Munasarjakysta?

Help me

Kuinka nopeasti munasarjakysta voi kehittyä? Olen käynyt vuosi sitten gynekologilla, joka teki sisäkautta ultran ja myös käynyt vajaa vuosi sitten vatsan päältä otettavassa ultrassa. Nyt minulla on oikealla alavatsalla silloin tällöin pientä nipistelyä. Tosin voi johtua umpilisäkkeen puhkeamisen aiheuttamista kiinnikkeistä, mutta voisiko liittyä munasarjakystaan? Vai millaista kipua siinä esiintyy?

Olen huolissani :( Vastauksia kaivataan!

8

1215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niitä tulee ja menee

Munasarjakystia tulee kaikille naisille, suurin osa naisista vaan ei tiedä sitä. Niitä tulee ja menee, useimmiten katoavat itsestään, joskus eivät, joskus taas vaativat leikkauksen pois. Ei niissä yleensä mitään vaarallista ole. Joskus ne voivat myös mennä rikki, tilan puutteen vuoksi ja siitä voi tulla kipuja.

• kiinnostaa myös

Kuvailisitteko te kenellä niitä on ollut eettä minkälaisia kipuja teille kystat on aiheuttaneet? Itselläni on ollut sellainen tavallaan painon tunne, tunne niinkuin tuossa munasarjan kohdalla olisi jokin ylimääräinen paukama, jota ei sitten kyllä kädellä tunne mutta tosiaan tuntuu vain siltä. Joskus myös vihloo ja alaselkään sattuu.

• seurannassa

kystan havaitsemisesta, eikä ko aikana se puhjennut itsestään. Leikattiin ja puhdistettiin nukutuksessa päiväkirurgiassa. Munasarja säästyi, ja kystarakkula saatiin poistettua. Tulokset nesteestä myöhemmin. Leikkaus pieni toimenpide, viikon sairausloma. Kolme pientä, kahden tikin haavaa. Itselläni kysta oli gynekologin mukaan selkeärajainen ja "sievä". Oireina oli viiltävä kipu alavatsalla.

• Milian***

Itselläeni sain vihuliaisen loppuiän (?) vaivan, nääs kystiä koko kroppaan. Alkuun esiintyivät lapsena jo vatsassa, teini-iästä lähtien munasarjat pullollaan ja pienen tauon jälkeen ovat nyt ottaneet kohteekseen myös rintani. Molemmat. Uusia valloituksia odotellaan. Munasarjoissa edelleen pieniä, mutta ei niin kivuliaita enää.

Munasarjakystien kivut on mulla samaa luokkaa pahimmillaan kuin hemmetin kovat menkkakivut, ja se rajaantuu joko molempiin tai (yleensä) vain toiseen munasarjaan. Kivun voi hyvin helposti paikantaa, näyttää vatsalta, ja usein ne kystat tuntuvat myös painelemalla.

Mielestäni jos kipusi ovat tuollaista menkkakipujen tapaista, mutta rajumpaa(kin) kouristeluja ja vihlontaa, kannattaa mennä kuvauttamaan ultralla uudestaan pian.

Pillerit lienee ehkäisee kystia edelleen. Jos et halua kovin pirullista vaivaa, niin hoidata ajoissa pois ja ota jokin niitä ehkäisemään. Se ei tietenkään mitään vielä takaa, mutta luulisi sillä jotain ratkaisua lopputulokseen olevan.
      Itselleni ei käy mitkään pillerit, hormonit eikä mitkään "valmisteet" ja sanovat että ainoa "lääke" asiaan on tehdä lapsi, jota en pysty saamaan.

Että sellaista ja onnea tulevaisuudelle!

• kystinen_1970

mulla eivät kystiä nähneet ultrassa, jouduin kuitenkin erinäisten vaivojen takia viipalekuviin, jossa viipaloitiin koko vatsa.
        Molemmista munasarjoista löytyi kystä,,,ja yllätys, yllätys, mulla oli maksassa useita kystia.
        taitaa olla perinnöllistä tuo kystisyys, olen kuullut että niitä voi olla jopa päässä.

• Milian***
        kystinen_1970 kirjoitti:

mulla eivät kystiä nähneet ultrassa, jouduin kuitenkin erinäisten vaivojen takia viipalekuviin, jossa viipaloitiin koko vatsa.
        Molemmista munasarjoista löytyi kystä,,,ja yllätys, yllätys, mulla oli maksassa useita kystia.
        taitaa olla perinnöllistä tuo kystisyys, olen kuullut että niitä voi olla jopa päässä.

Olen parhaillaan odottelemassa vastauksia tutkimuksista. Muuta ei vielä tehneet kuin ottivat purkkitolkulla verta ja pissaa..Munuainen särkee tällä kertaa. Todennäköisesti kysta.

Mullekin kerrottiin, että kystia voi tulla ihan mihin vain, ja tiedän tapauksen joka kärsii vaivasta selkäytimessä! Halvaantuu siis aina kun kysta ilmaantuu...joka on kooltaan vain jonkun millin kokoinen! Että kaikkee sitä on.

Meillä ei suvussa löydy keltään muulta kuin multa tämä vaiva, joten ei se kai aina perinnöllinenkään ole.
        Kettumainen vaiva kyllä!

• Alkuperäinen kirjoittaja

Ja ei löytynyt kystiä. Onneksi :)

• onnittelija

..koska kystat ei ole kivoja kavereita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      192
      4436
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      73
      4351
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      62
      2350
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      58
      2301
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2214
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1856
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      28
      1497
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1308
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      117
      1298
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1179
    Aihe