Tupla puhekelat

HiFi-aloittelija

Eli löytyy subi jossa on siis tupla puhekelat. Olenkohan ymmärtänyt kytkemisen oikein? Eli jos subissa on 2x4ohm kelaa jos sen kytkee sarjaan saadaan 8ohm kuorma ja jos sen kytkee rinnan saadaan 2ohm kuorma? Entä voika talläistä subia käyttää vain
toisella puhekelalla ja siis 4ohm kuormalla?

12

3203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dj jones

Joo kuormitus menee juurikin noin. Mutta älä mene kytkemään pelkästään yhtä kelaa koska silloin käy sillä tavalla että kartio pääsee lyömään "kieroon" ja toinen puoli kelarungosta pääsee ottamaan magneettiin kiinni ja särkee kelat eli toisin sanoen elementtisi palaa.

• yksikelaiset lyö

aina kieroon?

• Dj jones
        yksikelaiset lyö kirjoitti:

aina kieroon?

Yksikelaisen elementin ripustukset, magneetti ja kartio on suunniteltu sillä tavalla että se toimii täysin suorassa linjassa vaikka on vaan yksi kela

• audiofriikki

puhekela lyö kieroon... heh heh heh hoh hoh hoh.. jos kaveri ei todellakaan tiedä niin olisi kirjoittamatta..
        Kyllä nyt on teinipojat ihmeissään.. hitto mikä postaus, aika hyvin olet miettinyt asioita..

Kaksipuhekelaisen subin voi kytkeä myös siten että vain toinen puhekela on käytössä, mutta tässä ei ole mitään järkeä..
        Jos sulla on 4 4Ohm keloilla oleva elementti ja vahvistin on joku perusmalli eli kestää 4Ohmt/2Ohm stereona ja 4Ohm mono kuorman. niin kytke silloin puhekelat sarjaan, jolloin on 8Ohm kuorma ja vahvistimeen kytketään monona.
        esim. 2x100w 4Ohm, puskee 400W 4Ohm monona/ 200W 8Ohm. (teoriassa)
        Toinen vaihtoehto on kytkeä molemmat puhekelat omiin kanaviin, jolloin tehot on samat kun 8Ohm monona. tämä "stereo kytkentä" ei kuitenkaan ole järkevä optimaalisen toiminnan kannalta..

Eli kytke puhekelat sarjaan!

• Dj jones
        audiofriikki kirjoitti:

puhekela lyö kieroon... heh heh heh hoh hoh hoh.. jos kaveri ei todellakaan tiedä niin olisi kirjoittamatta..
        Kyllä nyt on teinipojat ihmeissään.. hitto mikä postaus, aika hyvin olet miettinyt asioita..

Kaksipuhekelaisen subin voi kytkeä myös siten että vain toinen puhekela on käytössä, mutta tässä ei ole mitään järkeä..
        Jos sulla on 4 4Ohm keloilla oleva elementti ja vahvistin on joku perusmalli eli kestää 4Ohmt/2Ohm stereona ja 4Ohm mono kuorman. niin kytke silloin puhekelat sarjaan, jolloin on 8Ohm kuorma ja vahvistimeen kytketään monona.
        esim. 2x100w 4Ohm, puskee 400W 4Ohm monona/ 200W 8Ohm. (teoriassa)
        Toinen vaihtoehto on kytkeä molemmat puhekelat omiin kanaviin, jolloin tehot on samat kun 8Ohm monona. tämä "stereo kytkentä" ei kuitenkaan ole järkevä optimaalisen toiminnan kannalta..

Eli kytke puhekelat sarjaan!

Juurikin tuota samaa asiaa IDIOOTTI yritin kertoa että ei ole mitää järkeä laittaa pelkästään yhtä kelaa käyttöön. Ja kuules rookie ehkä sinun on syytä pelle painua tältä osastolta pois.

• se ei todellakaan
        Dj jones kirjoitti:

Yksikelaisen elementin ripustukset, magneetti ja kartio on suunniteltu sillä tavalla että se toimii täysin suorassa linjassa vaikka on vaan yksi kela

lyö kieroon.

Sut on lyöty ilmeisen kieroon kun tuollaisia ehdottelet.

Ymmärtäisin asiasi pointin jos ne käämit olisi läntätty litteäksi eri puolille, mutta kun ne on kelaamalla tehty ja ovat samanarvoisessa asemassa toisiinsa nähden. Samanalainen se kelan rakenne on molemmissa, toisessa on vain kaksi kelaa, jos tämä kieroon lyönti olisi mahdollinen, niin se hajoaisi silloin myös kaksikanavakäytössä, ja näinhän ei ole.

Mutta jos kaksikelaisen subin ostaa/omistaa on siitä täyden edun puolesta käytettävä ne molemmat kelat.

Ps. Hae jostain rikkinäisiä elementtejä ja pura ne, niin se elementin rakenne avautuu sinullekin, tulet huomaamaan kuinka väärässä olet. Toinen vaihtoehto on se että elementtien mainostajilla on yleensä mainoksissakin räjäytyskuvat, niin tiiraile niitä.

• Dj jones
        se ei todellakaan kirjoitti:

lyö kieroon.

Sut on lyöty ilmeisen kieroon kun tuollaisia ehdottelet.

Ymmärtäisin asiasi pointin jos ne käämit olisi läntätty litteäksi eri puolille, mutta kun ne on kelaamalla tehty ja ovat samanarvoisessa asemassa toisiinsa nähden. Samanalainen se kelan rakenne on molemmissa, toisessa on vain kaksi kelaa, jos tämä kieroon lyönti olisi mahdollinen, niin se hajoaisi silloin myös kaksikanavakäytössä, ja näinhän ei ole.

Mutta jos kaksikelaisen subin ostaa/omistaa on siitä täyden edun puolesta käytettävä ne molemmat kelat.

Ps. Hae jostain rikkinäisiä elementtejä ja pura ne, niin se elementin rakenne avautuu sinullekin, tulet huomaamaan kuinka väärässä olet. Toinen vaihtoehto on se että elementtien mainostajilla on yleensä mainoksissakin räjäytyskuvat, niin tiiraile niitä.

Olen kuules polttanut monta elementtiä sillä tavalla että käyttäny vaan yhtä kelaa. Ja kartio narahti pohjaan kiinni. Lähetin elementin takuu huoltoon ja siellä sanottiin että ei korvata tällaista itse aiheutettua koska elementti on suunniteltu ja rakennettu että siinä on kumpikin kela käytössä. Ja elementti oli alpine type-r 15"

ETTÄ SEMMOSTA!!!!!!!!!!

• ei takuiden puitteissa
        Dj jones kirjoitti:

Olen kuules polttanut monta elementtiä sillä tavalla että käyttäny vaan yhtä kelaa. Ja kartio narahti pohjaan kiinni. Lähetin elementin takuu huoltoon ja siellä sanottiin että ei korvata tällaista itse aiheutettua koska elementti on suunniteltu ja rakennettu että siinä on kumpikin kela käytössä. Ja elementti oli alpine type-r 15"

ETTÄ SEMMOSTA!!!!!!!!!!

muutenkaan oikein vaihdella... Se että sait alpinen poltettua, kertoo se paljon sun kokemuksesta ja taidosta, ei sitä sillä yhden kelan soitolla rikki saa.

Kartion narahtaminen pohjaan ei ole kieroon lyöntiä, ja se mikä sen aiheuttaa yleisimminkin on liian pientä vahvistinta käytettäessä. Laadukkailla elementeillä ei pohjaanlyöntiä tapahdu, toisinsanoen se on estetty.

Sanonpa nyt vaan että huolesi siitä yhdellä kelalla soitosta on aivan turha, vaikka ei siinä yhden kelan käytössä järkeä olekaan, muttei se kyllä mitään riko. Jos olet esim. kytkenyt kaksikanavaiseen vahvistimeen kela/kanava ja soitat jotain tuplabasarimusaa, eikä kelat silloin venkoilisi vuorotellen rikki?

Olen soittanut muutamaa elementtiä yhdellä kelalla johtuen erinäisistä syistä

Spl dynamics mk3, toinen kela oli sökö , tästä pari vuotta aikaa, elementti vieläkin ehjä.

Earthquake VDC18, soi usean kuukauden yhdellä kelalla kun toinen RCA oli mennyt poikki.

Cerwin Vega XL 12 Ostin vuonna 95 käytetyn subin, valmiiksi toinen kela rikki, toimi yli 3 vuotta yhdellä kelalla sen jälkeen kaverin autossa..

Ps. Olen pelaillut näiden vehkeiden kanssa ihan skidistä asti, noin 16 vuotta. Niin on lisättävä että olen polttanut vain kolme elementtiä, ja näissä kaikissa on syynä ollut ihan puhdas tyhmyys/kokemattomuus, yleensä liian pieni vahvistin/suuri särö. Viimeisin rikkomani elementti hajosi vuonna -97, eli kymmenen vuotta särkymätöntä kokemusta.

• Dj jones
        ei takuiden puitteissa kirjoitti:

muutenkaan oikein vaihdella... Se että sait alpinen poltettua, kertoo se paljon sun kokemuksesta ja taidosta, ei sitä sillä yhden kelan soitolla rikki saa.

Kartion narahtaminen pohjaan ei ole kieroon lyöntiä, ja se mikä sen aiheuttaa yleisimminkin on liian pientä vahvistinta käytettäessä. Laadukkailla elementeillä ei pohjaanlyöntiä tapahdu, toisinsanoen se on estetty.

Sanonpa nyt vaan että huolesi siitä yhdellä kelalla soitosta on aivan turha, vaikka ei siinä yhden kelan käytössä järkeä olekaan, muttei se kyllä mitään riko. Jos olet esim. kytkenyt kaksikanavaiseen vahvistimeen kela/kanava ja soitat jotain tuplabasarimusaa, eikä kelat silloin venkoilisi vuorotellen rikki?

Olen soittanut muutamaa elementtiä yhdellä kelalla johtuen erinäisistä syistä

Spl dynamics mk3, toinen kela oli sökö , tästä pari vuotta aikaa, elementti vieläkin ehjä.

Earthquake VDC18, soi usean kuukauden yhdellä kelalla kun toinen RCA oli mennyt poikki.

Cerwin Vega XL 12 Ostin vuonna 95 käytetyn subin, valmiiksi toinen kela rikki, toimi yli 3 vuotta yhdellä kelalla sen jälkeen kaverin autossa..

Ps. Olen pelaillut näiden vehkeiden kanssa ihan skidistä asti, noin 16 vuotta. Niin on lisättävä että olen polttanut vain kolme elementtiä, ja näissä kaikissa on syynä ollut ihan puhdas tyhmyys/kokemattomuus, yleensä liian pieni vahvistin/suuri särö. Viimeisin rikkomani elementti hajosi vuonna -97, eli kymmenen vuotta särkymätöntä kokemusta.

Ei pitäny vahvistin tehosta olla kiinni ku 2,2 kw jatkuvaa tehoa meni elementille. Siis helix 1000.2 pääte kyseessä. Mutta se siitä ja unohda koko juttu

• audiofriikki
        Dj jones kirjoitti:

Juurikin tuota samaa asiaa IDIOOTTI yritin kertoa että ei ole mitää järkeä laittaa pelkästään yhtä kelaa käyttöön. Ja kuules rookie ehkä sinun on syytä pelle painua tältä osastolta pois.

miten kaiutin toimii? selosta rakenne, kun en ymmärrä miten puhekela voi mennä kieroon jos kytkee vain toisen kelan??
        Odotan vastausta mielenkiinnolla.

• vaivauta selittämään
        audiofriikki kirjoitti:

miten kaiutin toimii? selosta rakenne, kun en ymmärrä miten puhekela voi mennä kieroon jos kytkee vain toisen kelan??
        Odotan vastausta mielenkiinnolla.

Soitappa kuule vaikka powersetille tai audiosavolle niin eiköhän ne pojat kuules osaa noihin sinun idiootti kysymyksiisi vastata...............

• audiofriikki
        vaivauta selittämään kirjoitti:

Soitappa kuule vaikka powersetille tai audiosavolle niin eiköhän ne pojat kuules osaa noihin sinun idiootti kysymyksiisi vastata...............

Eli meni jauhot suuhun juniorilla.. Hyvä niin..
        Meinaatko että esim. powersetillä Pasi osaisi selittää ton sun teorian? tai Audiosavolla Jyri? TUSKIN, koska siinä selityksessä ei ole mitään järkeä..
        Se että sinä olet joskut typeryydessäsi polttanut puhekeloja, niin ei tarkoita että se olisi johtunut siittä että on vain yksi kela ollut käytössä..
        Asia vain on näin, että toiset ei vaan tajua eikä ymmärrä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe