Raastelautanen
        28. Lohimedaljongit
        29. Kermainen porkkanaraastekeitto
        30. Pinaattikeitto
        28.


      • listassasi
        vitamannapuuro kirjoitti:

        Ilmaiseksi mä en syö mitään jos mulla ei ole nälkä eikä ole pakko. Jos joku ihmeellinen pakkotilanne tulee, niin kai sillon funtsii miten päästä pakoon tai jotenki puolustautuu ja yrittää jemmata sen ruuan johki piiloon tai jotain. Ainoastaan sairaalassa voi olla pakko syödä jotain ällöä valkosta velliä jos menee johki kuvaukseen.

        Suomalaisessa ruokakulttuurissa on paljon käsittämättömyyksiä, esim tässä mun TOP 30:

        1. Helmipuuro
        2. Vitamannapuuro
        3. Appelsiinikeitto
        4. Ohravelli
        5. Kivikova jälkiuunileipä
        6. Veripalttu
        7. Lanttuloora
        8. Lipeäkala
        9. Silakkalaatikko johon on käytetty sitä sietämätöntä munamaitotytinää
        10. Lihakeitto, jossa on kengänpohjan kaltasia sitkeitä lihapaloja jotka möyhentää ainoastaan Mr. Irontooth.
        11. Puolukkahillo
        12. Sitkee lammaspaisti
        13. Useimmat näkkileivät
        14. Vetinen kinkkurulla
        15. Rullasyltty
        16. Leipäressu
        17. Ruispuuro
        18. Lammaskaali
        19. Kalapullat
        20. Täyskypsäks paistetut talouskyljykset
        21. Ryynimakkarat
        22. Tippaleivät
        23. Kauralima
        24. Savusilakat
        25. Savusilakkasalaatti
        26. Rosollin pilaava vaaleenpunanen vaahtopaska
        27. Raastelautanen
        28. Lohimedaljongit
        29. Kermainen porkkanaraastekeitto
        30. Pinaattikeitto
        28.

        esimerkiksi ohraryynivelli ja jälkiuunileipä on mitä mainioin yhdistelmä - oikein perisuomalaista.On siinä listassa muitakin syömäkelpoisia ruokia, mutta makuasioista ei voi kiistellä, sanoin vain mielipiteeni.


      • Anskuliini
        joka taas kirjoitti:

        on lähes samaa, on voisilmän ja maidon kanssa ihan herkkua. Ihan miten asiaan suhtautuu.

        Äitini oli taitava tekemään pepua, siitä ei tullut ikinä muttia.
        Itse oon saanut aikaseksi vaan muttia ja sen herkullisuutta ei voi kehua...


      • itselläni
        Anskuliini kirjoitti:

        Äitini oli taitava tekemään pepua, siitä ei tullut ikinä muttia.
        Itse oon saanut aikaseksi vaan muttia ja sen herkullisuutta ei voi kehua...

        on kokemusta vain tuosta pepusta ( näin se vain taipuu ), niin voiko sitä muttia paistaa, kun jostain niin luin? Onko se mutti ihan tiivistä, pepuhan on ihan irtonaista?


      • vitamannapuuro
        listassasi kirjoitti:

        esimerkiksi ohraryynivelli ja jälkiuunileipä on mitä mainioin yhdistelmä - oikein perisuomalaista.On siinä listassa muitakin syömäkelpoisia ruokia, mutta makuasioista ei voi kiistellä, sanoin vain mielipiteeni.

        Kaikki on todellakin makuasioita, olinhan laittanu tohon sellasennkin monen mielestä suuren, tavanomasen herkun ku lohimedaljongit jotka mun mielestä nyt kerta kaikkiaan on aina pahanmakusia, tosin ei karmeudessa alkuunkaan jotain painajaismaisen helmipuuron luokkaa, loppua kohden toi mun lista muuttu "normaalimmaks", ei enää varsinaisia karmeuksia - nojaa, kylmähkö pinaattikeitto johon idioottimaisesti aina ängetään se yks iänikunen munanpuolikas nyt ei mikään ilon aihe ellei oo ollu 3 vrk syömättä.

        Yks syy minkä takia en syö jälkiuunileipää johtuu siitä että hampaani alko jossain vaiheessa lohkeilemaan eikä mulla oo varaa käydä alvariinsa hammaslääkärillä, en oo koskaan ymmärtäny miks leivän pitäis olla niin kauheen kovaa ja hankalasti syötävää.
        Jos susta ohravelli ja jälkiuunileipä on suuri herkku niin siihen mulla ei oo mitään sanomista, eikä kai kenelläkään pitäis olla mitään sanomista toisen mieltymyksiin tai siihen mitä toinen inhoaa.

        Mut hiukan mua ihmetyttää toi sun argumentti "onhan se perisuomalainen yhdistelmä". Niin onkin, mut tekeekö perisuomalaisuus ruuasta välttämättä herkullista? Mun mielestä ei.
        Yhtä vähän ku joku eksoottinen on välttämättä sen eksoottisuuden takia erityisen herkullista, myös ulkomailla ja etnisissä ravintoloissa voi saada eteensä jotain aivan karmeeta.


      • Anskuliini
        itselläni kirjoitti:

        on kokemusta vain tuosta pepusta ( näin se vain taipuu ), niin voiko sitä muttia paistaa, kun jostain niin luin? Onko se mutti ihan tiivistä, pepuhan on ihan irtonaista?

        on semmonen kostea raaka klöntti, ei sitä voi syödä.
        Tulee äitiä ikävä kun pepusta tuli puhe.


      • ei tosiaan
        Anskuliini kirjoitti:

        on semmonen kostea raaka klöntti, ei sitä voi syödä.
        Tulee äitiä ikävä kun pepusta tuli puhe.

        ole tullut tilaisuutta tavata tuota muttia. Mummu aina kesäaikaan, harvoin tosin, laittoi pepua. Toista, ainakin minulle herkkuruokaa, ihan oikeata "punaista herraa", kuten sanottiin, ei enää myöskään tahdo saada.

        Tuon meidän pepun tulkkaamiseen vieraalle kielelle tarvittaisiin kokenutta tulkkia.:))))


      • Anskuliini
        ei tosiaan kirjoitti:

        ole tullut tilaisuutta tavata tuota muttia. Mummu aina kesäaikaan, harvoin tosin, laittoi pepua. Toista, ainakin minulle herkkuruokaa, ihan oikeata "punaista herraa", kuten sanottiin, ei enää myöskään tahdo saada.

        Tuon meidän pepun tulkkaamiseen vieraalle kielelle tarvittaisiin kokenutta tulkkia.:))))

        ainakin juhlapyhien ja juhannuksen aikaan Kalajoella "punastaherraa" tarijolla.
        Olen taas pääsiäisenä menossa sinne ja löydän varmaan sitä torilta.
        Sekin on mun herkkua, osaisin keittää sitä itsekin mutta se vaatii niin pitkän keittoajan ettei oo aikaa istua kattilanvieressä niin pitkää aikaa.


      • erikoisasinntuntem..
        vitamannapuuro kirjoitti:

        Ilmaiseksi mä en syö mitään jos mulla ei ole nälkä eikä ole pakko. Jos joku ihmeellinen pakkotilanne tulee, niin kai sillon funtsii miten päästä pakoon tai jotenki puolustautuu ja yrittää jemmata sen ruuan johki piiloon tai jotain. Ainoastaan sairaalassa voi olla pakko syödä jotain ällöä valkosta velliä jos menee johki kuvaukseen.

        Suomalaisessa ruokakulttuurissa on paljon käsittämättömyyksiä, esim tässä mun TOP 30:

        1. Helmipuuro
        2. Vitamannapuuro
        3. Appelsiinikeitto
        4. Ohravelli
        5. Kivikova jälkiuunileipä
        6. Veripalttu
        7. Lanttuloora
        8. Lipeäkala
        9. Silakkalaatikko johon on käytetty sitä sietämätöntä munamaitotytinää
        10. Lihakeitto, jossa on kengänpohjan kaltasia sitkeitä lihapaloja jotka möyhentää ainoastaan Mr. Irontooth.
        11. Puolukkahillo
        12. Sitkee lammaspaisti
        13. Useimmat näkkileivät
        14. Vetinen kinkkurulla
        15. Rullasyltty
        16. Leipäressu
        17. Ruispuuro
        18. Lammaskaali
        19. Kalapullat
        20. Täyskypsäks paistetut talouskyljykset
        21. Ryynimakkarat
        22. Tippaleivät
        23. Kauralima
        24. Savusilakat
        25. Savusilakkasalaatti
        26. Rosollin pilaava vaaleenpunanen vaahtopaska
        27. Raastelautanen
        28. Lohimedaljongit
        29. Kermainen porkkanaraastekeitto
        30. Pinaattikeitto
        28.

        Vieläkö sinä elät vai joko olet kuollut nälkään


      • erikoisasinntuntem.. kirjoitti:

        Vieläkö sinä elät vai joko olet kuollut nälkään

        Tää uusi systeemi on siitä hyvä, että se kertoo heti kuka saatanan idiootti näitä vanhoja ketjuja ylös nostaa.


      • Yrjötysruoka
        vitamannapuuro kirjoitti:

        Ilmaiseksi mä en syö mitään jos mulla ei ole nälkä eikä ole pakko. Jos joku ihmeellinen pakkotilanne tulee, niin kai sillon funtsii miten päästä pakoon tai jotenki puolustautuu ja yrittää jemmata sen ruuan johki piiloon tai jotain. Ainoastaan sairaalassa voi olla pakko syödä jotain ällöä valkosta velliä jos menee johki kuvaukseen.

        Suomalaisessa ruokakulttuurissa on paljon käsittämättömyyksiä, esim tässä mun TOP 30:

        1. Helmipuuro
        2. Vitamannapuuro
        3. Appelsiinikeitto
        4. Ohravelli
        5. Kivikova jälkiuunileipä
        6. Veripalttu
        7. Lanttuloora
        8. Lipeäkala
        9. Silakkalaatikko johon on käytetty sitä sietämätöntä munamaitotytinää
        10. Lihakeitto, jossa on kengänpohjan kaltasia sitkeitä lihapaloja jotka möyhentää ainoastaan Mr. Irontooth.
        11. Puolukkahillo
        12. Sitkee lammaspaisti
        13. Useimmat näkkileivät
        14. Vetinen kinkkurulla
        15. Rullasyltty
        16. Leipäressu
        17. Ruispuuro
        18. Lammaskaali
        19. Kalapullat
        20. Täyskypsäks paistetut talouskyljykset
        21. Ryynimakkarat
        22. Tippaleivät
        23. Kauralima
        24. Savusilakat
        25. Savusilakkasalaatti
        26. Rosollin pilaava vaaleenpunanen vaahtopaska
        27. Raastelautanen
        28. Lohimedaljongit
        29. Kermainen porkkanaraastekeitto
        30. Pinaattikeitto
        28.

        Tosta luettelosta puuttui yks hirvitysruoka eli makaronivelli, jossa on löysäksi keitettyjä makaroneja maitovellissä. Kansakoulussa sanottiin siä matovelliksi ja löysiltä kastemadoilta ne makaronit suussa tuntuivatkin:/


    • mies_vm56

      en söisi maksalaatikkoa, etanoita, simpukoita, mustekalaa. Ja makuhan ei ratkaise, vaan ennakkoluulo, paitsi maksalaatikon kohdalla.

      • aloittaja

        En syö maksalaatikkoa, en mitään munuaisruokaa enkä yleensäkään eläinten sisäelimistä valmistettua.


    • kuokkamies

      ei oo pahempaa suuhun sattunu!

      • saatu perunallekin,

        mulla ei oo aavistustakaan mitä se rössy on.
        Varmaan pilattu hyvä peruna jotenki ällöttävään muotoon ja makuun.
        Taitaa olla joku oululaisten perinneruoka ja oliko siinä verta mukana, joku hämärä muistikuva mulla.


      • kuokkamies
        saatu perunallekin, kirjoitti:

        mulla ei oo aavistustakaan mitä se rössy on.
        Varmaan pilattu hyvä peruna jotenki ällöttävään muotoon ja makuun.
        Taitaa olla joku oululaisten perinneruoka ja oliko siinä verta mukana, joku hämärä muistikuva mulla.

        väänetty pottukeittoa ja höystetty läskinpaloilla. Ja on niin oululaista, että!


      • aloittaja
        kuokkamies kirjoitti:

        väänetty pottukeittoa ja höystetty läskinpaloilla. Ja on niin oululaista, että!

        En syö mitään veriruokia, en verilettuja, en veripalttua.

        Jossakin syömässäni ruuassa on varmasti verta (makkarassa).


      • on taas

        asennekysymys, tai sitten on ollut huono kokki.


    • Sinimarjanen

      En söisi mistään hinnasta.:))

      • ei mikään tyttö enää

        sit tota vasikkaa tai porsasta tai tipuja eli broileria. Paitti jos ne saaneet elää onnelisen elämän:0)


      • aloittaja

        Marsu on lemmikkieläin, vain hullu söisi sen lihaa. Samaan syssyyn menevät muutkin lemmikit!


      • Kimberlina

        Perussa ja Boliviassa marsu on perinneruokaa, niit valmistetaan oikee arvostetuissa ravintoloissa. Paistetaan parillalla ja maustetaan monipuolisesti, se on ihan samanlaista lihaa ku monen muunki otuksen, esim sian tai kanan tai lampaan etc.

        Näin olen kuullu, en oo ite syöny.


      • Sinimarjanen
        aloittaja kirjoitti:

        Marsu on lemmikkieläin, vain hullu söisi sen lihaa. Samaan syssyyn menevät muutkin lemmikit!

        Se juhlaruoka esim. Ecvadorissa.


      • Anonyymi
        ei mikään tyttö enää kirjoitti:

        sit tota vasikkaa tai porsasta tai tipuja eli broileria. Paitti jos ne saaneet elää onnelisen elämän:0)

        Eikös ole paljon julmempaa syödä se onnelista elämää viettänyt sika kuin onneton sika, jolle kuolema on ollut vain helpous?


    • jpntar

      Tai etanoita...yöks..:/

      • aloittaja

        ei tajutilassa ollessani:)


    • en söisi

      En söisi enkä tarjoaisi pahimmalle vihamiehellenikään..enkä -naiselle

      • N vm.-54

        Hyi, veripalttua tarjottiin koulussa valkokastikkeen ja perunoiden kanssa. Voi että oli pahaa! Kotona söimme veriohukaisia aina sokerin kanssa-veriletut on hyviä ja tosi terveellisiä!


      • Baile_Atha_Cliath

        lisäksi tarjotaan puolalaista verisoppaa ja "möykky"-makkaraa... niin...


      • aloittaja

        En ole moiseen "tutustunut" eli en ole varmaankaan pahin vihollisesi ;-)


      • aloittaja
        N vm.-54 kirjoitti:

        Hyi, veripalttua tarjottiin koulussa valkokastikkeen ja perunoiden kanssa. Voi että oli pahaa! Kotona söimme veriohukaisia aina sokerin kanssa-veriletut on hyviä ja tosi terveellisiä!

        "Syötin" sitä lapsilleni kun asuimme Ruotsissa, siellähän se on lähes ilmaista. Lapset tykkäsivät ja saivat rautaa, minä "söinmuka" yäk!


    • haggistä, grillattua utaretta tai härän kiveksiä....

      T. Palomainen

      • mies_vm56

        siihen samaan sarjaan, mitä itse en söisi. Mutta silti on myönnettävä, että hyvää voisi olla, jos luulisi sen olevan ihan normaalia lihaa. Pitää vain toivoa, että jos joskus moista "syötäväksi kelpaamatonta" tulisi suuhunsa laitettua, niin kukaan ei kertoisi mitä tuli syötyä.


      • aloittaja

        Kirjoitit tosi oksettavista ruuista, onkohan niitä kaikkia edes olemassakaan. Vain kohteliaisuuttani syön elukoitten sisäelimiä ja jos joku sanoisi, että maistele tätä aivoa niin saisi tuoda vesivadin viereeni. Nyt jo oksettaa.


      • aloittaja kirjoitti:

        Kirjoitit tosi oksettavista ruuista, onkohan niitä kaikkia edes olemassakaan. Vain kohteliaisuuttani syön elukoitten sisäelimiä ja jos joku sanoisi, että maistele tätä aivoa niin saisi tuoda vesivadin viereeni. Nyt jo oksettaa.

        mun anoppi aikoinaan mulle niitä tarjoili ;)

        Terveisin,
        palomainen


    • oli...

      koulussa pakko syödä lautanen tyhjäksi.
      Miltä mahtoi eräästä pojasta tuntua kun vieruskaveri aivasti ja samalla vihreä räkälontti läsähti tuon pojan kaurapuuroon, poka hämmenti puuron sekaisin ja söi kaiken.

      • tohon toiseenkin ällöttävään kysymykseen...
        Palomainen (ei terveisin)


      • pakko syödä

        kaikki kouluruokailussa mikä annettiin. Itselläni on karsee muisto hernesopasta. Mua vastapäätä istui aina sellanen räkänokkanen poika ja sitte kerran kun oli sitä hernesoppaa ruokana, niin tää poika oksensi sen sopan siihen lautasellens ja söi sen sopan uudestaan kumminki. Sen jälkeen en oo hernesoppaa syöny, enkä syö. Hajukin äklöttää.


      • kuhahäntä
        pakko syödä kirjoitti:

        kaikki kouluruokailussa mikä annettiin. Itselläni on karsee muisto hernesopasta. Mua vastapäätä istui aina sellanen räkänokkanen poika ja sitte kerran kun oli sitä hernesoppaa ruokana, niin tää poika oksensi sen sopan siihen lautasellens ja söi sen sopan uudestaan kumminki. Sen jälkeen en oo hernesoppaa syöny, enkä syö. Hajukin äklöttää.

        maitoa meinaan. YÄK!

        Mut jossei muuta koulussa opittu, niin ainakin juomaan! KIPPIS!


      • aloittaja
        kuhahäntä kirjoitti:

        maitoa meinaan. YÄK!

        Mut jossei muuta koulussa opittu, niin ainakin juomaan! KIPPIS!

        koulussa oli todella PAKKO syödä kaikki. Eräs tyttö oksensi sekä hernekeiton että kaurapuuron.

        vasta aikuisena olen pystynyt noita syömään. Maito meillä piti tuoda kotoa pullossa ja minä sain ikuisen maitokammon, en juo sitä ikinä, onneksi piimä menee kurkusta alas.


    • hukkeli

      paistettuna tai makkarakuppeja tai makkarakastiketta. Paitsi jos tarjotaan käteisenä 1,000 euroa yhdestä annoksesta.

      • aloittaja

        Köyhä saa eurolla makkarapakkauksen tai nakkipaketin ja sillä ruokkii pottujen lisänä isonkin perheen. En pidä siitä, että ruokien hintoja vertaillaan kun itsellä on varaa ostaa vaikkapa paahtopaistia 25/kg.

        En minäkään söisi halvalla jos käteisenä annettaisiin euro ilmaiseksi kun suostun makkaraa syömään.


    • Kutv M

      Kyrön makkaraa ei kovin mieli tee.
      Aikanaan oli suosittu makkara ja sisälsi mitä erikoisimpia yhdistelmiä.
      Joitakin vuosia sitten valmisti joku paja sitä
      kauppahalliin myyntiin.Ostin palan maku muistoksi
      ents ajoilta.Syömätä jäi siitä suurin osa.
      Oli se niin erikoisen makuinen.:)

      • Pirre*

        rasvainen, - se rasva jäi jotenkin kitalakeen kiinni :/

        Miten lie valtimoiden seinämissä se tönkkö rasva..:/


      • Kutv M
        Pirre* kirjoitti:

        rasvainen, - se rasva jäi jotenkin kitalakeen kiinni :/

        Miten lie valtimoiden seinämissä se tönkkö rasva..:/

        Harmailla aivosoluillani,kun olin naapurissa heinätöissä.
        Evääksi oli pellolle tuotu makkaraa ja leipää.
        Kun alettiin leikkaa pötkystä siivuja niin sieltä
        paljastu sian sorkan kynsi.
        Jotensakkii ei sen jälkeen ollu oikein nälkä.:)


      • Pirre*
        Kutv M kirjoitti:

        Harmailla aivosoluillani,kun olin naapurissa heinätöissä.
        Evääksi oli pellolle tuotu makkaraa ja leipää.
        Kun alettiin leikkaa pötkystä siivuja niin sieltä
        paljastu sian sorkan kynsi.
        Jotensakkii ei sen jälkeen ollu oikein nälkä.:)

        no ei varmasti ollu..hyi olkoon. :/


      • aloittaja
        Pirre* kirjoitti:

        no ei varmasti ollu..hyi olkoon. :/

        Syön kyllä makkararuokaa 1-2 kertaa/kk eikä se pahalta maistu kun mukana on vihanneksia ja pottuja.


      • Pirre*
        aloittaja kirjoitti:

        Syön kyllä makkararuokaa 1-2 kertaa/kk eikä se pahalta maistu kun mukana on vihanneksia ja pottuja.

        nykyiset makkarat ihan hyviä, syödään meilläkin makkararuokia, vain se Kyrönmakkara oli kamalaa, enkä mie erikoisemmin tykkää ryynimakkaroistakaan, ovat niin rasvasia.


      • jpntar
        Pirre* kirjoitti:

        nykyiset makkarat ihan hyviä, syödään meilläkin makkararuokia, vain se Kyrönmakkara oli kamalaa, enkä mie erikoisemmin tykkää ryynimakkaroistakaan, ovat niin rasvasia.

        Musta makkara sitä ryynimakkaraa juuri? Eikö ole ruokaisampaa? Minä en itse makkarasta muuten kuin takassa...:)..nami.


      • Pirre*
        jpntar kirjoitti:

        Musta makkara sitä ryynimakkaraa juuri? Eikö ole ruokaisampaa? Minä en itse makkarasta muuten kuin takassa...:)..nami.

        on muuten samanlaista makkaraa, kuin grillimakkara, mutta sisältää ohraryynejä, ja ilmeisesti on tehty rasvaisesta lihasta, ovat niin tympeän "ruokaisia".

        Tiedän minä sen mustan makkarankin, ja mielestäni se on ihan hyvää.

        Grillikausi pitänee avata vappuna, jos vaan sää sallii. :)

        Meillä ei makkaraa paisteta oikeastaan koskaan takassa, sitten kesäisin grilli katoksessa kylläkin; alkukesästä aika paljon kunnes siihenkin herkkuun kyllästyypi.


      • jääkaapissani
        Pirre* kirjoitti:

        on muuten samanlaista makkaraa, kuin grillimakkara, mutta sisältää ohraryynejä, ja ilmeisesti on tehty rasvaisesta lihasta, ovat niin tympeän "ruokaisia".

        Tiedän minä sen mustan makkarankin, ja mielestäni se on ihan hyvää.

        Grillikausi pitänee avata vappuna, jos vaan sää sallii. :)

        Meillä ei makkaraa paisteta oikeastaan koskaan takassa, sitten kesäisin grilli katoksessa kylläkin; alkukesästä aika paljon kunnes siihenkin herkkuun kyllästyypi.

        olevien makkaroiden rasvaprosentit

        Aitonakki 27%
        Bratwursti 20%
        Palviryynäri 15,5 %

        joten ei niinkään rasvaista, varsinkin kun tekee viillot ja paistaa rauhallisesti, niin puolet rasvasta tirisee pois.


      • Pirre*
        jääkaapissani kirjoitti:

        olevien makkaroiden rasvaprosentit

        Aitonakki 27%
        Bratwursti 20%
        Palviryynäri 15,5 %

        joten ei niinkään rasvaista, varsinkin kun tekee viillot ja paistaa rauhallisesti, niin puolet rasvasta tirisee pois.

        ollaankohan me samassa ryynärissäkään :)

        Ei ryynärin etiketeissä ainakaan lue
        palvi -sanaa..vain "Ryynimakkara", - olisikohan makkara tuotteissakin eri paikkakuntien erikoisuuksia?


      • Pirre*
        jääkaapissani kirjoitti:

        olevien makkaroiden rasvaprosentit

        Aitonakki 27%
        Bratwursti 20%
        Palviryynäri 15,5 %

        joten ei niinkään rasvaista, varsinkin kun tekee viillot ja paistaa rauhallisesti, niin puolet rasvasta tirisee pois.

        on julumetusti rasvaa, ja niitä mie napsin joskus niistä ruokaa tehessäni kylmänä :/


      • ryynäripaketissa lukee
        Pirre* kirjoitti:

        ollaankohan me samassa ryynärissäkään :)

        Ei ryynärin etiketeissä ainakaan lue
        palvi -sanaa..vain "Ryynimakkara", - olisikohan makkara tuotteissakin eri paikkakuntien erikoisuuksia?

        palvi ja on hyvää.


    • mimiliisa

      No minulla tökkii pahasti,,, siis en syö todellakaan,ostereita ja pässin kiveksiä.

    • Satunnainen matkailija

      Saudi-Arabiassa kylään jos ette tykkää lampaan silmästä. Siellä nimittäin on pöydässä kokonainen lampaan pää ja on kohteliasta, että vieras ottaa siitä päästä silmän ja syö sen.. (oksennus) !!

    • katsoo'

      amerikkalaista elokuvaa, yleensä juuri aterian hetkellä puhelin soi, ja päähenkilö jättää ruuan lautaselleen.

      Kun katsoo ohjelmaa Afrikasta, siellä ruokaa kunnioitetaan, syödään mitä saadaan.

      Kun on varaa, on varaa valittaa.

    • Moose..

      on hirvenliha. Sitä on meijän huushollissa tarjolla monessa muodossa vähintäänkin 4 kertaa viikossa. Keittona, paistina, kokolihapihvinä, jauhelikastikkeena, jauhelihapihvinä, murekkeena, kokonaisena paistina, kuivalihavellinä ja vaikka minä muuna höystönä. Sisä- tai ulkofileepihvit yököttää sunnuntaisin eniten.

      Voi kun saisi suomalaista sikaa joskus, tai makarooni laatikkoa.

      • sitte olla isot

        pakastimet, jos sitä hirvee vielä on jäljellä. Eikös se hirvenkaato lopu joskus joulukuussa vai harrastetaanko teillä salakaatoa?

        Kyl hirvipaisti on joskus hyvää, mut en kyl söisi ihan noin usein.

        Voi kun sais suomal.., mikset mene kauppaan ja osta vaikka sitä sikaa itsellesi joskus? Onhan niitä valmiita annoksia myynnissä. Makaroonilootaa on eineksinä, siis valmiina. Ei kait sulla mikään ostosreissukielto ole, aikusella ihmisellä, häh?


      • Pirre*

        mutta vaihettaan päikkäin, - eilen ostettiin puolikas sika, tuo sie sitä hirveetä niin mie annan sen porsaan. :)


      • ne sanoivat

        entiset piiatkin, että saisipa joskus silakkaa, eikä aina vaan tuota lohta. On jo kerrottu täällä ennenkin.

        Jos kaviaari olisi halpaa, kuka sitä haluaisi syödä?


      • Moose..

        enkä kehu, mutta liika on liikaa mitä tahansa. Yritin myydäkin sitä lihaa syksyllä, mutta eipä noita ostajia paljon ollut. 50kg sain kaupattua ja toinen mokoma ainakin olis ollut tarjolla valmiita paisteja ja jauhelihaa pakattuna sopiviin annoksiin.

        Pitänee purkittaa loput pakasteesta että säilyvät.


      • Pirre*
        Moose.. kirjoitti:

        enkä kehu, mutta liika on liikaa mitä tahansa. Yritin myydäkin sitä lihaa syksyllä, mutta eipä noita ostajia paljon ollut. 50kg sain kaupattua ja toinen mokoma ainakin olis ollut tarjolla valmiita paisteja ja jauhelihaa pakattuna sopiviin annoksiin.

        Pitänee purkittaa loput pakasteesta että säilyvät.

        otatte hirvenliha kilosta?

        Täällä on sellainen buumi, ettei hirvenlihaa taho saaha ostettua mistään ja me tykättäisiin siitä mahottomasti.


      • Alicia-vain
        ne sanoivat kirjoitti:

        entiset piiatkin, että saisipa joskus silakkaa, eikä aina vaan tuota lohta. On jo kerrottu täällä ennenkin.

        Jos kaviaari olisi halpaa, kuka sitä haluaisi syödä?

        Musta kaviaari on ihan hyvää, muttei mun mielestä mitenkään niin hirveen ihmeellistä. Ja musta kaviaarihan on sammen mätiä, ei sen kummempaa. Niillä alueilla joilla valtavan isoja sampikaloja kalastetaan esim Kaspian meren molemmin puolin, varsinkin Venäjällä, ei muuten sitä kaviaaria (ikraa) arvosteta lainkaan yhtä paljon ku niitä itse kaloja.

        Ja siian ja lohen punainen mäti on kyllä maun puolesta yhtä hyvä tai parempaaki ku musta mäti eli kaviaari, ja aika edullista. Paljonhan niitä ostetaan. Toi mustan mädin eli ns. kaviaarin maine on sarjassamme vähän niinku myyttejä.


    • ihan varmasti

      kesäkeitto ja tilliliha.Kiitos kysymästä!

      • lihakeitto

        johan lisättiin kauraryynejä.Lapsena olin aina kauhuissani, kun jouduin isoäidin luo. Niin paljon pelkäsin tuota lihakeittoa. Isoäiti kuoli kun olin 9v, muita hänen laittamia ruokia ei ole jäänyt mieleen, joten olivat varmaan syötäväksi kelpaavia. Olen melkein kaikki ruokainen, ehkä veriletut jäävät syömättä.


      • masa harina

        Monet inhoo kesäkeittoa koska on saanu vääränlaista kesäkeittoa aina.

        Kesäkeitto menee pilalle jos tekee seuraavat mokat:

        - valmistaa sen muista ku kesä- tai varhaisvihanneksista
        - käyttää keittoon talviperunoita, erityisesti liian jauhosia tai "kumiperunoita" tai sellasia joissa huono kuori (tyypillistä entisaikain laitoskesäkeitoille)
        - käyttää ryppysiä ja kovia pakasteherneitä
        - keittää kukkakaalia liian kauan jollon mössöytyny kukkakaali "suurustaa" keiton mikä ei oo alkuperänen tarkotus
        - ei laita keittoon tarpeeks suolaa
        - käyttää keittoon margariinia voin sijasta

        Hyvää tulee kesäkeitosta kun:

        - laittaa siihen uusia perunoita, varhaisporkkanoita, ehkä leikkopapuja
        - kukkakaali kypsytetään melkein al dente
        - herneinä käytetään mieluiten pieniä purkkiherneitä (petit pois), tai tuoreita
        - keitto suurustetaan varovasti vähällä määrällä vehnäjauhoja
        - keittoon lisätään reilusti suolaa, ei kuitenkaan liikaa
        - keittoon lisätään VOITA, ei margariinia

        Monet laitto entisaikoina tässä about 30 vuotta sitte keiton päälle isoja siivuja kotimaisia kesätomaatteja. Ahh!, ihanaa!


      • "puhut"
        masa harina kirjoitti:

        Monet inhoo kesäkeittoa koska on saanu vääränlaista kesäkeittoa aina.

        Kesäkeitto menee pilalle jos tekee seuraavat mokat:

        - valmistaa sen muista ku kesä- tai varhaisvihanneksista
        - käyttää keittoon talviperunoita, erityisesti liian jauhosia tai "kumiperunoita" tai sellasia joissa huono kuori (tyypillistä entisaikain laitoskesäkeitoille)
        - käyttää ryppysiä ja kovia pakasteherneitä
        - keittää kukkakaalia liian kauan jollon mössöytyny kukkakaali "suurustaa" keiton mikä ei oo alkuperänen tarkotus
        - ei laita keittoon tarpeeks suolaa
        - käyttää keittoon margariinia voin sijasta

        Hyvää tulee kesäkeitosta kun:

        - laittaa siihen uusia perunoita, varhaisporkkanoita, ehkä leikkopapuja
        - kukkakaali kypsytetään melkein al dente
        - herneinä käytetään mieluiten pieniä purkkiherneitä (petit pois), tai tuoreita
        - keitto suurustetaan varovasti vähällä määrällä vehnäjauhoja
        - keittoon lisätään reilusti suolaa, ei kuitenkaan liikaa
        - keittoon lisätään VOITA, ei margariinia

        Monet laitto entisaikoina tässä about 30 vuotta sitte keiton päälle isoja siivuja kotimaisia kesätomaatteja. Ahh!, ihanaa!

        En valmista kesäkeittoa juuri sinun tapaasi, mutta melkein. Ainakin lapseni vielä nyt aikuisinakin ovat kyselleet "reseptiä", ei sitä ole, vain, ettei saa liikaa kiehuttaa ja maustaa voi oman maun mukaan.


    • jussufi

      Tarttu suu ja hammas. Maistu jalkahiki.

    • Anskuliini

      oo vielä tähän päivään mennessä tullut ruokaa jota en söisi, muulloin ku raskausaikana, silloin en oo voinu sietää sianlihan hajua ja makua. Yrjö on ollut herkässä.

      • Pirre*

        ihan sama, mutta vain keskimmäistä tyttöämme odottaissa, jäi läskisoosit tekemätik, teki niin pahhaa se käry.


    • ruoka-aine

      on lampaanliha, sitä jalkahielle maistuvaa ja haisevaa oksettavaa lihaa en suuhuni laita. Yhden ainoan kerran vahiongossa suuhuni laitoin ja kuinka ollakkaan, oksennus lensi.

      • Kutv M

        Eräästä kauppahallista saa siten tosi maukasta paistettua lampaanviulua.
        Uskosin että maistuis sullekkin.:)

        Huonosti tai huolimattomasti käsitelty ja valmistettu lampaan paisti
        ei ole kyllä maailman parasta herkkua,sekin on tullut koettua.

        Tuolla kaupan altaassa valmiiksi paloiteltu ja pakattu,
        puoli raaka paisti on ....(näyttää peukkua alaspäin)


      • mies_vm56
        Kutv M kirjoitti:

        Eräästä kauppahallista saa siten tosi maukasta paistettua lampaanviulua.
        Uskosin että maistuis sullekkin.:)

        Huonosti tai huolimattomasti käsitelty ja valmistettu lampaan paisti
        ei ole kyllä maailman parasta herkkua,sekin on tullut koettua.

        Tuolla kaupan altaassa valmiiksi paloiteltu ja pakattu,
        puoli raaka paisti on ....(näyttää peukkua alaspäin)

        ihminen kun tahtoo olla semmonen, että ensimmäisen kokemuksen jostain lajista ollessa huono, toista ei hyvin äkkiä tule. Itsekkin joskus ensimmäisen kerran kun söin kalkkunaa ja se oli semmosta kuivakkaa eikä erityisen hyvän makuista. Vihdoin viime jouluksi taivuin ottamaan kinkun kaveriksi kalkkunan ja sepäs olikin hyvää ja hupeni kinkkua nopeammin. Ensi jouluna ei taida kinkkua ollakkaan meikäläisen pöydässä.
        Kyllähän se määmääpaistikin ihan syötäväksi kelpaavaa on.


      • Kutv M
        mies_vm56 kirjoitti:

        ihminen kun tahtoo olla semmonen, että ensimmäisen kokemuksen jostain lajista ollessa huono, toista ei hyvin äkkiä tule. Itsekkin joskus ensimmäisen kerran kun söin kalkkunaa ja se oli semmosta kuivakkaa eikä erityisen hyvän makuista. Vihdoin viime jouluksi taivuin ottamaan kinkun kaveriksi kalkkunan ja sepäs olikin hyvää ja hupeni kinkkua nopeammin. Ensi jouluna ei taida kinkkua ollakkaan meikäläisen pöydässä.
        Kyllähän se määmääpaistikin ihan syötäväksi kelpaavaa on.

        Meikälläkin kun 70:) luvulla söin eräässä ruoka kuppilassa erikoisen makuista kalkkuna paistia.
        Vierähti yli 20:ä vuotta ennen kuin suostuin maistamaan uudestaan.
        Nykyään kalkkuna rulla tai file kuuluu melkein viikottaiseen ruoka listaan.
        Vain erään *W*almistajan rullaatia en enää osta,poikkeaa maultaan ja väriltään muista.


      • vaatimattomasta

        mielestäni on aika arveluttavaa moittia ruokaa, jota kerran eläissään on uskaltautunut edes maistamaan.

        Sehän voi suurella syyllä olla ihan väärin valmistettua, pilaantuneesta aineesta valmistettua yms.

        Miksi kieltää itseltään makunautintoja, vain yhden negatiivisen poikkeuksen takia?


    • Callos.
      Kerran ravintolassa tietämättäni ja toisen kerran kotona vahingossa.

      Kaikki muu maksamani on mennyt.
      Tarjotuissa olen tehnyt valintaa mutta muilla perusteilla.

    • ://

      Joko olet neljässä = 4 vuodessa opetellut aikuisen ihmisen tavoille = syömään, mitä nokkasi alle annetaan. Itse olet tosi ällöttäviä, minun mielestäni.

      Mikään ei ole iljettävämpää, kuin aikuisten höpinät ällöttäviksi ruo'ista.

    • typerykset??????

      Ruoka on elimistön polttoaine , jos sitä tarvitsee niin on pakko syödä .
      Huvikseni en syö koskaan .

    • olet sitä mitä syöt

      Joulupöydät jätän yleensä aina väliin, vaikka ne olisivat ilmaisia. Lanttulaatikko, imelä perunamuusi, sianliha, äkkimakeat kiisselit yms ovat mielestäni ihan kamalaa mössöruokaa. Rosollia syön, kunhan siihen ei ole laitettu kermavaahtoa. Joulutortunkin saattaisin kohteliaisuudesta syödä, edellyttäen, ettei sitä ole tärvelty tomusokerikoristelulla. Joulupiparitkin ovat aika kauheita.

      Kamalia ruokia on tietty muitakin, mutta jostain syystä joulumössöjä pidetään mukamas herkkuina. Muista hirvityksistä mainittakoon sisäelimet, veriruuat ja limaiset viljapuurot.

      • :/

        Ihanaa elää hyvinvointivaltiossa, jossa on varaa valittaa ruo'asta.
        Ja kammeta sitä valtavasti kaatopaikoille.


      • tri kulinaristi
        :/ kirjoitti:

        Ihanaa elää hyvinvointivaltiossa, jossa on varaa valittaa ruo'asta.
        Ja kammeta sitä valtavasti kaatopaikoille.

        Yäk, lihapiirakat, siis ne joita saa kaupasta ison pakkauksen eurolla tai parilla.
        Yleensäkin kaikki äijäruuat ovat inhokkaja. kuten esim makkaraperunat jossain ABC:llä


      • olet sitä mitä syöt
        :/ kirjoitti:

        Ihanaa elää hyvinvointivaltiossa, jossa on varaa valittaa ruo'asta.
        Ja kammeta sitä valtavasti kaatopaikoille.

        Edullista, maukasta ja ekologistakin ruokaakin on saatavilla, eikä niitä tarvitse kaatopaikalle viedä. Maapallon ravintovarat riittävät paremmin, jos niitä ei kierrätetä sikojen kautta, ja kuka käskee pilaamaan ruuan maun imellyttämällä tai sokerilla?


      • olet sitä mitä syöt
        tri kulinaristi kirjoitti:

        Yäk, lihapiirakat, siis ne joita saa kaupasta ison pakkauksen eurolla tai parilla.
        Yleensäkin kaikki äijäruuat ovat inhokkaja. kuten esim makkaraperunat jossain ABC:llä

        Täysin samaa mieltä. Niiden hajukin jo kuvottaa!


      • ?+++++++++?
        olet sitä mitä syöt kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Niiden hajukin jo kuvottaa!

        Onko niitä sitten pakko syödä? Tukkiiko joku niitä suuhunne ihan väkisin?
        Itsellä ei tulisi mieleenkään niitä ostaa.


    • -tiina

      kananmunia ruotoista kalaa rasvaista lihaa oikeestaan kaikki muu menee alas ainakin pystyn maistamaan.

    • Steffo

      Lipeäkala

    • Aladoopia.. siis jotain sianpääsylttyä vai mitä se olikaan ;)

      • tytinää....

        Aladobi ei ole sianpääsylttyä.
        Tehdään lihasta, mutta ei ylä- eikä alapäästä.


      • tytinää.... kirjoitti:

        Aladobi ei ole sianpääsylttyä.
        Tehdään lihasta, mutta ei ylä- eikä alapäästä.

        Kyllä mä jättäisin mielellään molemmat väliin.. vois olla eri asia, jos liha yleensäkin kuuluis suosikkiruokiin.


      • tytinää....
        Sibone kirjoitti:

        Kyllä mä jättäisin mielellään molemmat väliin.. vois olla eri asia, jos liha yleensäkin kuuluis suosikkiruokiin.

        Lapsena mummun kanssa käytiin kauppahallissa. Ostettiin sylttyjä, ne oli keitettyä maksaa, munuaista, muutakin, en enää muista.
        Lisäksi tytinää, eli aladobia, se oli aika hyvää, lihaa kuin jossain kiiltävässä massassa.


      • tytinää.... kirjoitti:

        Lapsena mummun kanssa käytiin kauppahallissa. Ostettiin sylttyjä, ne oli keitettyä maksaa, munuaista, muutakin, en enää muista.
        Lisäksi tytinää, eli aladobia, se oli aika hyvää, lihaa kuin jossain kiiltävässä massassa.

        Sori, en tiedä oonko vahingoissa laittanu ton miikan tuohon sun edelliseen kommenttiin. Ottaisin pois jos saisin :)
        Mä oon penskana nähny, kun tehdään sianpääsylttyä, ja mieltäny sen aina tuohon hyllyvään lihatiskeillä myytävään aladobiin.
        Nuo ennakkoluulot..


    • jäk

      Kuivalihakeittoa ja keuhkomuhennosta.

    • kärsiintynyt

      valkosipuli ruoka ei varmaan haittaa syöjää joka pitää siitä mutta joka ei pidä saa kärsiä.

    • Anonyymi

      Kesäkeitto. Rasvaisessa maitoliemessä lilluu sekavihanneksia, kukkakaalia ja pavunpalkopätkiä.

    • Anonyymi

      itse syön kaiken

    • Anonyymi

      moikka kaikki ja hernekeitto on pahaa

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe