Asunnon myynti ilman välittäjää

--iita--

Hei!

Kertokaapas mitä täytyy ottaa huomioon jos laittaa asunnon (osakehuoneisto) myyntiin itse, eikä välittäjän kautta?
-Siis tarviiko hommata joitain papereita isännöitsijältä?
-Voihan kauppakirjan tehdä itse?

kiitti asiallisista vastauksista!! :=)

23

25699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaisi

ottaa huomioon se että jostain kumman syystä aika usein jää ne "säästän, myyn itse" kämpät myymättä (siis omistajan itsensä toimesta), syytä en tiedä mutta ehkä ostajat epäilevät myyjän "puolueettomuutta" (ihan tosi! ; ).

Itse asiaan. Isännöitsijä todistus on melkein must, pitää olla aika tyhmä jos näkemättä ostaa.

Kauppakirjapohjia saa varmaankin jostain, muussa tapauksessa yhteys siihen kummin kaiman serkkuun joka on juristi, muussa tapauksessa voi tulla todella kallis säästö.

Lykkyä pyttyyn!

• pirje

kauppakirjan pohjia saa mm. pankista. Meidän ja ostajan edustajat kävivät läpi kauppakirjan, osakkeen myynti on tosi helppoa. Kun molemmat hyväksyivät luonnoksen, kauppakirja kirjoitettiin pankissa. Netistä löytyy myös tietoa aiheesta.
      Me kutsuimme monta välittäjää ilmaiseksi arvoimaan asuntomme, sitten laitoimme nettiin ilmoituksen kuvineen, ja pyyntisumma oli keskiarvo välittäjien arvioimista hinnoista (ja muutenkin keskimääräinen taso alueella ottaen huomioon asunnon kunnon).
      Ystävät ovat myyneet aina itse asuntonsa ja asunnot ovat menneet kaupaksi noin 2-3 kuukaudessa. Älä odota miljoonaa kävijää näytöillä sillä välittäjän näytöillä käy useimmiten paljon porukkaa, jota ei oikeasti kiinnosta asunto. Mekin kiertelimme kaikissa näytöissä alueellamme vain saadaksemme kuvaa alueen hintatasosta.
      Ostajat tinkasivat juuri sen verran kuin olimme valmiita pudottamaan, he maksoivat sen hinnan joka meidän mielestämme oli käypä hinta kodistamme. Olemme nyt jälkeenpäinkin olleet tyytyväisiä, myös ostajat ovat olleet tyytyväisiä asuntoomme eikä valituksia ole kuulunut.
      Omaa vaivaa se vaatii enemmän, mutta miksi maksaa jumalattomia summia siitä minkä tekee itsekin.

• ratkaisu ok

Aina löytyy joku välitystyöhön perehtynyt toimisto/pankki,joka pikkusummalla haalii/rustaa kauppakirjaan tarvittavat asiakirjat kuntoon.Eli tuon esittelyn/ostajan etsimisen ekana voi tehdä hyvinkin itse.
        Minulla on kiinteistö maalla,jonka voisin aivan hyvin kaupata itse.Ostajan löydettyäni voin käyttää vaikka maanmittauustoimiston palveluja kauppakirjan tekoa myöden myöden.Rahaa tuhraantuu lakipykälien mukaisiin paperihin(rekisteriote,kauppakirja vahvistajineen,lainhuudatus ostajan nimiin) ehkä 200e???Välittäjälle 3% merkitsisi jo 60000e

• ile hki
        ratkaisu ok kirjoitti:

Aina löytyy joku välitystyöhön perehtynyt toimisto/pankki,joka pikkusummalla haalii/rustaa kauppakirjaan tarvittavat asiakirjat kuntoon.Eli tuon esittelyn/ostajan etsimisen ekana voi tehdä hyvinkin itse.
        Minulla on kiinteistö maalla,jonka voisin aivan hyvin kaupata itse.Ostajan löydettyäni voin käyttää vaikka maanmittauustoimiston palveluja kauppakirjan tekoa myöden myöden.Rahaa tuhraantuu lakipykälien mukaisiin paperihin(rekisteriote,kauppakirja vahvistajineen,lainhuudatus ostajan nimiin) ehkä 200e???Välittäjälle 3% merkitsisi jo 60000e

Ei taida ihan 200 e riittää jos itse myy kiinteistön.

Jo pelkästään kaupanvahvistaja on 100 euroa, lainhuuto,- rasitustodistus yht. 70 e, kiinteistörekisteriote 35 e, kaavamääräykset, kaavakarttaa yht. riippuen kunnasta yht. 20 e.

Mikäli itse noutaa niin tulee bensakuluja.

Lehti-ilmoittelu arviolta 2-3 kk myynnin aikana sekä oikotie yht. n. 300-400 e.

Puhelinkulut yms.

Kun välittäjä tekee nämä kaikki niin itse ei tarvi vaivautua.

Ainahan voi esittää välittäjälle pienempää palkkiota kuin 6000 e.

Sen takia on palkkio koska palvelu aina maksaa, eihän hammaslääkäri tai parturikaan ole ilmaista.

t. ile LKV

• kyseessä
        ile hki kirjoitti:

Ei taida ihan 200 e riittää jos itse myy kiinteistön.

Jo pelkästään kaupanvahvistaja on 100 euroa, lainhuuto,- rasitustodistus yht. 70 e, kiinteistörekisteriote 35 e, kaavamääräykset, kaavakarttaa yht. riippuen kunnasta yht. 20 e.

Mikäli itse noutaa niin tulee bensakuluja.

Lehti-ilmoittelu arviolta 2-3 kk myynnin aikana sekä oikotie yht. n. 300-400 e.

Puhelinkulut yms.

Kun välittäjä tekee nämä kaikki niin itse ei tarvi vaivautua.

Ainahan voi esittää välittäjälle pienempää palkkiota kuin 6000 e.

Sen takia on palkkio koska palvelu aina maksaa, eihän hammaslääkäri tai parturikaan ole ilmaista.

t. ile LKV

eli mitään kaupanvahvistajaa ei tarvita, ei lainhuutopapereita, ei kiinteistöreksiteriotetta ei kaavakarttoja jne. Miksi sotket tähän kiinteistön myynnin? Kauppakirjan teko on äärimmäisen yksinkertainen ja sen voi tehdä itse. Välittäjän kautta myytäessä lopullinen hintakin on lähes poikkeuksetta huonompi kuin itse myydessä. Ehdottomasti kannataa myydä itse.

• ile hki
        kyseessä kirjoitti:

eli mitään kaupanvahvistajaa ei tarvita, ei lainhuutopapereita, ei kiinteistöreksiteriotetta ei kaavakarttoja jne. Miksi sotket tähän kiinteistön myynnin? Kauppakirjan teko on äärimmäisen yksinkertainen ja sen voi tehdä itse. Välittäjän kautta myytäessä lopullinen hintakin on lähes poikkeuksetta huonompi kuin itse myydessä. Ehdottomasti kannataa myydä itse.

En ottanut kantaa sinun tapaukseen vaan toiseen vastaukseen jossa kirjoittaja väitti että kiinteistön myyntikulut ovat n. 200 e.

Tarkkuutta vähän.

t. ile LKV

• rehellinen palvelu

Joopa. Ehkä sait sinulle riittävän hinnan asunnosta. Itse maksoin välittäjälle mielelläni kohtuullisen palkkion ja hän myi sen paremmalla hinnalla kuin mitä itse olisin edes haaveillut. Välittäjä teki työn ja minä vaan myyntipäätöksen. Oli palkkansa ansainnut. Mielestäni ei pitäisi kehua että "myit itse" kun ensin juoksutit useita ammatti-ihmisiä ilmaiseksi arvioimaan asuntoasi. Eli ei sinulla ollut ammattitaitoa HINNOITELLA asuntoasi.

• osaan keittää kahvia

Esittelyssä:

- itse tehty esittelylappu (välittäjien lappujen mukaan kopioitu)
      - nähtävänä isännöitsijäntodistus
      - nähtävänä talon tilinpäätös ym numeropaperit
      - nähtävänä talon yhtiöjärjestys

Kun laitat ilmoituksen lehteen ja nettikuvat oikotiehen, laita niihin että pidät parin tunnin mittainen näytön su ja ke. Saat moninkertaisen hyödyn välittäjiin nähden.

kun olet myynyt:

- kauppakirja virallisen pohjan mukaan tai sen pohjan mukaan, joka sinulla on ostamastasi asunnosta
      - tuore isännöitsijäntodistus

ja kas.... olet säästänyt siinä 7000 - 30000 euroa!

• ex-välittäjä

Aika harva toimeksiantaja on valmis maksamaan asunto-osakkeen välityspalkkiona 30 000 euroa.

Aika harvaan työhön itseasiassa tarvitaan ulkopuolisia. Kaikki tavarat ja palvelut voi tilata suoraan netistä, kun on ensin hakenut tarvittavat tietokoneen osat lähimmästä alan liikkeestä ja saanut koneensa koottua. Hiukset voi leikata itse, umpisuoli on siinä rajoilla. Housut voi paikata itse, hampaat on taas siinä rajoilla. Ruokaa on kiva tehdä itse raivatulla kasvimaalla kasvatetuista vihanneksista, itse kaadetuilla ja halotuilla puilla lämpiävällä kodikkaalla puuliedellä.

En ymmärrä miksi tässä maailmassa on niin paljon turhia ammatteja joutavine tekijöineen?

• Anske YKV

Ei muutakun laitat nettiin, jonkun välittäjän arvioimalla hinnalla, tilaat isännöitsijältä paperit tai kiinteistöissä maanmittarilta tarvittavan kiinteistöpaketin. "Ei niihin sinun myyjänä sen kummemmin tarvitse perehtyä ;)" Sieltä löytyy mahdolliset lunastuslausekkeet, rajoitukset, rakennusoikeudet, kaavamääräykset jne.

JA jos sillä löytämälläsi ostajalla sattuu olemaan entinen asunto myymättä, kehoita toimimaan samalla tavoin.
      Muista kuitenkin selvittää tarvittavat vakuusjärjestelyt, tarvitaanko erityispanttauksia osamaksukaupassa, muista myös oma tiedonantovelvollisuutesi. Jos kyseessä on kiinteistö, hoida taas vakuusjärjestelyt ensimmäiselle kauppahintaerälle. Ja ennenkaikkea muista oma tiedonantovelvollisuutesi kaupitellessasi, mitä enemmän vahingossa unohdat kertoa ja selvittää ostajalle, sen kalliimmaksi se jatkossa koituu. Ja näin helposti säästät 4,88 %, tai sitten maksat sen moninkertaisesti oikeudenkäynti- ja vahingonkorvauskuluina. Tsemppiä!

• --iita--

HETI kun suumme aukaisimme että tämmöinen meillä tulisi myyntiin. Miehen työkaveri tuli katsomaan ja tarjosi melkein sen mitä pyysimme.. Eli nyt edessä kauppakirjan teko ym. jutut.

Nyt mietínkin että onko suorissa kaupoissa tapana tehdä tarjouksesta virallinen paperi jossa on mm. sopimussakko jos kauppa jostain syystä peruuntuu?

• Taitaa olla turhaa
        --iita-- kirjoitti:

HETI kun suumme aukaisimme että tämmöinen meillä tulisi myyntiin. Miehen työkaveri tuli katsomaan ja tarjosi melkein sen mitä pyysimme.. Eli nyt edessä kauppakirjan teko ym. jutut.

Nyt mietínkin että onko suorissa kaupoissa tapana tehdä tarjouksesta virallinen paperi jossa on mm. sopimussakko jos kauppa jostain syystä peruuntuu?

Jos olet jonkun kanssa sopinut kaupoista ja hän ei haluakaan ostaa kotiasi, niin miksi hän haluaisi maksaa sinulle jonkun sopimussakon. Taitaa olla aika hankalaa lähteä sellaista kuluttajana kuluttajalta perimään.

Kannattaa käyttää sekin energia uuden ostajan etsimiseen. Ja tuossa vaiheessahan kaikki on jo OK, kun on enää edessä kauppakirjojen teko ja ne muut jutut. No hätä.

• ile hesa
        Taitaa olla turhaa kirjoitti:

Jos olet jonkun kanssa sopinut kaupoista ja hän ei haluakaan ostaa kotiasi, niin miksi hän haluaisi maksaa sinulle jonkun sopimussakon. Taitaa olla aika hankalaa lähteä sellaista kuluttajana kuluttajalta perimään.

Kannattaa käyttää sekin energia uuden ostajan etsimiseen. Ja tuossa vaiheessahan kaikki on jo OK, kun on enää edessä kauppakirjojen teko ja ne muut jutut. No hätä.

Sopimussakko on jo vanhentunut käsite, asuntokauppalain mukaan pitää käyttää vakiokorvausta ja yksityisten välisissä kaupoissa pätee samat lait ja asetukset kuin välittäjäkaupassakin.

t. ile LKV

• ile hki
        --iita-- kirjoitti:

Vakiokorvaus on se mitä pitää käyttää ostotarjouksen yhteydessä ja mikäli semmoisesta ei ole sovittu niin myyjä voi vaatia ostajalta kaupan peruuntumisen takia todellisia kuluja jotka ovat aiheutuneet kaupan peruuntumisesta.

Pääsääntöisesti kannattaa käyttää tarjouksessa vakiokorvausta tai käsirahaa.

Välittäjät käyttävät aina vakiokorvausta ja kirjallista ostotarjousta.

t. ile LKV

• sanoa etten...
        ile hki kirjoitti:

Vakiokorvaus on se mitä pitää käyttää ostotarjouksen yhteydessä ja mikäli semmoisesta ei ole sovittu niin myyjä voi vaatia ostajalta kaupan peruuntumisen takia todellisia kuluja jotka ovat aiheutuneet kaupan peruuntumisesta.

Pääsääntöisesti kannattaa käyttää tarjouksessa vakiokorvausta tai käsirahaa.

Välittäjät käyttävät aina vakiokorvausta ja kirjallista ostotarjousta.

t. ile LKV

... ostaisi asunto-osaketta yksityiseltä. En halua jäädä jonkun avioeron välikappaleeksi tai miettiä miten asiakirjat olisi pitänyt tehdä, tulee niitä kuluja omasta asiantuntijastakin jos toisella puolella ei ole LKV:tä.

Myyjä määrittelee toimeksiantoa tehdessään myyntihinnan ja jos yhteisymmärrystä ei löydy niin seuraava välittäjä kehiin, kyllä sen joku lopulta ottaa myyntiin. Toinen asia on meneekö kaupaksi.

Omaa myytäessä rouva oli lasten kanssa leikkipaikalla josta näki ulko-ovelle ja naureskeli kun naapurit oli menossa esittelyyn mutta kääntyivät takaisin kun huomasivat että olimme näköetäisyydellä, uteliaita naapureita.

• yksityiseltä
        sanoa etten... kirjoitti:

... ostaisi asunto-osaketta yksityiseltä. En halua jäädä jonkun avioeron välikappaleeksi tai miettiä miten asiakirjat olisi pitänyt tehdä, tulee niitä kuluja omasta asiantuntijastakin jos toisella puolella ei ole LKV:tä.

Myyjä määrittelee toimeksiantoa tehdessään myyntihinnan ja jos yhteisymmärrystä ei löydy niin seuraava välittäjä kehiin, kyllä sen joku lopulta ottaa myyntiin. Toinen asia on meneekö kaupaksi.

Omaa myytäessä rouva oli lasten kanssa leikkipaikalla josta näki ulko-ovelle ja naureskeli kun naapurit oli menossa esittelyyn mutta kääntyivät takaisin kun huomasivat että olimme näköetäisyydellä, uteliaita naapureita.

että myimme yksityiselle. Ilman mitään ongelmia. Ovatko ihmiset todellakin näin uusavuttomia? Ilmeisesti.

Mutta jos pätäkkää on liikaakin niin kyllä sitä välittäjälle makselee. Meille 4000e oli iso raha.

• monta kauppaa
        yksityiseltä kirjoitti:

että myimme yksityiselle. Ilman mitään ongelmia. Ovatko ihmiset todellakin näin uusavuttomia? Ilmeisesti.

Mutta jos pätäkkää on liikaakin niin kyllä sitä välittäjälle makselee. Meille 4000e oli iso raha.

olemme myyneet yhden osakehuoneiston välittäjän avulla oli myös viimeinen kerta oli sen varrn kallis. Nyt olemme tehneet 5 osake ja kiinteistökauppaa ihan omin avuin mitä nyt kaupanvahvistajia ym on tarvittu. laskekaapa paljonko tekee 3 % 500000 ekusta niin huomaatte että on ollut varaa muuhunkin ajan silti 18 vuotta vanhalla autolla (olenkohan nuuka)?

• omamyynti
        monta kauppaa kirjoitti:

olemme myyneet yhden osakehuoneiston välittäjän avulla oli myös viimeinen kerta oli sen varrn kallis. Nyt olemme tehneet 5 osake ja kiinteistökauppaa ihan omin avuin mitä nyt kaupanvahvistajia ym on tarvittu. laskekaapa paljonko tekee 3 % 500000 ekusta niin huomaatte että on ollut varaa muuhunkin ajan silti 18 vuotta vanhalla autolla (olenkohan nuuka)?

Olen myymässä piakkoin äitini asuntoa. Minkäkkoisesta asunnosta saitte 500 000€?

kysyy "omamyynti"

• Hemuli28vee

Myin itse juuri asuntoni kerrostalokaksion järvenpäästä oikotien kautta, ilmoituskulut 129€, isännöitsijäntodistus itsellä 30€ suhteilla. Kävijöitä kävi aika mukavasti, kaupat lyötiin lukkoon yhteistuumin ostajan kesken. Toimin taloyhtiössä puheenjohtajana, joten ostaja tietää nyt talon asioista naapureita paremmin. Lopputulos oli että sain 3100€ enemmän välittäjän palkkio, kuin välittäjä samanlaisesta asunnosta viikkoa myöhemmin. Kauppakirjat tein itse 2kpl, suomalaisesta kirjakaupasta 3€ pohjat. Niin osakekauppakirjat täytyy tehdä huolella ja lain mukaan. Itse teetin kosteusmittauksen puoliksi ostajan kanssa, koska se oli kaupan ehtona.
      Kaikki on kiinni vain siitä että otat itseäsi niskasta kiinni, eli halua täytyy olla.
      Nykyaikana kaikki halutaan vain tehdä helposti...

• Päijänneee

Me myymme omakotitaloa Asikkalassa, tarkemmin Vääksy, Päijänne näkyy ja uima- sekä veneranta muutamankymmenen metrin päässä.
      Emme anna välittäjälle ainakaan myyntiin. Nettiin laitan kohta ja nyt jo voi tämänkin ilmoituksen kautta ottaa yhteyttä, hinta noin 139.000€...
      Kaupanvahvistaja yksityinen joka neuvoo kauppakirjojen laadinnassa, ostajaa kuullen, uskoisin onnistuvan ilman välittäjää.
      On pihasauna ja talossa sähkösauna, 2 mh, lämmityskulut vuodessa vain 1300L öljyä, kaupat ym. palvelut lähellä. . .
      Löydettiin jo toiselle paikkakunnalle muuton vuoksi jo omakotitalo sieltä ja nyt kiire saada tämä myytyä, onnistuukohan?

• tervatiksa

liityn jäseneksi

• huolella kauppa tee

luotettavemmin sen myyt tosiaankin itse koska välittäjät liikaa kaunistelevat asiaa
      ja monesti joudutaan sitten oikeudessa kalliisti kärsimään kun ostajat sitten vaativat ahneina hirveitä summia pikkuvikoista.
      siis tästä opittuna tee kaikista vikoita A4 lomakkeeseen kirjoitus ja se pitää kaupantekoyhteydessä myös vaatia ostajien allekirjoittamaan että ei sitten jälkivaatimuksia tarvi pelätä. Tätä suosittelen sydämmellisesti sillä minä koin juuri 4 vuoden raskaan oikeustaistelun josta minulle tuli kuluja 6000 euroa

• jan7

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe