Miksi joku laittaa lapsensa steineriin?

Hä???

Te vanhemmat, jotka juuri tällä hetkellä mietitte, laittaisitteko lapsenne steineriin, minkälaisia perusteita harkinnassanne painotatte? Ymmärtääkseni steiner-koulu saattaa sopia opetustapansa vuoksi joillekin erityisoppilaille normaalikoulua paremmin, mutta entäpä "normioppilaiden" tapauksessa? Kuinka paljon tiedätte/ olette kiinnostuneita pedagogiikan takana vaikuttavasta ideologiasta? Itselleni on täysin käsittämätöntä, että ihminen joka ei ole antroposofi laittaisi lapsensa kouluun, jonka opetusmenetelmät ovat syntyneet äärimmäisen erikoisen ja okkultistisen filosofian ympärille. Jos itse sattuu uskomaan kaiken maailman energiaolentoihin, niin mikäs siinä, mutta jotenkin luulen, ettei suurin osa steiner-oppilaiden vanhemmista ole antroposofeja. Minulle tietämättömälle se, että ei-antroposofivanhempi lapsensa steineriin laittaa on ihan verrattavissa siihen että itse laittaisin muksuni mukaan johonkin kummallisen lahkon toimintaan, koska siellä lauletaan kivoja lauluja ja leikitään kivoja leikkejä. Eikö se olisi aika kummallista, jos en itse uskoisi k.o. lahkon periaatteisiin lainkaan?

En välttämättä nyt halua aloittaa keskustelua siitä, kuinka paljon tämä filosofia käytännön opetuksessa näkyy, alkuunpanevana voimana se on kuitenkin olemassa ja näkyy varmasti taustalla jossain muodossa. Ja jos steiner-oppilaan vanhempi kieltää antroposofian läsnäolon koulun opetuksessa, ei kai hän sentään voi kieltää sen olemassaoloa steiner-pedagogiikan juuressa ja ytimessä? Niin, ja kyllähän se meno osittain on aika... erilaista... on ne eurytmiikat sun muut. En myöskään halua ketään loukata, olen vain ihan aidosti utelias tämän suhteen.

16

2593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peruskoululainen äiti

      Minä laitoin lapseni Steinerkouluun sen vuoksi, että itse koin saamani peruskouluopetuksen ulkoa pänttäämiseksi ja stressaavaksi. Steinerkoulussa lapseni saavat olla lapsia pitempään ja oppivat perustaitojen (myös Steinerkoulussas luetaan ja kirjoitetaan ja lasketaan sekä opiskellaan kieliä ja teoria-aineita) lisäksi piirtämään ja maalaamaan sekä nauttimaan taiteesta ja musiikista. Jos se antroposofia siellä jossakin on, niin ei ole haitannut yhtään. Steinerkoulussa lapsillani on myös ollut sama luokanopettaja kuuden jopa yhdeksän vuoden vuoden ajan. Harvassa peruskoulussa pystytään samaan.

      • valitsin

        steinerin lapsilleni sen vuoksi, että: Kielet aloitetaan eka luokalla, opetus on oppilaan itsetuntoa tukevaa, Oppilaat eivä kilpaile keskenään paremmuudesta, opettajat ovat paneutuneita ja motivoituneita työhönsä, terveelliset elämäntavat, perinteiden kunnioitus, pienet luokkakoot, sama opettaja melkein lukioluokille saakka, yhtenäiskoulu, paljon taiteita, opetellaan asiat suurina kokonaisuuksina, eikä pieninä nippelitietoina, oppilaan on vaikea olla oppimatta steinerkoulussa asioita, koska siellä ei pysty samalla tavalla pinnaamaan opetuksesta, kuin tavallisessa koulussa pystyy. Onhan näitä syitä... enkä ole katunut. Mistään lahkosta tms en ole kertaakaan kuullutkaan. Meidän lapset ovat tavallisilla uskonnon tunneilla ihan ev lut et silleen.


      • katuva...
        valitsin kirjoitti:

        steinerin lapsilleni sen vuoksi, että: Kielet aloitetaan eka luokalla, opetus on oppilaan itsetuntoa tukevaa, Oppilaat eivä kilpaile keskenään paremmuudesta, opettajat ovat paneutuneita ja motivoituneita työhönsä, terveelliset elämäntavat, perinteiden kunnioitus, pienet luokkakoot, sama opettaja melkein lukioluokille saakka, yhtenäiskoulu, paljon taiteita, opetellaan asiat suurina kokonaisuuksina, eikä pieninä nippelitietoina, oppilaan on vaikea olla oppimatta steinerkoulussa asioita, koska siellä ei pysty samalla tavalla pinnaamaan opetuksesta, kuin tavallisessa koulussa pystyy. Onhan näitä syitä... enkä ole katunut. Mistään lahkosta tms en ole kertaakaan kuullutkaan. Meidän lapset ovat tavallisilla uskonnon tunneilla ihan ev lut et silleen.

        Luettelit perusteluja, joiden takia minäkin koulun lapsellemme aikoinani valitsin. Pian huomasin pahasti pettyneeni. Paljastui kaikki se sairas huu-haa-systeemi, epäpätevä ope, suuri luokka, huono ilmapiiri, opetussuunnitelman puutteet, häirikkö oppilaat luokassa...Onneksi heräsin vaaleanpunaisesta unesta ja tajusin näkeväni painajaista, lapsemme siirtyi peruskouluun ammattitaitoisten opettajien huomaan : )


      • yleistää
        katuva... kirjoitti:

        Luettelit perusteluja, joiden takia minäkin koulun lapsellemme aikoinani valitsin. Pian huomasin pahasti pettyneeni. Paljastui kaikki se sairas huu-haa-systeemi, epäpätevä ope, suuri luokka, huono ilmapiiri, opetussuunnitelman puutteet, häirikkö oppilaat luokassa...Onneksi heräsin vaaleanpunaisesta unesta ja tajusin näkeväni painajaista, lapsemme siirtyi peruskouluun ammattitaitoisten opettajien huomaan : )

        kuitenkaan. Peruskouluissakin on kaikenlaisia opettajia. Joka ammattialalla on epäpäteviä "ammattilaisia".


      • normi-ope
        valitsin kirjoitti:

        steinerin lapsilleni sen vuoksi, että: Kielet aloitetaan eka luokalla, opetus on oppilaan itsetuntoa tukevaa, Oppilaat eivä kilpaile keskenään paremmuudesta, opettajat ovat paneutuneita ja motivoituneita työhönsä, terveelliset elämäntavat, perinteiden kunnioitus, pienet luokkakoot, sama opettaja melkein lukioluokille saakka, yhtenäiskoulu, paljon taiteita, opetellaan asiat suurina kokonaisuuksina, eikä pieninä nippelitietoina, oppilaan on vaikea olla oppimatta steinerkoulussa asioita, koska siellä ei pysty samalla tavalla pinnaamaan opetuksesta, kuin tavallisessa koulussa pystyy. Onhan näitä syitä... enkä ole katunut. Mistään lahkosta tms en ole kertaakaan kuullutkaan. Meidän lapset ovat tavallisilla uskonnon tunneilla ihan ev lut et silleen.

        Voidaanko tästä päätellä, että pidät kaikkia normaalissa peruskoulussa opettavia epäpätevinä (näennäisesti) ja ettei heillä olisi motivaatiota opetukseen?!


    • steinerlapsen äiti

      ym. syistä ja lisäksi on ollut hienoa, että moni vanhempi käyttää luomutuotteita ja muutenkin vaihtoehtohoitoja elämässään. Se sopii meille. Ja me uskomme henkimaailmaan, joskaan emme alleviivaisi kaikkea steinerläisyyden oppeja, mutta en ole vielä löytänyt edes uskontoa, jossa kaikki täsmää.
      Yksi suuri miinus steinerkoulussa on; ainakin tyttäremme luokalla on todella häirikköpoika, jollainen varmaan peruskoulussa eristettäisiin tarkkailuluokalle. Steinerläisyyden opin mukaan on toisten karma elää hänen kanssaan, mutta minä en tätä allekirjoita, vaan koulusta pihalle tällaiset kiusaajat, joita vanhemmat eivät osaa kasvattaa. Näitähän toki on joka luokalla ollutkin ja ehkäpä nykyaikana myös peruskoulussa normaaliluokilla, koska muuten kai tarkkailuluokat olisivat ylisuuria.

      • Niinh?

        Minulla on ollut häiriköistä samanlaisia kokemuksia kummankin lapseni luokalta. Sentakia me jouduttiin ottamaan lapset pois peruskouluun eikä olla kaduttu. Yritettiin monta kertaa ottaa häiriköt puheeksi vanhempien kuukausikokouksissa mutta open naama meni vähän vaikeennäköseksi ja muutamien vanhemoien samalla tavalla. Keskustelu tyssäsi ennenkuin se oikeastaan pääsi alkuunkaan, vaikka koulun parkkipaikalla oli asiasta paljon puhuttu ja päätetty tomerasti vaatia luokkien häiriköiden käyttäytymiseen edes jotain rajaa.

        Siellä kuukausikokouksissa sitten kaikki oli kuin maansa myyneitä eikä kukaan uskaltanut enempää suutaan avata, kuin olisi kuin joku jäinen lasikatto tullut siihen päälle ja saanut meidät vanhemmat unohtamaan mitä oltiin oltu yhdessä vaatimassa ilmapiirin parantamiseksi.

        No sitten vasta myöhemmin kun lapset olivat jo poissa steinerista niin tuli joskus puheeksi yhden äidin kanssa muisteltua menneitä Seiner-vanhempiaikoja, kun kummankin lapset olivat siellä hyviä kavereita. Kun lapset joutuivat eri peruskouluihin, niin tuli surku siitä, että kaveruudet katkesivat ihan vain välimatkojen takia.
        Vasta silloin sain kuulla, että molempien luokkien häiriköt joiden takia lapset jouduttiin ottamaan pois steinerista, olivat työssä steinerilaisissa hoitolaitoksissa ja siis enemmän tai vähemmän antroposofeja. Sitten kun luin kirjan indigolapsista, niin minulle tuli mieleen, että niitä koko luokan häiriköitä varmaankin pidettiin indigolapsina. Niiden elämää ei pitämän rajoittaa vaan he saavat mesota kuin elopellossa. Muista 30 oppilaasta viis!

        Sinulle annan sellaisen neuvon, että kun et kerta hyväksy kaikkia Steinerin oppeja, niin päästä lapsesi pois tuollaisesta henkimaailman koulusta.
        Minäkin olen voinut tosi vapaasti valikoida niitä pehmeämpiä hoitomuotoja, joiden tehosta on luotettavaa näyttöä ja luomutuotteita käytän niin kuin ennenkin kun vain on mahdollista mutta steinerilaisten biodynaamisille taikauskotuotteille haistatan pitkät...

        Palaan vielä noihin kiusaajiin. MIstä ne lapset siihen mallin saavat jos eivät meiltä aikuisilta?
        Vasta kun otin lapset steinerista pois ja pääsin koulun parkkipaikan ulkopuolella keskustelemaan kokemuksista, niin huomasin, miten iso ongelma on kiusaaminen myös koulun opettajien ja muitten työntekijöiden kesken.


      • steinerlapsen äiti
        Niinh? kirjoitti:

        Minulla on ollut häiriköistä samanlaisia kokemuksia kummankin lapseni luokalta. Sentakia me jouduttiin ottamaan lapset pois peruskouluun eikä olla kaduttu. Yritettiin monta kertaa ottaa häiriköt puheeksi vanhempien kuukausikokouksissa mutta open naama meni vähän vaikeennäköseksi ja muutamien vanhemoien samalla tavalla. Keskustelu tyssäsi ennenkuin se oikeastaan pääsi alkuunkaan, vaikka koulun parkkipaikalla oli asiasta paljon puhuttu ja päätetty tomerasti vaatia luokkien häiriköiden käyttäytymiseen edes jotain rajaa.

        Siellä kuukausikokouksissa sitten kaikki oli kuin maansa myyneitä eikä kukaan uskaltanut enempää suutaan avata, kuin olisi kuin joku jäinen lasikatto tullut siihen päälle ja saanut meidät vanhemmat unohtamaan mitä oltiin oltu yhdessä vaatimassa ilmapiirin parantamiseksi.

        No sitten vasta myöhemmin kun lapset olivat jo poissa steinerista niin tuli joskus puheeksi yhden äidin kanssa muisteltua menneitä Seiner-vanhempiaikoja, kun kummankin lapset olivat siellä hyviä kavereita. Kun lapset joutuivat eri peruskouluihin, niin tuli surku siitä, että kaveruudet katkesivat ihan vain välimatkojen takia.
        Vasta silloin sain kuulla, että molempien luokkien häiriköt joiden takia lapset jouduttiin ottamaan pois steinerista, olivat työssä steinerilaisissa hoitolaitoksissa ja siis enemmän tai vähemmän antroposofeja. Sitten kun luin kirjan indigolapsista, niin minulle tuli mieleen, että niitä koko luokan häiriköitä varmaankin pidettiin indigolapsina. Niiden elämää ei pitämän rajoittaa vaan he saavat mesota kuin elopellossa. Muista 30 oppilaasta viis!

        Sinulle annan sellaisen neuvon, että kun et kerta hyväksy kaikkia Steinerin oppeja, niin päästä lapsesi pois tuollaisesta henkimaailman koulusta.
        Minäkin olen voinut tosi vapaasti valikoida niitä pehmeämpiä hoitomuotoja, joiden tehosta on luotettavaa näyttöä ja luomutuotteita käytän niin kuin ennenkin kun vain on mahdollista mutta steinerilaisten biodynaamisille taikauskotuotteille haistatan pitkät...

        Palaan vielä noihin kiusaajiin. MIstä ne lapset siihen mallin saavat jos eivät meiltä aikuisilta?
        Vasta kun otin lapset steinerista pois ja pääsin koulun parkkipaikan ulkopuolella keskustelemaan kokemuksista, niin huomasin, miten iso ongelma on kiusaaminen myös koulun opettajien ja muitten työntekijöiden kesken.

        Olen kyllä ottanut puheeksi opettajan kanssa asian. Siis h..tti vieköön indigolapsiselitykset. Varmaan tässäkin hyssytelllän sen takia. Näitä ns. indigolapsia läheltä nähneenä tiedän, että he ovat vain ja ainoastaan curling-vanhempien tuotoksia. Omakin tyttäreni olisi tuollainen, ellei meillä olisi ollut tiukat rajat pienestä pitäen. Toiset luonteet vaan vaativat enemmän jämptiyttä kasvatuksessa kuin toiset.
        Siis olisin ottanut lapseni pois jo, mutta hän siirtyi peruskoulusta steineriin juuri sen takia, että luokalla oli yksi häiriintynyt tyttö, joka kuristi, varasti ja vainosi. MUTTA tämä tyttö on jotenkin vinksahtanut, sen näkee jo katseesta ja opettaja kuitenkin piti tälle jatkuvasti puhutteluja ja tyttö (kuulin toiselta äidiltä) oli myös siirretty jonnekin toiseen kouluun vähäksi aikaa. Eli peruskoulussa ainakin TEHTIIN jotain asian hyväksi.

        Syy, miksi en helposti haluaisi koulua vaihtaa on juuri tuo, että tyttö on nyt ehtinyt saada hyviä kavereita ja on jo pari vuotta sitten vaihtanut koulua toisen oppilaan takia. Tyttöni ei siis ole mikään nynneröinen äidin suojatti, vaan ihan peruslapsi- tavallinen ja mieluumminkin reipas kuin ujo, mutta en SIEDÄ minkäänlaista kiusaamista; en omilta enkä muilta ja opettajan kanssa olen ottanut puheeksi tuosta pojasta. Siis poikahan kiusaa siellä kaikkia lapsia mutta kaikkien puolesta olen puhunutkin, koska eräskin tyttö saa kovaa kritiikkiä ulkonäöstään tältä pojalta. Tämä on mielestäni viimeistäänkin kohta, johon aikuisen (opettajan ja luonnollisesti vanhempien) on järein asein puututtava.

        Muuten tyttäreni sanoi pääsiäisenä, että olis kyllä kivaa olla jossain muussa kolussa kun pääsis X:stä eroon, mutta kun sitten pitäis taas olla uus oppilas. Jeps. Täytyy ottaa asia vakavan harkinnan alle. Suututtaa ihan tuollaiset indigohössötykset. Siellä on aivan ihania ihmisiä vanhempina, joilla voi olla aivan kamalia lapsia. He siis TODELLA uskovat, että lapset vapaasti kasvaen ja heille vain selittäen saavat sitten olla mitä ovat..

        Kiitos kun kerroit tarinanne!


      • utelias
        Niinh? kirjoitti:

        Minulla on ollut häiriköistä samanlaisia kokemuksia kummankin lapseni luokalta. Sentakia me jouduttiin ottamaan lapset pois peruskouluun eikä olla kaduttu. Yritettiin monta kertaa ottaa häiriköt puheeksi vanhempien kuukausikokouksissa mutta open naama meni vähän vaikeennäköseksi ja muutamien vanhemoien samalla tavalla. Keskustelu tyssäsi ennenkuin se oikeastaan pääsi alkuunkaan, vaikka koulun parkkipaikalla oli asiasta paljon puhuttu ja päätetty tomerasti vaatia luokkien häiriköiden käyttäytymiseen edes jotain rajaa.

        Siellä kuukausikokouksissa sitten kaikki oli kuin maansa myyneitä eikä kukaan uskaltanut enempää suutaan avata, kuin olisi kuin joku jäinen lasikatto tullut siihen päälle ja saanut meidät vanhemmat unohtamaan mitä oltiin oltu yhdessä vaatimassa ilmapiirin parantamiseksi.

        No sitten vasta myöhemmin kun lapset olivat jo poissa steinerista niin tuli joskus puheeksi yhden äidin kanssa muisteltua menneitä Seiner-vanhempiaikoja, kun kummankin lapset olivat siellä hyviä kavereita. Kun lapset joutuivat eri peruskouluihin, niin tuli surku siitä, että kaveruudet katkesivat ihan vain välimatkojen takia.
        Vasta silloin sain kuulla, että molempien luokkien häiriköt joiden takia lapset jouduttiin ottamaan pois steinerista, olivat työssä steinerilaisissa hoitolaitoksissa ja siis enemmän tai vähemmän antroposofeja. Sitten kun luin kirjan indigolapsista, niin minulle tuli mieleen, että niitä koko luokan häiriköitä varmaankin pidettiin indigolapsina. Niiden elämää ei pitämän rajoittaa vaan he saavat mesota kuin elopellossa. Muista 30 oppilaasta viis!

        Sinulle annan sellaisen neuvon, että kun et kerta hyväksy kaikkia Steinerin oppeja, niin päästä lapsesi pois tuollaisesta henkimaailman koulusta.
        Minäkin olen voinut tosi vapaasti valikoida niitä pehmeämpiä hoitomuotoja, joiden tehosta on luotettavaa näyttöä ja luomutuotteita käytän niin kuin ennenkin kun vain on mahdollista mutta steinerilaisten biodynaamisille taikauskotuotteille haistatan pitkät...

        Palaan vielä noihin kiusaajiin. MIstä ne lapset siihen mallin saavat jos eivät meiltä aikuisilta?
        Vasta kun otin lapset steinerista pois ja pääsin koulun parkkipaikan ulkopuolella keskustelemaan kokemuksista, niin huomasin, miten iso ongelma on kiusaaminen myös koulun opettajien ja muitten työntekijöiden kesken.

        Minkälaista palautetta sait opelta ja vanhemmilta kun kerroit siirtopäätöksestä? Me olemme myös siirtäneet lapsemme pois steinerista mm. samoista syistä ja hyvä kun steiner-koulun vanhemmat edes tervehti siirtopäätöksen jälkeen. Toi sun kirjoitus kuulosti niin tutulta, että jäin ihan miettimään onko kokemuksemme samasta koulusta. Korviini on tämän koulun kohdalta nimenomaan kantautunut myös henkilökunnan kiusaamistapauksia.

        No, nyt on kuitenkin asiamme hyvin. Lapsi on onnellinen ja osaava oppilas peruskoulussa : )


      • kirjoittaja x
        utelias kirjoitti:

        Minkälaista palautetta sait opelta ja vanhemmilta kun kerroit siirtopäätöksestä? Me olemme myös siirtäneet lapsemme pois steinerista mm. samoista syistä ja hyvä kun steiner-koulun vanhemmat edes tervehti siirtopäätöksen jälkeen. Toi sun kirjoitus kuulosti niin tutulta, että jäin ihan miettimään onko kokemuksemme samasta koulusta. Korviini on tämän koulun kohdalta nimenomaan kantautunut myös henkilökunnan kiusaamistapauksia.

        No, nyt on kuitenkin asiamme hyvin. Lapsi on onnellinen ja osaava oppilas peruskoulussa : )

        Meillä oli steinerkoulussa todella pätevä opettaja, joka sai oppilaat hyvin oppimaan. Kyseinen opettaja oli paitsi rautainen ammattilainen, niin myös varsin pidetty ja mukava ihminen. Kyseinen opettaja ei kuitenkaan ilmeisesti riittävissä määrin noudattanut steinerin oppeja. Hän ajautui törmäyskurssille muiden ns. antroposofiessa uskossa elävien opettajien kanssa. Kyseistä opettajaa kiusattiin, ja hänet savustettiin ulos koulusta. Tulin havainneeksi, että steinerkoulussa pienet piirit päättää muiden asiat. Hyvälläkään opettajalla ei helposti ole steinerkoulussa kanttia puuttua häirikköoppilaisiin. Esimerkiksi oppilaiden keskinäiseen kahinointiin ja välienselvittelyyn puuttuminen katsottaisiin helposti puuttumiseksi jälleensyntyneiden sielujen asioihin. (toisin sanoen edellisistä elämistä johtuvat ristiriidat) Steinerkouluissa vaikutuspiirissä on antroposofisesti ajattelevia ihmisiä ja kristiyhteisöläisiä, joilla ei välttämättä ole omia siteitä (kuten omat lapset) kyseiseen kouluun.


      • steinerlapsen äiti
        utelias kirjoitti:

        Minkälaista palautetta sait opelta ja vanhemmilta kun kerroit siirtopäätöksestä? Me olemme myös siirtäneet lapsemme pois steinerista mm. samoista syistä ja hyvä kun steiner-koulun vanhemmat edes tervehti siirtopäätöksen jälkeen. Toi sun kirjoitus kuulosti niin tutulta, että jäin ihan miettimään onko kokemuksemme samasta koulusta. Korviini on tämän koulun kohdalta nimenomaan kantautunut myös henkilökunnan kiusaamistapauksia.

        No, nyt on kuitenkin asiamme hyvin. Lapsi on onnellinen ja osaava oppilas peruskoulussa : )

        tyttären peruskoulusta steineriin emmekä ole vielä puhuneet siirtopäätöksestä peruskouluun takaisin. Ah. Se oli niin normaalia. Ja toinen, vanhempi tyttäremme käy yhä peruskoulua ja meillä jää paljon enemmän aikaa hänen harrastuksiin ja kokeisiin kuulusteluihin kun nuoremman, joka on steinerissä. Siellä aika kuluu leipomiseen, kekkereiden järjestämiseen ja typeriin aivopesuvanhempainiltoihin, varainkeruuseen ylipäätään- aina on syyllinen olo jos ei ole ompelemassa tai myyjäisissä myymässä.

        Olen koittanut olla suvaitsevainen ja ajatella, että niin kauan kun tyttäreni on hyvä, minä nielen. Mutta nyt tuo häirikkö the KING, speciaalilapsi on alkanut hiertää tyttärenikin mieltä aika vahvasti. Suoraan sanottuna v--ttaa suunnattomasti kun näen takaraivollanikin, että poika tarvisi kunnollisen rangaistuksen eikä mitään lässytyksiä ja paapomisia. Ok, näen myös vanhemmista, että lapsi ei tod näk ole saanut äidiltään rakkautta ja sekin on yksi tekijä, joka jättää jäljet ja tekee kiusaajia, ei ainoastaan curling-vanhemmuus. Mutta sitä ihmettele, että YKSI pilalle pääsettty lapsi saa sabotoida kokonaista luokkaa.

        Voin hyvin kuvitella, että osa vanhemmista ei tervehdi enää jos vaihdamme koulua. Mutta tämä osa hädintuskin tervehtii nytkään.

        Ihanaa, että tänne saa purkaa!!!!!!!!!


      • täällä toistellaan!
        kirjoittaja x kirjoitti:

        Meillä oli steinerkoulussa todella pätevä opettaja, joka sai oppilaat hyvin oppimaan. Kyseinen opettaja oli paitsi rautainen ammattilainen, niin myös varsin pidetty ja mukava ihminen. Kyseinen opettaja ei kuitenkaan ilmeisesti riittävissä määrin noudattanut steinerin oppeja. Hän ajautui törmäyskurssille muiden ns. antroposofiessa uskossa elävien opettajien kanssa. Kyseistä opettajaa kiusattiin, ja hänet savustettiin ulos koulusta. Tulin havainneeksi, että steinerkoulussa pienet piirit päättää muiden asiat. Hyvälläkään opettajalla ei helposti ole steinerkoulussa kanttia puuttua häirikköoppilaisiin. Esimerkiksi oppilaiden keskinäiseen kahinointiin ja välienselvittelyyn puuttuminen katsottaisiin helposti puuttumiseksi jälleensyntyneiden sielujen asioihin. (toisin sanoen edellisistä elämistä johtuvat ristiriidat) Steinerkouluissa vaikutuspiirissä on antroposofisesti ajattelevia ihmisiä ja kristiyhteisöläisiä, joilla ei välttämättä ole omia siteitä (kuten omat lapset) kyseiseen kouluun.

        Steinerkoulujen kiusaamisentorjumisen käytännöt voivat vaihdella ja ihmisten välillä ja korvien välissä voi olla vaikka mitä vaikeuksia. Niiden kiertämiseksi sitten sepitellään noita kohtalojuttuja. Ne EIVÄT ole steinerpedagogisia tai antroposofisia periaatteita vaan suoraan sanottuna typerien ämmien jorinoita, joita toistellaan kun muuta ei osata.
        Omassa steinerkoulussani kiusaamiseen puututaan heti ja kaikenlaisten ihmisten on osattava olla kunnolla keskenään, se on sitä oikeaa elämänkoulua.

        Ja lisäksi: foorumilta toiselle toistuvat lähes sanasta sanaan samat tarinat "omista kokemuksista". Ne voivat todennäköisesti olla fanaattisten steinerkoulun vastustajien kässäritehtaalta peräisin. Pokkana esiinnytään "entisinä koulun vanhempina", vaikka pointit on lähes kopsattuja toisista vastaavista ketjuista tai Skepsikseltä. Kumma harrastus...

        Koulunvaihtajia on vuosittain niin vähän koko maan lähes kahdessakymmenessä steinerkoulussa, että tilastollisestikin on erittäin epätodennäköistä, että täällä olevat tarinat olisivat kaikki tosia.

        Ja vielä: Aivan yleisesti, koulumuodosta riippumatta kaikki mikä menee pieleen on aina opettajan tai koulusysteemin vika. Eiväthän vanhemmat täällä voisi tunnustaa, että "rupesin pistämään hanttiin, kun oppilashuollosta ruvettiin puhumaan ,että lapsellani on ehkä dysfasia ja pitäisi mennä tutkimuksiin -vaihdoin sitten koulua ja haukun nyt täällä entistä koulua" tms.

        Kolmanneksi: Steinerkoulut eivät väitä olevansa täydellisiä paratiiseja, jotkut vanhemmat tosin niin kuvittelevat. Syynä voivat olla vaikka omat traumaattiset kokemukset peruskoulusta, curling-vanhemmuus, elitistinen yksityiskoulu-mielikuva jne. Heitä on välillä vaikea saada kuuntelemaan ja ymmärtämään, vaikka kuinka koettaisi jakaa tietoa ja pitää vanhempainiltoja. Sitten tulee näitä unelmien romahduksia.


      • Mietippä sitä
        täällä toistellaan! kirjoitti:

        Steinerkoulujen kiusaamisentorjumisen käytännöt voivat vaihdella ja ihmisten välillä ja korvien välissä voi olla vaikka mitä vaikeuksia. Niiden kiertämiseksi sitten sepitellään noita kohtalojuttuja. Ne EIVÄT ole steinerpedagogisia tai antroposofisia periaatteita vaan suoraan sanottuna typerien ämmien jorinoita, joita toistellaan kun muuta ei osata.
        Omassa steinerkoulussani kiusaamiseen puututaan heti ja kaikenlaisten ihmisten on osattava olla kunnolla keskenään, se on sitä oikeaa elämänkoulua.

        Ja lisäksi: foorumilta toiselle toistuvat lähes sanasta sanaan samat tarinat "omista kokemuksista". Ne voivat todennäköisesti olla fanaattisten steinerkoulun vastustajien kässäritehtaalta peräisin. Pokkana esiinnytään "entisinä koulun vanhempina", vaikka pointit on lähes kopsattuja toisista vastaavista ketjuista tai Skepsikseltä. Kumma harrastus...

        Koulunvaihtajia on vuosittain niin vähän koko maan lähes kahdessakymmenessä steinerkoulussa, että tilastollisestikin on erittäin epätodennäköistä, että täällä olevat tarinat olisivat kaikki tosia.

        Ja vielä: Aivan yleisesti, koulumuodosta riippumatta kaikki mikä menee pieleen on aina opettajan tai koulusysteemin vika. Eiväthän vanhemmat täällä voisi tunnustaa, että "rupesin pistämään hanttiin, kun oppilashuollosta ruvettiin puhumaan ,että lapsellani on ehkä dysfasia ja pitäisi mennä tutkimuksiin -vaihdoin sitten koulua ja haukun nyt täällä entistä koulua" tms.

        Kolmanneksi: Steinerkoulut eivät väitä olevansa täydellisiä paratiiseja, jotkut vanhemmat tosin niin kuvittelevat. Syynä voivat olla vaikka omat traumaattiset kokemukset peruskoulusta, curling-vanhemmuus, elitistinen yksityiskoulu-mielikuva jne. Heitä on välillä vaikea saada kuuntelemaan ja ymmärtämään, vaikka kuinka koettaisi jakaa tietoa ja pitää vanhempainiltoja. Sitten tulee näitä unelmien romahduksia.

        Steiner-kouluissa on lukuisia lapsia joiden vanhemmille on vähitellen avautunut koulun huu-haa-meininki. Mutta vaihto peruskouluun on monen kohdalla erittäin vaikeaa, koska steiner-koululaiset ovat niin pahasti jäljessä opetuksellisesti. Monissa steiner-kouluissa alkaa ekalla saksa, tai ruotsi tai jopa molemmat. Kuitenkin peruskouluissa lähes poikkeuksetta alkaa alkuopetuksessa englanti. On aika haastavaa mennä viidennellä enkun opetukseen jos on vaan lorutellut saksaksi. Myös matikka on todella paljon jäljessä peruskoulun opetussuunnitelmaan nähden. Steiner-koulun matikka on aikalailla mekaanisten laskujen opettelua ja sitäkin heikolla tasolla. Nykyään peruskoulun matikka kyllä sitä laskemista, mutta myös soveltavaa ongelmanratkaisua yms. Olen törmännyt useaan vanhempaan jotka eivä uskolla vaihtaa lapsen koulua, koska tietävät lapsensa olevan niin heikoilla taidoilla, että ei joko pärjää tavallisessa koulussa tai ainakin voi joutua nolatuksi huonoilla tiedoillaan.


      • mutta meni väärään kohtaan.
        Niinh? kirjoitti:

        Minulla on ollut häiriköistä samanlaisia kokemuksia kummankin lapseni luokalta. Sentakia me jouduttiin ottamaan lapset pois peruskouluun eikä olla kaduttu. Yritettiin monta kertaa ottaa häiriköt puheeksi vanhempien kuukausikokouksissa mutta open naama meni vähän vaikeennäköseksi ja muutamien vanhemoien samalla tavalla. Keskustelu tyssäsi ennenkuin se oikeastaan pääsi alkuunkaan, vaikka koulun parkkipaikalla oli asiasta paljon puhuttu ja päätetty tomerasti vaatia luokkien häiriköiden käyttäytymiseen edes jotain rajaa.

        Siellä kuukausikokouksissa sitten kaikki oli kuin maansa myyneitä eikä kukaan uskaltanut enempää suutaan avata, kuin olisi kuin joku jäinen lasikatto tullut siihen päälle ja saanut meidät vanhemmat unohtamaan mitä oltiin oltu yhdessä vaatimassa ilmapiirin parantamiseksi.

        No sitten vasta myöhemmin kun lapset olivat jo poissa steinerista niin tuli joskus puheeksi yhden äidin kanssa muisteltua menneitä Seiner-vanhempiaikoja, kun kummankin lapset olivat siellä hyviä kavereita. Kun lapset joutuivat eri peruskouluihin, niin tuli surku siitä, että kaveruudet katkesivat ihan vain välimatkojen takia.
        Vasta silloin sain kuulla, että molempien luokkien häiriköt joiden takia lapset jouduttiin ottamaan pois steinerista, olivat työssä steinerilaisissa hoitolaitoksissa ja siis enemmän tai vähemmän antroposofeja. Sitten kun luin kirjan indigolapsista, niin minulle tuli mieleen, että niitä koko luokan häiriköitä varmaankin pidettiin indigolapsina. Niiden elämää ei pitämän rajoittaa vaan he saavat mesota kuin elopellossa. Muista 30 oppilaasta viis!

        Sinulle annan sellaisen neuvon, että kun et kerta hyväksy kaikkia Steinerin oppeja, niin päästä lapsesi pois tuollaisesta henkimaailman koulusta.
        Minäkin olen voinut tosi vapaasti valikoida niitä pehmeämpiä hoitomuotoja, joiden tehosta on luotettavaa näyttöä ja luomutuotteita käytän niin kuin ennenkin kun vain on mahdollista mutta steinerilaisten biodynaamisille taikauskotuotteille haistatan pitkät...

        Palaan vielä noihin kiusaajiin. MIstä ne lapset siihen mallin saavat jos eivät meiltä aikuisilta?
        Vasta kun otin lapset steinerista pois ja pääsin koulun parkkipaikan ulkopuolella keskustelemaan kokemuksista, niin huomasin, miten iso ongelma on kiusaaminen myös koulun opettajien ja muitten työntekijöiden kesken.

        Eli viesti uteliaalta oli tarkoitettu sinulle...


      • normi-ope

        Nykyään puhutaan erityisluokasta, jossa on yksi tai useampi erityisluokan opetukseen pätevyyden saanut henkilö.Jos lapsella on vaikeuksia keskittyä tai käyttäytyä, on eritysluokka ainut oikea vaihtoehto. On epäreilua muita oppilaita kohtaan, että luokassa on häirikkö johon opettajan tulee suunnata joka tunti yli puolet voimavaroistaan jotta tämä lapsi saataisiin pysymään kurissa. Keneltä se aika on pois...aivan, muilta oppilailta. Luokka on yhtä heikko, kun sen heikoin oppilas...


    • sydärin partaalla

      Joka koulussa on ongelmansa ja kuvittelin että
      voisimme tulla toimeen kaikella sillä mikä Steiner-koulussa on hyvää mutta toisin kävi.
      Eurytmiaa pidän hyvänä koska se on LIIKUNTAA,rytmitajua,motoriikkaa,juoksua,hyppelyä
      eli sitä mikä liikunnassa yleensäkin on hyvää.
      Ja se on tavallisen liikunnan lisänä eli koulussa on paljon liikuntaa.
      Koulu lupaa prosyyreissaan huomioida lapset yksilöinä.Kyseistä huomiota saavat vain häiriytyneet ja heidän saamansa huomio ei kestä päivänvaloa.
      Opiskelu paineita kasataan lapselle surutta eikä
      vastuuta oteta alisuoritujista.
      Narsistisen luonnehäiriöisiä opettajia löytyy enemmän kun peruskoulusta koska lautakunta joka opettajat valitsee ei osaa hoitaa hommaansa eikä selkeän virheen tehdessän ota siitä vastuuta.
      Ajattelin että koulu on pieni ja valvonta sen takia helpompaa???
      Musiikkia on paljon ja sehän on tunnetusti hyväksi oppimiselle.
      Kaduttaa mutta lapsillani on jo ystäviä ja he ovat löytäneet paikkansa luokassa.En uskalla
      vaihtaa heitä viereiseen kunnalliseen kun pelkään että heitä uusina kiusattaisiin jne,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe