Vanajan (Sisun) nostoteli on yleisesti tunnettu ja kehuttu ratkaisu, ja ymmärrän sen toimintatavan hyvin.
Mutta minkälaisia ovat sitten ne "huonommat" nostotelit mitä muut merkit käyttävät? Onko jossain päin Internetiä havainnollistavia kaaviokuvia?
Olisi vain mukava nähdä että ymmärtäisi mikä siitä Vanajan nostotelistä tekee sitten niin erinomaisen.
Nostoteli
42
16842
Vastaukset
- vain
Lähimmän sisun luokse jossa on nousuteli ja tietenkin rautajouset(vanajat jo harvassa) niin siitä selviää sen erinomaisuus. Jouset ovat sen malliset että ne "pakottavat" jo valmiiksi teliä ylöspäin ja ovat vetoakselin yläpuolella. Nostosylinterit ovat rungon molemmin puolin kun taas volvossa on yksi pieni rimpula siellä keskellä ja pyörät nousee tukkinosturi päällä 10 cm. Sisun telin nostoteho on bauttiarallaa 20 tonnia!
- puhutaan
volvon ja scanian nostotelit on tehty vain
pohjoismaita varten.Kompromissi,eli menee
tie ajossa ja auttavasti maastossa ja talven
liukkailla.
Tänään kyllä alkaa olemaan sisut,volvot,scaniat
telivetosia(6x4)puunajossa.
Ja kyllä sisu soranajossa vaatii Brobsonin
tai telikarhun.Massat on niin isoja.Vaikka
ennen sanottiin,että ei tarvi. - sitten kuinka
puhutaan kirjoitti:
volvon ja scanian nostotelit on tehty vain
pohjoismaita varten.Kompromissi,eli menee
tie ajossa ja auttavasti maastossa ja talven
liukkailla.
Tänään kyllä alkaa olemaan sisut,volvot,scaniat
telivetosia(6x4)puunajossa.
Ja kyllä sisu soranajossa vaatii Brobsonin
tai telikarhun.Massat on niin isoja.Vaikka
ennen sanottiin,että ei tarvi.Sisu niitä robsoneita soranajossa tarvii.Kyllä minä olen joutunut maapenkoilla rullattomalla nostoteli Sisulla kiskomaan låpivetäviä Mersuja ja Man:eja irti kun ne raukat ei ole päässyt niillä kulkemaan.
- shanska
sitten kuinka kirjoitti:
Sisu niitä robsoneita soranajossa tarvii.Kyllä minä olen joutunut maapenkoilla rullattomalla nostoteli Sisulla kiskomaan låpivetäviä Mersuja ja Man:eja irti kun ne raukat ei ole päässyt niillä kulkemaan.
tiet,penkat rullattomalla autolla paskaksi.ei
siellä mene sitten kuin dumpperi.Ja nuo
uitetut manet ja meset,niissä liian pieni kone.
Töpeksivät jatkuvasti.Väh. 500hv pitää olla - sisu e12
puhutaan kirjoitti:
volvon ja scanian nostotelit on tehty vain
pohjoismaita varten.Kompromissi,eli menee
tie ajossa ja auttavasti maastossa ja talven
liukkailla.
Tänään kyllä alkaa olemaan sisut,volvot,scaniat
telivetosia(6x4)puunajossa.
Ja kyllä sisu soranajossa vaatii Brobsonin
tai telikarhun.Massat on niin isoja.Vaikka
ennen sanottiin,että ei tarvi.kyllä nousuteliautolla saa puut yhtä pahasta paikasta kun telivedolla,ja joskus jopa pahemmista.tulipahan tänä talvena ajettua kuitua semmosesta paikasta mihin teliveto scaniat jäi kiinni ketjujen kanssa,itellä oli ketjut kuskin puolen vetosessa ja niin tuli teli ylhäällä mäen ylös kun kesäkelissä.saa sillä nousutelillä niin uskomattoman pidon vetäville että heikompia hirvittää,nousutelillä ajavat kyllä tietää.telivedolla en enää puunajoon lähde kun kerran on nousutelille oppinut,on se niin paljon ketterämpi kun teliveto.
- tykkää nostotelistä
sisu e12 kirjoitti:
kyllä nousuteliautolla saa puut yhtä pahasta paikasta kun telivedolla,ja joskus jopa pahemmista.tulipahan tänä talvena ajettua kuitua semmosesta paikasta mihin teliveto scaniat jäi kiinni ketjujen kanssa,itellä oli ketjut kuskin puolen vetosessa ja niin tuli teli ylhäällä mäen ylös kun kesäkelissä.saa sillä nousutelillä niin uskomattoman pidon vetäville että heikompia hirvittää,nousutelillä ajavat kyllä tietää.telivedolla en enää puunajoon lähde kun kerran on nousutelille oppinut,on se niin paljon ketterämpi kun teliveto.
vaihtolaanissa on runkovikaisia Sisuja jotka eivät kelpaa edes trktorin peräkärryksi.
- peräkärryiksi
tykkää nostotelistä kirjoitti:
vaihtolaanissa on runkovikaisia Sisuja jotka eivät kelpaa edes trktorin peräkärryksi.
tuskin nykysisut omin voimin kulkevatkaan...
- Juise
tykkää nostotelistä kirjoitti:
vaihtolaanissa on runkovikaisia Sisuja jotka eivät kelpaa edes trktorin peräkärryksi.
pitäis osata käyttää oikein, moni rasittaa liikaa runkoa ja siittä runkoviat tuleeki.
- jäi kiinni???
sisu e12 kirjoitti:
kyllä nousuteliautolla saa puut yhtä pahasta paikasta kun telivedolla,ja joskus jopa pahemmista.tulipahan tänä talvena ajettua kuitua semmosesta paikasta mihin teliveto scaniat jäi kiinni ketjujen kanssa,itellä oli ketjut kuskin puolen vetosessa ja niin tuli teli ylhäällä mäen ylös kun kesäkelissä.saa sillä nousutelillä niin uskomattoman pidon vetäville että heikompia hirvittää,nousutelillä ajavat kyllä tietää.telivedolla en enää puunajoon lähde kun kerran on nousutelille oppinut,on se niin paljon ketterämpi kun teliveto.
Valaiseppa hiukan,jäi kiinni miten?Kaivoivat kuopat vai?? Sitten sinä tulit yhdellä ketjulla ja oikein tosi jyrkkä mäkeä?Oliko vaunu perässä?Kuinka ohjasit autoa?Ajoitko vauhdilla kuoppien yli?Perustele kettyryys jos sama akseliväli ja teli kevenee riittävästi????
- puhuu, ilmankos
jäi kiinni??? kirjoitti:
Valaiseppa hiukan,jäi kiinni miten?Kaivoivat kuopat vai?? Sitten sinä tulit yhdellä ketjulla ja oikein tosi jyrkkä mäkeä?Oliko vaunu perässä?Kuinka ohjasit autoa?Ajoitko vauhdilla kuoppien yli?Perustele kettyryys jos sama akseliväli ja teli kevenee riittävästi????
Renault alkaa olla päämerkki ko.puljussa.
jäi kiinni??? kirjoitti:
Valaiseppa hiukan,jäi kiinni miten?Kaivoivat kuopat vai?? Sitten sinä tulit yhdellä ketjulla ja oikein tosi jyrkkä mäkeä?Oliko vaunu perässä?Kuinka ohjasit autoa?Ajoitko vauhdilla kuoppien yli?Perustele kettyryys jos sama akseliväli ja teli kevenee riittävästi????
Olit laittanut otsikkoon ja nimimerkin kohtaan niin paljon kysymysmerkkejä että ihan kuin arvon sisu e12:sta kirjoitus olisi ollut pahempikin järkytys. Totuus on kuitenkin se, mitä olen itsekin täällä muutamaan otteeseen toitottanut, että Scania on perhanan avuton tietynlaisessa mäkisessä maastossa. Kun se ei tule, niin se ei tule. Ja se on uskottava.
Runko, jousitus, telin rakenne... varmaan nuo tekevät sen, että perä alkaa pomppia ihan liian herkästi. Ja kun mietitään että täydellä kuormalla vaaputaan jollain metsätiellä niin rungon jäykkyys on enemmän kuin tärkeää. Painopiste huojahtelee puolelta toiselle ja kun paino siirtyy toiselle puolelle niin kepeämmän puolen pyöräthän eivät saisi ihan herkästi löydä tyhjää.
Kas kun kerrankin oltiin telivetoisen 580 Scanian kanssa samassa laanissa, mie olin Pillarilla. Scania-miehet sanoi ettei se tule sitä terävää kinkamaa jos ei änkeä nuppia niin täyteen kuin mahdollista ja jätä kärriä vajaaksi. Ja sitten kinkaman jälkeen vajuuttaisi nupin enimmät puut kärriin. Olihan ne kokeilleet tulla sieltä siten, että nuppi ei ole ihan täynnä, mutta kun ei tule niin ei tule.
Mie siinä kahtelin pinolle ajellessa että eihän tuo nyt niin ihmeellisen näköinen nikara ole etteikö Sisu huokaisisi sitä vaikka nuppia ei erityisesti kuormittaisikaan. Enkä kuormittanut.
Tukit pankolle ja kokeilemaan. Ja tulihan se, ei edes tavannut tyhjää. Ja Scaniaan piti ängetä veturi niin täyteen kuin mahdollista että pääsee metsästä poiskin. Kuormatkin olivat melkein saman kokoiset, mulla taisi olla 57-58 mottia ja Scaniassa taisi olla joku 0,5m3 enemmän. Vai oliko siinä puolimottia vähemmän, empä muista enää. Jompsinkumpsin.
Sitten jos ihan yleisesti puhuu mäennousutaktiikoista, niin tiukassa paikassa nuppiinhan pitää saada niin paljon painoa kuin vain mahdollista. Kuskeissa on eroja, varsinkin jollain kuitukuormalla (puu voi olla mahotonta silppua) nuppi voi jäädä herkästi liian kevyeksi. Eli lastatessakin pitäisi vähän katsella minkä pituista puuta nostelee nuppiin ja mitä kärriin.- Lady-Rahtari
puukuski kirjoitti:
Olit laittanut otsikkoon ja nimimerkin kohtaan niin paljon kysymysmerkkejä että ihan kuin arvon sisu e12:sta kirjoitus olisi ollut pahempikin järkytys. Totuus on kuitenkin se, mitä olen itsekin täällä muutamaan otteeseen toitottanut, että Scania on perhanan avuton tietynlaisessa mäkisessä maastossa. Kun se ei tule, niin se ei tule. Ja se on uskottava.
Runko, jousitus, telin rakenne... varmaan nuo tekevät sen, että perä alkaa pomppia ihan liian herkästi. Ja kun mietitään että täydellä kuormalla vaaputaan jollain metsätiellä niin rungon jäykkyys on enemmän kuin tärkeää. Painopiste huojahtelee puolelta toiselle ja kun paino siirtyy toiselle puolelle niin kepeämmän puolen pyöräthän eivät saisi ihan herkästi löydä tyhjää.
Kas kun kerrankin oltiin telivetoisen 580 Scanian kanssa samassa laanissa, mie olin Pillarilla. Scania-miehet sanoi ettei se tule sitä terävää kinkamaa jos ei änkeä nuppia niin täyteen kuin mahdollista ja jätä kärriä vajaaksi. Ja sitten kinkaman jälkeen vajuuttaisi nupin enimmät puut kärriin. Olihan ne kokeilleet tulla sieltä siten, että nuppi ei ole ihan täynnä, mutta kun ei tule niin ei tule.
Mie siinä kahtelin pinolle ajellessa että eihän tuo nyt niin ihmeellisen näköinen nikara ole etteikö Sisu huokaisisi sitä vaikka nuppia ei erityisesti kuormittaisikaan. Enkä kuormittanut.
Tukit pankolle ja kokeilemaan. Ja tulihan se, ei edes tavannut tyhjää. Ja Scaniaan piti ängetä veturi niin täyteen kuin mahdollista että pääsee metsästä poiskin. Kuormatkin olivat melkein saman kokoiset, mulla taisi olla 57-58 mottia ja Scaniassa taisi olla joku 0,5m3 enemmän. Vai oliko siinä puolimottia vähemmän, empä muista enää. Jompsinkumpsin.
Sitten jos ihan yleisesti puhuu mäennousutaktiikoista, niin tiukassa paikassa nuppiinhan pitää saada niin paljon painoa kuin vain mahdollista. Kuskeissa on eroja, varsinkin jollain kuitukuormalla (puu voi olla mahotonta silppua) nuppi voi jäädä herkästi liian kevyeksi. Eli lastatessakin pitäisi vähän katsella minkä pituista puuta nostelee nuppiin ja mitä kärriin.Olen ajanut Scanialla jonkin verran ja kyllä olen tyytyväinen ollut, ainoa tietysti se ettei teli nouse kuorma päällä, ainoastaan kevenee. Ajamani Sisut taas eivät ole ajettavuudeltaan hääppöisiä, mutta suorasta Fullerista Sisussa pidän. Ei toki synchro-Fullerikaan huono ole, mutta kun suoralla oppii ajamaan niin on se nopea vaihtaa. Ja Sisun nousutelihän on ihan omaa luokkaansa. Jos saisin ajettavakseni Scanian jossa on Sisun teli niin aika hyvä ajokki saattaisi olla. Siis vanha Scania kunnon koneella... :)
Lady-Rahtari kirjoitti:
Olen ajanut Scanialla jonkin verran ja kyllä olen tyytyväinen ollut, ainoa tietysti se ettei teli nouse kuorma päällä, ainoastaan kevenee. Ajamani Sisut taas eivät ole ajettavuudeltaan hääppöisiä, mutta suorasta Fullerista Sisussa pidän. Ei toki synchro-Fullerikaan huono ole, mutta kun suoralla oppii ajamaan niin on se nopea vaihtaa. Ja Sisun nousutelihän on ihan omaa luokkaansa. Jos saisin ajettavakseni Scanian jossa on Sisun teli niin aika hyvä ajokki saattaisi olla. Siis vanha Scania kunnon koneella... :)
Scania paras auto maantiellä. Minusta ainakin. Puuautoissa varsinkin, niissä missä on sopivan tiheä perä ja jerkkua koneessa, niin ei kyllä tarvitse vaihdekeppiin koskea ihan ensimmäiseen hätään. On sen verran laaja se "kierrosalue" isoimmalla vaihteella. Miinuksena taas koneen puolesta on se, että alavääntöä ei ole, kun kierrokset laskevat lähemmäs tonnia niin pakoputkesta nousee jo savurenkaita ja mittaristossa palaa punaisia valoja ;)
Yhdellä Sisulla olen ajanut työkseni, teliveto ja suora laatikko, ja se oli kyllä hyvä ajaa. Jos vielä kuorma sattui ihan just kohilleen niin väitän, että oli jopa enemmän minun makuuni kuin Scania. Se meni kuin juna, mutta näin meidän kesken pitää kyllä rehellisyyden nimissä todeta etten kyllä ole veturia kuljettanutkaan.
Ja nii-i, kyllähän Sisun teli, olipahan kyse nostotelistä tai telivedosta, on maailman paras teli. Jos nyt vähän suuresti puhutaan :)- stycke
Lady-Rahtari kirjoitti:
Olen ajanut Scanialla jonkin verran ja kyllä olen tyytyväinen ollut, ainoa tietysti se ettei teli nouse kuorma päällä, ainoastaan kevenee. Ajamani Sisut taas eivät ole ajettavuudeltaan hääppöisiä, mutta suorasta Fullerista Sisussa pidän. Ei toki synchro-Fullerikaan huono ole, mutta kun suoralla oppii ajamaan niin on se nopea vaihtaa. Ja Sisun nousutelihän on ihan omaa luokkaansa. Jos saisin ajettavakseni Scanian jossa on Sisun teli niin aika hyvä ajokki saattaisi olla. Siis vanha Scania kunnon koneella... :)
Tuossa pari vuotta sitten sain käteeni tuliuuden R470:n, Scanian omalla taka-akselilla ja telillä (ei siis sitä nelipalkeista MAN-teliä). En tiedä oliko se viilattu alkuperäisen tilaajan käskystä vai oliko se luonnostaan sellainen, mutta kyllä täydellä kuormalla telin ylös sai. Kun vain piti kevennysnappulaa sinnikkäästi pohjassa, kyllä se nousi. Parisen kuukautta tuolla ajoin, sitten totesin ettei kotimaan runkoliikenne ole mun heiniä ja siirryin talon sisällä mukavampiin hommiin.
Heh, tuossa muuten katselin youtubelta pätkiä kavereista jotka ajoivat Kuwaitista tarvikekuljetuksia USA:n tukikohtiin Irakiin. Väijytyksiä yms., siellä oli luodinreikäistä Actrosia... Hämmästelin kyllä autovalintaa, "sähkömersuilla" noihin oloihin...uh. Jos voisi tehdä sellaisen sopivan pelin tuonne, niin mahtaisiko se olla kova sana jos olisi Sisun runko ja akselistot, Fullerin laatikko ja esim. Scanian V8 kovalla kaasulla, ts. mahdollisimman vähän sähköhiluja. Kovat olot vaatii kovan pelin. - ollut kaksinen
stycke kirjoitti:
Tuossa pari vuotta sitten sain käteeni tuliuuden R470:n, Scanian omalla taka-akselilla ja telillä (ei siis sitä nelipalkeista MAN-teliä). En tiedä oliko se viilattu alkuperäisen tilaajan käskystä vai oliko se luonnostaan sellainen, mutta kyllä täydellä kuormalla telin ylös sai. Kun vain piti kevennysnappulaa sinnikkäästi pohjassa, kyllä se nousi. Parisen kuukautta tuolla ajoin, sitten totesin ettei kotimaan runkoliikenne ole mun heiniä ja siirryin talon sisällä mukavampiin hommiin.
Heh, tuossa muuten katselin youtubelta pätkiä kavereista jotka ajoivat Kuwaitista tarvikekuljetuksia USA:n tukikohtiin Irakiin. Väijytyksiä yms., siellä oli luodinreikäistä Actrosia... Hämmästelin kyllä autovalintaa, "sähkömersuilla" noihin oloihin...uh. Jos voisi tehdä sellaisen sopivan pelin tuonne, niin mahtaisiko se olla kova sana jos olisi Sisun runko ja akselistot, Fullerin laatikko ja esim. Scanian V8 kovalla kaasulla, ts. mahdollisimman vähän sähköhiluja. Kovat olot vaatii kovan pelin.kuorma jos kanian teli on noussut ylös asti, voisin melkein lyödä pääni pantiksi että ei nouse edes kantavuussorakuormallakaan, jos tuo ois edes vähänkään mahdollista niin pakat pitäis olla akselin päällä ja lehtijouset, epäilen että parabeelit ennemmin taipuu kuin että nostas telin ilmaan. ps. volvohan vääntää parhaimmillaan tuossa reilu tuhat kierrosta, volvo vääntökone ja kania kierroskone, näin se vaan on
- Lady-Rahtari
puukuski kirjoitti:
Scania paras auto maantiellä. Minusta ainakin. Puuautoissa varsinkin, niissä missä on sopivan tiheä perä ja jerkkua koneessa, niin ei kyllä tarvitse vaihdekeppiin koskea ihan ensimmäiseen hätään. On sen verran laaja se "kierrosalue" isoimmalla vaihteella. Miinuksena taas koneen puolesta on se, että alavääntöä ei ole, kun kierrokset laskevat lähemmäs tonnia niin pakoputkesta nousee jo savurenkaita ja mittaristossa palaa punaisia valoja ;)
Yhdellä Sisulla olen ajanut työkseni, teliveto ja suora laatikko, ja se oli kyllä hyvä ajaa. Jos vielä kuorma sattui ihan just kohilleen niin väitän, että oli jopa enemmän minun makuuni kuin Scania. Se meni kuin juna, mutta näin meidän kesken pitää kyllä rehellisyyden nimissä todeta etten kyllä ole veturia kuljettanutkaan.
Ja nii-i, kyllähän Sisun teli, olipahan kyse nostotelistä tai telivedosta, on maailman paras teli. Jos nyt vähän suuresti puhutaan :)Ajoin 2,5 vuotta 143 Scaniaa, ei ollut heppoja kuin 400 mutta rekkaveturina tosi hyvä, veti kuin pieni (tai vähän isompikin) eläin, oli todella kaikki vähäiset hevoset tallella! Väänsikin ihan tosissaan,muistaakseni vielä 800 kierroksessa, siitä on jo puoli vuotta kun se myytiin niin ihan tarkkaan ei enää muista. Ja tietysti se aito oikea V8.
- stycke
ollut kaksinen kirjoitti:
kuorma jos kanian teli on noussut ylös asti, voisin melkein lyödä pääni pantiksi että ei nouse edes kantavuussorakuormallakaan, jos tuo ois edes vähänkään mahdollista niin pakat pitäis olla akselin päällä ja lehtijouset, epäilen että parabeelit ennemmin taipuu kuin että nostas telin ilmaan. ps. volvohan vääntää parhaimmillaan tuossa reilu tuhat kierrosta, volvo vääntökone ja kania kierroskone, näin se vaan on
Kyllä siinä teli ilmaan asti nousi, ylös asti nousemisesta ei hyötyä enää olisi ollutkaan. Kunhan pääsi muutaman pidemmän mäen ylös. Kuormasta en tarkkaan muista, mutta ei se kaukana kantavuuskuormasta ollut, lankkua oli kyydissä.
- pyttyautoilija
stycke kirjoitti:
Tuossa pari vuotta sitten sain käteeni tuliuuden R470:n, Scanian omalla taka-akselilla ja telillä (ei siis sitä nelipalkeista MAN-teliä). En tiedä oliko se viilattu alkuperäisen tilaajan käskystä vai oliko se luonnostaan sellainen, mutta kyllä täydellä kuormalla telin ylös sai. Kun vain piti kevennysnappulaa sinnikkäästi pohjassa, kyllä se nousi. Parisen kuukautta tuolla ajoin, sitten totesin ettei kotimaan runkoliikenne ole mun heiniä ja siirryin talon sisällä mukavampiin hommiin.
Heh, tuossa muuten katselin youtubelta pätkiä kavereista jotka ajoivat Kuwaitista tarvikekuljetuksia USA:n tukikohtiin Irakiin. Väijytyksiä yms., siellä oli luodinreikäistä Actrosia... Hämmästelin kyllä autovalintaa, "sähkömersuilla" noihin oloihin...uh. Jos voisi tehdä sellaisen sopivan pelin tuonne, niin mahtaisiko se olla kova sana jos olisi Sisun runko ja akselistot, Fullerin laatikko ja esim. Scanian V8 kovalla kaasulla, ts. mahdollisimman vähän sähköhiluja. Kovat olot vaatii kovan pelin.Nyt on kokemusta ärrän jyhkeimmästä mallista, täysilmajousilla. Kyllä se nostaa telin nollille-täydellä kuormalla. Niin ja, myös väliasentoihin voi pysäyttää.
Sisun telit ja muut - no olkoon.
Seuratkaapa myyntikäppyröitä, niin ymmärät-kö. - stycke
pyttyautoilija kirjoitti:
Nyt on kokemusta ärrän jyhkeimmästä mallista, täysilmajousilla. Kyllä se nostaa telin nollille-täydellä kuormalla. Niin ja, myös väliasentoihin voi pysäyttää.
Sisun telit ja muut - no olkoon.
Seuratkaapa myyntikäppyröitä, niin ymmärät-kö.Juu, täysilmajousinen auto tuokin on, sillä "nopealla" jousituksella; autossahan on konttilaitteet.
- Ärräl
ollut kaksinen kirjoitti:
kuorma jos kanian teli on noussut ylös asti, voisin melkein lyödä pääni pantiksi että ei nouse edes kantavuussorakuormallakaan, jos tuo ois edes vähänkään mahdollista niin pakat pitäis olla akselin päällä ja lehtijouset, epäilen että parabeelit ennemmin taipuu kuin että nostas telin ilmaan. ps. volvohan vääntää parhaimmillaan tuossa reilu tuhat kierrosta, volvo vääntökone ja kania kierroskone, näin se vaan on
Ärrä kaanial vähän ajaneena voin paljastaa et kyl takailmajousinen nostaa 26tn painollla puntin ilmaan kun vaan pitää nappulaa tarpeeks pohjas..Vaki ajokki viirusilmä,ei voi paljon sen telinkevennystä kehua...Loppuun toteamus,kyl lailliset painot pitää riittää..
- ..............................
ollut kaksinen kirjoitti:
kuorma jos kanian teli on noussut ylös asti, voisin melkein lyödä pääni pantiksi että ei nouse edes kantavuussorakuormallakaan, jos tuo ois edes vähänkään mahdollista niin pakat pitäis olla akselin päällä ja lehtijouset, epäilen että parabeelit ennemmin taipuu kuin että nostas telin ilmaan. ps. volvohan vääntää parhaimmillaan tuossa reilu tuhat kierrosta, volvo vääntökone ja kania kierroskone, näin se vaan on
perseeseen..volvoko muka vääntömoottorinen..siinähän pitää moottorin öljytkin lämmittää vaihdekepillä..
- jäi kiinni???
puukuski kirjoitti:
Olit laittanut otsikkoon ja nimimerkin kohtaan niin paljon kysymysmerkkejä että ihan kuin arvon sisu e12:sta kirjoitus olisi ollut pahempikin järkytys. Totuus on kuitenkin se, mitä olen itsekin täällä muutamaan otteeseen toitottanut, että Scania on perhanan avuton tietynlaisessa mäkisessä maastossa. Kun se ei tule, niin se ei tule. Ja se on uskottava.
Runko, jousitus, telin rakenne... varmaan nuo tekevät sen, että perä alkaa pomppia ihan liian herkästi. Ja kun mietitään että täydellä kuormalla vaaputaan jollain metsätiellä niin rungon jäykkyys on enemmän kuin tärkeää. Painopiste huojahtelee puolelta toiselle ja kun paino siirtyy toiselle puolelle niin kepeämmän puolen pyöräthän eivät saisi ihan herkästi löydä tyhjää.
Kas kun kerrankin oltiin telivetoisen 580 Scanian kanssa samassa laanissa, mie olin Pillarilla. Scania-miehet sanoi ettei se tule sitä terävää kinkamaa jos ei änkeä nuppia niin täyteen kuin mahdollista ja jätä kärriä vajaaksi. Ja sitten kinkaman jälkeen vajuuttaisi nupin enimmät puut kärriin. Olihan ne kokeilleet tulla sieltä siten, että nuppi ei ole ihan täynnä, mutta kun ei tule niin ei tule.
Mie siinä kahtelin pinolle ajellessa että eihän tuo nyt niin ihmeellisen näköinen nikara ole etteikö Sisu huokaisisi sitä vaikka nuppia ei erityisesti kuormittaisikaan. Enkä kuormittanut.
Tukit pankolle ja kokeilemaan. Ja tulihan se, ei edes tavannut tyhjää. Ja Scaniaan piti ängetä veturi niin täyteen kuin mahdollista että pääsee metsästä poiskin. Kuormatkin olivat melkein saman kokoiset, mulla taisi olla 57-58 mottia ja Scaniassa taisi olla joku 0,5m3 enemmän. Vai oliko siinä puolimottia vähemmän, empä muista enää. Jompsinkumpsin.
Sitten jos ihan yleisesti puhuu mäennousutaktiikoista, niin tiukassa paikassa nuppiinhan pitää saada niin paljon painoa kuin vain mahdollista. Kuskeissa on eroja, varsinkin jollain kuitukuormalla (puu voi olla mahotonta silppua) nuppi voi jäädä herkästi liian kevyeksi. Eli lastatessakin pitäisi vähän katsella minkä pituista puuta nostelee nuppiin ja mitä kärriin.jos sinulla 57-58mottia kyydissä ei sun nuppi ihan vajaa ollut.Ei E12 muuten järkyttänyt,mutta ei se asia nyt ihan noin mene!Ensix nousuteli yhdellä ketjulla tiukassa vedossa ei mene suoraan,vaan kääntyy ketjuttomalle puolen.toisex jos mäki on kova/jäässä mix teliveto ei sais pitoa jos ketjut molemmin puolin?
Mainittakoon et en ole Scania fani,enkä ole koskaan ajanut ko.autolla kuin soraa.Kokemusta on puun ajosta 14v.Autoina Volvo ja Sisu ja telivetoisia kaikki,paitsi viimeisin pillari on ollu vuoden päivät"kantoteli"ja kieltämättä harmittaa jäi kiinni??? kirjoitti:
jos sinulla 57-58mottia kyydissä ei sun nuppi ihan vajaa ollut.Ei E12 muuten järkyttänyt,mutta ei se asia nyt ihan noin mene!Ensix nousuteli yhdellä ketjulla tiukassa vedossa ei mene suoraan,vaan kääntyy ketjuttomalle puolen.toisex jos mäki on kova/jäässä mix teliveto ei sais pitoa jos ketjut molemmin puolin?
Mainittakoon et en ole Scania fani,enkä ole koskaan ajanut ko.autolla kuin soraa.Kokemusta on puun ajosta 14v.Autoina Volvo ja Sisu ja telivetoisia kaikki,paitsi viimeisin pillari on ollu vuoden päivät"kantoteli"ja kieltämättä harmittaaEn ole ajanut puuta muuta kuin telivetoisilla, sen mainitsen ekaksi. Joten nostotelistä ei ole todellisia käyttökokemuksia tiukoista tilanteista, kyydissä olemisesta on kokemuksia, mutta niistä on turha puhua mitään. Lähinnä sitä tarkoitin omassa kirjoituksessani, että autojen ominaisuudet vaikuttaa siihen mäennousukykyyn ja mainitsin siitäkin, että kuormauksellakin on merkitystä. Emmehän me voi tietää miten Kaaniaa on kuormitettu siellä, jos nupissa ei ole ollut tarpeeksi painoa niin eihän se tule vaikka ketjut olisikin. Kelitkin vaikuttaa. Niin ja tietysti kun miettii, niin telin nosto ja telin kevennys ovat eri asioita. Keventimiäkin on erilaisia, mutta telin nostolla sitä painoa saa vetäville niin paljon kuin sitä yleensä pystyy saamaan. Ainakin minusta.
Siitä kuormasta sen verran, että veturissa mahtoi olla vähän reilu 20 mottia, ehkä korkeintaan 22 mottia. Niput oli aika saman korkuisia kärrin nippujen kanssa, mutta nupissa oli tietty keskimäärin pitempää puuta. Ja se Scania ei tosiaan noussut sitä nikaraa (lyhyt ja pysty) muuten kuin mättämällä nuppi ihan täyteen, se jäi hyppimään siihen jos ei ollut nupissa tarpeeksi painoa.
Sen verran mainitsen vanhojen Sisu-miesten puheista, että aika moni vanha Sisulainen vannoo nimenomaan nostotelisen nimeen. Kun on vielä oikeanlaiset renkaat, niin semmoista mäkeä ei kuulemma olekkaan mistä se ei tule kun nostaa telin ylös. No, en nyt pureksimatta tätä usko kun miettii että onhan telivetoisessa Sisussakin telin NOSTO. Ja jos on ketjut pyörissä, niin luulisi tuon tulevan samasta paikasta kuin nostotelikin, vaikka eihän telivedossa se teli ihan samalla tavalla nousekkaan. Siis jos puhutaan talvisista olosuhteista ja kovapintaisesta mäestä. Voin kyllä olla väärässäkin.Lady-Rahtari kirjoitti:
Ajoin 2,5 vuotta 143 Scaniaa, ei ollut heppoja kuin 400 mutta rekkaveturina tosi hyvä, veti kuin pieni (tai vähän isompikin) eläin, oli todella kaikki vähäiset hevoset tallella! Väänsikin ihan tosissaan,muistaakseni vielä 800 kierroksessa, siitä on jo puoli vuotta kun se myytiin niin ihan tarkkaan ei enää muista. Ja tietysti se aito oikea V8.
minäkin yhden 450:n 3-sarjalaisen joka veti niin maan per...usteelliseti. Vieläkin se kuski muistelee lämmöllä sitä muinaista ajokkiaan.
- Lady-Rahtari
puukuski kirjoitti:
minäkin yhden 450:n 3-sarjalaisen joka veti niin maan per...usteelliseti. Vieläkin se kuski muistelee lämmöllä sitä muinaista ajokkiaan.
Lämmöllä minäkin sitä 3-sarjalaistani muistelen, vaikka myynnistä on vasta reilu puoli vuotta. Se oli muutenkin hyvä ajaa, kulki kevyesti eikä tarvinnut polkea kuin tulpatonta mopoa. Harmittaa kun johtaja halusi siitä luopua.
- rautajousisesta autosta
stycke kirjoitti:
Juu, täysilmajousinen auto tuokin on, sillä "nopealla" jousituksella; autossahan on konttilaitteet.
en mistään ilmajousivaappujasta, ja edelleen olen sitä mieltä että volvo on vääntökone ja kania kierroskone, miks muuten kaniaa ajettais aina kierroksilla jos se kerta olis vääntökone?
- jos verrataan..
Lady-Rahtari kirjoitti:
Lämmöllä minäkin sitä 3-sarjalaistani muistelen, vaikka myynnistä on vasta reilu puoli vuotta. Se oli muutenkin hyvä ajaa, kulki kevyesti eikä tarvinnut polkea kuin tulpatonta mopoa. Harmittaa kun johtaja halusi siitä luopua.
ahdas koppi,ei liion säilytystilaa,voiman puute.
Asvaltilla menee,mutta siellä muitakin hyviä.
En ainakaan jää kaipaamaan! - näköjään
Ärräl kirjoitti:
Ärrä kaanial vähän ajaneena voin paljastaa et kyl takailmajousinen nostaa 26tn painollla puntin ilmaan kun vaan pitää nappulaa tarpeeks pohjas..Vaki ajokki viirusilmä,ei voi paljon sen telinkevennystä kehua...Loppuun toteamus,kyl lailliset painot pitää riittää..
sora-autoks pistää ilamjousinen kania kerta jos se nostaa telin ylös kuormallakin, en kyllä sitten teidä miten säkit kestää tiukassa paikassa kun käännetään ja auto heiluu ym. huolettomammin mielin voi varmaan ilmajousitetulla keventää teliä koska kyllä volvosta purkaantuu telipukki jos rupeaa enemmän harrastamaan tuota telin keventämistä
- sisu e12
puukuski kirjoitti:
En ole ajanut puuta muuta kuin telivetoisilla, sen mainitsen ekaksi. Joten nostotelistä ei ole todellisia käyttökokemuksia tiukoista tilanteista, kyydissä olemisesta on kokemuksia, mutta niistä on turha puhua mitään. Lähinnä sitä tarkoitin omassa kirjoituksessani, että autojen ominaisuudet vaikuttaa siihen mäennousukykyyn ja mainitsin siitäkin, että kuormauksellakin on merkitystä. Emmehän me voi tietää miten Kaaniaa on kuormitettu siellä, jos nupissa ei ole ollut tarpeeksi painoa niin eihän se tule vaikka ketjut olisikin. Kelitkin vaikuttaa. Niin ja tietysti kun miettii, niin telin nosto ja telin kevennys ovat eri asioita. Keventimiäkin on erilaisia, mutta telin nostolla sitä painoa saa vetäville niin paljon kuin sitä yleensä pystyy saamaan. Ainakin minusta.
Siitä kuormasta sen verran, että veturissa mahtoi olla vähän reilu 20 mottia, ehkä korkeintaan 22 mottia. Niput oli aika saman korkuisia kärrin nippujen kanssa, mutta nupissa oli tietty keskimäärin pitempää puuta. Ja se Scania ei tosiaan noussut sitä nikaraa (lyhyt ja pysty) muuten kuin mättämällä nuppi ihan täyteen, se jäi hyppimään siihen jos ei ollut nupissa tarpeeksi painoa.
Sen verran mainitsen vanhojen Sisu-miesten puheista, että aika moni vanha Sisulainen vannoo nimenomaan nostotelisen nimeen. Kun on vielä oikeanlaiset renkaat, niin semmoista mäkeä ei kuulemma olekkaan mistä se ei tule kun nostaa telin ylös. No, en nyt pureksimatta tätä usko kun miettii että onhan telivetoisessa Sisussakin telin NOSTO. Ja jos on ketjut pyörissä, niin luulisi tuon tulevan samasta paikasta kuin nostotelikin, vaikka eihän telivedossa se teli ihan samalla tavalla nousekkaan. Siis jos puhutaan talvisista olosuhteista ja kovapintaisesta mäestä. Voin kyllä olla väärässäkin.en minäkään sitä tarkemmin tiedä minkäverran sitä kanian nuppia oli kuormitettu.mutta siihen se oli kumminkin jäänyt.tuo on kyllä totta että nousuteli saatta lähteä kääntymään jos vaan toisella puolella on ketjut.se riippuu niin paljon siitä tilanteesta/nopeudesta kaltevuudesta,kelistä ym.mutta kun nousutelillä oppii ajamaan sillä pärjää kyllä hyvin.sillä saa uskomattoman pidon vetäville jos ketjut laittaa kummallekkin puolelle.vanhat isännät ne vaan hakee nousutelillä kuormia semmosista paikoista mistä nuoret teliveto jässikät vaan haaveilee,mutta niinhän se menee ja on aina mennyt.
- Sm340
tykkää nostotelistä kirjoitti:
vaihtolaanissa on runkovikaisia Sisuja jotka eivät kelpaa edes trktorin peräkärryksi.
Telipukki se on mikä siellä hitsausta vaatii eikä runko.
- Sisu ja Scania
sisu e12 kirjoitti:
kyllä nousuteliautolla saa puut yhtä pahasta paikasta kun telivedolla,ja joskus jopa pahemmista.tulipahan tänä talvena ajettua kuitua semmosesta paikasta mihin teliveto scaniat jäi kiinni ketjujen kanssa,itellä oli ketjut kuskin puolen vetosessa ja niin tuli teli ylhäällä mäen ylös kun kesäkelissä.saa sillä nousutelillä niin uskomattoman pidon vetäville että heikompia hirvittää,nousutelillä ajavat kyllä tietää.telivedolla en enää puunajoon lähde kun kerran on nousutelille oppinut,on se niin paljon ketterämpi kun teliveto.
Sisun akseli kestää vaikka ketju vaan toisella puolen.Puikkoperä scaniassa paukahtaa akseli ja lukko.Jousipakan keskinaula myös joskus pettää vajaalla ketjutuksella.
- tuo
niin että nousuteli on ketterä mutta monessa paikassa jossa on pehmeää on teliveto hyvillä renkailla voittamaton, paino jakautuu tasaisesti vetäville pyörille kun taas nousuteliä kiristät niin vetopyörät sukeltavat kuraan ja teli alkaa kantaa eikä rullistakaan ole enään hyötyä ja onhan ne rullat hirveät renkaan tappajat. Tuntuu siltä että esim. maa-ainesten ja puun kuljetuksissa nousuteli ei voi päihittää telivetoa missään paikassa, on se totta vieköön niin hyvä!
- sefu kehiin
Kerro, mikä ero on sisun telissä.
Voisit laittaa kuvia mukaan.
Onko muut ajan saatossa miten kehittyneet?
Vai löytyykö apu Junior-trukerista. Kiitos.- Voimalinja
Sisun teli toimii myös siten että siinä nousee myös vetopyörät, eli sen voi ns kävelyttää ulos pahimmastakin paikasta.
- ivecolla
Voimalinja kirjoitti:
Sisun teli toimii myös siten että siinä nousee myös vetopyörät, eli sen voi ns kävelyttää ulos pahimmastakin paikasta.
Mitähän tuo tarkoittaa? Vetopyörien noston tajuan, mutten kävelytystä.
- kaikki nousee
ivecolla kirjoitti:
Mitähän tuo tarkoittaa? Vetopyörien noston tajuan, mutten kävelytystä.
No hemmetti, siis kävelyttää sen vaikka ojan yli! Ensin etummainen ylös ja sit taka-aks.
- ivecolla
kaikki nousee kirjoitti:
No hemmetti, siis kävelyttää sen vaikka ojan yli! Ensin etummainen ylös ja sit taka-aks.
Just joo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kävelytä ittes apteekkiin.
- teliveto nro1
mites nää nousuteli pellet ajaa sellasen mäen ylös missä o jyrkkä nousu, mutka , jyrkkä nousu? voi olla et puskee ojaan ja sillo ku pysäytetää auto ja hierotaa vähäaikaa ja uudestaa lähetää ajaa nii perä pomppii sivulle ja alkaa kuorman purku.. väitän että teliveto auto 4 pyörässä piikkiketjut, ja nupissa puita 20 tonnia kulkee paremmin ku nousuteli auto jossa 2 pyörässä ketjut ja 20 tonnia puita!! mites sit nousutelimiehet jos o pehmeetä? rullat välii? no vie nii vitusti voimaa et ei jaksa tulla..
- ivecolla
Varmaan näin, monestikko moiset ääriolosuhteet sattuu sun kohdalle? Minun ei juuri koskaan.
- amatöörin apulainen
Kuka viitsii pistää 4 vetävään piikkiketjut? Saa jäädä laanit ajamatta jos ei tule kahdella piikkiketjulla.
- napaveto
sanoo mies jolla ei varmaan oo varaa ostaa 4 kpl gunneboja!! kato itäsuomessa o iha oikeita mäkiä, ei mitää junaradan ylityksiä!!
- Hattuvaaralainen
Tai sittei itäsuomessa ole kuskeja..?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302295
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292188Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121559Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131464Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1001131
- 171067
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18828Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks122798