Mitä eroa on konstruktivismilla ja kognitivismilla oppimiskäsityksenä? Tai oikeastaan mitä on kognitivismi?
Konstruktivismi/kognitivismi
9
3801
Vastaukset
- olla vielä
alussa. Lue vaikka näitä palstoja ja rakentele kognitioita.
- kun oppimiskokemustesi
kertyessä voit konstruoida miellekarttaasi, siinä vastaus molempiin sinua askarruttaviin kysymyksiin. Nyt sinulla alkaa jo olla sitä edustusta jonka avulla voit alkaa rakennella kognitioihin perustuvaa konstruktiivista miellekarttaa ja uusia konstruktioita.
- sie_
mitä on konstruktivismi, vaan mitä on kognitivismi. Jos ajatellaan että konstruktivismi on 'jalostunut' kognitivismista niin miten se sitten oikeastaan eroaa konstruktivismista. Useisa lähteissä mainitaan, kognitivismin uusin muoto on konstruktivismi. Onko oikeastaan järkevämpää puhua pelkästään kognitivismista, sillä voiko konstruktivismia pitää omana suuntanaan ollenkaan? Onko vain sanahelinää? Ovatko sama asia eri käsittein ilmaistuna?
- tai alaa
sie_ kirjoitti:
mitä on konstruktivismi, vaan mitä on kognitivismi. Jos ajatellaan että konstruktivismi on 'jalostunut' kognitivismista niin miten se sitten oikeastaan eroaa konstruktivismista. Useisa lähteissä mainitaan, kognitivismin uusin muoto on konstruktivismi. Onko oikeastaan järkevämpää puhua pelkästään kognitivismista, sillä voiko konstruktivismia pitää omana suuntanaan ollenkaan? Onko vain sanahelinää? Ovatko sama asia eri käsittein ilmaistuna?
Ärsyttää lukea täältä tuollaisia nenäkkäitä viisasteluja! Vähän nöyryyttä peliin ja kanustusta. Entäs sitten jos joku ei tiedä, onko se teiltä pois? Miksi pitää mollata? Ja sitten tuollaisella asenteella halutaan lähteä opiskelemaan opettajaksi...miettikää vähän.
- jaha
Voit ihan ite miettiä miksi.
- sie_
jaha kirjoitti:
Voit ihan ite miettiä miksi.
Onpa hyvin perusteltu vastaus. Nojaa, kukaan sanonut että minusta opettajaa tuleekaan. Mutta ainakin konstruktivismi täytyisi olla hallussa niillä, jotka peruskouluun opettajaksi menevät.
- .......
sie_ kirjoitti:
Onpa hyvin perusteltu vastaus. Nojaa, kukaan sanonut että minusta opettajaa tuleekaan. Mutta ainakin konstruktivismi täytyisi olla hallussa niillä, jotka peruskouluun opettajaksi menevät.
Paitsi että toi "jahan" vastaus ei tainnu olla osoitettu sulle vaan sille joka kommentoi sun alkuperäistä kysymystä. =)
- maisteri
Behavioristisen oppimisnäkemyksen valtakausi sijoittui kasvatustieteessä sodanjälkeisiin vuosikymmeniin (Leino & Leino 1998, 48). Kuitenkin jo 1950-luvun lopulla maailmalla behaviorismin haastoi kognitiivinen psykologia (Rauste- von Wright & von Wright 1994, 15).
Kognitiivisessa psykologiassa oppiminen on osa kokonaisprosessia, johon liittyvät havaitseminen, muistaminen, ajatteleminen ja päätöksenteko. Oppimista tiedon siirtämisenä pitävän kognitiivisen psykologian haastajaksi on noussut viime vuosikymmeninä kansainvälisissä tiedeyhteisöissä konstruktivistinen oppimiskäsitys. (Rauste- von Wright & von Wright 1994, 15–17.) Niin kognitiivinen kuin konstruktivistinenkin oppimiskäsitys korostavat oppijan aktiivista osuutta tiedonmuodostamisessa. Kun kognitiivinen oppimiskäsitys keskittyy annetun tiedon prosessoinnin vaiheiden ja ohjausstrategioiden tutkimiseen ja lainalaisuuksien hakemiseen, korostaa konstruktivistinen oppimiskäsitys oppijan aikaisempien kokemusten ja tietorakennelmien osuutta uuden tiedon muodostamisessa. (Leino & Leino 1998, 53.)
Nykyisessä kasvatuskeskustelussa konstruktivismilla tarkoitetaan ensisijaisesti oppimisen teoriaa. Käsitteen merkitys on kuitenkin laajentunut tietoteoriaksi, opetuksen ja kasvatuksen teoriaksi ja maailmankatsomukseksi. Käsitteen alan laajentuminen merkitsee samalla sen muuttumista epämääräiseksi, niin että täsmällinen keskustelu aiheesta vaikeutuu. (Puolimatka 2002, 32.)
Että sellasta...Toivottavasti selkiytti edes vähän... Ja onnea lukuihin! :)
Lopuksi vielä muutama lähde:
Leino, A-L. & Leino, J. 1998. Kasvatustieteen perusteet. Kirjayhtymä. Helsinki.
Miettinen, R. 2000. Konstruktivistinen oppimisnäkemys ja esineellinen toiminta. Aikuiskasvatus 4, 238–253. 20. vuosikerta.
Puolimatka, T. 2002. Opetuksen teoria. Konstruktivismista realismiin. Tammi. Helsinki.
Rauste-von Wright, M. & von Wright, J. 1994. Oppiminen ja koulutus. WSOY. Helsinki.- Kiittäjä
Kiitos kauheasti vaivannäöstä. Tällaisten hyvien ihmisten vuoksi valmistun opettajaksi lukematta juurikaan mitään ;) Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740