Olen menossa leikkaukseen, jossa kyyneltiehyeisiin asennetaan silikoniputket, jotta silmien vuotaminen helpottuisi. Leikkaus tehdään "humautuksessa", jota termiä silmälääkärini käytti...Olen ymmärtänyt että kyseessä on siis jonkinlainen kevyt nukutus...Onko kokemuksia/tietoa, että miten tällainen kevyt nukutus käytännössä menee...Onko siinä aivan taju kankaalla, asennetaanko hengitysputki yms...? Kauanko nukutus yleensä vaikuttaa?
Kevyt nukutus?
7
9055
Vastaukset
- vuotta.
sitten käteni katkesi ja luut väännettiin "humauksessa" paikalleen.
kaikin puolin miellyttävä toimenpide,eikä laiteta hengitysputkea.
ihan olin tajut kankaalla,en tiennyt tapahtuneesta mitään.
heräsin ihan kuin hyvin nukutun yön jälkeen.
syvemmissä nukutuksissa herääminen kestää aikansa.
en muista kauanko olin unessa. - U12345
Voisi sanoa joo että kyseessä on "kevyt nukutus".
Mukana on sinua hoitava silmälääkäri ja mahdollisesti toinen lääkäri ja avustava/avustavia hoitajia. Sinulle laitetaan kämmenselkään kanyyli laskimoon, jonka kautta lääkäri antaa suonensisäisesti tietyn määrän huumaavaa lääkettä, jonka seurauksena nukahdat hyvin pian. Hengitysputkea ei tarvita. Jossain tilanteissa hoitaja voi antaa maskin kautta happea, mutta uskoisin ettei ko. toimenpiteessä ole tarpeen.
Ajallisesti kesto riippuu toimenpiteet kestosta. Olet varmasti jonkin aikaa väsynyt/unelias jälkeenkin päin, mutta menee kyllä suht. piakkoin ohi.
Toimenpide on rutiini ja lääkärisi varmasti kokenut, olet hyvissä käsissä, hyvin se menee =)- eikös
tuota käytä jotkut hammaslääkäritkin?
- anest
voin sanoa,että homma menee näin. Sinulle laitetaan laskimoon tippakanyyli,joka on ohut muovi putki, joissain paikoissa laitettaan siihen tippumaan myös suola tms liuosta, joissain taas ei käytetä. Saat kanyylin kautta vahvaa kipulääkettä ja nukahtamisainetta.Eniten käytettyjä ovat nykyään fentanyyli, alfentaniili ja propofoli. Taju lähtee aika nopeasti (itselläni on myös omakohtaisia kokemuksia) ja minulla siihen tunteeseen liittyi tukehyumisen tunne,koska nämä lääkkeet lamaavat voimakkaasti hengitystä.
Harva "selviää" ilman lisähappea, jota annetaan joko niin että hengittelet sitä naamarilla tai hoitaja tai lääkäri ventiloi,eli eräänlaisen palkeen kanssa "puhaltaa" happea keuhkoihin. Hengitysputekea ei tarvita, mutta eräänlainen kurkunpäänmaski voidaan laittaa,jos lääkäri katsoo,että toimenpide kestää niin kauan ettei hän "jaksa" itse olla ventiloimassa vaan antaa koneen tehdä sen. Lääkkeet ovat todella lyhyt vaikutteisia,joten kun niiden antaminen lopetataan heräät tuota pikaa. Eli humautuksessa ei anneta yleensä lihaksia siis myös henkigyslihaksia lamaavaa lääkettä,koska toimenpide on niin pieni/lyhyt ettei tarvita keuhkoputekeen asti menevää hengitysputkea.Vaan korkeintaan tuetaan omaa hengitystä.
Vähän vaikeata maallikolle selittää, mutta toivottavasti ymmärsit.
Paikkakohtaisesti vaihtelee mitä tarkkailulaitteita toimenpiteen aikana käytetään.- reumaatikko
Kysyn anestesiasta: Reumaatikkona minun niskani on luhistunut, ei tosin ole puutumisia eikä halvausoireita (vaikka 2. nikamassa on murtuma).
Tekolonkkani nuljahtelevat silloin tällöin sijoiltaan. Kolmena kertana olen saanut humauksen, jona aikana lonkat vedettiin paikoilleen. Viime kerralla anestesialääkäri sanoi, ettei voi antaa humausta kun niskani on tommoinen. Sain selkäpuudutuksen. Nytpä kysynkin
miksi ei onnistu huonolla niskalla?
- Minä vaan..
Itse olin humautettuna kun tehtiin tähystys. Olet "nukutettuna" niin hyvin ettet tiedä maailman menosta mitään. Itse availin simiä toimenpiteen aikana, mutta en muista mitään. Se kestää noin puolisen tuntia, ne herättelee sitten. Hengitys putkea ei muistaakseni tarvita. Maski tulee naamalle. Mutta iha iisi juttu. Pärjäile..
- nenäsuoristus
Olen menossa "leikkaukseen" jossa nenäni suoristetaan, eli minulle on sen verrqn kerrottu että ihan kevyt nukutus tehdään eli humaus niin kuinka kauan se kestää ja onko kivuliastakin? :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322953- 61341
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201296Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701171- 441129
- 371001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38991Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133947- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36867