Konstruktivismi/kognitivismi

sie_

Mitä eroa on konstruktivismilla ja kognitivismilla oppimiskäsityksenä? Tai oikeastaan mitä on kognitivismi?

9

3892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla vielä

      alussa. Lue vaikka näitä palstoja ja rakentele kognitioita.

      • kun oppimiskokemustesi

        kertyessä voit konstruoida miellekarttaasi, siinä vastaus molempiin sinua askarruttaviin kysymyksiin. Nyt sinulla alkaa jo olla sitä edustusta jonka avulla voit alkaa rakennella kognitioihin perustuvaa konstruktiivista miellekarttaa ja uusia konstruktioita.


      • sie_

        mitä on konstruktivismi, vaan mitä on kognitivismi. Jos ajatellaan että konstruktivismi on 'jalostunut' kognitivismista niin miten se sitten oikeastaan eroaa konstruktivismista. Useisa lähteissä mainitaan, kognitivismin uusin muoto on konstruktivismi. Onko oikeastaan järkevämpää puhua pelkästään kognitivismista, sillä voiko konstruktivismia pitää omana suuntanaan ollenkaan? Onko vain sanahelinää? Ovatko sama asia eri käsittein ilmaistuna?


      • tai alaa
        sie_ kirjoitti:

        mitä on konstruktivismi, vaan mitä on kognitivismi. Jos ajatellaan että konstruktivismi on 'jalostunut' kognitivismista niin miten se sitten oikeastaan eroaa konstruktivismista. Useisa lähteissä mainitaan, kognitivismin uusin muoto on konstruktivismi. Onko oikeastaan järkevämpää puhua pelkästään kognitivismista, sillä voiko konstruktivismia pitää omana suuntanaan ollenkaan? Onko vain sanahelinää? Ovatko sama asia eri käsittein ilmaistuna?

        Ärsyttää lukea täältä tuollaisia nenäkkäitä viisasteluja! Vähän nöyryyttä peliin ja kanustusta. Entäs sitten jos joku ei tiedä, onko se teiltä pois? Miksi pitää mollata? Ja sitten tuollaisella asenteella halutaan lähteä opiskelemaan opettajaksi...miettikää vähän.


      • jaha

        Voit ihan ite miettiä miksi.


      • sie_
        jaha kirjoitti:

        Voit ihan ite miettiä miksi.

        Onpa hyvin perusteltu vastaus. Nojaa, kukaan sanonut että minusta opettajaa tuleekaan. Mutta ainakin konstruktivismi täytyisi olla hallussa niillä, jotka peruskouluun opettajaksi menevät.


      • .......
        sie_ kirjoitti:

        Onpa hyvin perusteltu vastaus. Nojaa, kukaan sanonut että minusta opettajaa tuleekaan. Mutta ainakin konstruktivismi täytyisi olla hallussa niillä, jotka peruskouluun opettajaksi menevät.

        Paitsi että toi "jahan" vastaus ei tainnu olla osoitettu sulle vaan sille joka kommentoi sun alkuperäistä kysymystä. =)


    • maisteri

      Behavioristisen oppimisnäkemyksen valtakausi sijoittui kasvatustieteessä sodanjälkeisiin vuosikymmeniin (Leino & Leino 1998, 48). Kuitenkin jo 1950-luvun lopulla maailmalla behaviorismin haastoi kognitiivinen psykologia (Rauste- von Wright & von Wright 1994, 15).

      Kognitiivisessa psykologiassa oppiminen on osa kokonaisprosessia, johon liittyvät havaitseminen, muistaminen, ajatteleminen ja päätöksenteko. Oppimista tiedon siirtämisenä pitävän kognitiivisen psykologian haastajaksi on noussut viime vuosikymmeninä kansainvälisissä tiedeyhteisöissä konstruktivistinen oppimiskäsitys. (Rauste- von Wright & von Wright 1994, 15–17.) Niin kognitiivinen kuin konstruktivistinenkin oppimiskäsitys korostavat oppijan aktiivista osuutta tiedonmuodostamisessa. Kun kognitiivinen oppimiskäsitys keskittyy annetun tiedon prosessoinnin vaiheiden ja ohjausstrategioiden tutkimiseen ja lainalaisuuksien hakemiseen, korostaa konstruktivistinen oppimiskäsitys oppijan aikaisempien kokemusten ja tietorakennelmien osuutta uuden tiedon muodostamisessa. (Leino & Leino 1998, 53.)

      Nykyisessä kasvatuskeskustelussa konstruktivismilla tarkoitetaan ensisijaisesti oppimisen teoriaa. Käsitteen merkitys on kuitenkin laajentunut tietoteoriaksi, opetuksen ja kasvatuksen teoriaksi ja maailmankatsomukseksi. Käsitteen alan laajentuminen merkitsee samalla sen muuttumista epämääräiseksi, niin että täsmällinen keskustelu aiheesta vaikeutuu. (Puolimatka 2002, 32.)


      Että sellasta...Toivottavasti selkiytti edes vähän... Ja onnea lukuihin! :)

      Lopuksi vielä muutama lähde:

      Leino, A-L. & Leino, J. 1998. Kasvatustieteen perusteet. Kirjayhtymä. Helsinki.

      Miettinen, R. 2000. Konstruktivistinen oppimisnäkemys ja esineellinen toiminta. Aikuiskasvatus 4, 238–253. 20. vuosikerta.

      Puolimatka, T. 2002. Opetuksen teoria. Konstruktivismista realismiin. Tammi. Helsinki.

      Rauste-von Wright, M. & von Wright, J. 1994. Oppiminen ja koulutus. WSOY. Helsinki.

      • Kiittäjä

        Kiitos kauheasti vaivannäöstä. Tällaisten hyvien ihmisten vuoksi valmistun opettajaksi lukematta juurikaan mitään ;) Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      122
      5585
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      95
      4831
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4784
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      368
      2235
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      122
      2136
    6. 108
      1827
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1587
    8. 373
      1328
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1161
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      224
      1160
    Aihe