Luulosairaus rajoittaa elämääni

sekoboltsiko

Olen lasteni syntymän jälkeen alkanut kärsiä järkyttävistä sairauspeloista. Kuluneiden muutaman vuoden aikana olen pelännyt jos jonkinlaista sairautta ja ihan todella. Oireita on löytynyt ja nettiä yms lukemalla olen saanut itseni jopa paniikin valtaan. Pienetkin krempat saavat minut vakuuttuneeksi siitä, että tauti on todella vaarallinen, suren jo kuolemaani ja vakavaa sairastumista vaikkei mitään oltaisi todettu.

Olen akateemisesti koulutettu, muuten ns. "normaaliälyinen" ihminen. Mutta tässä asiassa ei järki enää auta. Olen pelännyt rintasyöpää, MS-tautia, melanoomaa, kaihia, aivokasvainta, vaikka mitä muutakin. Kuulostaa ihan naurettavalta, mutta kun saan päähäni, että "sitähän nämä kaikki oireet ovatkin", ni en pysty ajattelemaan mitään muuta. Järki sumenee ihan täysin. Aiemmin olen pystynyt sentään hillitsemään itseni enkä ole alkanut ravaamaan lääkäreillä, mutta viime viikolla sorruin siihenkin (pelkäsin melanoomaa). Ja eipä tuosta otettu edes näytepalaa, kun ei ole syytä.

Yöunet menevät ihan kokonaan ja itkin jo sitä, miten kuolen melanoomaan yms. Ihan sairasta. Koko ajan on joku vaiva, joka kasvaa mielessäni ihan järkyttävän suureksi vaivaksi ( sokeudun, kuuroudun, halvaannut, kuolen syöpään). Kun kurkku on kipeä, ni ensimmäisenä tulee mieleen kurkkusyöpä ja selaan jo nettiä ja tunnustelen patteja kaulalta ja imusolmukkeista.

Tää on ihan hirveetä tää pelko. Muuten olen vielä ns. normaali ihminen, ei ole pakkoneurooseja yms. En puhu näistä "vaivoista" kuin miehelleni ( joka on kyllästynyt) ja äidilleni ( joka on kyllästynyt). Onko täällä ketään kohtalotoveria ja miten päästä näistä ahdistuksista?

102

29106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marbella1111

      Minä olen kokenut saman!!
      En tiedä miten ihmeessä jaksoin tuota samaa hermoilua jopa kolme vuotta??!!Asia etenikin siihen että minulle "kehittyi" paniikkihäiriö!
      Siinä vaiheessa kun menin lääkäriin niin olin jo niin huonossa kunnossa fyysisesti että oli sairaalaan lähtö lähellä!!(siis enhän minä oikeasti ollut sairas mutta tämä ahdistukseni sai minut tuntemaan itseni fyysisesti sairaaksi.)Hikeä puski,kädet tärisivät,oksetti,huimasi,päätä särki,väsytti..
      Itse en kehdannut lääkärilleni puhua "luuloistani",vaan sanoin että minulla on ahdistusta,ja sain lääkityksen.
      Noin viikossa pillerit rupesivat auttamaan.Nyt olen ollut ilman lääkkeitä jo puolitoista vuotta ja pelkoja ei juurikaan ole enää.Tietenkin jollain tavalla jokainen ihminen pelkää tauteja,mutta en enää ole "luulosairas"!Mene hakemaan apua!!Kokemuksesta tiedän että ahdistus ja luulot pahenee ajan myötä!Jos et kehtaa luuloistasi puhua lääkärille niin sano niinkuin minä sanoin että sinulla on ahdistusta ja saat lääkityksen!!
      tuolla sairaudella on nimikin: ahdistuneisuushäiriö,nykyään yleistymässä rajusti.Toiset eivät koskaan pääse peloistaan irti ja joutuvat tukeutumaan terapioihin ym..Toivon sydämeni pohjasta että menet pikimmiten lääkäriin ja puhut hänelle sen mitä "kehtaat".Tai kirjoita vaikka lapulle ylös tuo teksti minkä tuohon rustasit ja näytä hänelle!Et ole taatusti ensimmäinen tuohon sairastunut johon lääkäri törmää!!

      Jaksamisia sinulle!
      Kerrothan miten lekurilla kävi!!?

      • pyhä henki.

        ONKO NIIN ETTÄ NE MITÄ PELKÄÄTTE ERITYISESTI YÖLLÄ ON SELLAISIA VARJOJA JOTKA LIIKKUVAT PITKIN HUONETTA IKÄÄNKUIN SIVUSILMÄLLÄ NÄKISITTE jonkun hahmon esim seisomassa jopa sänkynne vieressä toisin sanoen koette jonkun pahan läsnäolon mutta ette tahdo uskoa sitä.TÄMÄN TEKSTIN KIRJOITTAMINENKIN ON TUSKALLISTA JUURI SIITÄ SYYSTÄ ETTÄ YRITÄN AUTTAA SYVÄLLÄ KÄRSIMYKSESSÄ OLEVIA IHMISIÄ. JOS EN TUNTISI JUMALAA EN TODENNÄKÖISESTI OLISI TÄSSÄ ENÄÄ KERTOMASSA TÄLLÄ TARKOITAN SITÄ ETTÄ OLISIN TEHNYT ITSEMURHAN.LÄÄKKEITÄ EN OLE MUISTANUT OTTAA KAUTTA VÄLITTÄNYT OTTAA.oireet ovat vakavia ja niitä on monenlaisia valtava stressi niskaa vetää aivopainetta kautta verenpainetta olotila vaihtelee äärimmäisen nopeasti parinkin minuutin sisällä ja aamusta iltaan tätä rumbaa karkeasti sanottuna jatkuu. kaikki alkoi neurolepteistä osastolla jääköön nyt paikkakunta sanomatta tai vielä enemmän lääkärin nimi


      • pyhä henki.
        pyhä henki. kirjoitti:

        ONKO NIIN ETTÄ NE MITÄ PELKÄÄTTE ERITYISESTI YÖLLÄ ON SELLAISIA VARJOJA JOTKA LIIKKUVAT PITKIN HUONETTA IKÄÄNKUIN SIVUSILMÄLLÄ NÄKISITTE jonkun hahmon esim seisomassa jopa sänkynne vieressä toisin sanoen koette jonkun pahan läsnäolon mutta ette tahdo uskoa sitä.TÄMÄN TEKSTIN KIRJOITTAMINENKIN ON TUSKALLISTA JUURI SIITÄ SYYSTÄ ETTÄ YRITÄN AUTTAA SYVÄLLÄ KÄRSIMYKSESSÄ OLEVIA IHMISIÄ. JOS EN TUNTISI JUMALAA EN TODENNÄKÖISESTI OLISI TÄSSÄ ENÄÄ KERTOMASSA TÄLLÄ TARKOITAN SITÄ ETTÄ OLISIN TEHNYT ITSEMURHAN.LÄÄKKEITÄ EN OLE MUISTANUT OTTAA KAUTTA VÄLITTÄNYT OTTAA.oireet ovat vakavia ja niitä on monenlaisia valtava stressi niskaa vetää aivopainetta kautta verenpainetta olotila vaihtelee äärimmäisen nopeasti parinkin minuutin sisällä ja aamusta iltaan tätä rumbaa karkeasti sanottuna jatkuu. kaikki alkoi neurolepteistä osastolla jääköön nyt paikkakunta sanomatta tai vielä enemmän lääkärin nimi

        koitan edelleen jatkaa kirjoittamista teille nyt on muistaakseni 15 päivä 11.2012 lääkärit eivät tule näitä mielen alueen ongelmia ratkaisemaan vaikka olisi 1000000 erilaista diagnoosia ja lääkettä näitä ei ikinä tulla lääkkeillä ratkaisemaan ja varmaa on että nimenomaan lääkkeet ainakin neuroleptit saavat ihmiset tekemään itsemurhia kun ne mm tuhoavat unireseptoreita itsellä kokemusta edelleen .tahdon kuitenkin uskoa että unirytmi palautuu ennalleen. ja myöskin lukuisat muut lääkkeet aiheuttavat vakavia oireita. nämä oire jutut eivät siis ole tarkoitettu teille pelotteeeksi vaan miten se sanonta meni totuuteen liityen en todellakaan muista sattuneesta syystä on vain niin rankkaa tämä elämä jatkan nyt ajatusteni selkeyttämistä teille omalla hyväntahtoisellani tavalla.minun on nyt aika sanoa tämä asia ihan suoraan.eli kyse ei ole harhoista vaan te näette ihan täysin oikein oli ne sitten missä muodossa tahansa .kyse on elävistä olennoista eli toisin sanoen paholaisen henkivalloista .elämä on elämä. katsokaa vaikka sylivauvaa miten vilpitön ja luottavainen hän on. esitän teille yhden kysymyksen miksi lapsi kasvettuaan lyö toista hiekkalaatikolla miettikääpä sanaa syntiinlankeemus tämä löytyy raamatusta ja raamatussa sanotaan yksinkertaisesti että .MINÄ OLEN TIE TOTUUS JA ELÄMÄ EIKÄ KUKAAN TULE MINUN TYKÖNI MUUTOIN KUIN HÄNEN KAUTTANSA ELI JEESUKSEN.


    • joskus ollut

      paljon kaikenlaisia pelkoja. Pelkoja ei voi muuta kuin potkia pois. Pelkäsin tajuttomasti julkisilla kulkemista ja isoja tavarataloja. Päätin mennä töihin tavarataloon muutamaksi kuukaudeksi pahimpana ruuhka-aikana. Pelkoni hävisi sen siliän tien. Ehkä voisit mennä kolmeksi kuukaudeksi töihin hautausmaalle tai sitten menet keikkaduunariksi vanhustenhoitoon. Pelkosi häviää sen jälkeen. Voit olla siitä varma.

      Kuolemanpelot terveellä ihmisellä ovat ihan turhia ja muutenkin elämä on otettava realistisesti. Elämää pitää elää, ei pelätä koko ajan.

      Olet liikaa yksin ja veivaat asioita. Ole enemmän ihmisten kanssa tekemisissä.

      • sekoboltsiko

        Mulla on terveydenhuoltoalaan liittyvä koulutus ( en tosin ole lääkäri), joten sekään ei auta. PÄinvastoin osaan pelätä kaikkea mahdollista,,,,ja etsiä tietoa vaikka mistä. :(

        Mulla on joskus parikymppisenä ollut vakava masennus ja vuosia on nyt mennyt hyvin. Pelkäänkin, että tää on oireilua psyyken reistailusta ja masennuksesta.En haluaisi mitään lääkkeitä enkä terapiaa, koska silloin aikanaan nekin tuli käytyä läpi ja ajattelin, että ikinä ei tartte enää niihin ryhtyä.


      • Tuntemattomassa

        sotilaassa: "Pelko, se vasta huono kaveri on. Sitä vaan on potkittava pois." (mä en nyt muista sanantarkasti, mut pääpointti tuli esiin) Ajattele Rokan Antin kuolemanpelon käsittelyä silloin, kun sinua pelottaa!:)


      • sen on
        sekoboltsiko kirjoitti:

        Mulla on terveydenhuoltoalaan liittyvä koulutus ( en tosin ole lääkäri), joten sekään ei auta. PÄinvastoin osaan pelätä kaikkea mahdollista,,,,ja etsiä tietoa vaikka mistä. :(

        Mulla on joskus parikymppisenä ollut vakava masennus ja vuosia on nyt mennyt hyvin. Pelkäänkin, että tää on oireilua psyyken reistailusta ja masennuksesta.En haluaisi mitään lääkkeitä enkä terapiaa, koska silloin aikanaan nekin tuli käytyä läpi ja ajattelin, että ikinä ei tartte enää niihin ryhtyä.

        vaan pakko johtua väsymyksestä. Kun ihmistä väsyttää, niin kaikki pelot kaatuvat päälle. Ainakin minulla. Ja sitten tulevat kaikenlaiset sekoajatukset mieleen. Ehkä teet liikaa töitä. Joskus on vaan pakko repäistä itselleen tunti aikaa ja miettiä omia asioita rauhassa. Voi olla, että sulla on niin paljon säpinää koko ajan, että et koskaan saa aikaa omalle itsellesi ja yksinkertaisesti et lepää tarpeeksi. (nukkuminen, liikunta)

        Psyykettäkin pystyy vahvistamaan. Terapeuttini sanoi, että jos on taipuvaisuutta mielen heilahteluihin, niin silloin perusasioiden on oltava kunnossa, kuten on syötävä säännöllisesti ja nukuttava riittävästi. Tätä olen noudattanut ja se toimii. Enkä jaa energiaa kaikille ylimääräisille ihmisille. Sieppaako joku energiaasi eli onko lähelläsi energiansieppareita? Niistä on päästävä eroon. Älä jaa energiaasi kaikille muille ihmisille.


      • TyrNimaNteli
        Tuntemattomassa kirjoitti:

        sotilaassa: "Pelko, se vasta huono kaveri on. Sitä vaan on potkittava pois." (mä en nyt muista sanantarkasti, mut pääpointti tuli esiin) Ajattele Rokan Antin kuolemanpelon käsittelyä silloin, kun sinua pelottaa!:)

        "Psykiatrian professori Hasse Karlsson ei pidä sanasta luulotauti.Se on harhaanjohtava termi,joka mitätöi koko asian.Tosiasiassa on kysymyksessä tilanne,jossa ihminen on hirveän peloissaan ja ahdistunut joistakin oireista,joita hänen ruumiissaan esiintyy.Jos ajattelee näiden ihmisten kärsimyksen astetta,kysymyksessä on vakava sairaus.Hypokondriaan liittyvä pitkäaikainen ahdistusoireilu kuluttaa voimat ja sitä seuraa yleensä depressio."
        Terveyskeskuksissa ko.ihmisiä kutsutaan nimellä JPK"joka paikka kipeä ja psykiatrian puolella hypokondriaksi.Valitettavinta on,että usein näitä henkilöitä ei oteta vakavasti.
        Voiko siitä parantua? n.puolet paranee hoidolla tai ilman sitä ja kolmannella se jää krooniseksi,mutta kenelle,siitä ei ole tutkimuksia,oireetkin saattavat pysyä kauan poissa.
        "Pitäisi osata sanoa,että sinut on tutkittu eikä tässä ole mitään hätää,mutta jos olet epävarma,niin voithan sen testin tehdä uudestaan.Että kaikki on kuitenkin hyvin,Hasse Karlsson neuvoo."


      • Anonyymi
        sekoboltsiko kirjoitti:

        Mulla on terveydenhuoltoalaan liittyvä koulutus ( en tosin ole lääkäri), joten sekään ei auta. PÄinvastoin osaan pelätä kaikkea mahdollista,,,,ja etsiä tietoa vaikka mistä. :(

        Mulla on joskus parikymppisenä ollut vakava masennus ja vuosia on nyt mennyt hyvin. Pelkäänkin, että tää on oireilua psyyken reistailusta ja masennuksesta.En haluaisi mitään lääkkeitä enkä terapiaa, koska silloin aikanaan nekin tuli käytyä läpi ja ajattelin, että ikinä ei tartte enää niihin ryhtyä.

        Kokeilkaa hyvät ihmiset homeopatiaa, itse toivuin nopeasti ja jos alan tuntea uudelleen oireita niin tiedän heti mitä pitää ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilkaa hyvät ihmiset homeopatiaa, itse toivuin nopeasti ja jos alan tuntea uudelleen oireita niin tiedän heti mitä pitää ottaa.

        Käytän homeopatiaa päivittäin. Ilman vettä ihminen kuolee.


    • tätähän tää...

      hei sekoboltsi!!
      Et todellakaan ole ainoa joka pelkää sairauksia hulluna.
      Olen kärsinyt tästä aivan samasta asiasta jo n.2 vuotta.
      Kun luin tota sun tekstiä, ni aivan kuin oisin sen itte kirjottanu.
      myös minä saan itseni paniikkiin kun kunnolla rupean tarkkailemaan itseäni ja löytämään kaiken maailman oireita...
      Mulla on kanssa 2 lasta ja pelkään että sairastun vakavaan sairauteen ja kuolen ja lapset jäävät ilman äitiä.
      Nämä pelot ovat joka päiväisiä ja ne TODELLA raastavat jo mieltä..
      oisi kiva jutella lisää jos haluat...

      • sekoboltsiko

        Ois kiva tosiaan tietää, että miten teillä muilla tämä ilmenee? Voisitteko kuvailla,että mitä sairauksia olette pelänneet ja miten paljon se oikeasti haittaa elämäänne yms.

        Kuten joku sanoi, ni tietyllä järjen tasolla sitä ajattelee, että no tää on vaan tätä mun juttua taas, älä ajattele sitä. MUtta sitten se pelko vaan hiipii sieltä kuitenkin esiin; jospa se kuitenkin onkin jotain vakavaa ja pakko saada selvyys tähän asiaan yms. Mulla esimerkiksi se melanoomakammo oli niin hirveä, että kun rupesin tarkastelemaan yhtä luomea, ni jotenkin kuvittelin tai olin näkevinäni, että se oli kasvanut ja muuttunut tummemmaksi. Menin ihan paniikin valtaan, en voinut nukkua koko yönä, selasin tota paksua lääkärikirjaa, laitoin googleen hakusanan melanoomasta ja löytyi ihan samanlaisia pahanlatusia kuvia luomista...

        Samaten toi rintasyöpäkammo oli viime syksynä ihan hirveä. TUnnustelin liki koko ajan rintoja ja oli sellanen tunne, että joku kaunis kerta se herneen kokoinen kova patti sieltä löytyy. Siis ihan kauheeta. Pian mulla oli ihan hirveä olo koko ajan; itketti, ahdisti, rintasyöpään liittyvät kirjoitukset hyppi silmille jossain kaupassa käydessä naistenlehtiä selatessa. Eräs kerta menin kauppaan ja luin lehdestä siinä kauppajonossa jostain naisesta, jolla oli ihan samoja oireita ja oli sairastunut syöpään. Mä siis menin ihan paniikin valtaan. Tilasin heti lääkärikeskukseen ajan ja päsin sinne saman tien. Mun tuurilla oli hyvä, kun ottivat ultran samalla kertaa tai samalla reissulla pääsin käymään siellä. Mitään ei löytynyt, mutta sinne mennessä mä pelkäsin ihan hirveästi, pelkäsin sitä että kuolen ja koko maailam näytti mustalta. Ei ole enää normaalia.

        Tällasta tää on ja vaivat vaan vaihtuu, mutta se pelko on todellinen. Ei mulla nuorempana ollu tällaista. Nyt olen kolmen ja neljänkympin välissä iältäni. Tää kuulsotaakin ihan hullulta, kun tätä lukee. Tajuaa tän järjettömyyden, mutta samalla ei voi peloille mitään.


      • tätähän tää..
        sekoboltsiko kirjoitti:

        Ois kiva tosiaan tietää, että miten teillä muilla tämä ilmenee? Voisitteko kuvailla,että mitä sairauksia olette pelänneet ja miten paljon se oikeasti haittaa elämäänne yms.

        Kuten joku sanoi, ni tietyllä järjen tasolla sitä ajattelee, että no tää on vaan tätä mun juttua taas, älä ajattele sitä. MUtta sitten se pelko vaan hiipii sieltä kuitenkin esiin; jospa se kuitenkin onkin jotain vakavaa ja pakko saada selvyys tähän asiaan yms. Mulla esimerkiksi se melanoomakammo oli niin hirveä, että kun rupesin tarkastelemaan yhtä luomea, ni jotenkin kuvittelin tai olin näkevinäni, että se oli kasvanut ja muuttunut tummemmaksi. Menin ihan paniikin valtaan, en voinut nukkua koko yönä, selasin tota paksua lääkärikirjaa, laitoin googleen hakusanan melanoomasta ja löytyi ihan samanlaisia pahanlatusia kuvia luomista...

        Samaten toi rintasyöpäkammo oli viime syksynä ihan hirveä. TUnnustelin liki koko ajan rintoja ja oli sellanen tunne, että joku kaunis kerta se herneen kokoinen kova patti sieltä löytyy. Siis ihan kauheeta. Pian mulla oli ihan hirveä olo koko ajan; itketti, ahdisti, rintasyöpään liittyvät kirjoitukset hyppi silmille jossain kaupassa käydessä naistenlehtiä selatessa. Eräs kerta menin kauppaan ja luin lehdestä siinä kauppajonossa jostain naisesta, jolla oli ihan samoja oireita ja oli sairastunut syöpään. Mä siis menin ihan paniikin valtaan. Tilasin heti lääkärikeskukseen ajan ja päsin sinne saman tien. Mun tuurilla oli hyvä, kun ottivat ultran samalla kertaa tai samalla reissulla pääsin käymään siellä. Mitään ei löytynyt, mutta sinne mennessä mä pelkäsin ihan hirveästi, pelkäsin sitä että kuolen ja koko maailam näytti mustalta. Ei ole enää normaalia.

        Tällasta tää on ja vaivat vaan vaihtuu, mutta se pelko on todellinen. Ei mulla nuorempana ollu tällaista. Nyt olen kolmen ja neljänkympin välissä iältäni. Tää kuulsotaakin ihan hullulta, kun tätä lukee. Tajuaa tän järjettömyyden, mutta samalla ei voi peloille mitään.

        no hei!
        olen näin mukamans "sairastanut" melkein kaiken. se muistaakseni alkoi rintäsyövästä, sitten niitä tuli aina kaiken maailman muita, kuten leukemia,melanooma,paksusuolensyöpä,keuhkosyöpä,sydänvika,
        ja vaikka kuinka paljon muita...
        nyt viimeaikoina en niinkään ole pelännyt mitään
        fyysistä sairautta vaan lähinnä jotain mielenterveys sairautta..., niin ku masennus tai jotain et sekoo siis ihan TÄYDELLISESTI, kai siis hulluks tulemisen pelko. Nää saiaruskammot on kestäny mulla noin 2 vuotta. joo sitä saa itsensä aivan paniikin valtaan ku ne ajatuksen pääsee jylläämään tuolla päässä oikein kunnolla. en tiijä et mistä tää on tullu tai miks... enkä oikein enää haluukkaan tietää, haluun vaan tietää sen et miten tästä pääsee eroon. mietin monesti et varmaan ennemmin tai myöhemmin ittesä saa hulluksi tälläsilla ajatuksilla.
        suurin pelko minulla on se, että lapset menettävät äitinsä johonki kamalaan sairauteen tai et se tulee hulluks... APUA!!!


      • Jeci
        sekoboltsiko kirjoitti:

        Ois kiva tosiaan tietää, että miten teillä muilla tämä ilmenee? Voisitteko kuvailla,että mitä sairauksia olette pelänneet ja miten paljon se oikeasti haittaa elämäänne yms.

        Kuten joku sanoi, ni tietyllä järjen tasolla sitä ajattelee, että no tää on vaan tätä mun juttua taas, älä ajattele sitä. MUtta sitten se pelko vaan hiipii sieltä kuitenkin esiin; jospa se kuitenkin onkin jotain vakavaa ja pakko saada selvyys tähän asiaan yms. Mulla esimerkiksi se melanoomakammo oli niin hirveä, että kun rupesin tarkastelemaan yhtä luomea, ni jotenkin kuvittelin tai olin näkevinäni, että se oli kasvanut ja muuttunut tummemmaksi. Menin ihan paniikin valtaan, en voinut nukkua koko yönä, selasin tota paksua lääkärikirjaa, laitoin googleen hakusanan melanoomasta ja löytyi ihan samanlaisia pahanlatusia kuvia luomista...

        Samaten toi rintasyöpäkammo oli viime syksynä ihan hirveä. TUnnustelin liki koko ajan rintoja ja oli sellanen tunne, että joku kaunis kerta se herneen kokoinen kova patti sieltä löytyy. Siis ihan kauheeta. Pian mulla oli ihan hirveä olo koko ajan; itketti, ahdisti, rintasyöpään liittyvät kirjoitukset hyppi silmille jossain kaupassa käydessä naistenlehtiä selatessa. Eräs kerta menin kauppaan ja luin lehdestä siinä kauppajonossa jostain naisesta, jolla oli ihan samoja oireita ja oli sairastunut syöpään. Mä siis menin ihan paniikin valtaan. Tilasin heti lääkärikeskukseen ajan ja päsin sinne saman tien. Mun tuurilla oli hyvä, kun ottivat ultran samalla kertaa tai samalla reissulla pääsin käymään siellä. Mitään ei löytynyt, mutta sinne mennessä mä pelkäsin ihan hirveästi, pelkäsin sitä että kuolen ja koko maailam näytti mustalta. Ei ole enää normaalia.

        Tällasta tää on ja vaivat vaan vaihtuu, mutta se pelko on todellinen. Ei mulla nuorempana ollu tällaista. Nyt olen kolmen ja neljänkympin välissä iältäni. Tää kuulsotaakin ihan hullulta, kun tätä lukee. Tajuaa tän järjettömyyden, mutta samalla ei voi peloille mitään.

        Mulla on aivan sama juttu ja olen vasta 18! Eihän mulla kyllä mitää lapsia vielä ole, mutta joskus musta tuntuu et en saa kunnolla henkee yms. ja että rinnassa olis joku patti! tän kans tulee oikeestikki hulluks.. poikakaverikaan ei jaksais enää kuunnella mua ja äiti sanoi tilaavansa mulle nyt lääkärin ajan ja että lääkäri tekis perus tarkastuksen ja lähetteen laajaan verikuvaan ja papa-testiin. Ja mulla nyt on toi neulakammokin... ei kiva..


      • doomchild
        sekoboltsiko kirjoitti:

        Ois kiva tosiaan tietää, että miten teillä muilla tämä ilmenee? Voisitteko kuvailla,että mitä sairauksia olette pelänneet ja miten paljon se oikeasti haittaa elämäänne yms.

        Kuten joku sanoi, ni tietyllä järjen tasolla sitä ajattelee, että no tää on vaan tätä mun juttua taas, älä ajattele sitä. MUtta sitten se pelko vaan hiipii sieltä kuitenkin esiin; jospa se kuitenkin onkin jotain vakavaa ja pakko saada selvyys tähän asiaan yms. Mulla esimerkiksi se melanoomakammo oli niin hirveä, että kun rupesin tarkastelemaan yhtä luomea, ni jotenkin kuvittelin tai olin näkevinäni, että se oli kasvanut ja muuttunut tummemmaksi. Menin ihan paniikin valtaan, en voinut nukkua koko yönä, selasin tota paksua lääkärikirjaa, laitoin googleen hakusanan melanoomasta ja löytyi ihan samanlaisia pahanlatusia kuvia luomista...

        Samaten toi rintasyöpäkammo oli viime syksynä ihan hirveä. TUnnustelin liki koko ajan rintoja ja oli sellanen tunne, että joku kaunis kerta se herneen kokoinen kova patti sieltä löytyy. Siis ihan kauheeta. Pian mulla oli ihan hirveä olo koko ajan; itketti, ahdisti, rintasyöpään liittyvät kirjoitukset hyppi silmille jossain kaupassa käydessä naistenlehtiä selatessa. Eräs kerta menin kauppaan ja luin lehdestä siinä kauppajonossa jostain naisesta, jolla oli ihan samoja oireita ja oli sairastunut syöpään. Mä siis menin ihan paniikin valtaan. Tilasin heti lääkärikeskukseen ajan ja päsin sinne saman tien. Mun tuurilla oli hyvä, kun ottivat ultran samalla kertaa tai samalla reissulla pääsin käymään siellä. Mitään ei löytynyt, mutta sinne mennessä mä pelkäsin ihan hirveästi, pelkäsin sitä että kuolen ja koko maailam näytti mustalta. Ei ole enää normaalia.

        Tällasta tää on ja vaivat vaan vaihtuu, mutta se pelko on todellinen. Ei mulla nuorempana ollu tällaista. Nyt olen kolmen ja neljänkympin välissä iältäni. Tää kuulsotaakin ihan hullulta, kun tätä lukee. Tajuaa tän järjettömyyden, mutta samalla ei voi peloille mitään.

        "Kuten joku sanoi, ni tietyllä järjen tasolla sitä ajattelee, että no tää on vaan tätä mun juttua taas, älä ajattele sitä. MUtta sitten se pelko vaan hiipii sieltä kuitenkin esiin; jospa se kuitenkin onkin jotain vakavaa ja pakko saada selvyys tähän asiaan yms."

        Tätä se on joka päivä meitin elämä. Avokin sanoi joku viikko sitten, että hän aina kuvitteli luulotaudin olevan vain joku vitsi, mutta nyt on mun kanssa oltuaan tajunnut sen olevan ihan oikea "sairaus" ja ongelma.

        Näin vuosia paniikkioireista kärsineenä pelot ja jatkuva hermostuneisuus ja itsensä tarkkailu on jo ihan normaalia elämää, mutta tuo "mitäs jos sittenkin".... Olisi ihanaa jos voisi kuitata kaiken samalla tavalla kuin lääkärit: "Tämä kuulunee paniikkioireisiisi." Välillä tyytyy siihen vastaukseen ja häpeää omaa tyhmyyttään; välillä miettii että lääkäreiden mielestä kaikki mitä minulla on liittyy paniikkiin. Jos käteni olisi irti ja päähäni kasvanut männyntaimia, se johtuisi paniikista...

        tulipa sekava viesti. *huokaus* Kunhan tulin sanomaan että ette suinkaan ole yksin luulojenne kanssa.


      • yksi vain
        sekoboltsiko kirjoitti:

        Ois kiva tosiaan tietää, että miten teillä muilla tämä ilmenee? Voisitteko kuvailla,että mitä sairauksia olette pelänneet ja miten paljon se oikeasti haittaa elämäänne yms.

        Kuten joku sanoi, ni tietyllä järjen tasolla sitä ajattelee, että no tää on vaan tätä mun juttua taas, älä ajattele sitä. MUtta sitten se pelko vaan hiipii sieltä kuitenkin esiin; jospa se kuitenkin onkin jotain vakavaa ja pakko saada selvyys tähän asiaan yms. Mulla esimerkiksi se melanoomakammo oli niin hirveä, että kun rupesin tarkastelemaan yhtä luomea, ni jotenkin kuvittelin tai olin näkevinäni, että se oli kasvanut ja muuttunut tummemmaksi. Menin ihan paniikin valtaan, en voinut nukkua koko yönä, selasin tota paksua lääkärikirjaa, laitoin googleen hakusanan melanoomasta ja löytyi ihan samanlaisia pahanlatusia kuvia luomista...

        Samaten toi rintasyöpäkammo oli viime syksynä ihan hirveä. TUnnustelin liki koko ajan rintoja ja oli sellanen tunne, että joku kaunis kerta se herneen kokoinen kova patti sieltä löytyy. Siis ihan kauheeta. Pian mulla oli ihan hirveä olo koko ajan; itketti, ahdisti, rintasyöpään liittyvät kirjoitukset hyppi silmille jossain kaupassa käydessä naistenlehtiä selatessa. Eräs kerta menin kauppaan ja luin lehdestä siinä kauppajonossa jostain naisesta, jolla oli ihan samoja oireita ja oli sairastunut syöpään. Mä siis menin ihan paniikin valtaan. Tilasin heti lääkärikeskukseen ajan ja päsin sinne saman tien. Mun tuurilla oli hyvä, kun ottivat ultran samalla kertaa tai samalla reissulla pääsin käymään siellä. Mitään ei löytynyt, mutta sinne mennessä mä pelkäsin ihan hirveästi, pelkäsin sitä että kuolen ja koko maailam näytti mustalta. Ei ole enää normaalia.

        Tällasta tää on ja vaivat vaan vaihtuu, mutta se pelko on todellinen. Ei mulla nuorempana ollu tällaista. Nyt olen kolmen ja neljänkympin välissä iältäni. Tää kuulsotaakin ihan hullulta, kun tätä lukee. Tajuaa tän järjettömyyden, mutta samalla ei voi peloille mitään.

        Minullakin on tätä samaa, mutta minulla se tautien luuleminen tulee YÖLLÄ.
        Minulla tämä ei ole vielä niin paha että menisin lääkäriin.
        olen luulenut esim. aivokasvainta, umpisuolentulehdusta (MONTA KERTAA), ja aikkea mitä en edes muistakkaan. Minä luulisin että minulla on luulosairaus mutta se ei vain ole niin paha. Onko jollain teistä keinoa miten sen saisi pois ennen kun se tulee pahemmaksi!


    • tiitu

      Kuulostaa NIIN tutulta. Lapsen saannin myötä tosiaan huoli omasta terveydestä on kasvanut ja mullakin tämä jatkuva itsensä tarkkailu ja pelkääminen on jokapäiväistä ja voimia syövää. Vaikka kuinka yrittää itselleen vakuutella, että ne kaikenmaailman oireet on omaa mielikuvitusta, niin silti jostain kumpuaa ajatus, että jos kuitenkin tämä on jotain vakavaa.. Heräsin itse huomaamaan, ettei huolehtimiseni ja oireiluni ole "normaalia", kun aloin saada ihmeellisiä kohtauksia, joiden myötä löysin tietoa paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta. Mä en vaan vielä halua mennä lääkäriin. Kynnys on korkea..

    • timanttimies

      lue lääketiedettä

      • doomchild

        Et tainnut huomata, että suurimmalla osalla meistä pelot vain pahenevat lukemisesta. Emme me lue taudinkuvauksia etsiäksemme syytä miksei meillä jotain olisi, vaan päinvastoin! Kyse ei ole tiedonpuutteesta (väitän että luulotautiset tietävät jopa tavallista tallaajaa enemmän terveydestä), vaan halusta hallita elämää. luulotautinen pelkää ja huolehtii hysteerisesti, ajattelematta todennäköisyyksiä sairastua, parantumiskeinoja, elämänhallintaa...


      • Anonyymi
        doomchild kirjoitti:

        Et tainnut huomata, että suurimmalla osalla meistä pelot vain pahenevat lukemisesta. Emme me lue taudinkuvauksia etsiäksemme syytä miksei meillä jotain olisi, vaan päinvastoin! Kyse ei ole tiedonpuutteesta (väitän että luulotautiset tietävät jopa tavallista tallaajaa enemmän terveydestä), vaan halusta hallita elämää. luulotautinen pelkää ja huolehtii hysteerisesti, ajattelematta todennäköisyyksiä sairastua, parantumiskeinoja, elämänhallintaa...

        Siis ei todellakaan lääkäriksi lukeminen auta. Opit vain sen kuinka paljon ei vielä tiedetä. Tiedän yhden lääkärin joka pelkää itsellään vaikka mitä sairauksia. Ei olla sen koommin nähty, joten en tiedä onko enää työelämässä.


    • laala

      Minulla on myös "luulosairautta" joka rajoittaa elämääni todella paljon!! Luultavasti nämä sairauden pelot alkoivat sillon kun olin menettänyt neitsyyteni.. Aloin pelätä kaikenlaisia sukupuolitauteja. Kävin testeissä. Kaikki ok. Pelkäsin yhä; jospa tulokset olivat väärät?? Tätä pelkoa jatkui pitkään, tuli pieniä karvatupentulehduksia sheivaamisen jälkeen; minullahan on sukupuoliherpes tai visvasyylä!!! Vaikken yhdynnässä ollut ollut sen ensimmäisen kerran jälkeen... Noh, sitten tulin raskaaksi muutama vuosi jälkeenpäin. Lapsi oli toivottu. Pelkäsin jatkuvasti keskenmenoa. Jokainen pieni nipistys piti käydä tarkistamassa, yhdessä välissä kävin joka toinen päivä kuuntelemassa sydänääniä. Pelkäsin ja stressasin lapsen puolesta niin paljon että minulle tuli ennenaikaisia supistuksia ja lapsivettä tihkui, jouduin moneksi viikoksi vuodelepoon sairaalaan. Tästä se pelko vasta kasvoi! Ihan viimeisillä viikoillakin pelkäsin jotain; lapsi kuolee mahaan, tai itse kuolen synnytyksessä. Kaikki meni hyvin. Terve lapsi tuli. Lapsen synnyttyä pelot kasvoivat taas. Pelkäsin aluksi lapseni kuolevan kätkytkuolemaan. Heräsin yöllä ihan jatkuvasti kokeilemaan hengittääkö hän varmasti. Sitten meille tuli "kihomatoja", kuurasin talon katosta lattiaan kauhean paniikin vallassa, en päästänyt vieraita kotiimme. Sitten minulle tuli "huuliherpes", en voinut koskea lapseeni ennenkuin olin hinkannut ja desinfioinut käteni... Nyt pelkään että minulla on sydänsairaus, on tullut vähän rytmihäiriöitä ja rintakipua. Pelkään että kuolen sydänkohtaukseen tai johonkin. Lääkärille olen pian menossa... Mutta; tuossa listassa ei ole varmaan läheskään kaikkia "sairastamista taudeistani".. Ja tämä tekee minut hulluksi!!!

      • ann_ie

        minullakin oli neitsyydenmenetyksen jälkeen kauheat paineet kaikista taudeista ja melkein sain hermoromahduksen pelkästä hiivatulehduksestakin. olin ihan varma että se on vähintäänkin alkua jollekin kondyloomalle tai hiville ja ravasin testeissä ja muissa monet kerrat, aina pelkkää negaa näytti.

        olin myös ihan varma, että vaikka käytin pillereitä tunnollisesti ja menkatkin tuli normaalisti ajallaan, että olen raskaana. sain jopa ties mitä fyysisiä oireitakin, vilutti ja alavatsaa kivisti ja lueskelin vaan netistä kaikkia mahdollisia alkuraskauden oireita ja olevinaan löysin ne kaikki itseltäni. tavallaan tiesin ettei raskaus ole kovin todennäköinen mutta silti en saanut syötyä (="raskauden pahoinvointi"), alavatsaa nipisteli ja kuukautisetkin muka oli todella erilaiset, vaikka tosiasiassa ne on aina olleet samanlaisetkuin aina. stressasin asiaa niin paljon että se aiheutti ummetusta (säikähdin ihan helvetisti, koska ummetus kuulemma kuuluu raskauden ensimerkkeihin myös). luonnollisesti kyseenalaistin kaikki raskaustestit jotka tein, koska "eihän ne aina näytä oikein". naurattaa näin jälkeenpäin, että sain näitä "raskausoireita" jo alle viikko yhdynnän jälkeen, jolloin ei kyllä alkavaa raskautta voisi vielä edes tuntea.

        tuollaisilla hetkillä tarviis vaan sen jonkun läpsimään poskille ja hokemaan et tuu takas maanpinnalle.


    • santtu

      Itellänikin varmaan luulosairaus... Pelkään vähän väliä hiv:iä ja klamydiaa että olen raskaana mikä ei elämän tilanteeseeni tällä hetkellä sopisi, mittasin verenpaineeni niin se oli koholla ja pulssi hakkasi n. 100, pelkäsin verenpaine-tautia tuolloin varmaan niin paljon että verenpaine nousi, koska nyt verenpaineet normaalit, ylä-vatsaan sattui aikaisemmin niin paljon että epäilin paksusuolen syöpää. Kerran silmät olivat keltaiset niin epäilen VIELÄKIN hepatiittia. Vähän aikaa sitten minulla oli valkosia läikkiä käsivarressa ja kysyin lääkäriltä mitä ne on. Koska tupakoin niin lääkäri kysyi ahdistaako hengittäessä vastasin ei, niin tietenkin samana päivänä alkoi ahdistamaan ja pala alkoi tuntumaan kurkussa. Luin netistä ja totesin että minulla on varmaan kurkunpään syöpä. Sitten mietin uudestaan ja totesin että minulla on luulosairaus. Tämä voi kuulostaa todella koomiselta ja kun itsekkin sitä mietin niin sitähän se on. Pelko minkä tämä luulosairaus aiheuttaa on kuitenkin todellinen mutta hyvin koominen kun sitä alkaa miettimään.

      • santtu

        olen ostanut lyhyen elämäni aikana yhteensä n. 30 raskaus testiä ja juossut sukupuolitauti testeissä. Itsekkin olen hoitoalalla ja luulosairauteni vain pahenee kun luen kaikenmaailman oireita muuta mukavaa.. Joku teistä kirjoitti rintasyövästä ja miten rintasyövän löytää jokaisesta lehdesta ja se pomppii jopa silmille. Minulla on sama Hiv:in kanssa. Tuntuu että kun kuulen sanan hiv niin se on joku enne että minulla se on ja minun olisi aika hakeutua lääkäriin. Siis tässä menee järki viimeistä murua myöten..


      • Luulohullu
        santtu kirjoitti:

        olen ostanut lyhyen elämäni aikana yhteensä n. 30 raskaus testiä ja juossut sukupuolitauti testeissä. Itsekkin olen hoitoalalla ja luulosairauteni vain pahenee kun luen kaikenmaailman oireita muuta mukavaa.. Joku teistä kirjoitti rintasyövästä ja miten rintasyövän löytää jokaisesta lehdesta ja se pomppii jopa silmille. Minulla on sama Hiv:in kanssa. Tuntuu että kun kuulen sanan hiv niin se on joku enne että minulla se on ja minun olisi aika hakeutua lääkäriin. Siis tässä menee järki viimeistä murua myöten..

        Mä olen pelännyt kahden viimeisen vuoden aikana 1. Hiviä (oli negatiivinen) 2. Imusolmuksesyöpää kainalossa 3. Imusolmuksesyöpää niskassa 4. Imusolmukesyöpää kaulassa 5. Suusyöpää 6. Raskautta 7. Veritulppaa 8. Sydänvikaa 9. Suusyöpää 10. Kohdunkaulansyöpää 11. Imusolmukesyöpää korvan alla Lista on loputon. Nyt kun ne on kirjannut tuohon niin alkaa itseäkin huvittaa. Pitäisi vain lopettaa tämä hermoilu. Minulla on samanlaisia fiiliksiä etten uskalla olla onnellinen vaan pelkään että jos olen huoleton sairastun syöpään ja kuolen viikossa kohtalon ivasta. On se jännää kuinka pystyy itse kehittelemään oireet kaikkiin tauteihin. Ja kuinka äkkiä oireet katoaa kun lääkäri sanoo että olet terve. Minulla on monia imusolmukkeita ja yksi sylkirauhanen jotka ovat koholla ja tunnusteltavissa. Lääkäri on todennut monet niistä vaarattomiksi. Olen käynyt jopa ultrassa. Ei hauskaa. Muiden mielestä varmaan huvittavaa, mutta mä tahtoisin jo lopettaa. Monet ei oikeasti ajattele sairastuvansa ennen kuin sairastuvat. olisinpa minäkin sellainen. Kaiken lisäksi haaskaan yhteiskunnan rahoja käymällä koko ajan lääkärissä!!!


      • keväisin kuolemansairas
        Luulohullu kirjoitti:

        Mä olen pelännyt kahden viimeisen vuoden aikana 1. Hiviä (oli negatiivinen) 2. Imusolmuksesyöpää kainalossa 3. Imusolmuksesyöpää niskassa 4. Imusolmukesyöpää kaulassa 5. Suusyöpää 6. Raskautta 7. Veritulppaa 8. Sydänvikaa 9. Suusyöpää 10. Kohdunkaulansyöpää 11. Imusolmukesyöpää korvan alla Lista on loputon. Nyt kun ne on kirjannut tuohon niin alkaa itseäkin huvittaa. Pitäisi vain lopettaa tämä hermoilu. Minulla on samanlaisia fiiliksiä etten uskalla olla onnellinen vaan pelkään että jos olen huoleton sairastun syöpään ja kuolen viikossa kohtalon ivasta. On se jännää kuinka pystyy itse kehittelemään oireet kaikkiin tauteihin. Ja kuinka äkkiä oireet katoaa kun lääkäri sanoo että olet terve. Minulla on monia imusolmukkeita ja yksi sylkirauhanen jotka ovat koholla ja tunnusteltavissa. Lääkäri on todennut monet niistä vaarattomiksi. Olen käynyt jopa ultrassa. Ei hauskaa. Muiden mielestä varmaan huvittavaa, mutta mä tahtoisin jo lopettaa. Monet ei oikeasti ajattele sairastuvansa ennen kuin sairastuvat. olisinpa minäkin sellainen. Kaiken lisäksi haaskaan yhteiskunnan rahoja käymällä koko ajan lääkärissä!!!

        Jollain tavalla hyvin lohduttavaa lukea muidenkin sekoilleen samalla tavalla, mutta jostain syystä silti hiipii mieleen ajatus, että jos tämä nyt on kuitenkin oikeasti vaarallista. Mitä jos lakkaan murehtimasta nyt ja myöhemmin käy ilmi että nyt toimimalla olisi voinut parantua ja sitten ei enää voikaan? Lääkärikäynnin jälkeenhän aina elämä hymyilee ja kaikki on hyvin. Kunnes parin päivän kuluttua lääkäri olikin varmasti väärässä ja on entistä kamalampi olo kun ajattelee, ettei lääkäriinkään voi luottaa, kun ei se tätä kuolemansairauttani älynnyt.
        Itse olen pelännyt lähinnä
        - melanoomaa
        - basalioomaa
        - diabetestä
        - aivokasvainta
        - ms-tautia

        Suunnilleen tässä järjestyksessä, mutta myös yhtaikaa, vuorotellen, ja niin edelleen. Hiljattain olen ollut vakuuttunut siitä, että selässäni on ihokasvain. Sitä kutittaa jatkuvasti samasta kohdasta varsinkin istuessani eteen päin kumartuneena. Kaikki alkaa joka vuosi keväällä erään kevään ikävien tapahtumien jälkeen. Miten tästä pääsee eroon?!


      • Samaa
        keväisin kuolemansairas kirjoitti:

        Jollain tavalla hyvin lohduttavaa lukea muidenkin sekoilleen samalla tavalla, mutta jostain syystä silti hiipii mieleen ajatus, että jos tämä nyt on kuitenkin oikeasti vaarallista. Mitä jos lakkaan murehtimasta nyt ja myöhemmin käy ilmi että nyt toimimalla olisi voinut parantua ja sitten ei enää voikaan? Lääkärikäynnin jälkeenhän aina elämä hymyilee ja kaikki on hyvin. Kunnes parin päivän kuluttua lääkäri olikin varmasti väärässä ja on entistä kamalampi olo kun ajattelee, ettei lääkäriinkään voi luottaa, kun ei se tätä kuolemansairauttani älynnyt.
        Itse olen pelännyt lähinnä
        - melanoomaa
        - basalioomaa
        - diabetestä
        - aivokasvainta
        - ms-tautia

        Suunnilleen tässä järjestyksessä, mutta myös yhtaikaa, vuorotellen, ja niin edelleen. Hiljattain olen ollut vakuuttunut siitä, että selässäni on ihokasvain. Sitä kutittaa jatkuvasti samasta kohdasta varsinkin istuessani eteen päin kumartuneena. Kaikki alkaa joka vuosi keväällä erään kevään ikävien tapahtumien jälkeen. Miten tästä pääsee eroon?!

        Haha, helpottaapa mieltä lukea että muillakin on samaa :) Mulla on sitä että käyn vaikka lääkärissä just poistamassa jonku luomen, jota oon stressannu pari vuotta, välillä todella paljon ja välillä vähemmän. Sitte ku oon sen saanu pois, muistanki jonku muun pienen jutun jossain... Sit vaihdan sen luomen sijaan keskittymisen siihen, ja stressi on taas valmis.
        Oon kristillinen ihminen, joten rukoilu yms auttaa aina asiaa, ja tulee sellanen parempi olo... Mutta aina se sitte yllättää taas. Tästä ois kyllä luksusta päästä eroon.
        Aina ku yhestä vaivasta pääsee eroon, tai se unohtuu, niin sitten tulee tilalle joku toinen. Joka kerta.
        Mutta tosi lohduttavaa lukea että meitä on useampikin :) Luin Iltalehdestä joskus että Ville Valo on ihan samanlainen "Jos mulla on pääkipua, olen varma että se on aivokasvain"
        Ja sitten tässä on vielä sekin, että varsinaisesti MIKÄÄN näistä vaivoista ei edes vaivaa ennen ku sitä alkaa ajattelemaan. Musta tuntuu että tää kun luin tämän, ja googlasin luulosairaus, oli just se juttu mitä tarvin... Ja nähdä että muillakin on sama asia. Itseasias hauskaa, ku oli siitä rukoilusta puhe, juuri äsken pyysin että saisin jotenki tätä mieltä vähän rauhotettua, ja padam, tajusin googlaa tämän. Ja nyt ainakin tätä kirjottaessa on tosi hyvä fiilis. Että nämä "ongelmat" mitä mulla on kehossa joskus, on samoja mitä KAIKILLA on. Siihen asti ku joku on kipeä, tai häiritsee elämää, ei pitäs vaan välittää.
        Mutta, niinku jo useaan otteeseen sanoin, lohduttavaa ja tosi iso juttu lukea että muillakin on samaa. Kiitos siitä siis!
        Ja jaksamisia kaikille :)


      • pelkoinen
        Luulohullu kirjoitti:

        Mä olen pelännyt kahden viimeisen vuoden aikana 1. Hiviä (oli negatiivinen) 2. Imusolmuksesyöpää kainalossa 3. Imusolmuksesyöpää niskassa 4. Imusolmukesyöpää kaulassa 5. Suusyöpää 6. Raskautta 7. Veritulppaa 8. Sydänvikaa 9. Suusyöpää 10. Kohdunkaulansyöpää 11. Imusolmukesyöpää korvan alla Lista on loputon. Nyt kun ne on kirjannut tuohon niin alkaa itseäkin huvittaa. Pitäisi vain lopettaa tämä hermoilu. Minulla on samanlaisia fiiliksiä etten uskalla olla onnellinen vaan pelkään että jos olen huoleton sairastun syöpään ja kuolen viikossa kohtalon ivasta. On se jännää kuinka pystyy itse kehittelemään oireet kaikkiin tauteihin. Ja kuinka äkkiä oireet katoaa kun lääkäri sanoo että olet terve. Minulla on monia imusolmukkeita ja yksi sylkirauhanen jotka ovat koholla ja tunnusteltavissa. Lääkäri on todennut monet niistä vaarattomiksi. Olen käynyt jopa ultrassa. Ei hauskaa. Muiden mielestä varmaan huvittavaa, mutta mä tahtoisin jo lopettaa. Monet ei oikeasti ajattele sairastuvansa ennen kuin sairastuvat. olisinpa minäkin sellainen. Kaiken lisäksi haaskaan yhteiskunnan rahoja käymällä koko ajan lääkärissä!!!

        itse olen pelännyt ainakin rintasyöpää, suusyöpää, melanoomaa, kohdunkaulansyöpää, pehmytkudoskasvainta(?), aivokalvontulehdusta, salmonellaa, tappavaa, tuntematonta sokeuttavaa tautia, ulkovessasta hyppiviä tappavia loisia, sikainfluenssaa, lintuinfluenssaa, SARS:ia, keuhkosyöpää, keuhkoahtaumaa, astmaa, sokeritautia, vessanistuimista/saunanlauteista tarttuvia sukupuolitauteja(erityisesti klamydia ja HIV), kielisyöpää, imusolmukesyöpää, sydänvikaa, hyttysenpistojakin olen pelännyt, erilaiset loiset.

        lista on luultavasti vielä pidempi, koska melkein joka päivä pelkään jotain uutta sairautta. Elämää tämä rajoittaa ja mitään hauskaa ei uskalla tehdä, en esimerkiksi kuollaksenikaan uskaltaisi mennä telttailemaan festareille..siellähän pitäisi käydä likaisissa vessoissa(mitkä ovat suurin pelonaiheeni).


      • joku hullu
        santtu kirjoitti:

        olen ostanut lyhyen elämäni aikana yhteensä n. 30 raskaus testiä ja juossut sukupuolitauti testeissä. Itsekkin olen hoitoalalla ja luulosairauteni vain pahenee kun luen kaikenmaailman oireita muuta mukavaa.. Joku teistä kirjoitti rintasyövästä ja miten rintasyövän löytää jokaisesta lehdesta ja se pomppii jopa silmille. Minulla on sama Hiv:in kanssa. Tuntuu että kun kuulen sanan hiv niin se on joku enne että minulla se on ja minun olisi aika hakeutua lääkäriin. Siis tässä menee järki viimeistä murua myöten..

        on ollut ihan täysin samanlaiset pelonaiheet. Minulla on kausia jolloin pelkään ihan hulluna ja olen masentunut ja tämä pelko pyörii koko ajan mielessä.. ja sitten on kausia jolloin en jaksa pelätä.. mutta jokin tilanne/lehtijuttu/oire laukaisee uudestaan pelkotilan.

        Joskus olen niin paniikissa, että tekee mieli itkeä, huutaa ja raivota, mutta yleensä pelko ilmenee hengen ahdistuksena, sydämen tykytyksenä ja hikoiluna, ja mieli on erittäin synkkä näinä pelkokausina.. ei tee mieli nauraa tai tehdä mitään kivaa.. olen vain itsekseni ja murehdin ja voivottelen. Joskus tuntuu niin oudolta ja epätodelliselta, että alan pelkäämään että menetän järkeni. Nämä sairaudenpelot tekevät elämästä vaikeaa ja joskus tuntuu että olisi helpompi jos kuolisi pois niin eipähän sitten tarvitsisi aatella. mutta toisaalta ihan naurettavaa että tulee tuollainen ajatus, koska yleensä pelot kohdistuu vakaviin sairauksiin ja siihen että EI HALUA KUOLLA...!! huoh.. onneksi nyt on helpompi kausi meneillään.


      • -em-
        pelkoinen kirjoitti:

        itse olen pelännyt ainakin rintasyöpää, suusyöpää, melanoomaa, kohdunkaulansyöpää, pehmytkudoskasvainta(?), aivokalvontulehdusta, salmonellaa, tappavaa, tuntematonta sokeuttavaa tautia, ulkovessasta hyppiviä tappavia loisia, sikainfluenssaa, lintuinfluenssaa, SARS:ia, keuhkosyöpää, keuhkoahtaumaa, astmaa, sokeritautia, vessanistuimista/saunanlauteista tarttuvia sukupuolitauteja(erityisesti klamydia ja HIV), kielisyöpää, imusolmukesyöpää, sydänvikaa, hyttysenpistojakin olen pelännyt, erilaiset loiset.

        lista on luultavasti vielä pidempi, koska melkein joka päivä pelkään jotain uutta sairautta. Elämää tämä rajoittaa ja mitään hauskaa ei uskalla tehdä, en esimerkiksi kuollaksenikaan uskaltaisi mennä telttailemaan festareille..siellähän pitäisi käydä likaisissa vessoissa(mitkä ovat suurin pelonaiheeni).

        Itse olen "kärsinyt" ties mistä sairauksista lähes koko nuoren elämäni ajan. Jo alakouluikäisenä kärsin toisinaan unettomuudesta, joka johtui pelosta että äitini kuolee keuhkosyöpään. Tämä sama pelko on tosin läsnä vielä tänäkin päivänä, hän polttaa enemmän kuin ennen. Lääkäriin asti en ole näiden oletettujen sairauksien takia vielä mennyt. Pelkään että löytyy jotain vakavaa joka oltaisiin voitu hoitaa vuosia sitten muttei enää, että on jo liian myöhäistä parantua.

        Olen käynyt, ja käyn yhä, läpi vaikka mitä sairauksia: aivokasvain, leukemia, luusyöpä, aivoaneurysma, ALS, rintasyöpä, suolisyöpä, virtsarakonsyöpä, keuhkosyöpä, imusolmukesyöpä, MS-tauti, osteoporoosi, nivelrikko, lihasreuma, sydänlihastulehdus. Näitä riittää. Yritän elää terveellisesti, olen kasvissyöjä, en ole ikinä polttanut tupakkaa ja olen normaalipainoinen. Rintasyövän pelko jäytää mieltäni kuitenkin eniten, ja uskon että sydämeni on aika kovilla kaiken jännittämisen vuoksi, mikä osaltaan taas pahentaa entisestään rintatuntemuksia. Ja maailmalla parhaillaan riehuva sikainfluenssa on vain lisännyt vettä myllyyn, juon nykyään flunssajuomaa pienimpäänkin nuhaan.

        Elämä on äärimmäisen raskasta, sillä yhden ilon päivän jälkeen vaivun taas takaisin pelkotilaan ja tunnen syyllisyyttä hauskanpidosta. En myöskään jaksaisi suunnitella tulevaisuuttani sillä se tuntuu kuolemansairaana turhalta...


      • .....
        Luulohullu kirjoitti:

        Mä olen pelännyt kahden viimeisen vuoden aikana 1. Hiviä (oli negatiivinen) 2. Imusolmuksesyöpää kainalossa 3. Imusolmuksesyöpää niskassa 4. Imusolmukesyöpää kaulassa 5. Suusyöpää 6. Raskautta 7. Veritulppaa 8. Sydänvikaa 9. Suusyöpää 10. Kohdunkaulansyöpää 11. Imusolmukesyöpää korvan alla Lista on loputon. Nyt kun ne on kirjannut tuohon niin alkaa itseäkin huvittaa. Pitäisi vain lopettaa tämä hermoilu. Minulla on samanlaisia fiiliksiä etten uskalla olla onnellinen vaan pelkään että jos olen huoleton sairastun syöpään ja kuolen viikossa kohtalon ivasta. On se jännää kuinka pystyy itse kehittelemään oireet kaikkiin tauteihin. Ja kuinka äkkiä oireet katoaa kun lääkäri sanoo että olet terve. Minulla on monia imusolmukkeita ja yksi sylkirauhanen jotka ovat koholla ja tunnusteltavissa. Lääkäri on todennut monet niistä vaarattomiksi. Olen käynyt jopa ultrassa. Ei hauskaa. Muiden mielestä varmaan huvittavaa, mutta mä tahtoisin jo lopettaa. Monet ei oikeasti ajattele sairastuvansa ennen kuin sairastuvat. olisinpa minäkin sellainen. Kaiken lisäksi haaskaan yhteiskunnan rahoja käymällä koko ajan lääkärissä!!!

        Mun mielestä ei ole huvittavaa, koska ajattelen ihan samoin.
        Mä tein myös tänään listan peloistani ja niistä sairauksista ja asioista, joita olen pelännyt 10 vuoden aikana:

        1. Veritulppa
        2. Raskaus
        3. Sukupuolitaudit, erityisesti HIV
        4. Rintasyöpä
        5. Munasarjasyöpä
        6. Kohdunkaulansyöpä
        7. Imusolmukesyöpä

        Mitään näistä ei ole onneksi ollut.

        Tällä hetkellä pelkään:

        8. Sydänvika
        9. Melanoma

        Lista varmaan jatkuu loputtomiin....


    • NiinaJii

      Olen kahden alle kouluikäisen lapsen äiti. Olen parin kuukauden ajan kärsinyt oikean käden puutumisesta ja nykivästä peukusta. Olen työpaikallani huomannut parin kuukauden ajan tasapainoni heikentyneen ja olo on muutenkin ollut ihan kuin olisin "juovuksissa", huimaa ja on semmoinen kevytpäinen olo ja jalat viettää välillä lievästi oikealle tai vasemmalle. Tyhmänä ihmisenä menin googlettamaan oireitani ja olen alkanut epäillä sairastavani MS-tautia. Lääkäri epäilee käteni puutumisen johtuvan rannekanavaoireyhtymästä, se tosin ei selitä muita oireitani ja en pääse eroon peloistani. Pelkään sairastavani MS-tautia ja tämä haittaa jo elämääni. Teen kotityöt sun muut tarpeelliset, mutta kun pitäisi tehdä jotain omaa mistä pidän en pysty kun mielen valtaa pelko epämääräisestä tulevaisuudesta ja lasten menettämisestä. En tahdo menettää lapsiani tai terveyttäni ja itken joka ilta. Opiskelen alaa jossa tarvitaan hyvää fyysistä kuntoa ja tuntuu etten tahdo tuhlata viimeisiä kuukausiani/vuosiani opiskellessani ammattiin jota en kuitenkaan sairauteni tai kuolemani vuoksi koskaan voi harjoittaa. Olen alkanut jo harkita koulun lopettamista.Onko tässä mielestänne järkeä? En uskalla puhua lääkärilleni peloistani sillä pelkään menettäväni lapseni miehelleni mielenterveyssyihin vedoten. Olen täysin toimintakykyinen ja eniten iloa saankin lasteni hoitamisesta ja heidän kanssaan olosta, tämä pelko vain syö minua ja en siis suinkaan tahdo/tahtoisi kuolla (päinvastoin pelkään sitä) enkä ikinä maailmassa satuttaisi lapsiani mutta sen tiedän että jos avaan lääkärilleni suuni pelkoihini liittyen ja minulla todetaan jokin mielenterveydenhäiriö saan pussata hyvästit huoltajuudelleni ja lapset päätyvät miehelleni, joka taas sysäisi ne vähän väliä äidillensä kun ei jaksa täyspäiväistä vanhemmuutta. Lapset ovat minulle kaikki kaikessa, tekisin mitä vain heidän vuokseen, mutta tiedän että he jäisivät miehelläni niin vähälle ja siksi en uskalla avata suutani peloistani. Auttakaa.

      • se on

        ihan selvää ahdistusta, mistä se pelko kumpuaa, jotain niin kuin masennusahdistusta, älkää vaan juoko liikaa kahvia sillä se pahentaa pelkoja, stressiä, masennusta, paniikkihäiriötä, jännitystä, ahdistusta j.n.e. ja siitä tulee väkisin kierre kun jotain noista oireista alkaa tuntemaan niin stressi lisääntyy mikä ruokkii pelkokeskusta ja saa pelkäämään kaikenlaista kuka mitäkin. Ahdistukseen on varmaan olemassa jotain lääkettä. Verensokerin vaihtelut lisäävät myös kaikkia ed. mainittuja oireita, eli ei saa liian kauan olla syömättä jotain välipalaa, kunnon perusruoan lisäksi.


      • luulempa
        se on kirjoitti:

        ihan selvää ahdistusta, mistä se pelko kumpuaa, jotain niin kuin masennusahdistusta, älkää vaan juoko liikaa kahvia sillä se pahentaa pelkoja, stressiä, masennusta, paniikkihäiriötä, jännitystä, ahdistusta j.n.e. ja siitä tulee väkisin kierre kun jotain noista oireista alkaa tuntemaan niin stressi lisääntyy mikä ruokkii pelkokeskusta ja saa pelkäämään kaikenlaista kuka mitäkin. Ahdistukseen on varmaan olemassa jotain lääkettä. Verensokerin vaihtelut lisäävät myös kaikkia ed. mainittuja oireita, eli ei saa liian kauan olla syömättä jotain välipalaa, kunnon perusruoan lisäksi.

        Mä oon pelänny lähinnä MS-tautia ja aivokasvainta. Nykyään välttelen kaikkea MS-tautiin liittyvää...jos tulee telkkarista jotain, niin vaihdan kanavaa jne.

        Mulla on kaikenmoisia oireita. Nyt masentaa ihan pirusti ja taas hiipii ne ajatukset, että josko se onkin jotain vakavaa. Joka tuutista saa lukea, kuinka lääkärit leimaa hulluksi ja sitten myöhemmin selviääkin, että oli kyseessä "oikea" sairaus.

        Kävin kilpirauhaskokeissa ja petyin kun niissä oli kaikki kunnossa.
        Olis niin mahtavaa, jos tähän löytyis joku järkiselitys. Etten olisikaan mielenvikainen.

        Pelottaa, etten koskaan voi elää normaalia elämää, normaaleilla murheilla ja iloilla.
        Aina pitää pelätä, masentua ja ahdistua.


      • piitu2

        Sinuna kyllä tutkituttaisin noi oireet vielä kunnolla toisella lääkärillä. Eikä niitä lapsia sulta viedä vaikka olisitki vaan niin ahdistunu että olisit jotain kuvitellu. Sillon saisit siihen hoitoa, lääkitystä ja/tai terapiaa, ja saisit sen asian hoitoon ja voisit jatkaa elämääsi hyvillä mielin. Tsemppiä!


      • peloissaan
        piitu2 kirjoitti:

        Sinuna kyllä tutkituttaisin noi oireet vielä kunnolla toisella lääkärillä. Eikä niitä lapsia sulta viedä vaikka olisitki vaan niin ahdistunu että olisit jotain kuvitellu. Sillon saisit siihen hoitoa, lääkitystä ja/tai terapiaa, ja saisit sen asian hoitoon ja voisit jatkaa elämääsi hyvillä mielin. Tsemppiä!

        Tosi lohduttavaa kuulla, että muillakin on samanlaista oireilua. Itse olen alta 30-v. nainen, joka on pelännyt kaikenlaisia sairauksia ja muita turhia juttua käytännössä koko ikänsä. En edes muista, milloin pelot ovat alkaneet. Olen "sairastanut" (osaa useaan otteeseenkin) aivokasvainta, MS-tautia, ALS:ia tai muuta lihaksia rappeuttavaa sairautta, skitsofreniaa ja muita "mielisairauksia", paksunsuolensyöpää, ohutsuolensyöpää, vatsalaukun syöpää, kurkkusyöpää, suusyöpää, rintasyöpää, silmäsyöpää, nenä-/poskiontelosyöpää, virtsatiesyöpää, virtsarakonsyöpää, HIV:tä, hepatiittia, klamydiaa ja muita sukupuolitauteja jne.

        Nyt tilanteeseen tuo lisähaastetta lopuillaan oleva raskaus. Lapsen osalta olen pelännyt useaan otteeseen aiheuttaneeni vammoja liian tiukoilla vaatteilla (vaatteet eivät oikeast edes tiukat), epäterveellisellä ruokavaliolla, kumarteluillani tms. liikkeillä jne. Etenkin raskauden alussa olin aivan vauhkona.

        Tarkkailen koko ajan itseäni/omaa terveyttäni ja alan pelätä heti pahinta. Yleensä pelkään useampaa sairautta samaan aikaan, joku yleensä aina kuitenkin se isoin juttu, mutta kun sen saa lääkärireissun avulla hoidetua pois, tulee aina uusi heti tilalle. Viime aikoina olen alkanut pelätä erityisesti sairauksia, joiden poissulkeminen on hankalaa. Esim. rintasyöpä tuntuu "helpolta sairaudelta" tutkia, koska sen lääkäri pystyy sulkemaan pois UÄ:n tms.perusteella lääkärissä käynnin yhteydessä. Pelottavaa on esim. aivokasvaimet, joiden poissulkeminen on hankalampaa. Joka kerta ei kuitenkaan voida aivoja kuvata tms. Myäs tuo ALS:n pelko oli pitkällinen prosessi. Tuolloisen työterveyslääkärin kautta kävin verikokeissa, likuntaelinten sairauksiin erikoistuneella lääkräille, neurologilla, ENMG-tutkimuksessa, kurkun varjoainekuvauksessa, kurkku- ja nenätautien erikoislääkärillä jne. Asian setviminen vei kuukausia ja kuukausia. Lopulta sain varmuuden ja "pääsin" pelkäämään uusia sairauksia.

        Myös HIV:n pelko varjostaa elämääni paljon. Eniten pelkään yleisiä WC:tä yms. tiloja sekä huumeneuloja. Esim. kaupungilla olevat roskikset kierrän kaukaa, koksa pelkään pistäväni käteni neulaan ja saavani tartunnan.

        Ongelma on siis todella suuri ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sekä työ- että henkilökohtaiseen elämääni. Myös mieheni joutuu kärsimään sivullisena ongelmastani. Hänelle täytyy kyllä antaa suuri kiitos vuosien jaksamisesta. Useaan kertaan hän on ollut mukana lääkärissäkin.

        Itse koen, etten pelkää sinällään noita sairauksia ja kuolemaa itsessään, vaan sitä pelon aiheuttamaa valtavaa ahdistusta ja sitä, että joudun taas menemään lääkäriin. Lääkärissä käynti on minulle todella stressaavaa ja pelottavaakin. Valmistaudun aina huolella kirjoittamalla kaikki asiat yloös, jotta voin olla varma, että olen sanonut kaikista oireistani, jotta lääkäri on voinut tehdä oikean diagnoosin. Ettei sairaus ole jäänyt huomaamatta siksi, että olen unohtanut kertoa jostain oleellisesta oireesta.

        Nyt viimeisin pelkoni liittyy aivokasvaimeen. Kävin lääkärillä muissa asioissa ja hän sanoi, että yleisin aivokasvaimen oire on näkökentän kapeneminan, eli ettei näe toisella silmällä yhtä laajalta kuin toisella. Noh, siitähän sain sitten itselleni aiheen alkaa pelätä ja tarkkailla. Testaan näkökenttääni jatkuvastai ja alkaa tuntua, että ehkä mulla onkin kaventunut näkökenttä. Yleensä koitan vältellä kaikkia tietolähteitä, joista voisin saada tietoa oireista, koska löydän kyllä ne varmasti itsestäni.

        Tulipas joristua pitkään, mutta näiden keskustelujen lukeminen heräättää niiiin paljon ajatuksia! Kiitos teille ihmiset, kun olette kirjoittaneet omia kokemuksianne, Helpottaa kuulla, ettei ole ainut tällainen "pöhlö" :O)


      • hohhoijaa.
        peloissaan kirjoitti:

        Tosi lohduttavaa kuulla, että muillakin on samanlaista oireilua. Itse olen alta 30-v. nainen, joka on pelännyt kaikenlaisia sairauksia ja muita turhia juttua käytännössä koko ikänsä. En edes muista, milloin pelot ovat alkaneet. Olen "sairastanut" (osaa useaan otteeseenkin) aivokasvainta, MS-tautia, ALS:ia tai muuta lihaksia rappeuttavaa sairautta, skitsofreniaa ja muita "mielisairauksia", paksunsuolensyöpää, ohutsuolensyöpää, vatsalaukun syöpää, kurkkusyöpää, suusyöpää, rintasyöpää, silmäsyöpää, nenä-/poskiontelosyöpää, virtsatiesyöpää, virtsarakonsyöpää, HIV:tä, hepatiittia, klamydiaa ja muita sukupuolitauteja jne.

        Nyt tilanteeseen tuo lisähaastetta lopuillaan oleva raskaus. Lapsen osalta olen pelännyt useaan otteeseen aiheuttaneeni vammoja liian tiukoilla vaatteilla (vaatteet eivät oikeast edes tiukat), epäterveellisellä ruokavaliolla, kumarteluillani tms. liikkeillä jne. Etenkin raskauden alussa olin aivan vauhkona.

        Tarkkailen koko ajan itseäni/omaa terveyttäni ja alan pelätä heti pahinta. Yleensä pelkään useampaa sairautta samaan aikaan, joku yleensä aina kuitenkin se isoin juttu, mutta kun sen saa lääkärireissun avulla hoidetua pois, tulee aina uusi heti tilalle. Viime aikoina olen alkanut pelätä erityisesti sairauksia, joiden poissulkeminen on hankalaa. Esim. rintasyöpä tuntuu "helpolta sairaudelta" tutkia, koska sen lääkäri pystyy sulkemaan pois UÄ:n tms.perusteella lääkärissä käynnin yhteydessä. Pelottavaa on esim. aivokasvaimet, joiden poissulkeminen on hankalampaa. Joka kerta ei kuitenkaan voida aivoja kuvata tms. Myäs tuo ALS:n pelko oli pitkällinen prosessi. Tuolloisen työterveyslääkärin kautta kävin verikokeissa, likuntaelinten sairauksiin erikoistuneella lääkräille, neurologilla, ENMG-tutkimuksessa, kurkun varjoainekuvauksessa, kurkku- ja nenätautien erikoislääkärillä jne. Asian setviminen vei kuukausia ja kuukausia. Lopulta sain varmuuden ja "pääsin" pelkäämään uusia sairauksia.

        Myös HIV:n pelko varjostaa elämääni paljon. Eniten pelkään yleisiä WC:tä yms. tiloja sekä huumeneuloja. Esim. kaupungilla olevat roskikset kierrän kaukaa, koksa pelkään pistäväni käteni neulaan ja saavani tartunnan.

        Ongelma on siis todella suuri ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sekä työ- että henkilökohtaiseen elämääni. Myös mieheni joutuu kärsimään sivullisena ongelmastani. Hänelle täytyy kyllä antaa suuri kiitos vuosien jaksamisesta. Useaan kertaan hän on ollut mukana lääkärissäkin.

        Itse koen, etten pelkää sinällään noita sairauksia ja kuolemaa itsessään, vaan sitä pelon aiheuttamaa valtavaa ahdistusta ja sitä, että joudun taas menemään lääkäriin. Lääkärissä käynti on minulle todella stressaavaa ja pelottavaakin. Valmistaudun aina huolella kirjoittamalla kaikki asiat yloös, jotta voin olla varma, että olen sanonut kaikista oireistani, jotta lääkäri on voinut tehdä oikean diagnoosin. Ettei sairaus ole jäänyt huomaamatta siksi, että olen unohtanut kertoa jostain oleellisesta oireesta.

        Nyt viimeisin pelkoni liittyy aivokasvaimeen. Kävin lääkärillä muissa asioissa ja hän sanoi, että yleisin aivokasvaimen oire on näkökentän kapeneminan, eli ettei näe toisella silmällä yhtä laajalta kuin toisella. Noh, siitähän sain sitten itselleni aiheen alkaa pelätä ja tarkkailla. Testaan näkökenttääni jatkuvastai ja alkaa tuntua, että ehkä mulla onkin kaventunut näkökenttä. Yleensä koitan vältellä kaikkia tietolähteitä, joista voisin saada tietoa oireista, koska löydän kyllä ne varmasti itsestäni.

        Tulipas joristua pitkään, mutta näiden keskustelujen lukeminen heräättää niiiin paljon ajatuksia! Kiitos teille ihmiset, kun olette kirjoittaneet omia kokemuksianne, Helpottaa kuulla, ettei ole ainut tällainen "pöhlö" :O)

        Ah, ihanaa (tai no ihanaa ja ihanaa, ehkä kuitenkin ymmärsitte) kun näkee monenkin kirjoittavan siitä, millaista tämä luulotautisuus tai no somatisointihäiriö/hypokondria/whatever onkaan.. Kokee ettei ole yksin. Kirjoittelen nyt kanssa vähän omia kokemuksia.

        Oon ollut jollain tasolla jo varmaan lapsena tällainen. Muistan sellaisen tapauksen, että isälläni tutkittiin jotain sydämestä, jolloin minäkin menin heti koululääkärille, koska olin vissiin huolissani siitä, että minullakin on jotain :o.. nimenomaan isäni sydäntä siis tutkittiin, mitään ei kai löydetty. Ja tämä siis tapahtui ollessani n. 9-vuotias??!! Anyway, varsinainen vouhotus alkoi parisen vuotta sitten ollessani aikuistumisen kynnyksellä. Joku kasvu/irtautumis/aikuistumiskriisi siis taustalla. Pelkäsin reumaa. Ja siitä se sitten lähtikin: olen pelännyt mm. ms-tautia, nivelkulumia, sydänsairauksia, syöpiä, endometrioosia.. En enää edes muista kaikkia. Kun paniikki iskee, olen asiasta satavarma, en silti psykoottinen, ainakaan tietääkseni.. Ymmärrän kyllä että EHKÄ minulla ei olekaan mitään mutta jos kuitenkin ja toisaalta ja toisaalta ja toisaalta.. Inhottavaa on mielestäni myös se, että oikeasti minulla on joitakin oireita (eikä siis vain kuviteltuja "oikeita", jotka toki voivat myös tuntua todellakin aivan aidoilta..) kuten silmäkipua.. Mutta miksi ihmeessä se pitää heti liittää johonkin vakavaan eikä vaikka siihen, että tarvitsisi uudet lasit?? Hypokondriapeikko sanoo että "no koska se VOI olla jotain vakavaakin", järki sanoo että ehkä kannattaisi ottaa se todennäköisin vaihtoehto ensimmäisenä huomioon. Mutta liian helppo ratkaisuhan se tähän olisikin jos tämän voisi järjellä ratkaista.

        Joku tuossa kirjoitteli siitä että tuntuu turhalta opiskella kun kuitenkin sairastuu/kuolee. Samma här. Motivaatiotason voikin sitten kuvitella. Onneksi sitäkin kuitenkin usein parempina päivinä löytyy :).

        Oletteko huomanneet, mikä pahentaa oireita? Mulla se on ainakin ehdottomasti väsymys. Muita en ole keksinyt. Nälkä tms. lähinnä ehkä auttaa pitämään ajatukset kurissa, koska vaikkapa raajojen puutumisen voi pistää nälän piikkiin.

        Mistä ihmeestä tämä sitten johtuu? Potentiaalisia syitä mitä itse olen keksinyt ovat mm. juuri tuo elämän hallitsemattomuuden pelko, ylipäätään kontrollin menettämisen pelko, avuttomuuden pelko, yksinäisyyden pelko, masennuksen/ahdistuksen/muiden psyyken ongelmien vahvistumisen pelko, pelko siitä että itsetunto tuhoutuu, ettei enää kykene mihinkään, ei pääse toteuttamaan unelmiaan, kivun ja ylipäätään fyysisen kärsimyksen pelko, jokin sisäinen ristiriita (kun ajattelee sairauksia, saa olla ajattelematta sitä mikä oikeasti ahdistaa)... Tuntuu vain että nuokin asiat pitäisi saada jotenkin todella hyvin saada sisäistettyä, että ne merkitsisivät jotain ja voisivat näin auttaa ymmärtämään itseä paremmin ja pääsemään tästä painajaisesta eteenpäin..

        Millaisia ihmisiä olette noin muuten? Neuroottisia varmaan ainakin? :D Ei siis millään pahalla.. Oletteko muuten luovia? Tuntuu siltä, että voiko tällainen edes kehittyä sellaiselle jolla ei ole epätavallisen vilkas mielikuvitus..

        Tunnetteko, että pystytte jo etukäteen kuvittelemaan sen tunnetilan, joka mahdollisen sairauden tullessa tulisi vallitsemaan?

        Murehditteko joitain tiettyjä muita asioita? Itse murehdin kyllä esim. ihmissuhde- ja raha-asioita, mutta en todellakaan tällä tasolla.. Varmaankin siksi että luulen pystyväni niihin vaikuttamaan. Sairaus sen sijaan näyttäytyy minulle hirviömäisenä peikkona, joka ei anna kajota itseensä ja saa rauhassa tuhota minua.


      • Nainen 45v
        peloissaan kirjoitti:

        Tosi lohduttavaa kuulla, että muillakin on samanlaista oireilua. Itse olen alta 30-v. nainen, joka on pelännyt kaikenlaisia sairauksia ja muita turhia juttua käytännössä koko ikänsä. En edes muista, milloin pelot ovat alkaneet. Olen "sairastanut" (osaa useaan otteeseenkin) aivokasvainta, MS-tautia, ALS:ia tai muuta lihaksia rappeuttavaa sairautta, skitsofreniaa ja muita "mielisairauksia", paksunsuolensyöpää, ohutsuolensyöpää, vatsalaukun syöpää, kurkkusyöpää, suusyöpää, rintasyöpää, silmäsyöpää, nenä-/poskiontelosyöpää, virtsatiesyöpää, virtsarakonsyöpää, HIV:tä, hepatiittia, klamydiaa ja muita sukupuolitauteja jne.

        Nyt tilanteeseen tuo lisähaastetta lopuillaan oleva raskaus. Lapsen osalta olen pelännyt useaan otteeseen aiheuttaneeni vammoja liian tiukoilla vaatteilla (vaatteet eivät oikeast edes tiukat), epäterveellisellä ruokavaliolla, kumarteluillani tms. liikkeillä jne. Etenkin raskauden alussa olin aivan vauhkona.

        Tarkkailen koko ajan itseäni/omaa terveyttäni ja alan pelätä heti pahinta. Yleensä pelkään useampaa sairautta samaan aikaan, joku yleensä aina kuitenkin se isoin juttu, mutta kun sen saa lääkärireissun avulla hoidetua pois, tulee aina uusi heti tilalle. Viime aikoina olen alkanut pelätä erityisesti sairauksia, joiden poissulkeminen on hankalaa. Esim. rintasyöpä tuntuu "helpolta sairaudelta" tutkia, koska sen lääkäri pystyy sulkemaan pois UÄ:n tms.perusteella lääkärissä käynnin yhteydessä. Pelottavaa on esim. aivokasvaimet, joiden poissulkeminen on hankalampaa. Joka kerta ei kuitenkaan voida aivoja kuvata tms. Myäs tuo ALS:n pelko oli pitkällinen prosessi. Tuolloisen työterveyslääkärin kautta kävin verikokeissa, likuntaelinten sairauksiin erikoistuneella lääkräille, neurologilla, ENMG-tutkimuksessa, kurkun varjoainekuvauksessa, kurkku- ja nenätautien erikoislääkärillä jne. Asian setviminen vei kuukausia ja kuukausia. Lopulta sain varmuuden ja "pääsin" pelkäämään uusia sairauksia.

        Myös HIV:n pelko varjostaa elämääni paljon. Eniten pelkään yleisiä WC:tä yms. tiloja sekä huumeneuloja. Esim. kaupungilla olevat roskikset kierrän kaukaa, koksa pelkään pistäväni käteni neulaan ja saavani tartunnan.

        Ongelma on siis todella suuri ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sekä työ- että henkilökohtaiseen elämääni. Myös mieheni joutuu kärsimään sivullisena ongelmastani. Hänelle täytyy kyllä antaa suuri kiitos vuosien jaksamisesta. Useaan kertaan hän on ollut mukana lääkärissäkin.

        Itse koen, etten pelkää sinällään noita sairauksia ja kuolemaa itsessään, vaan sitä pelon aiheuttamaa valtavaa ahdistusta ja sitä, että joudun taas menemään lääkäriin. Lääkärissä käynti on minulle todella stressaavaa ja pelottavaakin. Valmistaudun aina huolella kirjoittamalla kaikki asiat yloös, jotta voin olla varma, että olen sanonut kaikista oireistani, jotta lääkäri on voinut tehdä oikean diagnoosin. Ettei sairaus ole jäänyt huomaamatta siksi, että olen unohtanut kertoa jostain oleellisesta oireesta.

        Nyt viimeisin pelkoni liittyy aivokasvaimeen. Kävin lääkärillä muissa asioissa ja hän sanoi, että yleisin aivokasvaimen oire on näkökentän kapeneminan, eli ettei näe toisella silmällä yhtä laajalta kuin toisella. Noh, siitähän sain sitten itselleni aiheen alkaa pelätä ja tarkkailla. Testaan näkökenttääni jatkuvastai ja alkaa tuntua, että ehkä mulla onkin kaventunut näkökenttä. Yleensä koitan vältellä kaikkia tietolähteitä, joista voisin saada tietoa oireista, koska löydän kyllä ne varmasti itsestäni.

        Tulipas joristua pitkään, mutta näiden keskustelujen lukeminen heräättää niiiin paljon ajatuksia! Kiitos teille ihmiset, kun olette kirjoittaneet omia kokemuksianne, Helpottaa kuulla, ettei ole ainut tällainen "pöhlö" :O)

        Hei kohtalokaverit!

        On ollut terapeuttista lukea teidän viestejänne. Itse olen aika pienestä pitäen pelännyt myös kaikenlaisia sairauksia. Mummoni, joka hoiti minua ja kahta sisartani oli luulosairas. . Hänellä oli aina olevinaan jokin vakava sairaus, jonka pelko teki hänestä aran ja kummallisen, vaikka toisaalta hän oli iloinen ja huumorintajuinen ihminen. Ehkä siis perinnöllisyydellä tai sitten opitulla suhtautumistavalla on ollut osuutta oman luulotautini kehittymiseen. Joka tapauksessa, en usko että löytyy montaakaan tautia, joita en olisi sairastanut.Useimmiten olen kuitenkin sairastanut syöpää tai sitten jotain muuta vakavaa, kuolemaan johtavaa tautia, jota ei voida parantaa. Sairauspelot ovat jatkuvia, välillä lievempiä ja välillä "todella päällä" jolloin olo on tosi ahdistunut ja kaikki pysähtyy vain pelkoon ja mahdolisen sairauden ajatteluun. Lääkäriin en heti mene, sillä totuuden kuuleminen vakavasta sairaudesta tuntuu liian ahdistavalta. Jos ahdistus on kuitenkin sietämätön .tilaan lääkärin . Yleensä helpotus on aluksi euforiaan verrattava tila:Ihanaa, en kuolekaan..jne,, kunnes pian kohta muistan jonkun vanhemman oireen tai löydän taas uuden on kehä taas valmis. Vietän päällisin puolin aika normaalia elämää, käyn töissä, tapailen ystäviäni, huolehdin kutakuinkin itsestäni.. ja olen välillä ihan onnellinenkin. Mutta elämäni suurin piina on ollut tämä hypokondria. Olen kai niin tottunut siihen, että ajattelen sen jo olevan osa itseäni. Läheiseni ja ystäväni eivät edes tiedä kuinka "Hullu" olen olen yksinäinen pelkuritautipelkoineni. Olen joskus ohimennen maininnut kuin pikkuprobleemanana asiasta. Häpeän tätä sairautta, vaikka tiedän että se on aika yleistä. Lähipiirini tuntee minut reippaana ja iloisena ihmisenä, vaikka itse asiassa olen yksinäinen pelkuri. Kiitos vielä kaikille rohkeille kirjoittajille!


      • Anonyymi
        Nainen 45v kirjoitti:

        Hei kohtalokaverit!

        On ollut terapeuttista lukea teidän viestejänne. Itse olen aika pienestä pitäen pelännyt myös kaikenlaisia sairauksia. Mummoni, joka hoiti minua ja kahta sisartani oli luulosairas. . Hänellä oli aina olevinaan jokin vakava sairaus, jonka pelko teki hänestä aran ja kummallisen, vaikka toisaalta hän oli iloinen ja huumorintajuinen ihminen. Ehkä siis perinnöllisyydellä tai sitten opitulla suhtautumistavalla on ollut osuutta oman luulotautini kehittymiseen. Joka tapauksessa, en usko että löytyy montaakaan tautia, joita en olisi sairastanut.Useimmiten olen kuitenkin sairastanut syöpää tai sitten jotain muuta vakavaa, kuolemaan johtavaa tautia, jota ei voida parantaa. Sairauspelot ovat jatkuvia, välillä lievempiä ja välillä "todella päällä" jolloin olo on tosi ahdistunut ja kaikki pysähtyy vain pelkoon ja mahdolisen sairauden ajatteluun. Lääkäriin en heti mene, sillä totuuden kuuleminen vakavasta sairaudesta tuntuu liian ahdistavalta. Jos ahdistus on kuitenkin sietämätön .tilaan lääkärin . Yleensä helpotus on aluksi euforiaan verrattava tila:Ihanaa, en kuolekaan..jne,, kunnes pian kohta muistan jonkun vanhemman oireen tai löydän taas uuden on kehä taas valmis. Vietän päällisin puolin aika normaalia elämää, käyn töissä, tapailen ystäviäni, huolehdin kutakuinkin itsestäni.. ja olen välillä ihan onnellinenkin. Mutta elämäni suurin piina on ollut tämä hypokondria. Olen kai niin tottunut siihen, että ajattelen sen jo olevan osa itseäni. Läheiseni ja ystäväni eivät edes tiedä kuinka "Hullu" olen olen yksinäinen pelkuritautipelkoineni. Olen joskus ohimennen maininnut kuin pikkuprobleemanana asiasta. Häpeän tätä sairautta, vaikka tiedän että se on aika yleistä. Lähipiirini tuntee minut reippaana ja iloisena ihmisenä, vaikka itse asiassa olen yksinäinen pelkuri. Kiitos vielä kaikille rohkeille kirjoittajille!

        Kaikki tässä kuvauksessa osui yksiin oman luulotautihistoriani kanssa. Kuten mummini, joka hoiti minua ja veljeäni,oli arka, outo ja luulosairas, mutta myös huumorintajuinen ja iloluontoinen ihminen, vaikka synkät tautipelot kulkivat jatkuvasti vierellä.
        Itselläni tautiluuloilu alkoi jo lapsena. Ja on jatkunut läpi elämän voimakkuudeltaan vaihtelevana.Välillä on kausia, että aamulla herää sen kummemmin mitään tauteja miettimättä,kun taas välillä heti herätessä sydän hakkaa kun muistaa että edellisiltana oli löytynyt vaikka joku "melanooma"luomesta.
        Ulospäin olen ihan reipas,ja iloinen. Töissäkin kykenen siht normaalisti toimimaan, ilman jatkuvaa itsetarkkailua. Kukaan läheisistäni ei tiedä kuinka paljon olen pelännyt ja panikoinut erilaisten sairauspelkojeni kanssa. Olen kyllä maininnut taipumuksesta, mutta ikään kuin se ei niin paljon kuitenkaan elämääni haittaisi. Tuntuu jotenkin hävettävältä ja pelkurimaiselta pelätä koko ajan. Vaikuttaa itsetuntoon ja itsearvostukseen.Toisaalta olen oppinut ajattelemaan, ettei luulosairaus ole yhtä kuin minä.Olen siis paljon muutakin kuin pelkuri. Joissain asioissa olen jopa rohkea ja peloton.
        Kiitos vertaistuesta täällä!🥰


    • reve-nant

      Sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja olen sen johdosta todella luulosairas. Ihmisen mieli pystyy kehittämään mitä uskomattomimpia oireita (näin sanoi eräs neurologikin minulle) ja vakuuttumaan jostain olemattomasta uskomattoman vankasti. Itse olen joutunut ravaamaan jos jonkinnäköisissä tutkimuksissa, kun en vain ole saanut mielenrauhaa. Tavallaan aina ymmärrän, että pelkoni johtuvat ahdistuneisuudesta, mutta ku tarpeeksi esim. törmää johonkin pelottavaan sairauteen netin,lehtien yms. kautta, väistyy järki alta pois.

      Vielä jonkinaikaa sitten uskoin ( en edes enää uskonut vaan "tiesin") minulla olevan aivokasvain. Tätä tutkittiin jos jonkinmoisilla kokeilla. Kun saatiin selvyys, ettei siellä pääkopassa ole mitään sellaista vikaa, keksin heti uuden sairauden. Vähän kun jostain jomottaa, on siellä kasvain, veritulppa, vakava tulehdus tms. Sitten kun taas saa itsensä selväjärkiseksi, niin alkaa se kaikesta ahdistuminen ahdistaa. Kuulostaa siltä, että tekisin tätä tahalleni, mutta valitettavasti en oikein mahda itselleni aina mitään.

      Se mitä pitäisikin hoitaa, on ahdistus, (sitähän se luulosairauskin on omassa muodossaan) eikä niitä kaikkia kuviteltuja oireita. Elämäntilanteet tutkiminen ja rauhoittaminen olisi tärkeää. Apua kannattaa hakea, sillä pelon varjossa jatkuva oleminen aiheuttaa itsessään ongelmia: vähintääkin vakavaa stressiä, masennusta, neuroottisuutta ja päivien tuhlaamista (ainakin minulle). Suosittelen kokeilemaan esim. psykologilla käyntiä. Pelkkä juttelu voi riittää ihan hyvin ja joskus elämän muutokset auttavat jo itsessään oireiden helpotukseen.
      Tälläiset voivat myös olla jossainmäärin perinnöllisiä, ainakin "epäsuorasti".

      • sarjaan kuluu

        Olen ymmärtänyt, että kuuluisalla pilapiirtäjä Kari Suomalaisella oli samantapaista ahdistusta ja luulosairautta, pelkäsi tauteja kuollakseen.


    • sulla on ihan liian

      paljon ylimääräistä aikaa,koska ehdit ajattelemaan jopa sairauksia itselläsi.Luulotauti on nyt ihan psykiatrien oma keksintö,jotta saisivat kirjoittaa sinulle lääkkeitä.Mutta ei sellaista luulosairautta oo ees olemassa.

      Kuule,kyllä täällä maailmassa luulottelee yks jos toinenkin,jos ei ole tarpeeksi paljon kivaa tekemistä ja sitten myöskin täytyy olla sellasia ihmisiä ympärillä,jotka saavat sinut kiinnostumaan enemmän heistä kuin joistakin hiivatin taudeista.

      Mitäs muuten teet?Et kai ole päivisin lasten kanssa kotona ja kuuntele lasten juttuja tai vauvan jokellusta.Se on sellasta,että sitten vaan muiden aikuisten joukkoon ja oikeata Suomen kieltä puhumaan aikuisen ihmisen ajatuksilla.

      Tai akateemisena tiedät kyllä,mikä on saanut sinut kiinnostumaan erilaisista sairauksista.Muuta ajattele ja toimintatapasi,niin pääset jälleen asiallisille urille.

    • jo pienestä saakka

      Noin 12-vuotiaasta saakka olen kärsinyt erilaisista sairauspeloista. Olen ehtinyt pelätä esim. imusolmukesyöpää, paksusuolensyöpää, mahasyöpää, ruokatorvensyöpää, aivokasvainta ja melanoomaa. Aina, kun pääsen yhdestä pelosta eroon, tulee seuraava. Ihan kamala tämä kierre.

      Netti nyt on ihan vihoviimeinen juttu sairauksia pelkäävälle, heti oireista lukiessa alkaa ahdistaa ja tuntuu, että mullahan on ne kaikki oireet.

      Terapiassakin olen käynyt, mutta eipä se juuri tähän auttanut. En välttämättä usko lääkärikäynninkään jälkeen, että mulla ei ole mitään vakavaa.

      • ollut jonkin aikaa

        Itse olen 14-v poika, ja tämä iltakin on mennyt koneen ääressä panikoiden, tänään paniikin syynä MS-taudin epäily... Alkoi noin puoli vuotta sitten, kun sain elohiiren sormeeni. Heti alkoi parkinsonin pelko, ja siitä lähtien olen pelännyt aivokasvainta, sokeutumista, MS-tautia ja ihosyöpää (mahdollisesti muitakin, mutten niitä nyt muista) hermostuneisuuteni aiheuttaa öisin vapinaa ja nukkumisvaikeuksia, jotka huolestuttavat entisestään. Tämän palstan lukiessani tuli helpottunut olo, että luulosairaus todellakin on "oikea" sairaus, ja aionkin nyt hakeutua hoitoon. jotta saisin tämän panikoinnin loppumaan, ja elämänlaatua parannettua. kiitos kaikille, jotka tänne ovat omista kokemuksistaan kirjoittaneet, tämä rauhoitti kovasti :)


      • Lopussa...
        ollut jonkin aikaa kirjoitti:

        Itse olen 14-v poika, ja tämä iltakin on mennyt koneen ääressä panikoiden, tänään paniikin syynä MS-taudin epäily... Alkoi noin puoli vuotta sitten, kun sain elohiiren sormeeni. Heti alkoi parkinsonin pelko, ja siitä lähtien olen pelännyt aivokasvainta, sokeutumista, MS-tautia ja ihosyöpää (mahdollisesti muitakin, mutten niitä nyt muista) hermostuneisuuteni aiheuttaa öisin vapinaa ja nukkumisvaikeuksia, jotka huolestuttavat entisestään. Tämän palstan lukiessani tuli helpottunut olo, että luulosairaus todellakin on "oikea" sairaus, ja aionkin nyt hakeutua hoitoon. jotta saisin tämän panikoinnin loppumaan, ja elämänlaatua parannettua. kiitos kaikille, jotka tänne ovat omista kokemuksistaan kirjoittaneet, tämä rauhoitti kovasti :)

        Yksi lisää tähän joukkoon :/ Vuoden aikana olen alkanut pelätä sairauksia, olen epäillyt mm:
        -umpisuolentulehdus
        -kasvain paksusuolessa
        -endometrioosi
        -alaraaja trombi
        -kurkkupaise
        -kasvain nielussa
        -klamydia tms
        -kondylooma/herpes tai genitaalialueen kasvain
        -kilpirauhas sairaus
        -kivi sylkirauhasessa
        -selkärankareuma
        -ms
        -reuma

        ja nyt ihan viimeisin, kaikista pelottavin, imusolmukesyöpä. Lääkäri löysi kaulalta suurentuneen imusolmukkeen kun pyysin tunnusteleen kaulan kun se on kipuillut.

        Oikeasti..mä en jaksaisi enää! Läheiset/työkaverit on kyllästyneet kun mulla kokoajan jotain oiretta (ymmärrän kyllä että ärsyttää kuunnella..). Tällä viikolla tulossa lääkäriaika ja nyt tietysti olen jo ihan varma, että mulla on kilpirauhasessa/sylkirauhasessa vikaa tai sit imusolmukesyöpä...Ja kyllä...itketty on jo tänäänkin kun olen jo tulevaa aikaa elänyt :( miten tätä jaksaa, kun ei pysty nauttimaan nykyhetkestä, kun ei uskalla nauttia kun tuntuu että kokoajan pitää olla ns. edellä omaa kroppaansa ja sen keksimiä juttuja..?


      • L75
        Lopussa... kirjoitti:

        Yksi lisää tähän joukkoon :/ Vuoden aikana olen alkanut pelätä sairauksia, olen epäillyt mm:
        -umpisuolentulehdus
        -kasvain paksusuolessa
        -endometrioosi
        -alaraaja trombi
        -kurkkupaise
        -kasvain nielussa
        -klamydia tms
        -kondylooma/herpes tai genitaalialueen kasvain
        -kilpirauhas sairaus
        -kivi sylkirauhasessa
        -selkärankareuma
        -ms
        -reuma

        ja nyt ihan viimeisin, kaikista pelottavin, imusolmukesyöpä. Lääkäri löysi kaulalta suurentuneen imusolmukkeen kun pyysin tunnusteleen kaulan kun se on kipuillut.

        Oikeasti..mä en jaksaisi enää! Läheiset/työkaverit on kyllästyneet kun mulla kokoajan jotain oiretta (ymmärrän kyllä että ärsyttää kuunnella..). Tällä viikolla tulossa lääkäriaika ja nyt tietysti olen jo ihan varma, että mulla on kilpirauhasessa/sylkirauhasessa vikaa tai sit imusolmukesyöpä...Ja kyllä...itketty on jo tänäänkin kun olen jo tulevaa aikaa elänyt :( miten tätä jaksaa, kun ei pysty nauttimaan nykyhetkestä, kun ei uskalla nauttia kun tuntuu että kokoajan pitää olla ns. edellä omaa kroppaansa ja sen keksimiä juttuja..?

        Samanlaisista oireista olen minäkin vuosien varrella kärsinyt, itse sairastanut kaikkea ja nyt sitten seurailen lasta... Nuorempana kävin omista vaivoistani lääkärilläkin, kunnes kokemus opetti että ei mulla oiekasti ole mitään fyysistä sairautta. Välillä menee pitkäänkin ihan hyvin. Välillä pelkään myös muita asioita, kuten tulipaloa, lentokoneen putoamista jne. Pidän kaikki ajatukseni itselläni, miehelle olen joskus jostain puhunut.

        Muiltakin tutut sairaudet olen löytänyt itsestäni, syöpä, diabetes, MS-tauti... Kuitenkin, kun oikeasti sairastuin raskausmyrkytykseen, en silloin pelännyt mitenkään kauheasti. Tai sitten vain tukahdutin kaiken pelon, koska olin niin päättänyt.

        Joku esitti ajatuksen, että sairauksia pohtimalla voi välttää sen ajattelemisen, mikä oikeasti ahdistaa. Laittoi minut ajattelemaan, mikä on se asia, mikä minuakin ahdistaa alunperin. Tuleeko se lapsuudesta, jossa oli huonojakin kokemuksia. Vanhempani riitelivät paljon, ja joskus valehtelin heille, että minua esim. huimasi, jotta lopettivat. Olin aina isän ja äidin välissä. Kun isä kuoli, olin 15 ja muistan olleeni hetkellisesti helpottunut, että se riiteleminen loppuu, ja siitä ajatuksesta tietysti seurasi hirveä syyllisyys.

        Toinen, mikä minusta liittyy tähän on hallitsemisen pakko. Se, että pitäisi voida hallita elämää. Ja kuitenkin se elämä kuluu tässä pelätessä ja odottaessa mitä kamalaa tapahtuu.

        Ulospäin pidän reipasta roolia. Matkustelen, vaikka olen joskus pelännyt ihan hirveästi lentokoneen putoamista. Tai maanjäristystä. Toisaalta haluan matkustaa ja nähdä maailmaa, haluan sitä enemmän kuin pelkään, ainakin toistaiseksi. Nyt olemme lähdössä miehen kanssa kahden kolmeksi yöksi ulkomaille ja pelkään, jos lapsi sairastuu sillä aikaa...


      • leslieeee
        L75 kirjoitti:

        Samanlaisista oireista olen minäkin vuosien varrella kärsinyt, itse sairastanut kaikkea ja nyt sitten seurailen lasta... Nuorempana kävin omista vaivoistani lääkärilläkin, kunnes kokemus opetti että ei mulla oiekasti ole mitään fyysistä sairautta. Välillä menee pitkäänkin ihan hyvin. Välillä pelkään myös muita asioita, kuten tulipaloa, lentokoneen putoamista jne. Pidän kaikki ajatukseni itselläni, miehelle olen joskus jostain puhunut.

        Muiltakin tutut sairaudet olen löytänyt itsestäni, syöpä, diabetes, MS-tauti... Kuitenkin, kun oikeasti sairastuin raskausmyrkytykseen, en silloin pelännyt mitenkään kauheasti. Tai sitten vain tukahdutin kaiken pelon, koska olin niin päättänyt.

        Joku esitti ajatuksen, että sairauksia pohtimalla voi välttää sen ajattelemisen, mikä oikeasti ahdistaa. Laittoi minut ajattelemaan, mikä on se asia, mikä minuakin ahdistaa alunperin. Tuleeko se lapsuudesta, jossa oli huonojakin kokemuksia. Vanhempani riitelivät paljon, ja joskus valehtelin heille, että minua esim. huimasi, jotta lopettivat. Olin aina isän ja äidin välissä. Kun isä kuoli, olin 15 ja muistan olleeni hetkellisesti helpottunut, että se riiteleminen loppuu, ja siitä ajatuksesta tietysti seurasi hirveä syyllisyys.

        Toinen, mikä minusta liittyy tähän on hallitsemisen pakko. Se, että pitäisi voida hallita elämää. Ja kuitenkin se elämä kuluu tässä pelätessä ja odottaessa mitä kamalaa tapahtuu.

        Ulospäin pidän reipasta roolia. Matkustelen, vaikka olen joskus pelännyt ihan hirveästi lentokoneen putoamista. Tai maanjäristystä. Toisaalta haluan matkustaa ja nähdä maailmaa, haluan sitä enemmän kuin pelkään, ainakin toistaiseksi. Nyt olemme lähdössä miehen kanssa kahden kolmeksi yöksi ulkomaille ja pelkään, jos lapsi sairastuu sillä aikaa...

        Itse olen huomannut että itselläni ennen kuukautisia nousevat vahvasti esiin kaikenlaiset luulot. Ajattelen kyllä muutenkin aivan liikaa kaikkea.
        Tässä:
        - Alkukuusta olin varma että minulla on Hiv
        - Sitä ennen diabetes
        - Sitten epäilin monirakkulaista munasarjaa
        - Sitten mahakatarria, tai vielä pahempaa.. mahahaava
        - Kurkunpään syöpää
        - Keuhkoahtaumaa
        ja lista ja jatkuu..
        Kaikki nämä olen taaaas käynyt tässä kuussa päässäni läpi.
        Neljä päivää sitten olin hajoamispisteessä, tunnustellen kurkkuani..
        Toinen on menetyksen pelko, pelkään puolisoni välillä lähtevän ja jättävän minut.

        Olen aiemmin syönyt mielialalääkkeitä, Cipralexia, joka auttoi mutta sai minut tuntemaan itseni jopa liian iloiseksi ja minua epäiltiin narkkariksi sivuvaikutuksien takia.

        Minulla on paniikkihäiriöitä (lieviä nykyään), ahdistuneisuutta ja masennusta, tätä kontrolloin joskus vuosi sitten laihduttamalla ja sairastuin syömishäiriöön ja nyt sitten siintä selvittyäni palasivat ne sisimmät, alkuperäiset oireet pitkästä aikaa. Nekin tosin kumpuavat menneisyydestä, mutten jaksa enää miettiä menneisyyttä, sitä että äitini on alkoholisti ja hänkin luultavasti luulosairainen, pienestä asti kuullut sen vaivoja ja myöskin, muistan tilanteen, jossa olin n. 9 ja kärsin mahakivusta ja äitini rupesi heti itkemään ja alkoi selittää, että pelkää että minä kuolen ja hän ei sitä kestä. Myöskin äitini yritti minun seurassani itsemurhaa ollessani 15-vuotias.. Eli traumoja on jäänyt. Lisäksi olen saanut kuulla pienestä pitäen äiskän siskosta, joka kuoli syöpään, joten se on sieltä asti ollut alitajunnassa, siis syövän pelko, joka kyllä mahdollinen, mutta yritän olla sitä miettimättä.. Sillä yritän oppia tajuamaan sen, että murehtiminen _vie ajan_ ja hehhehee, kyllä pahasti luulosairas tietää mitä se stressikin teettää ;) Joten ei sressata, vaan nautitaan siintä, että olemme elossa! Ja te joilla on lapsia, nauttikaa siintä että olette saaneet maailmaan ne ihanuudet! Muistakaa, ettei kaikki niitä voi saada!

        Saan kohta taas lääkityksen ja sitten aion syödä lääkkeitä säännöllisesti. Perfektionistina en aiemmin lääkkeitä itselleni sallinut, myöskin sen takia lopetin ne. Nyt on pakko nöyrtyä ja hoitaa pääkoppa kuntoon! Harmittaa etten jatkanut lääkkeitten syöntiä, se oli vaan niin kammottava ajatus ja tunsin että minut oltiin suorastaan leimattu hulluksi. Nykyään tiedän niiiin monia, tavallisia ihmisiä, jotka syövät masennuslääkkeitä ja sekin helpottaa nyt uuden lääkityksen aloittamista.


      • ex-kofeinisti
        leslieeee kirjoitti:

        Itse olen huomannut että itselläni ennen kuukautisia nousevat vahvasti esiin kaikenlaiset luulot. Ajattelen kyllä muutenkin aivan liikaa kaikkea.
        Tässä:
        - Alkukuusta olin varma että minulla on Hiv
        - Sitä ennen diabetes
        - Sitten epäilin monirakkulaista munasarjaa
        - Sitten mahakatarria, tai vielä pahempaa.. mahahaava
        - Kurkunpään syöpää
        - Keuhkoahtaumaa
        ja lista ja jatkuu..
        Kaikki nämä olen taaaas käynyt tässä kuussa päässäni läpi.
        Neljä päivää sitten olin hajoamispisteessä, tunnustellen kurkkuani..
        Toinen on menetyksen pelko, pelkään puolisoni välillä lähtevän ja jättävän minut.

        Olen aiemmin syönyt mielialalääkkeitä, Cipralexia, joka auttoi mutta sai minut tuntemaan itseni jopa liian iloiseksi ja minua epäiltiin narkkariksi sivuvaikutuksien takia.

        Minulla on paniikkihäiriöitä (lieviä nykyään), ahdistuneisuutta ja masennusta, tätä kontrolloin joskus vuosi sitten laihduttamalla ja sairastuin syömishäiriöön ja nyt sitten siintä selvittyäni palasivat ne sisimmät, alkuperäiset oireet pitkästä aikaa. Nekin tosin kumpuavat menneisyydestä, mutten jaksa enää miettiä menneisyyttä, sitä että äitini on alkoholisti ja hänkin luultavasti luulosairainen, pienestä asti kuullut sen vaivoja ja myöskin, muistan tilanteen, jossa olin n. 9 ja kärsin mahakivusta ja äitini rupesi heti itkemään ja alkoi selittää, että pelkää että minä kuolen ja hän ei sitä kestä. Myöskin äitini yritti minun seurassani itsemurhaa ollessani 15-vuotias.. Eli traumoja on jäänyt. Lisäksi olen saanut kuulla pienestä pitäen äiskän siskosta, joka kuoli syöpään, joten se on sieltä asti ollut alitajunnassa, siis syövän pelko, joka kyllä mahdollinen, mutta yritän olla sitä miettimättä.. Sillä yritän oppia tajuamaan sen, että murehtiminen _vie ajan_ ja hehhehee, kyllä pahasti luulosairas tietää mitä se stressikin teettää ;) Joten ei sressata, vaan nautitaan siintä, että olemme elossa! Ja te joilla on lapsia, nauttikaa siintä että olette saaneet maailmaan ne ihanuudet! Muistakaa, ettei kaikki niitä voi saada!

        Saan kohta taas lääkityksen ja sitten aion syödä lääkkeitä säännöllisesti. Perfektionistina en aiemmin lääkkeitä itselleni sallinut, myöskin sen takia lopetin ne. Nyt on pakko nöyrtyä ja hoitaa pääkoppa kuntoon! Harmittaa etten jatkanut lääkkeitten syöntiä, se oli vaan niin kammottava ajatus ja tunsin että minut oltiin suorastaan leimattu hulluksi. Nykyään tiedän niiiin monia, tavallisia ihmisiä, jotka syövät masennuslääkkeitä ja sekin helpottaa nyt uuden lääkityksen aloittamista.

        Käytätkö kofeiinia, sen aiheuttamassa kroonisessa myrkytyksessä luulevaisuus on yksi yleisimpiä oireita.

        http://qmies.blogit.fi/


    • ....

      kuulostaa:(
      et ole yksin pelkojesi kanssa!meitä on niiin monta kohtalotoveria.kyllä ne pelot vielä joskus hellittää.pitä vain opetella uskomaan,kun pelko iskee,että tää on taas tätä luulotautia.vaikeeta se on,mutta usko pois kyllä se vielä helpottaa.

      • hiirushka

        Mulla kans on ollu millon minkäki sairauden pelkoa. Koko homma alko lapsena, kun joskus 14-vuotiaana pelkäsin kuollakseni oksennustautia. Nyt neljä vuotta myöhemmin ei enää oksentelu pelota, mutta noin vuoden ajan olen pelännyt milloin mitäkin tautia olemattomien oireiden perusteella.

        Musta tuntuu, että homma lähti liikkeelle onnettomuudenpelosta. Vuoden sisään tapahtui tosi paljon: Jokelan kouluammuskelut, Kauhajoen tapaus, luokkakaverini murha, mummon itsari... Aloin pelkäämään kaikkea mahdollista kouluammuskeluista heikkoihin jäihin. Asiaan varmaan vaikutti se, että olin just täysikäsyyden kynnyksellä, ja alkoi tuntumaan että ympäröivän maailman vaatimukset vaan kasvaa kasvamistaan sitä mukaa mitä lähemmäs se maaginen 18 vuoden ikä tulee.

        Nyt sit on noi onnettomuudenpelot väistyny sivuun, ja tilalle on tullut vanha tuttu sairastumisenpelko. Mulla oli viime keväänä tosi hankalia vatsavaivoja, tuntu että maha vaan turpoaa vaikka mitä tekis. Ja olo oli tukala. Opin sitte pikkuhiljaa välttelemään turvottavia ruokia, mutta auta armias kun yhtäkkiä suussa tuntui outoa ihottumaa. "VARMAST kyseessä on suusyöpä, mikäs muukaan." Lääkäri sanoi, että suuherpes, eikä se loppujen lopuksi ollut sekään vaan normaali suun polttamista seurannut löysä nahka ja kitarisojen normaali muoto (olin ihan varma, että niissä on jotain ylimääräisiä reikiä). Kun pääsin yhdestä pelosta eroon, aloin stressata turvonneita imusolmukkeita ja särkeviä käsivarsia. Kesällä alkoi tulla auroja, jotka todettiinkin sitten migreeniksi. Sitä ennen olin jo epäilemässä aivosyöpää ja ties mitä.

        Nyt olen tottunut migreeneihin ja vatsakaan ei enää kiukuttele, mutta silmässäni on räpistellyt jo kolmatta päivää sitkeä elohiiri. Nehän voi kuulemma kestää parikin viikkoa, eli eipä tässä kai mitään hätää ole, mutta jännittää. Siihen kun lisätään viimeaikoina mielessä kummitelleet aivokalvontulehdus (kaveri epäilyn vuoksi sairaalassa), ms-tauti, aivokasvain... Kissan sisäloistenkin pelkäsin jo tarttuneen itselleni.

        Olen käynyt psykologilla juttelemassa näistä peloistani, ja just tuli puheeksi että pitäs löytää jotain konsteja joilla torjua näitä kauheita luuloja ennenkuin ne pääsee pahenemaan paniikiksi. Tähän saakka poikaystävä on toiminut ankkurina maanpinnalle, mutta en viittis kaikesta sillekkään enää valittaa, menee muuten miesparalta hermot. Kun keksis jotain millä pääsis eroon tästä inhottavasta joka asian kontrolloinnista ja pelkuroinnista ni olis ihan jees.

        Kuten joku (tai monet) tuolla aikaisemmin sanoikin, on tosi terapeuttista lukea teidän viestejä ja huomata ettei todellakaan ole ainoa tämmöisistä asioista vouhkaava.


      • piinajapaniikki
        hiirushka kirjoitti:

        Mulla kans on ollu millon minkäki sairauden pelkoa. Koko homma alko lapsena, kun joskus 14-vuotiaana pelkäsin kuollakseni oksennustautia. Nyt neljä vuotta myöhemmin ei enää oksentelu pelota, mutta noin vuoden ajan olen pelännyt milloin mitäkin tautia olemattomien oireiden perusteella.

        Musta tuntuu, että homma lähti liikkeelle onnettomuudenpelosta. Vuoden sisään tapahtui tosi paljon: Jokelan kouluammuskelut, Kauhajoen tapaus, luokkakaverini murha, mummon itsari... Aloin pelkäämään kaikkea mahdollista kouluammuskeluista heikkoihin jäihin. Asiaan varmaan vaikutti se, että olin just täysikäsyyden kynnyksellä, ja alkoi tuntumaan että ympäröivän maailman vaatimukset vaan kasvaa kasvamistaan sitä mukaa mitä lähemmäs se maaginen 18 vuoden ikä tulee.

        Nyt sit on noi onnettomuudenpelot väistyny sivuun, ja tilalle on tullut vanha tuttu sairastumisenpelko. Mulla oli viime keväänä tosi hankalia vatsavaivoja, tuntu että maha vaan turpoaa vaikka mitä tekis. Ja olo oli tukala. Opin sitte pikkuhiljaa välttelemään turvottavia ruokia, mutta auta armias kun yhtäkkiä suussa tuntui outoa ihottumaa. "VARMAST kyseessä on suusyöpä, mikäs muukaan." Lääkäri sanoi, että suuherpes, eikä se loppujen lopuksi ollut sekään vaan normaali suun polttamista seurannut löysä nahka ja kitarisojen normaali muoto (olin ihan varma, että niissä on jotain ylimääräisiä reikiä). Kun pääsin yhdestä pelosta eroon, aloin stressata turvonneita imusolmukkeita ja särkeviä käsivarsia. Kesällä alkoi tulla auroja, jotka todettiinkin sitten migreeniksi. Sitä ennen olin jo epäilemässä aivosyöpää ja ties mitä.

        Nyt olen tottunut migreeneihin ja vatsakaan ei enää kiukuttele, mutta silmässäni on räpistellyt jo kolmatta päivää sitkeä elohiiri. Nehän voi kuulemma kestää parikin viikkoa, eli eipä tässä kai mitään hätää ole, mutta jännittää. Siihen kun lisätään viimeaikoina mielessä kummitelleet aivokalvontulehdus (kaveri epäilyn vuoksi sairaalassa), ms-tauti, aivokasvain... Kissan sisäloistenkin pelkäsin jo tarttuneen itselleni.

        Olen käynyt psykologilla juttelemassa näistä peloistani, ja just tuli puheeksi että pitäs löytää jotain konsteja joilla torjua näitä kauheita luuloja ennenkuin ne pääsee pahenemaan paniikiksi. Tähän saakka poikaystävä on toiminut ankkurina maanpinnalle, mutta en viittis kaikesta sillekkään enää valittaa, menee muuten miesparalta hermot. Kun keksis jotain millä pääsis eroon tästä inhottavasta joka asian kontrolloinnista ja pelkuroinnista ni olis ihan jees.

        Kuten joku (tai monet) tuolla aikaisemmin sanoikin, on tosi terapeuttista lukea teidän viestejä ja huomata ettei todellakaan ole ainoa tämmöisistä asioista vouhkaava.

        Teidän muiden pelot kuulostavat järkeviltä.
        Omani ei. Pelkään kuollakseni vesikauhua. Olen ihan varma että mulla on se ja että kuolen siihen.
        Tässä sitä nyt on itketty jo viikkokaudet erään pureman takia, eikä loppua näy.
        Huonolla tuurilla sairastuin, tauti nosti tulehdusarvot, mutta sen jälkeen ne on ollut täysin normaalit.
        Vielä yksien verikokeiden tulokset on kuulematta ja se pelottaa. Mitä jos ne on nyt koholla?

        Tuntuu että pelko vaan menisi pahempaan suuntaan ja mukaan tuli myös aivokalvontulehduksen pelko ja verenmyrkytys. Kahdesta viimeisestä pelosta olen päässyt eroon, ihan vaan sillä ettei mulle ole noussut mitään korkeaa kuumetta. Muita oireita on ollut, mutta ne johtuvat ihan vain tästä järkyttävästä ahdistuksesta minkä tää pelko saa aikaan. Ahdistavinta on se että vesikauhusta ei selviä enää sitten kun se alkaa oireilemaan. Eli jos mulle tulee oire... Olen jo periaatteessa kuollut. Oikeastaan olen jo kuollut tämän jatkuvan ahdistuneisuuden takia :D

        Pelkään juoda, koska kun juon olen ihan varma että kurkku menee umpeen ja lihakset nykii ja nyt on lähtö lähellä. Itken joka päivä sitä että vielä mä siihen vesikauhuun kuolen, kuolen enkä enää näe rakkaitani. En ehdi hyvästelemään, en mitään. Luulen kaikkea "epänormaalia" oireeksi vesikauhusta ja tulen oikeasti hulluksi. Kysyin jopa lääkäreiltä voivatko he tehdä jonkun testin jolla vesikauhu voitaisiin todeta. Eivät tehneet, nauroivat vain ettei mulla vain yksinkertaisesti voi olla sitä. Se sitten pitäisi uskoa.

        Tänään jo nauroin että olenpa mä tyhmä kun pelkään koko tautia, nautin jo hetken elämästä. Se oli selvästikin virhe, koska heti alkoi tuntumaan kurkku oudolta, ihan kun olisi sylkeä jotenkin liikaa suussa... Huoh, en vain jaksa tätä enää. Eikä jaksa kukaan muukaan, koska olen ihan hysteerinen asian takia. Mulla on kanssa sellainen fiilis, kuten joku oli kirjoittanut, että jos nyt nautin elämästä niin ihan varmasti kuolen sitten parin päivän päästä, koska olen ollut huoleton ja ajattelematta tautia. JÄRKYTTÄVÄÄ, ihan niinkuin se tauti muka tietäisi ajattelenko mä sitä vai en, nautinko elämästä vai en...

        Haluaisin vain saada normaalin elämäni takaisin, tässä ei ole mitään järkeä. Tiedän että viimeistään kolmen kuukauden päästä mun pelkoni katoaa, koska siinä ajassa vesikauhuun kuolee. Mutta mitä mä sen jälkeen pelkään? Aivokasvainta? MS-tautia? Itseasiassa ehdin jo pelkäämään MS-tautiakin, mutta ne pelot katosivat kun selvisi että oireiden pitäisi olla jatkuvia eikä minulla ollut !

        Minua kuitenkin helpotti suunnattomasti lukea teidän tarinoita, tuli sellainen olo etten ole yksin pelkojeni kanssa ja on "normaalia" pelätä sairauksia ilman että niitä on. Tai siis eihän se normaalia ole, mutta... En ole ainoa ihminen maailmassa joka pelkää kuolevansa johonkin mitä itsessään ei ole. Koska kyllä mullakin on sen verran järkeä päässä että se välillä koputtelee ja huutaa "lopeta nyt hyvä ihminen se huoliminen, ei sulla mitään vesikauhua ole", mutta ahdistus sulkee aika hyvin sen järjen äänen...


      • yks seko kans
        piinajapaniikki kirjoitti:

        Teidän muiden pelot kuulostavat järkeviltä.
        Omani ei. Pelkään kuollakseni vesikauhua. Olen ihan varma että mulla on se ja että kuolen siihen.
        Tässä sitä nyt on itketty jo viikkokaudet erään pureman takia, eikä loppua näy.
        Huonolla tuurilla sairastuin, tauti nosti tulehdusarvot, mutta sen jälkeen ne on ollut täysin normaalit.
        Vielä yksien verikokeiden tulokset on kuulematta ja se pelottaa. Mitä jos ne on nyt koholla?

        Tuntuu että pelko vaan menisi pahempaan suuntaan ja mukaan tuli myös aivokalvontulehduksen pelko ja verenmyrkytys. Kahdesta viimeisestä pelosta olen päässyt eroon, ihan vaan sillä ettei mulle ole noussut mitään korkeaa kuumetta. Muita oireita on ollut, mutta ne johtuvat ihan vain tästä järkyttävästä ahdistuksesta minkä tää pelko saa aikaan. Ahdistavinta on se että vesikauhusta ei selviä enää sitten kun se alkaa oireilemaan. Eli jos mulle tulee oire... Olen jo periaatteessa kuollut. Oikeastaan olen jo kuollut tämän jatkuvan ahdistuneisuuden takia :D

        Pelkään juoda, koska kun juon olen ihan varma että kurkku menee umpeen ja lihakset nykii ja nyt on lähtö lähellä. Itken joka päivä sitä että vielä mä siihen vesikauhuun kuolen, kuolen enkä enää näe rakkaitani. En ehdi hyvästelemään, en mitään. Luulen kaikkea "epänormaalia" oireeksi vesikauhusta ja tulen oikeasti hulluksi. Kysyin jopa lääkäreiltä voivatko he tehdä jonkun testin jolla vesikauhu voitaisiin todeta. Eivät tehneet, nauroivat vain ettei mulla vain yksinkertaisesti voi olla sitä. Se sitten pitäisi uskoa.

        Tänään jo nauroin että olenpa mä tyhmä kun pelkään koko tautia, nautin jo hetken elämästä. Se oli selvästikin virhe, koska heti alkoi tuntumaan kurkku oudolta, ihan kun olisi sylkeä jotenkin liikaa suussa... Huoh, en vain jaksa tätä enää. Eikä jaksa kukaan muukaan, koska olen ihan hysteerinen asian takia. Mulla on kanssa sellainen fiilis, kuten joku oli kirjoittanut, että jos nyt nautin elämästä niin ihan varmasti kuolen sitten parin päivän päästä, koska olen ollut huoleton ja ajattelematta tautia. JÄRKYTTÄVÄÄ, ihan niinkuin se tauti muka tietäisi ajattelenko mä sitä vai en, nautinko elämästä vai en...

        Haluaisin vain saada normaalin elämäni takaisin, tässä ei ole mitään järkeä. Tiedän että viimeistään kolmen kuukauden päästä mun pelkoni katoaa, koska siinä ajassa vesikauhuun kuolee. Mutta mitä mä sen jälkeen pelkään? Aivokasvainta? MS-tautia? Itseasiassa ehdin jo pelkäämään MS-tautiakin, mutta ne pelot katosivat kun selvisi että oireiden pitäisi olla jatkuvia eikä minulla ollut !

        Minua kuitenkin helpotti suunnattomasti lukea teidän tarinoita, tuli sellainen olo etten ole yksin pelkojeni kanssa ja on "normaalia" pelätä sairauksia ilman että niitä on. Tai siis eihän se normaalia ole, mutta... En ole ainoa ihminen maailmassa joka pelkää kuolevansa johonkin mitä itsessään ei ole. Koska kyllä mullakin on sen verran järkeä päässä että se välillä koputtelee ja huutaa "lopeta nyt hyvä ihminen se huoliminen, ei sulla mitään vesikauhua ole", mutta ahdistus sulkee aika hyvin sen järjen äänen...

        Aloittajan teksti kuulosti ihan samalta kuin omani, jopa siinä määrin, että itsekin olen akateemisesti koulutettu ja ihan järkevä ihminen muuten, mutta joskus nuo pelot vaan ottaa niin vallan, ettei pysty muuta ajattelemaan kuin mahdollisia sairauksia.
        Noh, kävin psykologilla aikani, joka ei tietysti kuitenkaan mitään diagnoosia anna. Sitten kävin kerran psykiatrilla, ja totesi, että kyseessä on ahdistuneisuushäriö, joka sitten oireilee noina sairauspelkoina. Eli keksii aina jonkin uuden kohteen ja ei saa sitä järkeilemällä katkaistua vaan se sitten painuu itsestään pois tai häviää kun käy lääkärissä toteamassa että kaikki on ok.

        Itse olen pelännyt rintasyöpää, ms-tautia, luusyöpää, hiviä, sukupuolitauteja (ei edes oma käytökseni anna aihetta sen pelkoon), suolistotauteja, mahasyöpää ja skitsofreniaa. Nyt uusimpana on tämä skitsofrenia, vaikkakin psykiatri sanoi, että oireeni eivät ole sinne päinkään. Eli sen unohdan. Mutta hän sitten mainitsi, ettei kukaan ihminen ole suojassa PSYKOOSILTa jos olosuhteet ovat siihen oikeat, ja aloin sitten pelätäkin vuorostani sitä! Missä ei siis ole mitään tolkkua, koska eihän sellainen tule niin, että sitä pelkää, ts. itseaiheutettuna, tai muutenkaan noin vaan. Mut tämä nyt vaan on tällaista.

        Mutta halusin vaan sanoa, että ehkä aloittajallakin ahdistuneisuus oireilee noina pelkoina, koska mulle just sitä on tolkutettu, että se ahdistus tavallaan sitoutuu johonkin, ja joillakin se ilmenee sitten tällasia sairaus-tai muina pelkoina.


    • tuttuajuttua

      Kiitos kaikille kirjoittajille. Tutulle kuulostaa. oonalle 25 v miespuolinen henkilö ja nää hermoilut alkoi syksyllä. Ensin huolestuin eturauhassyövästä, (turvonneet talirauhaset syynä), suusyövästä (haava suussa jonka purin) ja nyt melanooma parin luomen takia vaikka mikään oireen kuvaus ei vastaa luomiani. Silti niitä pitää katsoa joka päivä pelillä ja varmistaa.

      on ollut tosi helpottavaa lukea näitä kirjoituksia ja samalla on olo helpottunu kun on tajunnu muiden kärsivän ihan samasta. mulla nää alkoi kun toinen isovanehmmista joutui sairaalaan. Tämä henkilö on hyvin läheinen ihminen ja viime vuodet olin auttanut häntä kun dementia ja liikuntakyvyn heikkeneminen vaivasi. Nyt tuntuu kuin omasta elämästä oilisi kadonnu se tärkeä tehtävä (josta on oikesti apua muille) pois ja sitä myöten kaikki muu toimita pyörii oman itsensä ympärillä. Jotenkin siitä tulee huono omatunto. Samalla on alkanu kiinnittämään huomiota kaikkeen mahdolliseen omassa kehossa ja alkanut hermoilemaan. Sairaalan vuodeosastolla vieraillessa näkee todella huonokuntoisia ihmisä sairaalassa ja se taas ruokkii huolestuneisuutta. Oman psykoanalyysini mukaan tämä on se syy näille huolille. Elämän rajallisuuden näkeminen konkreettisesti ja läheisen kunnon huonotuminen.

      Koskaan aiemmin ei tällaista ole ollut ja hiljalleen se on helpottanut, etenkin kun luin teidän kirjoituksianne. Kiitos vielä niistä. Ja jos joku sai jotain irti tästä mun kirjoituksesta niin hyvä niin :)

      • MM

        Ja totuushan on myös se, että kun itsellä pelkää noita oireita, olivat ne sitten mitä tahansa, niin jo se pelko itsessään voi aiheuttaa pelättyjä oireita. Esimerkiksi mahakipua pelkäävä ihminen ihan taatusti tuntee mahansa kipeäksi useammin kuin muut. Tai pelätessään jotain mahasairautta, ihminen helposti itselle "keksii" särkyjä, vaikka niitä ei todellisuudessa olisikaan.

        Sinällään vakava juttu kyseessä ja asiasta kannattaa ilman muuta sanoa lääkärille, kokeiltu juttu.


      • Parachutes
        MM kirjoitti:

        Ja totuushan on myös se, että kun itsellä pelkää noita oireita, olivat ne sitten mitä tahansa, niin jo se pelko itsessään voi aiheuttaa pelättyjä oireita. Esimerkiksi mahakipua pelkäävä ihminen ihan taatusti tuntee mahansa kipeäksi useammin kuin muut. Tai pelätessään jotain mahasairautta, ihminen helposti itselle "keksii" särkyjä, vaikka niitä ei todellisuudessa olisikaan.

        Sinällään vakava juttu kyseessä ja asiasta kannattaa ilman muuta sanoa lääkärille, kokeiltu juttu.

        Tulee melkein tippa linssiin näitä kirjoituksianne lukiessa, vastaavat nimittäin niin hyvin omia tuntemuksiani. Olen 18-vuotias tyttö ja tätä luulotautisuutta on kestänyt noin parin vuoden ajan. Sairauksista on tullut minulle pakkomielle. Useimmiten ajattelen, että minulla on MS-tauti, milloin diabetes tai alkava sepelvaltimotauti tai jokin syöpä. Tällä hetkellä olen ihan satavarma, että minulla on HIV, vaikken ole edes harrastanut suojaamatonta seksiä - puhumattakaan mistään huumeidenkäytöstä. Vaikka järkeni sanoo, ettei HIV leviä suutelun kautta, olen kehittänyt tästä itselleni aivan järkyttävän pakkomielteen, josta en pääse eroon. HIV-kammoni paheni vielä nyt viikonloppuna, kun sain ihan normiflunssan. Nyt ajattelen, että flunssani on todellisuudessa HIV:n ensioireita ja kun näin vielä kaulallani vähän ihottumaa ja hartaan googlettelun jälkeen löysin tiedon, että HIV:n ensioireisiin saattaa kuulua ihottuma kaulalla, niin paniikki on huipussaan. Luulotautisuuteni on varmaan saanut alkunsa vanhempieni vakavista sairauksista. Olen vanhempieni sairauksien myötä alkanut kiinnittämään huomiota jokaiseen pikkuoireeseeni, milloin sydäntä tykyttää (=kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminta), milloin päätä särkee (=aivosyöpä). Eikä oloani helpota sekään, että mitä luultavammin olen perinyt joitakin heidän sairastamilleen taudeilleen altistavia geenejä. Kaiken tämän lisäksi luulosairauttani pahentaa mitä luultavammin myös karmea koulustressini ja ongelmatilanteet kavereiden kanssa.


      • elmerihautamäki :P
        Parachutes kirjoitti:

        Tulee melkein tippa linssiin näitä kirjoituksianne lukiessa, vastaavat nimittäin niin hyvin omia tuntemuksiani. Olen 18-vuotias tyttö ja tätä luulotautisuutta on kestänyt noin parin vuoden ajan. Sairauksista on tullut minulle pakkomielle. Useimmiten ajattelen, että minulla on MS-tauti, milloin diabetes tai alkava sepelvaltimotauti tai jokin syöpä. Tällä hetkellä olen ihan satavarma, että minulla on HIV, vaikken ole edes harrastanut suojaamatonta seksiä - puhumattakaan mistään huumeidenkäytöstä. Vaikka järkeni sanoo, ettei HIV leviä suutelun kautta, olen kehittänyt tästä itselleni aivan järkyttävän pakkomielteen, josta en pääse eroon. HIV-kammoni paheni vielä nyt viikonloppuna, kun sain ihan normiflunssan. Nyt ajattelen, että flunssani on todellisuudessa HIV:n ensioireita ja kun näin vielä kaulallani vähän ihottumaa ja hartaan googlettelun jälkeen löysin tiedon, että HIV:n ensioireisiin saattaa kuulua ihottuma kaulalla, niin paniikki on huipussaan. Luulotautisuuteni on varmaan saanut alkunsa vanhempieni vakavista sairauksista. Olen vanhempieni sairauksien myötä alkanut kiinnittämään huomiota jokaiseen pikkuoireeseeni, milloin sydäntä tykyttää (=kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminta), milloin päätä särkee (=aivosyöpä). Eikä oloani helpota sekään, että mitä luultavammin olen perinyt joitakin heidän sairastamilleen taudeilleen altistavia geenejä. Kaiken tämän lisäksi luulosairauttani pahentaa mitä luultavammin myös karmea koulustressini ja ongelmatilanteet kavereiden kanssa.

        kärsin itse samanlaisesta, olen kärsinyt jo vuosia. Viimeisimpänä olen alkanut pelätä että sairastun henkisesti ja tulee just jotain harhoja. Kuullostelen koko ajan.
        Mutta kohtalontoverit, mietitäänpä mistä saa voimia ja mikä parantaa!
        Ensinnäkin, kerran joku psykologi sano että kun elämä tuppaa olla aika turvallista nykyään ja valmiin muotin mukaista (nuorena opiskellaan, sitten perustetaan perhettä, tehdää työuraa...jne) niin ihmiset alkaa pelkäämään sitä mikä katastrofi heitä voisi kohdata. Kas kun suomessa ei ole maanjäristyksiä ja elämme syvää rauhan aikaa, niin mitä pahaa voisi sattua? No että menettää omaisen tai sairastuu vakavasti!
        Omassa henkisessä hyvinvoinnissa olen huomannut että eheimmillään on kun olen terveesti ylpeä itsestäni. Esim tehnyt ahkeran työpäivän, huikean liikuntasuorituksen tai muuten onnistunut.


    • Vaniljakeksi123

      "Muuten olen vielä ns. normaali ihminen, ei ole pakkoneurooseja yms."

      Tuo lause kalskahti korvaani jotenkin ikävästi, koska sairastan OCD:tä, ja minulla on monia pakkoneurooseja, mutta silti koen olevani ihan normaali ihminen...

      • iseblla

        itelläni alko joskus viime syksynä kaikenlaisia oireita kun jännitti niiiiin pirusti pääsykokeet sote alalle (ei varmaan kovin hyvä vaihtoehto luulosairaalle) :DDDDD nooo kuitenkin oireita oli kaikenlaisia. olen käynyt läpi kaikkia mahd. sairauksia ja välillä tuntuu et tulee hulluks ku ahdistaa ja pelottaa niin paljon ja oon vasta 17v. pelkään että illalla ku meen nukkumaan niin aamulla en herää tai oon saanu jonku halvauksen (tätäkin pelänny syksystä asti) mutta joka aamu on "terveenä" heränny. välillä on niitä kausia et ei oo mitään oireita ja elämä on ihanaa eikä jaksa ees miettiä mut yhtäkkiä jostaa vaan tuleee ajatus ku lukee lehtiä, tai kattoo tv:stä jtn tiettyy ohjelmaa et noniii ja taas alkaa. -.-.-.-.-.-.- kyl tekis mieli aina mennä lääkärille ja sanoa et haluaa kaikki maailman testit ettei oo mtn, mut sit lääkäri totes et on vaan stressiä niin ihan turhaa. on se kumma mitä outoja ajatuksia ihmisen mieli saa aikaan................


      • Duality2
        iseblla kirjoitti:

        itelläni alko joskus viime syksynä kaikenlaisia oireita kun jännitti niiiiin pirusti pääsykokeet sote alalle (ei varmaan kovin hyvä vaihtoehto luulosairaalle) :DDDDD nooo kuitenkin oireita oli kaikenlaisia. olen käynyt läpi kaikkia mahd. sairauksia ja välillä tuntuu et tulee hulluks ku ahdistaa ja pelottaa niin paljon ja oon vasta 17v. pelkään että illalla ku meen nukkumaan niin aamulla en herää tai oon saanu jonku halvauksen (tätäkin pelänny syksystä asti) mutta joka aamu on "terveenä" heränny. välillä on niitä kausia et ei oo mitään oireita ja elämä on ihanaa eikä jaksa ees miettiä mut yhtäkkiä jostaa vaan tuleee ajatus ku lukee lehtiä, tai kattoo tv:stä jtn tiettyy ohjelmaa et noniii ja taas alkaa. -.-.-.-.-.-.- kyl tekis mieli aina mennä lääkärille ja sanoa et haluaa kaikki maailman testit ettei oo mtn, mut sit lääkäri totes et on vaan stressiä niin ihan turhaa. on se kumma mitä outoja ajatuksia ihmisen mieli saa aikaan................

        Kärsin kanssa sairauspelosta ja luulosairauksista ja olen 18v vasta. Aina kun huomaan itsessäni jotain, niin alan heti tutkimaan netistä että mikä voisi olla. Pelkään sairastavani jotain vakavaa sairautta ja asia pyörii välillä päiviä mielessäni ja saattaa tulla jopa uniin. Kärsin joskus paniikkikohtauksista ja luulen, että ne ovat saaneet aikaan tämän itsensä tarkkailun ja pelot. Joskus olen saanut siitäkin paniikkikohtauksen, koska pelkäsin sairastavani jotain vakavaa.

        Aina jos olen joidenkin kivojen ihmisten seurassa tai saan jotain muuta tekemistä, oireet ja pelot unohtuvat hetkeksi. Heti jos viettää paljon aikaa kotona ja ei tapaa vähään aikaan kavereita, niin saattaa tulla joku uusi sairaus mieleen ja sitten taas alkaa pohtiminen ja tarkkailu. Välillä tuntuu ihan naurettavalta pelätä jotain ja että eihän mulla mitään hätää ole, mutta jostain taas jossain vaiheessa tulee uusi pelko tilalle.

        Pelkään esimerkiksi, että olisikin joku vakava sairaus ja ei selviäisi siitä tai olisi ihan avuton koko loppuelämän. Välillä tarkkailen sykettä ja että lyöhän sydän nyt varmasti, joskus stressaantuneena tuntuu sellaista inhottavaa muljahtelua ja sitäkin olen pelästynyt ja pelännyt.. Mulla on myös lavat/selkä/niska usein jumissa ja niistäkin aiheutuu kaikenlaisia oireita ja yllättäen välillä pelkään, että ne johtuvatkin jostain muusta.

        Joskus on kausia, ettei pelkää sairauksia niin kamalasti mutta jos jossain paikassa tuntuu kipua tai jotain vastaavaa, niin heti alkaa pelottaa ja mielessä pyörii vain, että mistä se nyt johtuu. Mutta et ole yksin joo. :)


    • hmm.

      "Helpottavaa" huomata, miten yleistä tällaisten pelkotilojen kokeminen onkaan!

      Uskoisin, että omalla kohdallani jatkuvaan itse- ja ruumiin toimintojeni analysointiin on ajanut lapsuusiän pitkäaikaissairaus (nyttemmin jo laantunut, ei lääkitystä eikä säännöllisiä kontrolleja), vakavat sairaudet lähipiirissä, sekä omien elämäntapojen haittavaikutusten (tupakointi) tiedostaminen.

      Tämä syynääminen alkoi muutamia vuosia sitten, alle parikymppisenä. Joskus huomaan kiusaavani itseäni melkein tahallaan, googlaamalla esim. ihon kutinan tai kurkkukivun, äkkiäkös siinä itse-diagnosoin kolme erilaista sukupuolitautia ja kurkkusyövän - nämä vain pari esimerkkiä. Takaraivossa tiedän, että oireet voivat olla jotain ihan jotain ohimenevää, tavallistakin, mutta samalla hiipii paniikki, ja sykkeen noustessa sekä pari aiheeseen liittyvää artikkelia luettuani olen täysin varma diagnoosistani.

      Naurettavinta tässä ehkä on, että osaan selittää tämän itselleni näinkin järjellisesti ja tiedostan ongelman, mutten voi lopettaa. On pitkiäkin aikoja, etten mieti koko asiaa, epäile tai googlaile mitään, ja kausia (kuten nyt) jolloin pelkään sairastavani sekä leukoplakiaa että keuhkosyöpää.

    • pelokas myös

      Niin tuttua...olen hyvin koulutettu,kontrollifriikki 40v nainen. Lähipiirissä vakavia sairastumisia ja kuolemaa. Nyt on pelot karanneet täysin käsistä.Neljäs pv sepramia menossa ja vähän hellittää, hitaasti... haluaisin kertoa teille kaikille, että ahdistuneisuus saa koko kropan sekaisin ja hermosto-oireet päälle. Niistä me sitten vedetään johtopäätöksiä.. kannattaa kokeilla ottaa rauhoittavaa lääkettä kun sairauden oireet iskee pintaan..itsellä esim.puutumiset ym. loppuvat opamoxilla.jos olis ms tautia niin tuskin loppuisi siihen?näin koitan järkeillä, mutta joo...huomenna voi olla taas uusi tautipelko päällä. koitan nyt eroon lääkkeillä, monella toimineet kuitenkin.

      • pelokas myös

        p.s ja kaikki googletaminen pitää lopettaa ihan kokonaan...


    • j k

      ei ole

    • 90tyttö

      Hei

      Näitä viestejä lukiessani tajusin että en ole yksin "sairauksieni" kanssa. Olen 21vuotias nainen ja olen elämäni aikana kärsinyt milloin mistäkin sairaudesta. Pelkään ja kuulostelen jatkuvasti kehoani poikaystäväni joutuu lähes päivittäin vakuuttelemaan ettei mulla ole mitään. Muistan kun pari vuotta sitten pelkäsin sairaalloisesti että menetän hiukseni jatkuvasti tarkkailin päänahkaani ja löysin taukoamatta "kaljuja kohtia" parturissa kampaaja vakuuttia että hiukseni ovat hyvässä kunnossa ja ettei kaljuuntumisen merkkejä todellakaan näy vaan päinvastoin että hiukset ovat kasvaneet ja paksuuntuneet viime kerran käynnin jälkeen. Pelkäsin myös täitä tunsin koko ajan kutinaa päässä ja se oli tehdä minut hulluksi kävin pari kertaa kouluterveyden hoitajalla joka tutkitutti päänahkani ja totesi sen normaaliksi. Muistan kun yläaste ikäisenä jostain syystä kuvittelin että olen 20kymppisenä kauhean lihava (en todellakaan ole lihava tällä hetekellä) mutta jostain syystä pelkäsin lihomista niin paljon että se ajoi mut toisinaan hulluuden partaalle. Olen myös pelännyt aivokasvainta, leukemiaa, ja melanoomaa sekä useita vatsatauteja.

      Nykyisin olen sairaalloisen tarkka ihostani pienikin näppy luomi tai iho muutos saa minut hermostumaan. Pienikin kutina ihossa saa minut epäilemään atooppista ihottumaa tai jotain muuta. Viltigo on ollut viimeisin tarkkailen koko ajan itseäni ja mahdollisia pieniä läiskiä ihossa jotka ovat vaaleampia tai tummempia kuin muut kohdat kehossani. Poikaystäväni meinaa kuolla nauruun kun osoittelen välillä käsiäni kun olen löytänyt uuden merkin viltigosta yms...välillä saan ihoni vuoksi kauheita itkupotku raivareita ja olenpahan tavaroitakin rikkonut välillä taas itken monta tuntia poikaystäväni vaakutellessa että kaikki on hyvin. Muistan olleeni kauan tämmöinen mutta nyt huomaan tämän koko ajan pahentuneen enkä oikeen tiedä mitä tekisin. Tästä ei tiedä kukaan muu kuin äitini ja poikaystäväni joka on todella huolissaan ja kehottanut monesti hakemaan apua. Mutta kun en uskalla pelkään että lääkäri toteaa minulla melanooman viltigon atooppisenihottuman jne...mahakipujeni takia olen lääkärissä käynyt ottamassa kaikki maailman testit jotka näyttivät negatiivista ja loppujen lopuksi lääkäritotesikin minulla vain stressivatsan ja näin ollen ei ole pahemmin vatsavaivat vaivanneet.

      Olen todella kyllästynyt jatkuvaan kuulosteluun pelkään erityisesti jotain ulkonäkö muutoksiin vaikuttavaa sairautta tämä johtuu varmaan siitä että olen aina ollut muiden mielestä hyvin kaunis mutta en niinkään älykäs ja nyt pelkään jotenkin että jos menetän ulkonäköni niin minussa ei ole enää mitään. Tuntuu niin turhamaiselta ja joskus ajattelen että olisi ihan oikein jos multa löydettäisiin joku sairaus. Pelkään myös hulluksi tulemista nään itseni sieluni silmin valkoisessa huoneessa pakkopaidassa. Pelkään että joskus sekoan ja vedän ranteeni auki vain koska pelkäsin niin pahasti luome käsivarressani. Joskus puhun kuinka paljon helpompaa olisi vain kuolla vaikka todellisuudessa pelkään sitä. Ahdistun kaikista maailman loppu jutuista (silti luen niitä) joku pari vuotta sitten pelkäsin maailman loppua niin paljon että itkin poikaystävälleni puhelimessa ja menin itkukurkussa kouluun jossa kaverit saivat hyvät naurut kustannuksellani. Todellisuudessa se ei ollut hauskaa koska pelkäsin maailman loppua niin paljon että aloin jo hautomaan itsemurhaa.

      Olen yleensä hyvinkin iloinen ihminen oikeastaan poikaystäväni on ainut joka näkee minussa myös tämän toisen ahdistuneen pelokkaan ja masentuneen puolen. Äidilleni olen jotain sairauksiani valittanut ja saanut vastaukseksi vain ivallista naurua koomistahan tämä onkin kyllä mä sen tiedän. Mulla on elämässä niin hyvin kaikki asiat että pelkään vain milloin jonkin asteen katastrofi kohtaa mua.

      Mitä mun kannattaisi tehdä kertokaa ihmiset?? minne mä soitain ja kerron tämän kaiken ja paljon muuta?? kuka mua osaa auttaa? en halua mitään lääkitystä haluan vain olla normaali en jaksa pelätä ja pelkään ettei poikaystäväni enää jaksa kauaa kattella näin tasapainotonta ja pelossa rypevää tyttöä.

    • minä myös

      Mulla tää kaikki olko toisen lapsen syntymän jälkeen, pelkäsin kuolevani aivokasvaimeen; oirehdinkin, puhe muka epäselvää. itkin monesti. lopuksi oli ihan oikeesti palakurkussa ja ahdisti enkä pystynyt kunnolla hengittämään keuhkoja täyteen. Menin lääkäriin ja juttelin sielä sairaanhoitajan kanssa ja tajusi mistä on kyse. kävin siellä useamman kerran juttelemassa ja lopulta minulle määrättiin jotain mielialalääkkeitä. Aloitin ne mutta muutaman pillerin jälkeen lopetin kun se tuntui väärältä. oireet loppuivat kutakuinkin siihen. oli pitkä tauko peloissa ja oireissa...kolmannen lapsen ollessa ehkä 1 vanha homma alkoi uudestaan, tunnistan sen enkä joudu ihan paniikkiin tai jos joudun olen saanut sen meneen ohi. olen pelännyt rintäsyöpää, keuhkosyöpää, paksusuolensyöpää, vatsasyöpää, melanoomaa, imusolmuksesyöpäää, aivokasvainta ja varmaan siis kaikkia syöpiä. aina kun kuulen kuolemista tai sairastumisista oireet pahenee. aina kaikkiin pelkoihin on löytynyt oireita tai kipuja. Mies on tosi tosi kyllästynyt kuulemaan mikä paikka on millonkin kipee. sanoo vaan että ei sulla nyt enään terveitä päiviä olekkaan :( selkä on vaivannut oikeasti paljon ja sen puitteissa olen käynyt fyskassa, nyt vasen puoli kasvoista pistelee ja on puuduksissa, yritän järjellä ajatella syyn olevan niskannikamien tai jumin mutta pelko jostain pahemmasta valtaa mielen. olisi niin ihana nauttia elämästä pelkäämättä jatkuvasti jotakin sairautta. Olisin valmis jo kokeileen jotain lääkkeitäkin tähän hommaan. Suurimmat pelot tällä hetkellä on levinnyt melanooma, keuhkosyöpä ja aivosyöpä tai joku muu aivoihin liittyvä pahasairaus :( olen 29 vuotias.

    • Ahdistunut:(

      Musta tuntuu, että oon tulossa hulluksi. Aina kun luen jotain lehteä tai mulle tulee kurkku kipeä, ajattelen heti että kyseessä on joku syöpä. Oon jatkuvasti ahdistunut ja peloissaan. En tiedä, mitä pitäisi tehdä.
      Nyt mulla on kauhee Chronin taudin pelko. Oli ummetusta, ja nyt sattuu vatsaan. Koko ajan tunne, että oksettaa.Mua nolottaa mennä lääkäriin jos ei löydykään mitään. Välillä musta tuntuu ett mä ylidramatisioin. MUA ÄRSYTTÄÄ!!! Äitikään ei tiedä, jos voi mun oireet ottaa tosissaan. Miks mä valehtelisin mun oireista?
      Tuntuu outoa kihelmöintiä jaloissa ja vähän kaikkialla. Rintaa puristaa ja koko ajan itken, ainakin iltaisin. Hyperventilaatio, se varmaan on mun tauti. Oon pienestä pitäen pelännyt eri asioita ja tuntuu, että en jaksa enää elää. Mun elämässä ei oo mitään ´, jonka vuoksi elää. Auttakaaa!!!!!!!
      Pitäiskö mennä jollekin ammattilaiselle puhumaan?

      • mies joka pelkää

        En lukenut apn tekstiä kokonaan, mutta samanlaisia ongelmia on itsellä.
        Todella pahoja pelkoja mm. syövistä ja muista vakavista sairauksista.
        Selaan myös nettiä ja siitä tunnen jo kaikkien oireiden täsmäävän.
        Välillä tuntuu, että olisi paras elää lähes media pimennossa jossain rauhallisessa kylässä jossa ei ole liikaa asukkaita, vaan ei tarvisis stressata liikaa kaikella pelottavalla päätä.
        Saatan kärsiä lievästä tourettesta, as ja ocd yms. olen paljon lukenut nettiä ja oireet täsmäävät hyvin elämän varrelta.
        Nämä pelot tulevat yleensä jaksoittain, mutta olen huomannut, että jos on stressiä sillon saattan tulla todella luulotautiseksi.
        Tuntuu myös etten pysy aivan kärryillä näin hektisessä menossa jota täytyisi elää( työ, sosiaaliset suhteet yms.) Olen ollut jo muutaman vuoden työtön ja jumiutunut tähän ja tuntuu, että tästä on todella vaikeeta päästä pois. Enkä toisaalta edes halua, vaikka toisaalta haluasin elää mahdollisimman norm.
        Haluasin kyllä joskus muuttaa asumaan yksin, mutta en uskalla lähteä edes yrittämään.
        Tällä hetkellä pelkään, että tulen saamaan tulevaisuudessa keukosyövän, koska olen todenäköisesti nuorena altisunut hetkellisesti (muutaman päivän) asbestille.
        Noin kk sitten pelkäsin saaneen HIV:n, mutta onneksi tulos oli negatiivinen.
        Olen elämäni aikana luullut sairastavani mm. Aivosyöpää, suolistosyöpää, kivessyöpää, munuaissyöpää, ms-tautia, diabetestä yms. kohta varmaa saan jonkun näistä tällä koko aikaisella stressaamisella ja ahdistuksella.


    • 16v poika

      mua ei pelota mitkään tollaset sairaudet ollenkaan, ja yleensä ei oo paljoo mitää pelon aihetta, et jos on kavereitten kaa tai jotain muut tekemistä nii sitä ei ala kelaamaa, mut jos oon himas illalla/yöllä nii alkaa päässä jotai outoa "kihelmöintiä" ja pelkään vaa et sekoon yks kaks. Et mua vaa jotenki pelottaa ja osittain kiehtoo et millasta on just sillä sekunnilla ku ihminen vaa menee ihan sekasi ja menettää kaiken todellisuuden tajun, ja tota mielikuvaa ja ajatuksii en saa sit päästä pois jos niit yksin alan miettimää. Sitte ku noit alkaa kelaa nii se pahenee koko aja et sithä vast alkaaki jotai painetta tuntuu päässä sun muuta, ja tiedän kyl et pelkkää satua varmasti koko paska mut ei pysty rentoutuu ja sit tulee lievii paniikkihäiriöitä ja levottomuutta = unettomuus ja vitutus. Yhen kerran olin kattomas telkkarii vaa ihan rauhas ja alko just tuntuu jotai "aaltoiluu" päässä ja toi oli eka kerta nii säikähdin nii helvetisti et menin vaa mutsille melskaamaan kesken sen unien et nyt lähetää sairaalaa ja siis tos kohtaa oli iskeny sit iha hirvee paniikkikohtaus et kävelin ympyrää ja sydän huus hoosiannaa, mutsi rauhotti ja sano että johtuu varmaa niskakivuista ja sellasesta, luuli kuiteski aluks et olin jotai huumeita ottanu ku olin niin paniikissa. Tääki kirjotettu tähän aikaa yöstä ku ei uskaltanu mennä nukkuu ku pelkää et aamuu ei enää tuu tai jotain sellasta.

    • Hullu mikä hullu

      Onpa tosiaan helpottavaa kuulla, että on muitakin luulosairaita. Itse olen 35 v. ja kärsinyt tästä jossain määrin koko ikäni. Vaiva on kuitenkin pahentunut viime vuosina. Oikeastaan sen laukaisin nuorimman lapseni odotus ja syntymä pari vuotta sitten.

      Aikaisemmin sentään pystyin suhtautumaan normiflunssaan ym. rauhallisesti, mutta nykyään pelkään niitäkin. Kun nenä on tukossa ja päätä särkee, niin ajattelen että minulla on kuitenkin aivoihin levinnyt otsaontelotulehdus. Ja jos yskin flunssassa ja päähän sattuu, ajattelen että minulla on aivokasvain tai aivopaise. Jos ihossa on mustelma, ajattelen sen olevan leukemiaa, luomet ovat melanoomaa jne. Aivojutut pelottavat ehkä eniten, mutta myös erilaiset syövät, ALS, MS jne ovat listalla.

      Toinen ikävä muutos entiseen on se, etten enää luota lääkäreihin. Aikaisemmin jos lääkäri sanoi että olen terve, uskoin sen ja lakkasin ajattelamasta kyseistä sairautta. Nykyään olen googlettanut liikaa diagnostiikan ongelmia ja pelkään aina olevani se poikkeus, joka on virheellisesti diagnosoitu terveeksi. Yksi kamala pelko on myös se, etten ymmärtäisi hakeutua ajoissa hoitoon ja kuolisin sen takia.

      Minulla on ihan oikeastikin silmäsairaus, joka saattaa pahimmassa tapauksessa viedä näön. Se tietenkin ahdistaa, mutta on kuitenkin jotenkin enemmän hallinnassa kuin kaikki nämä epämääräiset syöpä-, ALS- ym. pelot.

      Olisi kiva kuulla, onko joku teistä hakenut apua luulotautiin ja miten siihen on suhtauduttu. Voiko esim. yleislääkärille noin vain mennä ja sanoa olevansa luulosairas? Pelkään, että lääkäri joko nauraisi pihalle tai iskisi käteen masennuslääkereseptin viitsimättä sen tarkemmin perehtyä asiaan. Pitäisiköhän mennä suoraan psykiatrille...?

    • mies kuutamolla

      Meitä varmaankin riittää :)

      Minulla on lääkärisivut täysin pannassa. Suosittelen muille samaa! Näissä jo tietämissäni sairauksissa ja oireissa on ihan riittämiin luulemista. Luojan kiitos en työskentele terveydenhoitoalalla.

      Minulla tämä luuleminen ajoittuu melko tavalla kaamosoirehtimisen aikaan. Lääkitys ja terapia on auttanut suhtautumaan oman elimistön tuntemuksiin paljon rauhallisemmin. Nyt minulla ei ole lääkitystä ja juuri tällä hetkellä haasteita on flunssan, väsymyksen, ajoittain tihentyneen sykkeen ja kurkun kuristamisen kanssa, mutta onneksi en ole mitään muita oireita tuohon lisäksi vielä keksinyt.

      Minun kokemukseni lääkäreiden suhtautumisesta luulosairauteen ovat yllättävän positiivisia. Itse asiassa pääsin tämän "taudinkuvani" juurille, kun yksi mieslääkäri älysi kysyyä minulta, että mitä minä pelkään. Sen jälkeen näihin kaikenlaisiin oireisiin on ollut paljon helpompi itse suhtautua ja etsiä apua siihen varsinaiseen vaivaan.

    • eliish

      Ompa ollut helpottavaa!

      Itse aloin pelkäämään yläasteikäisenä. Jäykkäkouristus, HIV, aivokalvontulehdus, kasvaimet, syövät, SARS, veritulpat... Kaikkea on käyty läpi. Tällä hetkellä pelkään, uskokaa tai älkää, vesikauhua. Kuvittelen, että minua on lepakko purrut niin, etten ole tätä huomannut. Tätä kirjoittaessakin se kuulostaa hölmöltä, mutta aivot eivät anna periksi.

      Tätä lukiessani on ollut ihanaa huomata, etten todellakaan ole yksin. Jo jonkin aikaa pystyin olemaan ilman pahempaa pelkoa, mutta syksyn tuotua opiskelun aiheuttamat kiireet kamla pelko saapuai taas. Siinähän minulle vastaus, mutta "jos nämä oireet ovat osa vakavaa sairautta.."

      Päätin vihdoin lähteä hakemaan apua, toivottavasti te muutkin uskallatte. Ja tsemppiä kaikille!

    • Mariaana

      Ihanaa että meitä on moneksi! Itse olen alkanut saada paniikkikohtauksia, ja tälläkin hetkellä olen varma siitä että sairastan keuhkosyöpää koska tupakoin ja tunnen selkäkipuja (joita en huomaa kun asiaa en muista).
      Syövän pelko on kaikista suurin, ja tutkin paljon netistä syöpien oireita ja kun tunnistan itsestäni vaikka pahoinvoinnin oireen, ei ole mitään mahdollisuuksia ettei minulla olisi tätä syöpää.

      Olen todella ahdistunut, pelkään kuolevani erilaisiin syöpiin yms. ja tiedän, että jos lopettaisin tupakoinnin, keuhkosyövän ja keuhkoahtauman pelko vähenisi huomattavasti. Olen polttanut kohta viisi vuotta, enkä joka päivä edes polta joten tiedän että kaikkien näiden keuhkosairausten riski on todella vähäinen. (Olen vasta 17-vuotias) mutta ajattelen aina, että jospa kuulun niihin todella harvoihin jotka sairastuvat nuorena.

      Pelkään lääkäreitä, joten ahdistukseni on todella suuri ja pelkään syöpäni pahenevan entisestään koska sitä ei hoideta :D

      Onko kukaan käynyt psykologilla tai lääkärin vastaanotolla juttelemassa ns. luulosairaudesta? Helpottiko pelot sitä myöten jos niin miten?

    • ihmettelijä...

      Olettko huomanneet noilla peloilla yhteyttä vuodenaikaan? Omalla kohdallani olen havainnut että pimeä talvi on pahinta aikaa, kesä taas ihan ok. Kaamosmasennus pelot...?

    • Hulluko?

      Huh. Tälläkin hetkellä olen niin paniikissa, olen niin varma että mulla on HIV tai joku muu tällänen.

      Oon kärsiny aivan koko elämäni luulosairaudesta tai miksi tätä nyt kutsuisikin.

      Ja olen varmasti käynyt kaikki syövät yms läpi monen monta kertaa. Mutta lääkäriin en suostu menemään, en mä pysty kuulemaa sitä että mulla on 3 kk elinaikaa.

      Tosiaan mä en nuku öisin ollenkaa. Kärsin järkyttävistä paniikkihäiriöistä, olen kyllä oppinut rauhoittamaan itseni mutta ei se aina riitä. Koko aika pitäis tehdä jotain tai olla jonkun kanssa, niin silloin ei miettisi asioita niin paljon, ja saman tien "oireet" katoavat.

      Anteeksi sekalainen tekstini! :)

    • valveuni85

      Hei kaikki!
      Itselläni on ollut n. runsaan kuukauden verran kauhee pelkoa läheisteni kuolemasta ja omasta poismenosta. olen 26 vuotias nainen, jolla on ollut kauan jo selkäongelmia joiden takia joutunut olemaan paljon sairaslomalla. syytä ei ole löydetty, ei pullistumia tai muitakaan olelöydetty. Vuoden sisällä ollut kolme kuolemantapausta puolisoni suvussa (läheisiä ihmisiä nukkunut pois) Oma mummoni kuoli 2007 ja paappa 2008 ja exäni äiti 2009( silloin olimme vielä yhdessä) koskaan en osannut käsitellä näitä asioita. Nyt vain mietin ja pelkään omien vanhempieni kuolemaa ja jäljellä olevan läheisen mummon kuolemaa. Mietin vain näitä asioita ja itken ja pelkään. Paniikkikohtauksen sain viime viikolla ensimmäistä kertaa ja se oli kamala, luulin että kuolen. Nyt ollut viikon vaikea hengittää ja sydän tykyttelee kun mietin asioita. Miksi tälläinen pelko yhtäkkiä? tämä on ihan kamalaa :( ahdistaa. Miten koskaan selviän kun vanhempani oikeasti kuolevat ? :(

    • pekkapuupää9549594

      On kiva että itsekkään en ole yksin tämän kanssa, vaikka joskus näitäkin lukiessa tulee mieleen että entä jos mulla on SITTENKIN se oikea sairaus eikä luulosairaus, olen menossa psykologille juttelemaan, olen vasta 16 vuotias ja paniikkihäiriöstä/ahdistushäiriöstä oon kärsinyt 2 vuotta.. mutta aina kaiken takana on se että "mitä jos tämä onkin syöpä.." vaikka olen monet kerrat todennut sen täksi taudiksi (onneksi).. Olisi vain niin vitun hienoa päästä tästä mutta kukaan muu sitä ei voi tehdä jossei itse halua, tsemppiä kaikille muille tämän kanssa taisteleville! :) Ja hyvää joulua!!

    • Mindfuck

      Sama ongelma täälläkin. Olen pitkään pelännyt kaikenlaisia tauteja vaikka tiedän itsekkin että se on turhaa. Isäni on sairaanhoitaja ja äitikin oli nuorempana. Ja he sanovat että kyllä sen tietää kun on oikeasti sairas.Pelkäsin jo ala-asteella syöpää tai sydänsairauksia. Kaikki paheni varsinkin kun isäni sairastui pahaan haimatulehdukseen ja oli teholla monta viikkoa. Silloin tuntui että miten ihminen voi edes pelätä näin pajon kaikkea samaa aikaa. Isän kuolemaa, omaa terveyttä, koulu menee päin persettä ja yhteishaku on pian. Keskiarvo laskenut jo melkein numerolla koska kotona en oikeastaan muuta tekkään kun luen netistä tietoa mitä kamalimmista sairauksista. Eniten olen pelännyt monesti mainittua MS tautia , kurkkusyöpää, paksusuolen syöpää, keuhkosyöpää, diabetestä ja muita pitkäaikais sairauksia jotka päättyvät siihen että makaat sairaalan sängyssä tekemättä mitään 200 letkua naamassa ja roikut koneiden varassa. Olen näin nuori ja en edes uskalla ajatella mitä tulevaisuus tuo tätä menoa tullessaan...jos tulevaisuutta edes on. Onneksi täällä voi tuntea kuuluvansa joukkoon ja tietää että ei ole ainut. No hyvät joulut kaikille ja pärjäilkää

      • Ja olisiko lääkäri ja terveydenhoitaja tuntenut jos kurkussani olisi joku kun se vain tuntuu kun muistan sen ja kun unohdan sen niin ei tunnu mitään


    • Moi! Mulla on toi sama juttu ja tunnustelen koko ajan mun kurkkua ja pelkään kurkkusyöpää ja olen käynyt 6lääkärissä ja 11kertaa terveydenhoitajan luona olen sijoitettu kotoa poisja olin semmoisessa pelottavassa sijoitus perheessä jossa ne haukkui ja siellähän tämä ahdistus alkoi ja se pelottaa minua joka päivä. Koulussa joskus 3viikkoa sitten tunsin semmosen kovan jutun kurkkutorven toisilla puolilla ja kävin terpparilla ja se sanoi että ne on jänteitä mutta aina ajattelen että jos siellä sitten kuitenkin olisi joku:( Olisi hauska jutella lisää ja minulla aina tuntuu kun ajatellen sitä mutta kun unohdan sen niin se ei tunnu onko sinulla semmoiset kovat ja onko sinun mielestä tämän teksinperusteella minulla kurkussa mitään ja olisi ihanaa jos vastaisit :)

    • Diabeetikko

      Kuulostaa kyllä suurin osa näistä jutuista todella tutuilta. Olen 27 -vuotias ja kärsinyt kausittain erinäisten sairauksien pelosta. Minulla on ollut 1 tyypin diabetes 16 vuotta ja viime jouluna erehdyin ostamaan sellaisen paksun tietokirjan Diabeteksesta. Tämän luettuani (en nyt ihan kannesta kanteen) aloin pelätä, että minulla on suunnilleen kaikki mahdolliset lisäsairaudet, joita diabetes voi aiheuttaa.Pelkoa lisäsi se, että suurimman osan kohdalla lisäsairauksista puhuttaessa, kirjassa luki että ko. lisäsairaus alkaa 15 vuoden sairastamisen jälkeen. Käyn säännöllisesti lääkärillä ja minulle tehdään tietyt testit säännöllisesti joilla pois suljetaan mm. silmiin ja munuaisiin liittyvät mahdolliset lisäsairaudet. Kävin viimeksi viime viikolla lääkärin puheilla ja kaikki arvot olivat ok. Silti jo heti alkuviikosta aloin taas stressaamaan, että minulla on selvästi neuropatian (hermosairaus) oireita, vaikka lääkäri juuri tsekkasi jalkani ja totesi ettei mitään muutoksia ole. Mitä enemmän luen netistä ja muualta oirekuvauksia eri tauteihin ja erityisesti diabetekseen liittyen, sitä enemmän olen tuntevinani näitä oireita kropassani. Esim. tuon neuropatian ensioireita ovat jalkojen puutuminen, pistely ja leposäryt. Heti kun sain tietää näistä oireista aloin tarkkailemaan jalkajani ja oireita alkoi esiintymään: nyt nipisti selvästi ja nyt on 2 minuuttia tuntunut varpaassa särkyä.
      Tämä on oikeasti aivan kamalaa.. Tuntuu että elämä on pelkkää murehtimista ja pelkäämistä.

    • Stressipallero

      Vau. On muitakin laisiani.

      Alan ite kohta pelkäämään, että tulen ihan pönttötautiseksi.
      Olen kohta 25 vuotias nainen ja jo teininä luulin sairastavani mm. kaikkia sukupuolitauteja, mitä maa päällään kantaa, vaikka ei ollut edes poikaystävää saati seksiä. Myös syövät, sydänviat, ihosairaudet, kaikki käyty läpi.

      Pelkasin kuollakseni yleisiä vessoja ja paikkoja. Pahimmillaan pesin käsiä paljon, että ne kuivui pahastikkin ja ihan verille. Yleisissä vessoissa en edelleenkään suostu istumaan rinkalle, vaikka tämä käsienpesu yms. sairaanoloinen bakteeripelko on jäänyt pois. Äiti oli heittämässä jo tuolloin pönttötautilääkärille, mutta sitten pikkuhiljaa järjestelin asiat päässäni ja nuo oireet lakkasi. Sain myös paniikkikohtauksia, rintaa ahdisti, sydämmensyke nousi, tuli hengenahdistuksia, pahimmillaan oksensin päin seiniä. Nämä oireet oli pahimmillaan, kun minulla todettiin vaaraton kasvain alaselässä, joka on kyllä ihan semmonen, mikä on esim. isällä ollut myös.

      Noh, tuosta selvittiin, mutta sitten alkoi vuosia kestänyt mahaoireilu, johtuu ja tiedän että johtuu, kun tuohon pattiin alaselässä määrättiin niin paljon antibioottikuureja, ennen kuin leikattiin. Meni mahanlimakalvot sitten siinä. Asiaa tietenkään ei helpottanut yhtään, että siskolla todettiin mahasairaus, joka on myös perinnöllistä, mutta ilmeisesti elämässä oli sitten pitkä, stressitön kausi ja tosiaan nuo paniikkioireet yms loppuivat.

      2010 syksyllä sain keuhkoputken tulehduksen, jonka kanssa yskin ilm. kylkiluuni päreiksi ja taas syötiin antibiootteja. Kylki oli kipeä ainakin 3kk ja antibiooteista uusi vaiva: uusiutuva hiivatulehdus

    • nim. stressipallero

      Oho, viesti oli niin pitkä, ettei riittänyt ees tämä tila :D

      Noh, tuohon lisäten, että viime vuoden puolella käyty kaikki mahd. lääkärit, verikokeet ja tähystykset läpi, kaikki tervein paperein.

      Olen liian stressaava ihminen ja nyt viimeisimpänä patti kaulassa, josta tietenkin kuvittelin heti kaikkein pahinta. Patti jo pienentynyt, mutta nyt olen alkanut kuvitteleen, et kainalot on kipeät. Ihan oikeasti tiedän,että pystyn kuvittelemaan kaikki oireet, koska pystyin kuvittelemaan, että minulla on iltaisin matoja jaloissa, kun kerran näin sokeritoukan asuntoni lattialla. Jalkoja kutisi varmaan kuukauden kaksi joka ilta.
      Olen käynyt tämän niskapattiasiankin tiimoilta jo lääkärissa ja hoitajilla.

      Pahimmillaan oireet on, kun on liikaa aikaa ajatella ja liian vähän tekemistä.
      Itsellä kaikki aaltoilua, esim nyt ollut työtön ollut vuoden alusta, on siis ollut todellakin aikaa kehitellä taas uudet sairaudet päässä.

      Menen varmasti psykologille/psykiatrille, jos en saa mielenrauhaa tämän oireilun kanssa.
      Helpotti todella paljon lukea muidenkin kokemuksia, tuli hieman vähemmän piripäisempi olo.

      Kiitos kaikille rehellisistä viesteistä ja hyvää alkanutta kesää! Ajatellaan vähemmän ja eletään enemmän!

    • nnala

      En nyt koko ketjua jaksanut lukea läpi. Itse olen kuvitellut vaikka mitä, mm. melanoomaa, silmämelanoomaa, suusyöpää, veritulppaa... Pahimpana on, että sain vuosi sitten lievästi epänormaalin papa-tuloksen ja tottakai olen nyt vuoden ollut varma, että saan kohdunkaulansyövän! Koomista, koska tiedän, että todennäköisyys, että muutokset paranee itsestään on mielettömän paljon suurempi kuin minimaalinen riski sairastua kyseiseen syöpään.

      En tarkoita tätä pahalla, mutta omat pelkoni pysyvät jollain tasolla kurissa, kun seuraan tuttuni elämää; hän on 26-vuotias, hänellä on ollut rintasyöpä useampi vuosi sitten ja nyt häneltä amputoitiin jalka luusyövän takia. Hän on saanut kestää aivan liikaa. Tuntuu väärältä olla itse huolissaan lähes olemattomista asioista, kun toinen jaksaa olla myönteinen.

    • VASTAUS KAIKILLE

      Ensinäkin Mäkin Pelkään Kaikkia Sairauksia ja saan illalla paniikki kohtauksia mut kun meen puhumaan niistä äidilleni niin se rauhoittaa ja sillon kun saa paniikki kohtauksen siitä pitää sanoa jollekki ja kysyä voiko hän keneltä kysyt rauhoitella sinua ja kertoa mistä tietää että sellaista tautia/sairautta ei sinulla ole ja jos paniikki kohtaus tulee illalla mene makuu asentoon (selälleen tai kippuraan kyljelle) ja hengitä (nenän) kautta rauhallisesti siisään ja ulos ja loppuen lopuksi saatat nukahtaa.


      Ja ensinäki kun lukee netistä kaikenlaista nii sit sitä luulee et on muka sen taudin oireita ja sit se paniikki tuleekin ja terveelle ihmiselle ei tule helposti sairauksia/tauteja! Vasta sitten kun on vaari/mummo niin sit kannattaa miettiä omaa terveyttä! Ja huolehtia siitä toenteolla en kumminkaan tarkoita sitä etteikö pitäisi pitää aina huolta omasta terveydestä. Ja tämä autaa kaikkiin luulosairauksiin! PS: Äitini EI puhu puppua! Ja tämä KAIKKI on TOTTA!

      • VASTAUS KAIKILLE

        Ja kaikki Ahdistukset sun muut niin ne johtuu siitä paniikista joka tulee siitä että pelkää jotain sairautta!



        Ja muuten voin sanoa rehellisesti sinulla ei ole mitään sairautta! (paitsi jos olet huumeiden ym käyttäjä ja alkoholisti ja vanha ihminen eli vaari/mummo silloin sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin) Ja varsinkaan sinulla ei ole mitään sairautta jos olet 0-46v terve ihminen!! Ja se että pelkäät jotain sairautta ja luulet että se on sinulla se on LUULOSAIRAUTTA joka ei ole vakavaa vaan ihan NORMAALIA!!! Ja jotain asiaa/juttua ihminen pelkää jossain vaiheessa ja se on normaalia!! Ja nuorilla lapsilla tätä ilmenee usein eikä se ole vaarallista! Ja nuorilla lapsilla ei ole mitään sairauksia! Muitakun kaikkia normaaleja mitä muillakin on (paitsi jos on kehitys vammainen) Tiedän tämän siksi että nuoret lapset ovat yleensä terveitä kaikki!
        PS: Äitini TIETÄÄ paljon näistä asioista!! Joten TÄMÄ mitä kerroin EI OLE PUPPUA!!! Ja sinä olet ihan TERVE!!! Olet Vain LUULOSAIRAS!!!! Joka EI ole vaarallista


    • ..

      en osaa enöän sanoa sitä..

    • suselia

      Olipas helpottavaa löytää tämä keskustelu! Täällä myös yksi luulotaudista kärsivä. Olen ollut erittäin kova murehtimaan erilaisia asioita pienestä lapsesta asti (nyt olen 22 vuotias). Pelkäsin mm. vanhempieni sarastumista jopa niin paljon, että kotoa pidemmäksi aikaa pois lähteminen oli vaikeaa. Hiukan vanhempana ystäväni sairastui aivokasvaimeen, jolloin itsekin rupesin tutkailemaan mahdollisia aivokasvaimen oireita ja pelkäsin todellani sairastavani kyseistä sairautta. En kuitenkaan käyttänyt aikaa murehtimiseen jatkuvasti, vaan pystyin elämään huoletonta lapsen elämää.

      Nykyään tilanteeni on hieman toinen. Tärkeä läheiseni menehtyi vajaa vuosi sitten keuhkosyöpään ja koko "prosessi" taudin toteamisesta hautajaisiin meni hirvittävällä vauhdilla. Se oli järkytys minulla ja muille läheisilleni. Kyseisen tapahtuman jälkeen olen alkanut pelkäämään jokaista pientäkin vaivaa, joka minulla on ollut. Lääkäriin olen uskaltautunut menemään vain muutaman kerran eikä oireilleni löydetty vastausta silloinkaan. Tuolloin pelkäsin siis virtsarakon syöpää outojen kipujen vuoksi. Lääkäri määräsi minulle kuitenkin kipulääkettä (Triptyl). Vaivani loppui kuin seinään, vaikka lääkettä en kerennyt montaa kertaa ottamaan. Sen jälkeen olen pelännyt aivokasvainta jälleen, mutta pääkipujen takana taitaakin olla vain jumiutuneet hartiat. Tällä hetkellä suurena huolen aiheenani on leukemian pelko. Huomasin jalassani muutaman pienen pistemäisen verenpurkauman ja aloin jatkuvasti tarkkailla itsenäni. Minulle on aina ilmestynyt esimerkiksi raskaan laukun kannon jälkeen samanlaisia pisteitä olkapäihin ja käsivarsiin enkä ole koskaan niistä murehtinut. Nyt tilanteeni on kasvanut äärettömiin mittasuhteisiin ja pienetkin jäljet tai pienen pienet mustelmat saavat minut paniikin valtaan. Asun yksin opiskelukapungissani ja yksinolo saa minut pelkäämään yhä enemmän... Olen koittanut puhua poikaystävälleni asiasta, mutta huomaan hänen pikku hiljaa turhautuvan, sillä olen kova jankkaamaan samoja asioita. Samoin vanhempani alkavat olla hyvin turhautuneita tilanteeseeni... Järjellä ajatellen minulla ei pitäisi olla mitään hätää, sillä fyysisesti voin mainiosti! En ole väsynyt enkä muutenkaan sairas, mutta pelot ja ahdistus tekee henkisesti minut hyvin sairaaksi. Surullista on, että en pysty edes nauttimaan kesäisistä päivistä tämän kalvaessa mieltäni jatkuvasti. Lääkäriin minulla on valtava kynnys mennä, sillä pelkään huonoja uutisia. Läheiseni sairastumisesta ja menehtymisestä on vielä niin vähän aikaa, että murskaavat sairasuutiset saisivat minut erittäin surulliseksi.

      Toivon, että me kaikki saisimme tähän jotain apua. Järjellä ajatteleminen ei ole helppoa, mutta siihen kannattaa pyrkiä! Voimia kaikille tämän järjettömän "taudin" kanssa kamppaileville:)

    • Ymmärrän

      Täällä yksi "luulotaudista" aina pahimpina stressikausina kärsivä ja sitä hallitsemaan oppinut! Muistan sen tunteen, kun sormet näpyttivät ihan tahtomattakin Googleen erilaisia hakusanoja ja tohtorisivuja luettiin silmät jännityksestä kiiluen. Pahin luulotautini ei liittynyt syöpään tai muihin vakaviin sairauksiin vaan syyhypunkkeihin. Kutiseva ihottuma sai niin luulemaan ja lopulta tilanne ajautui siihen, että olin varma minun olevan aivan täynnä loisia. Alkuyöt menivät niin, että aina kun yritti rauhoittua nukkumaan tuntuikin yhtäkkiä jossakin kutinaa ja "kävelyä" ja sitten piti alkaa taskulampun tai yölampun valossa tutkimaan. Olin varma, että jokainen musta roska iholla oli syyhypynkki!

      Vaikka tiesin ettei kenelläkään läheiselläni syyhyä ollut, eikä minua nyt NIIN hirveästi kutittanut ja monet vakuuttivat ettei ihottuma näyttänyt syyhyltä, en uskonut. Sitä tulee niin varmaksi siitä, että MINÄ tiedän, kyllä minä tiedän. Lopulta tilanne ajautui siihen, että minä, NAINEN, leikkasin harteille pitkän tukkani 2 millin pituiseksi. Koulussa en ollut voinut käydä enää moneen päivään, olin ihan helvetin loppu. Melkein kaljun leikkaamiseen liittyy muutakin kuin pelot syyhypunkeista ja täistä mutta se oli yksi suuri tekijä kuitenkin. Kerrottuani äidilleni mitä tein minulle tilattiin lääkäriaika.

      Ihottuma diagnosoitiin atooppiseksi ihottumaksi mutta siltikään ei meinannut mieliparka saada rauhaa. Lääkärikäynnin jälkeen pohdin, että eihän lääkäri katsonut kuin käsivarsien ihon ja hieman pakaroista kun itse pyytämättä laskin housuni ja pyysin tutkimaan. Mitä jos hän erehtyi?

      Tässä vaiheessa kun ei ole varma ja alkaa olla aavistuksia, eli se hetki ennen kuin alkaa etsiä tietoa ja ajatella kipuja ja oireita pidemmälle on juuri se hetki missä täytyy tehdä u-käännös!

      Älä pakota itseäsi ajattelemaan, että "no ei se mitään ole". Nämä vakuuttelut eivät auta pätkääkään. Ei muiden, eikä omasta suusta. Voihan sitä kokeilla mutta eipä allekirjoittaneella ainakaan muuta kuin tuonut vain olon siitä, että valehtelen itselleni. Hyväksi havaittu tapa on yrittää "päästä kauemmas peloista". Vaikka KUINKA itkettäisi, ahdistaisi, masentaisi, pelottaisi niin nouse. Tee jotain joka vie ajatukset pois. Älä tee kodista ahdistuksen linnaa jonne on ikävä palata töiden, koulun tai kauppareissun jälkeen kun tietää, että siellä on aikaa miettiä. Ala siivota, järjestele vaikka laatikot, lähde lenkille ja kuuntele musiikkia, pakottaudu ajattelemaan vain muita asioita. Mene kaverillesi ja katsokaa hyvä leffa. Tekemistä on älyttömän paljon mutta pointti on se, että kieltäydy ajattelemasta oireita. Se on vaikeaa mutta onnistuu. Äläkä missään nimessä mene sinne nettiin lukemaan tohtorisivuja.

      Usein ihmismieli saa aikaan harhakuvitelmia kutinasta, kivusta tai oireista. Se, että jos pystyy muutaman päivän ajattelemaan jotain muuta, voi joissakin tapauksissa auttaa tajuamaan että enhän minä ole ollut kipeä ollenkaan pariin päivään! Paniikista ja peloista kauemmas pääseminen voi myöskin tasapainottaa psyykettä sen verran, että osaa arvioida oireet järkevämmin ja tajuta niiden olevan normaalia kolotusta, närästystä, patti rinnassakin voi johtua hormonikierrosta jonka aikana patteja voi esiintyä

      Itselläni on esimerkiksi todella paljon luomia. Viime viikolla heräsin kummaan pistävään alavatsakipuun vaikkei ollut edes se aika kuukaudesta. Jokunen kuukausi sitten alapäässä tuntui pientä, outoa kipua. Iltalehdessä luki kerran jotain kuinka kissan raapaisu voi olla kohtalokas bakteereiden vuoksi ja minullahan kissoja on kolme. Kaikki nämä aiheita joista kaksi vuotta sitten olisin voinut SEOTA. Olisin voinut alkaa lukea nettiä hysteerisesti läpi ja olla varma siitä, että minulla on umpisuolen tulehdus (nyt luotin sen olevan kivulias ovulaatio ja edes ystäväni vihjaisu siitä että voihan sitä silti käydä gynellä ei saanut minua pelkäämään) mutta en tällä kertaa, sillä PAKOTIN itseni ajattelemaan että ennen kuin alan hysterisoida, seurataan. En ajatellut kipua vaikka se tuntui, luotin siihen että se on ovulaatio, piste. Otin buranan ja menin töihin. Ja seuraavana päivänä kipu oli kadonnut.

      Yritä siis päästä mielesi haltijaksi tarpeeksi ajoissa. Pidä kiinni siitä, että saat tarpeeksi ravintoa ja unta. Liiku, se poistaa masennusta! Yksinkertaisia ja joka paikassa hoettuja neuvoja mutta toimivia. Tsemppiä teille kaikille jotka taistelette tämän ikävän "taudin" kanssa. Ei se ikuisesti kestä, jossain vaiheessa ihmismieli ei enää jaksa ja joku muutos on tultava :)

    • .....

      Ette todellakaan ole yksin tämän asian kanssa. Olen viimeiset 10 vuotta "sairastanut" kaikki erilaiset syövät, sydänsairaudet, HIVIT sun muut. Lääkärissä on todettu kaiken olevan hyvin ja mieleni on helpottunut. On kuitenkin ollut tapauksia, joissa lääkärissäkään käynti ei ole helpottanut mieltäni. Olen ajatellut, että minun kohdallani diagnoosi on väärä tai että lääkärin ammattitaito ei riitä.

      Yleensä pelko on lähtenyt/lähtee jostain tietystä oireesta, jonka tarkkaileminen ja seuraaminen on aiheuttanut pahaa masennusta ja ahdistusta. Tiedän, etten pysty käsittelemään mitään terveyteen liittyvää asiaa "normaalisti" vaan pelkään AINA sitä pahinta vaihtoehtoa. Sitä en tiedä, miten tällaisesta taipumuksesta pääsee eroon. Masennuslääkitys on, psykiatrille aika on varattu. Ehkä se helpottaa? Toivon, että joskus niin tapahtuu.

    • samipoika80

      Terve vaan kaikille.

      Täytyy myös itse tänne kirjoittaa ja jakaa tuntemuksia eteenpäin. Itsellä myös jos nyt nätisti sanottaisiin niin on tuota luulosairautta. Aina ollut jotain pientä pelkoa vakavista sairauksista ja itsensä tutkiminen ja "kropan kuuntelu" on ollut aina jotenkin ns.mielessä. Muutamia vuosia sitten katselin yleltä ohjelmaa, jossa päähenkilönä oli ALS:ssiin sairastuneen henkilön tarina. No tokihan se piti mennä googlettamaan, että mikäs pirulainen se oikein on. No siitä lähtien olen ollut lähes jatkuvasti varma siitä, että sairastan kyseistä tautia. Elohiiriä on ympäri kehoa ja välillä on nielu puuduksissa jne...

      Yrittänyt järkeillä, että olisihan se näinä vuosina jo antanut itsestään enemmän merkkejä, mutta ihmisen mieli..se on melkoinen.. Yleensäkin ihmisellä taitaa pelkona olla se, että menettää itse elämänsä hallinnan ja mikäpä sen paremmin tekisi kuin kuoleman pelko vakavan sairauden myötä. Mainittakoon nyt vielä, että lisääntynyt ahdistuneisuus ja stressi lisäävät oireita, joten oravanpyörä on tosiaan valmis. Vaikka nyt en vakavasti olisikaan sairas niin, jospa se odottaa ihan seuraavan oven takana :)

      Ainoa lohtu taitaa olla se, että me kaikki kuolemme ennemmin tai myöhemmin..tavalla tai toisella. Täytyy yrittää elää päivä kerrallaan ja nauttia niistä hetkistä jolloin kaikki on hyvin. Mukavaa syksyä ja talven odotusta kaikille tasapuolisesti..sairastellaan.

    • Pelkuri1

      Kuulostaa hyvin tutulta...Itse olen myös kehittänyt itselleni jos jonkinlaista sairautta ja saanut myös juuri sellaiset oireet, kuin tautiin kuuluu.
      Viimeisin pelkoni on rintasyövästä. Olin keväällä seulonnassa ja jouduin uusintatarkastukseen. Siinä kaksi röntgenhoitajaa näki vasemmalla puolella jotain hämärää ja kuvia otettiin kymmenkunta. Sitten radologi tutki kuvat ja suoritti ultran kanssa lisää tutkimuksia hyvin huolellisesti. Lopuksi todettiin, ettei syöpää ole ja tilanne helpotti sillä hetkellä. Asiasta on kulunut puoli vuotta ja aloin tuntea outoja tuntemuksia juuri siinä kohdassa, mitä epäiltiin. Välillä oireet häviää ja palaa taas uudestaan, kun muistan huoleni.

      Siskoni on käynyt läpi syöpähoidot ja lukuisat entiset työkaverit ovat menehtyneet erilaisiin syöpiin.
      Olen nyt menossa gynekologille ja aion kertoa huoleni..
      Toivottavasti saan helpotusta olooni. Onneksi tämä sairaus on vain satunnaista ja katoaa pos aika-ajoin. Tulimme juuri pitkältä lentomatkalta ja lomalta ja pystyin unohtamaan sairauteni lomalla. Minua vaivaa myös lentopelko, joka sekin on satunnaista onneksi. Ennen matkaa kuvittelin kätkeväni pelon lentopelosta rintasyöpäsairauden varjoon. Lentomatkat meni tosi hyvin, eikä minun tarvitse pelätä koneeseen nousua enää...toivottavasti..Senkin pelon sain aikoinaan hyvin eepävakaasta lennosta Amerikkaan.

      Et ole ainoa, joka näitä sairauksia kehittää itselleen..

    • HulluulluH

      Olen epäillyt lähivuosien aikana seuraavia tauteja:

      -ihosyöpä (verta vuotava luomi, syynä hankaus tms.)
      -paksusuolensyöpä (verta ulosteessa, syynä polyyppi)
      -imusolmukesyöpä (suurentunut imurauhanen, syy tulehdus tms?)
      -nielurisasyöpä (suurentunut nielurisa, syy tulehdus tms?)
      -veritulppa (kova kipu pohkeessa, syynä kramppi/ylirasitus)
      -kivessyöpä (kipu kiveksisä ja verta siemennesteessä, syynä eturauhastulehdus)
      -eturauhassyöpä (nivuskivut, kivessärky ym., syynä eturauhastulehdus)
      -penissyöpä (ihovaurio limakalvolla, syy tulehdus, hankauma tms.)
      -sydänkohtaus (rintakipu, huimaus, pahoinvointi, syy fyysinen rasitus sekä närästys)
      -HIV (kaikenlaiset oireet, syynä itse taudin pelko)
      -sokeritauti (erilaiset oireet, syy taudin pelko)
      -Hepatiitti (ei oireita, koska hepatiitti on aluksi oireeton)

      Erilaiset pelot on ohjannut elämääni jo yli 10 vuotta. Oireita tulee aina pari kertaa vuodesa joskus useammin. Olen huomannut, että väsymys ja alkoholi pahentavat luulosairautta selvästi. En varsinaisesti usko olevani sairas, mutta aina välillä tulee kohtausmainen olotila jolloin pelkään olevani sairas. Paniikkikohtaukset viestittävät tulevasta pelkojierteestä, ja ne ajoittuvat liikuntasuoritusten jälkeen kun on voimat vähissä/hengästyttää.

    • HulluulluH

      Olen lähiaikoina lisäksi alkanut epäillä olevani luulotautinen. Pelkään huomenna alkavani luulemaan taas seuraavaa sairautta. Luulotauti on todella rasittava, ja jos epäilen sitä perusteetta tai ilman, enkö ole jokatapauksessa luulotautinen?

    • shinyllette1

      Itselläni on hyvin samankaltaisia oireita kuin kirjoittajalla nykyään, ja niihinkin tulen vielä palaamaan, mutta toivoisin että joku teistä kävisi vaikka lukemassa blogiani, siinä yritän kertoa tästä elämästäni paniikkihäiriön kanssa ja mielenterveys ongelmien kanssa elämisestä, pohdiskella syitä, purkaa sydäntä, ja sinne saa vapaasti kommentoida myös! :) ilo on jos kohtalotovereita löytyy, ei koskaan tarvitse kärsiä asioista yksin.!
      http://shinyllette.blogspot.fi/

    • huolissaan

      Juu siis itselläni ei mitän lapsia Vielä oo mutta nyt on ollu kuukauden aamupahoinvointia,olen 16v poika ja tästä on alkanut luulosairaudet, pelottaa että olisi aivokasvain, jos jokunytvalaisisi minua niin olisin kiitollinen

    • Stressitär

      Itse olen ollut jossain määrin luulotautinen ja pakko-oireinen lapsesta asti, mutta se alkoi haittaamaan elämää vasta n. 10 vuotta sitten. 4 Vuotta taaksepäin oloni oli niin paha, että sain lääkkeet, ihan yleisläkäriltä. Kyllähän ne auttoivat, eli elelin ns. normaalia elämää normaaleilla iloilla ja murheilla sen nelisen vuotta. Sitten kuitenkin alkoi tuntua että lääkkeet ovat vähän turhia ja lopetin ne. Normaalia oloa jatkui jokusen kuukauden, sitten oireet ovat alkaneet palata. Vanhat tutut "taudit", joita pelkäsin 10 vuotta sitten! Osa syynä tähän veikkaan lääkärin asennetta, joka oli todella huono eikä ollenkaan kannustava. Ei olisi antanut minun lopettaa lääkkeitä ja iski vielä uuden reseptin kouraan "kun en pärjää kuitenkaa". Nyt käyn jatkuvaa henkistä taistelua, koska en halua aloittaa lääkkeitä taas, vaikka ne jonkinlaisen helpotuksen tuovatkin. Ei tähän auta kuin asennemuutos. Hieman harmittaa että hoitoni tueksi ei esitetty terapiaa, tai esimerkiksi suositeltu tiettyjä lisäravinteita (esim. magnesiumin puute lisää huoliajatuksia) joten nyt koetan korjata elämääni saamalla perusasiat, kuten ruokavalion kuntoon. Toivottavasti pystyn elämään normaalia lääkkeetöntä elämää! Tällä hetkellä stressi on aivan kamala, joten töitä tämä vaatii. Elämä on muuten kunnossa, olisi itseasiassa aika ihanaa, jos en olisi "sairastellut" näin pitkää aikaa ja murehtinut koko ajan.

    • Helvetinhelvettii

      Onko täälä "sairaita"??? Mulla on NYT rintasyöpä ja sydänkohtaus😩😩😠😠

    • Anonyymi

      Itse olen aivan sekoamispisteesä tämän luulosairauden kanssa, olen käyttänyt nyt 2kk aikana rahaa lääkäreihin ja magneettikuvaukseen n.600e.
      Minulla on täysin kivikova kylläkin pieni imusolmuke kaulassa ja sotä olen kuvautellut ja näyttänyt lääkäreille, aluksi olivat sitä mieltä ettei se muka ole imusolmuke ja itse menin sitten magneettikuvat ottamaan ja olihan se imusolmuke! Siitäkös tämä luulosairaus nyt vain on pahentunut. Olen luullut että itselläni on

      -kurkkusyöpä
      -imusolmukesyöpä 3 kertaa
      -munuais syöpä
      - rintasyöpä
      - diabetes
      - kohdunkaulansyöpä
      Ja lista vain jatkuisi..... Olen niin loppu näitten luulojeni kanssa mutta samaan aikaan en kyllä luota mitä ne lääkäritkään sanoo, niin monta kertaa ollut väärässä

    • Anonyymi

      Mene lasten syöpäosastolle vapariksi. Kysy heiltä apua pelkoihisi.

    • Anonyymi

      Mulla on tää sama juttu.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta minulla on myös ihan hirveä sairauksien pelko! Lapsena minulla oli tällaista, mutta ajattelin etten enää aikuisiällä jaksaisi ahdistua mahdollisista sairauksista. Kaikki kuitenkin muuttui noin vuosi sitten, kun minulle tuli yhtäkkiä kuumetta ja päänsärkyä sekä lihassärkyä. Olin heti kauhuissani, koska se ei mielestäni ollut normaalia kun enhän minä ikinä ole kuumeessa. Sitä sitten jatkui aika montakin päivää ja niiden päivien/öiden aikana kerkesin googlettaa kaikenlaista. Minulla oli mielestäni kaikki imusolmukesyövän oireet paitsi patti puuttui. No aloin sitten etsimällä etsimään patteja ja sellainen sitten löytyikin nivusesta… Keskellä yötä hirveä paniikki ja soitto lääkäriin. Seuraavana päivänä lääkärissä minulla epäiltiinkin jänisruttoa ja huokaisin helpotuksesta. Lääkäri laittoi lähetteen verikokeisiin ja sellaiseen kokeeseen josta näkyy olenko sairastanut jänisruton. En kuitenkaan loppujen lopuksi edes mennyt sinne kokeeseen, koska jos sieltä olisi näkynyt ettei minulla ollutkaan sitä, niin olisin ollut täysin varma että minulla on sen sijaan syöpä. Lääkäri ehdotti myös että voisin käydä ultraamassa sen suurentuneen imusolmukkeen, mutta en siihenkään sitten uskaltanut mennä kun en olisi kestänyt sitä odotusta ennen kuin joutuu kuulemaan tulokset. Vähän helpotti kun tuttavani kertoi että hänelläkin on turvonneita imusolmukkeita jotka ovat täysin hyvälaatuisia eikä ne tarkoita mitään pahaa, mutta silti ajattelen että minun kohdallani ei voisi olla niin hyvää tuuria.

      Patti minulla on edelleen eikä ole siitä miksikään muuttunut, en ajattele sitä niin usein koska se on saattanut olla minulla todella kauan eikä mitään pahaa ole tapahtunut. Silti järki välillä sumenee ja olen varma että minulla onkin imusolmukesyöpä ja sitä pelkäänkin eniten. Viimeksi luin netistä että siihen voi liittyä ihon kutinaa ja siitä lähtien jaloissa on ollut ihmeellistä kihelmöintiä ja tunnetta kuin hyönteiset kutittelisivat ihon alla. Nämä tuntemukset häviävät silloin kun joskus hetken aikaa ajattelen muita asioita. Minulla on myös välillä ollut ylävatsa oudosti kipeänä, ja olen varma että siellä takana on jotain kasvaimia jotka aiheuttavat kivun ja ns. työntävät mahaa eteenpäin jonka vuoksi se näyttää turvonneelta. Aina myös jos on vähänkin kylmä niin olen varma että lämpö nousee, enkä uskalla enää mittailla lämpöä kun pelkään kuumeilua ja lämpöilyä ilman selkeää syytä, koska olen varma että siinä on taustalla jotakin vakavaa.

      Tällä hetkellä en pysty ajattelemaan mitään muuta kuin sairauksia. Jos en olisi silloin sairastanut sitä kuumetta, niin en olisi ikinä etsinyt sitä pattia enkä olisi koskaan sairastunut tähän luulotautiin ja kaikki olisi nyt hyvin. Peruin kesälomankin tältä vuodelta kokonaan, koska tiesin ettei minulla ole muuta tekemistä kuin pelätä sairastumista. Mieluummin olen töissä ja teen myös lisävuoroja vaikka toki sielläkin välillä huolet ottaa vallan. En tiedä miten ikinä kestäisin työttömyyttä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe