Venttiilikoneiston äänet

paha74

Minulla on R1100S ajettu 56 tkm. Venttiilikoneisto pitää kohtalaisen mekaanista ääntä kuumana kierrosalueella noin 2000-3000rpm.
Mikähän lie normaaliääntä bokseribemareissa.

23

7152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Örkki

      Juu, tyypillistä on, eikä siinä mitään vikaa.

      Tuo johtuu lähinnä siitä että venttilikoneistossa on melko paljon osia, eli venakoneisto on ns. CIH tyyppiä. Nokka-akselin ja venttiilien lisäksi siellä heiluu keinuvivut, seuraajat ja lyhyet työntötangot. Myöskin asiaan vaikuttaa oleellisesti se että sylinterinkannet on suorassa näköyhteydessä kuskin pollaan, eli kaikki rapinat kuuluu todella selkeästi.

      Jonkinverran rapinoihin vaikuttaa se kuinka tasaisesti moottori käy. Eli jos säädöt ei ole aivan kohdallaan, eli venttilinvälykset, kaasuläppien synkronointi, tulppien kunto, yms.yms, saattaa rapinat voimistua hieman.

      Mutta pääsääntöisesti noissa ei ole ollut mitään vikaa venakoneistossa, kunhan säätää/säädättää välykset 10tkm välein.

    • säädöt?

      ihan enstex tulee mieleen onko säädöt kohallaan.
      Mulla on vastaava pyörä eikä siitä kyllä kuulu tuollaisia ääniä. Joten ei kai liene "normaaliääniä" tähän pyörään nuo äänet.

      • paha74

        Joo venttiilit on säädetty 0,15 imu ja 0,3 pako.Varsinkin kierroksia löysätessä tämä ns. metallinen naputus kuuluu koht. selvästi. Tosiaankin kone kuumana.


      • öljy
        paha74 kirjoitti:

        Joo venttiilit on säädetty 0,15 imu ja 0,3 pako.Varsinkin kierroksia löysätessä tämä ns. metallinen naputus kuuluu koht. selvästi. Tosiaankin kone kuumana.

        merkkiä!


    • ei rapise

      ja jättää sun pokserimopos kauas taustapeiliin.

      • paha74

        ja vikansa niissäkin


      • niin...

        Tyhjä pää ja veltto vehje; silloin pitää päteä laillasi;-)
        Näin se vain on!


    • bare

      kaksi vaihtoehtoa.

      1) venttiilin välykset suuret

      2) Joskus R mallissa venttiilinohjurit on niin väljät, että ne liikkuu kannessa. Usko tai älä mutta kysy Myllymaalta ellet usko.
      Ne lämmitetään 300 asteeseen ja katsotaanpääseeko ne liikkuun.
      Koneistus ja hinta= 130 e.

      • Örkki

        Kaikella kunnioituksella Myllymaata kohtaan, käsittääkseni hänen syvällisempi tietämys ja kokemus rajoittuu pääosin noihin "airhead" moottoreihin (kuten hän itsekin on sanonut), eli vanhaan jo muistaakseni -93 lopetettuun mallisarjaan.

        Itse en ole kuullut koskaan että R1100/1150 malleista olisi ohjurit irronneet? Ja jenkkien keskustelupalstoilla kyllä tämmöinen tieto liikkuisi jos joku olisi moiseen vikaan törmännyt tai edes kuullut huhua.

        Tosin en kyllä ole kuullut koskaan että mistään otto/diesel moottorista olisi ohjuri irronnut normaalikäytössä. Ohjain voi kyllä olla niin väljä että venttiili pääsee heilumaan siinä, mutta se nyt yleensä koskee moottoreita millä on ajettu todella paljon (200-300tkm), tai ohjain on leikannut jostain syystä (aikoinaan lyijytön bensa).


      • bare
        Örkki kirjoitti:

        Kaikella kunnioituksella Myllymaata kohtaan, käsittääkseni hänen syvällisempi tietämys ja kokemus rajoittuu pääosin noihin "airhead" moottoreihin (kuten hän itsekin on sanonut), eli vanhaan jo muistaakseni -93 lopetettuun mallisarjaan.

        Itse en ole kuullut koskaan että R1100/1150 malleista olisi ohjurit irronneet? Ja jenkkien keskustelupalstoilla kyllä tämmöinen tieto liikkuisi jos joku olisi moiseen vikaan törmännyt tai edes kuullut huhua.

        Tosin en kyllä ole kuullut koskaan että mistään otto/diesel moottorista olisi ohjuri irronnut normaalikäytössä. Ohjain voi kyllä olla niin väljä että venttiili pääsee heilumaan siinä, mutta se nyt yleensä koskee moottoreita millä on ajettu todella paljon (200-300tkm), tai ohjain on leikannut jostain syystä (aikoinaan lyijytön bensa).

        Siis mun bmw kaveri osti sellasen R1100:n, ja itse näin miten väljä se ohjuri oli kanteen. Koneistus ja ohjurin vaihto, ei kuulu ääntä enään.

        Voin kysyä siltä tarkemmin jos haluut.


      • Örkki
        bare kirjoitti:

        Siis mun bmw kaveri osti sellasen R1100:n, ja itse näin miten väljä se ohjuri oli kanteen. Koneistus ja ohjurin vaihto, ei kuulu ääntä enään.

        Voin kysyä siltä tarkemmin jos haluut.

        Joo, olisin kiinnostunut. Mikä malli R1100?, vuosimalli, paljonko ajettu?

        Tarkemmin asiaa tutkittuani, löysin yhden tapauksen (netistä) missä tyypillä oli R90S malli, eli se -70 luvun "tehomalli", missä oli ohjain irronnut. Mutta se ilmeisesti oli noiden -70 luvun "teho" bokserien jonkinasteinen ongelma. Kannet näet käyvät niissä aika kuumana, alumiini laajenee enemmän kun teräs ja ohjain irtoaa kun lämpö nousee tarpeeksi. Noissa R1100 malleissahan on öljyjäähdytteiset kannet, eli ainakaan lämpöjen takia ei pitäisi olla tuota vikaa?

        Yleensähän tuollaisia "lämpölaajenemis" ongelmia on ollut autoissa enemmänkin seetirenkaiden kanssa, nehän myös irtoavat kun kantta lämmitetään riittävästi, mutta silloin yleensä seuraa totaalinen moottori/kansivaurio. Yks frendi asensi uusia ohjaimia Roverin kasiin ja lämmitti kantta uunissa 200 asteeseen, kun otti kannen uunista, tipahti kaikki kahdeksan seetirengasta pöydälle. Ei muutakun kansi uudestaan kuumaksi ja seetirenkaat paikalleen, eikä mitään ongelmia.


      • Jukka
        Örkki kirjoitti:

        Joo, olisin kiinnostunut. Mikä malli R1100?, vuosimalli, paljonko ajettu?

        Tarkemmin asiaa tutkittuani, löysin yhden tapauksen (netistä) missä tyypillä oli R90S malli, eli se -70 luvun "tehomalli", missä oli ohjain irronnut. Mutta se ilmeisesti oli noiden -70 luvun "teho" bokserien jonkinasteinen ongelma. Kannet näet käyvät niissä aika kuumana, alumiini laajenee enemmän kun teräs ja ohjain irtoaa kun lämpö nousee tarpeeksi. Noissa R1100 malleissahan on öljyjäähdytteiset kannet, eli ainakaan lämpöjen takia ei pitäisi olla tuota vikaa?

        Yleensähän tuollaisia "lämpölaajenemis" ongelmia on ollut autoissa enemmänkin seetirenkaiden kanssa, nehän myös irtoavat kun kantta lämmitetään riittävästi, mutta silloin yleensä seuraa totaalinen moottori/kansivaurio. Yks frendi asensi uusia ohjaimia Roverin kasiin ja lämmitti kantta uunissa 200 asteeseen, kun otti kannen uunista, tipahti kaikki kahdeksan seetirengasta pöydälle. Ei muutakun kansi uudestaan kuumaksi ja seetirenkaat paikalleen, eikä mitään ongelmia.

        Juu, mutta arvaa miten ne seetirenkaat toimii ajaessa, jos sylinterit käy niin kuumana, että sylki kimpoaa pois= n. 200 astetta.

        Ne vatkaa venttiilin päällä ja takoo AL-kanne(kin) pilalle.

        Mutta ei sun kannessa ole montaa osaa mitkä vois kilkattaa.
        Jos ne:
        - venttiilin välykset on oikeat
        - öljykanavat auki
        - ohjurit kiinni
        - serdirenkaat kiinni
        - öljy 20w-40

        Sitten baanalle. Maailmaan mahtuu kaikenlaisia kilinoitä, jos kuunteleen alkaa. Ei se mikään japsi ole.

        Et usko kuinka paljon mun K-malli pitää ääntä, jos liikennevaloissa sitä tarkasti alkaa kuunnella.


        -jukka-


      • lämpöä vähän enemmän
        Örkki kirjoitti:

        Joo, olisin kiinnostunut. Mikä malli R1100?, vuosimalli, paljonko ajettu?

        Tarkemmin asiaa tutkittuani, löysin yhden tapauksen (netistä) missä tyypillä oli R90S malli, eli se -70 luvun "tehomalli", missä oli ohjain irronnut. Mutta se ilmeisesti oli noiden -70 luvun "teho" bokserien jonkinasteinen ongelma. Kannet näet käyvät niissä aika kuumana, alumiini laajenee enemmän kun teräs ja ohjain irtoaa kun lämpö nousee tarpeeksi. Noissa R1100 malleissahan on öljyjäähdytteiset kannet, eli ainakaan lämpöjen takia ei pitäisi olla tuota vikaa?

        Yleensähän tuollaisia "lämpölaajenemis" ongelmia on ollut autoissa enemmänkin seetirenkaiden kanssa, nehän myös irtoavat kun kantta lämmitetään riittävästi, mutta silloin yleensä seuraa totaalinen moottori/kansivaurio. Yks frendi asensi uusia ohjaimia Roverin kasiin ja lämmitti kantta uunissa 200 asteeseen, kun otti kannen uunista, tipahti kaikki kahdeksan seetirengasta pöydälle. Ei muutakun kansi uudestaan kuumaksi ja seetirenkaat paikalleen, eikä mitään ongelmia.

        kuin mitä lääkäri määrää. Ei 200 astetta voi tipauttaa istukkarenkaita pois. Johan ne irtoais moottorin normaalissa käytössä. Yleensä noi istukkarenkaat on aika mahtavalla puristussovitteella kiinni. Puhutaan 0.15-0.30 mm,n puristesovitteessta. On noita aikoinaan tehty lukuisia aivan työksi. Jotain ihmeellistä siinä kaverisi kannessa, ja helvetinmoisen hyvä tuuri myös ettei ole ajossa lauennut. Sitä vaan en usko, että se laittoi samat istukkarenkaat noin vaan takasin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Venttiiliohjaimet sitä vastoin saattavat liikkua, mutta jos venttiili alkaa sen vuoksi kantamaan, niin sen kyllä huomaa jo käynnistä. Eivät ne ohjaimetkaan ykskaks siellä irtoa ja ala heilua venttiilivarren mukana. On sekin sentään sen verta kova puristus jolla ne kiinni laitetaan. Monissa on vielä lukkorengas joka estää ohjainta työntymästä ainakaan alas päin.


      • Örkki
        lämpöä vähän enemmän kirjoitti:

        kuin mitä lääkäri määrää. Ei 200 astetta voi tipauttaa istukkarenkaita pois. Johan ne irtoais moottorin normaalissa käytössä. Yleensä noi istukkarenkaat on aika mahtavalla puristussovitteella kiinni. Puhutaan 0.15-0.30 mm,n puristesovitteessta. On noita aikoinaan tehty lukuisia aivan työksi. Jotain ihmeellistä siinä kaverisi kannessa, ja helvetinmoisen hyvä tuuri myös ettei ole ajossa lauennut. Sitä vaan en usko, että se laittoi samat istukkarenkaat noin vaan takasin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Venttiiliohjaimet sitä vastoin saattavat liikkua, mutta jos venttiili alkaa sen vuoksi kantamaan, niin sen kyllä huomaa jo käynnistä. Eivät ne ohjaimetkaan ykskaks siellä irtoa ja ala heilua venttiilivarren mukana. On sekin sentään sen verta kova puristus jolla ne kiinni laitetaan. Monissa on vielä lukkorengas joka estää ohjainta työntymästä ainakaan alas päin.

        Mitä kohtaa tuossa tekstissä ei ymmärrä? Kannet oli 200 asteiset (tai siis uuni oli 200:lla) ja kaikki seetirenkaat tipahti irti. Samat renkaat paikalleen kuumaan kanteen oikeille paikoilleen. Eihän se ihan kaikkien "taiteen sääntöjen" mukaista ollut, mutta so what. Koneella on ajettu varmaan 100tkm ilman ongelmia.

        Eihän kansi normaalikäytössä koskaan voi kuumentua tuollatavalla kun se kuumenee uunissa lämmitettäessä. Kansihan on täynnä vettä jonka lämpö kuumimmillaan on 120 astetta. Lisäksi seetirengas kuumenee paljon kuumemmaksi kun itse kansi, eli laajenee enemmän kun kansi. Tämä pitää renkaan puristussovitteen kuumassakin koneessa puristussovitteena, eikä renkaat pääse tippumaan. Mutta kun alumiinikantta lämmitetään uunissa ja renkaat on terästä, lämpenee koko hoito tasaisesti, mutta koska alumiinin lämpölaajenemiskerroin on paljon suurempi, irtoaa seetit helposti (tai helpommin).

        Koneissa on tietysti eroja, joissakin voi olla paljon tiukempi puristussovite kun toisissa. Myöskin liian tukka puristussovite on ongelma, joidenkin koneiden kannet halkeaa helposti jos seetirenkaissa on liian tiukka sovite. Kuplan konehan on hyvä esimerkki, seetirenkaissa on tosi tiukka sovite kuten ilmajäähdytteisessä pitääkin olla, mutta kannet on vanhemmiten halki aina venttiilien välistä ja nimenomaan seetirenkaiden halkaisemana.

        Miksi muuten venttiili alkaisi kantamaan kun istukka alkaa liikkumaan, miten istukan liikkuminen vaikuttaa venttiilivälykseen??


      • vettä
        Örkki kirjoitti:

        Mitä kohtaa tuossa tekstissä ei ymmärrä? Kannet oli 200 asteiset (tai siis uuni oli 200:lla) ja kaikki seetirenkaat tipahti irti. Samat renkaat paikalleen kuumaan kanteen oikeille paikoilleen. Eihän se ihan kaikkien "taiteen sääntöjen" mukaista ollut, mutta so what. Koneella on ajettu varmaan 100tkm ilman ongelmia.

        Eihän kansi normaalikäytössä koskaan voi kuumentua tuollatavalla kun se kuumenee uunissa lämmitettäessä. Kansihan on täynnä vettä jonka lämpö kuumimmillaan on 120 astetta. Lisäksi seetirengas kuumenee paljon kuumemmaksi kun itse kansi, eli laajenee enemmän kun kansi. Tämä pitää renkaan puristussovitteen kuumassakin koneessa puristussovitteena, eikä renkaat pääse tippumaan. Mutta kun alumiinikantta lämmitetään uunissa ja renkaat on terästä, lämpenee koko hoito tasaisesti, mutta koska alumiinin lämpölaajenemiskerroin on paljon suurempi, irtoaa seetit helposti (tai helpommin).

        Koneissa on tietysti eroja, joissakin voi olla paljon tiukempi puristussovite kun toisissa. Myöskin liian tukka puristussovite on ongelma, joidenkin koneiden kannet halkeaa helposti jos seetirenkaissa on liian tiukka sovite. Kuplan konehan on hyvä esimerkki, seetirenkaissa on tosi tiukka sovite kuten ilmajäähdytteisessä pitääkin olla, mutta kannet on vanhemmiten halki aina venttiilien välistä ja nimenomaan seetirenkaiden halkaisemana.

        Miksi muuten venttiili alkaisi kantamaan kun istukka alkaa liikkumaan, miten istukan liikkuminen vaikuttaa venttiilivälykseen??

        Kun kuskin päässä korkeintaan, öljyä kyllä liikkuuu.


      • Örkki
        vettä kirjoitti:

        Kun kuskin päässä korkeintaan, öljyä kyllä liikkuuu.

        Niinh..... Puhe oli kuitenkin Roverin alumiinisesta kasista tässäkohtaa,,, mikä nyt kuitenkin on vesijäähdytteinen.

        Mutta sama asia siinä Biimerin bokserissa on, ilma jäähdyttää alumiinikantta ulkopuolelta ja öljy sisäpuolelta. Seetirengas kuumenee paljon kuumemmaksi kuin itse kannen alumiini, eli se pysyy paikallaan puristussovitteella.


    • kaleR1100S

      Pyöräni on R1100S ajettu 20.000tkm. Kaupunkiajosta kun lähtee kiihdyttämään motarille, niin venttiilit kilisee alakierroksilla ihan vietävästi. Kilinät lisääntyivät oleellisesti huollon jälkeen. Hevosmiesten tietotoimisto tietää kertoa, että seokset on säädetty laihalle ja bentsiini on liian matalaoktaanista. Taidan kokeilla seuraavaksi 98E:tä.

    • ..........

      Onko keinuvipujen päittäisvälys säädetty ? Naputtaako kumpikin puoli eli se ei ole vaan oikean puoleinen läppärunko joka kilkattaa tai naputtaa.

      • pekkavee

        Laita öljyksi kunnon mineraaliöljy 20W-50.
        Ohjekirjan mukainen öljy
        Esim Motonetistä Motox 20W-50 laatuluokka SG, 5 litraa 15.50 egee.

        Kyllä hiljenee suurimmat äänet.

        Pekka


    • TIETOA ON

      Päittäisväljyyttä liikaa Keinun Akselilla!

      • GS

        Ajelen R 1100 GS:llä ja koneesta kuuluu melkoiset mekaaniset äänet, vaikka kaikki välykset ovat tehtaan arvoissa ja jakotetjun kiristinkin on uusittu. Viisaammat tiesivät kertoa että äänet kuuluu kuulemma koneen ominaisuuksiin. Olen antanut rallatella ja hyvin on pelannut. Venttiilejä säätäessäni kokeilin heiluttaa keinuvipuja ja mielestäni säätöruuvien yhteydessä oleva kuppi, joka sijaitsee venttiilin päätä vasten voisi olla äänen lähde. Onko kokemuksia?


    • ..........

      Vaihdoin kypärää niin jo hiljeni äänet. Koneen tiesinkin jo olevan säädöissä eikä sille voinut tehdä mitään.

    • Anonyymi

      Työntötangoissa välystä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4467
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1197
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1052
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1032
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      913
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      901
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      847
    9. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      846
    10. Onko se niin

      Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe