paljonko lautaa kuusitukista

kaupunkilainen

Kuinka paljon lautaa saa sahattua kuusitukista?

14

16478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D-D

      • kiinnitti

        huomiota tuo lengon puun sahaus....

        tuosta jos mainitsee nuorelle metsätalousinssille (amk) kuitukasan vieressä, jonne katkottu tukkia ..
        se ei ymmärrä ollenkaan että lengosta puusta tulee sahatavaraa


      • D-D
        kiinnitti kirjoitti:

        huomiota tuo lengon puun sahaus....

        tuosta jos mainitsee nuorelle metsätalousinssille (amk) kuitukasan vieressä, jonne katkottu tukkia ..
        se ei ymmärrä ollenkaan että lengosta puusta tulee sahatavaraa

        Suursahojen vehkeet ja tavoitteet on viritetty aivan eri lähtökohdista kuin laatupuun mahdollisimman tarkka hyödyntäminen erikoispuunjalostuksen tarpeisiin.


    • pikkumatti

      pöllistä vähän, isosta pöllistä enemmän!

    • Neuvo......

      Likiarvoja seuraavasti.
      Mittaa tukin läpimitta keskeltä ja kuutio se lieriön kaavaa käyttäen.
      Sahatavaraa tulee hiukan yli puolet sen tilavuudesta. Tukki 0,4 m3 niin tulee 0,2-0,25 m3 sahatavaraa.
      Ja sitten taskulaskimen ja mitan kanssa laskemaan paljonko yhdessä sahatavarametrissä on kuutioita.

      Ja taas kerran jakolasku niin metrit on tiedossa.

      • sivullinen keskusteluun

        muuta en ymmärtänyt laskujasi.

        elikkäs paljonko tulisi lautaa 1 m3:n tukista,
        viiden tuuman lautana, siis juoksumetrejä?


      • Ojala
        sivullinen keskusteluun kirjoitti:

        muuta en ymmärtänyt laskujasi.

        elikkäs paljonko tulisi lautaa 1 m3:n tukista,
        viiden tuuman lautana, siis juoksumetrejä?

        Kuutiometri on päästä katsoen lautakasaa 1000x1000 mm.

        Laudat 125 mm leveitä > 8 kpl rinnakkain.

        Laudat 22 mm paksuja > 45 kpl päällekkäin.

        8 x 45 > 360 kpl laudanpäätä > metrin pituisina > kuutiometrissä siis 360 m lautaa.

        Kun saadaan kiintomotista tukkia sahattua n. 50 % lautoja, saadaan puoli kuutiometriä lautoja, eli 180 m. Käytännössä pikkuisen enemmän hyvistä tukeista, tarkalla sahurilla, ja vajaasärmäiset mukaanlukien.


      • renkinä
        Ojala kirjoitti:

        Kuutiometri on päästä katsoen lautakasaa 1000x1000 mm.

        Laudat 125 mm leveitä > 8 kpl rinnakkain.

        Laudat 22 mm paksuja > 45 kpl päällekkäin.

        8 x 45 > 360 kpl laudanpäätä > metrin pituisina > kuutiometrissä siis 360 m lautaa.

        Kun saadaan kiintomotista tukkia sahattua n. 50 % lautoja, saadaan puoli kuutiometriä lautoja, eli 180 m. Käytännössä pikkuisen enemmän hyvistä tukeista, tarkalla sahurilla, ja vajaasärmäiset mukaanlukien.

        Noinhan se suunnilleen menee, joillekkin vaan epäselvä pinomotti ja kiintomotti.
        Elikkä jos kiinto kuution tukkipuu pölkytetään metrin mittaiseksi pätkiksi ja laitetaan kasaan niin siinä on noin 1,5 pinomottia, kiintokuutio taas litramitta elikkä 1000 litraa ja saha tavara mitataan normaali kuutioina eli "motteina"


      • Taskulaskin käyttöön
        Ojala kirjoitti:

        Kuutiometri on päästä katsoen lautakasaa 1000x1000 mm.

        Laudat 125 mm leveitä > 8 kpl rinnakkain.

        Laudat 22 mm paksuja > 45 kpl päällekkäin.

        8 x 45 > 360 kpl laudanpäätä > metrin pituisina > kuutiometrissä siis 360 m lautaa.

        Kun saadaan kiintomotista tukkia sahattua n. 50 % lautoja, saadaan puoli kuutiometriä lautoja, eli 180 m. Käytännössä pikkuisen enemmän hyvistä tukeista, tarkalla sahurilla, ja vajaasärmäiset mukaanlukien.

        Ojala saa suurinpiirtein saman tuloksen vaikka käyttää hiukan eksoottista kaavaa.

        Itse laskin että siitä tulisi noin 0,55 m3 sahatavaraa ja yhdessä metrissä kyseistä lautaa on 0,00275 m3. Ja sillä laskukoneella selviää että lautaa tulee noin 200 m.

        Kuution tukkeja on harvassa mutta kuution runko on aika normaali sylentäyteinen.


      • Taskulaskin käyttöön kirjoitti:

        Ojala saa suurinpiirtein saman tuloksen vaikka käyttää hiukan eksoottista kaavaa.

        Itse laskin että siitä tulisi noin 0,55 m3 sahatavaraa ja yhdessä metrissä kyseistä lautaa on 0,00275 m3. Ja sillä laskukoneella selviää että lautaa tulee noin 200 m.

        Kuution tukkeja on harvassa mutta kuution runko on aika normaali sylentäyteinen.

        Noin paljoa. Siis jos esim.. sahataan 22*125mm lautaa niin saanto tippuu siihen 0,48-0,50m3. Mä olen sahannu tommosta kiinnon pölkkyä aika paljon nimenomaan laudaksi, siitä tulee täyssärmää n.170m. Mitä isompaa puuta sahataan laudaksi sitä enempi menee puruiksi, siksi saanto tippuu.


      • Kuka tässä täyssärmästä puhuna
        puupiä kirjoitti:

        Noin paljoa. Siis jos esim.. sahataan 22*125mm lautaa niin saanto tippuu siihen 0,48-0,50m3. Mä olen sahannu tommosta kiinnon pölkkyä aika paljon nimenomaan laudaksi, siitä tulee täyssärmää n.170m. Mitä isompaa puuta sahataan laudaksi sitä enempi menee puruiksi, siksi saanto tippuu.

        Ja lisäksi kolkyt metrii vajaakanttista.


      • päinkös se
        puupiä kirjoitti:

        Noin paljoa. Siis jos esim.. sahataan 22*125mm lautaa niin saanto tippuu siihen 0,48-0,50m3. Mä olen sahannu tommosta kiinnon pölkkyä aika paljon nimenomaan laudaksi, siitä tulee täyssärmää n.170m. Mitä isompaa puuta sahataan laudaksi sitä enempi menee puruiksi, siksi saanto tippuu.

        onkin. olen kuvitellut että ympyrä on paras tilavuus muoto (ei kun se onkin pallo).
        mutta olen kuvitellut että järeämmästä puusta saanto olisi prosentteina parempi kuin pienessä
        puussa, josta suurin osa meni vaalikanttisiin.
        hm? aina oppii uutta.


      • puruksi
        puupiä kirjoitti:

        Noin paljoa. Siis jos esim.. sahataan 22*125mm lautaa niin saanto tippuu siihen 0,48-0,50m3. Mä olen sahannu tommosta kiinnon pölkkyä aika paljon nimenomaan laudaksi, siitä tulee täyssärmää n.170m. Mitä isompaa puuta sahataan laudaksi sitä enempi menee puruiksi, siksi saanto tippuu.

        mene aina täysisärmäisen laudan sahauksessa saman verran puun koosta riippumatta. Neljältä kantilta se lauta on sahattu.
        Mutta muuten asiaa puhuit.


    • hogi

      Yleensä sahoilla pidetään hyvänä käyttösuhteena n. 0,4, eli kuutiosta tukkia saadaan noin 0,4 kuutiota sahatavaraa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe