Cotton turkin "trimmaus"

Pärskä

Olisi kiinnostunut kuulemaan onko teillä minkälaisia kokemuksia cottonin turkin "trimmauksesta".Tiedän kyllä,ettei cottoni ole trimmattava rotu,mutta esim.kesämökille meno vähän hirvittää tämän valkoisen "mopin" kanssa:)Ainakin viime syksynä pentu(nyt 10kk:tta)tykkäsi kovasti uida,mitähän tämä cottonin turkki merivedestä pitää???En oikein raaskisi tuota "upeanmuhkeaa" turkkia "trimmata",mutta,mutta...

17

6325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cottonin omistaja.

      Olikohan teilläkään tuo koiran hankinta loppuun asti mietitty.

      Kysymyksestäsi näkyy läpi, että rotu ei ainakaan ollut harkittu. Voi pyhä sylvi, etten paremmin sano.

      Jos tietoisesti hankkii turkki-rotuisen koiran, niin se turkki on hoidettava, AINA, on ne olosuhteet millaiset tahansa.

      Taas tulee tämä tyypillinen: " otettiin, kun se on NIIN ihana " ja silti ei olla tietoisia miten paljon koiran turkki vaatii hoitamista sekä rajoittaa omaa elämistä.

      Toivottavasti kasvattaja hakee sulta sen cottonin pois, jos siis on puhdasrotuinen ja rekattu !

      • Pärskä

        ihan tarkkaa mitä olin kirjoittanut?Kyselin asiasta...eikö se ole täällä sallittua??Koira ja rotukin oli tarkkaan harkittu(ja on kuule ihan paperillinen koira)ja turkin mahdollinen trimmausko tekee minusta huonon koiranomistajan??


    • lumililja

      Olen näinä kamalina rapakeleillä,leikellyt mahanalustan ja tassuja.On paljon helpompi pitää puhtaana,eikä oikein millään valkeaksi lähtenyt.Muuten saa pitää tietenkin upean turkkinsa on se niin komea.Meidänkin pitää uimisesta karvat killuu pinnalla,eihän ne edes kastu.Merivedestä ei ole kokemusta.Mukavia mökkipäiviä vaan kesäksi!!

      • Pärskä

        asiallisesta vastauksestasi. Toi mahanalustan ja tassujenkarvojen lyhennys voisikin auttaa asiaa:))Ja mitä se merivesi turkille tekee selvinnee kesällä. Aurinkoista kevään jatkoa:))


    • henk.koht

      lähtisi ainakaan trimmaamaan. omistamme kaksi cotonia, joista toisen turkki trimmattiin toissakesänä ja jouduttiin sellaiseen trimmauskierteeseen. Nyt turkki on aivan pilalla:( Ei enää hyvänlaatuinen ja pehmeä. Joten en kyllä suosittele trimmausta. lyhentele vaan niitä karvoja masun alta.

      • Pärskä

        Tota mä vähän pelkäsinkin ja siksi asiasta kyselin.Joten turkki jää trimmaamatta!!


      • Nonniin
        Pärskä kirjoitti:

        Tota mä vähän pelkäsinkin ja siksi asiasta kyselin.Joten turkki jää trimmaamatta!!

        Kylläpäs näillä palstoilla saa kovin nenilleen ihmisiltä jotka ei tarkasti tiedän toisen taustoista mitn! Pitäisi hieman miettiä ennen kuin alkaa antamaan törkeitä kommentteja. Eiköhän se kerro jo jotain että jos joku kysyy asiasta joka askarruttaa..olisiko parempi vain toimia ennen kuin on kysynyt muiden kokemuksista? Minun mielestäni ei ole mitn pahaa siinä että trimmaat mahan alustaa ja tassu karvoja..se helpottaa suunnattomasti myös koiraa..kotikoirat ja näyttelykoirat ovat ihan erijuttuja. Omistan itsekin cottonin..ja olen trimmannut masukarvoja ja tassukarvoja..Odoton suurella mielenkiinnolla palautetta tähän viestiini..=)


      • Pärskä
        Nonniin kirjoitti:

        Kylläpäs näillä palstoilla saa kovin nenilleen ihmisiltä jotka ei tarkasti tiedän toisen taustoista mitn! Pitäisi hieman miettiä ennen kuin alkaa antamaan törkeitä kommentteja. Eiköhän se kerro jo jotain että jos joku kysyy asiasta joka askarruttaa..olisiko parempi vain toimia ennen kuin on kysynyt muiden kokemuksista? Minun mielestäni ei ole mitn pahaa siinä että trimmaat mahan alustaa ja tassu karvoja..se helpottaa suunnattomasti myös koiraa..kotikoirat ja näyttelykoirat ovat ihan erijuttuja. Omistan itsekin cottonin..ja olen trimmannut masukarvoja ja tassukarvoja..Odoton suurella mielenkiinnolla palautetta tähän viestiini..=)

        enpä olisi uskonut,että joku on sitä mieltä,että toivottavasti kasvattaja hakee koirani pois,kun vain kysyn kokemuksia cottonin trimmaamisesta!!Mutta kuten eräs vastaajista kertoikin oli heidän cottoninsa turkki mennyt "pilalle" trimmaamisen jälkeen ja tämä oli juuri se mitä pelkäsinkin, sillä olin ajatellut vain leikata turkin kesäksi lyhyeksi.Mutta koska en todellakaan halua pilata kaunista turkkia jää trimmaukset tekemättä.Kiitos asiallisesta viestistäsi,mukavaa kevään jatkoa:))


    • cotoni

      Meillä ainakin cotoni trimmataan aika ajoin, enkä itse ole huomannut että se huonontasi turkin laatua, nyt tosin puhun vain omakohtaisesta kokemuksesta. Meidän koira on "vaan kotikoira" siitä syystä, ettei kivekset laskeutuneet, näin ollen sitä ei ymmärrettävistä syistä voi näyttelyttää tai käyttää jalostukseen, jolloin turkinkin voi pitää lyhyenä.

      Ja ennenkuin kukaan alkaa moralisoimaan minua siitä että trimmautan koiraani (tai etten ole perehtynyt ko. rotuun)joka ei kuulu ns. trimmattaviin rotuihin, totean että mielestäni on kaikkein TÄRKEINTÄ että koira saa elää onnellisesti ja tasapainoisesti ja ennenkaikkea rakastavassa perheessä huolimatta turkin pituudesta.

      Mukavia ja touhukkaita hetkiä cotonisi kanssa lyhyellä tai pitkällä turkilla=)

      • Pärskä

        Sinullekkin vastauksestasi.Meilläkin cottoni on "vain kotikoira"(vaikkakin paperillinen ja hyvän sukupuun omaava eli halutessa näyttelykelpoinen).Nyt olen leikannut mahanalustaa ja tassujenkarvoja lyhyemmiksi ja sekin on jo helpottanut tämän "roskankerääjän" kanssa...tosin mökkeily saaressa,merenrannalla on vasta edessäpäin:))

        Mukavia aurinkoisia kevätpäiviä teillekkin:)


    • turkkia

      Säännöllisesti ja turkki vain pehmenee... Koiraa ei käytetä näyttelyssä, joten lyhytturkkisena se on paljon helpompihoitoinen.
      Niille, jotka nyt sanovat että olisit miettinyt ennen koiranhankkimista, vastaan:
      cottonilla on aivan ihan luonne, joka ei muutu oli turkki lyhyt tai pitkä!

      • tuutsa

        Kiitos Pärskälle keväisistä toivotuksista! Meillä myös ihan hyvästä suvusta ja papereiden kera, mutta hänestä tuli maanantai versio..Yhtä sama kaikki, olkoon koira sitten näyttely tähti tai "vaan" sohvaperuna( pitkällä tai lyhyellä turkilla) toista samanlaista luonnetta kuin cotoneilla on en tiedä..

        Yhtään päivää ei ole etteikö cotonisi kutsu hymyn huulillesi vaikka olisit kuinka noussut väärällä jalalla aamulla..

        Riehakkaita ja hymyntäyteisiä kevät päiviä kaikille=)


    • naglo

      Sanonpas tähän nyt asiaan minäkin jotain. :) Elikkäs meiltä ei löydy cotonia mutta hyvin samantapainen rotu sekä luonteeltaan että turkiltaan, eli bichon havanais. Just oon tässä taas aikeissa lyhentää kesäksi sen turkkia. Ihan kotikoirana poju meillä on vaikka näyttelyissäkin joskus käytettiin ja ihan rekisteröity, hyvä sukuinen koira kyseessä. Toki pitkä turkki on näyttävä ja rodunmukainen, mutta meillä poika tykkää mökillä mm.uida ja juosta vaikka missä rämeiköissä niin ajatelkaa vaan minkä näköinen maata laahaava turkki silloin on. :S Ei kovin nätti. Muutenkin helpompi koiran olla kun on helteet jne. En koskaan ole koiraani ihan sentin karvaan ajanut, juuri mahan alta ja tassuista ottanut koneella. Jos tämä tekee minusta huonon omistajan jonkun mielestä, niin ihan vapaasti. Meillä koirasta pidetään hyvää huolta ja sitä rakastetaan ja se saa täysillä nauttia jokaisesta päivästä ja mukavista metsälenkeistä. Että näin. Ovathan näyttelykoirat upeissa turkeissaan kerrassaan mahtava näky mutta meidän pojasta ei ollut sellaiseksi. Ei se tee omistajasta huonompaa jos vähän leikkaa koiransa turkkia. Se, onko koiran hyvä olla, on kiinni ihan muista asioista.

    • on coton uros, aikaisemmin näyttelyissäkin kierrellyt, en ole huomannut turkin laadun huononemista.

      Helpompi on pojan kurakeleillä olla ja muutenkin, kun turkki on leikattu lyhyeksi. Mitäpä suotta hankalaa (kyllä, jaksan sen hoitaa, mutta miksi turhaan käydä läpi ainaista takku -showta) turkkia pitämään kun sekä koiralle että omistajalle on helpompikin ratkaisu :)

    • 2mummoo

      Minäkin olisin kiinnostunut "mummon" omistajana, millaisella terällä saisin tytön trimmattua.
      Itsalläni oleva kone sopii kylläkin Aussille, mutta cottonin turkki on niin pehmyt ja lentävä, sekä kone liian suuri. Mummo on ollut lyhyellä karvalla jo useamman vuoden, kun arvonimet jo riittivät, enkä aio mennä ulkomaille. Trimmaajamme on ylibuukattu.

    • helluvaa

      Osterin koneella olen trinmannut. Ei tietenkään vaikuta turkin laatuun. Jos ihmisen hiukset ajellaan koneella, ei tule uutta pehmeempää hiusta

      • Anonyymi

        Andis paras mustista ja mirristä noin 100e.todella tehokas jopa t alkuiseen. Halpaa älä osta, kalliimpi kestää ja toimii. Ihan paras rotu ja kyllä meillä vedän lyhyeksi karvan ja takaisin kasvaa pehmeänä ja hyväkuntoisena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe