Silmänpaine

möömöö

Kyselisin käytännönkokemusta silmänpaineesta...?
Kävin optikolla näöntarkistuksessa ja mitattiin myös silmänpaine, niin tulos oli 22 ja 24.
Ikää on alle 30-v, joten outoa :0
Kuin luotettavat on noi optikon mittaamat arvot?
Kun vertaa sit silmälääkärin mittaamiin.
Ja millasilla arvoilla on jouduttu lääkitykselle?
Kiitokset etukäteen...

3

3747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leilaka

      Olen 31-v nainen, ja minulla on ollut jo 8 vuotta sitten silmänpaineet tasolla 20/20, jolloin silmälääkäri sanoi, että pitää kontrolloida ikäni vuoksi puolen vuolen välein tai jos tulee vaivoja, niin sitten useammin.

      Normaalinahan pidetään arvoja 10-21, mutta toisten silmä kestää painetta huonommin kuin toisen, joten kannattaa luottaa silmälääkärin/optikon arvioon kontrolleista.

      Optikon mittari ei ole niin luotettava kuin silmälääkärin käyttämä, heitto on 2-3 yksikköä. Näin ainakin optikko sanoi minulle.

      Tosin meikäläisellä arvot -15 molemmissa silmissä, että on tosi korkea riski muutenkin saada kaikkea kivaa...

      Olen jopa joutunut käymään terveyskeskuksen päivystyksessä silmänpainekohtauksen vuoksi (päänsärky, huimaus, silmäsärky, näon hämärtyminen). Tosin silloin illalla ei päässyt silmäpolille tarkastukseen, vasta aamulla kävin siellä, ja paineet olivat 29/29(!), vaikka suurin osa oireista olikin jo helpottaneet. Eli mitä ne paineet olivatkaan olleet silloin illalla terveyskeskuksessa...
      Tämä silmäpolilla ollut käyntikerta johti silmänpohjakuviin ja näkökenttätestiin, jotka olivat vielä onneksi normaaleja.

      Muuten kun optikko mittasi minulle silmänpaineiksi 25/22(oli kummallista silmäsärkyä), niin hän käski varata ajan silmälääkärille silmänpaineen tarkistusta varten.

      Minulla ei ainakaan vielä ole lääkitystä, mutta kontrolleja suositellaan ainakin minulle vuoden välein, tai silloin jos tulee vaivoja.

    • Rafael

      Silmänpaine ei välttämättä oireile lainkaan. Eräänä aamuna minäkin vain havaitsin etten nähnyt oikealla silmällä mitään. Pesun ja hieronnan jälkeen ilmestyi näkö takaisin. Sittemin näkö sumeni ja arvelin laseissa olevan vikaa ja hakeuduin optikolle. Optikko mittasi yli 50 nen paineen ja kehoitti kääntymään välittömästi lääkärin puoleen joka kirjoittikin välittömän lähetteen silmä sairaalaan. Sairaalassa suoritetussa mitauksessa painetta olikin jo 56. Jouduin sitten tiputtelemaan kahden kuukauden ajan lääkettä useita kertoja päivässä silmääni. Lääkkeet olivat todella kalliita ja niitä kokeiltiin useita erilaisia. Sairaalassa joutui tutkinnan aikana käymään viikottain. Itse itseäni lääkitelessä meni osa lääkkeestä verenkietoon ja aiheutti erittäin kovat munuais kivut. Silmä sairautta hoitavat lääkärit päättivätkin sitten leikata silmän,,,,,,Tulee liian pitkä juttu jos kiinnostaa niin voin kertoa asiasta lisääkin.

    • mykiö

      Silmänpohjat kuvattu ja näkökentät tutkittu nyt kaksi kertaa kahden vuoden välein. Silmälasien vaihdon yhteydessä havaittu korkeat silmän paineet. Eka kerralla 27 ja 25, toisella kerralla 22. Tulokset kuitenkin normaalit, ei hätiä mitiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe