Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Palovammainen

Kipa

Minulla on pahat palovammat vuonna 1973 sattuneesta kotitapaturmasta, olin tuolloin kolmevuotias. Minulla on paljon tarjolla vertaistuke henkilöille jotaka ovat polktaaneet itsensä. Elämä arpien kanssa nyky yhteiskunnassa on vaikeaa. Haluan auttaa sinua joka elät nyt kriittistä vaihetta. Itselläni on kolmannen asteen palovammoja koko selkä ja muu seutu. Useita leikkauksia ja ihonsiisroja on takana. Elämä erilaisena on ollut kasvattavaa ja antanut monen itkun lisäksi paljon. Ottakaa rohkeasti yhteyttä!

12

3436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonna.

      Mitä "kolmannen asteen palovamma" tarkoittaa käytännössä? Meneekö siinä tuntoaisti iholta?

      • Kipa

        Kolmannen asteen palovammassa iho ja ihonalaiskudos vahingoittuu lihaksistoa myöten. Hoitona on usein leikkaus eli ihonsiirrot, koska tuhoutunut kudos ei korjaudu ns. normaalisti. Ihon tuntehermot vahingoittuvat ja se voi olla pysyvä muutos niinkuin minulla on muutamassa kohdassa.
        Keväisin terveisin!


      • erkkinen.
        Kipa kirjoitti:

        Kolmannen asteen palovammassa iho ja ihonalaiskudos vahingoittuu lihaksistoa myöten. Hoitona on usein leikkaus eli ihonsiirrot, koska tuhoutunut kudos ei korjaudu ns. normaalisti. Ihon tuntehermot vahingoittuvat ja se voi olla pysyvä muutos niinkuin minulla on muutamassa kohdassa.
        Keväisin terveisin!

        Hei!
        Minä tapasin yhdeksänvuotiaana kesäleirillä miehen, jolla oli kasvot ja käsivarret (tai nämä osat hänen ihostaan näkyi) pahasti palaneet. Minua hävettää tunnustaa, mutta minua pelotti aika paljon. Tai voin vain kuvitella mistä sinusta tuntuu… Ihmiset voivat olla välillä hölmöjä…


      • kipa
        erkkinen. kirjoitti:

        Hei!
        Minä tapasin yhdeksänvuotiaana kesäleirillä miehen, jolla oli kasvot ja käsivarret (tai nämä osat hänen ihostaan näkyi) pahasti palaneet. Minua hävettää tunnustaa, mutta minua pelotti aika paljon. Tai voin vain kuvitella mistä sinusta tuntuu… Ihmiset voivat olla välillä hölmöjä…

        Voi kivoja kysymyksiä. Elän ihan tavallista elämää kasvoissani ei ole mitään arpia eikä muillakaan näkyvillä alueilla. Olen erityisen tyytyväinen itseeni ja pidän itseäni kauniina ja katsoessani peiliin näen onnellisen ihmisen. Kesäisin en ole koskaan tykännyt käydä uimarannoilla koska siellä kieltämättä tämä asia aina korostuu, samoin ihmisten kypsymättömyys kohdata pienintäkään erilaisuutta. Jossain vaiheeassa kesät oli minulle aina kriisejä, mutta nyt olen niin sinut itseni kanssa että asiat vaan menee omalla painollaan ja on kiva olla. Joskus joku poikakaveri sanoi mulle että et sinä olisi se ihminen mikä sinä nyt olet, jos sinulla ei olisi näitä arpia.
        Tätä juttua olen kovasti miettinyt ja se pitää kyllä paikkansa. Olen mennettänyt paljon mutta olen saanut paljon enemmän. Elän siis ihan tavallista elämää ja pikemminkin olen vielä eloisempi ja innostuneempi kaikesta ja ymmärrän enemmäm muita ihmisiä ja heidän ongelmiaan.
        Arvet joita minulla on palovammoista, eivät enään ole kipeitä viimeisimmät ihonsiirrot minulle tehtiin vuonna -93. Iho paikoin kiristää vasemmassa käsivarressa ja selässä, mutta muuta vaivaa minulla ei ole. Tuntoaisti näillä alueilla on tosiaan huonompi mutta ei se haittaa.

        Vertaistuki tarkoittaa sellaisen henkilön henkistä tukea, joka on kohdannut saman asian ja tietää, sekä tuntee täten läheisempää myötätuntoa henkilökohtaiseti ja pystyy paremmin tukemaan toista.

        Elämä ei tosiaan ole ulkonäöstä kiinni vaan muodotuu ihan kaikesta muusta. Onnea , iloa ja valoa sinun elämääsi ja kiitos kivoista sanoistasi.


      • jonna.
        Kipa kirjoitti:

        Kolmannen asteen palovammassa iho ja ihonalaiskudos vahingoittuu lihaksistoa myöten. Hoitona on usein leikkaus eli ihonsiirrot, koska tuhoutunut kudos ei korjaudu ns. normaalisti. Ihon tuntehermot vahingoittuvat ja se voi olla pysyvä muutos niinkuin minulla on muutamassa kohdassa.
        Keväisin terveisin!

        Ok. Kiitos selvennyksestä.

        Toivon sinulle myös hyvää kevättä (kaikesta huolimatta)!


    • blondi-72hki

      jaloissa toisen asteen palovammat.
      Tapahtui vuonna-03 eivätkä parane mutta en osaa kantaa niistä huolta vaan edelleen kehtaan esim uimassa käydä.
      En häpeä.
      Mulle tehtiin myös ihonsiirtoja ja sairaalassakin olin.
      Pyörätuoli ja kepit tulivat silloin ikävän tutuksi ja opin arvostamaan monia ns. päivänselviä asioita aivan toisella tavalla.

      • Kipa

        Hienosti sanottu, mietin pitkään kahta sanaa, en häpeä... oli hienosti ja selkeästi kuvattu se mitä muut ihmiset asettavat meidän elämäämme, häpeän tunnetta, sääliä ja epäluuloja.
        Minusta on tuntunut aika usein että olen erityisen rikas ihminen ja saanut elämäältä lahjan katsella eri perspektiiviistä tätä kaikkea ja ymmärtää enemmän.
        Ihania hetkiä rannalla ja lämmintä auringonvalon täyttämää kesää sinulle!


      • blondi-72hki
        Kipa kirjoitti:

        Hienosti sanottu, mietin pitkään kahta sanaa, en häpeä... oli hienosti ja selkeästi kuvattu se mitä muut ihmiset asettavat meidän elämäämme, häpeän tunnetta, sääliä ja epäluuloja.
        Minusta on tuntunut aika usein että olen erityisen rikas ihminen ja saanut elämäältä lahjan katsella eri perspektiiviistä tätä kaikkea ja ymmärtää enemmän.
        Ihania hetkiä rannalla ja lämmintä auringonvalon täyttämää kesää sinulle!

        Aluksi aika pitkään mietin etten enää uskalla mennä rannalle kun ajattelin hölmösti että kaikki tuijottaa tai että ihmisiä alkaa ällöttää ym typerää mutta lopulta päätin että minkäs mä tapaturmalle voin ja sitä ei voi enää peruuttaa,ikävä kyllä,joten lopetin pienoisen itsesäälini ja huomasin ettei kukaan reagoinut millään tavalla palovammoihini;O))


      • kipa
        blondi-72hki kirjoitti:

        Aluksi aika pitkään mietin etten enää uskalla mennä rannalle kun ajattelin hölmösti että kaikki tuijottaa tai että ihmisiä alkaa ällöttää ym typerää mutta lopulta päätin että minkäs mä tapaturmalle voin ja sitä ei voi enää peruuttaa,ikävä kyllä,joten lopetin pienoisen itsesäälini ja huomasin ettei kukaan reagoinut millään tavalla palovammoihini;O))

        Niin mäkin tein jo lapsena annoin kaikkien kattoa ja ihmetellä, sekä kerroin avoimesti mitä ne arvet on jne. Aikuisena (koska olen?) menin aina reippaasti kylpylöihin ja rannoille, ei yksi ihminen kato useinkaan kun kerran, eikä se mitään haittaa. Joskus oli kriisejä mullakin mutta henkinen kehitys on vienyt komean voiton kaikelta ns. kevytmieliseltä. Ihana ilma tänäänkin!!


      • blondi-72hki
        kipa kirjoitti:

        Niin mäkin tein jo lapsena annoin kaikkien kattoa ja ihmetellä, sekä kerroin avoimesti mitä ne arvet on jne. Aikuisena (koska olen?) menin aina reippaasti kylpylöihin ja rannoille, ei yksi ihminen kato useinkaan kun kerran, eikä se mitään haittaa. Joskus oli kriisejä mullakin mutta henkinen kehitys on vienyt komean voiton kaikelta ns. kevytmieliseltä. Ihana ilma tänäänkin!!

        ilma ja kaikkea hyvää sulle!
        Tsemppiä!!


    • yvonne-72

      Moi! Mullakin on laajat palovammat 70% kehosta ja kaikki on 3asteen vammoja. Ois kiva jutella, mut ei ihan näin julkisesti. Jos viittit niin voisit kirjoittaa mulle mun sähköpostiin! T: Yvonne

      • Anonyymi
        UUSI

        Viestiketjun aloittaja tässä vuosien takaa, törmäsin täällä omiin juttuihini 🤣 En vuonna 2007 ollut huomannut Yvonne sinun viestiäsi, mitä sinulle kuuluu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2025
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1365
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      73
      1260
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe