Mitä eroa on konstruktivismilla ja kognitivismilla oppimiskäsityksenä? Tai oikeastaan mitä on kognitivismi?
Konstruktivismi/kognitivismi
9
3733
Vastaukset
- olla vielä
alussa. Lue vaikka näitä palstoja ja rakentele kognitioita.
- kun oppimiskokemustesi
kertyessä voit konstruoida miellekarttaasi, siinä vastaus molempiin sinua askarruttaviin kysymyksiin. Nyt sinulla alkaa jo olla sitä edustusta jonka avulla voit alkaa rakennella kognitioihin perustuvaa konstruktiivista miellekarttaa ja uusia konstruktioita.
- sie_
mitä on konstruktivismi, vaan mitä on kognitivismi. Jos ajatellaan että konstruktivismi on 'jalostunut' kognitivismista niin miten se sitten oikeastaan eroaa konstruktivismista. Useisa lähteissä mainitaan, kognitivismin uusin muoto on konstruktivismi. Onko oikeastaan järkevämpää puhua pelkästään kognitivismista, sillä voiko konstruktivismia pitää omana suuntanaan ollenkaan? Onko vain sanahelinää? Ovatko sama asia eri käsittein ilmaistuna?
- tai alaa
sie_ kirjoitti:
mitä on konstruktivismi, vaan mitä on kognitivismi. Jos ajatellaan että konstruktivismi on 'jalostunut' kognitivismista niin miten se sitten oikeastaan eroaa konstruktivismista. Useisa lähteissä mainitaan, kognitivismin uusin muoto on konstruktivismi. Onko oikeastaan järkevämpää puhua pelkästään kognitivismista, sillä voiko konstruktivismia pitää omana suuntanaan ollenkaan? Onko vain sanahelinää? Ovatko sama asia eri käsittein ilmaistuna?
Ärsyttää lukea täältä tuollaisia nenäkkäitä viisasteluja! Vähän nöyryyttä peliin ja kanustusta. Entäs sitten jos joku ei tiedä, onko se teiltä pois? Miksi pitää mollata? Ja sitten tuollaisella asenteella halutaan lähteä opiskelemaan opettajaksi...miettikää vähän.
- jaha
Voit ihan ite miettiä miksi.
- sie_
jaha kirjoitti:
Voit ihan ite miettiä miksi.
Onpa hyvin perusteltu vastaus. Nojaa, kukaan sanonut että minusta opettajaa tuleekaan. Mutta ainakin konstruktivismi täytyisi olla hallussa niillä, jotka peruskouluun opettajaksi menevät.
- .......
sie_ kirjoitti:
Onpa hyvin perusteltu vastaus. Nojaa, kukaan sanonut että minusta opettajaa tuleekaan. Mutta ainakin konstruktivismi täytyisi olla hallussa niillä, jotka peruskouluun opettajaksi menevät.
Paitsi että toi "jahan" vastaus ei tainnu olla osoitettu sulle vaan sille joka kommentoi sun alkuperäistä kysymystä. =)
- maisteri
Behavioristisen oppimisnäkemyksen valtakausi sijoittui kasvatustieteessä sodanjälkeisiin vuosikymmeniin (Leino & Leino 1998, 48). Kuitenkin jo 1950-luvun lopulla maailmalla behaviorismin haastoi kognitiivinen psykologia (Rauste- von Wright & von Wright 1994, 15).
Kognitiivisessa psykologiassa oppiminen on osa kokonaisprosessia, johon liittyvät havaitseminen, muistaminen, ajatteleminen ja päätöksenteko. Oppimista tiedon siirtämisenä pitävän kognitiivisen psykologian haastajaksi on noussut viime vuosikymmeninä kansainvälisissä tiedeyhteisöissä konstruktivistinen oppimiskäsitys. (Rauste- von Wright & von Wright 1994, 15–17.) Niin kognitiivinen kuin konstruktivistinenkin oppimiskäsitys korostavat oppijan aktiivista osuutta tiedonmuodostamisessa. Kun kognitiivinen oppimiskäsitys keskittyy annetun tiedon prosessoinnin vaiheiden ja ohjausstrategioiden tutkimiseen ja lainalaisuuksien hakemiseen, korostaa konstruktivistinen oppimiskäsitys oppijan aikaisempien kokemusten ja tietorakennelmien osuutta uuden tiedon muodostamisessa. (Leino & Leino 1998, 53.)
Nykyisessä kasvatuskeskustelussa konstruktivismilla tarkoitetaan ensisijaisesti oppimisen teoriaa. Käsitteen merkitys on kuitenkin laajentunut tietoteoriaksi, opetuksen ja kasvatuksen teoriaksi ja maailmankatsomukseksi. Käsitteen alan laajentuminen merkitsee samalla sen muuttumista epämääräiseksi, niin että täsmällinen keskustelu aiheesta vaikeutuu. (Puolimatka 2002, 32.)
Että sellasta...Toivottavasti selkiytti edes vähän... Ja onnea lukuihin! :)
Lopuksi vielä muutama lähde:
Leino, A-L. & Leino, J. 1998. Kasvatustieteen perusteet. Kirjayhtymä. Helsinki.
Miettinen, R. 2000. Konstruktivistinen oppimisnäkemys ja esineellinen toiminta. Aikuiskasvatus 4, 238–253. 20. vuosikerta.
Puolimatka, T. 2002. Opetuksen teoria. Konstruktivismista realismiin. Tammi. Helsinki.
Rauste-von Wright, M. & von Wright, J. 1994. Oppiminen ja koulutus. WSOY. Helsinki.- Kiittäjä
Kiitos kauheasti vaivannäöstä. Tällaisten hyvien ihmisten vuoksi valmistun opettajaksi lukematta juurikaan mitään ;) Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019