oli kahden kanavan tekstiuutisissa, että vammaisen työllistyminen on vaikeaa.
Sitten kun luki uutista tarkemmin, niin objektina olikin, että kehitysvammaisten työllistyminen on ongelmallista. Itse liikuntavammaisena ja työmarkkinatuella olevana ymmärrän, että kehitysvammaiset ovat kuntien erityisessä suojelussa. On tukiasumista ja ohjattua työllistämistä pienissä paikallisissa työpajoissa.
Tulokin on eläketuloa, josta menee valitettavasti suuriosa asumisyksikköön, ja työpajassa käydään sitten tienaamassa sen käteenjäävän suojaosan päälle muutama euro kahviin ja pullaan.
Hassua, että joidenkin vammaisryhmien asiat on näin hyvin esillä, mutta jos et ole kehitysvammainen niin olet aika tuulessa!
Anteeksi jos loukkasin jotain!
vammainen ja työllistyminen
35
3286
Vastaukset
- Ceppe
Totta, että vammaisryhmiä kohdellaan eri tavoin, mutta toisaalta eroaahan esimerkiksi kehitysvamma ja cp-vamma täysin toisistaan. Minulla on lievä cp-vamma ja mikäli kaikille vammaisille olisi samantyylinen tukisysteemi, turvautuisin siihen varmaan vasta äärimmäisessä tilanteessa. Opiskelen kolmatta vuotta yliopistossa ja aluksi pelkäsin, etten saisi kesätöitä näppärästi saati sitten oman alan töitä. Viime kesänä onnistuin kuitenkin saamaan nimenomaan omaan alaani liittyvän kesätyön ja tänä vuonna pääsin samaan paikkaan uudelleen (kesää odotellen!). Voi olla, että tämä menee nyt aivan varsinaisen aiheen ohitse, mutta silti tahdoin esittää oman näkökulmani asiaan. Kuitenkin liikuntavammaisilla on hyvä mahdollisuus kouluttautua ja työllistyä omalle alalle. Niin, ja mielestäni vammaisia ei pidä muutenkaan laittaa yhdeksi ryhmäksi ja kokonaisuudeksi missään yhteydessä, koska meitä on aivan yhtä moneksi kuin ns. terveitäkin!
- CP-poika
Mä olen kanssa samaa mieltä siitä, että koulutus kannattaa. Olin viime kesän töissä samoin kuin joulu- ja tammikuussa. Sain paikat lähinnä hyvän opiskelumenestyksen takia. Kesätöitä en ole vielä saanut, joten siihen olen kyllä pettynyt. Täytyykin sitten tämä kesä kirjoittaa gradua niin paljon kun ehtii.
- Sama "Ceppe"
CP-poika kirjoitti:
Mä olen kanssa samaa mieltä siitä, että koulutus kannattaa. Olin viime kesän töissä samoin kuin joulu- ja tammikuussa. Sain paikat lähinnä hyvän opiskelumenestyksen takia. Kesätöitä en ole vielä saanut, joten siihen olen kyllä pettynyt. Täytyykin sitten tämä kesä kirjoittaa gradua niin paljon kun ehtii.
Just tuolla lailla pitää suhtautua. Työllistyminen kuten kaikki muukin tässä elämässä on täysin omasta asenteesta kiinni. Jos tavallaan "roikkuu" liikaa omassa vammassaan eikä yritä menestyä ja päästä eteenpäin, niin eihän se sitten onnistu. Mutta loppujen lopuksi vammaisten kohdalla sitä yrittämistä ei tarvita (tietty asiasta riippuen) yhtään enempää kuin ns. terveidenkään kohdalla, jotta asiat järjestyisi.
Niin, ja CP-poika, onnea gradun tekoon! Omani on edessä parin vuoden sisällä, mutta kandin paperit pitäisi olla ensi joulun kasassa! o/ Ihan kiinnostuneena kyselen, että mitä opiskelet? Mä opiskelen kulttuurien tutkimusta Helsingin yliopistossa. - CP-poika
Sama "Ceppe" kirjoitti:
Just tuolla lailla pitää suhtautua. Työllistyminen kuten kaikki muukin tässä elämässä on täysin omasta asenteesta kiinni. Jos tavallaan "roikkuu" liikaa omassa vammassaan eikä yritä menestyä ja päästä eteenpäin, niin eihän se sitten onnistu. Mutta loppujen lopuksi vammaisten kohdalla sitä yrittämistä ei tarvita (tietty asiasta riippuen) yhtään enempää kuin ns. terveidenkään kohdalla, jotta asiat järjestyisi.
Niin, ja CP-poika, onnea gradun tekoon! Omani on edessä parin vuoden sisällä, mutta kandin paperit pitäisi olla ensi joulun kasassa! o/ Ihan kiinnostuneena kyselen, että mitä opiskelet? Mä opiskelen kulttuurien tutkimusta Helsingin yliopistossa."Ihan kiinnostuneena kyselen, että mitä opiskelet?"
Matematiikkaa Helsingissä. Sama "Ceppe" kirjoitti:
Niin, ja CP-poika, onnea gradun tekoon! Omani on edessä parin vuoden sisällä, mutta kandin paperit pitäisi olla ensi joulun kasassa! o/ Ihan kiinnostuneena kyselen, että mitä opiskelet? Mä opiskelen kulttuurien tutkimusta Helsingin yliopistossa.niin vamman tulee olla sen verran vähäpätöinen, että selviää työpaikkahaastattelusta raeviineritestistä hyvin:)
Onhan se hienoa, että on teitä vammaisia oppineita kykyjä joista työnantajat joutuvat ihan tappelemaan jotta saisivat parhaat päältä.
Mut miksi työnantaja palkkaisi vaikeavammaisen ns oikeisiin töihin, josta sokea reetakin näkee, että työpanos ei ole lähellekään sama kun ns. vammattomalla. Eriasia on jos yhteiskunta tukee tonni tolkulla työnantajaa jotta pitää vammaista jokin aikaa töissä.- Ceppe
kanosmn kirjoitti:
niin vamman tulee olla sen verran vähäpätöinen, että selviää työpaikkahaastattelusta raeviineritestistä hyvin:)
Onhan se hienoa, että on teitä vammaisia oppineita kykyjä joista työnantajat joutuvat ihan tappelemaan jotta saisivat parhaat päältä.
Mut miksi työnantaja palkkaisi vaikeavammaisen ns oikeisiin töihin, josta sokea reetakin näkee, että työpanos ei ole lähellekään sama kun ns. vammattomalla. Eriasia on jos yhteiskunta tukee tonni tolkulla työnantajaa jotta pitää vammaista jokin aikaa töissä.No, toisaalta kyse on myös siitä, että vammautuneet mitä todennäköisimmin alkaa opiskella alaa, johon tietää kykenevänsä. Esimerkiksi minusta ei olisi ikimaailmassa tullut vaikkapa tarjoilijaa, kultaseppää tai lääkäriä. Kun löytää oman alansa, pystyy olemaan myös varma siitä, että saattaa antaa täyden työpanoksen mitä pystyy suoraan vertaamaan ns. terveen työpanokseen. Itse ainakin näen tuon asian noin. Joku muu voi toki olla eri mieltä.
- Toivossa_Eläjä
kanosmn kirjoitti:
niin vamman tulee olla sen verran vähäpätöinen, että selviää työpaikkahaastattelusta raeviineritestistä hyvin:)
Mut miksi työnantaja palkkaisi vaikeavammaisen ns oikeisiin töihin, josta sokea reetakin näkee, että työpanos ei ole lähellekään sama kun ns. vammattomalla. Eriasia on jos yhteiskunta tukee tonni tolkulla työnantajaa jotta pitää vammaista jokin aikaa töissä.On hienoa että ihmiset yrittävät eteenpäin, asettavat tavoitteita ja tekevät töitä niiden eteen. Tottakai vaikeavammaisen on vaikeampi työllistyä mutta mahdotonta se ei ole. On surullista että sinä torppaat täällä muiden yrityksiä. Toivottavasti joku joka on kahden vaiheilla valintojensa edessä jättää sinun kommenttisi omaan arvoonsa ja tekee kuten itse haluaa ja uskoo.
Toivossa_Eläjä kirjoitti:
On hienoa että ihmiset yrittävät eteenpäin, asettavat tavoitteita ja tekevät töitä niiden eteen. Tottakai vaikeavammaisen on vaikeampi työllistyä mutta mahdotonta se ei ole. On surullista että sinä torppaat täällä muiden yrityksiä. Toivottavasti joku joka on kahden vaiheilla valintojensa edessä jättää sinun kommenttisi omaan arvoonsa ja tekee kuten itse haluaa ja uskoo.
ulos kaapista.
Jokainen saa rakentaa omat pilvilinnansa ihan itse, en ole niitä kaatamassa.
Ja muutosta on jo luvattu uuden eduskunnan ja varsinkin porvarihallituksen voimalla on luvannut muutosta. 2.5 mrd edestä. Vammaisethan työllistyvät sillä samalla mahtikäskyllä "menkää työttömät töihin" me lakkautamme korvaukset ja eläkkeet ja niistä saadut varat siirrämme lihavien lehmien verohelpotuksiin.- ATDT'2
kanosmn kirjoitti:
Mut miksi työnantaja palkkaisi vaikeavammaisen ns oikeisiin töihin, josta sokea reetakin näkee, että työpanos ei ole lähellekään sama kun ns. vammattomalla. Eriasia on jos yhteiskunta tukee tonni tolkulla työnantajaa jotta pitää vammaista jokin aikaa töissä.Onneksi työhaastattelussa voi ottaa vain kahvin.
Mitä tulee vammaisen työllistymiseen, totta kai se on vaikeampaa kuin samalla koulutuksella ja osaamisella hakevan "tavallisen".
Vaan saattaahan vammaisella olla vammastaan huolimatta hyvä yhdisstelmä koulutusta, nöyryyttä ja ehkä aiempaa työharjoittelukokemusta.
Minä sain nykyisen työpaikkani isosta pörssíyhtiöstä ilman, että työnantaja edes selvitti voisiko saada vammmani takia verohelpotuksia. Minut otettiin töihin siksi, että työtehtävä vastasi osaamista. ATDT'2 kirjoitti:
Onneksi työhaastattelussa voi ottaa vain kahvin.
Mitä tulee vammaisen työllistymiseen, totta kai se on vaikeampaa kuin samalla koulutuksella ja osaamisella hakevan "tavallisen".
Vaan saattaahan vammaisella olla vammastaan huolimatta hyvä yhdisstelmä koulutusta, nöyryyttä ja ehkä aiempaa työharjoittelukokemusta.
Minä sain nykyisen työpaikkani isosta pörssíyhtiöstä ilman, että työnantaja edes selvitti voisiko saada vammmani takia verohelpotuksia. Minut otettiin töihin siksi, että työtehtävä vastasi osaamista.kateelliseksi, oon yhtä kateellinen sille naiselle joka voitti 4,5 milj € muutaman euron panostuksella vaasassa vai kokkolassa sama se. Mulle se taitaa olla samat mahdollisuudet voittaa lotossa tai saada vakinainen työ josta maksettaisiin palkka 3000 - 4000 € bruttona eli nettona... niin tos olis yks toimistovirkailijan paikka auki pitänee hakea sitä vaikka palkka jää ½ puoleen tosta toivotusta.
Se on kyl nykyisin kiva kun pystyy hakemaan töihin sähköisesti, se on työttömälle pelkkää säästöä, kun ei todistuksien kopioista tartte maksaa.- Toivossa_Eläjä
kanosmn kirjoitti:
ulos kaapista.
Jokainen saa rakentaa omat pilvilinnansa ihan itse, en ole niitä kaatamassa.
Ja muutosta on jo luvattu uuden eduskunnan ja varsinkin porvarihallituksen voimalla on luvannut muutosta. 2.5 mrd edestä. Vammaisethan työllistyvät sillä samalla mahtikäskyllä "menkää työttömät töihin" me lakkautamme korvaukset ja eläkkeet ja niistä saadut varat siirrämme lihavien lehmien verohelpotuksiin.Pilvilinnojen rakentamista on jos odottaa hallituksen toimenpiteiden koskettavan suoraan omaa elämää ja edistävän sen tavoitteita. Kyllä itse pitää olla rohkea ja toteuttaa ne niillä mahdollisuuksilla jotka on, kuin että alkaa odottamaan apua "ylhäältä" voi tulla aika pitkäksi ;-).
- Toivossa_Eläjä
ATDT'2 kirjoitti:
Onneksi työhaastattelussa voi ottaa vain kahvin.
Minä sain nykyisen työpaikkani isosta pörssíyhtiöstä ilman, että työnantaja edes selvitti voisiko saada vammmani takia verohelpotuksia. Minut otettiin töihin siksi, että työtehtävä vastasi osaamista.Ei ollut tarjoilua olleenkaan ehkäpä siksi sitten palkkasivat kun en suorittanut "viineritestiä". Sama juttu minulla, työnantaja ei edes selvittänyt eri tukimuotojen mahdollisuutta, heittivät laskujeni mukaan useiden tuhansien tuet menemään. Toisaalta eipä ole tarvinnut stressata sillä että saisi kenkää kun tuet loppuvat.
- JukkaV
Ei ollut tarjoilua olleenkaan ehkäpä siksi sitten palkkasivat kun en suorittanut "viineritestiä". Sama juttu minulla, työnantaja ei edes selvittänyt eri tukimuotojen mahdollisuutta, heittivät laskujeni mukaan useiden tuhansien tuet menemään. Toisaalta eipä ole tarvinnut stressata sillä että saisi kenkää kun tuet loppuvat.
Itse olen synnynnäisesti vammainen. Olen elänyt siis kohta 30 vuotta ilman oikeaa kättä, vasenkin on pikkuvikainen. Kuuloni on alentunut ja yleislääkäri nimesi minulle dysartrian, jota en kuitenkaan allekirjoita, sillä olen tehnyt puhetyötä sitä ennen ja sen jälkeen. Sigmatismi ja rotasismi minulla on, ja ne eivät ehkä miksikään muutu.
Työllistymiseni on ollut miltei mahdotonta. Kirjoitin vuonna 1996 ylioppilaaksi. Sen jälkeen olen hakenut yliopistoon vuosittain ja varasijat ovat tulleet tutuiksi. Viime vuonna jäin pienimmällä marginaalilla ensimmäisenä sisäänpääsystä.
Vuodet ovat kuluneet lähinnä kauppaoppilaitoksessa, jossa opiskelin itseni yo-merkonomiksi, sekä lukuisissa kansanopistoissa, joissa olen ollut avoimen yliopiston suorituksia tekemässä. Nyt olen saanut valmiiksi erityispedagogiikan aineopinnot ja lisäksi ihan valmiina minulla ovat psykologian, sosiaalipsykologian, sosiologian, kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopinnot. Näiden lisäksi minulla on lukemattomia muita opintoja, mukaan lukien psykolgian aineopintoja, draamakasvatuksen, perheopintojen, filosofian, mediatutkimuksen, ja moninaistuvan maailman perusopintoja sekä kieli- ja viestintäopintoja.
Valmistumiseni jälkeen olen ollut varsinaisissa töissä (heikolla 25 markan tuntipalkalla) vain yhdessä paikassa mielenterveystukihenkilönä vuonna 2000 - 2001. Jouduin lopettamaan työni, sillä työvuorojamme vähennettiin ja minua kiusattiin työssä. Puhelinmyyntityönikin vuonna 1996 jouduin lopettamaan kiusaamisen takia.
Yleensä minua ei huomioida työnhaussa. Olen hakenut lukemattomia kertoja eri paikkoihin, mutta vain kaksi kertaa olen ollut haastattelussa.
Monien mielestä minun tulisi ryhtyä yrittäjäksi. Otan sen loukkauksena, sillä minulla on oikeus työllistyä siinä missä kuka tahansa vammatonkin ihan normaaliin työelämään. Se, että olen fyysisesti vammainen, ei tarkoita sitä, että olisin älyllisesti vammainen. Valitettavasti tuntuu siltä, että monia rajoittaa heidän oma ennakkoluuloisuutensa. Toisaalta pidän itseäni ihan älykkäänä, mutta se taas tuntuu aika monista olevan kiellettyä. Olen melkoisen vahva ja itsevarmuuteni toisaalta ärsyttää joitakuita.
Opiskelujeni lisäksi olen tehnyt vuosikausia eri opiskelijayhteisöissä oppilaskuntatehtäviä, ollut akvaario- ja euroviisuyhdistyksissä aktiivisena. Akvaarioyhdistyksessä olen yhä aktiivinen. Olen tehnyt myös paljon työtä toimittajana (harrastusluonteisesti, mutta vakavasti ottaen) minun ja ystävieni kanssa perustetulle Viisukeidas-euroviisuyhteisölle (http://www.viisukeidas.com). Suurin osa haastatteluistamme on minun tekemiäni. Valokuvista osan olen ottanut itse. Tällä hetkellä esim. pohdin, kuinka sivustomme saisi enemmän huomiota mediassa.
Tämän lisäksi olen tehnyt paljon töitä vapaaehtoisena sosiaalialalla alaikäisten kanssa muutamassa eri paikassa. Vapaaehtoistyösuhteet ovat kohdallani kestäneet vuosia.
Tiedän, että haluaisin päästä opiskelemaan mieluiten psykologiaa. Pääsykokeet ovat menneet syystä tai toisesta pieleen. Tänä vuonna haen kuitenkin lukemaan erityispedagogiikkaa avoimen väylän kautta pelkällä paperihaulla.
Haluan akateemisen koulutuksen myös siksi, että voin saada sellaisia töitä, jotka sopivat itselleni. Oma vahvuuteni on erityisesti suunnittelutyö. - Soraya30
kanosmn kirjoitti:
Mut miksi työnantaja palkkaisi vaikeavammaisen ns oikeisiin töihin, josta sokea reetakin näkee, että työpanos ei ole lähellekään sama kun ns. vammattomalla. Eriasia on jos yhteiskunta tukee tonni tolkulla työnantajaa jotta pitää vammaista jokin aikaa töissä.on raeviineritesti? Kertokaa vammattomalle tyhmälle...
Soraya30 kirjoitti:
on raeviineritesti? Kertokaa vammattomalle tyhmälle...
työnantaja tajoo työpaikkahaastattelussa kahvia ja niitä raeviinereitä, joiden nauttiminen voi tuottaa useimmille vammaisille vaikeuksia, viinerinmurusia ei saisi olla rinnuksilla eikä sylissä, varsinkaan työnantajaa ei ole syytä murusilla pommittaa. :D
- kuurankukka
Minä olen itsekin liikuntavammainen ja olen eläkkeellä.
Monta vuotta sitten sanottiin että jotka ovat liikuntarajoitteisia ja on eläkkeellä niin he ovat väliinputoajia,se on valitettavasti totta.
Minä olin sen verran oma aloitteinen ja kävin kysymässä monissa työpaikoissa työtä,mutta työnantajat vastasivat ei ole työtä,
koska silloin työnantajat joutuu itse maksamaan omasta kukkarostaan palkan vajaakuntoiselle.
Yksi idea sinulle miten voit työllistää itsesi,se kysyy vaivaa ja ehkä rahan menoa ja aikaa miten voit työllistää itsesi ja missä olet hyvä,esimerkiksi käsityöt,piirtäminen tai tietokoneella työskentely voi tuoda lisäansioita.
Jokaisella on se oma kyky jolla voi tienata rahaa
eläkkeen lisäksi se on vain löydettävä:)
Tsemppiä
- butt-head1
että nään punaista kun nään/kuulen puhuttavan kehitysvammasista ja vammasista niinku samana asiana!!! näin asia EI TODELLAKAAN oo!niinku tässä, kehitysvammaiset ja vammaiset on eri asioita...niinku yö ja päivä
- Toivossa_Eläjä
Et voi sille ilmiölle mitään että vammaiset niputetaan yhdeksi joukoksi, parempi vaan tottua kestämään se. Toisaalta itse ajattelen niin että jos joku luo käsityksensä minusta jonkun toisen vammaisryhmän perusteella tutustumatta minuun perusteellisemmin on se hänen tyhmyyttään ja mikä minä olen hänen käsityksiään oikomaan. Kaikissa vammaisryhmissä on fiksua porukkaa ja vähemmän fiksua ei se nyt maailmanloppu ole jos meidät samaan sakkiin lasketaan. Suvaitsevaisuuttaa lisää vammaistenkin välille !
- butt-head1
Et voi sille ilmiölle mitään että vammaiset niputetaan yhdeksi joukoksi, parempi vaan tottua kestämään se. Toisaalta itse ajattelen niin että jos joku luo käsityksensä minusta jonkun toisen vammaisryhmän perusteella tutustumatta minuun perusteellisemmin on se hänen tyhmyyttään ja mikä minä olen hänen käsityksiään oikomaan. Kaikissa vammaisryhmissä on fiksua porukkaa ja vähemmän fiksua ei se nyt maailmanloppu ole jos meidät samaan sakkiin lasketaan. Suvaitsevaisuuttaa lisää vammaistenkin välille !
mä en kyllä kestäis tulla sotketuksi kehitysvammaiseksi kun en sitä perkele ole!! eikä se oo mitään omaa tyhmyyttä jos joku luo käsityksensä vammaisryhmän perusteella
- JukkaV
butt-head1 kirjoitti:
mä en kyllä kestäis tulla sotketuksi kehitysvammaiseksi kun en sitä perkele ole!! eikä se oo mitään omaa tyhmyyttä jos joku luo käsityksensä vammaisryhmän perusteella
Minä olen lääketieteen nimissä kehitysvammainen - mutta onneksi vain fyysisesti. Kehitysvammaisuutta opiskelleena voin kertoa, että heitä surutta tunnutaan käytettävän hyväksi taskurahapalkalla, vaikka he työtä paljon tekevätkin.
- Anonyymi
JukkaV kirjoitti:
Minä olen lääketieteen nimissä kehitysvammainen - mutta onneksi vain fyysisesti. Kehitysvammaisuutta opiskelleena voin kertoa, että heitä surutta tunnutaan käytettävän hyväksi taskurahapalkalla, vaikka he työtä paljon tekevätkin.
Mitään fyysistä kehitysvammaa ei ole olemassa. Kehitysvamma on aina älyllinen vamma. Luulisi sinun tietävän termit ja erot sekä lääkärinkin avaavan niitä tarkemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään fyysistä kehitysvammaa ei ole olemassa. Kehitysvamma on aina älyllinen vamma. Luulisi sinun tietävän termit ja erot sekä lääkärinkin avaavan niitä tarkemmin.
Mutta kehosta voi puuttua fyysisiä osia kokonaan syntymästä lähtien, joten kyllä kai silloin voi puhua kehitysvammasta. Itsellä ei ole enkä edes tunne, mutta tavannut jonkusia, joten sen kummempaa tietoa, ja minusta tämä on makuasia.
Itsellä on enemmän kokemusta siitä, kun aiemmin toimineet jutut tai ihan muut jutut on yritetty vääntää jostain syystä kehityshäiriöksi joidenkin toimesta. Kaikille ei tunnu olevan mitenkään selvää myöskää kuinka paljon fyysiset oireet voi haitata myös sosiaalista toimintakykyä, ei silloinkaan kun alan lähteissä näin erikseen lukee! Jos näihin olisi helppo vaikuttaa, se olisi tietysti tehty jo ajat sitten! Jos näin ei olisi, olisin kai sitten töissä (kun hyvä kogn. kyvykkyys), näkisin enemmän ihmisiä, matkustaisin (köyhäkin kyllä pystyy), menisin sinne tänne jne, mutta nyt kärsin "vapausrangaistusta" monen muun sairaan lailla, eikä tämä edes mitään alsien, melasien ja tetraplegioiden rinnalla.
Monisairas - Anonyymi
butt-head1 kirjoitti:
Ihmisillä on kummallisia ennakkoluuloja vammaisista .
Minun omaiseni sairastui kuolettavan tautiin aika nuorena ja tuli liikuntalyvyttömäksi ja joutui rullatuoliin.
Kun olimme kaupassa ja työnsin tuolia niin eräskin tuttu jota emme olleet nähneet vähään aikaan tuli juttusille ja huusi kovalla äänellä omaiselleni ja kysyi tunnetko vielä minut .
Tein kaksi havaintoa hänestä eka oli se että hän luuli että ihminen tulee kuoroksi kun jalat pettää ja silloin pitää huutaa. Kun hän istuu rullatuolissa
Toka että ihminen on tullut pahoin muistisairauksi kun istuu rullatuolissa
Ettei muka muista että viimeksi tavattiin muutama kuukausi sitten .
Tottakai tämä käyttäytyminen kosketti kovasti omastani joka ei ollut edes vanha, ja ihan täysijärkinen, ainoastaan jalat eivät enää toimineet . Hän itki kun saavuimme kotiin ja sanoi että hänestä on tullut sairauden myötä olio jota ei hyisenä pidetä .
Niin että typerät ihmiset kantavat ennakkoluulojensa mukanaan ja ikävä kyllä ne luulot voivat estää jonkun työnsaannin, jos kerran ihmistä kohdellaan siten miten luullaan että hän on, eikä haluta edes nähdä ihmistä vamman takaa.
Joten minä toivon että jokaiselle vammaiselle löytyisi työ minkä he kykenevät tekemään , ihmisen on saatava olla ihminen vammasta huolimatta .
Nämä jotka elävät ennakkoluulojensa vankina , eivä huomaa omaa vammaansa koskaan sitä joka on korvien välissä
- olen
vasta rupeamassa kunnolla ettimää työpaikkoja kun opiskelut alkavat olla loppusuoralla.. Kyllähä tuo työpaikan saanti vähä kauhistuttaa ku jo harjoittelupaikan saantiki oli kiven alla.. Saas nähdä kuinka käy...
- Anonyymi
Toivotaan parasta, mutta pelikillä hyvillä tiedoilla ja taidoilla ei pärjää vaikka olisi supliikkikin, vaan karu totuus on se, että haluaako työyhteisö sietää erilaisuutta ja halutaanko tämä näyttää mahdollisille asiakkaille. Lisäksi on erilaisia erityisehtoja, eikä yksin pyörätuoli.
Työnantajalle pitäisi varmaan olla näyttää joku ikiaikainen todella hyvä palkkatuki ja tämähän se ei ole realismia. Ne todella vajakit, jotka mä tiedän "oikeissa" töissä on päässyt suhteilla. Silti mäki oon kuullut niin sekoja juttuja että teen itsestäni muka väkisin työkyvytöntä ja toisaalta sitten toiset hihittelee moisille ajatuksille tai suorastaan solvaa ja tämä kynnys on monella tosi matala olipa oma käytös ja jutut sitten teatteria tai aitoa.
Mullakin olisi hyvä enimmäkseen kognitio ja olen pohjimmiltaan tarkka, skarppi, luotettava, hyvin käyttäytyvä ym. kunhan huolehtii tietyistä reunaehdoista. Nyt tilanne on vaan se, että olen syrjäytynyt, masentunut, välillä enemmän ja vähemmän väsymystä ja fatiikkia, puhe-ja tarkkaavaisuusongelmia varsinkin kuulo&näkö ja ties mitä muuta. Taudinkuva kaikkiaan semmonen mikä ei helpota sosiaalista toimintaa.
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivotaan parasta, mutta pelikillä hyvillä tiedoilla ja taidoilla ei pärjää vaikka olisi supliikkikin, vaan karu totuus on se, että haluaako työyhteisö sietää erilaisuutta ja halutaanko tämä näyttää mahdollisille asiakkaille. Lisäksi on erilaisia erityisehtoja, eikä yksin pyörätuoli.
Työnantajalle pitäisi varmaan olla näyttää joku ikiaikainen todella hyvä palkkatuki ja tämähän se ei ole realismia. Ne todella vajakit, jotka mä tiedän "oikeissa" töissä on päässyt suhteilla. Silti mäki oon kuullut niin sekoja juttuja että teen itsestäni muka väkisin työkyvytöntä ja toisaalta sitten toiset hihittelee moisille ajatuksille tai suorastaan solvaa ja tämä kynnys on monella tosi matala olipa oma käytös ja jutut sitten teatteria tai aitoa.
Mullakin olisi hyvä enimmäkseen kognitio ja olen pohjimmiltaan tarkka, skarppi, luotettava, hyvin käyttäytyvä ym. kunhan huolehtii tietyistä reunaehdoista. Nyt tilanne on vaan se, että olen syrjäytynyt, masentunut, välillä enemmän ja vähemmän väsymystä ja fatiikkia, puhe-ja tarkkaavaisuusongelmia varsinkin kuulo&näkö ja ties mitä muuta. Taudinkuva kaikkiaan semmonen mikä ei helpota sosiaalista toimintaa.
MonisairasJaa ohoh, olikin jo ikivanha juttu, niinkuin koko ketju! Toivottavasti silti sait sen työn
Monisairas
- Anonyymi
Itselläni on Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosi ja vaikea ADHD ja Eteva kuntayhtymä vaati asiakkuuden lopetusta käytös häiriöt eivät kuulu Lievään älylliseen kehitysvammmaan ja kolmas Kehitysvamma puolella oleva päivätoiminta sano että eivät hyväksy jos en saa avustajaa mutta vammaissosiaali puolella eivät suostu myöntämään avustajaa koska kotona ohjauksen tarve minulla ei korostu mutta ryhmissä se korostuu niin että avustajan avulla onnistuu minulla päivätoiminta ryhmä koska en osaa toimia ryhmässä ohjatusti. Tämän sanoi vammaissosiaali työntekijä minulla kaksi kuukautta sitten. En ymmärrä miksi ne joilla on MBD on laitettu kehitysvamma diagnoosille jos et saa oikeuttaa avustajaan vaikea oma äitini tappeli sanottu että olen väliin putooja eli Heikkolahjaisuus tasolla psykologi papereissa lukee. Kaveri jolla on Heikkolahjaisuus uusin muoto sanoi parempi olisi meille epämääräinen Kehitysvamma diagnoosi käyttöön saada ja sano että Palikka testit nyt mennyt älyllisen kehitysvamman tasolle mielenterveys puolella sitä ei osata auttaa ja samoin minulla Kehitysvamma puolella. Voiko joku oikeasti alkaa vaatia meille epämääräinen Kehitysvamma diagnoosin käyttöönottoa, että saan avustajan ja minut näin ollen vasta sitten Eteva kuntayhtymä hyväksyy päivätoiminta ryhmään. Tai perustaa meillä vaikean ADHD ihmisille oman ryhmän Kehitysvammaisten puolella. Kyllä ne joilla on pelkkä Lievä älyllinen kehitysvamma huomaa, jos joku vaikean ADHD takia on 0 tasolla ihmissuhteissa ja 0 tasolla ADHD takia ryhmissä oleminen sillä että ne tiuskii ja jättää yksin minut ryhmissä. Miksi ylipäätään meidän ADHD vanhemmat vaatii kehitysvamma Diagnoosia, koska ADHD osaamista ei kehitysvamma puolella ole päivätoiminta ryhmässä Kehitysvamma puolella ohjaajilla
- Anonyymi
Vammaisen työllisyyttä helpottaa edes vähän se, että on käynyt peruskoulun yleisopetuksessa jos ei mitään suuria oppimisvaikeuksia ole. Harvoinhan fyysisesti vammaisella sitä vikaa on päässä. Toki on päivänselvää, ettei ne vammattomatkaan tahdo löytää töitä tänä päivänä mutta ymmärtänette pointtini. Jos lapsi tuupataan erityisopetukseen vain fyysisen vamman takia, niin se hankaloittaa toisen asteen opinnoissa etenemistä ja lukion suorittaminen on mahdottomuus, jos nuorella on haaveena lukio ja ehkäpä tulevaisuudessa akateeminen koulutus.
- Anonyymi
Itselläni on Lievä älyllinen kehitysvamma vammaissosiaali työntekijä sanoi puhelimessa työkeskus ryhmään eivät hyväksy takaisin eikä toiseen työtoiminta ryhmään, koska olen muille asiakkaille Kehitysvamma puolella ryhmissä vaaraksi.
Vammaissosiaali työntekijä sanoi suoraan mielenterveys puolella kuuluisi olla minun.
Eli kotona olen kaikki päivät vetoaa vammaissosiaali työntekijä vaikeaa ADHD ei osata hoitaa minun kohdallani kehitysvammma puolella. - Anonyymi
Piotr M. Lehtosen julkiset tuomiot kaikkien tilattavissa Tuusulan Käräjäoikeudesta:
23.11.2003
R 01/1273 Teräaseen hallussapito yleisellä paikalla
1.6.2006
R 06/275 Ampuma-aserikos ja laiton uhkaus
20.6.2018
R 18/175 Ampuma-aserikos - Anonyymi
Ja jos Lievän älyllisen kehitysvamman saaneena ei osaa toimia ryhmässä ohjatusti eikä saa avustajaa jos yksin osaa tehdä kotona ruokaa, siivota, käydä kaupassa ja ei ole koskaan tarvinnut vanhempiensa apua verkkopankki jutussa eikä ole koskaan tarvinnut edunvalvontaa, osaat yksin täyttää kelan paperit ja osaa 3 eri bussilla kulkea toiselle puolelle kaupunkia.
Näin ollen Vammaissosiaali työntekijät ovat todenneet ihan turhaan maksaa minun kohdallani työkeskus päiviä eli kun jätän menemättä työkeskus ryhmiin.
Josta syystä on työkeskus ryhmässä ohjaajat vaatinut asiakkuuden lopetusta.
Nyt, kun syksyllä oli uutisissa ne lapset joilla on vaikea ADHD niillä on avustajan tarve jo luokassa ja jos mietitte lisänä Lievä älyllinen kehitysvamma niin silloin tarvitsee ne yli 18 vuoden iästä eteenpäin työkeskus ryhmässä käymisen onnistumisen kannalta myös avustajan jos lääkärit ovat todenneet, että ADHD voi olla vaikea minun kohdallani ADHD on vaikea.
Ja en ymmärrä miksi Psykologi testi papereissa lukee kuvien tunnistus alle 69 äö ja kaikki muut psykologi papereissa olevat testit lukee yli 70 äö.
Ja miksi lääkäri lausunto paperille on kirjoitettu Heikkolahjaisuus ja onko tämä Heikkolahjaisuus se kun ohjaajat sanoo olen jäänyt älyllisen kehitysvamman rajalle.
Miksi meidän kohdalla ei voi saada omaa diagnoosi juttua käyttöön joka voisi olla Epämääräinen älyllinen kehitysvamma, jotta me saamme myös taksikortit ja leirille toimeentulotukea aina sanotaan vaan olen jäänyt älyllisen kehitysvamman väliin ja normaali älykkyys tason alle.
Kaveri Jean sai Laaja alaiset oppimisen vaikeuksien takia vasta nyt 45 vuoden iässä Lievän älyllisen ja ja Skitsofrenian ja sai taksikortti jutun skitsofrenian takia.
Ei ole minua kohtaan oikein, että en saa taksikorttia , kun sanoin kaverille minua ei kiinnosta saatko taksikortti jutun Lievän älyllisen kehitysvamman vai skitsofrenian takia, koska minulle ei ole koskaan myönnetty ja talvella minulla ei onnistu olenkaan kävellä koska menen lyhyen jalan puolelle.
Ja koroke pohjaa ei edes Rinnekodin puolella voinut tehdä vaikka vanhemmat sanoi, että minulla ei onnistu kävellä talvella yhtään. - Anonyymi
Kaikista ei ole opiskelemaan edes lukioon. Kaikkihan alkaa lapsuuden kodista. Jos pääsee ylioppilaaksi ja pääsee yliopistoon esim. kauppikseen, oikikseen tai lääkkikseen, niin on mahdollisuus vaikka mihin.
Jotenkin tuntuu, että tämä aloitus on ihan väärässä paikassa. Ja eikun näkeen unia Suomi saa keväällä uuden hallituksen ja vammaisten asiat kohenee! Kaikilla meillä aika hoitaa tehtävänsä.- Anonyymi
Mä ymmärrän aloituksen niinku itsekin ajattelen eli miksi yhdelle vammaryhmälle on korostetun hyvät palvelut, kun muissa sairauksissa ollaan enemmän oman onnen nojassa, vaikka toisin toimien olisi enemmän iloa ja hyötyä paitsi yksilölle.
Eräs päivä tuli telkkarista uutisklippi toimintakeskuksessa: siinä sentään jotain itua, että ommellaan käyttötavaraa tai koristeita. Mutta voi tsiisus jotain "sokeripalojen" sahausta!
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä ymmärrän aloituksen niinku itsekin ajattelen eli miksi yhdelle vammaryhmälle on korostetun hyvät palvelut, kun muissa sairauksissa ollaan enemmän oman onnen nojassa, vaikka toisin toimien olisi enemmän iloa ja hyötyä paitsi yksilölle.
Eräs päivä tuli telkkarista uutisklippi toimintakeskuksessa: siinä sentään jotain itua, että ommellaan käyttötavaraa tai koristeita. Mutta voi tsiisus jotain "sokeripalojen" sahausta!
Monisairas....siis piti olla hyötyä paitsi yksilölle itselleen sosiaalisesti ja rahallisesti, niin myös koko yhteiskunnalle verojen ja pienempien sotemenojen johdosta
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MonisairasJoo, Suomessa syrjäytyneitä nuoria, mielenterveysongelmien kanssa kamppailevia ja fyysisesti vammaisia ei paapota samalla tavalla kuin kehareita. Hirveä rääkyminen alkaa, jos edes harkitaan kehitysvammaisten palveluista leikkaamista tai vanhemmat maksaisivat edes osittain keharin kulut, joita kertyy mukavasti aromahevosmusiikkiterapiassa, jossa kehitysvammainen vain rapsuttelee pollea tai katselee tabletiltaan Pingua sen sijaan, että jumppaisi fysioterapeutin kanssa. Kukaan ei ole parantunut kehitysvammastaan siitä huolimatta, että rahaa syynätään kevapuolelle.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103