Oletteko käyneet esim. Mensan älykkyysosamäärätestissä tai muulla tavalla testanneet ÄO:nne?
ÄO-testi
70
4646
Vastaukset
- Catsy_666
Kansainvälisessä ÄO-testissä, jossa "100" tarkoittaa ihan oikeaa keskiarvoa koko maailman asukkaista. (Yleisesti tarjolla olevat testit vääristävät meikäläisiä suosivalla ja afrikkalaisia sortavalla tavalla).
Mainittakoon vielä että testi keskittyi avaruudelliseen hahmottamiseen, mikä on minun älykkyyteni lajeista heikoin. - Shane
... älykkyystestin tein joskus. Tulos oli 141. En sitten tiedä mitä se vastaisi vaikka siinä Mensan testissä.
- vastata sun
kengännumeroas!Tarkista asia heti!
- Shane
vastata sun kirjoitti:
kengännumeroas!Tarkista asia heti!
...pienempi se luku on varmasti Mensan testissä, tuskin kuitenkaan yhtä pieni kuin mun kengännumero :). Ei ole tarvetta tarkistaa, ei niinkään kiinnosta. Testikin oli vain ajankulua.
- Karoliina
Shane kirjoitti:
...pienempi se luku on varmasti Mensan testissä, tuskin kuitenkaan yhtä pieni kuin mun kengännumero :). Ei ole tarvetta tarkistaa, ei niinkään kiinnosta. Testikin oli vain ajankulua.
Mensa käyttää testauksessa siis kuviopäättelytestiä, joka on parhaita yleisen älykkyyden mittareita. Testin luotettavuus on siis korkea. Normaalijakauma eli Gaussin käyrä kuvaa älykkyyden jakautumista väestössä. Tilastomatematiikkaan liittyy termi keskihajonta, joka Suomen Mensan testeissä on 24. Kun väestön keskimääräinen älykkyysosamäärä on 100, saadaan Mensan jäsenyyden vaatimukseksi 148, joka on 100 2 kertaa keskihajonta. Tämän tuloksen voi saavuttaa 2 % väestöstä.
Tilastollisesti älykkyysosamäärien 76 ja 124 väliin mahtuu 68 % väestöstä ja ÄO:n 52 ja 148 väliin 96 % ihmisistä. On siis aina muistettava, kun keskustellaan ÄO:n numeroarvoista, että on tiedettävä käytetty keskihajonta. Suomen Mensa siis käyttää keskihajontaa 24, mutta muualla maailmassa käytetään muunkin suuruisia lukuja.
http://www.fi.mensa.org/
Mensan jäseneksi pääsee, kun saa testistä 148 tai yli eli 2 % väestöstä. - ohikulkenut heteromies
Karoliina kirjoitti:
Mensa käyttää testauksessa siis kuviopäättelytestiä, joka on parhaita yleisen älykkyyden mittareita. Testin luotettavuus on siis korkea. Normaalijakauma eli Gaussin käyrä kuvaa älykkyyden jakautumista väestössä. Tilastomatematiikkaan liittyy termi keskihajonta, joka Suomen Mensan testeissä on 24. Kun väestön keskimääräinen älykkyysosamäärä on 100, saadaan Mensan jäsenyyden vaatimukseksi 148, joka on 100 2 kertaa keskihajonta. Tämän tuloksen voi saavuttaa 2 % väestöstä.
Tilastollisesti älykkyysosamäärien 76 ja 124 väliin mahtuu 68 % väestöstä ja ÄO:n 52 ja 148 väliin 96 % ihmisistä. On siis aina muistettava, kun keskustellaan ÄO:n numeroarvoista, että on tiedettävä käytetty keskihajonta. Suomen Mensa siis käyttää keskihajontaa 24, mutta muualla maailmassa käytetään muunkin suuruisia lukuja.
http://www.fi.mensa.org/
Mensan jäseneksi pääsee, kun saa testistä 148 tai yli eli 2 % väestöstä.Katso testin mallia vaikka täältä: http://www.eskimo.com/~miyaguch/
Tietenkin Mensa pelleilee keskihajonnalla, ettei olisi kiusallisen selvää että mensalaiset ovat tyhmiä kuin saappaat.
Oikeasti esim. tuolla Final testissä pitää saada 10-12 kysymystä viidestäkymmenestäkahdesta oikein että mahtuu Mensaan. IQ on tällöin jotain 132. Jos saa yhdenkin oikein niin IQ on heti 116.
Tuo mensan "muka 148" tarkoittaa 99.87 prosentiilia eli sen mukaan Mensaan mahtuisi joka viidestoista mensalainen.
Tämä näin lonkalta. - Karoliina
ohikulkenut heteromies kirjoitti:
Katso testin mallia vaikka täältä: http://www.eskimo.com/~miyaguch/
Tietenkin Mensa pelleilee keskihajonnalla, ettei olisi kiusallisen selvää että mensalaiset ovat tyhmiä kuin saappaat.
Oikeasti esim. tuolla Final testissä pitää saada 10-12 kysymystä viidestäkymmenestäkahdesta oikein että mahtuu Mensaan. IQ on tällöin jotain 132. Jos saa yhdenkin oikein niin IQ on heti 116.
Tuo mensan "muka 148" tarkoittaa 99.87 prosentiilia eli sen mukaan Mensaan mahtuisi joka viidestoista mensalainen.
Tämä näin lonkalta.Minähän en sanonut mielipidettäni Mensan testeistä. Huonot tulokset testeistä saanut kuittaa helposti kaikki testit roskaksi. Erittäin hyvän tuloksen saanut on taas vaiti.
Älykkyyttä jotenkin mittaavia testejä on monenlaisia ja internetistä niitä löytyy lukuisia.
Tässä yksi, joka ei mitenkään muistuta Mensan testejä;
http://www.tieteenkuvalehti.com/htm/IQTest/fi/index.html - Mini-Mii
Karoliina kirjoitti:
Minähän en sanonut mielipidettäni Mensan testeistä. Huonot tulokset testeistä saanut kuittaa helposti kaikki testit roskaksi. Erittäin hyvän tuloksen saanut on taas vaiti.
Älykkyyttä jotenkin mittaavia testejä on monenlaisia ja internetistä niitä löytyy lukuisia.
http://www.tieteenkuvalehti.com/htm/IQTest/fi/index.htmlKuviot 16/20
Sanasto 20/20
Muisti skippasin eli rämpytin kun oli vaikea keskittyä :-( [tulos 11/20]
Sanasuhteet 20/20
Matemaattinen 15/20
Olen tehnyt aika useita testejä ja luulen, että tämä nyt jotain kertoo kun ottaa huomioon aiemmat tulokset. Paras 168 heikoin aiemmin 135. Siis nyt vain vedin rämyttäen tuon yhden kohdan eli ihmettelen miten siinä meni yli keskiarvon (10)
Uskoo kukin mitä haluaa mut nää testaa vain joitain. Joku on sosiaalisesti lahjakas ja jollain on viisautta, vaikkei älyä samassa määrin jne . Ei tämä paskaa ole mutta ei kerro ihmisestä kuin yhden vahvuuden. Voinhan minäkin olla muuten ihan täysi itsekeskeinen paskiainen. - tahtoa
Mini-Mii kirjoitti:
Kuviot 16/20
Sanasto 20/20
Sanasuhteet 20/20
Matemaattinen 15/20
Olen tehnyt aika useita testejä ja luulen, että tämä nyt jotain kertoo kun ottaa huomioon aiemmat tulokset. Paras 168 heikoin aiemmin 135. Siis nyt vain vedin rämyttäen tuon yhden kohdan eli ihmettelen miten siinä meni yli keskiarvon (10)
Uskoo kukin mitä haluaa mut nää testaa vain joitain. Joku on sosiaalisesti lahjakas ja jollain on viisautta, vaikkei älyä samassa määrin jne . Ei tämä paskaa ole mutta ei kerro ihmisestä kuin yhden vahvuuden. Voinhan minäkin olla muuten ihan täysi itsekeskeinen paskiainen.ÄO-testit eivät testaa. Niin testatut kuin testaamattomat huikeat tai vaatimattomat älynlahjansa voi käyttää tieten tahtoen tai vahingossa ajattelemattomasti.
Ajattelemattomuus on älykkyyslukujen sudenkuoppa. - ohikulkenut heteromies
Mini-Mii kirjoitti:
Kuviot 16/20
Sanasto 20/20
Sanasuhteet 20/20
Matemaattinen 15/20
Uskoo kukin mitä haluaa mut nää testaa vain joitain. Joku on sosiaalisesti lahjakas ja jollain on viisautta, vaikkei älyä samassa määrin jne . Ei tämä paskaa ole mutta ei kerro ihmisestä kuin yhden vahvuuden. Voinhan minäkin olla muuten ihan täysi itsekeskeinen paskiainen.Tuo 168 tarkoittaa noin yhtä sadastatuhannesta.
Ei ihan nobelistitasoa mutta melkein.
Olisiko kuitenkin käynyt niin, että testisi asteikko olisi ollut jotenkin vääristynyt?
Jos noista saa 155 pojoa niin nobelistit kutsuvat riemusta kiljuen tekemään yhteisiä papereita. Jonkunhan ne työtkin on tehtävä. - Catsy_666
Karoliina kirjoitti:
Minähän en sanonut mielipidettäni Mensan testeistä. Huonot tulokset testeistä saanut kuittaa helposti kaikki testit roskaksi. Erittäin hyvän tuloksen saanut on taas vaiti.
http://www.tieteenkuvalehti.com/htm/IQTest/fi/index.html"Nimi: Catsy
Kokonaispistemäärä: 124
Tuloksen luokitustaso: Erittäin hyvä"
"Pistemääräsi oli korkeampi kuin 94 %:lla väestöstä keskimäärin."
Tässä se nyt nähdään. Kun älykkyyteen otetaan kielellinen lahjakkuus, pisteet nousevat minulla huomattavasti, mutta useinkaan kielellistä osiota ei ole, vaan testi keskittyy pelkästään abstrakteihin kuvioihin, jossa olen paljon huonompi tai muistitehtäviin, joissa olen peräti surkea. - Catsy_666
Tuo 168 tarkoittaa noin yhtä sadastatuhannesta.
Olisiko kuitenkin käynyt niin, että testisi asteikko olisi ollut jotenkin vääristynyt?
Jos noista saa 155 pojoa niin nobelistit kutsuvat riemusta kiljuen tekemään yhteisiä papereita. Jonkunhan ne työtkin on tehtävä.F. E. Sillanpään kirjat olivat niin täynä kirjoitus -ja kielioppivirheitä, että niiden toimittajan oli pakko melkein kirjoittaa kirjat uusiksi.
Nobelisteista mainttakoon myös DDT:n keksijä ja rauhan Nobelin saanut Mihai Gorbatšov joka sitten käski tankit ajamaan ihmisten päälle. - Catsy_666
Catsy_666 kirjoitti:
"Nimi: Catsy
Tässä se nyt nähdään. Kun älykkyyteen otetaan kielellinen lahjakkuus, pisteet nousevat minulla huomattavasti, mutta useinkaan kielellistä osiota ei ole, vaan testi keskittyy pelkästään abstrakteihin kuvioihin, jossa olen paljon huonompi tai muistitehtäviin, joissa olen peräti surkea.Minusta kertoo jotain järjestelmästä ja älykkyyden arvostamisesta siinä jos minun lahjakkuudellani varustettu pidetään tyhjän panttina työttömänä mutta minua paljon tyhmemmille tarjotaan tai jopa tuputetaan työtä.
Neuvostoliitossa tosin arvostettiin älykkyyttä ampumalla älyköt lumihankeen Siperiassa. Punakhmereillä oli samanlainen arvostus älykkyyttä kohtaan, jo silmälaseista joutui leirille.
Vaikka minua tyhmemmät ovat rohmunneet työpaikat ja rahat itselleen, ei se mitään, olen eduskuntaa lobbaamalla saanut niin älykkäitä asioita tässä maassa aikaan, että meni hetki ennen kuin tyhmemmät heräsivätkään.
Nyt kun vain saisi älyttyä itselleen rahaa jostain. - ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
F. E. Sillanpään kirjat olivat niin täynä kirjoitus -ja kielioppivirheitä, että niiden toimittajan oli pakko melkein kirjoittaa kirjat uusiksi.
Nobelisteista mainttakoon myös DDT:n keksijä ja rauhan Nobelin saanut Mihai Gorbatšov joka sitten käski tankit ajamaan ihmisten päälle.Markowitz alkaa olla melko seniili.
Myron Scholes on hauska ja melkein onnistui tuhoamaan länsimaisen talousjärjestelmän vuonna 1998 long term capital management-kriisissä.
Sitä kolmatta jonka tunnen parhaiten pidetään täydellisenä kusipäänä, aiheesta on kirjakin. Itselläni ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, olen tehnyt hommat etuajassa.
DDT:stä sen verran, että sen kieltäminen tappoi noin 50 miljoonaa ihmistä. Vanhaan aikaan kävivät ruiskuttamassa kakkimajojen seinät puolivuosittain DDT:llä, jos malariahyttynen istui siihen niin oli heti henki pois. - Catsy_666
Markowitz alkaa olla melko seniili.
Myron Scholes on hauska ja melkein onnistui tuhoamaan länsimaisen talousjärjestelmän vuonna 1998 long term capital management-kriisissä.
Sitä kolmatta jonka tunnen parhaiten pidetään täydellisenä kusipäänä, aiheesta on kirjakin. Itselläni ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, olen tehnyt hommat etuajassa.
DDT:stä sen verran, että sen kieltäminen tappoi noin 50 miljoonaa ihmistä. Vanhaan aikaan kävivät ruiskuttamassa kakkimajojen seinät puolivuosittain DDT:llä, jos malariahyttynen istui siihen niin oli heti henki pois.DDT kuuluu xenoestrogeeneihin ja vaikuttaa lisäntymiseen, tunnetummin vaikkapa muuttohaukan tai merikotkan lisääntymiseen, mutta huolen aihe on tietysti ihmisen lisääntyminen. Lisää xenoestrogeeneja luontoon, niin ihmisen lisääntyminen loppuu.
DDT:n jälkeen huolenaihe on PCB ja nyt ovat kuolemassa jääkarhut, tosin sitä ollaan pistämässä ilmastonmuutoksen piikkiin (varmasti sillä on osansa). - Ohikulkenut
Tuo 168 tarkoittaa noin yhtä sadastatuhannesta.
Jos noista saa 155 pojoa niin nobelistit kutsuvat riemusta kiljuen tekemään yhteisiä papereita. Jonkunhan ne työtkin on tehtävä.Jos joku saa tuollaisen tuloksen niin miksi heti arvelet että asteikko on vääristynyt?
Sehän vain osoittaa että tuloksen saanut ihminen voi olla juuri niin hyvä tuossa yhdessä älykkyyksien lajeista.
Kirjoituksesi muistutti vain minua jälleen kerran siitä, että tietyissä asioissa kannattaa harkita kahteen kertaan kertomista muille.
Itse menin aikoinani kertomaan parille ystävälleni saamani tuloksen. Muutama vuosi sen jälkeen eräässä isossa juhlassa minua pyydettiin toimimaan kuvaajana vieraalla kameralla. Kun kysyin miten kameraa käytetään, tuli vastauksena vieraalta ihmiseltä että "kylhän tollanen nero osaa mitä vaan"...
Tarinan opetus siis on: Jos olet kuviopäättelytehtävissä hyvä niin muut luulevat että syöt välipalaksi erilaisten koneiden käyttöoppaita.
Että näin *jyrsii yritä ymmärtää miestä- opusta*:-P. - Mini-Mii
Catsy_666 kirjoitti:
"Nimi: Catsy
Tässä se nyt nähdään. Kun älykkyyteen otetaan kielellinen lahjakkuus, pisteet nousevat minulla huomattavasti, mutta useinkaan kielellistä osiota ei ole, vaan testi keskittyy pelkästään abstrakteihin kuvioihin, jossa olen paljon huonompi tai muistitehtäviin, joissa olen peräti surkea.olenkin viihtynyt seurassasi. Harvoin mutta välillä kun olemme nähneet olen ajatellut sinun olevan jotenkin lähellä itseäni jollain lailla :D
ps samat heikkoudet täällä - ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
DDT kuuluu xenoestrogeeneihin ja vaikuttaa lisäntymiseen, tunnetummin vaikkapa muuttohaukan tai merikotkan lisääntymiseen, mutta huolen aihe on tietysti ihmisen lisääntyminen. Lisää xenoestrogeeneja luontoon, niin ihmisen lisääntyminen loppuu.
DDT:n jälkeen huolenaihe on PCB ja nyt ovat kuolemassa jääkarhut, tosin sitä ollaan pistämässä ilmastonmuutoksen piikkiin (varmasti sillä on osansa).DDT:n hillittömästä levittämisestä on tietenkin ollut haittaa.
Kakkimajojen seinissä se olisi pelastanut ehkä 50 miljoonaa ihmistä.
Ja vähän harmittaa, etten pikkupoikana hamstrannut niitä pahvisia DDT-purkkeja joista se pölähti niin mukavasti. No eipä luteista ole onneksi ollut harmia minun elinaikanani, häipyivät joskus 40-luvulla. - ohikulkenut heteromies
Ohikulkenut kirjoitti:
Jos joku saa tuollaisen tuloksen niin miksi heti arvelet että asteikko on vääristynyt?
Sehän vain osoittaa että tuloksen saanut ihminen voi olla juuri niin hyvä tuossa yhdessä älykkyyksien lajeista.
Kirjoituksesi muistutti vain minua jälleen kerran siitä, että tietyissä asioissa kannattaa harkita kahteen kertaan kertomista muille.
Itse menin aikoinani kertomaan parille ystävälleni saamani tuloksen. Muutama vuosi sen jälkeen eräässä isossa juhlassa minua pyydettiin toimimaan kuvaajana vieraalla kameralla. Kun kysyin miten kameraa käytetään, tuli vastauksena vieraalta ihmiseltä että "kylhän tollanen nero osaa mitä vaan"...
Tarinan opetus siis on: Jos olet kuviopäättelytehtävissä hyvä niin muut luulevat että syöt välipalaksi erilaisten koneiden käyttöoppaita.
Että näin *jyrsii yritä ymmärtää miestä- opusta*:-P.Testit ovat testejä, ne pitää normalisoida että tuloksissa olisi mitään järkeä.
Mensan testeissä tämä on tahallisesti vääristelty etteivät asiakkaat suutu. - hutaisemalla
Mini-Mii kirjoitti:
Kuviot 16/20
Sanasto 20/20
Sanasuhteet 20/20
Matemaattinen 15/20
Uskoo kukin mitä haluaa mut nää testaa vain joitain. Joku on sosiaalisesti lahjakas ja jollain on viisautta, vaikkei älyä samassa määrin jne . Ei tämä paskaa ole mutta ei kerro ihmisestä kuin yhden vahvuuden. Voinhan minäkin olla muuten ihan täysi itsekeskeinen paskiainen.tehdystä testistä. Tuloksetkin melkein samanlaisia kuin sinulla, muut menivät hyvin, mutta tuo muistipeli takkusi. Jostain muusta testistä on joskus tullut parempi tulos.
- sen
alkutestin, että onko mitään mahkuja Mensaan. Maksoi 10€ ja sain kutsun itse testiin, eli meni ihan hyvin.
- ohikulkenut heteromies
Koska muiden ansioitteni lisäksi olen kyökkipsykologian desantti, olen myös tulkinnut niitä, TAT-testiä ja mustetahratestejä.
Kovin epätarkoiksi menevät nuo junteille tarkoitetut testit heti kun mennään muutaman sigman päähän keskiarvosta.
Joskus tein huvikseni Mega Societyn testin ja huomasin etten pääse sisään ilman varsin kovaa ajattelutyötä. Prometeus societyyn (pääsyraja yksi kolmestakymmenestätuhannesta) olisi voinut kävellä sisään, sinne ainakin silloin kelpasi sama testi.
No siellä Mega societyssä taitaakin olla kaikkkiaan viisi jäsentä, että se siitä. :-) - LaikaQ
että joka tarvitsee Mensan (tai jonkun muun) älykkyystestiä todistaakseen olevansa älykäs, voi suhtautua älykkyyteensä melkoisella varauksella. Niiden, jotka todella ovat älykkäitä, ei tarvitse sitä alleviivailla. Se näkyy niin sanoissa, teoissa kuin asenteissakin ja menestystä tai arvostusta tuskin tarvitsee kalastella.
- monenlaista älykkyyttä,
enkä minä ainakaan kokenut muuta kuin itselleni mielenkiintoiseksi kokeilla Mensan testiä. Ei se ole älykkyytensä alleviivaamista jos sitä testaa.
Ja minusta monenkin ihmisen olisi syytä opetella alleviivaamaan hyvä ominaisuuksia itsessään, ilman häpeän tunetta. Älkkyyteen on aina suhtauduttu tietyllä tavalla, jos sanoo omaavansa tietyn äo:n, ihmiset ajattelevat enemmän negatiivisesti asiasta kuin positiivisesti. Mutta jos sanoo olevansa empaattinen, hyvä kuuntelemaan ja hoivaava, se katsotaan pehmeiksi arvoiksi ja positiiviseksi.
Jos kertoo että on hyvä ratkaisemaan matemaattis-loogisia tehtäviä, ajatellaan että sillä ei varmaan ole kunnollista tunne-elämää.
Minä itse kunnioitan älykkäitä ihmisiä, minä pidän siitä että ihminen käyttää aivojaan eikä vain hoe en mä tiedä tai ihan sama.
Älykkyyttä ylipäätään ei tarvitse häpeillä, vaikka se monesti jaetaan hyvään ja huonoon älykkyyteen. - LaikaQ
monenlaista älykkyyttä, kirjoitti:
enkä minä ainakaan kokenut muuta kuin itselleni mielenkiintoiseksi kokeilla Mensan testiä. Ei se ole älykkyytensä alleviivaamista jos sitä testaa.
Ja minusta monenkin ihmisen olisi syytä opetella alleviivaamaan hyvä ominaisuuksia itsessään, ilman häpeän tunetta. Älkkyyteen on aina suhtauduttu tietyllä tavalla, jos sanoo omaavansa tietyn äo:n, ihmiset ajattelevat enemmän negatiivisesti asiasta kuin positiivisesti. Mutta jos sanoo olevansa empaattinen, hyvä kuuntelemaan ja hoivaava, se katsotaan pehmeiksi arvoiksi ja positiiviseksi.
Jos kertoo että on hyvä ratkaisemaan matemaattis-loogisia tehtäviä, ajatellaan että sillä ei varmaan ole kunnollista tunne-elämää.
Minä itse kunnioitan älykkäitä ihmisiä, minä pidän siitä että ihminen käyttää aivojaan eikä vain hoe en mä tiedä tai ihan sama.
Älykkyyttä ylipäätään ei tarvitse häpeillä, vaikka se monesti jaetaan hyvään ja huonoon älykkyyteen.Nimenomaan toivoisin suomalaisilta tervettä, vahvaa itsetuntoa ja itsevarmuutta, en niinkään yksityiskohdilla brassailua. Kyllä omasta osaamisestaan saa ja pitääkin olla ylpeä ja tarvittaessa siitä pitää uskaltaa myös kertoa. Älykkyys on yksi Luojan lahjoista maailmalle, on suorastaan riemua seurata jonkun vaivatonta suoriutumista jossakin lajissa. Mutta siitä ei saa tulla itsetarkoitus.
Toivoisin myös, että suomalaiset osaisivat kasvattaa tämän päivän ja tulevaisuuden lapset oikeasti vahvoiksi ja hyvällä itsetunnolla varustetuiksi aikuisiksi, joille epäonnistuminen on vain keino huomata, missä voi ja pitää vielä oppia lisää. Sitä ei tarvitse pelätä, ei peitellä, eikä hävetä. Osaamista, älykkyyttä ja lahjakkuutta on todellakin hyvin monenlaista, paljon näiden perinteisten, tunnustettujen lahjakkuuksien ulkopuolella myös. Jos tämä asia todellakin sisäistettäisiin jo peruskoulutasolla, moni ihminen saisi huomattavasti paremmat eväät tulevaisuuttaan varten.
No, ehkä minua vain väsyttää. Olen tässä pari vuotta kuunnellut erästä, joka on erinomaisesti menestynyt ja todella arvostettu oman alansa huippuammattilainen mutta jossain sisällä piileksivä suomalainen itsetunnon puute pakottaa hänet kehuskelemaan itseään kaiken aikaa, ylistämään omaa paremmuuttaan ja ikävä kyllä, suhtautumaan halveksivasti toisiin saman alan osaajiin, puhumattakaan muista aloista. Ihan hirveää kuunneltavaa. - merkitsee...
LaikaQ kirjoitti:
Nimenomaan toivoisin suomalaisilta tervettä, vahvaa itsetuntoa ja itsevarmuutta, en niinkään yksityiskohdilla brassailua. Kyllä omasta osaamisestaan saa ja pitääkin olla ylpeä ja tarvittaessa siitä pitää uskaltaa myös kertoa. Älykkyys on yksi Luojan lahjoista maailmalle, on suorastaan riemua seurata jonkun vaivatonta suoriutumista jossakin lajissa. Mutta siitä ei saa tulla itsetarkoitus.
Toivoisin myös, että suomalaiset osaisivat kasvattaa tämän päivän ja tulevaisuuden lapset oikeasti vahvoiksi ja hyvällä itsetunnolla varustetuiksi aikuisiksi, joille epäonnistuminen on vain keino huomata, missä voi ja pitää vielä oppia lisää. Sitä ei tarvitse pelätä, ei peitellä, eikä hävetä. Osaamista, älykkyyttä ja lahjakkuutta on todellakin hyvin monenlaista, paljon näiden perinteisten, tunnustettujen lahjakkuuksien ulkopuolella myös. Jos tämä asia todellakin sisäistettäisiin jo peruskoulutasolla, moni ihminen saisi huomattavasti paremmat eväät tulevaisuuttaan varten.
No, ehkä minua vain väsyttää. Olen tässä pari vuotta kuunnellut erästä, joka on erinomaisesti menestynyt ja todella arvostettu oman alansa huippuammattilainen mutta jossain sisällä piileksivä suomalainen itsetunnon puute pakottaa hänet kehuskelemaan itseään kaiken aikaa, ylistämään omaa paremmuuttaan ja ikävä kyllä, suhtautumaan halveksivasti toisiin saman alan osaajiin, puhumattakaan muista aloista. Ihan hirveää kuunneltavaa....monelle eri asioita, jokainen arvostaa älykkyyttä eri tavalla, älykkyyden voidaan jopa sanoa olevan suhteellista. Se, että tietää sekä testaa olevansa älykäs, ei tee ihmisestä sen tyhmempää kuin testissä käymätön ihminen. Älykäs ehkäpä myös ymmärtää älykkyyden olevan vain yksi työkalu elämässä, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä sosiaalisen kanssakäymisen kanssa.
Jokainen varmaan tietää, että älykkyyttä voi kehittää, varsinkin näitä testejä varten.
T: Ei-älykäs-ihminen
Huom. Allekirjoittanut ei oleta olevansa älykkäämpi kuin muut, vaan heitti vain ilmaan oman näkemyksensä. - Catsy_666
merkitsee... kirjoitti:
...monelle eri asioita, jokainen arvostaa älykkyyttä eri tavalla, älykkyyden voidaan jopa sanoa olevan suhteellista. Se, että tietää sekä testaa olevansa älykäs, ei tee ihmisestä sen tyhmempää kuin testissä käymätön ihminen. Älykäs ehkäpä myös ymmärtää älykkyyden olevan vain yksi työkalu elämässä, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä sosiaalisen kanssakäymisen kanssa.
Jokainen varmaan tietää, että älykkyyttä voi kehittää, varsinkin näitä testejä varten.
Huom. Allekirjoittanut ei oleta olevansa älykkäämpi kuin muut, vaan heitti vain ilmaan oman näkemyksensä.Älykkäät kaatuvat usein omaan nokkeluuteensa. Liiallinen äly on myös yksi erilaisuus enemmän. olen kuullut, että 20 pisteen ero ÄO:ssä rupeaa jo haittaamaan kommunikointia muiden kanssa.
Älykkyys luo myös menestyspaineita. - Catsy_666
Catsy_666 kirjoitti:
Älykkäät kaatuvat usein omaan nokkeluuteensa. Liiallinen äly on myös yksi erilaisuus enemmän. olen kuullut, että 20 pisteen ero ÄO:ssä rupeaa jo haittaamaan kommunikointia muiden kanssa.
Älykkyys luo myös menestyspaineita.1. Korinttolaisille 3. luku:
18 Älköön vain kukaan pettäkö itseään. Jos joku teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu, jotta hänestä tulisi viisas. 19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu:
-- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa.
20 Ja samoin:
-- Herra tietää viisaiden ajatukset, hän näkee ne turhanpäiväisiksi. - älykäs mutta kömpelö
monenlaista älykkyyttä, kirjoitti:
Älykkyyttä ylipäätään ei tarvitse häpeillä, vaikka se monesti jaetaan hyvään ja huonoon älykkyyteen.Minä toimin opiskeluaikoinani koekaniinina muutaman kerran ja muutaman kerran testattiin älykkyyttänikin ja muunlaista hahmottamista yms.
Testien perusteella kannattaisi kuulemma käväistä Mensan testeissä, mutta kun en halua.
Olen kuulemma myös sosiaalisesti ja muilla tavoilla älykäs, mutta arkielämässä tämä sosiaalinen älykkyys ei aina toteudu ujouteni, arkuuteni ja ihmispelkojeni takia. Tein siis useita erilaisia monituntisia testejä.
Nyt olen testannut kaverin soveltuvuustestejä, kun heidän firmansa vaihtaa testejä aina säännöllisin väliajoin ja päivittää kysymyksiä. Niitä on itse asiassa hauska tehdä. Niidenkin perusteella olen sekä matemaattisesti että kielellisesti lahjakas. Mielenkiintoista.
En ole muuten koskaan kertonut kenellekään noista testijutuista, kun kaverit pitävät minua jo muutenkin nörttinä ja jonain aivofriikkinä:) Ja naureskelevat sille, kuinka ihminen, jolla leikkaa salamana aina ja muisti toimii muin norsulla voi olla niin ylitsepääsemättömiä käytännön ongelmia elämässään... - Catsy_666
älykäs mutta kömpelö kirjoitti:
Minä toimin opiskeluaikoinani koekaniinina muutaman kerran ja muutaman kerran testattiin älykkyyttänikin ja muunlaista hahmottamista yms.
Testien perusteella kannattaisi kuulemma käväistä Mensan testeissä, mutta kun en halua.
Olen kuulemma myös sosiaalisesti ja muilla tavoilla älykäs, mutta arkielämässä tämä sosiaalinen älykkyys ei aina toteudu ujouteni, arkuuteni ja ihmispelkojeni takia. Tein siis useita erilaisia monituntisia testejä.
Nyt olen testannut kaverin soveltuvuustestejä, kun heidän firmansa vaihtaa testejä aina säännöllisin väliajoin ja päivittää kysymyksiä. Niitä on itse asiassa hauska tehdä. Niidenkin perusteella olen sekä matemaattisesti että kielellisesti lahjakas. Mielenkiintoista.
En ole muuten koskaan kertonut kenellekään noista testijutuista, kun kaverit pitävät minua jo muutenkin nörttinä ja jonain aivofriikkinä:) Ja naureskelevat sille, kuinka ihminen, jolla leikkaa salamana aina ja muisti toimii muin norsulla voi olla niin ylitsepääsemättömiä käytännön ongelmia elämässään..."arkielämässä tämä sosiaalinen älykkyys ei aina toteudu ujouteni, arkuuteni ja ihmispelkojeni takia."
Minulta löytyi kanssa musiikillinen lahjakkuus, mutta olen niin kömpelö sormistani, ettei minusta olisi ikinä tullut minkään instrumentin soittajaa.
Sen hyvän työn olen kuitenkin tehnyt, että olen auttanut yhtä suomalaista bändiä alkutaipaleella maailmanmenestykseen. - elämäänsä ajelehtiva
merkitsee... kirjoitti:
...monelle eri asioita, jokainen arvostaa älykkyyttä eri tavalla, älykkyyden voidaan jopa sanoa olevan suhteellista. Se, että tietää sekä testaa olevansa älykäs, ei tee ihmisestä sen tyhmempää kuin testissä käymätön ihminen. Älykäs ehkäpä myös ymmärtää älykkyyden olevan vain yksi työkalu elämässä, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä sosiaalisen kanssakäymisen kanssa.
Huom. Allekirjoittanut ei oleta olevansa älykkäämpi kuin muut, vaan heitti vain ilmaan oman näkemyksensä.Minua on luonnehdittu poikkeuksellisen älykkääksi ja lahjakkaaksi ja testattukin joskus erilaisten työhaastatteluiden ja pääsykokeiden takia ja taannoin valitsemani alankin takia.
Silti teen ihan eri työtä kuin mihin olisi edellytyksiä ja koulutus ja kompensoin tämän harrastamalla asioita, jotka rasittavat päänuppia:) Älykkyys ei kaiketi velvoita tekemään älykkyyttä vaativaa työtä.
Älykkyys yksin ei kuitenkaan riitä auttamaan elämässä eteenpäin. Eikä se saa eikä voi olla itseisarvo. Minulta puuttuu kokonaan kilpailuvietti ja kunnianhimo. En missään nimessä halua joutua tilanteeseen, jossa ura hallitsee elämää ja joudun luopumaan itsestäni työn takia. Olen niitä, jotka palavereissa kuiskaavat ideansa toisille, kun eivät itse halua niitä itse esittää. Ja muut saavat vapaasti korjata kunnian. Elämässä tärkeintä on saada elää se vapaana, vailla liikoja vastuita ja ylipitkiä päiviä.
Vietän aikaani opiskellen erilaisia kummallisia kieliä, opiskellen huvikseni kaikenlaista turhaa. Akateemiseen maailmaan en halua, vaikka sellainen tutkinto löytyykin takataskusta. Aivoja voi käyttää työelämän ukopuolellakin...
Se, mikä minua oikeastaan ärsyttää suunnattomasti on sukulaisten ja perheen "huokailu" sen suhteen, että heitän "Jumalalta saadun lahjan" hukkaan kun en aggressiivisesti taistele tehdäkseni suuren uran jossain kasvottomassa konsernissa. Miksi?
Joutuisin pahimmassa tapauksessa muuttamaan ruuhka-Suomeen takaisin, ja sinne en tahdo mistään hinnasta enää. - ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
Älykkäät kaatuvat usein omaan nokkeluuteensa. Liiallinen äly on myös yksi erilaisuus enemmän. olen kuullut, että 20 pisteen ero ÄO:ssä rupeaa jo haittaamaan kommunikointia muiden kanssa.
Älykkyys luo myös menestyspaineita.Omasta kokemuksesta sanoisin että vasta neljänkymmenen pisteen ero haittaa kommunikointia.
Enemmänkin tässä tulee ihmetelleeksi sitä miten muut ihmiset jaksavat toistaa samoja virheitä vuodesta toiseen, vaikka jo ensimmäisestä kerrasta tuli täysin selväksi se mikä meni pieleen. Ja asian korjaaminen olisi tosi helppoa.
Kun ikää karttuu, oppii olemaan kommentoimatta muiden puuhia. Eivät ne kumminkaan opi vaan suuttuvat.
Menestyspaineita ei ole, menestys tulee itsestään. Kunhan vaan tekee sellaisia asioita jotka tuntuvat hauskoilta. - Catsy_666
elämäänsä ajelehtiva kirjoitti:
Minua on luonnehdittu poikkeuksellisen älykkääksi ja lahjakkaaksi ja testattukin joskus erilaisten työhaastatteluiden ja pääsykokeiden takia ja taannoin valitsemani alankin takia.
Silti teen ihan eri työtä kuin mihin olisi edellytyksiä ja koulutus ja kompensoin tämän harrastamalla asioita, jotka rasittavat päänuppia:) Älykkyys ei kaiketi velvoita tekemään älykkyyttä vaativaa työtä.
Älykkyys yksin ei kuitenkaan riitä auttamaan elämässä eteenpäin. Eikä se saa eikä voi olla itseisarvo. Minulta puuttuu kokonaan kilpailuvietti ja kunnianhimo. En missään nimessä halua joutua tilanteeseen, jossa ura hallitsee elämää ja joudun luopumaan itsestäni työn takia. Olen niitä, jotka palavereissa kuiskaavat ideansa toisille, kun eivät itse halua niitä itse esittää. Ja muut saavat vapaasti korjata kunnian. Elämässä tärkeintä on saada elää se vapaana, vailla liikoja vastuita ja ylipitkiä päiviä.
Vietän aikaani opiskellen erilaisia kummallisia kieliä, opiskellen huvikseni kaikenlaista turhaa. Akateemiseen maailmaan en halua, vaikka sellainen tutkinto löytyykin takataskusta. Aivoja voi käyttää työelämän ukopuolellakin...
Se, mikä minua oikeastaan ärsyttää suunnattomasti on sukulaisten ja perheen "huokailu" sen suhteen, että heitän "Jumalalta saadun lahjan" hukkaan kun en aggressiivisesti taistele tehdäkseni suuren uran jossain kasvottomassa konsernissa. Miksi?
Joutuisin pahimmassa tapauksessa muuttamaan ruuhka-Suomeen takaisin, ja sinne en tahdo mistään hinnasta enää."Onnea ja älykkyyttä
Kirjoittanut: elämäänsä ajelehtiva 3.4.2007 klo 11.31 Älykkyys ei kaiketi velvoita tekemään älykkyyttä vaativaa työtä. "
Ei niin.
Minullakin on ollut aina kiinnostus enemmän fyysisiin ryskätöihin.
Olen sanonut, että fyysisesti raskaan työpäivän jälkeen voi mennä ammeeseen liottamaan rasittuneet lihaksensa lämpimässä nesteessä. Mutta jos töiden jälkeen on pää kipeä niin missäs nesteessä pääsi liotat.
"Älykkyys yksin ei kuitenkaan riitä auttamaan elämässä eteenpäin."
Niin ei. Olen lukenut kirjan "Why smart people do dumb things" (http://www.amazon.com/Why-Smart-People-Dumb-Things/dp/0671892584) Moni älykäs on ehdoin tahdoin sabotoinut oman uransa.
Tätä löytyy myös minun omasta historiastani. Ehdoin tahdoin sabotoin oman avioliittoni niin ettei kukaan voi väittää ettenkö olisi yrittänyt normaalia heteroavioelämää, mutta kun en halunnut sellaisessa avioliitossa oikeasti olla.
"Eikä se saa eikä voi olla itseisarvo. Minulta puuttuu kokonaan kilpailuvietti ja kunnianhimo."
Minulta puuttuu leikkisyys ja kokeilunhalu. Vähän niin kuin muinaiset kiinalaiset joilla kyllä oli teknologia merien purjehtimista varten, mutta kiinnostus löytöretkeilyyn ja muihin kulttuureihin puuttui.
"En missään nimessä halua joutua tilanteeseen, jossa ura hallitsee elämää ja joudun luopumaan itsestäni työn takia. Olen niitä, jotka palavereissa kuiskaavat ideansa toisille, kun eivät itse halua niitä itse esittää. Ja muut saavat vapaasti korjata kunnian."
Itse asiassa muistan pari esimerkkiä, että minun ideallani olisi kirnuttu rahaa. Istut sen edessä. Yhtenä varhaisena vuotena minulle esiteltiin romppu ja minä olin kovin ihastunut romppuasemasta ja sanoin, että pian joka koneessa on tällainen. Nämä viisaat äijät nauroivat, että "kuules nyt, romppuasemallinen kone maksaa sata tuhatta markkaa eikä cd-romille voi polttaa lisää tietoa kun se on kertaalleen poltettu". Minä mutisin, että oli miten oli, jokaiseen koneeseen pitää saada cd-rom -asema.
Kerran Lapissa teltassa oli hyttysverkko, jossa oli reikiä. Hyttyset tulivat siitä läpi. Minä keksin, että uitetaan se verkko vielä lisäksi hyönteismyrkyssä. No se sitten toimikin.
Mitäs tuosta paitsi että myöhemmin kuulin, että tuokin niksi oli patentoitu ja sitä käytettiin Amazonasissa.
Minäkin olen tällainen elämäntapapummi. Olen kuitenkin epävarma itseni suhteen ja siksi haen töitä. En tykkää työttömän leimasta, ihan tarpeeksi siinä, että on lesbo. Ja sitä rahaa sopisi olla enemmän vaikka tulen hyvin toimeen kun on järki kädessä ostosten kanssa. Ostan yleensä parasta mitä markkinoilta löytyy ja rahoillani pystyn saamaan niin ei tarvitse katua.
Vapaaehtoistyössä kuitenkin olen päässyt näytämään kykyni huomattavalla tavalla. Minulla on ohut siivu siitä, että geneerinen substituutio eli lääkkeiden vaihdettavuus saatiin aikoinaan Suomeen. Vaikka siivuni on ohut, niin se on kuitenkin enemmän kuin mitä koskaan pystyisin maksamaan veroja palkkatyöstä.
"Elämässä tärkeintä on saada elää se vapaana, vailla liikoja vastuita ja ylipitkiä päiviä. "
Työ on useimmiten turhaa ajanhukkaa kun taas todella merkitykselliset asiat tässä maassa tehdään ilman palkkaa.
"Vietän aikaani opiskellen erilaisia kummallisia kieliä"
Maltatgo livviä paista? Buabon da diedjoin kieldy. Staruuhane pöllämystyi, ga Suojärveläzten jarmankalla kylmykuussa pagizin.
"Akateemiseen maailmaan en halua"
Sielläkin on nämä valtakysymykset. Professoritasolta lähtee sellaista tekstiä mitä ei hyväksyttäisi miltään opiskelijalta harjoitustyönä.
"Se, mikä minua oikeastaan ärsyttää suunnattomasti on sukulaisten ja perheen "huokailu" sen suhteen, että heitän "Jumalalta saadun lahjan" hukkaan kun en aggressiivisesti taistele tehdäkseni suuren uran jossain kasvottomassa konsernissa. Miksi?"
Niin minuakin se vaivaa suunnattomasti ja kaikkien muiden ihmisten utelut kanssa.
"Joutuisin pahimmassa tapauksessa muuttamaan ruuhka-Suomeen takaisin, ja sinne en tahdo mistään hinnasta enää."
Ymmärrän. Minä olen pääkaupunkiseudulla vain siksi että täällä on yksi kansallispuisto ja toinen tilauksessa ja sitten näitä EU:n Life kohteita ja IBA-alueita. Kukapa arvaisi, että helpoin tapa Suomessa nähdä luontoa on tulla pääkaupunkiin. - Mini-Mii
Catsy_666 kirjoitti:
Älykkyys luo myös menestyspaineita.miksi en aina tule toimeen joidenin kanssa. Ehkä älykkyys on jotenkin kuin ominaistaajuus, et pitää löytyä resonanssia toisen kanssa ennen kuin tulee toimeen. Mut sit se tunneäly onkin jo toinen juttu, kun kykenee tulemaan toimeen hyvin erilaisten ihmisten kanssa.
Miksi muuten ihmiset sekoittavat sellaisen opitun tunneälyn ja synnynnäisen tunneälyn keskenään. Häiritsee todella paljon näiden termien keinotekoiselta tuntuva sekoittaminen. Mitä mieltä olette? - par
Mini-Mii kirjoitti:
miksi en aina tule toimeen joidenin kanssa. Ehkä älykkyys on jotenkin kuin ominaistaajuus, et pitää löytyä resonanssia toisen kanssa ennen kuin tulee toimeen. Mut sit se tunneäly onkin jo toinen juttu, kun kykenee tulemaan toimeen hyvin erilaisten ihmisten kanssa.
Miksi muuten ihmiset sekoittavat sellaisen opitun tunneälyn ja synnynnäisen tunneälyn keskenään. Häiritsee todella paljon näiden termien keinotekoiselta tuntuva sekoittaminen. Mitä mieltä olette?Minuakin häiritsee aivan suunnattomasti opitun tunneälyn ja synnynnäisen tunneälyn sekoittaminen keskenään.
Kertoisitko nyt, miten itse erottelet nämä toisistaan.
Ja muista välttää keinotekoista sekoittamista. - kanssasi,
LaikaQ kirjoitti:
Nimenomaan toivoisin suomalaisilta tervettä, vahvaa itsetuntoa ja itsevarmuutta, en niinkään yksityiskohdilla brassailua. Kyllä omasta osaamisestaan saa ja pitääkin olla ylpeä ja tarvittaessa siitä pitää uskaltaa myös kertoa. Älykkyys on yksi Luojan lahjoista maailmalle, on suorastaan riemua seurata jonkun vaivatonta suoriutumista jossakin lajissa. Mutta siitä ei saa tulla itsetarkoitus.
No, ehkä minua vain väsyttää. Olen tässä pari vuotta kuunnellut erästä, joka on erinomaisesti menestynyt ja todella arvostettu oman alansa huippuammattilainen mutta jossain sisällä piileksivä suomalainen itsetunnon puute pakottaa hänet kehuskelemaan itseään kaiken aikaa, ylistämään omaa paremmuuttaan ja ikävä kyllä, suhtautumaan halveksivasti toisiin saman alan osaajiin, puhumattakaan muista aloista. Ihan hirveää kuunneltavaa.aivan samaa mieltä että lapisa todella tulisi kasvattaa, eikä vain olettaa että koulu riittää.
Minä haluaisin nähdä enenmmän kannustusta omatoimiseen tiedonhakuun, kiinnostusta muuhunkin kuin notkumiseen. Lukemista, musiikkia.
Nykyään jos sanoo edes heikoin perustein että kyllä kuollut lokki pystyy lentämään, kuinkahan moni jo melkein aikuisiässä/aikuisiässä oleva nuori tyytyy vastaukseen ja ajattelee että no, ehkä sitten niin.
Ei sille vain voi mitään, että on tulossa aivan toisenlainen sukupolvi työelämäänkin, ja odotan kauhulla kun se aika tulee.
JA kaiken hyvän lisäksi, tyhmyyttä kuuluuu nykyään vain vaalia, sanoa että ole vain noin, se riittää kun olet oma itsesi.
Jos sanoo että meneppäs ja ota kirja käteen ja tutkaile, sanotaan että pitää vain osata ymmärtää jos toinen ei osaa ymmärtää.
Ihan kuin rohkaistaisiin olemaan olematon idiootti. - Mini-Mii
par kirjoitti:
Minuakin häiritsee aivan suunnattomasti opitun tunneälyn ja synnynnäisen tunneälyn sekoittaminen keskenään.
Ja muista välttää keinotekoista sekoittamista.avata ajatuskuvioitani. Matemaattiset taidotkin voivat olla opittuja, joku voi oppia piirtämään, kun kovasti harjoittelee. Jollekin laulamaan oppiminen on helppoa joku oppii jotenkuten jotain yksinkertaisia sävelkuvioita kun oikein töitä tekee. Itse en ole koskaan oppinut musiikista mitään, vaikka olisin halunnut. Isälläni on absoluuttinen sävelkorva. Äitini on loistava piirtämään ja ollut ihan pienestä asti. Itse olen teknisesti lahjakas vaikka olenkin hieman kömpelö.
Tunneälykäs ei ole kömpelö vaan osaa välttää kuopat ja toimia joustavasti. Tunneviisas tietää miten pitää toimia mutta reagoi hitaammin ja joskus kompuroi, kun ei vain intuitiivisesti kykene toimimaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Joutuu jopa ajattelemaan, miten pitää toimia Älykkään ei tarvitse: se vain sujuu.
Makaronit kiehuu. Sorry. Nyt tajusin et olisi pitänyt brassailla etta pasta. ;) - ohikulkenut heteromies
par kirjoitti:
Minuakin häiritsee aivan suunnattomasti opitun tunneälyn ja synnynnäisen tunneälyn sekoittaminen keskenään.
Ja muista välttää keinotekoista sekoittamista.Siis sana jossa ainoastaan toinen osa voi olla totta.
Tunne äly
Military intelligence - olet se
Mini-Mii kirjoitti:
avata ajatuskuvioitani. Matemaattiset taidotkin voivat olla opittuja, joku voi oppia piirtämään, kun kovasti harjoittelee. Jollekin laulamaan oppiminen on helppoa joku oppii jotenkuten jotain yksinkertaisia sävelkuvioita kun oikein töitä tekee. Itse en ole koskaan oppinut musiikista mitään, vaikka olisin halunnut. Isälläni on absoluuttinen sävelkorva. Äitini on loistava piirtämään ja ollut ihan pienestä asti. Itse olen teknisesti lahjakas vaikka olenkin hieman kömpelö.
Tunneälykäs ei ole kömpelö vaan osaa välttää kuopat ja toimia joustavasti. Tunneviisas tietää miten pitää toimia mutta reagoi hitaammin ja joskus kompuroi, kun ei vain intuitiivisesti kykene toimimaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Joutuu jopa ajattelemaan, miten pitää toimia Älykkään ei tarvitse: se vain sujuu.
Makaronit kiehuu. Sorry. Nyt tajusin et olisi pitänyt brassailla etta pasta. ;)joka tuntee yhteyttä catsyyn koska olette yhtä viisaita...
- Matleena1206
Minä toimin opiskeluaikoinani koekaniinina muutaman kerran ja muutaman kerran testattiin älykkyyttänikin ja muunlaista hahmottamista yms.
En ole muuten koskaan kertonut kenellekään noista testijutuista, kun kaverit pitävät minua jo muutenkin nörttinä ja jonain aivofriikkinä:) Ja naureskelevat sille, kuinka ihminen, jolla leikkaa salamana aina ja muisti toimii muin norsulla voi olla niin ylitsepääsemättömiä käytännön ongelmia elämässään...Mensan testit poikkeavat internetistä löytyvistä mielestäni helpohkoista testeistä ratkaisevasti. Sain Mensan testistä vuosia sitten korkean lukeman, minkä aavistin jo koulussa olleiden testien sekä opinnoissa menestymisen perusteella. Kaikki oli aina niin helppoa ja kevyttä. Suuri osa ihmisistä kuuluu ryhmään, jota en ymmärrä ollenkaan, mutta he eivät tiedä sitä. Pyrin olemaan ystävällinen jo saamani kasvatuksen perusteella (etevä kiltti tyttö).
Kun huomasin olevani BI, ja rakastuin naiseen, silmäni avautuivat lopullisesti. Nyt selvitän mikä olen, nautin siitä.
Älykkyys on LAHJA. Ei sillä voi kilpailla. Jokaisella on omat lahjansa. Siihen liittyy mielestäni myös suuri vastuu. Jokainen voi mennä Mensan testiin, jos niin haluaa. - välihuomautus?
Matleena1206 kirjoitti:
Mensan testit poikkeavat internetistä löytyvistä mielestäni helpohkoista testeistä ratkaisevasti. Sain Mensan testistä vuosia sitten korkean lukeman, minkä aavistin jo koulussa olleiden testien sekä opinnoissa menestymisen perusteella. Kaikki oli aina niin helppoa ja kevyttä. Suuri osa ihmisistä kuuluu ryhmään, jota en ymmärrä ollenkaan, mutta he eivät tiedä sitä. Pyrin olemaan ystävällinen jo saamani kasvatuksen perusteella (etevä kiltti tyttö).
Kun huomasin olevani BI, ja rakastuin naiseen, silmäni avautuivat lopullisesti. Nyt selvitän mikä olen, nautin siitä.
Älykkyys on LAHJA. Ei sillä voi kilpailla. Jokaisella on omat lahjansa. Siihen liittyy mielestäni myös suuri vastuu. Jokainen voi mennä Mensan testiin, jos niin haluaa."Kun huomasin olevani BI, ja rakastuin naiseen, silmäni avautuivat lopullisesti. Nyt selvitän mikä olen, nautin siitä."
Mitä varten ujutit tuon kappaleen vastaukseesi? Liittyikö se jotenkin älykkyyden selvittämiseen? - Matleena1206
välihuomautus? kirjoitti:
"Kun huomasin olevani BI, ja rakastuin naiseen, silmäni avautuivat lopullisesti. Nyt selvitän mikä olen, nautin siitä."
Mitä varten ujutit tuon kappaleen vastaukseesi? Liittyikö se jotenkin älykkyyden selvittämiseen?Ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Sorry. Jostain syystä kirjoitin vain niin. Oikeastaan piti kirjoittaa, että olen niin älykäs, että saattaisin saada hulluuskohtauksen milloin tahansa. En kuitenkaan ole vielä saanut enkä saa. Ellei tämä lesbous ole osa sitä.
- ohikulkenut heteromies
Matleena1206 kirjoitti:
Mensan testit poikkeavat internetistä löytyvistä mielestäni helpohkoista testeistä ratkaisevasti. Sain Mensan testistä vuosia sitten korkean lukeman, minkä aavistin jo koulussa olleiden testien sekä opinnoissa menestymisen perusteella. Kaikki oli aina niin helppoa ja kevyttä. Suuri osa ihmisistä kuuluu ryhmään, jota en ymmärrä ollenkaan, mutta he eivät tiedä sitä. Pyrin olemaan ystävällinen jo saamani kasvatuksen perusteella (etevä kiltti tyttö).
Älykkyys on LAHJA. Ei sillä voi kilpailla. Jokaisella on omat lahjansa. Siihen liittyy mielestäni myös suuri vastuu. Jokainen voi mennä Mensan testiin, jos niin haluaa.Juuri näin. Kaikki menee helposti, kevyesti ja nopeasti.
Jos joskus saan sellaisen aivovaurion että taannun näiden tavisten tasolle, toivon että minulle jää sen verran järkeä että ymmärrän hukuttautua tai tehdä jotain vastaavaa. Mutta eihän se toisaalta siinä vaiheessa harmita kun on korkeintaan muisto paremmasta. - Matleena1206
En ole muuten koskaan kertonut kenellekään noista testijutuista, kun kaverit pitävät minua jo muutenkin nörttinä ja jonain aivofriikkinä:) Ja naureskelevat sille, kuinka ihminen, jolla leikkaa salamana aina ja muisti toimii muin norsulla voi olla niin ylitsepääsemättömiä käytännön ongelmia elämässään...Minä ainakin olen kaikkialla pyrkinyt olemaan aivan tavallinen. Niin on kaikkein paras olla.
- Catsy_666
Siis sana jossa ainoastaan toinen osa voi olla totta.
Tunne äly
Military intelligenceTunneäly = järki eli ihminen jolla on tunneälyä on "tolokun immeine".
Minun EQ oli jossain testissä 75 eli olen suunnilleen yhtä tunneälykäs kuin vaikkapa Beavis & Butt-head ovat älykkäitä. - ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
Tunneäly = järki eli ihminen jolla on tunneälyä on "tolokun immeine".
Minun EQ oli jossain testissä 75 eli olen suunnilleen yhtä tunneälykäs kuin vaikkapa Beavis & Butt-head ovat älykkäitä.Oikeasti nämä mainitsemasi henkilöt tunnistetaan sillä kaikkein vanhimmalla testillä, katsotaan meneekö 15-senttinen metallirengas korviin asti.
Jos menee, kyseessä on kretiini mistä on huomattavia etuja, mm. ei tarvitse mennä asepalvelukseen. - Catsy_666
Juuri näin. Kaikki menee helposti, kevyesti ja nopeasti.
Jos joskus saan sellaisen aivovaurion että taannun näiden tavisten tasolle, toivon että minulle jää sen verran järkeä että ymmärrän hukuttautua tai tehdä jotain vastaavaa. Mutta eihän se toisaalta siinä vaiheessa harmita kun on korkeintaan muisto paremmasta.Ajattele nyt elämää sellaisena joka ei ole kauhean fiksu: eduskunnassa puhutaan tosi järkevästi ja syvällisesti, joka kioskista saa vaikka seiskalehden ja sen tarjoama maailmankuva riittää älyllisesti. Suurin osa viihdetarjonnasta on sinulle, katsot lauantai illan huumat, kaunarit ja kotikadut. On kiva, että töllöstä tulee niin paljon urheilua. Kaikki ihmiset ovat tosi henkeviä ja älykkäitä joskin puolet jutuista on sellaisia mitä ei tartte ymmärtää.
Et voi ymmärtää miten joku voi tuijottaa šakkilaudan ruudukkoa tunnin. Sinäkin tuijotat ruutua, mutta se muuttui värilliseksi jo 1970-luvulla. - ...
Juuri näin. Kaikki menee helposti, kevyesti ja nopeasti.
Jos joskus saan sellaisen aivovaurion että taannun näiden tavisten tasolle, toivon että minulle jää sen verran järkeä että ymmärrän hukuttautua tai tehdä jotain vastaavaa. Mutta eihän se toisaalta siinä vaiheessa harmita kun on korkeintaan muisto paremmasta.Narsismi on sairaus ja siihen voi saada apua. Narsismistasi voivat kärsiä eniten läheisesi. Ota selvää asiasta.
- Catsy_666
... kirjoitti:
Narsismi on sairaus ja siihen voi saada apua. Narsismistasi voivat kärsiä eniten läheisesi. Ota selvää asiasta.
Narsismi on käytännössä parantumatonta. Se on yhtä paljon osa sinua kuin seksuaalinen identiteettikin.
On väärin luoda turhia toiveita. - Mini-Mii
olet se kirjoitti:
joka tuntee yhteyttä catsyyn koska olette yhtä viisaita...
Sinä, et tunne meitä kumpaakaan livenä ilmeisesti niin, toivon, että et alkaisi enempää meidän ystävyyssuhdetta analysoimaan. Pidän hänestä monella tapaa ja se tuskin on mikään ruotimisen aihe täällä. Anteeksi nyt vain. Ihmisten moniuloitteisuus kaikista puutteistaan huolimatta on elämässä se rikastuttava tekijä ei se että sen vuoksi, mitä täällä netissä voi toisesta ymmärtää ole syy olla pitämättä toisesta ihmisenä muuten.
- ohikulkenut heteromies
Catsy_666 kirjoitti:
Narsismi on käytännössä parantumatonta. Se on yhtä paljon osa sinua kuin seksuaalinen identiteettikin.
On väärin luoda turhia toiveita.Olet aika paljon oikeassa.
Toisaalta tässä yhteiskunnassa pärjää pirun hyvin kun luonteessa on vähän narsistia ja hieman enemmän sosiopaattia.
Ei tietenkään pidä mennä kertomaan muille ihmisille että heidän mielipiteensä eivät kiinnosta pätkääkään ja voisivat saman tien juosta suolle. Kohtelias pitää olla. - kun kertoo totuuden itsestään
Olet aika paljon oikeassa.
Toisaalta tässä yhteiskunnassa pärjää pirun hyvin kun luonteessa on vähän narsistia ja hieman enemmän sosiopaattia.
Ei tietenkään pidä mennä kertomaan muille ihmisille että heidän mielipiteensä eivät kiinnosta pätkääkään ja voisivat saman tien juosta suolle. Kohtelias pitää olla.Väiteet ovat puhdasta kateutta. Vain 2 prosenttia ylittää tuon tuolla mainitun rajan 148. Kateellisia löytyy tästä maasta.
- jokutavisvaan
niin kyllä. Olen muistaakseni vastannut tällä palstalla joskus ennenkin tällaiseen kysymykseen. Mutta siitä testistä on aikaa useampi vuosikymmen ja testaajana oli silloisen mielenterveystoimiston alaisena toimivan nuorisopoliklinikan psykologi. Testi - tämä niiden muiden lisäksi - tehtiin koulunkäynti- ja oppimisvaikeuksien vuoksi. Onneksi minulla oli valistuneet vanhemmat, jotka yrittivät helpottaa lapsensa oloa. Tulos oli silloin n. 140. Sen jälkeen minua ei ole testattu, mitä nyt joissakin pääsykokeissa jotakin siihen viittaavaa...
Oletetusta keskimääräistä hieman korkeammasta äo:sta ei ole ollut minulle mitään erityistä hyötyä. Olen tavallinen ihminen, minulla on tavallinen koulutus, tavallinen työ ja elämäni on muutenkin tuikitavallista. - lookikko
Olen käynyt, äo 148, eli justiinsa rimaa hipoen Mensan jäseneksi.
- outolintu lepakkoinen
Olenhan minä. Muutamankin kerran (en tosin oma-aloitteisesti koskaan) olen tehnyt aikarajoitetut ja valvotut älykkyystestit. Ja muutamat persoonallisuustestitkin (olen mm iNFp).
Olen huomattavan älykäs. En silti halua Mensaan, enkä aio kokeillakaan. Samaa sanoo isäni, jolta älykkyyteni olen perinyt. Arvostan itse enemmän tunneälyä, sosiaalisia taitoja, toisten huomioonottamista ja tilannetajua elämän suhteen.
Haluan olla tavis, joten hoksottimeni ovat yksityisasiani ja sellaisina pysyvät. Pelkkä ajatus jostain "Bättre folk" secret clubista saa minut voimaan pahoin. Miksi tekisin elämästäni vielä vaikeampaa kuin mitä se nyt jo on? Esimieheni kokee minut pahaksi uhkaksi, kun en aina muista pitää suutani kiinni ja olen työpaikan yleinen neuvonantaja - tahattomasti.- Catsy_666
Olen kuullut ettei se ole lainkaan sellainen, vaan siellä opitaan miten älyä voi käyttää tavalla mikä ei ole tuhoisaa.
- tavallinen fiksu immehinen
Catsy_666 kirjoitti:
Olen kuullut ettei se ole lainkaan sellainen, vaan siellä opitaan miten älyä voi käyttää tavalla mikä ei ole tuhoisaa.
No huhhuh.
On aikoihin eletty, että pitää olla klubi sen takia, että opetetaan ihmisiä "elämään älykkyytensä kanssa" niin, ettei se ole tuhoisaa.
Peruseväät ihmiselle annetaan kotona: ole nöyrä, älä valehtele, kunnioita muita ihmisiä ja auta niitä, jotka eivät pääse elämästä yhtä helpolla kuin sinä.
En tarvitse Mensaa osatakseni elää. Suhtaudun hyvin epäluuloisesti kaikenlaisiin kerhoihin, joissa on pääsykoe:) Ehkä se johtuu siitä, että nuorena elin muutamia vuosia Usassa ja paras kaverini ei selvinnyt seuraavalle luokalle pääsykokeissa. Se harmitti. Olin tottunut auttamaan häntä läksyissä. He muuttivat sitten toiseen kaupunkiin, enkä tiedä miten hänen kävi. Minulle on käynyt hyvä tuuri. Vanhemmat ovat tajunneet älykkyyteni ja kannustaneet sen oikeanlaiseen käyttöön jo lapsesta asti.
Ja juu. On se mitattu. Ja oli se "kova" lukema. Kun testasivat lukihäiriötä, jouduin tekemään kaikenlaiset testit.
- 172
Ottaen huomioon että Mensan jäsenyyteen oikeuttavan ÄO:n omaa vain n. 2% väestöstä, täällä lesbopalstalla tuntuu olevan oikea tiivistymä tästä ryhmästä.
- Mini-Mii
saattaa myös olla ?
- ja Mensan testeissä
käynti ovat eri asia.
- yks jäsen
ja Mensan testeissä kirjoitti:
käynti ovat eri asia.
Mensan jäseneksi pääsee, kun testitulos on 148 tai yli, mutta sinne täytyy myös hakea ja kaikki eivät sitä koskaan tee.
- LaikaQ
että millä tavalla tuo 2 prosenttia on todennettu? Kun tälläkin palstalla on muutamia, joilla pojot on testattu mutta heitä ei jäsenyys sen enempää kuin älykkyyden esille tuominenkaan suuremmin kiinnosta, niin voisi olettaa, että tuolla pitkin maata on niitä, jotka eivät koskaan missään näy eivätkä kuulu mutta testi menisi helposti läpi.
Vai onko Mensalla jokin salaperäinen satelliitti, jolla koko väestö voidaan seuloa...? - arvellaan
LaikaQ kirjoitti:
että millä tavalla tuo 2 prosenttia on todennettu? Kun tälläkin palstalla on muutamia, joilla pojot on testattu mutta heitä ei jäsenyys sen enempää kuin älykkyyden esille tuominenkaan suuremmin kiinnosta, niin voisi olettaa, että tuolla pitkin maata on niitä, jotka eivät koskaan missään näy eivätkä kuulu mutta testi menisi helposti läpi.
Vai onko Mensalla jokin salaperäinen satelliitti, jolla koko väestö voidaan seuloa...?olevan luonnonilmiö, joka noudattaa normaalijakaumaa. Mensan testi on alunperin pisteytetty jollakin tavalla. Pääsyvaatimusraja on vedetty niin, että tilastollisesti on kahden prosentin todennäköisyys saada sitä parempi testitulos.
Tuon rajan joku täällä jo mainitsi, olikohan se 148. En tunne testiä.
Normaalijakauma on tiheysfunktio. Molempiin ääripäihin kuuluu parin prosentin siivut testatusta älykkyydestä. Välille mahtuu sankka ja tiheä joukko. Keskinkertaisesti älykkäiden massaa on älyttömän paljon. Voisi kysyä tiivistyykö tyhmyys joukossa tiheyskäyrän mukaan? Onko keskellä tyhmintä? Lyövätkö ääripäät kättä, vähiten ja eniten pisteitä saaneet? Miltä näyttää älyttömyys, miltä näyttää älykkyys?
Kuvaajana se on Gaussin kellokäyrän muotoinen.
- se tyhmä jolla on työ
Täälläkin ihmiset innostuvat kehumaan jonkun testin tuloksilla. Hienoa että onnistutte jossain. Ihmisarvo ei riipu älykkyydestä.
- syntiä
puhua älykkyydestä. Ikävää että älykkyyttä tai siitä edes puhuminen ajatellaan joksikin huonoksi ominaisuudeksi josta pitäisi olla vain ihan hissukseen.
Minä en koe olevani arvokkaampi mensan tuloksen perusteella, eikä se ole asia missä asia missä olen yksinomaan onnistunut. Enemmän minua huolestuttaa sinun tarve tehdä siitä sellainen asia ihmisille joilla on 150 äo. Melkein luulee että sinulla on huono itsetunto. - puhua saa
syntiä kirjoitti:
puhua älykkyydestä. Ikävää että älykkyyttä tai siitä edes puhuminen ajatellaan joksikin huonoksi ominaisuudeksi josta pitäisi olla vain ihan hissukseen.
Minä en koe olevani arvokkaampi mensan tuloksen perusteella, eikä se ole asia missä asia missä olen yksinomaan onnistunut. Enemmän minua huolestuttaa sinun tarve tehdä siitä sellainen asia ihmisille joilla on 150 äo. Melkein luulee että sinulla on huono itsetunto.hyvä ihminen. Hyvä että puhetta syntyy. Olin huomaavani kehuskelun tyylistä puhetta jossain päin. Voi olla että tulkilsin sen väärin. Ei kai kehuskelukaan ole syntiä.
- tietty onkin
puhua saa kirjoitti:
hyvä ihminen. Hyvä että puhetta syntyy. Olin huomaavani kehuskelun tyylistä puhetta jossain päin. Voi olla että tulkilsin sen väärin. Ei kai kehuskelukaan ole syntiä.
että ei kannattaisi kehuskella, tai olla kuin salaa iloinen. Koska jos itseään nostaa se muita alentaa. Äly on vain yksi työkalu, ei sen enempää, hienoahan se kuitenkin on jos on hyvä työkalu.
- tyhmyytensäkin saa
puhua saa kirjoitti:
hyvä ihminen. Hyvä että puhetta syntyy. Olin huomaavani kehuskelun tyylistä puhetta jossain päin. Voi olla että tulkilsin sen väärin. Ei kai kehuskelukaan ole syntiä.
osoittaa vaikka vaan sitä korostamalla aivan vapaasti, ja kyllä se älykkyyskin näin tulee kaikkien tietoon. Ei Mensa eikä vapaasti valitut puhu mitään.
- Pumpkin pie
pumpkin pie on ylimaallisen älykäs.. (sekä kaunis, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun)
- Kurpitsa piirakka
Mitä tämä sitten tarkoitti: ylimielisen älykäskö?
Mitä ylimaallinen tässä tekee? Bulshit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204744
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831712Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2871576Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741534Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2541416Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121160Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341151Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041099- 931054
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651043