vaihdevuodet ja seksi

katosiko halut

Vaihdevuodet ja seksi tai seksittömyys. Olisin kiinnostunut kuulemaan teidän sisarten kokemuksista vaihdevuosien vaikutuksista seksuaaliseen halukkuuteen ja milloin erottisuus taas palasi elämäänne vai palasiko!
Ennen menopaussia olin varustettu aivan normaalein seksuaalisin tarpein. Parisuhde oli kunnossa ja eroottisuus toi mukavaa väriä elämään. No miten kävikään, tuli ajat kun rakastelun jälkeen ilmeni kirvelyä ja kipua, teki kipeää. Myöhemmin katosivat halut ja tarpeet kokonaan. Oletan eroottisuuden palaavan myöhemmin ennalleen tai ainakin jotakin sinnepäin. Aihe on tabu ja siitä ei juurikaan keskustella, joten minulla ole tietoa miten naiset asian kokevat. Olisi kiva kuulla millaisia kokemuksia teillä on.

16

4741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50vuotias

Minä olen lähes ylienerginen sillä alueella. Haluaisin päivittäin, mutta onneksi mies on samanhenkinen.

Jos se onkin lopunalkua. Tuntuu että täytyy saada paljon nauttia siksi, kun vielä kerkiää!

• tyrehtyy alkuun

Nämä seksijutut jotenkin jäävät ihan köyhiksi ja tyrehtyvät heti alkuun. Vuoden näitä juttuja lukiessa on himoissa pyöriviä naisia ja sitten niitä, joita asia ei enää huvita ollenkaan. Surutyötä tässä teen. Seksijutut eivät ole kiinnostaneet enään vuoteen, sitä kirvelyä ja yrittämistä oli lopun alkaessa, mutta nyt ei enää yritetäkkään.Surullista luopumista ja toisaalta toki hieman toivetta, että asia kohentuu ja viriiliä vanhuuttaa saisi kokea.

• paljon muutakin kuin naiminen

Elämä on aivan täydellistä ja ihanaa ilman seksiäkin, ihmisillä vaihtelee halut, välillä on pitkiä kausia jolloin muut asiat astuvat edelle ja sitten kausia jolloin seksi on melkein ykkönen.Ei siitä tarvi tehdä numeroa. Voi elää keski-ikäisenäkin aivan täysipainoisesta ja ihanaa elämää vaikka seksi ei ole koko ajan mielessä niinkuin 15 vuotiailla.

• keikkaa,

all is relative,
        Tietenkin pitää peilata sitä omaa mennyttä elämää,eli jos ei ole haluttanut muulloinkaan niin miksi sitten nyt,
        MUTTA - mitä jos seksuaalisuus on ollut osa omaa identiteettiä,että on halut hyrännyt ja siitä on saanut elämään suloa ja mielekkyyttä ja sit yks kaks ei kaikki toimikkaan niinkuin pitäisi. Tässä vaihdevuosijutussa onkin se kummallinen puoli että kroppa sanoo omat juttunsa ja ajatukset omansa ja tuntuu kuin ei ajatuksissa ehdi perään. Tulee sellainen sormi suussa olo: että mitä hemmettiä!

• Rakastunut-56

Minulla ei ainakaan 15-vuotiaana ollut seksi mielessä. Olin ekan kerran sängyssä 21-vuotiaana. Nyt olen 50, ja olen vastanainut, ja hyvin rakastunut. Meillä on ihanaa sängyssä, ei kuivuutta tai kipuja. Ainoa ongelma ovat yllättävät vuodot joihin nyt sain onneksi keltarauhashormonia.

• vaihdevuodet

että en voi nauttia muulloin ku on kuukautiset.
      muulloin ei puhettakaan seksistä-
      nyt kävin lekurilla ja sain kuulla et vaihdevuodet ja ikää vasta 39.
      saa nähä miten toi hormoonihoito auttaa.
      olen muuten sterilisoitu, entä sinä?
      sillä suuri vaikutus.

• 38v.nuori nainem

Saanko kysyä että millainen hormoonihoito käytät ja miten se on vaikuttanut? Olen vasta 38 v ja kai vaihdevuodet ovat alkaneet. ei ole lapsia ja ihan toivoton fiilis mulla, vähän kun tuomio. mistä saisin lisätietoa että voiko tulla raskaaaksi nyt? kiitos jos asiallinen vastaus.

• kun vietti

ei enää vie! Eli minua ei seksi nykyisin kiinnosta yhtään ja pidän sitä vain hyvänä asiana. :) Siis ihan oikeasti. Minulla on elämässä paljon kiinnostuksen ja tekemisen kohteita, ja tuntuu mukavalta, kun voi keskittyä niihin eikä hikiseen äheltämiseen. Ilo orgasmista on kovin lyhytaikainen.
      Nuorempana seksi kiinnosti liikaakin: olisin säästynyt monelta itkulta ja harmilta, jos halut eivät olisi hyrränneet niin kovin.
      Ehkä olen jo saanut kyllikseni :-)

• ...muistelen niitä aikoja,kun TEKI MIELI.Tekisi nyt mieleni sanoa kaikille nuorille pareille,että nauttikaa,nauttikaa,kun vielä voitte. Mua itkettää ja kun SE on menettäny myös seisokkinsa,niin vielä enempi itkettää.

• P.M.

Itse täällä mietin aivan samaa asiaa, että mikä tää juttu nyt on? aikaisemmin seksielämä oli luontevaa, joskus harvemmin joskus useammin, mutta se oli kuitenkin olemassa. Nyt ei kiinnosta yhtään, siis ei yhtään. Ymmärrän kyllä että nämä asiat on yksilöllisiä, mutta voiko vaihdevuodet olla joku välivaihe ja sitten seksielämäkin taas jatkuu ehkä jotenkin edes. Parisuhteessa elävänä puolisonkin tilanne mietityttää, sinkkuna asia olisikin yksinkertainen... Vai onko niin, että toisten seksielämä loppuu vaihdevuosiin ja toisilla se palaa takaisin... Enpä olisi uskonut, että tää asia on näin tabu? Melkein kaikista asioista puhutaan omilla nimillä ja kasvoilla mutta ei tästä. Itsekin tässä piilossa kirjoittelen.

• ei vieraile

vaihdevuodet ohittaneita naisia
        , me vaan joille asia on tuore ja kipeä.

Aika hurjalta kuulostaa että seksi ei enää maistu ja että se on vaan hyvä asia. Mihin sinä miehenpuolikkaan jätät, rannalle ruikuttamaan?
        Ei ole ihmisen hyvä yksin elellä.

Minäkin haluaisin kuulla selviytymistarinoita. Itse ole ihan ymmällä. Palaako halut? ja miten tuo liukastuspuoli?

• nainen 52

kyllähän ne halut vähenee meidän iässä vääjäämättä, mutta eihän meidän sexi elämän siitä tarvitse kärsiä. Itse olen kokemuksen kautta löytänyt itselleni sopivan avun. Vielä muutama vuosi sitten minullakin oli kirvelyitä ja kuhinoita alapäässä koko ajan sekä pissa tulehduksia sexin jälkeen, ja tuntui tosi epämiellyttävältä, ja juuri ne oireet ovat hyviä sexin tappajia! Itselläni on 45vuotias mies, joka on tosi aktiivisessa iässä. Menin apteekkiin ja ostin urisania (karpalo puristetta)joka vahvistaa virtsa teitä, sitten ostin K-Y Jellyä tuubin enkä mitään muita rohtoja. Kokeile että käytät jellyä periaatteessa koko ajan sinä aikana kun sexiä voisi olla, ja laita sitä silloin tällöin muutenkin, mutta vain nuppineulan pään kokoisen verran. Minä aloin huomaamaan että limakalvot alkoivat elpymään, eikä tarvitse enää jännittää sitä itse asiaa ollenkaan..sitä voi rauhassa harrastaa milloin vain, niin huomaat että olo alkaa pikku hiljaa helpottaan ja kohta kirvelyitä ei tulekkaan sexin jälkeen.Itse olen huomannut että määrätyt asennot ärsyttävät joten meidän ikäisten naisten pitäisi harrastaa maltillista sexiä ja siten että asento ei ärsyttäisi virtsa putken suuta..Toivon että tästä olisi sinulle jotakin apua, sillä minulla ne ovat toimineet..hyvää jatkoa sinulle:)

• palauduin

Minulle kävi estrogeenin vähennyttyä että alapää kuivui ja halut vähenivät ei vaan tuntunut miltään. Nyt kun käytän hormoonikorvaushoitoa niin kaikki palannut ennalleen, rakstelu on mukavaa ja paikat liukkaat. Vaihtoehtoisesti apteekista on saatavana estrogeenigeeli-tyyppisiä voiteita jotka auttavat alapään kuivuuteen eikä tarvitse sen takia luopua/kartella rakastelua miehen kanssa.
      Ei anneta vaihdevuosien määrätä elämämme laatua vaan tehdään sen eteen jotain.
      Itselläni on 2 vuotta kestänyt suhde jonka aikana nämä vaihdevuosiasiat tuli eteen ja toiminnan ihmisenä kerroin asiat miehelle koska itsekin olin ymmällä että mitä nyt? Mies totesikin että akka on tullu vanhaksi (huumorilla). Otin myös puheeksi miehen vaihdevuodet ja kerroin että samanlaisia tuntemuksia miehillä on kun naisillakin. Miehet eivät vain usko/halua kuulla asiasta mikä myös vaikuttaa heidän seksualisuuteensa. Mutta pikkuhiljaa ujuttamalla tietoa se jää itämään ja ehkä jonain päivänä avautuu. Tämä kuitenkin on yhteinen juttu eikä riidanaihe. Minkä me naiset voimme jos kehomme muuttuu muuta kuin hakemalla apua rohkeasti ja avoimin mielin.

Oli ihana huomata yllätyksekseni että tämä hormoonikorvaushoito auttoi kuukauden päästä halukkuuteen ja sexi toimii. No pääsimpä eroon vielä kuumista aalloista ja yövalvomisesta sekä kireästä olosta. Olen 49 v ja haluan nauttia elämästä niinkuin ennenkin.

• samaan tahtiin

eli eipä juuri kiinnosta miestäkään. Hän halusi aikoinaan vasektomian ehkäisykeinoksi, ja minua on alkanut epäilyttää, että operaatio ajan mittaan vähensi haluja. Olen lukenut, että näinkin voi käydä. Ja onhan miehellä myös vaihdevuodet, jolloin seksuaalisuuskäyrä laskee.. (SE kyllä nousee ;-))
        Meillä on nyt semmoinen aikuisten seestynyt hellittelysuhde, mikä on ihan kivaa :-) Eipä tarvi kummankaan tuntea syyllisyyttä tai huonoutta!
        Minä olen 49, mies 45 v.

• täälläkin

Ei huvita eikä haluta. Olen lisäksi huomannut, että orgasmit on ihan erilaisia, jotenkin "laimeita" ja paljon vaikeampi saada sellainen. Olen vakituisessa parisuhteessa ja seksielämä on tähän asti ollut todella hyvää. Harmittaa, mutta jospa tää ois ohimenevää...

• halut..

Mullakin on vaihtarit menossa, eikä suurempia ongelmia ole seksihalukkuuden kanssa ollut. Heti, kun sain oikeat aineet limakalvojen hoitoon, niin homma onnistuu ilman kirvelyä. Eikä seksihalukkuus kylläkään vaihtareihin kuivuuskautena kaatunut, vaan halusin silloin enempi antaa suuseksiä miehelleni (josta todella nautin myös itse) Oikeastaan, jos muistelen, niin raskausaikana, sekä lapsen parin ensimmäisen vuoden aikana oli kyllä seksihalut kateissa. Tuossa jossain 4kympin jälkeen, musta vasta tuli oikein seksipeto, eikä loppua ainakaan vielä ole näkyvissä(52v.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe